Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Graut og pannekaker

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 12-03-10, 12:16   #1
Øyværing
Juniormedlem

Medlem siden: Mar 2010
Øyværing er på en erverdig vei

Graut og pannekaker

I oppveksten var det fast takst å eta graut kvar laurdag. Risengrynsgraut, rømmegraut eller liknande. Graut var godt – ein vart fort mett, og fort svolten. Og det var ikkje noko problem at ein vart svolten til laurdagskvelden.

Trur kanskje det blir litt mykje med graut kvar laurdag – men å eta graut av og til har eg lyst til. Er det nokre opplagte problem med ei slik karbohydratbombe kvar fjortande dag? Ein tidleg grautmiddag – og noko feitt og mettande på tidlegkvelden? Og kva bør ein unngå attåt grauten – startar ikkje grauten feittlagring, slik at ein bør vera forsiktig med smørauga og liknande?

Likeeins med pannekaker. Det var yndlingsmat når eg var unge, og eg synest framleis det er godt. Det gjer ungane også. Kunne ikkje tenkja meg å eta pannekaker ofte – men ein gong i månaden?

Eg har aldri telt kaloriar, eg nektar å rekna på næringsinntak i diett – eg freistar eta variert med mykje fisk og sjømat og grønt. Eg har aldri ete ”lettprodukt”, korkje sukker- eller feittfrie. Motstanden min mot lettprodukt, kaloriteljing og slikt har vore basert på fordomar – men også at eg ikkje ønskjer å ha eit ”stressa” tilhøve til mat. Eg er glad i mat. Slik vil eg ha det frametter også.

Eg sløyfa alt av potet/brød, og kutta talet på måltid ned til 2-3 i oktober. 30 kilo har gått sidan det. Eg reknar det ikkje for å vera ein slankekur, men ei livsstilsforandring. Men no har eg kome så langt at eg kan tenkja meg å justera kurs. Vil ikkje ha graut og pannekaker på forbodslista lenger – unner ungane ei skål graut av og til.

Det eg tenkjer: Betre med mykje karbohydratar sjeldan, enn lite og ofte.
Spar på feittet når ein et karbohydrat – ikkje et mykje feitt slik ein elles gjer.
Synspunkt?

Øyværing er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-03-10, 12:18   #2
Ferskenbeinet
Seniormedlem

Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Rogaland
Ferskenbeinet er ny på veien

Sv: Graut og pannekaker

Har du smakt på fløtegrøten og rømmegrøten som finnes på oppskriftsdelen på forumet? mmm nydelig og karbovennlig!

Ferskenbeinet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-03-10, 12:58   #3
Furine
Supermoderator

Furine sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Rømmegraut er jo ganske greit å lage, og så godt!

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-03-10, 13:04   #4
StegforSteg
Seniormedlem

StegforSteg sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Kristiansund
Alder: 47
StegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snill

Fløtegrøten kan virkelig anbefales

Mål til påske:

StegforSteg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-03-10, 14:14   #5
arnakristin
Seniormedlem

arnakristin sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Hei,
Som de andre her sier så kan både pannekaker og grøt kan gjøres lavkarbo vennlige
Her er noen forslag:
Den store vaffel, pannekake og lappe-oppskriftstråden
Pannekake
Jakten på den ultimate mikro-pannekake
Creme Fraisch-grøt
Fløtegrøt lavkarbo
Rømmegrøt, lavkarbo

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Pannekaker Elinee Spørsmål om matvarer og oppskrifter 5 03-03-10 23:07
Pannekaker sara Bakst 2 30-11-09 14:00
Pannekaker lille74 Ketolysekuren 0 23-08-09 20:05
Pannekaker? *Mariann* Spørsmål og svar 1 10-08-08 11:23
små pannekaker Iset Kake/dessert og snacks 0 10-02-04 19:38

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:51.