Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Lavkarbo-brødet !!

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 16-01-05, 18:48   #1
elian
Stressa 4-barns mor

elian sin avatar

Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 47
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Lavkarbo-brødet !!

Jeg kjøpte det nye lavkarbobrødet på Kiwi i går. Jeg synes det var kjempegodt og det inneholdt bare 28gr. karber og masse, masse poteiner (husker ikke i farta hvor mye det var, men tror det var ca. 15gr.)

Er ikke karboinnholdet her omtrent det samme som i Lindbergbrødet?? Jeg mener å huske det.....

Jeg synes dette brødet er et fullverdig brød i et lavkarbokosthold, så lenge man ikke spiser 8-10 skiver pr. dag. Men et par til frokost et par til nista på jobb/skole synes jeg må være helt ok..... Og så lenge man ikke skal SLANKE seg, men "bare" leve sunt!

Så jeg har bestemt meg for å begynne å bruke dette brøde mer. Jeg skal selvfølgelig ikke slutte å BAKE selv, men det er greit å vite at man har et alternativ til vanlig "butikkbrød"....

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 16-01-05, 18:55   #2
sommerfugl
Il Mio Angelo Piccolo

sommerfugl sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Molde
Alder: 40
sommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurs

hvor mange karbohydrater blir det pr. skive sånn ca? klemz

Gammel 16-01-05, 19:05   #3
smosje
Seniormedlem

smosje sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Oslo
Alder: 45
smosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisk

Så bra! Det var en god nyhet!

Hva er forresten brødet laget på?

Gammel 16-01-05, 23:15   #4
MHM
Ikke flink, men god...;-)

MHM sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 50
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Jeg har sett det på Rimi også. Jeg skjønner bare ikke hvordan de har fått det til å bli lavkarbo, for nest etter vann, så var den største/viktigste ingrediensen hvetemel... Uansett så må det da bli bare lavkarbo og ikke lavglykemisk. Spennende med nye produkter uansett!

PS: Fedonbrødet har ca. 20 gram karbohydrat per 100 gram, Elian.

Gammel 16-01-05, 23:19   #5
elian
Stressa 4-barns mor

elian sin avatar

elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av MHM

PS: Fedonbrødet har ca. 20 gram karbohydrat per 100 gram, Elian.

Takk for info!! Jeg har ikke lest så nøye på det lavkarbobrødet, jeg så bare på proteininnholdet og karboinnholdet.... Rart at hvetemel er den største delen av brødet..... Hvordan får de et så lavt karboinnhold da tro??

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 16-01-05, 23:48   #6
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Alder: 68
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av elian

[left]
Takk for info!! Jeg har ikke lest så nøye på det lavkarbobrødet, jeg så bare på proteininnholdet og karboinnholdet.... Rart at hvetemel er den største delen av brødet..... Hvordan får de et så lavt karboinnhold da tro??

Det er ikke 28 gram pr skive da ??

Gammel 17-01-05, 08:46   #7
elian
Stressa 4-barns mor

elian sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Nille

Det er ikke 28 gram pr skive da ??

Oi hjelpe meg!!!!! Det har jeg ikke tenkt på ???!!! Det kan vel ikke være mulig?? Hor mye veier EN skive da?? HerreGud! Dette må jeg finne ut.......

Gammel 17-01-05, 09:10   #8
elian
Stressa 4-barns mor

elian sin avatar

Jeg fant dette om lavkarbobrødet på Bakers sine nettsider, men jeg finner ikke nøyaktig innholdsfortegnelse....

Bakers LAVKARBO - en letterer hverdag

Bakers LAVKARBO er et velsmakende grovbrød med 30 % mindre karbohydrater og over dobbelt så mye proteiner som vanlig brød. Kombinasjonen av mindre karbohydrater, mer fiber og mer proteiner, gir et brød med energi som varer!

Bakers LAVKARBO - energi som varer
Bakers LAVKARBO inneholder rikelig med kostfiber fra solsikkekjerner, havregryn, sammalt rug og sikkorirot – et godt alternativ for de som ønsker et velsmakende grovbrød med energi som varer. Bakers LAVKARBO er et brød for deg som ønsker å ha kontroll med energiopptaket i den daglige kosten.

Gammel 17-01-05, 09:14   #9
elian
Stressa 4-barns mor

elian sin avatar

Skulle jo nesten tro at dette var bedre da, hvis man har lov til å kalle brød BRA?? Her er i hvertfall ikke hvetemel den største ingrediensen.... Og i tillegg har de byttet ut usunt fett med OLIVENOLJE!!

K4 Sport Firkornbrød -et spennende samarbeid

I vinter vil Liv Grete Skjelbreid Poirèe være forgrunnsfigurer for K4 Sport prosjektet.

FRONTER K4: Liv Grete fronter K4 Sport Firkornbrød.

Et spennende samarbeid
Liv Grete er en god ambassadør for norsk idrett og ønsker gjennom deltagelse i K4-prosjektet å bidra aktivt til talentutvikling, rekrutteringsarbeid og kostholdsveiledning for aktiv ungdom.

For Liv Grete er brød en viktig del av kostholdet:
– Idrett handler ikke bare om masse trening. Glede og allsidighet er like viktig i ung alder. Å være i aktivitet krever at du er bevisst på hva du spiser. Min idrett krever blanding av god fysisk form og god konsentrasjon. For meg er det viktig med et variert kosthold som gir meg overskudd og skjerper min konsentrasjonsevne. Godt brød med deilig pålegg er en av mine favoritter, og en viktig del mitt kosthold.

Brød -effektiv ernæring
K4 Sport er utviklet i et samarbeid mellom Bakers og Olympiatoppen. Brødet har en høy andel av grovt sammalt mel og utnytter næringsinnholdet i alle våre 4 viktigste kornsorter, derav navnet K4 Sport. Brødet har over 50% sammalt mel og hele korn, og er rikt på fiber. I tillegg har man blant annet valgt å bruke olivenolje som erstatning for andre typer margarin / matfett.

Gammel 17-01-05, 18:59   #10
elian
Stressa 4-barns mor

elian sin avatar

Nå har jeg Næringsinnholdet her:

Pr. 100gram brød!

249 kcal
14,8gr.protein
28,1gr. karbohydrat
8,6gr. fett
(derav 1gr. mettede fettsyrer)
7,8gr. kostfiber
0,5gr. natrium

Innhold:

vann, hvetemel, solsikkekjerner, havregryn, hvetegluten, soyaprotein, sammalt rug, linfrø, inilin (kostfiber), olivenolje, salt, maisstivelde, tørket hvetesurdeig, fruktose, fortykkningsmiddel johannesbrødkjernemel.

Gammel 17-01-05, 19:35   #11
HP
Systemutvikler

HP sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 49
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Jeg har kjøpt lav karbo brødet idag... Spennende... Eneste brød med lite karb å få tak i på denne delen av landet...

Gammel 17-01-05, 22:19   #12
Roy82
Medlem

Hvor: Østfold
Alder: 43
Roy82 er ny på veien

Dette kan også vi som er i fase 2 i Atkins også spise? bare vi husker og telle karbene?

Hvor mye net karb er det i det brødet?
Hvordan regner man ut net, karb ?
Hva skal man trekke fra på totalt innhold av karbene?

Roy82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 17-01-05, 23:10   #13
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Roy82

Dette kan også vi som er i fase 2 i Atkins også spise? bare vi husker og telle karbene?

Ja, når du har kommet til det steget på stigen hvor du kan spise kornprodukter (steg 9).

Sitat:

Hvor mye net karb er det i det brødet?

Det er 28.1 gram net karber pr 100 gram i brødet

Sitat:

Hvordan regner man ut net, karb ?

På norske innholdsfortegnelser behøver du ikke å regne ut net karber i forbindelse med fiber. Det er allerede gjort. (Norsk og EU standard). Står det antall karber på så er det det tallet du skal telle. Det gjelder også tallene i Næringstabellen, det står det mer tydelig at kostfiber allerede er trukket fra !

Pr. 100gram brød:

249 kcal
14,8gr.protein
28,1gr. karbohydrat
8,6gr. fett
(derav 1gr. mettede fettsyrer)
7,8gr. kostfiber
0,5gr. natrium

Sitat:

Hva skal man trekke fra på totalt innhold av karbene?

I noen tilfeller kan du trekke fra sukkeralkoholer, dvs. kunstig søtstoff.
Men ikke sukkerarter, for det er som regel sukker i en eller annen form.
Du må lese på innholdsfortegnelsen hva innholdet er...

Gammel 18-01-05, 00:41   #14
Ray87
Juniormedlem

Alder: 38
Ray87 er på en erverdig vei

løpe og kjøpe i morgen

Ray87 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins Svar med sitat
Gammel 18-01-05, 10:49   #15
elian
Stressa 4-barns mor

elian sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Ray87

løpe og kjøpe i morgen

Brødet har ca. 11 karber pr. skive!!

Sist redigert av elian : 18-01-05 kl 11:39.
Gammel 18-01-05, 11:20   #16
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve

donjuanwannabe sin avatar

Hvor: Trøndelag
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av elian

Brøder har under 2,5 karber pr. skive!! Det jo MYE mindre enn grove knekkebrød det!!

Kan det stemme da? En skive veier vel ikke 10 gram? Kommer såklart an på tykkelsen men en "normal" skive veier vel ihvertfall over 50 g? Eller...

Gammel 18-01-05, 11:37   #17
elian
Stressa 4-barns mor

elian sin avatar

Opprinnelig lagt inn av donjuanwannabe

Kan det stemme da? En skive veier vel ikke 10 gram? Kommer såklart an på tykkelsen men en "normal" skive veier vel ihvertfall over 50 g? Eller...

HerreGud! Snakk om å være helt på jordet da!! Jeg har regnet helt feil jeg da....Skjønner ikke hva jeg har tenkt på!?

Prøver på nytt og får resultatet: 1 skive veier 40gram og karboinnholdet blir da 11,24 karber pr. skive......

Ops!!!! Håper alle får med seg dette!!!!

Og SORRY SORRY for feilen det skal IKKE gjenta seg!!!!!!

HerreGud! *flau* .......

Gammel 18-01-05, 12:54   #18
HP
Systemutvikler

HP sin avatar

HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Jeg veiet en "normal" skive nå. En fingertupptykkelse: 25g

dvs 7g karbo per lavkarbobrødskive fra Bakers

Gammel 18-01-05, 13:05   #19
elian
Stressa 4-barns mor

elian sin avatar

Opprinnelig lagt inn av HP

Jeg veiet en "normal" skive nå. En fingertupptykkelse: 25g

dvs 7g karbo per lavkarbobrødskive fra Bakers

Du har nok rett HP! Jeg har bare sånn gammel skive-vekt på kjøkkenet og den er absolutt ikke til å stole på!

Da var ikke karboinnholdet så galt alikevel da.... Phju.......

Gammel 18-01-05, 16:48   #20
Roy82
Medlem

Roy82 er ny på veien

Opprinnelig lagt inn av Nille

Ja, når du har kommet til det steget på stigen hvor du kan spise kornprodukter (steg 9).

HM! Vi er på andre dagen i fase 2 av atkins nå, har ikke sett noe stige, men vi skal tilbakeføre bestemte varer i en spesiell rekkefølge da?

Er alt ødelagt nå da? siden vi spiste dette brødet i dag?

Gammel 18-01-05, 16:51   #21
HP
Systemutvikler

HP sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Roy82

HM! Vi er på andre dagen i fase 2 av atkins nå, har ikke sett noe stige, men vi skal tilbakeføre bestemte varer i en spesiell rekkefølge da?

Er alt ødelagt nå da? siden vi spiste dette brødet i dag?

Du er da ikke lengre på Atkins programmet

Gammel 18-01-05, 21:13   #22
Roy82
Medlem

Roy82 er ny på veien

Opprinnelig lagt inn av HP

Du er da ikke lengre på Atkins programmet

Er det ikke slik at man bare skal telle karbohydrater?
Hvor er den stigen hen?

Gammel 18-01-05, 21:34   #23
HP
Systemutvikler

HP sin avatar

Her finner du stigen: http://atkins-no.com/billboard/index.php/no/17

Den norske boken inneholder vel ikke denne?

Gammel 18-01-05, 22:09   #24
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Hvis boka ikke inneholder stigen - er det atter en stor mangel. Hva forsvarer de det med da ?? Forglemmelse ?? Eller har Midelfart og Co bestemt seg for å endre Atkins ?? Og hvis så, - lurer på om Atkins i USA vet det ?? Å legge til karber etter listen er en viktig del av vedvarende - dette blir presisert flere ganger i originalboken.

Nå har jeg anbefalt den norske boka for siste gang....

Gammel 18-01-05, 22:12   #25
mofe
Seniormedlem

mofe sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Bare tenkte på dette med "hvor mye veier en brødskive".. Den veier mindre jo eldre den blir, fordi den blir tørrere.

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Snuppelines lavkarbo mandelbrød Carbokiller Bakst 6 16-01-05 09:45
Matallergi av lavkarbo ??? Nille Lavkarbo generelt 1 12-12-04 22:02
"Oversette" oppskrifter til lavkarbo Marianne Oppskrifter 4 20-10-04 16:57

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:30.