Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Menstruasjon, hormoner og lavkarbo

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-05-10, 08:53   #1
Mear
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 100
Mear er ny på veien

Menstruasjon, hormoner og lavkarbo

Etter at jeg selv veldig plutselig fikk en normal menssyklus (etter å omtrent ha mistet mensen pga hormonell prevansjon), søkte jeg litt på temaet i forumet. Det virker ganske normalt (heldigvis!), og jeg ser at ganske mange mener det er hormoner i kroppen som normaliserer seg på lavkarbo.
Jeg lurer på om noen har litt mer informasjon om dette? Er det gjort noen undersøkelser på hvordan lavkarbo påvirker hormonene i kroppen vs karbokosthold, eller er dette basert på egne observasjoner? Jeg ble veldig nyskjerrig og skulle gjerne visst litt mer om dette.

En annen ting jeg lurer på er om noen har opplevd vondt i bekkenet/hoften/korsryggen den første tiden på lavkarbo? Jeg funderer på om ikke det kanskje er hormonelt, men plagsomt er det ihvertfall.

Mear er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 00:50   #2
Paris
Seniormedlem
 
Paris sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Møre og Romsdal
Alder: 48
Innlegg: 812
Paris har en fantastisk aura rundt segParis har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Menstruasjon, hormoner og lavkarbo

Jeg og fikk tilbake mensen da jeg gikk på lavkarbo (har også hormonell prevensjon). (men prevensjonen virker vel likevel??)

Jeg har også lest (i Fedon Lindberg sin bok) at det hjelper mot depresjoner og utbrenthet - og kanskje også da hvis den stabiliserer hormoner så blir kroppen kanskje mer slik den skal være?

Ikke vet jeg, men eneste jeg vet at jeg ble veldig trøtt og sliten av lavkarbo. hadde ingen energi. og den har jeg ikke fått tilbake Men savner vekta som jeg hadde på lavkarbo

__________________


Paris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - Ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 21:00   #3
stormfull
Juniormedlem
 
stormfull sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Oslo
Alder: 46
Innlegg: 11
stormfull er på en erverdig vei

Sv: Menstruasjon, hormoner og lavkarbo

Jeg har akkurat tatt ut hormonspiral jeg hadde i 14 mnd pga uregelmessigheter, kanskje det virker motsatt på meg ? Mensen blir helt borte nå
Uten å bli gravid vel og merke

stormfull er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nyfrelst Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 21:51   #4
Lill-B
Medlem
 
Lill-B sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 125
Lill-B er på en erverdig vei

Sv: Menstruasjon, hormoner og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Mear, her.

En annen ting jeg lurer på er om noen har opplevd vondt i bekkenet/hoften/korsryggen den første tiden på lavkarbo? Jeg funderer på om ikke det kanskje er hormonelt, men plagsomt er det ihvertfall.

jepp - jeg har det nå!!!!Kom som lyn ifra klar himmel helt plutselig mandags kveld uten noe grunn liksom.
Jeg har fibromyalgi og psykomotoriske smerter i det daglige. Men syntes nå at alt var lettere å hanskes med etter en uke på ketolyse. Jeg måtte rett og slett ta turen til fysioterapauten og la han sjekke om han merket forskjell - og det gjorde han. STOR forskjell.
Vi begge lurte på mye rundt det hormonelle som skjer ved omlegging til lavkarbo, og for å være helt ærlig så syns jeg dette er utrolig interessant å observere. Den ryggvondten jeg fikk nå er ikke lik den jeg alltid har hatt. Dette var som å gå på en plutselig smell. Det har bedret seg nå da etter noen dager.

__________________


September trening: 540/750
Lill-B er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 08:40   #5
Neri
Medlem
 
Neri sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: veslandstaus
Alder: 45
Innlegg: 164
Neri er på en erverdig vei

Sv: Menstruasjon, hormoner og lavkarbo

Eg har veldig regelmessig menstruasjon (alltid hatt det.) Og får alltid vondt i hofte/bekken/rygg ved eggløsning.

Har ein tendens til å hovne voldsomt opp i kroppen når eg nærmer meg mens, men det er så godt som borte når eg lever på lavkarbo Om det skyldes lavkarbo i seg sjølv, eller det at eg et meir rein mat (dvs lager meir mat frå bunn av uten halv/heilfabrikata) det veit eg ikkje.

__________________

Neri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ammende atkins Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 21:22   #6
Mear
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 100
Mear er ny på veien

Sv: Menstruasjon, hormoner og lavkarbo

Jeg tenkte også at den smerten i bekkenet (eller deromkring) kanskje hadde tilknytning til menstruasjon, for jeg synes å huske at jeg pleide å få litt verk i korsryggen før jeg begynte på prevansjon og plager med mensen ble borte.
Men det pussige er at det kom først etter at mensen var over denne gangen. Mye rart som skjer.

Det hadde vært interessant om det var noen artikler å finne på temaet. Når ting forandrer seg så plutselig med endring i kostholdet lurer jeg jo fælt på hva det egentlig er som skjer, og ikke minst hva sukkermaten egentlig gjør med oss.

On the bright side, til tross for 3 uker til eksamensstart, har jeg blitt så utrolig mye blidere og mer positiv etter bare to uker på lavkarbo. Helt herlig. Merker stor forandring på sinnet. Det er vel sikker noe hormonelt der også.

Lill-B, fikk du konstant vondt i bekkenet? Jeg merka at det var verst tidlig på dagen og ble heldigvis bedre en stund etter lunch. Hjalp også veldig med en laaang varm dusj - akkurat som med menssmerter. Heldigvis over nå da, håper det ikke kommer tilbake neste månede. Gjør ikke lange dager på lesesalen veldig behagelige.

Mear er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 21:50   #7
Lill-B
Medlem
 
Lill-B sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 125
Lill-B er på en erverdig vei

Sv: Menstruasjon, hormoner og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Mear, her.

Lill-B, fikk du konstant vondt i bekkenet? Jeg merka at det var verst tidlig på dagen og ble heldigvis bedre en stund etter lunch. Hjalp også veldig med en laaang varm dusj - akkurat som med menssmerter. Heldigvis over nå da, håper det ikke kommer tilbake neste månede. Gjør ikke lange dager på lesesalen veldig behagelige.

Jeg følte det værst i korsryggen og det dro seg nedover mor halebeinet, litt oppover i ryggraden og utover hoftekammene. Ja det er værst på morgenen.
Føler det er litt bedre i dag

__________________


September trening: 540/750
Lill-B er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 04:40   #8
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Menstruasjon, hormoner og lavkarbo

Veldig spennende å lese om noen med fibromyalgi som går på lavkarbo! Min mor sliter med det samme, og jeg har siden juletider forsøkt å få henne til å prøve det. Kjøpte boken "Protein Power" av Dr. Michael R. Eades til henne også, får mase om at hun må lese den.

Insulin er inflammasjonsfremmende, som ikke akkurat er bra for noen med fibromyalgi da mange tilfeller av denne diagnosen skyldes nettopp inflammasjon i muskelvev (eller noe deromkring). Jo mer man leser om dette levesettet, jo mer forstår man hvorfor hele den "moderne" verden konstant er syke og skrøpelige og bare overlever ved å pøse på med medisiner.

Kan jeg få høre et lavkarbo-HALLELUJA? xD

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 08:07   #9
hanne42
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Hellas
Innlegg: 211
hanne42 er ny på veien

Sv: Menstruasjon, hormoner og lavkarbo

Hei

dette nettstedet http://www.trainyourbrain4weightloss...eebookch1.html (engelsk) skriver en del om hvordan hormoner pavirker kroppen. Forfatteren deler hormonene inn i de som forbrenner fett (testosteron, adrenalin, thyroid T3, veksthormoner, glukagon) og de som lagrer fett (insulin, østrogen, kortisol). Han er veldig opptatt av leverens funksjon.

Hans konklusjon er at lavkarbo bidrar til a balansere kroppens hormoner slik at de fungerer best, og dermed far man normal vekt. Karbohydratene pavirker insulinet negativt slik at vi legger pa oss. Det er ogsa andre faktorer som er viktige. Forst og fremst passe pa leveren slik at den far best mulig arbeidsbetingelser. Det betyr minst mulig medisiner og alkohol, og ikke altfor mye protein. I folge forfatteren er altfor mye fett heller ikke bra for leveren. (Det krasjer jo med Skaldeman og menigheten her pa lavkarbo.no, men det er mange varianter av lavkarbo). Intervalltrening og minst 7 timers nattesovn er ogsa suksessfaktorer for vekttap.

Det som pavirker oss til a legge pa oss er karbohydrater (pavirker insulinet), stress (pavirker kortisolet. Kvinner med mye kortisol legger pa seg rundt magen) og høye østrogenverdier (kvinner med for mye østrogen legger pa seg rundt baken og hoftene).

Forfatteren kjorer en diettplan som han mener fungerer. For meg ser det ut som det er litt lite mat og lite fett, sa jeg vil ikke anbefale den. Men det jeg hentet ut fra nettstedet hans var denne forklaringen rundt hormoner, og sa langt er det den enkleste forklaringen jeg har lest pa dette ganske vanskelige emnet.

__________________


hanne42 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 08:20   #10
Lill-B
Medlem
 
Lill-B sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 125
Lill-B er på en erverdig vei

Sv: Menstruasjon, hormoner og lavkarbo

Ja dette er superspennende. For jeg har gått på tabeletter som skal dempe generelle betennelser i kroppen i flere år.
Og kan med hånden på hjerte si at behovet har ikke vært tilstede den siste uken. Jeg har gått på Ketolyse i 2 uker - på mandag.
Jeg har ikke mindre enn 3 skulderoprasjoner bak meg og skuldrene har ikke vært så ille de heller. Nesten som maskineriet mitt er nysmurt.

__________________


September trening: 540/750
Lill-B er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 09:01   #11
Neri
Medlem
 
Neri sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: veslandstaus
Alder: 45
Innlegg: 164
Neri er på en erverdig vei

Sv: Menstruasjon, hormoner og lavkarbo

Det var spennende lesning om det med kortisol, for det traff meg veldig.

kan ein finne ut om ein har for høg produksjon av det?

Eg har "alt" mitt feitt på magen og rundt hoftene og bak ryggen. No når eg har gått ned litt er det helst det på ryggen og på hoftene som har blitt "borte." Mens magen sitt som støpt. Eg føler meg konstant stressa i kroppen, og sliten. Eg er på dagen heime med 2-4 barn og jobber på kveld og helger. Det er ikkje mykje tid for å "hente seg inn igjen." Har sagt opp helgejobben min, så får iallefall helgene "fri."
Sjølv no når eg sitt her, så kjenner eg den stressfølelsen i brystet.

Er det nokon måte ein kan få ned kortisol nivået sjølv på?
Tenker er det nokon vitaminer, kosttilskudd elller liknande?

__________________

Neri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ammende atkins Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 10:58   #12
hanne42
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Hellas
Innlegg: 211
hanne42 er ny på veien

Sv: Menstruasjon, hormoner og lavkarbo

Neri,

jeg vet ikke sa mye om dette, men en rask sjekk pa nettet ga disse resultatene:
http://www.dhea.no/stress_kortisol.html
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2051
http://www.lommelegen.no/333252/binyrer-og-stress
http://www.afpt.no/?page=128&article=106

nok sovn og avspenningsovelser ser ut til a vare et sted a begynne

__________________


hanne42 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 11:06   #13
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Menstruasjon, hormoner og lavkarbo

Hva muskler angår er i allefall hard styrketrening verdens utvilsomt beste avspenningsterapi. I tillegg frigjøres en heftig dopcocktail med blandt annet endorfiner, så har du tid (og kom igjen.. hvem har ikke 2-3 timer i uka de kan kutte i "TV-budsjettet"?) så kan det i allefall ikke skade!

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 16:50   #14
Neri
Medlem
 
Neri sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: veslandstaus
Alder: 45
Innlegg: 164
Neri er på en erverdig vei

Sv: Menstruasjon, hormoner og lavkarbo

Takk Hanne 42

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

Hva muskler angår er i allefall hard styrketrening verdens utvilsomt beste avspenningsterapi. I tillegg frigjøres en heftig dopcocktail med blandt annet endorfiner, så har du tid (og kom igjen.. hvem har ikke 2-3 timer i uka de kan kutte i "TV-budsjettet"?) så kan det i allefall ikke skade!

Var det meint til meg?
Eg ser så godt som aldri tv Når skal eg få tid til det? Sniker meg innom nettet når eg har 5 min for meg sjølv ein gong iblant, og det er det. Eg står opp seinest 6.00 (uansett dag i veka) Er heime med barn til mann min kjem heim, et middag, hjelper unger med lekser/fjøsstell/husarbeid etc, legger minstejenta og drar på jobb og kjem heim kl 22.30. Det er ikkje mykje tid til overs for trening -desverre. MEN eg har ein dag i veka der eg er på fotballtrening med damene i 1,5 time. Det er kjempekjekt og lattermusklene er vell dei musklene som får mest trening

Søvn var visst eit godt botemiddel sånn som eg forstod det. Ser ut til å være der eg skal begynne, for søvn er litt mangelvare. Med små barn i hus får eg ALDRI sove ei heil natt gjennom, sånn er det berre. Men eg har ein tendens til å sitte oppe ei stund etter eg kjem frå jobb. Det er så deilig å nyte stillheten i huset Får til å legge meg ganske raskt etter eg kjem heim tenker eg, med ei god bok f.eks, eg får jo aldri tid til å lese heller. Får begynne der og sjå om det hjelper.

Uff, føler eg kuppa heile tråden her no

__________________

Neri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ammende atkins Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 17:09   #15
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Menstruasjon, hormoner og lavkarbo

Det viktigste med søvn er å ha rutine. Forutsatt faste tidsrammer på søvn optimaliserer hjernen søvnmønsteret ditt slik at du får mest mulig REM-søvn utav de timene du sover. Selv har jeg sovet i snitt 4-6 timer hver natt de siste 10 årene og lider på ingen måte av det. Nivå av stresshormoner ol. er så lave at legen aldri har nevnt det, jeg stresser aldri (faktisk er hele konseptet stress veldig fremmed for meg, forstår det liksom ikke) og den eneste anspente muskelen i kroppen er i korsryggen etter en utpreget heftig runde i ringen mot lavt blodsukker. ^^

Ser at du kan være sliten, huff.. Det er jo livsviktig å ha et par timer om dagen til seg selv ellers ville i allefall jeg følt at livet ikke hadde den helt store verdien.. Nytter ikke å bare jobbe for å kunne kjøpe mat, og neglisjere seg selv for å ta vare på andre. =/

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 18:13   #16
Lill-B
Medlem
 
Lill-B sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 125
Lill-B er på en erverdig vei

Sv: Menstruasjon, hormoner og lavkarbo

Beste avkobling/utkobling for å lette på stress og muskelsmerter er spikermatten (Shaktimatten). Du får frigitt ekstremt med endorfiner ved å ligge på den i 10-30 min. Jeg nyyyter det, og er det rett før leggetid sover jeg betraktlig bedre. Ikke sovne på den sånn som meg, Våknet etter 3 timer og måtte omtrent nappe hele matten ut av ryggen LOL

__________________


September trening: 540/750
Lill-B er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-05-10, 09:39   #17
Hevingen
Seniormedlem
 
Hevingen sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Sarpsborg
Innlegg: 695
Hevingen har en fantastisk aura rundt segHevingen har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Menstruasjon, hormoner og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Lill-B, her.

Beste avkobling/utkobling for å lette på stress og muskelsmerter er spikermatten (Shaktimatten). Du får frigitt ekstremt med endorfiner ved å ligge på den i 10-30 min. Jeg nyyyter det, og er det rett før leggetid sover jeg betraktlig bedre. Ikke sovne på den sånn som meg, Våknet etter 3 timer og måtte omtrent nappe hele matten ut av ryggen LOL

Nei, det er vondt... Har prøvd det... Men utrolig god når man går av i riktig tid.

__________________
Bloggen min



Hevingen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lchf - Ketolyse-ish Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vektoppgang under menstruasjon lillepus18 Ketolysekuren 24 21-05-11 10:02
Menstruasjon uteblir Karla Spørsmål og svar 6 26-02-10 09:06
PCOS, men normal menstruasjon? Devana PCOS og karbohydratkontroll 1 02-01-09 11:39
Forsinket menstruasjon cilemora Ketolysekuren 5 15-09-07 20:42
Menstruasjon og slanking Roxira Fysisk og mental helse 33 08-11-05 08:56


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no