Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Er det en lege som vet? Torkil?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-05-10, 21:53   #1
marithja
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 47
Innlegg: 162
marithja har en fantastisk aura rundt segmarithja har en fantastisk aura rundt seg

Er det en lege som vet? Torkil?

Forrige fredag skjedde følgende: satt og spiste av den typen liten mandelkake du får kjøpt i butikken (48kh pr 100 gr), fikk ett skikkelig sukkerrush rett etterpå, ble skikkelig svimmel, veldig kvalm og uvel, blodsukker på 6,3 -ca en time etterpå var jeg så dårlig at jeg trodde jeg skulle kaste opp, så gikk ned på do der jeg svimet pent av ved siden av do. Er det en lege som kan forklare meg dette? Hva skjer, og hvorfor?
Nå må det sies at jeg får slike sukker rush når legen tar glukoseprøve på meg også. Da føler jeg at sukkeret stiger meg til hodet (som når man drikker alkohol) og så blir jeg svimmel. Men har ALDRI før blitt så kvalm eller svimet av.....Forklaring?? anyone??

__________________


marithja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Thor Foseid- spis deg slank Svar med sitat
Gammel 17-05-10, 22:16   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Er det en lege som vet? Torkill??

Har vel ikke noe med saken å gjøre. Men 6.3 er ikke det ganske lavt blodsukker å ha etter å ha spist sukkerkake?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-05-10, 22:34   #3
marithja
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 47
Innlegg: 162
marithja har en fantastisk aura rundt segmarithja har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Er det en lege som vet? Torkill??

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Har vel ikke noe med saken å gjøre. Men 6.3 er ikke det ganske lavt blodsukker å ha etter å ha spist sukkerkake?

Jo det tror jeg, uten å si det sikkert...Men det var tatt med bare for å vise hva det lå på rett før jeg svimte av....

__________________


marithja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Thor Foseid- spis deg slank Svar med sitat
Gammel 17-05-10, 22:38   #4
Beatrixie
Medlem
 
Beatrixie sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 137
Beatrixie er ny på veien

Sv: Er det en lege som vet? Torkill??

Blodsukker på 6,3 er ikke særlig lavt.....
Jeg har hypoglykemi,og hadde bs på 1,7 etter en fiskemiddag,var rett før jeg svimte av,fikk kramper,kaldsvetting og synsforstyrrelser.
Etter jeg begynte på ketolyse,har blodsukkeret mitt vært stabilt.

Spiste 2 små kakestykker og en skje dronning maud pudding idag,og ble stappa og uvel.

__________________
Totalt vekttap




Delmål


Beatrixie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/Ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-05-10, 22:39   #5
Beatrixie
Medlem
 
Beatrixie sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 137
Beatrixie er ny på veien

Sv: Er det en lege som vet? Torkill??

Opprinnelig lagt inn av marithja, her.

Jo det tror jeg, uten å si det sikkert...Men det var tatt med bare for å vise hva det lå på rett før jeg svimte av....

Hvor lenge etter mat tok du bs? Hvis jeg ikke er helt på jordet skal det tas ca 1,5 time etter mat for å få riktige verdier.

__________________
Totalt vekttap




Delmål


Beatrixie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/Ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-05-10, 22:53   #6
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Er det en lege som vet? Torkill??

Ja, jeg slet med lavt blodsukker før jeg ble gravid. var ofte nede i 2.3 og sånt. Men mente at 6.7 er ganske lavt når man har et "normalt" blodsukker til vanlig og brått spiser masse sukker. Da er ikke opp til 6.7 den værste økninga liksom. Bare en observasjon

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 00:42   #7
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Er det en lege som vet? Torkill??

Diabetes Type 1 her. Blodsukker på 4-8 er normalt. Etter et måltid med raske karbohydrater starter blodsukkeret (hos meg som ikke produserer insulin) å stige mer eller mindre umiddelbart.

Dersom hypoglykemi (lavt blodsukker) er et problem for deg så kan det tenkes at kroppen har produsert for mye insulin som i respons til de raske karbene, slik at du en time eller to etterpå fikk lavt blodsukker.

Ellers er blodsukker på 6,3 en time etter måltid veldig bra, faktisk akkurat der det helst skal være, men som sagt.. om kroppen overkompenserer og lager for mye insulin vil du ende opp med lavt blodsukker og medfølgende symptomer som blandt annet svetting, svimmelhet, skjelving, synsforstyrrelser, sult og tap av bevissthet.

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 10:39   #8
marithja
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 47
Innlegg: 162
marithja har en fantastisk aura rundt segmarithja har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Er det en lege som vet? Torkill??

Blodsukkeret ble målt ca 1-1.5 time etter inntak av kake. Tror det var nærmere en time etter....

Så da er det mest sannsynlig at kroppen min produserte for mye insulin, slik at blodsukkeret sank for raskt og jeg svimet av?? Som igjen er en tilstand som heter???

Jeg har de gangene det har blitt målt blodsukker etter at jeg la om kosten hatt en verdi på 5.6- 6.... Så har vel ikke spesielt lavt blodsukker til daglig... Lå på fastende blodsukker på 6.7 FØR jeg la om kosten.... ( hvis det sier dere noe;-) ) Etter ny livsstil har fastende blodsukkerverdier ligget på 5.5 og deromkring....

__________________


marithja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Thor Foseid- spis deg slank Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 10:49   #9
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Er det en lege som vet? Torkill??

Jeg kjenner ikke til filosofien du følger,ja, hvor lavkarbo det er, men Torkil har skrevet at om man ikke er vant til mye karbohydrater og er i ketose får man ubehag av plutselig inntak av karbohydrater i store mengder, fordi kroppen trenger tid til å tilpasse seg. Den kaka inneholdt mye karbo. Det må ha blitt et sjokk kroppen ikke var forberedt på å klare å takle siden den er vant til å forbrenne fett, ikke sukker.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 11:57   #10
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Er det en lege som vet? Torkill??

Tilstanden heter hypoglykemi og er forholdsvis vanlig. Du kan jo teste det ved å spise et kakestykke og måle blodsukkeret hvert 15. minutt fra like før du spiste kaka til et par timer etter?

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 14:17   #11
marithja
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 47
Innlegg: 162
marithja har en fantastisk aura rundt segmarithja har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Er det en lege som vet? Torkill??

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

Tilstanden heter hypoglykemi og er forholdsvis vanlig. Du kan jo teste det ved å spise et kakestykke og måle blodsukkeret hvert 15. minutt fra like før du spiste kaka til et par timer etter?

Ja kanskje det....Må tenke litt på den kjenner jeg, ble så skikkelig dårlig...Men er det farlig da? Hypoglykemi?? Må gubben trø te med sukker da neste gang det skjer? Ser på google at det er det samme som føling.... (Håper det IKKE skjer igjen men man vet tydeligvis aldri....) Så hvis jeg måler ett par timer etter vil jeg se at det først stiger, for så å falle drastisk- det er det som er teorien her nå ikke sant?? (Noen ting må jeg ha inn med t-skje...)

__________________


marithja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Thor Foseid- spis deg slank Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 15:39   #12
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Er det en lege som vet? Torkill??

En slik test er ganske ufarlig å gjøre om du som jeg foreslo måler veldig ofte i ca. 2 timer etter inntak av karbohydrater, og har noe søtt klart i tilfelle målingene begynner å stupe. Det er ikke sånn at en føling kommer før du rekker å blunke, bare sett av tid til å måle og følge godt med på hvordan du føler deg. =)

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 15:45   #13
Svadadama
Medlem
 
Svadadama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 93
Svadadama er på en erverdig vei

Sv: Er det en lege som vet? Torkill??

Tror du kan slappe av altså, det du hadde kan nok ikke sammenlignes med føling. Du besvimte, altså du våknet kjapt opp igjen. En som blir bevisstløs pga. føling, altså en diabetiker, våkner ikke opp før vedkommende blir tilført sukker. Altså om man blir bevisstløs pga. lavt blodsukker, hypoglykemi, må det sukker til for å få opp blodsukkeret slik at man våkner igjen.

Tror Ada Emilie er inne på noe. At dette var det man kan kalle en vasovagal syncope, det er en form for besvimelse som kan forårsakes av f.eks. smerte, uvelhet og kvalme eller sterke inntrykk.

En ting til. Det er ikke en selvfølge at blodsukkeret stiger så mye etter at man har spist sukker. Kroppen er jo innstilt på å justere blodsukkeret selv, med insulinutskillelse. Og hos friske unge folk som spiser "normalkost" så betyr det at blodsukkeret stort sett er sånn noenlunde stabilt hele tiden, men at insulinnivåene kan svinge veldig. Jeg er ikke helt sikker på om det er noen stor forskjell ved lavkarbo. Men det kan jo hende at kroppen som er vant til å ikke få tilført sukker bruker litt tid på å justere insulinutskillelsen når den plutselig får store mengder.

Svadadama er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Må man til lege når man går på ketolyse? Ayasofia Ketolysekuren 5 05-02-08 18:07
lege som har peiling.. FantasiJenta Eurodiett 8 29-09-05 06:52
lege?? m@nisha Induksjonen 9 26-10-04 23:44


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no