Ekstremt strikt og hardkjør
17 mai startet samboeren min og jeg kjempestrikt LCHF. Fem dager på rad nå har inntaket av karbohydrater vært på under 5 gram. De to første dagene verket det litt i låra, men ikke verre enn at jeg tålte å trene.
Grunnen min er to delt. For det første er det lettere for samboer å ta av kilo når jeg er like strikt, spesielt i helgene da unga koser seg med godteri. Er vi to som "lider" er det lettere.
Den andre grunnen var at jeg hadde i underkant 8 uker igjen til halvmaraton på Rømskog, 3 juli. Jeg vil se om ekstremt lavt inntak av karbo gjør noe med treningen og formen i forhold til lavkarbo, der jeg lå mellom 15 og noen dager opp mot 40.
Kroppen produserer jo mye karbohydrater selv, og lagrer det som glykogen her og der.
Så rent fysiologisk og biokjemisk skal ikke den lille forskjellen ha noe å si. For om kroppen produserer ca 300 gram i døgnet selv, så skal jo ikke 10 - 35 inntak ha noe å si?
På en annen side, så vet vi at på lavkarbo, så gjelder ikke lovene fra læreboka. Leveren kan forbrenne mye mer fett, og "fyre for kråka" på lavkarbo, enn på vanlig diett.
Så jeg er ute etter å se om den lille karbo forskjellen har noe å si. Foreløpig er det vanskelig å si, men jeg løp bakkeintervaller igår, og synes det var påfallende lite melkesyre å finne. For å sjekke ekstra, løp jeg like godt noen raske 400 meters intervaller etterpå på bane, for å se..men nei.
Til slutt, da jeg hadde løpt 1 time, fant jeg noen stupbratte bakker.
Da kom syra. I en viss grad, men aldri på samme måte som på høykarbo, never ever. På høykarbo blir det ofte så mye melkesyre, at kroppen blir nesten som lammet. Over tid er forresten dette veldig skadelig for de indre organer, og kan gi astma, allergier og matintoleranser av forskjellig grad.
Musklene ble stive og kjørte, men så snart det kom flatmark, var syra borte igjen.
Det skal bli spennende å se, om treninga vil fortsette uten syre. I så fall...tror jeg kanskje både Jonas Colting og Bjørn Ferry har mer å lære. Modige ord, men det skader ikke.
|