Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Proteininntak

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-05-10, 07:07   #1
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Proteininntak

Ernæringsfysiologen min mener jeg bør være på et lavkarbo kosthold itillegg til SCD dietten som jeg allerde går på.

Han sier blant annet at jeg bør spise 70g protein og 170g fett hver dag og at karbohydrater skal ligger mellom 40 go 60.

Jeg lurer på hvordan dette er mulig... Nå er protein intaket mitt det tre dobbelte...

70 g protein er jo knapt 350g kjøtt.

Hvordan klarer man å ligge så lavt i protein men å høyt i kjøtt (når man ikke kan spise noen form for melkeprodukter)?

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 22-05-10, 10:07   #2
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Proteininntak

Er du sikker på at du har regna riktig? Jeg kan ikke skjønne hvordan du kommer opp i det tredobbelte, jeg ... Jeg spiser ikke så ulikt som det der, bortsett fra at jeg i hverdagen ligger på ca nullkarbo, og jeg ligger alltid mellom 60 og 90 gram protein, og jeg spiser ikke melkeprodukter.
Cluet må jo uansett være å alltid velge de feteste kjøttypene, nakkekoteletter med god marmorering, bacon, medisterdeig (ikke farse) etc.
350 gram kjøtt om dagen er jo en del, da. Men nå vet jeg jo ikke hvor mye du veier i utgangspunktet, eller hvor mye du skal ned. Legg ut en meny på hva du spiser til daglig, så blir det litt lettere å se hvilke endringer du kan gjøre.
Og med 40-60 gram karbohydrater så kan du jo spise veldig mye grønnsaker, ikke minst! Det metter jo noe det også .

(Med det sagt, dersom du føler deg bra og går ned i vekt sånn du spiser nå, så er det vel egentlig ingen grunn til å endre det ).

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 22-05-10, 12:20   #3
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Proteininntak

Jeg skal absolutt IKKE ned et eneste gram til

Veier 45 og er 165 cm høy. Er på SCD diet fordi jeg har noe betennelse e.l. i magen og det gjør at jeg tåler veldig lite mat (får tiden 9 grønnsaker + kjøtt og hvit fisk). Per i dag tåler jeg ikke ås mye fett. Dermed blir det til at jeg spiser mye rent kjøtt slik som kyllinglår (uten skinn), strimlet svin, kylling kjøttdeig (prior sin), svinekoteletter, idnrefilet/ytrefilet.
Før kunne jeg spise egg men nå har jeg begynt å reagere på det. Kan ha steinbit men ikke rød fisk.
Så jeg får i meg lite fett.... Og dermed blir jeg jo ikke mett. Begynner vel å bli en vane å ikke være mett etter å hatt det sånn i 2 år men alikevel

Nå skal jeg få nye medisiner og kost tilskudd så forhåpentligvis skal jeg kunne øke fett toleransen. Og da kan jeg jo begynne å spise nakke koteletter, kyllingvinger med skinn, vanlig kjøttdeig ++

Men jeg forstår alikevel ikke hvordan jeg skal kunne klare å bare spise 350g kjøtt. Fordi det spiser jeg per i dag på 2 måltider.

Her er en dag:
Frokost
200g brokkoli, 100 g gul gulrot, 2 stk egg til sammen 100gram
Lunsj:
160 g kalkunlår uten ben/skinn, 170g grønne bønner
100 g gulrot
30 g sukker erter
3 dl buljong

Middag
300g brokkoli
250g butternut squash
170 g kokt hyse
”Snacks”
90 g salt svineskinke kokt
280 g hokkaido gresskar
Kveld
190 g råvekt kylliglår uten ben
70 g gulrot
130 g salt svineskinke, kokt
150 g butternut squash

Da havnet jeg på 200g protein 120g karb og 43 g fett.

Jeg skal ha et par dager til kommende uke med nøyaktig mat dagbok men jeg syns det er veldig vanskelig.

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 22-05-10, 12:51   #4
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Proteininntak

Oj, det var mye mat ja, jeg veier jo over det dobbelte som deg og spiser bare halvparten, men mye mere fett og jeg er stappmett...

Jeg har liksom ingen råd til deg, jeg vet bare hvordan du har slitt med denne maten så lenge nå

Du har ikke prøvd å kutte ut på grønnsakene en tid( gulrot som er kokt er jo en sukkerbombe!)? Og bare spist kjøtt og noe fett?

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 22-05-10, 12:54   #5
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Proteininntak

Åh, beklager! Er jo nesten som en refleks det der, ettersom majoriteten her skal ned i vekt . Sorry!
Ja, da skjønner jeg at det blir vanskelig, for med hvit fisk og kylling så blir det jo ikke så mye fett, og mye mer proteiner, enn om du hadde spist de typer kjøtt jeg nevner. Men jeg synes jo ikke dietten din ser så aller verst ut, ganske Fedonsk. Om du tåler fett dårlig, så bør du jo heller trappe opp forsiktig. Ikke tenk så mye på det med proteinene. Men jeg skjønner det med metthet. Tåler du meierismør? Til hvit fisk er jo sandefjordsmør/eggesmør veldig godt, og ellers kryddersmør til kjøtt. Du kan med hell også variere grønnsakene litt mer, om du vil (gulerot vil gjerne ta litt for mye av karbokvota, særlig om den er varmebehandlet) .
Håper du får den hjelpen du trenger!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 22-05-10, 13:54   #6
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Proteininntak

Du trenger ikke gå ned i vekt, men har fått restriksjoner på proteiner???
Har du spurt om hvorfor?
Kroppen danner glukose av proteiner om den trenger det, men det kan da ikke spille noen rolle for deg som trenger å legge på deg !?!?

Er du sikker på at han ikke mener minimum 70g protein?

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 22-05-10, 15:07   #7
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Proteininntak

Imse: Har prøvd å kutte ned på grønnsaker men kroppen likte ikke fett bedre da heller
De gangene jeg har prøvd å spise mer fett så blir jeg mye mettere. Før hadde jeg verken sult eller metthetsfølelse, det er jo veldig vanlig når man har asperger syndrom/autisme (sannsynligvis pga mage problemene...).
Og det er deilig å faktisk være mett og ikke ha konstant lyst på mat, men det verste er at det forsvinner ikke om jeg spiser heller.
Så det er en falsk sultfølelse jeg har tror jeg...
Men det som skjer etter at jeg har prøvd å spise mer fett er jo at jeg får vondt i magen, forstoppelse, avf begynner å flyte i do skålen og man kan helt tydelig se hvilke grønnasker jeg har spist (unnskyld får detaljene..)...



Photobscura:
Jeg tåler:
Brokkoli, blomkål, sukker erter (uten belg), gulrot, grønne bønner/brekk bønner. Disse må kokes i 45 minutter.
Nesten alle typer gresskar, disse må bakes i minst 1,5 timer eller kokes i 45 minutter.
Jeg kan ha små mengder spinat, men pga høyt oksalat innhold må jeg begrense det (og jeg liker det ikke heller...).
Jeg kan bruke hvitløk, vanlig løk, ingefær og sellerirot i supper o.l. men kan ikke spise det.
Ellers kan jeg bruke noen krydder sorter så lenge dem er rene (ikke blandings produkter ofrdi dem inneholder andre stoffer i tillegg) samt ferske urter (men jeg må ikke spise dem) til å lage smak.
Kokosolje er den beste fettkilden men jeg kan og steke i solsikke og raps.

Ellers så tåler jeg reker, kongekrabbe, steinbit og lyr, andre fisker (torsk, sei, laks ++) reagere jeg på.

Alle grønnsaker o.l. kokes i okse eller kylling kraft (okse kraften kokes i 10 timer, kyllingen i 6 timer). Når kraften er kald må jeg ta av fett lokket. Når den er ferdig er den som gele.

Tidligere tålte jeg egg. Men den siste mnd har jeg vert veldig "ustabil" og jeg mistenker at det kommer av egg. Så dermed må jeg være egg fri i et par uker nå før jeg prøver det igjen. Jeg håper virkelig at jeg tåler egg. Jeg halverte nemlig dosen medisiner så jeg håper at vis jeg øker dosen igjen at jeg tåler egg.

Kitt:
Han mener 70 g, maks 90g protein per dag.

---


Så som dere ser så er mat valget mitt litt begrenset og vanskelig å endre på. Siden jeg faktisk blir så syk...

Jeg skulle gjort hva som helst for å kunne levd en "vanlig" lavkarbo kosthold. Men det er ikke mulig. Da vil jeg havne på sykehuset...

SCD dietten skal ikke være slik som jeg har den. Egentlig skal man kunne spise masse fett, frukt og nøtter. Det er bare at det tar tid og min mage bruker veeeeeldig lang tid på å bli "frisk".

Men jeg har jo ikke noe valg. Jeg må fortsette. Blir innimellom litt matlei men syns jeg klarer å få til mye med det jeg har

www.scdandme.com er hjemmesiden/bloggen min.
oppskriftene er delt inn i katergorier etter hvor lett fordøyelig den er. Det er kun i det siste at jeg har begynt å eks tåle blomkål. Jeg prøvde å spise blomkål 4 ganger før jeg faktisk tålte det

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 22-05-10, 15:44   #8
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Proteininntak

Men hadde den ernæringsfysiolgen noen forklaring på hvorfor du ikke skulle spise så mye protein? Jeg kan ikke se at skal skal være annet enn en fordel for deg da..

Hva skjer om du øker fettinntaket med 5 g pr dag i to uker, så øker 5g til osv?
Tenkte litt på det at du bruker så utrolig lang tid på å vende deg til en matvare, om det kan gjøres med fett?

Og skiller kroppen din på om fettet kommer fra olivenolje, smør eller fløte?

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 22-05-10, 19:25   #9
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Proteininntak

Prøver jeg fløte eller smør havner jeg på psykiatrisk fordi jeg har ekstrem protein intoleranse og reagere psykisk (og fysisk) på kasein.

Jeg vet ikke om det går å spise 5 g mer per dag fordi det er vanskelig å "måle". Fordi noen dager spiser jeg mest kyllinglår og svinekoteletter. Mens andre dager spiser jeg kyllingbrød og kjøttboller. Og sistnevnte inneholder mer fett enn svinekotelettene..

Eks idag spiste jeg en nakkekotelett til frokost. Den var en som hadde veldig lite synlig fett. Fikk ingen umiddelbar reaksjon på den

grunnen til at han mener jeg ikke bør spise mer enn 70g er at det kan skape ammoniak i kroppen eller noe sånt. Og at det kan påvirke hode og humør.

Kroppen min er jo i "ubalanse" pga asperger biten.. Så mye mat "går i hode" på meg.

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Formel for proteininntak? tech Spørsmål og svar 31 13-07-14 14:04
Formel for proteininntak? Majty Ketolysekuren 31 16-11-13 10:44
Sammenheng mellom benskjørhet og høyt proteininntak? Kula Generell ernæringsdebatt 34 14-06-10 16:15
Økt muskelmasse av økt proteininntak? KrissiFontaine Lavkarbo generelt 3 10-08-07 17:23


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no