Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Stagnasjon av vekta med trening?

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-05-10, 13:30   #1
andreasoe
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 163
andreasoe er på en erverdig vei

Stagnasjon av vekta med trening?

Har nå begynt å trene 3-4 ganger i uka etter snart 4 mnd i ketolyse. Gått ned 14kg. (dagens vekt 80kg)

Med engang jeg begynte å trene, stagnerte vekttapet seg. Spiser ikke mer og trener styrke+kondis rundt en time per gang.

Riktignok kan det jo være at kroppen bygger muskler..men trodde dette var vanskelig uten karbo / tar lang tid for kroppen å produsere?

Burde jeg kutte ned på fettinntaket eller proteininntaket? har nok en 120g pluss nå på protein per dag og rundt 150g fett.. (for det meste pga stor frokost, 2stekte egg i smør + 150g bacon)

hvilepuls på rundt 50 og trener kondis på rundt 170..

__________________


andreasoe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 13:39   #2
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Stagnasjon av vekta med trening?

Det har helt sikkert med treninga å gjøre. Du må måle deg med målebånd. Jeg har gått ned stakkarslige 5 kg siden nyttår, men samtidig skiftet ut buksene mine 3 og snart 4 ganger, så det er tydelig at ett eller annet skjer. Og jeg bryr meg ikke så mye om vekta så lenge at jeg faktisk blir mindre. Men det er klart...jeg tenker at jeg må ha en helt sinnsyk muskelmasse

En studie visste jo at på ketolyse gikk ikke objektene nevneverdig opp i muskelmasse, jeg setter imidlertidig troverdigheten til studien litt til side, ettersom forskeren selv tidligere har funnet ut at man gjerne bygger mye muskelmasse på ketolyse, og det stemmer forsåvidt med meg selv.

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 13:46   #3
andreasoe
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 163
andreasoe er på en erverdig vei

Sv: Stagnasjon av vekta med trening?

Ja, vært litt sløv med målebåndet.. hehe.. kanskje man må sette opp måling av dette.

Ser en fin nedgang på vekta i forhold til fettprosent iallefall. 10% ned fra 30%. Har en Tanita vekt.

Bør jeg legge meg på kaloriunderskudd også?

__________________


andreasoe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 17:32   #4
Smakfull
Medlem
 
Smakfull sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 196
Smakfull er på en erverdig vei

Sv: Stagnasjon av vekta med trening?

Du har jo ikke så mye overvekt lengre, kun et par kilo til du når en normal BMI. Jeg opplever at nå som jeg har normal BMI går de siste kiloene mye saktere.

Det kan jo være nødvendig å redusere proteininntaket ettersom du har gått ned 14 kg og kroppen trenger ikke like mye tilførsel av proteiner?

__________________
Det er i motbakke det går oppover.
Smakfull er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 17:55   #5
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Stagnasjon av vekta med trening?

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

... ettersom forskeren selv tidligere har funnet ut at man gjerne bygger mye muskelmasse på ketolyse, og det stemmer forsåvidt med meg selv.

Kilde?

  Svar med sitat
Gammel 24-05-10, 22:29   #6
aliasdictus
Medlem
 
aliasdictus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 206
aliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvel

Sv: Stagnasjon av vekta med trening?

Jeg ville også forsøkt meg frem med lavere inntak av proteiner. Eller generelt, lavere inntak av kcal, det har jo vist seg å virke for mange.

Hvis du vil vite hvordan forholdet står til mellom muskler og fett i kroppen, kan det være en ide å bruke en fettprosentmåler, gjerne av den mer avanserte typen.

Jeg pleier å teste meg på en inbody 720, www.bodyanalyse.no. Det er en del treningssentre som har den. Så lenge jeg fokuserer på å ha de samme inngangsverdiene ift måltider, væskebalanse etc før jeg tar testene, synes jeg de sier en del interessant om endring over tid. Har testet fettprosent med den maskinen, og "klipe", og resulatene var veldig like faktisk.

For øvrig støtter jeg bulldogs åpenbare skepsis til påstanden om å bygge MYE muskler samtidig som man går ned i vekt.

__________________
Never doubt that a small group of thoughtful, committed citizens can change the world. Indeed, it is the only thing that ever has. (M.Mead)
aliasdictus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf - Svar med sitat
Gammel 25-05-10, 08:44   #7
andreasoe
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 163
andreasoe er på en erverdig vei

Sv: Stagnasjon av vekta med trening?

Å bygge MYE muskler på kort tid kan jo ikke være noe særlig bra uansett. Er mer interessert i å øke forbrenning / hvileforbrenning og omdanne fett til muskler..

Kan godt kutte på kcal inntak /protein inntakt (feks slutte med proteinshakes), men kanskje man burde gå over til lavkarbo isteden? Antar man da bygger muskler fortere?

__________________


andreasoe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 25-05-10, 08:48   #8
Areola
Supermoderator
 
Areola sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 2.025
Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

Sv: Stagnasjon av vekta med trening?

Ketolyse ER lavkarbo

__________________
Vil du ha en ticker? Les her
Areola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 25-05-10, 08:52   #9
andreasoe
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 163
andreasoe er på en erverdig vei

Sv: Stagnasjon av vekta med trening?

jojo, men du skjønner hva jeg mener Det å øke karbomengden til 75-150g/dag.

__________________


andreasoe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 25-05-10, 18:48   #10
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Stagnasjon av vekta med trening?

Opprinnelig lagt inn av andreasoe, her.

Å bygge MYE muskler på kort tid kan jo ikke være noe særlig bra uansett. Er mer interessert i å øke forbrenning / hvileforbrenning og omdanne fett til muskler..

Jeg tror ikke du skal bekymre deg.

Hverken for å bygge for mye muskler på kort tid eller for å omdanne fett til muskler. Ingen av delene går.

Hvor mange kcal spiser du på en dag?

  Svar med sitat
Gammel 25-05-10, 21:18   #11
andreasoe
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 163
andreasoe er på en erverdig vei

Sv: Stagnasjon av vekta med trening?

Har egentlig aldri telt kcal per dag, men en typisk dag er (som jeg også raste ned i vekt med, dog uten trening er);

2 stekte egg i smør + 150g bacon frokost
kyllingsalat (mix med kylling, 1egg, salat, agurk, paprika, og litt dressing)
rundt 300g kjøtt til middag stekt i smør +egen salatmix
nøtter / litt ost til kvelds.
Tror det var rundt 1800kcal, så må vel kutte..

Merker jeg har blitt endel mer sulten etter treningsukene. Tatt proteinshakes i ny og ne etter trening, men sluttet med det. Tar ketolysetabletter + umas choice tran.

__________________


andreasoe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 25-05-10, 23:29   #12
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Stagnasjon av vekta med trening?

Opprinnelig lagt inn av andreasoe, her.

Tror det var rundt 1800kcal, så må vel kutte..

1800kcal... Du spiser for lite.

  Svar med sitat
Gammel 25-05-10, 23:42   #13
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Stagnasjon av vekta med trening?

Opprinnelig lagt inn av Bulldog, her.

Kilde?

Opprinnelig lagt inn av Pål, her.

Flere her som lurer på dette, så jeg skriver litt om det.


Jeff Volek viste tidligere på 2000 tallet at en ketogen diett økte muskelmassen hos menn som samtidig gikk ned i vekt, helt uten styrketrening. Han har også gjort forsøk med styrketrening og ketogene dietter og vist at man kan bygge muskler i stor grad samtidig som man går ned i fettvekt.

Ketogene dietter har faktisk i lang tid blitt brukt av bodybuildere som en del av ”deffing” (få mer definerte muskler før konkurranse). Og selv om bodybuilderne kanskje ikke visste hvordan, så hadde de snublet over den beste måten å øke muskelmasse og samtidig går ned i fettprosent på.

De siste års studier på ketogene dietter og styrketreningsforsøk tyder på at den mest effektive måten å bytte ut fett med muskler på nettopp er å trene styrketrening i kombinasjon med lavkarbohydrat kosthold. Volek har blant annet ko-utviklet en kommersiell versjon av det overnevnte i Men's Health TNT Diet: The Explosive New Plan to Blast Fat, Build Muscle and Get Healthy in 12 Weeks.
MVH
pål

Nå viser det seg jo at det var ikke Pål selv som fant ut det da, så beklager rotet, men NUVEL;

Her står det jo at de har funnet ut at muskelmassen øker på ketogen diett, selv uten trening. Men det strider jo mot Påls egen studie, som visste at objektene gikk ned i fettvekt men ikke økte muskelmassen nevneverdig over 10 uker.

"Nevneverdig" er sikkert en definisjon pr individuelle.

Kan bare snakke for meg selv og jeg øker muskelmassen mye MED trening. Skal ikke si noe om ketolysen var meed å hjalp på det.

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 26-05-10, 16:46   #14
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Stagnasjon av vekta med trening?

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Nå viser det seg jo at det var ikke Pål selv som fant ut det da, så beklager rotet, men NUVEL;

Her står det jo at de har funnet ut at muskelmassen øker på ketogen diett, selv uten trening. Men det strider jo mot Påls egen studie, som visste at objektene gikk ned i fettvekt men ikke økte muskelmassen nevneverdig over 10 uker.

"Nevneverdig" er sikkert en definisjon pr individuelle.

Kan bare snakke for meg selv og jeg øker muskelmassen mye MED trening. Skal ikke si noe om ketolysen var meed å hjalp på det.

Opprinnelig lagt inn av Jeff Volek

JV: Building muscle and losing fat at optimal rates is a compatibility problem. It's the same concept as trying to train for maximal endurance and muscle strength performance at the same time. They're opposing physiological demands.

In the case of endurance training, the stimulus is to keep the cell size constant or even shrink it to maximize oxygen kinetics, whereas for strength training there's a stimulus to increase muscle cell size to overcome the overload demands.

Building muscle and losing fat requires an anabolic state in muscle and catabolic state in adipocytes, respectively. Most guys are willing to compromise though and aren't interested in one over the other.

The best compromise to achieve some muscle growth while still allowing very significant fat loss and therefore "still look good naked year round" is to follow a low-carbohydrate diet or even a VLCK diet, and of course hit the weights. You can augment the muscle growth further without compromising fat loss by supplementing with creatine and using appropriate pre and post-workout nutrition.

Så Volek sier selv at å bygge muskler i noen som helst grad samtidig som man går ned i fettvekt er en utfordring.

Kommentaren til Pål

Sitat:

Ketogene dietter har faktisk i lang tid blitt brukt av bodybuildere som en del av ”deffing” (få mer definerte muskler før konkurranse). Og selv om bodybuilderne kanskje ikke visste hvordan, så hadde de snublet over den beste måten å øke muskelmasse og samtidig går ned i fettprosent på.

vitner om manglende forståelse for hva "deffing" er, og hvordan ketose brukes i den forbindelse.

  Svar med sitat
Gammel 26-05-10, 20:23   #15
andreasoe
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 163
andreasoe er på en erverdig vei

Sv: Stagnasjon av vekta med trening?

Hva skal jeg ligge på kcal per dag?

__________________


andreasoe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 20:26   #16
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Stagnasjon av vekta med trening?

Opprinnelig lagt inn av andreasoe, her.

Hva skal jeg ligge på kcal per dag?

Teoretisk vedlikeholdsnivå for deg er rundt 2500kcal, så et sted like under det bør være passe. Prøv deg fram.

  Svar med sitat
Gammel 29-05-10, 19:10   #17
andreasoe
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 163
andreasoe er på en erverdig vei

Sv: Stagnasjon av vekta med trening?

2500 hørtes ganske så mye ut? trodde jeg skulle ligge på rundt 2000kcal. vil gjerne gå ned litt mer i fettprosent, så prøver å spise litt under.

Skiftet fra smør til olje for steking hver dag.. plutselig har vekta startet å gå nedover igjen, dog med mye mer aktivitet hver dag.

__________________


andreasoe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 14:07   #18
Skippy
Seniormedlem
 
Skippy sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Gjøvik
Alder: 56
Innlegg: 616
Skippy har en fantastisk aura rundt segSkippy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Stagnasjon av vekta med trening?

Vil bare kommentere dette med brå stopp i vektnedgang når en starter å trene da jeg har opplevd det selv. En av de tingene som skjer i muskulaturen ved trening er små mikrorifter i muskelfibrene, dette stimulerer kroppen til "å gå i forsvar" i form av at her må det bygges større og sterkere for å klare mer. Men disse riftene på repareres og mens det skjer samles det både vann og proteiner (og sikkert mer jeg ikke vet om) i muskulaturen. Dette kan gi stagnasjon eller også vektoppgang tvert hos noen. Om du har gått ifra sofasliter til det treningsopplegget du beskriver, som jo er "helkropps", så kan dette være noe av det som forklarer stillstanden som kom når du startet.
Ønsker deg lykke til videre med livet som spreking.

Skippy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 18:08   #19
Pal
Juniormedlem
 
Pal sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Porsgrunn, Telemark
Alder: 57
Innlegg: 41
Pal er på en erverdig vei

Sv: Stagnasjon av vekta med trening?

Jeg har også stoppet nesten helt opp. Trener både cardio og styrke, ca 4 ganger i uken. Spiser lavkarbo, men savner en diett jeg kan følge. Nå spiser jeg naturell yougurt med 3 - 4 skjeer Fedon morgenmix, og frosne bringebær. trener på formidagen, spiser ofte en boksa makrell i tomat boks med pepper og litt majones etter treningen. spiser middag, litt grønnsaker og kjøtt. Gjerne en halv kylling. spiser også noen knekkebrød med ost til kvelds og noen ganger til lunsj.

Problemet nå er at jeg har blitt så mye mer sulten. Leste at man må kutte ned på kaloriene i tillegg til karboene. Tok en test av fettprosent forrige uke, hadde 26 i fettprosent. Ligger på ca 2 200 i forbrenning på hvilepuls. På en trening forbrenner jeg mellom 500 og 800 kalorier i henhold til de måleinstrumentene på apparatene.

Begynte på 106 kg, nå veier jeg ca 98 kg, i henhold til tabellen skal jeg vel veie ca 80 på normalvekt. Dette virker umulig for meg i og med at jeg har en del muskler også. Tror jeg vil se bra ut om jeg hadde veid rundt 90 kg. Begynner å se at musklene kommer frem nå, men er fortsatt "slaskete" dvs løs i fisken.

Dette ble litt hulter til bulter, men hadde håpet på om noen kunne gi meg et råd på hvor jeg kunne finne en diett som passer inn i min situasjon. Må få noe som metter, og som jeg fortsatt går ned i vekt på, også når jeg trener hardt.

__________________



Pal er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 20:37   #20
andreasoe
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 163
andreasoe er på en erverdig vei

Sv: Stagnasjon av vekta med trening?

gå fra lavkarbo til ketolyse :=) (altså under 20g karbo/dag)

__________________


andreasoe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 21:03   #21
Pal
Juniormedlem
 
Pal sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Porsgrunn, Telemark
Alder: 57
Innlegg: 41
Pal er på en erverdig vei

Sv: Stagnasjon av vekta med trening?

Opprinnelig lagt inn av andreasoe, her.

gå fra lavkarbo til ketolyse :=) (altså under 20g karbo/dag)

Men kan man bygge muskler og trene hardt i Keose da?

__________________



Pal er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 22:37   #22
andreasoe
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 163
andreasoe er på en erverdig vei

Sv: Stagnasjon av vekta med trening?

jupp det kan man.. men du merker at du blir veldig sliten de første ukene.. til kroppen klarer å forbruke energien fra fett bedre. Du får bedre utholdenhet, men blir svakere på høy intensitetstrening. (men det blir bedre) Iallefall min erfaring.

__________________


andreasoe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 10:51   #23
Heimdal
Nytt Medlem
 
Heimdal sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Vestfold
Innlegg: 6
Heimdal er på en erverdig vei

Sv: Stagnasjon av vekta med trening?

Går fint å trene i ketose, MEN det er tyngre.. ingen tvil. har prøvd i både ketose og etter å ha syndet med carbs, men tror effekten er bedre i forhold til ratio muskeløkning/forbrenning/vektap med lavcarb da i spesielt i forhold til vektnedgang.

Heimdal er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 19:53   #24
Fofa
Seniormedlem
 
Fofa sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Alder: 44
Innlegg: 746
Fofa er ny på veien

Sv: Stagnasjon av vekta med trening?

Jeg ser at flere stopper opp i vektnedgangen etter å ha begynnt å trene.. Jeg har vært i ketose i ca 1,5 mnd nå, og gikk ned ca 4 kg i løpet av de første 3 ukene. De siste 3 ukene nå har jeg trent ganske mye... Sykler ca 1-1,5 timer på ergometersykkel 5 ganger i uka. Sikkert ikke så mye i den store sammenhengen, men jeg gikk fra ingen trening.. Poenget er at jeg kun har gått ned 300 gram etter at jeg startet å sykle... Vekta må vel løsne igjen?? Eller anbefales det å ikke trene?? Sorry..sikkert et teit spørsmål, men jeg er helt ny her inne..Har frem til i dag bare følt meg frem alene på denne dietten..

Fofa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-06-10, 16:41   #25
andreasoe
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 163
andreasoe er på en erverdig vei

Sv: Stagnasjon av vekta med trening?

så kanskje det å trene er bra.. men trener du FOR mye så stangnerer man?

__________________


andreasoe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Stagnasjon FettGjørMett Lavkarbo generelt 4 18-01-10 21:10
Hvor lenge varte din stagnasjon? Jabba Ketolysekuren 9 02-10-09 19:30
Stagnasjon i muskelvekst og vektnedgang! Iselilja Spørsmål og svar 34 25-08-09 13:47
Stagnasjon i vekttap etter 2 uker alt? Happy H Ketolysekuren 11 25-04-08 14:33
Tolvon-mulig årsak til stagnasjon? annemo Ketolysekuren 2 14-06-07 12:53


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no