Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Konservering av syltetøy og saft

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 03-06-10, 16:38   #1
vaskeklut
Seniormedlem

vaskeklut sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 38
vaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastisk

Konservering av syltetøy og saft

Jeg har fått mye rabarbra (og seinere i sommer får jeg en del bær) jeg tenkte jeg skulle lage syltetøy og eller saft av. Nå er problemet at jeg ikke har fryser stor nok til å fryse ned syltetøyet, slik at jeg tenkte jeg skulle forsøke å konservere det på noen måte slik at det ikke behøver å stå i kjøleskap eller fryser. Er det noen som vet om dette er mulig? Eller er jeg helt på villspor?

I og med at man ikke skal bruke sukker når man er lavkarboer, tenkte jeg skulle bruke kunstig søtning eller sukrin/stevia og på grunn av dette er Jam og lignende utelukket ettersom det inneholder sukker. Jeg fikk et tips om sitronsyre, men jeg vet ikke om det er brukbart eller ikke? Noen der ute som kan fortelle meg hvordan jeg kan lage saft og eller syltetøy uten å måtte bruke sukker og fryser+kjøleskap? (Bor i kollektiv og har dermed ikke verdens største kjøleskapsplass..)

Hjeeelp!

vaskeklutpaleoblogg
vaskeklut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: whole30-ish / paleo Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 13:52   #2
Ferskenbeinet
Seniormedlem

Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Rogaland
Ferskenbeinet er ny på veien

Sv: Konservering av syltetøy og saft

Ser denne tråden har ligget en stund, men jeg lurer på det samme! Noen som veit?

Ferskenbeinet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 14:04   #3
vaskeklut
Seniormedlem

vaskeklut sin avatar

vaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastisk

Jeg gav opp jeg

vaskeklutpaleoblogg
vaskeklut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: whole30-ish / paleo Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 14:09   #4
TrillTrall
Seniormedlem

TrillTrall sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 57
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Uten fryser vil jeg tro du sliter ja. For om man skal sylte på gammeldags måte og lagre i kjølig kjeller så er man jo enten avhengig av like mye sukker som bær omtrent eller sukkerholdig konservering.

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 14:34   #5
vaskeklut
Seniormedlem

vaskeklut sin avatar

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Uten fryser vil jeg tro du sliter ja. For om man skal sylte på gammeldags måte og lagre i kjølig kjeller så er man jo enten avhengig av like mye sukker som bær omtrent eller sukkerholdig konservering.

Takk! Enn om noen bare kunne sagt det med en gang Men da vet jeg det. Takk for kort og godt svar

vaskeklutpaleoblogg
Gammel 23-08-10, 14:40   #6
TrillTrall
Seniormedlem

TrillTrall sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 57
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut, her.

Takk! Enn om noen bare kunne sagt det med en gang Men da vet jeg det. Takk for kort og godt svar

Jeg tror i alle fall det. I gamle dager, før man oppfant annen konservering, brukte man jo sykt mye sukker til bærene! Om det funker å konserverer med koking og sterile glass med sukrin e.l. vet jeg ikke - noen som gidder forsøke og komme med rapport til våren?

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 14:42   #7
Ferskenbeinet
Seniormedlem

en kan jo prøve med et bittelite glass feks? bare sette det laaaaaaaaaaaaaaange bak i et skap til våren? verdt et forsøk!

Gammel 23-08-10, 17:41   #8
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Ha sprit på bæra så får du likør og god dessert samtidig som du kan oppbevare den leeeenge i omtrent romtemperatur...

Gammel 23-08-10, 18:19   #9
Ferskenbeinet
Seniormedlem

gjerne hverdagen hadde blitt mye morsommere med spritifiserte bær på knekkebrødet og? *fnis*

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Saft Tusenfryd Spørsmål om matvarer og oppskrifter 7 03-06-10 10:28
Sukkerfri saft? Timona Spørsmål om matvarer og oppskrifter 0 21-04-10 10:24
Saft med sucralose Hannehk Spørsmål om matvarer og oppskrifter 7 15-12-08 19:20
Saft ... cilemora Ketolysekuren 8 01-09-07 20:10
Rå-saft av bær guro Annen mat 0 29-08-05 11:49

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:48.