Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Overspising

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 04-08-10, 09:11   #1
torgn
Medlem

torgn sin avatar

Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Kløfta
Alder: 52
torgn er på en erverdig vei

Overspising

Når jeg var yngre så ble jeg opplært at man skulle spise allt på askjetten sin. Om man var mett eller ikke var irrelevant. Man hørte sånn som "Tenk på de sultne barna i afrika som ikke får mat" får å få dårlig samvittighet eller man fikk ikke lov til å gå fra bordet før askjetten var tom. Samtidig så gjaldt det jo at poteter skulle det være til hvert middagsmåltid, brød var en selvfølge til frokost, lunch og kvelds.

Jeg innbiller meg at dette idag er en medvirkende faktor til at jeg ikke klarer å la være å tømme tallerkenen selv om jeg er mett. Noen ganger kan jeg selv om jeg er mett ta enda en posjon bare fordi jeg synes maten var god og ikke klarer å la være å spise litt ekstra.

Jeg jobber med å endre disse idèene om å ikke spise hele tallerkenen.

Men når allt dette er sagt, så er spørsmålet mitt, hvordan vil denne type uvane påvirke ketolysekuren så lenge man holder seg til fett (den anbefalte typen),proteiner, mye vann og ikke karbohydrater.

I tilegg, har det noe å si hvor mange måltider vi spiser og når vi spiser de? Jeg starter alltid med omelett med bacon og ost på morgenen. Jeg kjenner ingen sult heller. I går f.eks. spiste middag kl 1600. Selv om jeg ikke var sulten spiste jeg restene kl 21.00

...P.S ...og ja jeg lover å kjøpe boka snart ..

Sist redigert av torgn : 04-08-10 kl 09:28.
torgn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: leter etter noe nytt. Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 10:32   #2
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 40
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Overspising

hjelper det ikke å lage "fornuftige" porsjoner heller? bare akkurat det du skal spise også evt fryse ned rester eller legge det klart i matboks forbeholdt morgendagen?

spising bare for å spise er nok ikke nøkkelen til suksess i noen slags diett.. spørs jo selvfølgelig til hvilken grad, men det bør nok jobbes med.. finnes jo en tid etter kuren også og da er sånne uvaner fort med på å ødelegge.

Lykke til! Detta klarer du

Gammel 04-08-10, 13:05   #3
TrillTrall
Seniormedlem

TrillTrall sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 57
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Når jeg lager middag til kjæresten og meg så lager jeg en porsjon til hver slik at når vi har tømt fatet så er det ikke mer. Enkelt og greit. F.eks. 1 laksebit med en god dæsj blomkål-brokkoli-mos og salat og heller rømmesurrede linser over. Evt. 1 kyllingfilet med ett eller annet til. Om jeg lager kjøttdeigform så lager jeg som regel en så stor form at vi har i to dager, vi klarer som oftest å holde oss unna den til neste dag. Men cluet er altså - ikke lag mer enn dere spiser der og da!

Når ungene er hos oss lager jeg "frie mengder" så de kan forsyne seg selv da.

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 17:28   #4
torgn
Medlem

torgn sin avatar

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

hjelper det ikke å lage "fornuftige" porsjoner heller? bare akkurat det du skal spise også evt fryse ned rester eller legge det klart i matboks forbeholdt morgendagen?

Tja, det er nettop det å lage fornuftige porsjoner da. Må nok øve meg litt i det

Gammel 05-08-10, 11:38   #5
Matglad
Medlem

Medlem siden: Jan 2010
Matglad har en fantastisk aura rundt segMatglad har en fantastisk aura rundt seg

Jeg gikk for maaange år siden på et Grethe Roede kurs. Jeg fikk faktisk med meg en fornuftig ting som jeg har hatt med meg videre.

Kursdama sa at hvorfor i alle dager bruke kroppen som søpledunk. Hvis det ligger igjen litt mat på tallerken og du er mett. Er det da bedre å bruke kroppen som søpledunk, enn å bruke søplebøtta som faktisk er lagd for formålet?

Jeg er også oppvokst med brød, poteter og spis opp maten din. Fikk ikke engang forskyne meg selv, og måtte spise opp maten!! Så jeg har også hatt en jobb å gjøre i forhold til dette. Denne ene setningen fra kursdamen hos GR har faktisk vært med meg som et positivt mantra.

Har en i familien som er et glimrende eksempel på dette. Hvis det f.eks. er igjen litt is, så kan han ikke helle den ut i vasken, han må da heller spise opp selv, selvom han er supermett og blir kvalm. Og da sitter jeg der og ser på han, hans store mage og hører at han er kvalm, og tenker at hadde ikke den isen gjort seg bedre i vasken enn i hans mage . Han fungerer som en nyttig påminner for meg, han vet bare ikke selv at han har den funksjonen .

Blitt ketolikk
Matglad er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose/LCHF Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 11:51   #6
Dååris
Medlem

Dååris sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Sarpsborg
Dååris har en fantastisk aura rundt segDååris har en fantastisk aura rundt seg

Jeg leste en gang en bok, utgitt av Allan Carr, han som skrev endelig ikke-røyker.
Den het endelig ikke-feit eller noe. Ok, han hadde bomma på en del vesentlige punkt, men hadde samtidig ett par gode poeng.
Hvorfor bryr vi oss mer om bilen vår en kroppen vår?
Jo, fordi bilen vår er så temmelig skjør i forhold til oss. Fyller vi diesel på en bensinbil, så merker vi det liksom temmelig fort... Og når tanken er full, så tetter vi ikke hullet for å skape ett voldsomt trykk nede i tanken, bare fordi det var mer bensin igjen i slangen.
Men kroppen vår tåler så mye, det tar tid å merke, men fakta er at vi er ett fininnstilt maskineri vi også! Feil og for mye drivstoff ødelegger oss, og som tidligere sagt, hvorfor bruke kroppen som søppeldunk?! Det koster penger, det gjør oss stygge, det gjør oss i dårlig form, det gjør oss sure og vi dør fortere. Det eneste vi oppnår, er å tilfredstille det lille matmonsteret som kalles smaksans, vi lar smaken vår styre alt!
Jeg prøver å tenke at jeg er matoman, og må avruse meg selv, og det funker bra hittil

Dååris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 12:37   #7
torgn
Medlem

torgn sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Matglad, her.

Jeg gikk for maaange år siden på et Grethe Roede kurs. Jeg fikk faktisk med meg en fornuftig ting som jeg har hatt med meg videre.

Kursdama sa at hvorfor i alle dager bruke kroppen som søpledunk. Hvis det ligger igjen litt mat på tallerken og du er mett. Er det da bedre å bruke kroppen som søpledunk, enn å bruke søplebøtta som faktisk er lagd for formålet?

Jeg er også oppvokst med brød, poteter og spis opp maten din. Fikk ikke engang forskyne meg selv, og måtte spise opp maten!! Så jeg har også hatt en jobb å gjøre i forhold til dette. Denne ene setningen fra kursdamen hos GR har faktisk vært med meg som et positivt mantra.

Har en i familien som er et glimrende eksempel på dette. Hvis det f.eks. er igjen litt is, så kan han ikke helle den ut i vasken, han må da heller spise opp selv, selvom han er supermett og blir kvalm. Og da sitter jeg der og ser på han, hans store mage og hører at han er kvalm, og tenker at hadde ikke den isen gjort seg bedre i vasken enn i hans mage . Han fungerer som en nyttig påminner for meg, han vet bare ikke selv at han har den funksjonen .

Kjenner meg igjen i mye av det her. Skal prøve å ha han i familien din i bakhuet heretter.

Gammel 05-08-10, 14:03   #8
Matglad
Medlem

Medlem siden: Jan 2010
Matglad har en fantastisk aura rundt segMatglad har en fantastisk aura rundt seg

Opprinnelig lagt inn av torgn, her.

Kjenner meg igjen i mye av det her. Skal prøve å ha han i familien din i bakhuet heretter.

Festlig, da kan han jo gjøre nytte for 2 personer, uten å vite det selv, hehe

Lykke til!!

Blitt ketolikk
Matglad er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose/LCHF Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ah, overspising av lavkarbobrød sara Lavkarbo generelt 3 27-07-09 13:42
Dårlig av overspising? niomi Spørsmål og svar 3 04-08-08 23:55
Overspising, spesielt ett kvinneproblem ... SjokoMons Andre bøker 8 26-03-08 11:32
Overspising pga ketolysebrød! Clarissa Ketolysekuren 29 04-03-08 17:31

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:10.