Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Hvorfor skolde mandlene?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 14-12-10, 17:57   #1
Cassiopeia
Seniormedlem

Cassiopeia sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Cassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snill

Hvorfor skolde mandlene?

Jeg sitter og leser kakeoppskrifter, og i så godt som alle oppskriftene skal mandlene skoldes.

Jeg har i grunnen aldri brydd meg om å skolde mandler før, og lurer på hvorfor jeg bør/skal gjøre det nå.

Handler det om fargen (hvitt "mel" vs grovt)?
Sitter karbene i skallet?
Har skall på/av innvirkning på bakeegenskapene?
Er det smaken som påvirkes?
Eller kanskje en kombinasjon?

Eller noe jeg ikke har tenkt på?

Så jeg lurer: Bør jeg skolde mandlene til julebaksten? Og hvorfor bør jeg i tilfelle det?

Journalen min
Cassiopeia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert er vel beste ordet. Nesten ketogent, men ligger nærmere Lindberg enn Ketolyse nå Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 18:45   #2
martefie
Medlem

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østlandet
martefie er en juvelmartefie er en juvelmartefie er en juvel

Sv: Hvorfor skolde mandlene?

Intuitivt regner jeg med at det gjelder fargen. Uten brunt skall ser det ut som det er bakt av hvitt mel.

Gammel 14-12-10, 19:00   #3
misslinda
Medlem

misslinda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Hardanger
Alder: 42
misslinda er en juvelmisslinda er en juvelmisslinda er en juvel

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=11090

Er vel for fargen sin del vil jeg tro

Gammel 14-12-10, 19:17   #4
Cassiopeia
Seniormedlem

Cassiopeia sin avatar

Cassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snill

Takk for link, Misslinda
Tidligere admin på vBulletin-forum i lang tid, og finner ikke fram på søk... Skjerp deg Cassi! *ler*
Sia ingen nevner noe anna i andre tråder heller, så kan jeg antakelig gå ut ifra at det er estetikken som teller?

Journalen min
Cassiopeia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert er vel beste ordet. Nesten ketogent, men ligger nærmere Lindberg enn Ketolyse nå Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 19:57   #5
misslinda
Medlem

misslinda sin avatar

Ja, en skolder jo som regel mandlene for å lage en fin lys marsipan, så det blir vel samme konseptet med andre oppskrifter?? vil jeg tro hehe..

Gammel 14-12-10, 20:26   #6
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Hvor: Asker
Alder: 57
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Skoldede mandler har en helt annen konsistens, syns jeg. De er mer seige, på en måte, ikke så tørre som de uskoldede!
Min bror nekter meg å kun bruke uskoldede mandler i kransekake feks fordi den da blir mye tørrere!
Og så mye som jeg enn hater det, så må jeg nok gi han rett, gitt!

Så det er nok ikke bare pga av fargen!

Gammel 14-12-10, 22:30   #7
Cassiopeia
Seniormedlem

Cassiopeia sin avatar

Ja, det er jo ganske logisk at konsistensen blir en annen. Skolda (eller skålda?) mandler er jo halvkokte, og i noen tilfeller tørka på svak varme også. Dermed trekker de vann og slipper olje.
Verdt å notere seg

Journalen min
Gammel 14-12-10, 22:31   #8
misslinda
Medlem

misslinda sin avatar

Hehe.. takker for en skikkelig forklaring Blir jo mer kransekake hvis du ikke skolder mandlene Hehe.. (med tanke på marsipan )

Gammel 14-12-10, 23:15   #9
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Skallet på mandler er ofte bittert, så smaken blir mildere av å fjerne skallet. I følge min mor, jeg skjønte aldri poenget med å skolde alle mandlene jeg ble satt til i julebaksten Men jeg måtte si meg enig med henne da jegf prøvde å lage marsipan uten å skolde de

Gammel 14-12-10, 23:20   #10
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Skallet på mandler er ofte bittert, så smaken blir mildere av å fjerne skallet. I følge min mor, jeg skjønte aldri poenget med å skolde alle mandlene jeg ble satt til i julebaksten Men jeg måtte si meg enig med henne da jegf prøvde å lage marsipan uten å skolde de

Marsipan har jeg aldri laget uten å skolde mandlene først (kilovis i min barndom) men i kransekake bruker vi 50/50. Selv om jeg godt kunne bruke bare uskoldede, protesterer altså min bror!
Så lenge det er han og mamma som skolder og han som maler dem opp og han som elter deigen, føler jeg liksom at jeg som stiller med kjøkken, kransekakeringer og stekeovn, kanskje ikke bør protestere for heftig!

Gammel 14-12-10, 23:37   #11
Cassiopeia
Seniormedlem

Cassiopeia sin avatar

Jeg er helt enig med deg Kitt. Til kransekake kan det godt bare være uskålda mandler :-)

Men hva med maling kontra blender/foodprocessor?
Stemmer det at mandlene blir for varme i blenderen?
Og hvordan finmaler jeg dem best?

Journalen min
Gammel 15-12-10, 06:08   #12
Supera
Seniormedlem

Supera sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 40
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Cassiopeia, her.

Takk for link, Misslinda
Tidligere admin på vBulletin-forum i lang tid, og finner ikke fram på søk...

Gå til lavkarbo.no og søk derfra heller. Søkemotoren på forumet funker dårlig til flere ord.

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 07:53   #13
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Cassiopeia, her.

Jeg er helt enig med deg Kitt. Til kransekake kan det godt bare være uskålda mandler :-)

Men hva med maling kontra blender/foodprocessor?
Stemmer det at mandlene blir for varme i blenderen?
Og hvordan finmaler jeg dem best?

Dersom du bruker foodprocessor blir mandlene kuttet i små biter og ikke malt i små "striper". Opplever at kaken blir mer smuldrete på en måte og tørrere av mandler hakket i processor enn av mandler malt i mandelkvern. Vil du ha finmalte mandler kan du kjøre massen gjennom mandelkvernen flere ganger!

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvorfor går jeg opp 800 gr på en dag? stinemarie Ketolysekuren 30 14-10-09 20:02
Hvorfor? (Hvorfor ketose?) Cammis Spørsmål og svar 3 24-01-09 18:55
Hm ... Hvorfor? Fishi2009 Lavkarbo generelt 1 17-10-08 23:55
Hvorfor ... lokkebiff Stoffskifte / hormonproblemer 27 19-04-07 14:16

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:02.