Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Mer enn 30 kg overvekt

Huff. Hva skal jeg gjøre?

Mer enn 30 kg overvekt Vi som trenger å ta av 30 kilo eller mer står gjerne overfor ekstra store utfordringer. Her deler vi erfaringer, gir gode råd og støtter hverandre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-01-11, 11:42   #1
Lotski
Juniormedlem
 
Lotski sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 43
Lotski er på en erverdig vei

Huff. Hva skal jeg gjøre?

Liten sytetråd fra meg idag..



Jeg har vært overvektig siden 4.klasse, hatt et dårlig kosthold hele livet.
For litt siden gikk jeg ned 15 kilo. Jeg var så fornøyd med meg selv, kjøpte pene klær, gikk ofte til frisøren, brukte litt tid foran speilet hver morgen. Jeg var jo faktisk ikke så verst.. Enda hadde jeg fortsatt 20 kg ekstra på kroppen!


Lykken var kortvarig. Kiloene raste fort opp igjen. Ja, på bare tre mnd, fikk med fem kilo ekstra.
Jeg tørr ikke vise meg offentlig lenger, jeg tar ikke kontakt med vennene mine lenger, jeg skulle egentlig ha reist på besøk til noen familiemedlemmer.
Men nei, jeg vil ikke nå som jeg er blitt så stor igjen.
Ingen av de pene klærne mine passer lenger! Pynter jeg meg ser jeg bare forferdelig ut. Stor dobbelhake, magen tyter ut.


Jeg blir så misunnelig når jeg ser alle før/etter bildene. Skulle ønske jeg hadde slik motivasjon jeg også.


Jeg har denne trangen til å spise hele tiden..
På mandag begynte jeg med ketolysekuren. "Velkommen til din siste slankekur" står det på boken.. Jeg var SÅ motivert! Hadde kjøpt inn all maten jeg trengte. Baket ting etter oppskrifter. Spiste store mengder mat uten karbohydrater, til jeg var stappmett. Men gikk ned i vekt.
Og hva skjer? Joda, jeg sprakk idag. Jeg så sjokoladen til sambo i skapet. På noen minutter var hele svære sjokoladeplata borte..

__________________
Lotski er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 11:46   #2
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Huff :( Hva skal jeg gjøre..

Det tar noen dager før sukkersuget gir seg og det du skal gjøre nå er rett og slett å starte på nytt.

Lag deg en plan for hva du skal gjøre når du er i ferd med å sprekke, om det er å kaste sjokoladen, løpe en runde rundt huset eller drikke en halvliter vann, du må finne det som hjelper deg.

Sukkersuget varer bare noen minutter av gangen og greier du å holde ut så blir det enklere neste gang og neste gang osv.

Men det er jævlig, jeg vet, og karboabstinenser kan ri kroppen godt før det slipper tak.

Ikke gi opp!

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 12:40   #3
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Huff :( Hva skal jeg gjøre..

Opprinnelig lagt inn av Lotski, her.

Jeg så sjokoladen til sambo i skapet. På noen minutter var hele svære sjokoladeplata borte..

Og det var den sprekken. Gå videre med løftet hode og neste gang du står foran en sjokolade eller noe annet "ulovlig" så rekk tunge til den og lukk skapdøra. Lag deg en strategi over hva du skal gjøre om slike situasjoner oppstår, for de vil komme igjen og igjen.

Men det er ikke verdens undergang - bare ikke gå i "da kan jeg likegodt spise litt mer også"-fella...

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 13:12   #4
streber
Seniormedlem
 
streber sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: trøndelag
Alder: 48
Innlegg: 18.961
streber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastisk

Sv: Huff :( Hva skal jeg gjøre..

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Og det var den sprekken. Gå videre med løftet hode og neste gang du står foran en sjokolade eller noe annet "ulovlig" så rekk tunge til den og lukk skapdøra. Lag deg en strategi over hva du skal gjøre om slike situasjoner oppstår, for de vil komme igjen og igjen.

Men det er ikke verdens undergang - bare ikke gå i "da kan jeg likegodt spise litt mer også"-fella...


Signerer Trilltrall, du må rett og slett blåse i hele sprekken og gå videre, hva annet kan du gjøre?Å fortsette å spise mat og godt man legger på seg av er hvertfall et lite godt alternativ. Lykke til! Dette klarer du!!!!Bare bruk oss her inne til råd og oppmuntring

streber er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fitline Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 13:21   #5
helsefreak
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 85
helsefreak er på en erverdig vei

Sv: Huff :( Hva skal jeg gjøre..

Opprinnelig lagt inn av streber, her.

Signerer Trilltrall, du må rett og slett blåse i hele sprekken og gå videre, hva annet kan du gjøre?Å fortsette å spise mat og godt man legger på seg av er hvertfall et lite godt alternativ. Lykke til! Dette klarer du!!!!Bare bruk oss her inne til råd og oppmuntring

Riktig! Gjort er gjort - og spist er spist! Gå tilbake til ketolysekosten igjen og glem sjokoladen!

Dette med mat, overspising og trangen til å spise noe søtt sitter i hodet vårt! Har du vurdert mental trening i tillegg til ketolyse? For å få til en livsstilsendring må vi snu om på måten vi tenker på. Jeg har selv hatt stort utbytte av mental trening og anbefaler det på det sterkeste som en supplement til omlegging av kosten.

helsefreak er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sånn ca Fedon :-) Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 13:22   #6
Deanna
Medlem
 
Deanna sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 322
Deanna er et fyrlysDeanna er et fyrlysDeanna er et fyrlysDeanna er et fyrlysDeanna er et fyrlys

Sv: Huff :( Hva skal jeg gjøre..

Du tar en lang dusj, og synger høyt for deg selv i dusjen:

I get knocked down but I get up again
You're never going to keep me down

http://www.answers.com/topic/tubthumping

Alle går på en smell fra tid til annen.

__________________
Vintereple. Sommerjordbær.



Don't look for happy endings in vicious circles.
Deanna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 13:34   #7
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Huff. Hva skal jeg gjøre?

Uff, been there, done that
Dessverre har jeg ingen supre tips på hvordan du skal takle det, for jeg vet ikke hvordan jeg skal takle det selv enda, men du har fått flere gode ideer over her, så det er bare å gå på med friskt mot og IKKE GI DEG!!!

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 13:44   #8
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Huff. Hva skal jeg gjøre?

Kjenner meg så igjen
Avrusningen er hard ......

Dette har jeg kopiert fra et annet sted på forumet for lenge siden. Og jeg tar det frem rett som det er og leser.

Sitat:

Summer har skrevet dette:

Dette er IKKE en sjamporeklame!

Du vet disse reklamene som vises på TV? De som ender med setningen ”fordi du fortjener det”? Vel, dette er ikke en av dem. Men jeg ser stadig at jeg kommer med den setningen gang på gang når jeg prøver å støtte andre som sliter med sitt lavkarbokosthold; DU ER VERDT DET!!!

Og det mener jeg.

Ingenting i livet som er av virkelig verdi kommer av seg selv. Det vet vi alle. Vi må jobbe for de sakene som virkelig betyr noe. Enten det er jobben vi så gjerne vil ha, karakterene vi fortjener, de tanker og verdier vi prøver å formidle til våre barn. For å oppnå gode resultat må vi virkelig jobbe. Hardt. Men når selvfølelsen svikter får vi mindre å jobbe for. Når vi føler at vi ikke er verdig suksess, legger vi oss ikke i selen for å oppnå det vi vil.



Jeg er alltid overrasket når jeg mottar en desperat e-post fra en som nettopp har begynt på denne dietten/livsstilen og gråter over å ha mistet muligheten til å spise brød og pasta og kaker. De begynte på induksjonen med Olympisk ånd, bare for å se at den raskt dampet bort ved synet av de første vanskelighetene. Abstinensene kommer og entusiasmen vakler. Karbohydrathungeren setter inn og besluttsomheten rakner. Akkurat når de er på vei til å klatre over det største hinderet- induksjonen- er de villige til å gi opp alt. For en sjokoladebit.



”Jeg klarer ikke dette, det er alt for vanskelig.”



”Ja, det er vanskelig….



Men du er verdt det.”



Du er verdt to uker.

Du er verdt den tiden det tar å komme over avhengigheten av karbohydrater og tillate kroppen å kvitte seg med giften etter års avhengighet. Du er verdt tiden det tar for å få en sunnere kropp og tillate dine inngrodde, følelsesmessige uvaner å blekne.

For noen varer denne induksjonsperioden lengre enn to uker, men det kan faktisk være en velsignelse. Å bryte vaner er aldri lett, men den som allerede har klart det vil fortelle deg at tiden er den beste lege. Hver dag har du kommet enda dag lenger bort fra din gamle livsstil. Hver gang du motstår en fristelse vil smådjevlene som har plaget deg dø litt mer.



Faktisk har dette lite å gjøre med motivasjon, og mye å gjøre med selvtillit. Verdsetter du deg selv nok til å holde deg til dette?

Lavkarbo er den letteste ”dietten” jeg noen gang har levd etter i mitt liv, men å komme ut av karboavhengigheten er muligens det tøffeste jeg noen gang har gjort. Jeg holder fortsatt på med det. Jobben er aldri helt ferdig.



Uansett om du har begynt med lavkarbo for å gå ned i vekt eller for å oppnå bedre helse vil du bli stilt overfor din egen avhengighet. Den beste måten å gjøre dette på er gjennom induksjon. Induksjonen er den virkelige testen av din besluttsomhet og entusiasme. Å komme deg gjennom induksjonen med suksess er å verdsette deg selv mer enn den flyktige nytelsen av en sjokolade.



De som oppnår størst suksess ved å spise på denne måten er de som aldri glemmer den egentlige hensikten- å gjøre det for seg selv.



Mitt navn er Summer og jeg er avhengig av sukker.

Mine psykiske abstinenser ligger og lurer selv om mine fysiske er på bedringens vei. Veien er lang og humpete til tider. Men jeg vil holde meg til denne livsstilen fordi jeg er verdt det.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 18:13   #9
sistegang
Seniormedlem
 
sistegang sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Buskerud
Alder: 61
Innlegg: 714
sistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlys

Sv: Huff. Hva skal jeg gjøre?

Jeg er som deg og har vondt for å ikke ta for meg av fristelsene som kommer i min vei. Jeg tømte huset mitt for alt jeg ikke kunne spise. Og så husk at det er lettere å si nei til første bit enn nr to og tre. Etter en stund sluttet jeg å tenke på godteri.
Nesten alle går på tryne innimellom, da må en fokusere på alle dagene en har klart en den ene som gikk feil.
Lykke til videre.

__________________


sistegang er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 20:03   #10
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Huff. Hva skal jeg gjøre?

Hei!
Det er som de sier bra å ha et alternativ!
Jeg lager for eksempel cocosasjokolade som jeg har i kjøleskapet når jeg MÅ ha sjokolade.
Jeg har i de siste dagene laget den litt ekstra bitter, med mye vanlig kakao, sukrin (splenda) og cocosa, bare det. Om du ikke har cocosa og splenda kan du løse opp noen suketter i bitelitt kokende vann, smelta smør og kakao.
Hits the spot!

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 20:34   #11
wevi
Medlem
 
wevi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Ullerøy
Alder: 46
Innlegg: 349
wevi har en fantastisk aura rundt segwevi har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Huff. Hva skal jeg gjøre?

Det er aldri trivelig når man smeller sæ sjøl i trynet, og jeg tror nok alle her inne har kjent på følelsen av å mislykkes. Det er jo spesielt hardt etter oppstart, men snart vil du jo merke at det går litt lettere for hver dag. Kanskje du kan ha en cavaliersjokkis liggende til krisetilfeller, så ramler du ikke helt av den smale sti.

__________________



wevi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tidligere ketolyse, men har gått over til noe omtrent som Fedon. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva skal jeg gjøre det stopper opp??? Evvy Spørsmål og svar 1 19-11-10 08:24
Når vi skal på påskeferie, hva skal jeg gjøre da? Seba-stina Lavkarbo generelt 15 26-02-10 19:17
Jeg skal avslutte ketolyse. Men hvordan skal jeg gjøre videre ifht mat? *pippi m gutt og jente* Lavkarbo generelt 7 31-05-09 12:26


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no