Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Kviser av soyaprotein?

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-03-11, 08:15   #1
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Kviser av soyaprotein?

Jeg har begynt å ane et mønster. Innemellom så lager jeg vaffler som inneholder blant annet soyaprotein og opplever at jeg i etterkant får kviser, type dype og vonde.

Huden blir generelt uren og det tar tid før det går over.

Jeg vet at man kan være allergisk eller tåle soya dårlig, men lurer da på om det er andre som opplever uren hud av soya?

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 08:37   #2
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kviser av soyaprotein?

Akkurat dét har jeg ikke opplevd, men jeg får generelt sett veldig sjeldent kviser. Men jeg får brystspreng av soya som er ufermentert (som stort sett alt av soya man kjøper er, unntaket er vel stort sett bare tofu). Grunnen til det er at det er mye østrogen i soya. Det er jo noen som opplever å få mye kviser med østrogendominans, og ved p-pillebruk. Jeg har kutta så godt som alt av soya for lenge siden. Prøver å unngå alt av kunstige hormoner der det går, både i mat, prevansjon og kosmetikk.
Har du prøvd lchf-vaflene med rømme, johannesbrødkjernemel og egg? De synes jeg er innmari gode. Tror Gerd la ut oppskirfta her et sted, jeg kan finne den om du vil!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 09:39   #3
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Kviser av soyaprotein?

Jeg har nok den skrevet ned et sted i boka mi, men takk for tilbudet.

Hmmm, du fikk meg til å tenke på noe nå. Jeg har akkurat vært hos legen og tatt prøver i forhold til spreng både her og der i perioder og tror jeg skal teste ut det og se om det er en sammenheng før jeg kutter ut soya fullstendig.

Godt det finnes alternativer, for varme vaffler med så mye smør at de flyter er så utrolig godt.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 09:50   #4
Nicpins
Seniormedlem
 
Nicpins sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Melhus
Alder: 54
Innlegg: 991
Nicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastisk

Sv: Kviser av soyaprotein?

Soya er ugg! Selv fikk jeg vondt i puppene og ble deprimert av det, i tillegg til at vekta stoppa dønn så de derre bakemiksgreiene fikk være i fred for meg ja...

Soya er en såkalt hormonhermer, det kopierer virkningen av østrogen i kroppen og jeg leste her i en annen tråd at thailandske munker spiser det for å dempe sexlysten... Etter at jeg startet på lavkarbo har alt av hormonkødd i kroppen min blitt minimert til nesten null så jeg tror ikke det er lurt å bruke så mye sånn soyaprotein, nei. Men kvinner i overgangsalderen skryter veldig av soya igjen da, så kanskje man kan prøve igjen når man nærmer seg 50

Nicpins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - 54 kg med Ketolyse og generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 12:11   #5
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kviser av soyaprotein?

Det er nok et tveegget sverd det med soya. Et annet argument, som kanskje ikke påvirker en helt direkte er jo det miljømessige, med tanke på alt av skog som hogges for å kunne dyrke soya. Det har vel heldigvis ikke kommet til Norge, men i statene er det ganske vanlig å fôre både fjærkre og storfe med soya! Det er temmelig katastrofalt.
Om du har problemer med spreng her og der, Georgine, så ville jeg nok vurdert å kutte ut soya helt, om det er mulig. Når det gjelder overgangsalder, så er det jo progesteronet som styrer alt av sex- og kjønnshormoner, og det har blitt alt vanligere å behandle østrogenmangel (for ikke å snakke om -dominans, og det samme med testosteronmangel- og dominans) med progesteron, enten i pille- eller kremform.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 13:47   #6
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Kviser av soyaprotein?

Jeg bruker veldig lite soya så det er ikke noe problem å kutte det ut heldigvis, det høres ut som kroppen da ikke vil ha det uansett og man skal høre på kroppen sin.

Da er jeg i hvert fall ikke på bærtur når jeg mener at jeg reagerer på det.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 14:29   #7
Nicpins
Seniormedlem
 
Nicpins sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Melhus
Alder: 54
Innlegg: 991
Nicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastisk

Sv: Kviser av soyaprotein?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Når det gjelder overgangsalder, så er det jo progesteronet som styrer alt av sex- og kjønnshormoner, og det har blitt alt vanligere å behandle østrogenmangel med progesteron, enten i pille- eller kremform.

Takk, Photo, det visste jeg ikke. Mora mi gnåler så gæli om noen soyapiller og at de er så bra for henne i overgangsalderen...men jeg tror ikke noe på det skal jeg være ærlig. Interessant å vite om progesteron. Hva ER progesteron? Er det også et hormon?

Nicpins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - 54 kg med Ketolyse og generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 17:05   #8
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kviser av soyaprotein?

Opprinnelig lagt inn av Nicpins, her.

Takk, Photo, det visste jeg ikke. Mora mi gnåler så gæli om noen soyapiller og at de er så bra for henne i overgangsalderen...men jeg tror ikke noe på det skal jeg være ærlig. Interessant å vite om progesteron. Hva ER progesteron? Er det også et hormon?

Det er en ganske lang, men interessant artikkel her! Dette er vel også noe av det mest utfyllende du finner på norske nettsider. Leif Ims, som står bak Futhark forlag, er også allmennlege og hormonspesialist, og jeg har selv vært i kontakt med han i forbindelse med utredningen min, så jeg har fått progesteron og joddråper som skal gjøre hypothyerose og østrogendominansen bedre.
Det er mye i den artikkelen jeg linker til som omhandler overgangsalder, som sikkert kunne vært interessant for f.eks moren din. Jeg sier ikke dermed at østrogen ikke hjelper, for det gjør det jo sikkert, ettersom behandlingen er så utbredt, men det er jo forskjell på om noe virker, og om noe virker bra.
Er veldig spent nå selv om mattheten og konsentrasjonen min blir bedre, for ikke å snakke om at jeg får tilbake min naturlig tykke hårmanke.

Dette ble litt på siden av hva tråden handlet om, men jeg er veldig inne i hormongreier om dagen!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 18:05   #9
Nicpins
Seniormedlem
 
Nicpins sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Melhus
Alder: 54
Innlegg: 991
Nicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastisk

Sv: Kviser av soyaprotein?

Thanx! Glimrende!

Nicpins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - 54 kg med Ketolyse og generell lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kviser! EBMTone Mer enn 30 kg overvekt 18 07-02-11 23:46
Kviser! Kanutten Barns kosthold 3 14-06-09 12:15
Kviser ... bambi Ketolysekuren 4 15-03-08 12:57
Kviser gilbertine Spørsmål og svar 57 16-05-07 11:50


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no