Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Råd om søtningsmidler

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-04-11, 17:32   #1
Ole Brum
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Oslo
Alder: 64
Innlegg: 24
Ole Brum er på en erverdig vei

Råd om søtningsmidler

Har laget muffins etter oppskrift her på forumet, men har ikke fått tak i sukrin som oppskriften sier. Har kjøpt stevia til 250.- for 300 gr. (gulp) ikke var det godt heller, smakt veldig beskt. Står på pakningen at det skal brukes som rustmiddel, ble litt engstlig for å ha de i meg. Bruker flytende natreen som har 0 karb, men den har også litt ettersmak når maten blir stekt eller kokt. Hva er det beste å bruke til kakebaking? Noen som vet?

Ole Brum er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 20-04-11, 19:03   #2
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Råd om søtningsmidler

Opprinnelig lagt inn av ole brum, her.

Har laget muffins etter oppskrift her på forumet, men har ikke fått tak i sukrin som oppskriften sier. Har kjøpt stevia til 250.- for 300 gr. (gulp) ikke var det godt heller, smakt veldig beskt. Står på pakningen at det skal brukes som rustmiddel, ble litt engstlig for å ha de i meg. Bruker flytende natreen som har 0 karb, men den har også litt ettersmak når maten blir stekt eller kokt. Hva er det beste å bruke til kakebaking? Noen som vet?

Hva er det du har kjøpt da? Min Stevia koster 395 for 70 gram......

Her er linken til de jeg alltid kjøper fra http://www.sunnstevia.no/

Stevia er det sunneste og beste søtningsmiddelet en kan bruke, greit nok det er ikke registrert som søtningsmiddel i Norge, men det er takket være sukkerindustrien sine lobbyister i EU.........og Norge logrer som kjent for EU....

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 20-04-11, 19:06   #3
TigerTove
Seniormedlem
 
TigerTove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Vestfolds dype skoger
Alder: 36
Innlegg: 3.474
TigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjent

Sv: Råd om søtningsmidler

Jeg bruker bare stevia som søtning, hvis man bruker litt for mye (er så søtt, skal ingenting til) får man ofte den beske smaken du beskriver. Selvfølgelig er det ikke det samme som sukker, og en trenger litt tid til å venne seg til det, men etter litt prøving og feiling er jeg på rett spor.

__________________
"Virkeligheten er det som virker" - Franz Kafka
TigerTove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Stabilt blodsukker :) Svar med sitat
Gammel 21-04-11, 22:05   #4
Trj
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: I nord
Innlegg: 538
Trj er en juvelTrj er en juvelTrj er en juvel

Sv: Råd om søtningsmidler

Opprinnelig lagt inn av ole brum, her.

Har laget muffins etter oppskrift her på forumet, men har ikke fått tak i sukrin som oppskriften sier. Har kjøpt stevia til 250.- for 300 gr. (gulp) ikke var det godt heller, smakt veldig beskt. Står på pakningen at det skal brukes som rustmiddel, ble litt engstlig for å ha de i meg. Bruker flytende natreen som har 0 karb, men den har også litt ettersmak når maten blir stekt eller kokt. Hva er det beste å bruke til kakebaking? Noen som vet?

Har bakt lavkarbokake to ganger. En på forumet her har skrevet at det er lurt å blande to typer kunstig søtning. Det tar visstnok brodden av den kunstige sukkersmaken. Jeg synes Splenda ligner mest på vanlig sukker, det er det jeg bruker på f.eks rømmegrøt. Første kaka brukte jeg mest sukrin og litt splenda, det ga en "kjølig" ettersmak (mesteparten avv den nøttebunnen ligger ennå i fryseren). I dag (suksessterte) brukte jeg mest splenda, og bittelitt sukrin. Den ble asolutt best. Jeg bruker uansett mindre mengde en anbefalt, men det gjør jeg (gjorde) jeg også når jeg baker med vanlig sukker. I dag hadde jeg også noen dråper vanilje-essens i, mulig de kamuflerer den kunstige ssøtningssmaken ? Er spent på andres erfaringer.

__________________



Min journal
Trj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tja.. Lavkarbo med mye grønnsaker Svar med sitat
Gammel 21-04-11, 22:28   #5
Timiane
Seniormedlem
 
Timiane sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Lørenskog
Innlegg: 513
Timiane er en juvelTimiane er en juvelTimiane er en juvel

Sv: Råd om søtningsmidler

Jeg synes en kombinasjon av sukrin og splenda er best til baking. Evt bare splenda.
Bruker en del stevia, men for det meste i kaffen. Tar man litt for mye, blir det gjerne for søtt.

__________________
Timiane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse og redusert inntak av kunstige søtningsmidler og mere trim i hverdagen! Svar med sitat
Gammel 21-04-11, 23:36   #6
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Råd om søtningsmidler

Opprinnelig lagt inn av helene75, her.

Jeg synes en kombinasjon av sukrin og splenda er best til baking. Evt bare splenda.
Bruker en del stevia, men for det meste i kaffen. Tar man litt for mye, blir det gjerne for søtt.

Lurer på om det går an å blande Stevia med pofiber eller noe for å få volum i det jeg skal lage....hva nå enn det måtte være....er ute og eksperimenterer igjen jeg........

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 21-04-11, 23:40   #7
frøken
Medlem
 
frøken sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Innlegg: 400
frøken er ny på veien

Sv: Råd om søtningsmidler

Opprinnelig lagt inn av Trj, her.

Har bakt lavkarbokake to ganger. En på forumet her har skrevet at det er lurt å blande to typer kunstig søtning. Det tar visstnok brodden av den kunstige sukkersmaken. Jeg synes Splenda ligner mest på vanlig sukker, det er det jeg bruker på f.eks rømmegrøt. Første kaka brukte jeg mest sukrin og litt splenda, det ga en "kjølig" ettersmak (mesteparten avv den nøttebunnen ligger ennå i fryseren). I dag (suksessterte) brukte jeg mest splenda, og bittelitt sukrin. Den ble asolutt best. Jeg bruker uansett mindre mengde en anbefalt, men det gjør jeg (gjorde) jeg også når jeg baker med vanlig sukker. I dag hadde jeg også noen dråper vanilje-essens i, mulig de kamuflerer den kunstige ssøtningssmaken ? Er spent på andres erfaringer.

Tenker på å bake suksessterte i påska. har du oppskrift på hvordan du gjorde det? hvordan ble smørkremen?

__________________
trening august:530 min


frøken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-04-11, 23:55   #8
Trj
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: I nord
Innlegg: 538
Trj er en juvelTrj er en juvelTrj er en juvel

Sv: Råd om søtningsmidler

Opprinnelig lagt inn av frøken, her.

Tenker på å bake suksessterte i påska. har du oppskrift på hvordan du gjorde det? hvordan ble smørkremen?

Jeg brukte min vanlige oppskrift i utg.punktet. 200 g malte mandler, 5 eggehviter som ble vispet stive med 10 ss splenda og en ss sukrin. Tror splendaen kan gjøre at kaka stekes mørkere (blir brent ?) Begynte på 180 gr, men stilte ned til 160 etter 30 min (av totalt 45 min). Smørkremen: 5 eggeplommer, 1,5 dl fløte og ca 8 ss splenda + ei klype sukrin og noen dråper vaniljeessens. Her kan du smake deg frem etter hvor søt du ønsker kremen. Dette vispes mens det koker opp. Siler blandingen og lar den avkjøle på kjøkkenbenken. Skal avkjøles til romtemp. så tilsettes 100 g smør i terninger (mykt romtemperert): Dette piskes godt med håndmikser slik at det blir luftig. Smør på kaka, så i kjøleskapet til smørkremen er litt stiv. Så er det bare å nyte !

__________________



Min journal
Trj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tja.. Lavkarbo med mye grønnsaker Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kunstige søtningsmidler krio Spørsmål og svar 1 22-09-10 22:54
Søtningsmidler boble Generell ernæringsdebatt 5 21-05-09 19:20
Søtningsmidler Fnutte Spørsmål om matvarer og oppskrifter 9 17-10-07 17:29
Artikkel om søtningsmidler Smula Ketolysekuren 2 15-06-07 15:17
Søtningsmidler - forvirret! Blesha Lavkarbo generelt 22 02-08-06 21:53


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no