Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Forskjellen på Atkins og Lindberg??

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-04-05, 21:38   #1
mabe
Medlem
 
mabe sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Vestfold
Innlegg: 77
mabe er ny på veien
Exclamation

Forskjellen på Atkins og Lindberg??

Hei!

hva er forskjellen på dr. Atkins og dr. fedon lindberg går det ann å kombinere de to sammen kanskje?
jeg har gått på atkins i 1 mnd nå å synes det går veldig greit....skal begynne med å ta 3 frukt i uka om jeg klarer målet mitt på 65,0 til søndag...

__________________
Mål: ned 12,8 kg
veiedag: mandager
BMI ved start 26,6
BMI nå 22,5
vektnedgang til nå: 11,5










mabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 05-04-05, 21:43   #2
Amica
Seniormedlem
 
Amica sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Trondheim
Alder: 39
Innlegg: 2.499
Amica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt likt

Om du går å ser i Dagboken min (øverst på side 12) har Nille nettopp forklart meg en heeel del om Atkins, Ketolysekuren og Fedon. Om hun vil, kan hun jo kopiere det hit. Er vertfall good gjennomgang (skjønte lite jeg heller her før i uka)!

Resten av sakerne skal ikke jeg uttale meg noe særlig om, jeg er så fersk i "faget" selv Håper noen andre kan fortelle deg

__________________
Vi slanker oss sammen! Hårek og Amicas journal
Styrer litt for meg selv or tida
-
noen kilo lost, noen to go!

Amica er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 05-04-05, 23:25   #3
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

http://www.lavkarbo.no/lavkarbo_ressurser.html

sjekk denne, der står det mye bra


__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-04-05, 19:41   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Lindberg er i praksis det samme som Atkins vedlikehold. Lindberg kompenserer for lavt karbohydrat inntak for ved å fokusere mye mer på proteiner og fett enn hva ketolysekuren og til dels Atkins gjør. Det er viktig å huske på at mengden protein og mengden fett (særlig enumettet) faktisk har stor betydning for hvor mye du går ned i vekt, og om du mister fett og ikke muskler. Også Atkins poengterer også viktigheten av dette. Spiser man for lite protein mister man muskelmasse, da mister en forbrenning og blir en jojo slanker.
For å sammenligne de tre på en enkel måte, kan en si:

Ketolyse=Atkins Induksjon, Atkins Vedlikehold=Lindberg

De er like i utgangspunktet, men som sagt er det nyanseforskjeller og vektlegging på forskjellige ting. I praksis har dette lite å si. Jeg følger f.eks. Atkins vedlikehold og har lagt større vekt på proteiner, heller altså mot Lindberg, men fremdeles innenfor Atkins sine grenser. Jeg er også blitt mer "Lindberg-opptatt" av type fett i maten enn Ketolyse og Atkins er, men bryter ikke med Atkins sine "regler" for det.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 07-04-05, 09:30   #5
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Jeg har savnet veldig en komplett oversikt over de ulike diettene.
Litt generelt (og med min noe mangelfulle kunnskap) får jeg dette resultatet når jeg sammenligner de ulike diettene/filosofiene:

1)
Mye Fett/Mye protein/Veldig lite Karbohydrater
Eat

2)
Mye Fett/Moderat Protein/Veldig lite Karbohydrater
Atkins Induksjon
Ketolysedietten

3)
Moderat Fett/Mye protein/Lite Karbohydrater
Lindberg
Montignac (m.unntak av karbohydrater til frokost)
Sone

4)
Moderat Fett/Moderat Protein/Lite Karbohydrater
Atkins Vedlikehold

5)
Lite Fett/Mye protein/Lite Karbohydrater
Eurodiett = Mye protein/Lite Fett/Lite Karbohydrater
South Beach fase 1

6)
Lite Fett/Mye protein/Moderat Karbohydrater
South Beach fase 2


Som jeg forstår det :

Jo mer fett - jo mindre karbohydrat
Dietter fungerer så lenge man ikke blander mye karbohydrater med mye fett

Hva man velger kommer an på om man ønsker å redusere fett eller øke muskelmasse
Som jeg forstår, vil diettene med Mye fett og Lite Karbohydrater (1 og 2) være best på fettreduksjon. Det samme med Lite Fett / Lite Karbohydrater (5)

Dietter med Moderat Fett og Lite Karbohydrater (3 og 4) øker muskelmasse, men fettreduksjonen går saktere. Jeg tror også dietter med Lite Fett /Moderat Karbohydrater (6) kommer inn her, selv om jeg tror denne er mindre effektiv.


Det eneste jeg er usikker på, er proteinmengden. Vil diett med mer proteinmengde i større grad øke muskelmassen? (nille, nille, nille!!!)

(Når det gjelder all informasjonen jeg tror jeg har fått riktig her - Correct me if I'm wrong (nille ))

Dette synes jeg er kjempeviktig og kjempe-interessant!!!

marianne

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 07-04-05, 09:34   #6
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

supert, Marianne!!!

*poeng* (det må bli et late-som-poeng, for jeg får ikke gitt til deg nå... )

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-04-05, 09:49   #7
Muskat
Seniormedlem
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Uren Luren Himmelturen
Innlegg: 1.338
Muskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastisk

Fin oversikt!

Men den er litt misvisende, for i følge Montignac (og Lindberg?) er ikke en karbohydrat en karbohydrat. Hovedtanken i Montignacdietten er å passe på at karbohydratene har lav glykemisk indeks. Montignac understreker også at det er viktig å få nok karbohydrater med lav glykemisk indeks, og at vekttapet kan stoppe hvis dietten inneholder for lite av dette (minst tre måltid i uken skal ha lite fett men mye langsomme karber). Ikke slik at det er greit å spise sjokoladekake til frokost, altså

Men ellers, flott oppsummering!

Muskat

__________________
'I don't see this being settled with logic.' - Buffy, Earshot

Muskat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Montignac Svar med sitat
Gammel 07-04-05, 10:02   #8
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Muskat

Fin oversikt!

Men den er litt misvisende, for i følge Montignac (og Lindberg?) er ikke en karbohydrat en karbohydrat. Hovedtanken i Montignacdietten er å passe på at karbohydratene har lav glykemisk indeks. Montignac understreker også at det er viktig å få nok karbohydrater med lav glykemisk indeks, og at vekttapet kan stoppe hvis dietten inneholder for lite av dette (minst tre måltid i uken skal ha lite fett men mye langsomme karber). Ikke slik at det er greit å spise sjokoladekake til frokost, altså

Men ellers, flott oppsummering!

Muskat



Alle filosofiene vil at vi skal spise de riktige karbohydratene med lav glykemisk index. Ingen anbefaler loff og ris. Når jeg skriver karbohydrater, men jeg riktige karbohydrater. Så jeg synes det blir riktig allikevel jeg.
Men da han også fokuserer på NOK riktig karbohydrater, vil det si at den bør endres fra:

Moderat Fett/Mye protein/Lite Karbohydrater

til:

Moderat Fett/Mye protein/Moderat Karbohydrater

Eller mener du at det skulle stått noe helt annet på Montignac? I tilfelle hva?

Marianne

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 07-04-05, 11:30   #9
Muskat
Seniormedlem
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Uren Luren Himmelturen
Innlegg: 1.338
Muskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastisk

Neida, det ser bra ut! Jeg presiserte det med lav glykemisk indeks bare fordi det aldri kan sies ofte nok at det er forskjell på karber. At man har lov til å spise 20 g karbohydrater på Atkins induksjon betyr ikke en diett av bare fett og proteiner, og så to skjeer sukker.

Montignac er en ganske generøs diett, som legger stor vekt på at den enkelte må finne sitt trivselsnivå innenfor visse rammer. Derfor vil noen følge den som en diett med lite karbohydrater, mens andre vil følge den som en diett med moderat karbohydratinntak.

Muskat

__________________
'I don't see this being settled with logic.' - Buffy, Earshot

Muskat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Montignac Svar med sitat
Gammel 08-04-05, 10:57   #10
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Aktins vs. Eat vs. Lindberg vs. Montignac vs. Sone vs. South Beach

Jeg mener at alle disse dietten virker. Hvis man skal gå ned i vekt, kan man følge hvilken som helst av disse.

Som en vedlikeholdsiett eller en livsstil, mener jeg at man kan følge ALLE dietten samtidig. Jeg mener at det er fullt mulig dersom et stort/større vekttap ikke er nødvendig. Så lenge man spiser moderat/lite karbohydrater med lav GI/GB, kan man ikke gjøre feil - og man vil ikke gå opp i vekt.

Det er ikke så mye forskjell på de ulike filosofiene, slik at jeg følger lavkarbo generelt.
Jeg spiser frokostpannekaka stort sett hver dag (men med soyaproteinpulver i stedet for cc/havregryn (a la Atkins Mock Danish), eller MHM-smoothie med 100 g bær, 3 egg osv, eller omelett av 3 egg og grønnsaker (Lindberg). Jeg spiser litt ketolysebrød noen dager - med proteinrikt og/eller fettrikt pålegg. (Ketolysedietten) Jeg spiser ofte et par fiberrik om dagen - med mager ost/makrell i tomat o.l. (Lindberg?) Jeg spiser kanskje 1 Yo'plait med nøtter til som mellommåltid. Evt. Cottage cheese 100-150 g med ulike smaker (South Beach)
Sone-smoothie med 2 Yo'plait (bringebær + skogsbær), 1/2 scoop proteinpulver, litt søtstoff/vanilje, 1 ss olje, en kopp bjørnebær (Sone).
Til middag velger jeg fritt fra Atkins', Lindberg, South Beach, Ketolyse, Sone osv.

For meg er det en drøm å kunne bruke ALLE de fantastiske oppskriftene her inne, enten de ligger under Lindberg eller Atkins eller South Beach. Drømmen er å kunne velge og vrake fritt fra alle (diett)kokebøkene mine - og jeg har mange! For jeg tror at så lenge man varierer mellom disse diettene, vil også kroppen være i balanse. Noen måltider med mye fett, noen med lite, noen med mye protein, noen med moderat - men alle med lite/moderat karbohydrater.

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 16:56
Atkins' diett - farlig eller genial? donjuanwannabe Lavkarbo generelt 27 22-05-08 08:08
Nytten av ketose + Atkins vs Lindberg - igjen.... Zoë Lavkarbo generelt 3 21-06-04 09:43


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no