Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Blodtypedietten

Blodtypedietten – spis riktig for din blodtype

Sponsede koblinger:

Del denne siden:

Lukket tråd
 
Trådverktøy
Gammel 28-02-04, 21:32   #1
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.793
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk
Lightbulb

Blodtypedietten – spis riktig for din blodtype

Blodtypedietten – spis riktig for din blodtype.

4 blodtyper – 4 dietter

Mat kan ha høyst ulik virkning avhengig av hvem som spiser den. Vi har fire blodtypesystemer: 0, A, B og AB. Alle har sin egen diett som er best egnet om en vil oppnå sunnhet, idealvekt og et langt liv.

Tanken bak blodtypedietten er at vi skal spise utfra våre genetiske forutsetninger. Ifølge D`Adamo skjer det en kjemisk reaksjon mellom blodet ditt og maten du spiser. Han finner belegg for dette gjennom å ha forsket på historie og sin forskning på hva som skjer med blodet som skal frakte rundt næringsstoffene når det kommer i kontakt med de ulike matsortene.
Det er her begrepet lektiner kommer inn. Lektiner er et begrep brukt om matprotein som vil ha uheldig virkning på akkurat din blodtype. For eksempel kan oksekjøtt skape lektiner i blodet til blodtype A og AB, mens for blodtype 0 og B gjør den ikke det (medisinsk for 0 og nøytral for B). Lektinene får (blod)cellene til å klebe seg sammen.

Det som skjer når maten/matproteinene skaper lektiner i blodet er at kroppens systemer kommer i ubalanse. Kroppen skiller ut igjen 95 % av de lektinene vi får i oss gjennom vanlig mat. Men minst 5 % av de lektiner vi spiser blir filtrert over i blodet det de reagerer med å ødelegge hvite og røde blodlegemer (dette har innvirkning på immunsystemet). I fordøyelsessystemet kan det fremkalle (kraftig) betennelse i slimhinnene som kan minne om matvareallergi. Størrelsen på lektinet – som er ulik i alle matvarer - er avgjørende for hvor ellers i systemet lektinene vil påvirke og skape ubalanse. For eksempel er også nervevevet følsomt for lektiner.

Mange mennesker med sykdom og ubalanser opplever stor bedring i sine symptomer ved å legge om kostholdet til blodtypedietten og tilpasse det sin blodtype. Det er bla. Rapportert bedring av leddgikt, autorimmune sykdommer mageproblemer, hyperaktivitet vektreduksjon hos overvektige med mer.

Historie

Blodtype 0 var den første blodtypen 0 er jegeren og samleren som spiste dyr, insekter, røtter og blader. Blodtype 0 lever best i mild ketose.(som innebærer mye kjøtt og fett, og lite karbohydrater, mest grønnsaker (Atkins kostholdet f.eks.).
Blodtype A oppsto som en tilpassning til folkevandringen og nødvendigheten av å klare seg på et mer vegetarisk kosthold med jorddyrking. Så kom type B, som skulle tilpasse seg nye klimaforhold og er en mer tilpasset utgave av type A. Han kan f.eks. spise mer og flere kjøttsorter enn A kan, og tåler melkeprodukter.

Til slutt kom blodtype AB, - den moderne blodtypen (4% av befolkningen) som kort sagt er en blanding mellom A og B.

D`Adamo sier at blodtypedietten gjenoppretter din naturlige genetiske rytme, for kroppen vår foretrekker fortsatt maten våre forfedre spiste og var genetisk laget for.

Hver av blodtypediettene inkluderer 16 matvaregrupper:

  • Kjøtt og fjærfe
  • Sjømat
  • Melk, ost og egg
  • Oljer og fett
  • Nøtter og frø
  • Bønner og belgfrukter
  • Kornslag
  • Bakervarer
  • Kornsorter og pasta
  • Grønnsaker
  • Frukt og bær
  • Safter og væsker
  • Krydder
  • Tilbehør
  • Urteteer
  • Div. drikkevarer
I hver av disse gruppene deles maten inn i tre kategorier:
  1. Medisinsk - mat som tilfører kroppen næring og gjør at cellene i kroppen helbreder og fornyer seg selv
  2. Nøytral - mat som tilfører kroppen næring
  3. Unngå - mat som virker som gift for kroppen
Blodtype 0; Jegeren


Blodtype 0 : Sterk leder som stoler på egne krefter.
  • KJØTTETER
  • STERKT FORDØYELSESSYSTEM
  • STERKT IMMUNSYSTEM
  • INTOLERANT OVERFOR ENDRINGER I KOSTHOLD OG MILJØ, TRENGER Å LEVE PÅ ET HØYPROTEINKOSTHOLD OG HA HØY FYSISK AKTIVITET
  • TAKLER BEST STRESS MED INTENS FYSISK AKTIVITET KREVER ET EFFEKTIVT STOFFSKIFTE FOR Å HOLDE SEG SLANK OG ENERGISK
Vekttap:
Spis: ( fremmer stoffskiftet): tang (inneholder jod) sjømat, salt med jod (men best fra sjømat fordi natrium kan føre til høyt blodtrykk og ødemer) lever, rødt kjøtt, bladkål, spinat og brokkoli.
Unngå: (hemmer stoffskiftet): Hvetegluten, mais, kål, rosenkål blomkål og sennepsblader




Blodtype A; Jordbrukeren



Blodtype A: Fastboende/stabil, samarbeidsvillig og ryddig.
  • DEN FØRSTE VEGETARIANEREN (EVOLUSJONSMESSIG)
  • HØSTER DET HAN SÅR
  • FØLSOMT FORDØYELSESSYSTEM
  • TOLERANT IMMUNSYSTEM
  • TILBASSET KOSTHOLDS- OG MILJØFORHOLD I BOFASTE SAMFUNN
  • MOTVIRKER STRESS BEST MED ROLIGE HANDLINGER (YOGA, GOLF & SVØMMING ER BRA.)
  • KREVER EN VEGETARISK DIETT FOR Å HOLDE SEG SLANK OG PRODUKTIV
Vekttap:
Spis: planteoljer, soyamat, grønnsaker og ananas.
Unngå: kjøtt, melkeprodukter, nyrebønner, limabønner og hvete.





Blodtype B; Nomaden



Blodtype B: balansert, fleksibel og kreativ.
  • BALANSERT NERVESYSTEM
  • STERKT IMMUNSYSTEM
  • TOLERANT FORDØYELSESSYSTEM
  • MEST FLEKSIBLE VALG AV KOSTHOLD
  • TÅLER MELKEPRODUKTER
  • REAGERER BEST PÅ STRESS MED KREATIVITET
  • KREVER BALANSE MELLOM FYSISK OG PSYKISK AKTIVITET FOR Å HOLDE SEG SLANK OG VÅKEN
Vekttap:
Spis: grønne grønsaker, vilt, lever og lakris te.
Unngå: mais, linser, peanøtter, sesamfrø, bokhvete og hvete.




Blodtype AB; Gåten



Blodtype AB: sjelden, karismatisk og mystisk.
  • MODERNE SAMMENSMELTING AV A OG B
  • REAGERER SOM EN KAMELON PÅ SKIFTENDE MILJØ OG DIETTVILKÅR
  • FØLSOMT FORDØYELSESSYSTEM
  • MEGET TOLERANT IMMUNSYSTEM (SLIPPER INN FOR MYE.. )
  • REAGERER BEST PÅ STRESS ÅNDELIG, MED FYSISK KRAFT OG KREATIV ENERGI
  • ET EVOLUSJONÆRT MYSTERIUM...
Generelt:
Kan være problematisk å gå opp i vekt, skal du ned i vekt, unngå masse kjøtt.

Vekttap:
Spis: tofu, sjømat, melkeprodukter, grønne grønsaker, tang og ananas
unngå: rødt kjøtt, nyrebønner, limabønner, frø, mais og bokhvete.



D`Adamos bok tar for seg mange sider ved mennesket i blodtypedietten. han tar blant annet for seg betydningen av kosttilskudd og mosjons- og stress profil i forhold til din blodtype (hvilken trening som bryter ned eller bygger opp kroppen og immunsystemet f eks. blodtype 0 trenger mer eksplosiv styrke enn stressede AB som trenger mer rolig trening).

Kilde: Blodtypedietten (P. D`Adamo & C. Whitney 1999)

Artikkelen er © Lise @ karbojunkie.com


Sist redigert av Summer : 28-02-04 kl 21:35.
Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt
Sponsede koblinger:
 
Lukket tråd

Sponsede koblinger:

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Sukrin, splenda, natreen osv – hva er best? Nesly Ketolysekuren 48 21-04-11 22:59
Overheng – er det mulig å trene det bort? smilefjes:) Ketolysekuren 29 10-02-11 11:51
Slærkete bekken, – magnesiummangel? nellie Spørsmål og svar 24 14-01-11 19:43
Brekkbønner i kremet tomatsaus – godt tilbehør xtra Middag 0 07-01-08 14:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2012, Lavkarbo.no