Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Kake/dessert og snacks

Blåbærsorbet med kesam

Kake/dessert og snacks Her kan du poste dine lavkarbo-oppskrifter av desserter, snacks, lavkarbokaker og andre lavkarbovennlige godterier.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-06-11, 13:18   #1
tiris
Juniormedlem
 
tiris sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Drammen
Alder: 41
Innlegg: 16
tiris er på en erverdig vei

Blåbærsorbet med kesam

Jeg har kjøpt meg ismaskin og måtte prøve den ut. Jeg ble litt inspirert av en oppskrift på aspargessorbet med kesam () og tenkte at blåbær sikkert var mye bedre. Oppskriften under gir to store posjoner.

75g sukrin
2dl vann
1 vaniljestang
ca 100-150g blåbær
ca 150-175g kesam

Del vaniljestangen på langs og skrap ut frøene. Kok opp sukring og vann og ha i både vaniljefrøene og stangen. La det fosskoke i noen minutter. Ta ut vaniljestanga og hell blandingen over blåbærene rett fra fryseren slik at disse tiner og sukrin-blandingen blir kald. Hvis du bruker ferske blåbær må du først avkjøle sukrin-blandingen. Bruk en stavmikser for å knuse bærene. Sil blandingen for å fjerne skall og frø som ikke blir most av mikseren. Smak til med kesam. Hell blandingen over i ismaskinen. Min ismaskin ble omtrent halvfull, dvs ca 0,5l, og det tok ca 20min før den var ferdig.

__________________


tiris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-06-11, 21:44   #2
r.o
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 188
r.o er ny på veien

Sv: Blåbærsorbet med kesam

Ser spennende ut, hvordan var resultatet?

Opprinnelig lagt inn av tiris, her.

Jeg har kjøpt meg ismaskin og måtte prøve den ut. Jeg ble litt inspirert av en oppskrift på aspargessorbet med kesam () og tenkte at blåbær sikkert var mye bedre. Oppskriften under gir to store posjoner.

75g sukrin
2dl vann
1 vaniljestang
ca 100-150g blåbær
ca 150-175g kesam

Del vaniljestangen på langs og skrap ut frøene. Kok opp sukring og vann og ha i både vaniljefrøene og stangen. La det fosskoke i noen minutter. Ta ut vaniljestanga og hell blandingen over blåbærene rett fra fryseren slik at disse tiner og sukrin-blandingen blir kald. Hvis du bruker ferske blåbær må du først avkjøle sukrin-blandingen. Bruk en stavmikser for å knuse bærene. Sil blandingen for å fjerne skall og frø som ikke blir most av mikseren. Smak til med kesam. Hell blandingen over i ismaskinen. Min ismaskin ble omtrent halvfull, dvs ca 0,5l, og det tok ca 20min før den var ferdig.

r.o er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 13:24   #3
tiris
Juniormedlem
 
tiris sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Drammen
Alder: 41
Innlegg: 16
tiris er på en erverdig vei

Sv: Blåbærsorbet med kesam

Jeg glemte kanskje å skrive det... Det ble veldig godt Har ikke sjekket karboinnholdet, men jeg har en følelse av at det ble litt med så mye blåbær i, men det er jo uansett ikke værre enn en smoothie eller lignende

__________________


tiris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kesam? Ildtopp Spørsmål om matvarer og oppskrifter 4 16-09-10 19:59
Kesam eller mager kesam? alvepiken Lavkarbo generelt 1 24-03-09 13:19
Kesam Jabba Spørsmål om matvarer og oppskrifter 5 29-01-09 14:31
Kesam? Armagedon Lavkarbo generelt 10 12-07-08 22:32
Kesam Joika Lavkarbo generelt 10 04-11-07 16:26


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no