Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Gressforet kjøttfe?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 10-07-11, 19:52   #1
KarMa40
Seniormedlem

KarMa40 sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Gressforet kjøttfe?

Min sambo leser "The Paleo Solution", som dekker intoleranse-kostholdet hans fullstendig og blir glødende overbevist om alt.

Hvor står folk på gressforet kjøtt? I denne boken henvises det til forskning som viser at utegående fe produserer kjøtt med mye mer omega-3 enn fe som får korn og kraftfor. (Og det hjelper ikke at kornet er økologisk heller)

Får man i det hele tatt kjøpt gressforet kjøtt som vanlig forbruker?

Han har funnet denne http://www.fjordangus.no/index.php?n...host_2010.html
Noen som har prøvd? Eller som skjønner hva det koster?
Eller som er nabo og kan fortelle at de børster kyra hver dag og pynter med sløyfer?

KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 10-07-11, 19:57   #2
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Gressforet Kjøttfe?

Opprinnelig lagt inn av KarMa40, her.

Min sambo leser "The Paleo Solution", som dekker intoleranse-kostholdet hans fullstendig og blir glødende overbevist om alt.

Hvor står folk på gressforet kjøtt? I denne boken henvises det til forskning som viser at utegående fe produserer kjøtt med mye mer omega-3 enn fe som får korn og kraftfor. (Og det hjelper ikke at kornet er økologisk heller)

Får man i det hele tatt kjøpt gressforet kjøtt som vanlig forbruker?

Han har funnet denne http://www.fjordangus.no/index.php?n...host_2010.html
Noen som har prøvd? Eller som skjønner hva det koster?
Eller som er nabo og kan fortelle at de børster kyra hver dag og pynter med sløyfer?

Bror har gressforet storfe. Men når dyra slaktes så blir ikke kjøttet merket med hvor de kommer fra. Kun hvor de er slaktet. Hadde det stått gårdsbruk kunne forbruker selv valgt hvilken gård de vil ha kjøttet fra. Bror elsker dyra sine. Han jobber 10-15 timer hver dag.

Bror har drevet med naturlig drift i mange år, men han får ikke gehør for det grunnet disse reglene. Så kjøtt fra hans gård blir blandet med kjøtt fra mer effektive gårder...

Sist redigert av Kanutten : 10-07-11 kl 20:05.
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 10-07-11, 20:04   #3
Eris
Juniormedlem

Eris sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Eris er på en erverdig vei

Sv: Gressforet Kjøttfe?

Det kan virke som om dyr oppforet på kraftfor gir dårligere kjøtt og egg.

Sitat:

ANY diet, whether it be high fat - low fat (or anything in-between), if it promotes imbalances in fatty acid profiles, will in the long run have negative health consequences. In the mid '50s, the biochemist, anthropologist, and explorer Hugh Sinclair suggested an alternative explanation for the relationship between dietary fat and cardiovascular disease.
Sinclair noted that several people groups existed that consumed relatively high amounts of fat and yet were free of heart disease.

Sinclair detailed the dietary habits of the Eskimos (previously discussed); the Masai people of Kenya who ate large quantities of ruminant milk and meat; and Jamaicans who ate large amounts of saturated fat in the form of coconut oil. All three groups, all consuming high fat diets, were relatively free from heart disease.

Sinclair suggested that the polyunsaturated profiles of these diets were protective, and concluded that the rise in cardiovascular disease was more related to their exclusion from the diet rather than the inclusion of saturated fats or cholesterol. Since Sinclair's day, our biochemical understanding of fat has increased exponentially. We now realize it is not just the polyunsaturated content of the diet, but the ratio of N-6 to N-3 polyunsaturates that may ultimately determine health.

Both dietary extremes discussed fail to introduce balance in this ratio. High carbohydrate diet due to their high grain and plant content will ultimately be low in N-3 fats (especially long chain N-3 fats - i.e. EPA/DHA), thus unbalancing the N-6/N-3 ratio. Low carbohydrate diets, in their popular form, rely heavily on commercially raised grain-fed meats and poultry (the fatty acid profile of the meat from wild game, free range beef and poultry have a significantly higher N-3 to N-6 ratio), eggs (free range hens also make better eggs) and cheeses.

Link

Jeg foretrekker produkter der dyra får gå fritt, både pga dette og fordi jeg er for et bedre liv for produksjonsdyra. Høns er ofte to eller tre i et lite bur. Der blir som regel en av de plaget og stukket hull på av de andre sine nebb.

Eris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Max 50 Svar med sitat
Gammel 10-07-11, 20:28   #4
TigerTove
Seniormedlem

TigerTove sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Vestfolds dype skoger
Alder: 37
TigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjent

Sv: Gressforet kjøttfe?

Er flere som produserer såkalt "ekstensivt", uten kraftför. Deriblandt oss

Om det er merka rase på storfekjøttet er Herford og Aberdeen Angus mest sannsylig "grassfôra", mens Charolais og Limousin kan fôres "hardere" og gir derfor oftere kraftfôr.

Gammel 10-07-11, 20:49   #5
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av TigerTove, her.

Er flere som produserer såkalt "ekstensivt", uten kraftför. Deriblandt oss

Om det er merka rase på storfekjøttet er Herford og Aberdeen Angus mest sannsylig "grassfôra", mens Charolais og Limousin kan fôres "hardere" og gir derfor oftere kraftfôr.

Vet bror har Hereford, Angus og ikke minst Limousin.... Men Charolais har ikke jeg hørt at han har...

Gammel 10-07-11, 20:56   #6
TigerTove
Seniormedlem

TigerTove sin avatar

TigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjent

Vi har en salig blanding noen reinrasa og noen litt av hver. Men alle går kun på grass.

Gammel 10-07-11, 20:57   #7
KarMa40
Seniormedlem

KarMa40 sin avatar

KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Okei, men må det noe spesielt tilfor å starte eget utsalg av eget kjøtt?

Er det i det i det hele tatt lov å slakte selv for salg?

KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 10-07-11, 21:03   #8
TigerTove
Seniormedlem

TigerTove sin avatar

Mattilsynet er nøye og det er ei papirmølle man må gjennom, er ganske strengt for å slakte for salg. Det går selvfølgelig ann å sende til slakt og så "ta igjen" kjøttet. Jeg ville alliert meg med en bonde i nærheten, evt en gårdsbutikk. Hvis du holder til på østlandet kan du jo sjekke ut denne

Gammel 10-07-11, 21:20   #9
KarMa40
Seniormedlem

KarMa40 sin avatar

Takker for raske svar forresten!!

Dere er bra damer!

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:20.