Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Dette blir ei "trist" jul

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-09-11, 10:59   #1
lårannediskon
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Trondheim
Alder: 36
Innlegg: 112
lårannediskon er ny på veien

Dette blir ei "trist" jul

Jeg bruker å feire jul litt her og der. Skilsmissebarn med andre ord. Så jeg kommer ti lå både være hos pappa, mamma og kusina med familie.

Og jeg kjenner jeg gruer meg mtp maten! Jeg går på ketolyse og og skal over på lavkarbo etterhvert. Men vet ikke når jeg begynner på lavkarbo siden jeg ikke vet hvor lang tid jeg bruker på å gå ned 15 kg til :P

Hvordan skal dere gjøre det med maten dere som skal bort?
Lage egen? Ikke kan jeg spise sausen de lager, ikke surkålen, ikke pølser, ikke riskrem osv osv. Hjelp. Julemat er jo det beste jeg veit

__________________


www.ketolch.blogspot.com
En nystartet blogg med lchf-oppskrifter og ketolysemat
lårannediskon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 11:04   #2
Lulla84
Seniormedlem
 
Lulla84 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: I nærheten av sentrum
Alder: 40
Innlegg: 507
Lulla84 er ny på veien

Sv: Dette blir ei "trist" jul

Kan du ikke spise den maten den dagen da ? Vi skal ha ribbe, jeg kommer til å spise sjy i steden for saus, dropper nok poteter tenker jeg. Muligens jeg spiser en bitteliten en.

Riskrem ja, kommer nok til å spise det, men bare bitte litte granne. Kommer til å bake et par kaker, der en høykarbo og en lavkarbo til meg

__________________
Lulla84 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 11:07   #3
streber
Seniormedlem
 
streber sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: trøndelag
Alder: 48
Innlegg: 18.961
streber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastisk

Sv: Dette blir ei "trist" jul

For det første , om du tror det blir en trist jul, kan det fort bli det. Se på mulighetene, ikke begrensningene, er mitt råd. JEG tenker at du enten spiser samme kjøttmaten(å spise pølser som inneholder ca 6 karber pr 100 gr er vel en liten utskeielse spørr du meg) som de andre,men lar være å ta på saus, bruker stekesjy eller smeltet smør feks. Baker deg lavkarbokaker til kos.


Eller du velger deg ut noen dager som betyr mer matmessig enn andre og spiser det du vilda, men da må du være forberedt på å bruke lengre tid på vektnedgang. Jeg velger som regel alternativ 2Jul er også for meg svært viktig.

streber er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fitline Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 11:13   #4
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Dette blir ei "trist" jul

Opprinnelig lagt inn av lårannediskon, her.

Hvordan skal dere gjøre det med maten dere som skal bort? Lage egen? Ikke kan jeg spise sausen de lager, ikke surkålen, ikke pølser, ikke riskrem osv osv. Hjelp. Julemat er jo det beste jeg veit

Du kan jo spise ribbe / pinnekjøtt / lutefisk / juletorsk / steik, pølser, grønnsakstilbehør (hvorfor ikke surkål?!) og om du tar en liten dæsj med saus så går det nok bra for den ene gangens skyld. Eller be om en smørklatt til å ha på.
Lag egen riskrem av cottage cheese og krem med bær du kjører i blenderen først, med litt søtning etter smak. Knallgodt! Lag noen egne småkaker og lavkarbo-konfekt og ta med, det er jo bare normal høflighet å ha med noe småtterier å spise når man går bort i selskap. Og siden dette tross alt er nær famiie så burde det ikke være noe problem.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 11:13   #5
silje21
Seniormedlem
 
silje21 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sørlandet
Alder: 34
Innlegg: 736
silje21 har en fantastisk aura rundt segsilje21 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Dette blir ei "trist" jul

Jeg skal også bort i julen. Skal feire jul med min forlovede og hans familie. Per dags dato vet ikke de at jeg spiser lavkarbo, som til nå har vært litt sporadisk, men som jeg nå virkelig har lagt ned mer planlegging så går det jo mye bedre.

Men tilbake til tema jeg prøver å tenke på alt jeg KAN spise, istedet for det jeg ikke kan spise og jeg vet det er brukt mye, og kanskje ikke er så lett som det høres ut.
Jeg kommer til å forklare (litt i forveien) at jeg ikke kommer til å spise karbohydratrik mat, og at om de som holder julematen vil det, så kan jeg fikse litt ekstra til meg selv, slikt som saus og evnt grønnsaker jeg spiser Men kjenner jeg min svigerfamilie rett, så gjør de gjerne litt ekstra, spesielt om jeg vil hjelpe til selv.

Også har jeg planer om å tilby å lage en julekake lavkarbo stil, som forhåpentligvis går bra, og det tror jeg ingen vil ha noe imot

Og om de lurer på hvorfor jeg spiser lavkarbo, så svarer jeg som sant er, det er pga helsa mi, det hjelper meg holde kontroll på diabetesen min, og jeg føler meg så utrolig mye bedre på lavkarbo enn på "normal" karborik mat


Prøv å se mulighetene ved lavkarbo, tenk positivt

__________________




SiljeC sin Journal
silje21 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/ketogent Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 11:15   #6
Mortil1
Medlem
 
Mortil1 sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 96
Mortil1 er på en erverdig vei

Sv: Dette blir ei "trist" jul

Det er uansett anbefalt å ta pauser i ketolysekuren. Max 6 mnd av ganger har jeg lest. Kanskje det passer for deg å ta den pausen i desember, hvor du øker litt på karboinntaker men allikevel holder det innenfor akseptable grenser? Så begynner du på ketolyse igjen mett og fornøyd etter julestria :-)

__________________
Mor til 1
Min blogg


Mortil1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 11:49   #7
Regniesil
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Indre Sogn
Innlegg: 23
Regniesil er på en erverdig vei

Sv: Dette blir ei "trist" jul

Eg veit med meg sjølv at eg kjem til å kosa meg og eta meir det eg har lyst på enn å tenka på karbs, feitt osv.. Det er berre jul ein gang i året (takk og lov for det)..

Men det går an å eta mykje av det det du kan eta, og så heller kosa deg med små porsjoner av det du ikkje bør eta da..

Regniesil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 12:14   #8
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 39
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Dette blir ei "trist" jul

Opprinnelig lagt inn av Regniesil, her.

Men det går an å eta mykje av det det du kan eta, og så heller kosa deg med små porsjoner av det du ikkje bør eta da..

Dette er en grei nøkkel til slike situasjoner, synes jeg. Det er jo så mye julemat som er helt perfekt - ribbe og hjemmelagde medisterkaker, feks - så jeg spiser meg mett på dette, og "pynter" evt med tilbehør som er mindre optimalt. Til dessert har jeg som regel en ostekake, men hvis jeg hadde vært en sånn som elsket riskrem, så hadde jeg nok spist riskrem etter julemiddagen, gitt.

Pleier å tenke sånn at mitt kosthold skal passe livet mitt, ikke omvendt. Det var utrolig mye skumlere før, men etter to år med for det meste ketogen mat, har jeg opparbeidet meg den tryggheten at jeg vet jeg alltid vender tilbake til denne maten, fordi den er best for meg. Selv om jeg spiser surkål og klementin og kake på julaften!

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 12:32   #9
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Dette blir ei "trist" jul

Det finnes svært lite i denne verden som kan stoppe meg i julematspisinga gitt. Det er jul EN gang i året. En liten gang. Det er ikke det man spiser mellom jul og nyttår, men det man spiser mellom nyttår og jul som teller.

Man trenger kanskje ikke maule mammas krumkaker fra 1.desember, men det går da så fint an å spise de - dog ikke ubegrensa.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 12:45   #10
merema
Medlem
 
merema sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Trondheim
Innlegg: 108
merema er på en erverdig vei

Sv: Dette blir ei "trist" jul

Jeg vet heller ikke helt hva jeg skal gjøre med maten enda.. men har funnet ut at jeg skal la meg selv spise litt potet med saus, surkål og tyttebær på julaften ved siden av ribba! Jeg skeier så og si ALDRI ut! Jeg er ganske så streng med dietten min kjenner jeg.. Men jeg skal ha meg en porsjon riskrem om vi har det.. og lavkarbokaka skal bakes nomnom!
Jeg tviler på at jeg klarer å gå opp de kiloene jeg har mista bare på et par dager hvor jeg spiser litt fyfymat :P Kommer bare til å ta litt lengre tid å gå ned i vekt

merema er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 12:58   #11
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Dette blir ei "trist" jul

Kjøpesurkål inneholder ikke mer enn 5 gram kh pr 100 gram. Det er vel ikke noe problem!
Jeg er en av de som fortsatt holder meg på den smale sti i jula, men det er like mye fordi det er så himla lett som at jeg blir grisedårlig av høykarbo! Huset hjemme er fullt av ren kjøttmat; juleskinke, ribberull, sylte, tunge, sildesalater etc, og vi har kun sjy, ikke saus, ellers spiser vi ribbe og medisterpølser. Helt perfekt! Poteter liker jeg ikke. Til dessert har vi multer med krem, så det er heller ikke problematisk. Jeg har aldri likt småkaker, men synes det er stas med nøtter.
Tåler man en utskeielse, så er jo det greit nok, særlig med en høytid som sånn ellers er så godt tilrettelagt for en lavkarber!

Nå i år er jeg så heldig at snart hele familien min har lagt om til lavkarbo, så jeg har store forhåpninger om lavkarbobrød og -knekkebrød til julelunsjen, ettersom jeg holder meg laaangt unna stomp og lefse.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 13:00   #12
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Dette blir ei "trist" jul

Jul 2009 var en kjempe fin jul syntes jeg! I fjor var den enda bedre! Og i år vet jeg ikke hvrodan den blir..


I 2009 spiste jeg: Gulrot, brokkoli, grønne bønner, gresskar - alt kokt i minst 45 minutter..
Magert kjøtt, hvit fisk, egg, gelatin.
Små mengder pære saus og eple saus.

Og det var kun det jeg kunne spise.. Alt annet ble jeg dårlig av...


Men jeg hadde en veldig fin jul alikevel! Jul betyr ikke bare mat.

Julen ble akkurat slik den alltid har vert - Først kirke, deretter familie middag. Julemiddagen hos oss er torsk, eggesmør med bacon, gulrot og potet.
Jeg hadde torsk, kokt egg, gulrot og gresskar. Til dessert hadde de andre riskrem mens jeg hadde butternut is (pureet gresskar i frys, blir veldig godt..).

Så åpnet vi pakker og blabla.. Julekakene kom på bordet etterhvert men de overså jeg.. HAdde jeg lyst på noe fant jeg noe kaldt kjøtt eller grønnsaks pureer i kjøleskapet.


1 dag er det også familie middag, tror vi spiste ribbe denne gang. Jeg tålte absolutt ikke fettet så jeg måtte skjære vekk det meste av fettet, som tilbehør hadde jeg (surprise..) gulrot, butternut og litt grønne bønner. Dessert - pære saus..


I fjor var julen også lik.. Bare at nå kunne jeg spise litt mer varierte grønnsaker og litt mer fett.

I år tåler jeg mye bedre fett og elsker ribbe.. Jeg kan kanskje lage noe tilsvarende julekaker av kokosmel(?) som jeg (i teorien vertfall) skal tåle.


Men selv om jeg alltid har måtte ta med egen mat, spise forskjellige og sånt så har jeg alltid hatt en fin jul! Jeg har vert sint og frustrert og "gruet" meg til jul men det har alltid gått fint til slutt.


Selv om du spiser lavkarbo så har du jo et utvalg av muligheter, mye mer enn det jeg har og noen gang kommer til å ha pga sykdommen min.


Hadde jeg "bare" spist lavkarbo så føler ejg at jeg kunne jo spist alt!!!


Jeg hadde spist ribbe mye skjy, kanskje et par biter gulrot men ellers en form med ovnsbakte grønnsaker (som jeg liker..). Til desserten hadde jeg droppet riskrem men hatt en LCHF versjon av riskrem, finnes mye man kan lage..
Kanskje andre også vil smake?..

Det finnes så uendelig mange julekaker.. I fjor laget jeg diverse kuler med nøtter og sjokolade til foreldrene mine (spise lavkarbo), lagde bounty kuler, mandle hjerter og kokosboller.. For ikke å snakke om marsipan med sjokolade trekk.

Å spise "annerledes" betyr at man ofte må ta med egen mat. Og det er en vane.. For meg er det helt naturlig å ta med egen mat. Etterhvert begynner andre også å lure på om de kan kjøpe noe som jeg kan spise.. I en periode svarte jeg - en pk frossen blåbær fra rema. Fordi jeg tålte rema bærene bedre enn de fra ica/mega.
De lo litt men gjorde det

Julen i fjor spiste de andre riskrem mens jeg hadde en svær skål med diverse bær (og alle tittet på min skål og ville stjele bærene slik at de kunne få "pynt".. de var tydelig litt misunnelige fordi det endte med at flere hadde masse bær oppå kremen sin).


Mye handler om innstillingen tror jeg!

Jeg har det litt ekstremt og jeg håper ingen tolker det som at jeg tror jeg har det verre enn alle andre. Fordi jeg er faktisk helt fornøyd med sånn som jeg spiser. JEg skulle ønske jeg kunne spise mer men jeg vet jeg ikke tåler det. Derfor har jeg akseptert det.


En annen ting er at i sommer gikk det mye i chips, snop og brus for de andre.. Jeg holdt meg laaangt unna.. I tillegg så vet jeg nå HVA det gjør med kroppen og da har jeg vertfall ikke lyst på det


Det hender jeg innimellom "sprekker" litt og spiser noe jeg ikke burde (eks gulrot, tåler ikke det pga oksalat nivå..) og innimellom får jeg fysiske reaksjoner på det men da tenker ejg bare jaja gulrot biten smakte godt den. Og tenker at det går over

Se litt på hva du kan spise og slutt å se alt du ikke kan. Da blir ting mye gøyere!

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 13:07   #13
<insert_scary_name_here>
Seniormedlem
 
<insert_scary_name_here> sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 1.313
<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill

Sv: Dette blir ei "trist" jul

For det første - julemat er jo nesten optimal ketolysemat - ribbe er jo masse fett, proteiner og ingen karber. Pølser er ikke så ille, ikke surkål heller. Du kan koke blomkål i stedet for poteter, og sjy er perfekt som saus. Til dessert kan du lage dronning mauds pudding, perfekt for gjemming av mandel. Premien kan være hjemmelaget marsipan med sukrin. Lag karbovennlige karameller og småkaker, sjokolade og kanskje bounty. Da får du både middag og kos. Kanskje en ostekake også.

For det andre - det er jul kun en gang i året. I fjor kjørte jeg frislipp i en uke. Begrenset inntak litt i de dagene uten familieselskaper, men spiste ellers det jeg hadde lyst på. Gikk opp noen kilo, primært vann, og de forsvant heldigvis etter en uke med streng ketolyse. Jeg er (desverre) ikke av de som blir dårlige av høykarbo-mat. Det at jeg vet kan spise det jeg vil to ganger i året (har også en ukes frislipp på sommeren) hjelper meg til å holde den smale sti de resterende 50 ukene. Har jeg kjempelyst på pasta, kaker, potetgull eller noe annet "fy-mat" kan jeg pushe meg selv, for jeg vet at det ikke er sånn at jeg ALDRI kan spise det igjen. Da hadde jeg sikkert bare endt med å sprekke, og ikke nødvendigvis klart å hente meg inn igjen. Sett en dato for når det er slutt, før du begynner på karbo-mat, da blir det lettere, er ikke bare sånn at du "skal spise lavkarbo igjen etterhvert"...
Beklager, ble et langt innlegg dette, bær over med meg =)

__________________
<insert_scary_name_here> er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Finnes det "rundstykker" som blir sprø, men ikke inneholder mandler? FrkMarge Spørsmål om matvarer og oppskrifter 4 22-08-11 11:15
Noen som blir med å trene "sammen" med meg denne uka? Fofa Trening 120 23-12-10 21:20
Jeg trenger en deig som blir "deigete" og ikke flytende. Hjelp? miss_chica Spørsmål om matvarer og oppskrifter 26 13-07-10 16:16
Når fettet forbrennes, blir fettcellen borte eller "krymper" den bare? Gracella Generell ernæringsdebatt 48 19-09-08 00:45
Smør blir friskmeldt i dag på "Verdt å vite" janmesi Nyheter / media 11 28-02-06 09:52


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no