Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Kari J. - Lavkarbo er bortkastet

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-10-11, 21:08   #101
macadamia79
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 187
macadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlys

Sv: Kari J. - Lavkarbo er bortkastet

Tror kanskje vi skal skille mellom mosjon og trening? Mosjon er generelt alltid bra, trening er ikke nødvendigvis bra med mindre man er frisk (nok).

__________________
"HVA du spiser er med på å bestemme HVOR MANGE kalorier kroppen bruker, fordi hjernen justerer energiuttaket etter både HVA SLAGS og HVOR MYE energi vi tar inn"
macadamia79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: paleo 3.1 iceman Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 21:16   #102
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Kari J. - Lavkarbo er bortkastet

Jeg må ærlig tilstå at jeg ikke har gått på noen trening siden jeg trente karate fem ganger i uka og sykkel fire ganger uka. Da var jeg seksten sytten år.
Etter hvert tok livet og hverdagen meg, og selv om jeg alltid har vært aktiv (lange turer med bikkjer uansett vær og vind, fjellturer og overnatting i telt, hagearbeid, tung fysisk jobb, svømming med ungene og turer jevnlig i ulendt terreng /strand for at ungene skulle få styrket sin motorikk), så tok dette også slutt.
I dag tar jeg mine daglige qigong-øvelser, tai-chi eller yoga en sjelden gang og tur med bikkjene de dagene jeg orker. På det jevne er mine daglige turer nå redusert til ca 15 minutt.
Jeg er heldig som har en ekstremt høy forbrenning, men hadde jeg hatt lav forbrenning ville det og trene kiloene vekk, vært tilnærmet umulig. Jeg er absolutt ikke alene om og ha mistet helsen altfor tidlig, og jeg synest det er flott at lavkarbo finnes!
Om noen friske mennesker tror at lavkarbo er en sånn vidunderting som ikke bare gjør at man ser bra ut på bildene tatt i syden der man poserer lettkledd, men at det også betyr at man kan sitte på rumpa og få topp muskler og kondisjon, så er jeg rimelig sikker på at de relativt kjapt oppdager at det ikke stemmer.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 21:36   #103
Trec
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Australia <3
Innlegg: 4
Trec er på en erverdig vei

Sv: Kari J. - Lavkarbo er bortkastet

Så nå plutselig så kan man ikke gå på lavkarbo? hadde ikke begynt engang x] så.. forvirra.. hjelp plizz?

Trec er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Grete rode Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 21:38   #104
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kari J. - Lavkarbo er bortkastet

Opprinnelig lagt inn av Trec, her.

Så nå plutselig så kan man ikke gå på lavkarbo? hadde ikke begynt engang x] så.. forvirra.. hjelp plizz?

Hva mener du? Eller er du ironisk?

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 22:28   #105
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Sv: Kari J. - Lavkarbo er bortkastet

Opprinnelig lagt inn av macadamia79, her.

Tror kanskje vi skal skille mellom mosjon og trening? Mosjon er generelt alltid bra, trening er ikke nødvendigvis bra med mindre man er frisk (nok).


Det er vel derfor jeg skriver bevege seg mer og ikke trening, for det er som du sier, ikke alle kan trene. De fleste kan nok bevege seg mer en de gjør i dag, det omså bare en ekstra tur ut med søpla. Alle monner drar, og helsegevinsten er kanskje større en man tror.

__________________
Min journal
Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 22:45   #106
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Kari J. - Lavkarbo er bortkastet

I forhold til trening og vektnedgang, har jeg lest et "ordtak": kostholdet tar kiloene, mens trening tar grammene. Dette innebærer rett og slett at det er vanskelig å trene seg ned i vekt.

Et godt kosthold er viktigere for vekta enn trening. Hvilket ikke betyr at trening ikke er viktig!!

Men mtp lavkarbo, og hvorvidt det er no vits eller ei, er det MANGE andre parametre enn vekt!!

Sitat:

Akne
ADHD
Allergi
Anemi
Astma
Benkramper
Benskjørhet
Celluitter
Crohns sykdom
Demens
Depresjon
Diabetes 1
Diabetes 2
Dysleksi
Eksem
Energi
Epilepsi
Fedme
Fertilitet
Flass
Fotsopp
Forstoppelser
Gallesten
Gikt
Luft i magen
Halsbrann
Hemoroider
Hjerte- og karsykdommer
Hudproblemer
Humørsvingninger
Hygiene (svettelukt)
Hypotyreose
Hår, forbedringer
Høyt blodtrykk
Hørselproblemer
Infeksjoner
Infertilitet
Inkontinens
Intellektuelle forandringer
Irritabel tykktarm
Karies og munnhygiene
Klimakterievansker
Konsentrasjonsvansker
Kløe
Kreft
Kronisk Utmattelsessyndrom
Leddgikt
Luftveisproblemer
Magekatarr
Menstruasjonsproblemer
Migrene og hodepine
Multippel Sklerose
Negler
Nevroser
Nyresvikt ved diabetes
Overvekt
PCOS
PMS
Psoriasis
Reumatisme
Ryggsmerter
Slag
Soppinfeksjoner
Synsforstyrrelser
Søvnproblemer
Tenner
Trøtthet
Ulcerøs Kolitt
Undervekt
Utbrenthet
Åreforkalkninger

http://www.lchfnorge.no/helsegevinster.html

+ ; http://lillemaane.com/utdrag/doktor_...chf_utdrag.pdf

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 23:12   #107
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kari J. - Lavkarbo er bortkastet

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Velvelvel. Når jeg ikke er gravid, sur og lat, så trener jeg faktisk GANSKE mye. Og da mener jeg ganske mye. Vi snakker timesvis hver eneste dag.

Jeg er i utgangspunktet noe lubben.

Og når jeg sier dette til mennesker som ikke helt kjenner meg eller min situasjon, så ser de opp og ned på meg og tenker "no way". Litt provoserende å bli bedt om å bevege seg mer når man allerede faktisk er ett av de mest aktive menneskene man selv kjenner? Når man allerede er ett av de menneskene som er mest opptatt av helse, trening og kosthold i veldig periferi bekjentskapskrets? Når man allerede vet så mye om helse, trening og kosthold og rådgiver andre mennesker i overvektssituasjoner? Ja, det er litt provoserende. NEI vent, det er VELDIG provoserende. Fat people can also move.

Heldigvis anser jeg at jeg vet så mye om helse, trening, kosthold, overvekt, livsstil og kroppers individuelle forskjeller at jeg forstår at det er mye mer bak en sunn livsstil og sunn helse enn bare "spis mindre, bevege deg mer, nei takk og ræva i gir - din feiting"

WORD!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-10-11, 15:39   #108
Fibolina
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 18
Fibolina er på en erverdig vei

Sv: Kari J. - Lavkarbo er bortkastet

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Velvelvel. Når jeg ikke er gravid, sur og lat, så trener jeg faktisk GANSKE mye. Og da mener jeg ganske mye. Vi snakker timesvis hver eneste dag.

Jeg er i utgangspunktet noe lubben.

Og når jeg sier dette til mennesker som ikke helt kjenner meg eller min situasjon, så ser de opp og ned på meg og tenker "no way". Litt provoserende å bli bedt om å bevege seg mer når man allerede faktisk er ett av de mest aktive menneskene man selv kjenner? Når man allerede er ett av de menneskene som er mest opptatt av helse, trening og kosthold i veldig periferi bekjentskapskrets? Når man allerede vet så mye om helse, trening og kosthold og rådgiver andre mennesker i overvektssituasjoner? Ja, det er litt provoserende. NEI vent, det er VELDIG provoserende. Fat people can also move.

Heldigvis anser jeg at jeg vet så mye om helse, trening, kosthold, overvekt, livsstil og kroppers individuelle forskjeller at jeg forstår at det er mye mer bak en sunn livsstil og sunn helse enn bare "spis mindre, bevege deg mer, nei takk og ræva i gir - din feiting"

JEg forstår godt at det må være utrolig provoserende.
For å løfte det litt opp over individnivå, så gjelder denne problemstillingen de aller færreste av oss overvektige. De fleste av oss kjenner veldig mange som spiser sunnere, trener mer og er tynnere av den grunn.

__________________
- PÅ AN IGJEN!


Fibolina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-10-11, 15:55   #109
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Kari J. - Lavkarbo er bortkastet

Opprinnelig lagt inn av Fibolina, her.

JEg forstår godt at det må være utrolig provoserende.
For å løfte det litt opp over individnivå, så gjelder denne problemstillingen de aller færreste av oss overvektige. De fleste av oss kjenner veldig mange som spiser sunnere, trener mer og er tynnere av den grunn.

Heh? At det faktisk gjelder "de færreste" er jeg virkelig ikke så sikker på. Det er mange varianter av "syk" før man har en offentlig diagnose.

Jeg er forbannet sikker på at jeg har vært mer syk enn bare stoffskiftet - OG at dette som ikke engang aksepteres som en diagnose av halve helsevesnet har hatt en kraftig innvirkning på min helse og på min evne til å gå ned i vekt og holde vekt ved hjelp av trening. Og jeg tror ikke jeg er alene.

En del teorier går ut på at fedme kan være en form for selvbeskyttelse for kroppen. Stemmer disse teoriene blir de fleste ikke ikke slanke av å trene - da må man finne metoder som fjerner problemet, ikke symptomet. Det er faktisk mulig at de som er slanke har overskudd til å tene mer rett og slett fordi de er friskere...

Nå kan jeg bare snakke for meg - og jeg vet at når min kropp har hatt det godt og vært i mer balanse enn i de dårlige periodene så har vekta gått ned lett, selv på et mindre optimalt kosthold. Da har jeg gjerne også overskudd til å trene. Andre ganger så går den opp til tross for god innsats - og å trene blir uoverkommelig.

Jeg kan ikke svare for hvor mange dette vil kunne gjelde for, men jeg vil finne det merkelig om jeg skulle være den eneste.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 19-10-11, 16:03   #110
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Kari J. - Lavkarbo er bortkastet

Opprinnelig lagt inn av Fibolina, her.

JEg forstår godt at det må være utrolig provoserende.
For å løfte det litt opp over individnivå, så gjelder denne problemstillingen de aller færreste av oss overvektige. De fleste av oss kjenner veldig mange som spiser sunnere, trener mer og er tynnere av den grunn.

Litt usikker på hva du mener her - men jeg har selv erfaring med og spise "sunt" (da ikke lavkarbo) og trene svært mye i et års tid uten at jeg gikk ned et gram i fettmasse.
Vi er ikke alle like, og jeg kjenner mange småtjukke som er i ekstremt god form og som spiser fornuftig

For MEG ble lavkarbo som en åpenbaring, siden det er litt trist når man i en alder av 38 jobber rævva av seg til punkt og prikke kostholdsmessig og treningsmessig uten at man blir noe slankere av det!

Ta med at jeg tidligere har gått ned mye på lavkalori-kurer, men nå sa kroppen at nok var nok... ingen mer sultekurer på meg nei!

Smjg: Du er IKKE alene om å ha det slik! Om andre da velger og tro at det ikke stemmer det du sier, som "du har nok ikke trent SÅ hardt eller SÅ mye, og du har sikkert ikke fått med deg ALT du har spist..." er deres problem, men ikke gjør det da til en sannhet at "sunn kost" og trening = slank og frisk så lenge det finnes unntak fra "regelen".

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 19-10-11, 16:38   #111
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Kari J. - Lavkarbo er bortkastet

smgj;
har du vært inne på stoffskifteforumet i det siste?
Legg merke til hva som står øverst på første siden.
http://www.sonjas-stoffskifteforum.info/
Der ser man iallefall en klar sammenheng mellom stoffskiftet og kost /vekt....

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 19-10-11, 18:46   #112
Fibolina
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 18
Fibolina er på en erverdig vei

Sv: Kari J. - Lavkarbo er bortkastet

Jeg synes det er flott for dem som finner noe som funker, og jeg mener egentlig bare at lavkarbo funker godt uten trening og er dermed en "quick-fix" i forhold til vektnedgang uten trening. Jeg tror de fleste friske mennesker hadde gått ned i vekt med mer trening og mindre porsjoner mat, men det er tøft å legge om livet så voldsomt som det krever. Ikke feil med lavkarbo, og ikke feil med trening/lavkalori.

__________________
- PÅ AN IGJEN!


Fibolina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-10-11, 18:57   #113
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Kari J. - Lavkarbo er bortkastet

Opprinnelig lagt inn av Fibolina, her.

Jeg synes det er flott for dem som finner noe som funker, og jeg mener egentlig bare at lavkarbo funker godt uten trening og er dermed en "quick-fix" i forhold til vektnedgang uten trening. Jeg tror de fleste friske mennesker hadde gått ned i vekt med mer trening og mindre porsjoner mat, men det er tøft å legge om livet så voldsomt som det krever. Ikke feil med lavkarbo, og ikke feil med trening/lavkalori.

Hvorfor må porsjonene være mindre??? Er det ikke mer hva man spiser og sammensetningen??
Jeg spiser da heller en stor bolle med salat fremfor to tynne brødskiver med pålegg. Kcal mengden kan være den samme.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 19-10-11, 18:59   #114
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Kari J. - Lavkarbo er bortkastet

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Vi er ikke alle like, og jeg kjenner mange småtjukke som er i ekstremt god form og som spiser fornuftig

Smjg: Du er IKKE alene om å ha det slik! Om andre da velger og tro at det ikke stemmer det du sier, som "du har nok ikke trent SÅ hardt eller SÅ mye, og du har sikkert ikke fått med deg ALT du har spist..." er deres problem, men ikke gjør det da til en sannhet at "sunn kost" og trening = slank og frisk så lenge det finnes unntak fra "regelen".

Har ei venninne som løper mange mil i uka, går timesvis med hundene, trener yoga samt styrke og som stort sett spiser etter anbefalingene. Glad i sjokolade, men begrenser det greit til helgene.
Hun legger på seg jevnt og trutt, det er ikke akkurat muskler som henger over bukselinninga

Jeg er ikke fysisk i stand til å trene/mosjonere/bevege meg en brøkdel av hva hun gjør, men ned i vekt går jeg, takket være lavkarbokostholdet

Vi fungerer ulikt, slik er det bare ja

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-10-11, 19:01   #115
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Kari J. - Lavkarbo er bortkastet

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Har ei venninne som løper mange mil i uka, går timesvis med hundene, trener yoga samt styrke og som stort sett spiser etter anbefalingene. Glad i sjokolade, men begrenser det greit til helgene.
Hun legger på seg jevnt og trutt, det er ikke akkurat muskler som henger over bukselinninga

Jeg er ikke fysisk i stand til å trene/mosjonere/bevege meg en brøkdel av hva hun gjør, men ned i vekt går jeg, takket være lavkarbokostholdet

Vi fungerer ulikt, slik er det bare ja

Ene poden min er lang og slank, den andre er kort og småblubben (han har ikke begynt pubertvoksinga ennå). Men den korte småblubbne er både kjappere og myyyyyye mykere enn den slanke lange broren sin.

Så jeg er helt enig; vi fungerer ulikt, sånn er det bare.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 19-10-11, 20:26   #116
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Kari J. - Lavkarbo er bortkastet

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

smgj;
har du vært inne på stoffskifteforumet i det siste?
Legg merke til hva som står øverst på første siden.
http://www.sonjas-stoffskifteforum.info/
Der ser man iallefall en klar sammenheng mellom stoffskiftet og kost /vekt....

Ja, det er en klar sammenheng mellom stoffskiftet og vekt. Også mellom kosthold og vekt. Det jeg ville fram til er at det ikke var hele sammenhengen for min del. Og jeg forsøkte å poengtere at det ikke bare er synlig/diagnostisert sykdom eller bare stoffskiftesykdom som kan påvirke vekt. Og påvirke vekt negativt uavhengig av treningsmengde og kalorier.

Det er mye vi ikke vet ennå - og skal jeg tippe leter man nøye nok med en god lege så vil man finne sykdomsårsaker som kan bidra til overvekt hos iallfall 50% av medlemmene her inne med BMI over normalvekt.
Det være seg alt fra vitamin-/mineral-/hormonubalanser til betennelsestilstander til matintoleranser til metabolske syndrom. Felles for det meste vil være at kroppen KAN være i stand til å hele seg selv ut av problemet dersom vi puffer i rett retning. De fleste av oss har spist høykarbo. For mange av oss kan lavkarbo være det puffet som begynner å snu spiralen.

Men mange av disse ville aldri bli bedre med et "normalt godt kosthold" uansett mengde trening... Mat er så MYE MER enn kalorier og makrosammensetning.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 20-10-11, 09:57   #117
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Kari J. - Lavkarbo er bortkastet

Opprinnelig lagt inn av Fibolina, her.

Jeg synes det er flott for dem som finner noe som funker, og jeg mener egentlig bare at lavkarbo funker godt uten trening og er dermed en "quick-fix" i forhold til vektnedgang uten trening. Jeg tror de fleste friske mennesker hadde gått ned i vekt med mer trening og mindre porsjoner mat, men det er tøft å legge om livet så voldsomt som det krever. Ikke feil med lavkarbo, og ikke feil med trening/lavkalori.


Et godt sammensatt lavkarbokosthold er gunstig for alle som trener og alle som ikke trener og har ikke noe med quick-fix å gjøre.

For mange som spiser høykarbo er det fullt mulig å gå ned i vekt (og holde den nede) kun ved å redusere porsjonsstørrelsene. Spesielt sunt er det antakelig ikke, og svært utilfredsstillende fordi man ikke spiser seg mett. God appetittregulering er en av de viktigste suksessfaktorene når man bruker lavkarbo for å redusere overvekt. Svært få mennesker orker å gå frivillig gjennom livet uten å jevnlig spise seg gode og mette. Hva du kan klare å oppdrive av viljestyrke gjennom et GR-kurs er én ting, en annen ting er hverdagen i årene etter kurset. Der har lavkarbokostholdet sin store praktiske fordel.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-10-11, 15:07   #118
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Kari J. - Lavkarbo er bortkastet

Opprinnelig lagt inn av Fibolina, her.

Jeg synes det er flott for dem som finner noe som funker, og jeg mener egentlig bare at lavkarbo funker godt uten trening og er dermed en "quick-fix" i forhold til vektnedgang uten trening. Jeg tror de fleste friske mennesker hadde gått ned i vekt med mer trening og mindre porsjoner mat, men det er tøft å legge om livet så voldsomt som det krever. Ikke feil med lavkarbo, og ikke feil med trening/lavkalori.

Tja, jeg mener det ikke finnes noe sunt med lavkalori. Er det noe som er bortkastet må det være nettop lavkalori. Ved å sulte kroppen vil kroppen forsøke å spare på forbrenningen av næringsstoffer og ta igjen det tapte så fort den får anledning, med det resultat at en går opp igjen. Kaloribegrensing ved overspising til et sunt nivå er fint, ikke lavkalori.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-10-11, 00:12   #119
Conjurier
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 100
Conjurier er på en erverdig vei

Sv: Kari J. - Lavkarbo er bortkastet

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Tja, jeg mener det ikke finnes noe sunt med lavkalori. Er det noe som er bortkastet må det være nettop lavkalori. Ved å sulte kroppen vil kroppen forsøke å spare på forbrenningen av næringsstoffer og ta igjen det tapte så fort den får anledning, med det resultat at en går opp igjen. Kaloribegrensing ved overspising til et sunt nivå er fint, ikke lavkalori.

Det spørst jo hva man mener med ordet sunt, om det er å øke potensiell levealder så er det mye som tyder på at man kan øke levealder med å sulte seg gjennom livet. Om det er et liv man har det godt i tviler jeg sterkt på

Conjurier er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 21-10-11, 12:37   #120
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Kari J. - Lavkarbo er bortkastet

Opprinnelig lagt inn av Conjurier, her.

Det spørst jo hva man mener med ordet sunt, om det er å øke potensiell levealder så er det mye som tyder på at man kan øke levealder med å sulte seg gjennom livet. Om det er et liv man har det godt i tviler jeg sterkt på

Nei, ordet sulte seg ble ikke brukt i den sammenheng du snakker om tror jeg. Det var nok kaloribegrensning, ikke sulting det er snakk om som er sunt. Å få i seg litt, bare litt, mindre kalorier enn man trenger (hva trenger man?) kan man leve lenger påstår noen. Med tanke på at for mye mat belaster kroppen, regner jeg med. Kroppen må rekke å kvitte seg med avfallsstoffer " i samme hastighet" som den får ny mat inn.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-10-11, 13:50   #121
Bønna200
Seniormedlem
 
Bønna200 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 8.394
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Sv: Kari J. - Lavkarbo er bortkastet

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Tja, jeg mener det ikke finnes noe sunt med lavkalori. Er det noe som er bortkastet må det være nettop lavkalori. Ved å sulte kroppen vil kroppen forsøke å spare på forbrenningen av næringsstoffer og ta igjen det tapte så fort den får anledning, med det resultat at en går opp igjen. Kaloribegrensing ved overspising til et sunt nivå er fint, ikke lavkalori.

Helt enig her. Lavkcalori er bortkastet! Jeg gikk ned 50 kg, fortsatte med det jeg hadde gjort så langt for skulle ned 20 kg til. Men kroppen var ikke samarbeidsvillig lenger og jeg begynte å gå opp igjen i voldsom fart. Den hadde rett og slett gått 100% i sparebluss.
Så på den måten tror jeg lavkarbo har mye mer for seg, da kroppen får akkurat det den trenger, så den slipper å gå i sparemodus

Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede. Svar med sitat
Gammel 24-10-11, 07:48   #122
Biggie Small
Medlem
 
Biggie Small sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 55
Innlegg: 292
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Sv: Kari J. - Lavkarbo er bortkastet

Ikke glem at økt aktivitet ofte fører til.... økt apetitt! Det er kanskje derfor tallene er såpass klare på at trening alene ikke har noen signifikant effekt på vekt-reduksjon, spesielt hvis man er (syklig) overvektig.

Å gå i fjellet i to timer, eller å si nei til de to siste winerbrødene.. man kan lure på hva som fungerer mest effektivt...

Og om vi kunne fått diskusjonen vekk fra tanken om "den skyldige latsabben" og over på hva vårt fettlager er, nemlig et AKTIVT organ med nerveceller og kjemiske baner og prosesser på samme nivå som lever og hjerte kunne vi kanskje kommet videre i debatten.

Utsagnene "Jeg tror" "kalori-inn-ut" "Jeg mener" "Det er klart at" "Ingen sier at trening ikke er bra" etc. er utdaterte forståelsesmodeller for spesielt vekt-reduksjon.

Biggie

Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 24-10-11, 09:23   #123
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Kari J. - Lavkarbo er bortkastet

Opprinnelig lagt inn av Biggie Small, her.

Ikke glem at økt aktivitet ofte fører til.... økt apetitt! Det er kanskje derfor tallene er såpass klare på at trening alene ikke har noen signifikant effekt på vekt-reduksjon, spesielt hvis man er (syklig) overvektig.

Å gå i fjellet i to timer, eller å si nei til de to siste winerbrødene.. man kan lure på hva som fungerer mest effektivt...

Og om vi kunne fått diskusjonen vekk fra tanken om "den skyldige latsabben" og over på hva vårt fettlager er, nemlig et AKTIVT organ med nerveceller og kjemiske baner og prosesser på samme nivå som lever og hjerte kunne vi kanskje kommet videre i debatten.

Utsagnene "Jeg tror" "kalori-inn-ut" "Jeg mener" "Det er klart at" "Ingen sier at trening ikke er bra" etc. er utdaterte forståelsesmodeller for spesielt vekt-reduksjon.

Biggie



Helt enig! Her er du inne på noe som er veldig viktig! Vi får håpe fagmiljøene etterhvert blir villige til å revurdere gamle sannheter i lys av ny kunnskap.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-10-11, 13:04   #124
macadamia79
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 187
macadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlys

Sv: Kari J. - Lavkarbo er bortkastet

Opprinnelig lagt inn av Biggie Small, her.

Ikke glem at økt aktivitet ofte fører til.... økt apetitt! Det er kanskje derfor tallene er såpass klare på at trening alene ikke har noen signifikant effekt på vekt-reduksjon, spesielt hvis man er (syklig) overvektig.

Jeg fant ikke kilden igjen, men jeg tror det var Guynet som refererte til en studie som viste at veldig overvektige ikke vil spise tilsvarende mer når de trener fordi treningen øker leptin-sensitiviteten på kort sikt.

__________________
"HVA du spiser er med på å bestemme HVOR MANGE kalorier kroppen bruker, fordi hjernen justerer energiuttaket etter både HVA SLAGS og HVOR MYE energi vi tar inn"
macadamia79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: paleo 3.1 iceman Svar med sitat
Gammel 24-10-11, 13:31   #125
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Kari J. - Lavkarbo er bortkastet

Opprinnelig lagt inn av macadamia79, her.

Jeg fant ikke kilden igjen, men jeg tror det var Guynet som refererte til en studie som viste at veldig overvektige ikke vil spise tilsvarende mer når de trener fordi treningen øker leptin-sensitiviteten på kort sikt.

Godt mulig, da de fleste overvektige er leptinresistente!

__________________
Blogg: www.friskogfunksjonell.no
Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Er det bortkastet? nypålavkarb Lavkarbo generelt 8 26-04-11 15:09
Hva faen er det som feiler Kari Jaquesson? Iset Nyheter / media 50 24-10-10 03:51
Kari Jaquesson overdrive BitTorres Nyheter / media 4 23-10-10 21:52
Bli med Kari Jaquesson til Marokko! Merete A Fysisk og mental helse 6 24-07-06 12:30


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no