Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Chicken Tikka Masala med raita

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-10-11, 02:01   #1
bambi87
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 25
bambi87 er på en erverdig vei
Smile

Chicken Tikka Masala med raita

Denne oppskriften er for4-5 personer. Bon appetitt!

Marinade til kyllingen

1 dl yoghurt naturell
2 fedd hvitløk, revet
1 ss frisk ingefær, revet
3 ss sitronsaft
½-1 ts salt
½ ts chilipulver
Ca ¾ ts malt korianderfrø
1 ss frisk, finhakket koriander
3 ts tandoori masala
1 kg kyllingfilet, i biter

Bland sammen alle ingrediensene til marinaden. Del kyllingfiletene i 2-4 biter (à ca 50 gram). Legg gjerne filetene i en plastpose og hell marinaden oppi. Klem på posen slik at marinade dekker alle kyllingbitene. La kyllingen marinere i minst et par timer, men gjerne over natten (oppbevares i kjøleskapet ved marinering mer enn et par timer). Ha det ferdig marinerte kjøttet (og marinaden) i et ildfast fat. Stekes midt i ovnen ved 225 grader i 10-12 minutter.

Sausen

4 ss olje
½ ts malt spisskummen
½ ts muskatblomme
½ ts malt muskat
1 fedd hvitløk, revet
1 ss revet ingefær
150 gram tomater, finhakket
1 ss tomatpurè
½ ts gurkemeie
Salt og chilipulver etter smak
1 ss rømme
1 dl fløte
10 cashewnøtter, finmalt (kan sløyfes)
1 ss koriander, finhakket

Varm opp oljen i en gryte og tilsett spisskummen, muskatblomme og muskat. Nyt den deilige duften og rør godt sammen. Tilsett så hakkede tomater (du kan gjerne benytte hermetiske tomater uten tomatjuice), tomatpurè, hvitløk, ingefær og gurkemeie. La sausen putre 2-3 minutter, og tilsett rømme og fløte. Rør godt sammen og tilsett de ferdigstekte kyllingfiletene og marinaden. Smak eventuelt til med salt og chilipulver. Tilsett malte cashewnøtter (kan sløyfes) og la retten trekke på svak varme i ca 5 minutter eller til kyllingen er gjennomstekt.

Raita

Ca 250 gram tyrkisk yoghurt
Ca 1 plommetomat, i bittesmå terninger
Ca ¼ agurk, i bittesmå terninger
Ca ¼ rødløk, i bittesmå terninger
Frisk koriander, finhakket
Salt og pepper
½ -1 ts spisskumminfrø, ristet

Bland sammen alle ingrediensene, med unntak av spisskummenfrøene. Smak til med salt og pepper. Rist spisskummenfrøene lett i en tørr panne og strø oppå raitaen rett før servering.

Salat

Grønn salat, snittet
Agurk, i terninger
Plommetomat, i terninger
Rødløk, i terninger
Bland sammen ingrediensene til salaten. Drypp eventuelt over litt god olivenolje.

bambi87 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-11-11, 18:47   #2
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Chicken Tikka Masala med raita

Liker oppskriften, den ser gjennomtenkt ut mtp kryddervalg, og i det hele tatt ser det veldig "skikkelig ut" og ikke bare sånn ta en tomat, 1 ss yoghurt, 1 ss hvitløk, 1 ss løk, 1 løk og litt garam masala eller {insert random kryddermiks her}

Jeg kommer til å bruke finmalte mandler istedet for cashewnøtter siden jeg har det inne ferdig malt, det har litt mindre karber, og jeg vet det brukes i korma bl.a. Men ellers lover jeg å holde meg til orginaloppskriften, tror det blir gode smaker!

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 03-11-11, 21:18   #3
bambi87
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 25
bambi87 er på en erverdig vei

Sv: Chicken Tikka Masala med raita

Ja her er det å mixe sånn som man vil egentlig, fordi noen spiser mer eller mindre karb enn andre om dagen Jeg synes tikka masala er KJEMPE godt, så oppskrifta passet meg fint

bambi87 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 15:39   #4
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Chicken Tikka Masala med raita

Hva slags krydder er tandoori masala? Er det noe som selges på innvandrerbutikker? Har selv et krydder som heter garam masala og av og til tandoori-krydder.


Eh, var inne på nett og sjekka (dumme meg!), der fant jeg mye skrevet om tandoori masala.


Sist redigert av Hamster59 : 04-11-11 kl 15:49.
Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 19:05   #5
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Chicken Tikka Masala med raita

Nå har jeg prøvd denne, og det var i hvert fall to som likte det. Mannen i huset synes alltid at indisk blir for sterkt. Vi hadde en nevø på besøk, han er veggis, men jeg tok litt av sausen og hadde litt stekt rødløk, paprika og squash oppi. Det gikk greit. Måtte jukse litt, så jeg stekte kyllingfiletene i panne istedenfor i ovnen. Dumt at det tandoori masala (som jeg fant på nærmeste butikk!) inneholder salt og sukker. Skal lage min egen blanding en annen gang.

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-11-11, 23:25   #6
bambi87
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 25
bambi87 er på en erverdig vei

Sv: Chicken Tikka Masala med raita

Opprinnelig lagt inn av Hamster59, her.

Nå har jeg prøvd denne, og det var i hvert fall to som likte det. Mannen i huset synes alltid at indisk blir for sterkt. Vi hadde en nevø på besøk, han er veggis, men jeg tok litt av sausen og hadde litt stekt rødløk, paprika og squash oppi. Det gikk greit. Måtte jukse litt, så jeg stekte kyllingfiletene i panne istedenfor i ovnen. Dumt at det tandoori masala (som jeg fant på nærmeste butikk!) inneholder salt og sukker. Skal lage min egen blanding en annen gang.

Man kan bruke garam masala eller tandoori masala ( jeg har garam masala som jeg har kjøpt på vanlig butikk). Smak og behag Kan evt tilsette safran for å få en bedre farge Hehe, smart det da. Hvordan ble den vegetar utgaven da?

bambi87 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-11-11, 18:28   #7
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Chicken Tikka Masala med raita

Opprinnelig lagt inn av Hamster59, her.

Nå har jeg prøvd denne, og det var i hvert fall to som likte det. Mannen i huset synes alltid at indisk blir for sterkt. Vi hadde en nevø på besøk, han er veggis, men jeg tok litt av sausen og hadde litt stekt rødløk, paprika og squash oppi. Det gikk greit. Måtte jukse litt, så jeg stekte kyllingfiletene i panne istedenfor i ovnen. Dumt at det tandoori masala (som jeg fant på nærmeste butikk!) inneholder salt og sukker. Skal lage min egen blanding en annen gang.


Anbefaler virkelig de krydderblandingene de har i innvandrersjapper. De er ikke tillsatt all den dritten (unnskyld uttrykket) som de blander ut i de små glassene på dagligvarebutikken.

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Tikka masala - indisk saus Huldr Middag 67 04-12-11 18:14
Chicken Tikka Masala med raita bambi87 Middag 1 28-11-11 12:19
Chicken tikka masala Julie Middag 9 13-03-11 17:55
Til dere som elsker tikka masala/tandoori Imp Middag 3 04-03-11 22:39
Chicken tikka Enid Middag 6 04-10-08 20:17


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no