Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Sellerirot/ persillerot/ kålrot

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 16-11-11, 08:56   #1
kitekatt
Medlem

Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Alder: 49
kitekatt er på en erverdig vei

Sellerirot/ persillerot/ kålrot

Er disse lov? Ser det er mange lavkarbooppskrifter med sellerirot/ persillerot...trodde ikke røtter var lov?

Og hva med kålrot nå før pinnekjøtt tiden...er det "lov" å spise litt av dette?

kitekatt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/ Ketose Svar med sitat
Gammel 16-11-11, 09:28   #2
Malice
Medlem

Malice sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Oppland
Alder: 56
Malice er ny på veien

Sv: Sellerirot/ persillerot/ kålrot

Sellerirot inneholder 2,8 karbohydrater pr 100 gram, persillerot inneholder 7,3. Kålrot inneholder 6,4, gulrot 6.7. Innhold kan du se her; http://www.lavkarbo.no/matvaretabell/frukt-og-gronnt
Ser du skriver lchf og ketose som filosofi, og tenker at du som satser på å være i ketose burde være forsiktig med rotgrønnsaker. (tror sellerirot er en knoll som vokser over jorden forresten)
Jeg har som mål å holde meg under 50 g karb om dagen, og velger derfor å spise noen slike grønnsaker en sjelden gang i blandt

Malice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: er inne i en livsstilsendring, liberal lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-11-11, 09:42   #3
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Som nevnt over er det ikke mye karber i sellerirot og ellers er jo selleri/persillerot noe man sjelden spiser mye av. Jeg bruker det stort sett bare som smakstilsetning i hvert fall!
Kålrot spiser jeg til pinnekjøtt, ellers lar jeg det være!

Gammel 16-11-11, 11:30   #4
kitekatt
Medlem

Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Alder: 49
kitekatt er på en erverdig vei

Så sellerirot er ok å spise altså. Tenkte bruke det som poteterstatning feks...liker å ha noe til kjøttet mitt i "potetform"

Vil sellerirot og evt kålrot gjøre slik at jeg legger på meg 2 kg vann til dagen etter?? Det har nå skjedd to ganger. Den ene gangen skled jeg ut med en burger, den andre gangen tok jeg EN øl!!! og det var nok. Ligger på 20-30 karbohydrater pr. dag ca, sog det virker ikke som jeg tåler å gå så mye opp

"Ser du skriver lchf og ketose som filosofi, og tenker at du som satser på å være i ketose burde være forsiktig med rotgrønnsaker. (tror sellerirot er en knoll som vokser over jorden forresten)"

...er det noen spesiell grunn til at rotgrønnsaker kan ødelegge ketosen? Er fortsatt ganske ny på dette, trodde det var antall karbohydrater man skulle passe seg for?

kitekatt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/ Ketose Svar med sitat
Gammel 16-11-11, 11:44   #5
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Rotgrønnsaker inneholder osm regel mye stivelse og dermed er det fort gjort å gå over sitt "ketolyse- tall"!
Noen er i ketose til langt opp mot 50 karber, andre må pent holde seg rundt 15- 20.
Skal du ha det meste av karbene fra varierte grønnsaker, bør du da ikke bruke opp alle på litt rotgrønnsaker, men heller spise de med mindre karber og heller større mengder!

Gammel 16-11-11, 12:08   #6
rut311
Seniormedlem

Medlem siden: Oct 2010
Alder: 39
rut311 har en fantastisk aura rundt segrut311 har en fantastisk aura rundt seg

Jeg er i ketose, og spiser både gulrot og kålrot i begrensede mengder, avhengig av hvilke andre karber jeg får i meg i løpet av en dag. Jeg fyller gjerne opp kvota med gulrøtter dersom jeg ikke har fått de 25 KH inn på andre måter. Funker gull for meg!

rut311 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 80/15/5 Svar med sitat
Gammel 16-11-11, 14:52   #7
Okie
Medlem

Okie sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Hvor: lite tettsted
Okie er ny på veien

Jeg spiser kålrot en del. Burde kanskje ikke men det er sååå godt. Jeg spiser også en del sellerirot. Som røsti eller mos. I går lagde jeg mos av det som jeg kokte opp med litt hvitløk grønn paprika og krydder. Var kjempe godt innat nakkekotelett. Og persillerot revet i tynne skiver med ostehøvel er knall godt stekt sprø i smør. Og veldig godt til biff eller kylling.

Men jeg vil si at det er ikke store mengdene til hvert måltid. Jeg spiser blomkål brokkoli og salat til også.

Okie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/ LCHF Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Persillerot, hva mer enn som smakstilsetning i suppe og frikassé? FrkMarge Spørsmål om matvarer og oppskrifter 2 28-08-11 21:49
Kålrot Wenche Verdensfarer Middag 3 05-02-11 18:04
Kålrot HønePøne Spørsmål om matvarer og oppskrifter 16 27-10-10 13:46
Kålrot ok på SB? Kiddo South Beach 9 17-11-09 19:15
GI i kålrot og rødbeter Hild Dr Lindbergs 7 23-03-09 23:38

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:13.