Søk i lavkarbosidene: |
![]()
Tilpasset søk
|
|
Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold. |
Del denne siden: |
![]() |
|
Trådverktøy |
![]() |
#1 |
Gjest
|
Forlenge levetiden med lavkarbo?Bare tenker høyt jeg. Men det er vel en debatt om at lavkarbo kanskje kan være sunnere enn høykarbokosthold (da i rammen typisk statens helsetilsyns sine anbefalinger). |
![]() |
![]() |
#2 |
Seniormedlem
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Forlenge levetiden med lavkarbo?
Nei, hvorfor det? Jo friskere man er jo lenger kan man klare seg selv før man flytter på hjem.
Min kostholdsfilosofi: LCHF
![]() |
![]() |
#3 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
Sv: Forlenge levetiden med lavkarbo?Det er mange varianter av lavkarbo, og jeg tror ikke alle fører til flere år...
![]() |
![]() |
#4 |
Seniormedlem
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Forlenge levetiden med lavkarbo?Går dette på teorien om at inflammasjon forårsaker eldring? Har jo hørt at lavkarbo demper inflammasjon i kroppen.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Seniormedlem
Sv: Forlenge levetiden med lavkarbo?Det sies at en av to vil rammes av kreft, og de aller fleste eldre har en kreftsykdom eller er i ferd med å få en. Kreftceller næres jo av karbohydrater, så det er jo i hvertfall noe som vil endres dramatisk om flere lever lavkarbo.
![]() |
![]() |
#6 |
Gjest
|
Inflamasjon? Du snakker om typisk treningsstølhet nå eller? |
![]() |
![]() |
#7 |
Gjest
|
Så jo mindre kh jo mindre sjanse for kreft? Den var ny, har du forskning som viser til denne sammenhengen og ikke nevner at dette er årsak sammen med 100 andre årsaker? |
![]() |
![]() |
#8 |
Seniormedlem
Inflamasjon er et annet ord for betennelse
Her står det litt om det: http://nhi.no/forside/hoyt-blodsukke...iko-34170.html
![]() |
![]() |
#9 |
Gjest
|
Treningsstølhet og stivhet er betennelse i muskelvev.....men en ønsket effekt av det å trene. |
![]() |
![]() |
#10 |
Seniormedlem
Mulig det, men i sammenhengen i innlegget over er det nok ment betennelse og ikke stølhet...
![]() |
![]() |
#11 |
Seniormedlem
Forøvrig er vel ikke "vanlig" treningsstølhet en betennelse, men en form for slitasje på muskelen? Over lengre tid kan det bli en betennelse.
![]() |
![]() |
#12 |
Gjest
|
Sv: Forlenge levetiden med lavkarbo?At økt fare for kreft henger sammen med livsstilssykdommer er ikke unikt da Carisma. At type 2 diabetes (som er livsstilsrelatert) gir en økt fare for kreft er jo ikke nytt. |
![]() |
![]() |
#13 |
Gjest
|
Moro, men er det ikke enda mer moro å være blakk, plagsom, drikke whisky nå som du lever livet da? Hvorfor vente til du ender på sykehjem? |
![]() |
![]() |
#14 |
Seniormedlem
Treningsstølhet kommer forøvrig ikke av avrevne muskler: http://www.trening.no/treningstips/489.o2.html
Kaffe påvirker blodsukkeret, så det er jo ikke så rart at det kan bidra. Om du leser inleggene en gang til ser du at de snakker om at høyt blodsukker gir økt kreftfare. Økt blodsukker får man kun ved inntak av karbohydrater.
![]() |
![]() |
#15 |
Gjest
|
De rent fysiologiske mekanismene er de samme og treningsstølhet kalles for inflamasjon, men i dagligtale er det jo ikke noen som skjønner ordet, derfor brukes det stølhet/stivhet. |
![]() |
![]() |
#16 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
Jupp, jeg lever bare en gang og derfor har jeg tenkt å få det til å vare... Ett eller annet forteller meg at da kan det være greit å vente med whiskyen en stund til.
![]() |
![]() |
#17 |
Gjest
|
For mye sukker i kostholdet er svært usunt og det er vel noe 99,9% av alle forskere enige om håper jeg. Finnes vel ingen som kun har levd på sukker heller, like lite som det finnes de som kun har levd på fett. |
![]() |
![]() |
#18 |
Gjest
|
Her er en artikkel som sier det motsatte....igjen. Den er hentet fra samme siden som du viste til angående kreft og høyt blodsukker, så antar du tillegger den siden legitimitet. |
![]() |
![]() |
#19 |
Seniormedlem
Nei, men det er relativt enkelt å se resultatene av en høy andel karbohydrater i kosten da dette gir umiddelbart utsalg på blodsukkeret.
Har du enda ikke forstått at det meste vi har hørt og lært om kroppen er svada?
![]() |
![]() |
#20 |
Seniormedlem
Artikkelen er fra 2005, den jeg linket til ang muskler er fra 2011. Mulig den hadde validitet i 2005 siden den svenske forkningen er relativt ny i følge artikkelen.
![]() |
![]() |
#21 |
Gjest
|
Sv: Forlenge levetiden med lavkarbo?Hehe, det vil jeg nå ikke si. Det står mye på Facebook, sosiale medier og på internett som er i beste fall bestillingsforskning, så nei, jeg tror ikke på alt jeg leser nei. Men når anerkjente magasiner publiserer og anerkjente forfattere publiserer så har jeg en lei tendens til å lytte noe mer enn hva jeg finner på nett |
![]() |
![]() |
#22 |
Gjest
|
Nei, se kildehenvisningen, den er fra 2011....må lese hele vettu. Kildekritikk er alfa og omega |
![]() |
![]() |
#23 |
Seniormedlem
Sv: Forlenge levetiden med lavkarbo?Mulig jeg tenkte litt på engelsk nå jeg, i den form ordet "inflammation" brukes der.. Men kom ikke på rett ord i farta. Mente vel underliggende "betennelser" i kroppen, altså at immunforsvaret hele tiden er i høygir av diverse grunner. Hvis du søker på ordene inflammation og aging i Google ser du hva jeg mener, for trøtt til å gå innpå det nå siden det ikke er noe jeg har satt meg SÅ godt inn i selv ennå
Hentet fra http://www.oprah.com/health/Dr-Perri...ection-Concept.. Jada, pålitelig kilde.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Gjest
|
Ja.....den kilden har vel fått endel kritikk ja kan man si.... Sist redigert av ToreH : 22-11-11 kl 00:15. |
![]() |
![]() |
#25 |
Seniormedlem
Hehe.. er faktisk ikke Oprah eller den karen der jeg har dette fra da, det var bare tilfeldigvis et av de øverste treffene jeg fikk, og den generelle teorien går vel på ca. det samme som står skrevet der, så vidt jeg kunne se. Ikke heng deg opp i det der. Flere forskere som støtter denne teorien, det er ikke noe en tilfeldig kvakksalver har funnet på av seg selv altså.. At usunne karbohydrater er med på å "fyre opp" inflammasjon i kroppen, og at kronisk inflammasjon kan ha en rolle i aldringsprosessen ved at kroppen blir stresset og mer utsatt for diverse sykdommer, osv. Som jeg sa, søk opp selv hvis du vil finne en ordentlig kilde |
![]() |
![]() |
![]() |
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
|
|
![]() |
||||
Tråd | Trådstarter | Forum | Svar | Siste innlegg |
Lavkarbo eller ikke lavkarbo? | hermanlizm | Spørsmål og svar | 11 | 24-02-11 15:55 |
Lavkarbo Brownies, men er den egentlig lavkarbo?? | Jolly | Spørsmål om matvarer og oppskrifter | 8 | 03-02-11 20:05 |
Forlenge induksjonsfasen? | Minus | Induksjonen | 2 | 04-10-07 20:42 |