Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Stevia - hvor mange dråper i stedet for 1/4 ts pulver?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 19-12-11, 11:47   #1
Chamomilla
Seniormedlem

Chamomilla sin avatar

Medlem siden: May 2005
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Stevia - hvor mange dråper i stedet for 1/4 ts pulver?

Jeg holder på å lage nøttekuler etter oppskrift i VOF nr 3-2010.
Der står det 1/4-1/2 ts stevia. Etter andre oppskrifter å dømme i samme artikkel så er dette pulver. Jeg har bare flytende stevia - en naturell og en med vanilje.

Noen som vet hvor mange dråper jeg bør bruke for at det skal utgjøre mengden i pulver som er oppgitt? Jeg har veldig lite erfaring med å bruke stevia utover at jeg vet godt at overdosering ikke er godt...

Kanskje bruke littegrann sukrin og så tilsvarende litt mindre stevia for å la søtsmakene utjevne hverandre? Hjeeelp...

Jeg har søkt i tråder her først altså.

Gammel 19-12-11, 12:05   #2
Chamomilla
Seniormedlem

Chamomilla sin avatar

Medlem siden: May 2005
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Stevia - hvor mange dråper i stedet for 1/4 ts pulver?

Jeg svarer selv - hadde jo ikke tid til å vente. På flasken med stevia sto det at syv dråper er "1 serving". Jeg brukte det - pluss ca 1 ss sukrinmelis. Når jeg smakte på sjokolade-kokosoljeblanding søtet med stevia og sukrinmelis kom det umiddelbart en ettersmak. Jeg tror jeg er utrolig var på bismaker av søtstoffer. Har ikke funnet ut av tagatesse heller..
Men ihvertfall - jeg rørte inn grovhakkede mandler og smakte på nytt. Vips - bismaken var borte! I ettertid ser jeg at jeg kunne klart meg helt uten søtning. Skal prøve det en evt neste gang. Det er jo litt sukker i sjokoladen også. Ikke mye - jeg brukte Plamil sin med 87% kakao.

Har forøvrig lagt inn bestilling på agavenektar på iherb nå. Tenker den kan brukes i små mengder av og til og ihvertfall i bakst til ungene hvor alternativet er hvitt sukker..

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvor får jeg tak i Steviasuketter? Roadie Spørsmål og svar 10 29-09-12 00:16
Stevia ... Hvor mye i kaffen? tassa69 Lavkarbo generelt 8 04-12-11 09:28
Hvor kjøper man stevia? Dolly Spørsmål og svar 0 04-07-10 21:06
Stevia (hvor får man kjøpt?) Multi Lavkarbo generelt 1 03-02-10 22:45
Bakepulver, natron og vaniljesukker, vaniljeessens (dråper) elian Lavkarbo generelt 8 04-12-08 14:22

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:42.