Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Hjernecellenes "bensin" er druesukker

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 22-12-11, 10:51   #1
mamma_møø
Medlem

mamma_møø sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Hvor: oslo
mamma_møø er ny på veien

Hjernecellenes "bensin" er druesukker

Jeg leser en bok om hjernen, og der står det at hjernecellenes "bensin" er druesukker som kroppen tar opp fra maten vi spiser.

Og uvitende meg lurer derfor på: lager kroppen druesukker selv? Hva skjer egentlig med hjernen når kroppen ikke får tilført sukker? Får den nok næring likevel?

Jeg spør fordi jeg lurer, og fordi at jeg følte at jeg gikk rundt i en evig "tåke" på lavkarbo, jeg følte at hjernen/ konsentrasjonen/ fokuset mitt ropte etter sukker for å bli oppkvikket og for å komme ut av den litt sløve hjerneaktiviteten. Vanskelig å forklare, skjønner dere hva jeg mener? Noen andre som føler/ følte det sånn? Og vil det noen gang gå over? Jeg gikk på lavkarbo i omtrent ti uker før julepausen, og jeg følte det sånn hele tiden.

(lavkarbo som i fortid=liten julepause nå, skal på 'an igjen i januar!! )

mamma_møø er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-12-11, 12:33   #2
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 40
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hjernecellenes "bensin" er druesukker

Ja, kroppen lager dette selv. Druesukker/glukose. Men det er vel forskjellig fra person til person hvor "flink" den er til det. Derfor passer ketose for noen og ikke for andre.

nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-12-11, 12:43   #3
shailene
Seniormedlem

shailene sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Hjernecellenes "bensin" er druesukker

Jeg hadde det sånn den første uka, men det gikk over, nå kjenner jeg det ikke på kroppen/hodet i det hele tatt om jeg er i ketose eller ikke.

Er det ikke der det "magiske" tallet 72 kommer fra? At hjernen alene greier å forbrenne 72 gram glukose i døgnet?

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-12-11, 12:49   #4
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Re: Hjernecellenes "bensin" er druesukker

Opprinnelig lagt inn av shailene, her.

Jeg hadde det sånn den første uka, men det gikk over, nå kjenner jeg det ikke på kroppen/hodet i det hele tatt om jeg er i ketose eller ikke.

Er det ikke der det "magiske" tallet 72 kommer fra? At hjernen alene greier å forbrenne 72 gram glukose i døgnet?

Mer... 120-150 har jeg lest. Men kun rundt 30 må være i form av glukose. Resten skal kunne erstattes av ketoner.
Men jeg har vanskelig for å tro på sånne eksakte tall. Vedder på at det er personlige variasjoner. Uansett høres det ut som greie områder "å lete i" for å finne sweet spot. (Området som lar en oppnå det man vil - enten det er for nedgang eller for vedlikehold.)

Gammel 22-12-11, 12:55   #5
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 40
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

150 har jeg også lest..

Gammel 22-12-11, 14:41   #6
Bestemamma
Seniormedlem

Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 64
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Re: Hjernecellenes "bensin" er druesukker

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Mer... 120-150 har jeg lest. Men kun rundt 30 må være i form av glukose. Resten skal kunne erstattes av ketoner.
Men jeg har vanskelig for å tro på sånne eksakte tall. Vedder på at det er personlige variasjoner. Uansett høres det ut som greie områder "å lete i" for å finne sweet spot. (Området som lar en oppnå det man vil - enten det er for nedgang eller for vedlikehold.)

Jeg vet at hjernen bruker mye glukose når den jobber på høygir, men mener du at hjernen kan forbrenne 120-150g glukose i døgnet? Det er jo omtrent tredjedelen av det en på høykarbo inntar i døgnet det!
Hjernen er altså en storspiser!!! Ikke rart at hjernearbeid foran dataen føles krevende og at en derfor gjerne vil innta noe spiselig i slike situasjoner...

72 er det antal gram karbohydrater en kan innta før en bør redusere på fettet....

Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 22-12-11, 14:59   #7
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Må huske at leveren supplerer med 30gram da. Så 120gram må komme fra kosten eller fra ketoner.
http://www.brainhealthandpuzzles.com..._function.html
http://www.livestrong.com/article/42...r-brain-sugar/

Den siste her sier ikke så mye om grenseverdier, men i sluttfasen nevner han hvorfor vegetariansk lavkarbo er så vanskelig - man trenger proteiner for å danne den glukosen som man trenger...
http://www.proteinpower.com/drmike/k...m-and-ketosis/

At hjernearbeid gjør sulten, det er klart, men jeg tror "foran dataen" heller klær impulsmuskelen til bevisstløs spising...
Edit:
Legger til denne - den var velskrevet, selv om det er en blogg.
http://diabetesupdate.blogspot.com/2...-and-that.html

Sist redigert av smgj : 22-12-11 kl 15:05.
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 22-12-11, 15:23   #8
L@dy jojo
Medlem

L@dy jojo sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Ørje
Alder: 53
L@dy jojo er ny på veien

Opprinnelig lagt inn av mamma_møø, her.

Jeg leser en bok om hjernen, og der står det at hjernecellenes "bensin" er druesukker som kroppen tar opp fra maten vi spiser.

Og uvitende meg lurer derfor på: lager kroppen druesukker selv? Hva skjer egentlig med hjernen når kroppen ikke får tilført sukker? Får den nok næring likevel?

Jeg spør fordi jeg lurer, og fordi at jeg følte at jeg gikk rundt i en evig "tåke" på lavkarbo, jeg følte at hjernen/ konsentrasjonen/ fokuset mitt ropte etter sukker for å bli oppkvikket og for å komme ut av den litt sløve hjerneaktiviteten. Vanskelig å forklare, skjønner dere hva jeg mener? Noen andre som føler/ følte det sånn? Og vil det noen gang gå over? Jeg gikk på lavkarbo i omtrent ti uker før julepausen, og jeg følte det sånn hele tiden.

(lavkarbo som i fortid=liten julepause nå, skal på 'an igjen i januar!! )

Jeg følte det også litt slik i begynnelsen, men det ga seg med en gang jeg økte på med grønnsaker og drakk mer vann.

L@dy jojo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse - 15-20 gr karbo pr dag. Svar med sitat
Gammel 22-12-11, 15:46   #9
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Opprinnelig lagt inn av L@dy jojo, her.

Jeg følte det også litt slik i begynnelsen, men det ga seg med en gang jeg økte på med grønnsaker og drakk mer vann.

Nå har ikke jeg noen førstehåndskunnskap fra ketose (ut over natta ), men det du skriver får meg til å tenke - kanskje det til en viss grad også er en vannmangel inne i bildet? Vi er jo vant med at kroppsignaler som sult, tørste og trøtthet ofte blir rotet til... ? *spekulerer høyt*

Gammel 22-12-11, 18:57   #10
macadamia79
Medlem

Medlem siden: Jul 2011
macadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlys

Opprinnelig lagt inn av mamma_møø, her.

Ja, du kan spise null karbohydrater og forsatt ikke bli en grønnsak... Om det er hensiktsmessig er en annen sak. Som nevnt her er det leveren som lager det som trengs fra proteiner. Du kan få en indikasjon ved å måle blodsukkeret ditt når du er i ketose, hvis det er ok så har du tåkelagt hjerne av andre årsaker. Blodsukkermåler er ikke så dyrt

Dog kommenterer jeg bare for å legge til at min (n=1) erfaring er helt motsatt: Jeg fungerer kun i ketose.

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Druesukker Fedonisten Generell ernæringsdebatt 2 05-07-04 14:29
Druesukker Smultringen Induksjonen 3 03-06-04 10:26

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:45.