Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Hvilke kjøtt er ok mht sunnhet?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-12-11, 05:29   #1
lillekri
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 107
lillekri er ny på veien

Hvilke kjøtt er ok mht sunnhet?

Oppdrettsfisk og fjærkre har fått dårlig stempel nå pga usunne omega 6 innhold og lavt innhold av mineraler. Årsak påstås å være fór basert på mais og/eller soya.

I jula leste jeg at samme gjelder svin!!? Hjelp! Jeg elsker svin!

HVILKE DYR ER EGENTLIG FORTSATT TRYGT Å ETE????

Elg/hjort?
Ku/smør?
Sau?
Reinsdyr?

lillekri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paelo'ish lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 09:51   #2
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvilke kjøtt er ok mht sunnhet?

Økologisk svin/kylling er bedre enn "korn soya fôret" dyr

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 10:24   #3
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke kjøtt er ok mht sunnhet?

Alt vilt er bra (elg, rådyr, villhjort - oppdretshjort må man sjekke, rein). Norsk sau (og kje om man finner det og kan like smaken) er fint og du kan finne gressforet storfe også. Vanlig storfekjøtt er iallfall i en viss grad kornforet.
Når det gjelder oppdrettsfisk påstår jeg fremdeles at oppdrettslaks - selv om den udiskutabelt er "verre" enn villaks - fremdeles er en av de beste kildene til omega3 (dersom man ikke vil spise omega3-en i kapselform).
Vanlig "oppdrettsfabrikkert" kylling og svin er i stor grad kornforet og ja, dårlig balansert. Men du kan fremdeles spise det. Enten sjeldnere, eller du kan lete etter produsenter som lar dyrene spise mer naturlig som kamp anbefaler. Eller begge deler.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 04:34   #4
lillekri
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 107
lillekri er ny på veien

Sv: Hvilke kjøtt er ok mht sunnhet?

Takk for svar

Men er ikke laksen full av usunn omega 6? Sild/makrell er vel bra alternativer?

Leste for litt siden om farlig bly-mengde i elg. Noen som vet mer om det?

Leste at reinsdyrene døde da de prøvde med kraftfor på 90-tallet. Så rein er vel å regne som 'vilt' :-)

I motsetning til gris spiser vel kuer en del gress, selv om de også får kraftfor fra automat. Har merket at smør blir blekere og smaker mindre digg om vinteren.. (belgiske importsmøret til synnøve smaker rå-digg forresten. kan spise det med skje.)

Hva med sau/lam? Rett etter sommer/utebeite er de vel bra, men hvor mye kraftfor får de før slakting? Noen som vet?

lillekri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paelo'ish lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 06:41   #5
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Hvilke kjøtt er ok mht sunnhet?

Oppdrettslaksen er vel ikke full av usunn omega 6, den er vel bare dårligere en villfisk mtp omega 3-til-6-innholdet. Den er da fortsatt noe av det sunneste man kan spise, om man ikke driter tusenlapper, og kan spise absolutt hva man vil. Som nevnt over er sild og makrell billig, god og sunn fisk.

Du kan sjekke hva din økologiske leverandør gjør annerledes mtp drift av fugl/kyr, og hva slags for de får, men ofte er det snakk om "klistrelapper" man får av myndighetene, som går på antall kvadratmeter plass, litt sollys utendørs, osv....

Dropp solsikke- og maisolje om du er redd for omega-6, og spis det meste annet, og ta en dose tran om dagen, så tror jeg du har et greit kosthold. Media er fullt av sjokknyheter, fordi det får folk til å klikke inn på sidene deres.

Det er sikkert noen som mener at rein og sau og sopp enda inneholder farlig mye bekerel... ta det meste med en klype salt, og les fra forskjellige kilder

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 23:00   #6
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke kjøtt er ok mht sunnhet?

Hysteri er vel mer usunt enn litt rødt kjøtt i ny og ne...

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 23:16   #7
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvilke kjøtt er ok mht sunnhet?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Hysteri er vel mer usunt enn litt rødt kjøtt i ny og ne...

Enig.
Har tenkt å fortsette å spise som før jeg da, både fjærkre og svin.....laks også, så håper da virkelig ikke dette er grunn for tidlig alderdom?

  Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Min vei til sunnhet nenaa Lavkarbo generelt 28 12-08-10 16:50
Nedpriset kjøtt guro Lavkarbo generelt 2 21-10-05 20:06
Å mørne kjøtt mofe Oppskrifter 11 07-04-05 13:34
Hvor mye kjøtt? Isagel Induksjonen 9 19-03-05 21:23


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no