Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hvordan finne ut sukkerinnhold/søtningsstoffer/fruktose i Matvaretabellen?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 06-02-12, 01:12   #1
csen
Nytt Medlem

Medlem siden: Feb 2012
csen er på en erverdig vei
Question

Hvordan finne ut sukkerinnhold/søtningsstoffer/fruktose i Matvaretabellen?

Skal man se på kh, eller hva? Da tenker jeg på f.eks frukt o.l som eple, appelsin osv... Feks: 100g eple = 10 kh (er disse 10 kh regnet som fruktose da?)

Litt greit å vite hva jeg skal se etter siden jeg vil skrive handleliste til å starte med Ketolyse, vil skrive handleliste for en uke av gangen. Så vil være godt forberedt og ikke stå i butikken som ett spørsmålstegn og se på sukkerinnholdet, fruktose og søtningsstoffer.

csen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg, Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-02-12, 07:19   #2
<insert_scary_name_here>
Seniormedlem

<insert_scary_name_here> sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill

Sv: Hvordan finne ut sukkerinnhold/søtningsstoffer/fruktose i Matvaretabellen?

Uten at jeg er helt med på hva og hvorfor du tenker på å finne ut av fruktose o.l., men er tanken din å finne ut av hvor mange av karbohydratene du skal forholde deg til? I så tilfelle er svaret såre enkelt-alle! Mange tror at man bare skal telle de som står som "hvorav sukker", men det er feil. Stivelse f.eks er karbohydrater, men ikke sukker (for det kommer i kroppen), og må derfor telles med. I sjeldne tilfeller kan man trekke fra sukkeralkoholer, men inntil du kan det helt trygt, skal du ikke trekke fra noe som helst! Og på norske matvarer skal kostfiber allerede være trukket fra, så ikke bry deg om det heller.

Står det 50 gram karbohydrater, hvorav 4 Gram sukker, skal du telle 50 Gram!

Gammel 06-02-12, 07:29   #3
Gerd
Jeg kan og jeg vil!

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av csen, her.

Skal man se på kh, eller hva? Da tenker jeg på f.eks frukt o.l som eple, appelsin osv... Feks: 100g eple = 10 kh (er disse 10 kh regnet som fruktose da?)

Litt greit å vite hva jeg skal se etter siden jeg vil skrive handleliste til å starte med Ketolyse, vil skrive handleliste for en uke av gangen. Så vil være godt forberedt og ikke stå i butikken som ett spørsmålstegn og se på sukkerinnholdet, fruktose og søtningsstoffer.

Skal du på ketolyse, les boka godt. Alle slike svar står der.

Frukt kan du gå rett forbi, det skal du ikke ha på ketolyse.
Samme med allt som har sukker i seg.
Skal ikke ha hel/halvfabrikata.

Kun rene, fete, naturlige råvarer. Ikke ligtprod.
Grønnsaker som vokser over jorda som fyller mesteparten av dagen karbekvote.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 06-02-12, 09:53   #4
Yrla
Seniormedlem

Yrla sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

se her da vel bare:http://www.lavkarbo.no/matvaretabell/frukt-og-gronnt
som du ser er det mer karbo i banan og druer, smaker eplene veldig søtt er det også mer karbohydrater i dem enn de sure. På ferske varer er karbohydratinnholdet det du skal forholde deg til. Eneste du skal trekke fra da er fiber, men det er allerede gjort på norske matvarer, så det kan du bare huske på i forbindelse med varer fra utlandet.Det er ikke bare fruktose i frukt, ikke tenk på det, kun karbohydrater. Frukt har litt mye karbo, best er det å holde seg til bær og grønnsaker som vokser over jorda, eller begrense mengden veldig.

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvordan finne oppskriften Echo Spørsmål om matvarer og oppskrifter 5 18-11-10 10:20
Hvordan finne motivasjon? Bambolona Spørsmål og svar 4 30-06-09 21:37
Hvordan finne tilbake til det jeg har lest før? benam Spørsmål og svar 3 07-12-08 16:04
Hvordan blir det å bytte fruktose med splenda? cilemora Lavkarbo generelt 14 20-04-08 11:49
Hvordan finne frem Hjørdis Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 5 16-10-07 15:25

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:17.