Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hva tror dere om dette kostholdet?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 06-02-12, 20:51   #1
ketoseprinsen
Medlem

Medlem siden: Aug 2011
ketoseprinsen har en fantastisk aura rundt segketoseprinsen har en fantastisk aura rundt seg

Hva tror dere om dette kostholdet?

Ikke noe nytt dette asså, men jeg må ha litt input her.

Jeg har spist ketogent i 6mnd og gått ned alt jeg vil gå ned sånn ca(2 kg til hadde vært fint da ). Jeg kunne tenkt meg å fortsette noe ala ketogent, men jeg får utslett av å være i ketose. Pluss det er digg å ha litt mer karbo å rutte med iom jeg trener ganske mye.

Så jeg ser for meg å ligge på 50-60kbh for å være sikker på at jeg er ute av ketose. Jeg forbrenner 2200kcal i hvilemodus, jobber fysisk og trener bort mellom 3000-4000kcal i uka. Jeg spiser nå rundt 2500-2600 kcal mens jeg spiser ketogent, noe jeg bare har holdt oversikt over for moroskyld.

Så jeg tenkte hvis jeg fortsetter samme trening og spiser rundt samme kcal-inntak. I ketolyseboka står det at jo mer karbo jeg spiser jo mindre fett, men jeg hører at en generell regel er at hvis man spiser under 72kbh så må man ikke tenke så altfor mye på fett? Om det stemmer vet jeg ikke, men jeg spiser ikke så altfor mye fett. Får i meg en del via kjøtt bare og i snitt 1desiliter av fløte, rømme, ost i løpet av en dag, en av delene.
Må jeg da gå ned på fettinntak når jeg spiser 50-60kbh?

Jeg vil i løpet av en uke ligge 17500kcal som er 2100 over min hvileforbrenning. Jeg forbrenner som sagt 3000-4000 kcal ekstra, så jeg vil gå litt i underskudd. Og da har jeg ikke tatt med jobbingen, mulig dette bidrar til høy "hvileforbrenning", la oss bare kalle det forbrenningen utenom trening.

Formålet er ikke å gå ned mer i vekt nå, men å holde seg på sikt.
Så jeg vil spise etter lchf-prinsipper. Jeg spiser mye grønnsaker allerede, men tenkte å fylle på med mer nøtter og LITT frukt for de ekstra karboene.

Virker dette kostholdet helt bak mål?

ketoseprinsen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ned 35kg med ketolysekuren. Høykarbo treningskosthold nå. :o Svar med sitat
Gammel 06-02-12, 20:56   #2
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 40
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hva tror dere om dette kostholdet?

Du får bestemt deg

Gammel 06-02-12, 20:57   #3
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Ligger du på 50-60 og har det aktivitetsnivået trenger du ikke tenke på fettet. Men du trenger heller ikke tenke så ille mye kalorier. Spis når du er sulten og stopp når du er mett, akkurat som i ketose.

Gammel 06-02-12, 21:03   #4
ketoseprinsen
Medlem

ketoseprinsen har en fantastisk aura rundt segketoseprinsen har en fantastisk aura rundt seg

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Du får bestemt deg

Nei, er håpløst. Prøvde virkelig å lage en løsning der ketogent funka, men bare dager etter jeg starta på igjen kom det megautslett tilbake som bare blir jævligere Så det er ikke helt verdt det Men lavkarbo skal jeg spise uansett, det er enkelt for en latsekk som meg og det er mye godt der ute.

ketoseprinsen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ned 35kg med ketolysekuren. Høykarbo treningskosthold nå. :o Svar med sitat
Gammel 06-02-12, 21:16   #5
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

Du finner nok ut av det!

Gammel 06-02-12, 21:23   #6
Yrla
Seniormedlem

Yrla sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Hvordan få utslett av å være i ketose? ER det ost eller noe du ikke tåler?

Gammel 06-02-12, 22:06   #7
ketoseprinsen
Medlem

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Hvordan få utslett av å være i ketose? ER det ost eller noe du ikke tåler?

Nei. Jeg har nå testet flere ganger å gå ut av ketose, da forsvinner det. Forsvinner så og si på to dager etter jeg går ut av ketose, så kommer det tilbake 1-2 dager etter jeg går inn i ketose igjen. Jo mindre karbo jeg spiser jo verre blir det. Har eksludert alt av meierivarer, løker, søtningsstoffer etc..you name it. Har prøvd alt. Eneste som funker er å ikke være i ketose.

Detoxification

During induction, the first phase of the four-phase Atkins Diet, participants limit carb consumption to 20 grams per day. Once the body consumes its carb, or glycogen, reserves in about two days, it switches to metabolizing fat for fuel, according to Atkins' principles. In his book "Dr. Atkins' New Diet Revolution," Atkins writes that dieters can expect to lose several pounds of fat, plus some water weight, during induction. As fat breaks down, fat-soluble substances stored within might be released suddenly into the bloodstream, provoking the release of histamines if the dieter has a sensitivity to those substances. Histamine release is an allergic reaction that can result in skin swelling, such as hives -- raised, red, itchy areas of inflammation.

Gammel 06-02-12, 22:10   #8
ketoseprinsen
Medlem

Ved tidligere slankeforsøk der jeg har gått ned 10kg på f.eks 1-2mnd med hard trening og lite kalorier har jeg fått underhudskløe, noe jeg har MYE av nå. Så det er jo ikke ketosen i seg selv, men det er den tilstanden som får meg dit.
Aldri hatt utslett før, det er et meget spesielt utslett. Det tørker ikke ut, verker ikke på noen som helst måte, bare er røde vabler under huden. Kan ligne på elveblest, men det flytter ikke på seg når det først har kommet på samme måte. Blir veeeeldig lenge. Fjernes bare helt av å gå ut av ketose.

Prøvde å "sjokkteste" kroppen som jeg liker å kalle det, leve på 300+ karbo om dagen med samme mat som jeg ellers spiser til vanlig på ketogenkost. ALLE symptomer forsvant på under to døgn da også. Ellers har jeg prøvd å ligge rundt 100karbo og da er de også borte, men kan ta en uke før utslettet forsvinner helt.

Gammel 06-02-12, 23:40   #9
Yrla
Seniormedlem

Yrla sin avatar

Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Ok så du reagerer på de utskilte giftstoffene som var lagret i det lagrede fettet du forbrenner ved vekttap?

Gammel 06-02-12, 23:43   #10
ketoseprinsen
Medlem

Ok så du reagerer på de utskilte giftstoffene som var lagret i det lagrede fettet du forbrenner ved vekttap?

Det er en teori og en annen teori er at jeg rett og slett ikke tåler å bryte ned fettceller så fort. At jeg får histaminslipp når fettcellene går i overflod ut i blodet når de slipper.

Alt er jo spekulasjoner, vært hos en drøss med leger og lest mye selv. Men leger i norge har ikke peil på lavkarbo, omtrent ikke såkalte lavkarboleger heller.

Gammel 06-02-12, 23:48   #11
Yrla
Seniormedlem

Yrla sin avatar

Opprinnelig lagt inn av ketoseprinsen, her.

Det er en teori og en annen teori er at jeg rett og slett ikke tåler å bryte ned fettceller så fort. At jeg får histaminslipp når fettcellene går i overflod ut i blodet når de slipper.

Alt er jo spekulasjoner, vært hos en drøss med leger og lest mye selv. Men leger i norge har ikke peil på lavkarbo, omtrent ikke såkalte lavkarboleger heller.

Har du mye mer å gå ned? vil vel være over når du er ferdigslanket?

Gammel 07-02-12, 00:02   #12
ketoseprinsen
Medlem

Har du mye mer å gå ned? vil vel være over når du er ferdigslanket?

er forsåvidt ferdigslanket. Fettprosent er godt innenfor normalen og sånt, men jeg synes det er vanskelig å finne nytt kosthold som gjør det trygt og sørger for at jeg ikke går opp i vekt. Så jeg har fortsatt ketogent da det er lett

Gammel 07-02-12, 00:07   #13
ketoseprinsen
Medlem

er forsåvidt ferdigslanket. Fettprosent er godt innenfor normalen og sånt, men jeg synes det er vanskelig å finne nytt kosthold som gjør det trygt og sørger for at jeg ikke går opp i vekt. Så jeg har fortsatt ketogent da det er lett

Forsåvidt derfor jeg spurte om overnevnte kostholdsplan. Jeg får bare prøve litt.

Gammel 07-02-12, 00:36   #14
Yrla
Seniormedlem

Yrla sin avatar

skulle tro at om du bare spiste nok (fett) unngikk å gå ned mer og unngikk derfor også utslett

Gammel 07-02-12, 00:38   #15
ketoseprinsen
Medlem

Tvilsomt, har prøvd både mer og mindre fett, karbo, proteiner. Og alt annet som er mulig å utelukke, holdt det så enkelt som mulig. Selvsagt ikke alt samtidig. Eneste jeg ikke har forsøkt å utelukke er vann

Gammel 07-02-12, 15:04   #16
Bestemamma
Seniormedlem

Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 64
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Ved tidligere slankeforsøk der jeg har gått ned 10kg på f.eks 1-2mnd med hard trening og lite kalorier har jeg fått underhudskløe, noe jeg har MYE av nå. Så det er jo ikke ketosen i seg selv, men det er den tilstanden som får meg dit.
Aldri hatt utslett før, det er et meget spesielt utslett. Det tørker ikke ut, verker ikke på noen som helst måte, bare er røde vabler under huden. Kan ligne på elveblest, men det flytter ikke på seg når det først har kommet på samme måte. Blir veeeeldig lenge. Fjernes bare helt av å gå ut av ketose.

Prøvde å "sjokkteste" kroppen som jeg liker å kalle det, leve på 300+ karbo om dagen med samme mat som jeg ellers spiser til vanlig på ketogenkost. ALLE symptomer forsvant på under to døgn da også. Ellers har jeg prøvd å ligge rundt 100karbo og da er de også borte, men kan ta en uke før utslettet forsvinner helt.

Hvor får du den underhudskløen? Har søkt på nettet i mange år for å prøve å finne ut hva det er for noe, og om det kan være noe jeg mangler. En lang periode etter at jeg begynte med LCHF forsvant underhudskløen på leggene, men nå har den kommet tilbake og jeg vrir hodet for å prøve å finne ut hva jeg har gjort annerledes.....

Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 07-02-12, 15:56   #17
ketoseprinsen
Medlem

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Hvor får du den underhudskløen? Har søkt på nettet i mange år for å prøve å finne ut hva det er for noe, og om det kan være noe jeg mangler. En lang periode etter at jeg begynte med LCHF forsvant underhudskløen på leggene, men nå har den kommet tilbake og jeg vrir hodet for å prøve å finne ut hva jeg har gjort annerledes.....

Hovedsaklig på oversiden av hendene, noe på underarmer og litt på skuldre og mye mindre på hodebunn. Det er visstnok klassiske tegn på at kroppen er i ferd med å bryte ut i elveblest av en eller annen årsak. Eventuelt at du lever på kanten til at det skal skje.
Det merkelige er at den delen med underhudskløe forsvinner etter selve utbruddet med utslett, da blir det borte fra hender og armer og "alt" jeg har er masse utslett på overkroppen og i armhulene.

Når jeg tenker godt over det da så er det synonyme hver gang at det er perioder der jeg går ned MYE. De periodene jeg har tatt av meg aller mest på ketose er også de periodene utslettet har vært verst.
Som nå i det siste har jeg ikke hatt noe overvekt igjen og har ikke gått ned noe mer, men jeg testet høykarbo igjen for å fjerne utslettet. Når jeg gikk inn i ketose igjen(som var vanskelig denne gangen) så begynte jeg å gå ned fort igjen, 1,5kg i uka selv om jeg er såkalt normalvektig. Og da kommer utslettet som pokker. Før utbruddet og høykarbouka denne gangen så hadde jeg utslett, men det var veldig rolig og bare litt underhudskløe på hendene og da gikk jeg også veeeeldig tregt ned.

Gammel 07-02-12, 17:34   #18
Bestemamma
Seniormedlem

Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Hovedsaklig på oversiden av hendene, noe på underarmer og litt på skuldre og mye mindre på hodebunn. Det er visstnok klassiske tegn på at kroppen er i ferd med å bryte ut i elveblest av en eller annen årsak. Eventuelt at du lever på kanten til at det skal skje.
Det merkelige er at den delen med underhudskløe forsvinner etter selve utbruddet med utslett, da blir det borte fra hender og armer og "alt" jeg har er masse utslett på overkroppen og i armhulene.

Når jeg tenker godt over det da så er det synonyme hver gang at det er perioder der jeg går ned MYE. De periodene jeg har tatt av meg aller mest på ketose er også de periodene utslettet har vært verst.
Som nå i det siste har jeg ikke hatt noe overvekt igjen og har ikke gått ned noe mer, men jeg testet høykarbo igjen for å fjerne utslettet. Når jeg gikk inn i ketose igjen(som var vanskelig denne gangen) så begynte jeg å gå ned fort igjen, 1,5kg i uka selv om jeg er såkalt normalvektig. Og da kommer utslettet som pokker. Før utbruddet og høykarbouka denne gangen så hadde jeg utslett, men det var veldig rolig og bare litt underhudskløe på hendene og da gikk jeg også veeeeldig tregt ned.

Da er det nok ikke det samme. Jeg får ikke utslett av noe slag, Men klør meg til blods på leggene og anklene. Klør ellers stort sett alle steder i tilknytning til lymfer, også i hodebunnen, men ikke der jeg har begynt å få tilbake håret. (ja, mistet håret som følge av slankingen)

Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 07-02-12, 19:24   #19
ketoseprinsen
Medlem

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Da er det nok ikke det samme. Jeg får ikke utslett av noe slag, Men klør meg til blods på leggene og anklene. Klør ellers stort sett alle steder i tilknytning til lymfer, også i hodebunnen, men ikke der jeg har begynt å få tilbake håret. (ja, mistet håret som følge av slankingen)

Vanskelig å si, det er generelt lite kunnskap om dette i Norge iom lavkarbo ikke har vært sååå utbredt så lenge. Mye enklere å finne informasjon om sånne ting på sider fra USA. Prøv å google litt med forskjellige skrivemåter, lykke til. Er fælt å føle at sånne ting går i mot deg når man prøver å gjøre alt riktig.
Jeg hadde ikke klaget hvis det bare var litt utslett, det er MYE, det svir og det klør 24 timer i døgnet. Eksemen jeg hadde som yngre var en lek i forhold, men man kan jo ikke gjøre annet enn å prøve å fikse det

Gammel 07-02-12, 21:35   #20
Yrla
Seniormedlem

Yrla sin avatar

går du på medisiner eller er du forgiftet på noen måte?
her http://www.steadyhealth.com/Ketosis_...58.html?page=2
anbefaler de å avgifte kroppen ,gjerne før slankingen, med spirulina.

Sist redigert av Yrla : 07-02-12 kl 21:44.
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-02-12, 22:01   #21
ketoseprinsen
Medlem

går du på medisiner eller er du forgiftet på noen måte?
her http://www.steadyhealth.com/Ketosis_...58.html?page=2
anbefaler de å avgifte kroppen ,gjerne før slankingen, med spirulina.

Nei, eneste jeg går på er antihistaminer pga dette utslettet. HJelper på kløa

Gammel 08-02-12, 09:58   #22
taraquin
Medlem

Medlem siden: May 2011
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Ketoseprinsessen: Husk at 72 grensa er generell for et snitt av mange personer og vil f.eks ikke gjelde en kar på 100 kg som trener, har lav fettprosent som både har betydelig større glykogenlagre og forbrenner mye glukose og har god insulinfølsomhet, i samme grad som en tilsvarende tung kar med høy fettprosent og dårlig insulinfølsomhet. Mener jeg leste et intervju med Lutz om at den reele grensa lå rundt 50-100, men at 72 var et enkelt standardtall som galt mange. Tror du må prøve deg litt fram og følge med vekta nøye. Jeg ville nok dog prioritert et høyere proteininntak enn karboinntak om du ønsker å gå ned litt til siden protein metter mye og fører spontant til en reduksjon i kalorier, samt at flere protein er ketogene og omdannes rett til ketoner hvis kroppen ikke bruker dem i oppbygging\vedlikehold av ulike vev i kroppen. Det at høyere proteininntak holder på mer muskler under vektnedgang som igjen hjelper på hvileforbrenninga er heller ikke dumt. Når du når vekta du ønsker kan du gå litt ned på protein og øke litt på kh. 50-60 høres slett ikke dumt ut Kan hende du tåler litt mer og, husk at dette er en livsstil du bør ha resten av livet om du når målene dine, og jo mer streng man blir med seg selv, jo større er faren for å sprekke.

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 08-02-12, 10:39   #23
Yrla
Seniormedlem

Yrla sin avatar

hæ? omdannes protein til ketoner? hvor har du det fra? jeg har lest det omdannes i leveren til glukose, jeg. taraquin.

Gammel 08-02-12, 16:04   #24
Bestemamma
Seniormedlem

Lurer på om det er opplagrede avfallsstoffer i fettet som kommer ut i huden og forårsaker kløen? Bare en teori altså, men det med at det kommer når en går ned mye stemmer ikke for min del. Kanskje det skjer når det fettet som er igjen er konsentrert? Bare teoretiserer her altså, men det er jo en smule påfallende at kløen først begynnte nå når jeg har så lite fett igjen......Men også jeg klør nå på steder jeg ikke klødde før LCHF. Før var det bare på leggene og anklene. Nå er det alle steder der det er lymfer, samt hodebunn. ..
Kan det være surt miljø pga ketosen? Jeg er stort sett i ketose hele tiden, noe jeg har vært fra dag 2 for over 1,5 år siden...
Kanskje det økte vanninnholdet i cellene dine, når du har økt karbohydratinntaket, er med på å dempe kløen og utslettet? Selv har jeg ingen slik effekt av karbohydrater, - i jula spiste jeg en del mer karbohydrater og var ute av ketosen noen dager, men klødde like mye...Så her er forskjeller og likheter ute og går...

Gammel 08-02-12, 16:59   #25
ketoseprinsen
Medlem

Det med avfallsstoffene i fettvevet som brytes ned er en av to teorier jeg og de få i helsenorge som "tror" på meg setter en knapp på. Absolutt ikke en dum tanke, men at det ikke skal gi seg etter 6mnd mer eksepsjonelt pirkete kosthold er jo litt rart Sånne opprenskninger skal ikke vare så lenge, for så dårlig kosthold hadde jeg ikke før. Har aldri hatt noen forgiftninger eller noe heller som tidligere nevnt.

De fleste som har såkalt low carb rash opplever at det tar opp til 2-4 uker på høykarbo før det forsvinner. :|

Noen melder at å drikke MYE mer vann hjelper, det hjalp ikke for meg, men er verdt å prøve

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Var det tøft for dere å legge om kostholdet? Kristin81 Spørsmål og svar 25 06-09-11 19:43
Må spørre igjen jeg altså, sorry, men blir dette noe godt tror dere? marjusen Spørsmål om matvarer og oppskrifter 13 21-09-10 13:24
Reaksjoner på kostholdet fra de rundt dere? Camilla82 Lavkarbo generelt 15 12-03-09 22:01
Hva tror dere dette er? Nike Generell ernæringsdebatt 4 24-06-08 09:06
Går dette an tror dere? Elanessë Lavkarbo generelt 11 24-05-08 23:06

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:04.