Søk i lavkarbosidene: |
![]()
Tilpasset søk
|
|
Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold. |
Del denne siden: |
![]() |
|
Trådverktøy |
![]() |
#1 |
Medlem
Medlem siden: Aug 2011
![]() |
Ok med LITT sukkerholdig saus?Lager kylling og masse grønnsaker til middag, men så er det denne Sweet Chili-sausen da, som jeg eeelsker. Den har 45 gram karbohydrater per 100 gram og er sikkert full av sukker, og helt klart en no-go for lavkarbere. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo og Spis deg slank
![]() |
![]() |
#2 |
Pauset
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 41
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ok med LITT sukkerholdig saus?Hvor mye er "litt"? Hvis det var snakk om en teskje eller noe ville ikke jeg brydd meg, men jeg lever liberalt lavkarbo. Hvis du skal følge et ketogent kosthold (som spis deg slank f.eks. er) utgjør en teskje med Sweet Chilli-saus veldig mye, da må du holde deg helt unna, eller lage selv (vet at det er oppskrift på hjemmelaget Sweet Chilli-saus uten sukker her inne). |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening
![]() |
![]() |
#3 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Østlandet
![]() ![]() |
Sv: Ok med LITT sukkerholdig saus?Jeg er også veldig glad i sweet chili saus, men har funnet ut at å blande rømme med sterk chilisaus, finhakket chili og splenda blir godt nok til å gjøre meg fornøyd i alle fall :-)
![]() |
![]() |
#4 |
Seniormedlem
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Sv: Ok med LITT sukkerholdig saus?Lag den selv! http://forum.lavkarbo.no/showthread....ight=chilisaus
Min kostholdsfilosofi: LCHF
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sogndal
Alder: 34
![]() |
Sv: Ok med LITT sukkerholdig saus?De selger en sukkerfri variant av den på enkelte "innvandrer" butikker. Tror den er søtet med mantiol(?) |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
![]() |
Sv: Ok med LITT sukkerholdig saus?
Tusen takk for et godt svar. Det var bare en teskje ca., men når det kan stoppe såpass mye, så kommer jeg ikke til å gjøre det igjen. 3. dagen på strikt lavkarbo (minus svisker, trenger det not forstoppelse, kan dette ha ødelagt?), ingen nedgang så langt, selv om mange går ned den første uka, men det tar vel en 5-7 dager før jeg merker noe vil jeg tro? Sist redigert av Kristin81 : 08-08-12 kl 08:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
![]() |
Sv: Ok med LITT sukkerholdig saus?Til de andre: Tusen takk for tips om hvordan lage den selv, samt at man kan kjøpe den på enkelte innvandrerbutikker. Kanskje sistnevnte blir løsningen for meg, som er litt "lat" på kjøkkenet. Hehe! Men det skulle jo ikke så mye til for å lage den selv, da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
![]() |
Sv: Ok med LITT sukkerholdig saus?En ting til som jeg lurer på |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Sv: Ok med LITT sukkerholdig saus?Svisker har definitivt ikke noe å gjøre på strikt lavkarbo, det er konsentrert fruktose. Det funker minst like bra med feks en liten skje linfrø som får svelle i vann eller feks pannekaker el.l. som inneholder fiberhusk. Det aller beste er nok å følge rådene om grønnsaker til hvert eneste måltid og huske på år kroppen produserer mindre avfallsstoffer og dermed gjerne avføring sjeldnere enn du er vandt mer. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
![]() |
Takk for svar! Det er flott. Skal lese meg opp |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Seniormedlem
Medlem siden: Nov 2006
|
![]() |
Min kostholdsfilosofi: LCHF
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem
![]() |
![]() Sv: Ok med LITT sukkerholdig saus?
Godt innlegg. Jeg er enig med deg. Er det sånn at hos de fleste på lavkarbo så er sukker bannlyst helt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jul 2011
Sv: Ok med LITT sukkerholdig saus?Litt ekstra karber er skjelden et stort problem. Men det finnes alternativer, så da er det lurt å bestrebe seg på å velge disse. Særlig i begynnelsen, der litt for mye karber lett kan utløse et søtsug som man gjerne sliter med å takle. De sviskene ville jeg bare ha kuttet ut, et fornuftig lavkarbokosthold ordner opp i forstoppelsen helt av seg selv. Bare pass på å få i deg nok grønnsaker, så blir det nok bra. Jeg for min del har aldri vært så god i magen som det siste året hvor jeg har gått på lavkarbo... |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg
![]() |
![]() |
#14 |
Medlem
![]() |
Oi har du det? Så bra! Virker som om lavkarbo kan "få bukt med" det jeg har av problemer. Skal bli spennende å se utover. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 40
Det er ikke sikkert det som har skjedd med index skjer med deg.. Etter seks uker hadde jeg kanskje vurdert noen tiltak.
![]() |
![]() |
#16 |
Seniormedlem
Sv: Ok med LITT sukkerholdig saus?Har ikke direkte slitt med forstoppelse nei, men mer med magesmerter, luft, løs mage etc. Jeg ville gått på apoteket og fått noe mot forstoppelsen, bare for å få systemet i gang igjen. Når du først får løst opp i dette, tipper jeg at ting vil normalisere deg. Men pass på å få i deg nok vann, det kan løse mye. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Medlem
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Bergensområdet
![]() |
Helt enig med Kula, godt innlegg! |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: lavkarbo
![]() |
![]() |
#18 |
Medlem
![]() |
Takk for et fint innlegg |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Medlem
![]() |
Ja, liker Fun light, men det blir ikke helt det samme som appelsinjuice, som je elsker... |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Seniormedlem
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() |
Sv: Ok med LITT sukkerholdig saus?Og obs: solo super og andre appelsinbruser inneholder juice og karbo, kanskje ikke mye, men fort gjort å drikke en del da. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH
![]() |
![]() |
#21 |
Seniormedlem
Du bestemmer hva som er lov, det er ditt kosthold! Men hvis du merker at du ikke har godt av det, kan det være lurt å kutte ut noe. jeg for min del har spist 1-2 frukt om dagen det siste året, uten at det har påvirket vekttap eller helse nevneverdig. Det er derfor jeg ligger på 40-70 gram, kostholdet ellers tilsier ca 20g karbo pr. dag. Så hvis det funker for deg med et lite glass juice nå og da, så fortsetter du med det. Hvis ikke, kan det være greit å kutte det ut. Så enkelt og så vanskelig er det... |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
Sv: Ok med LITT sukkerholdig saus?Jeg vil si at du heller bør spise appelsina. Dersom du spiser appelsin klarer du nok ikke mer enn 2-3 stk. Dersom du presser appelsina får du glatt i deg sukkeret fra 5-6 appelsiner uten at du får i deg det mettende kjøttet og fiberet... Ergo er det lettere å "overspise" på juice enn på frukt. I tillegg så blir det en hardere påkjenning på blodsukkeret siden juice nesten er som "intravenøst" å regne i forhold til fruktkjøtt man må fordøye...
![]() |
![]() |
#23 |
Medlem
Medlem siden: Apr 2012
Alder: 44
![]() |
Sv: Ok med LITT sukkerholdig saus?Det kan sikkert virke litt forvirrende at hvis man spiser mer karbohydrater kan man unne seg mer karbohydrater innimellom, men hvis man spiser veldig lite så kan man ødelegge mye med en bitteliten utskeielse. Det er mange her som kan veldig mye mer om dette enn meg, men veldig enkelt forklart så er dette grunnen: |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: lavkarbo
![]() |
![]() |
#24 |
Medlem
![]() |
Tusen takk for gode innlegg, dere! Og forslag til hvordan jeg kan erstatte den elskede juicen min |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Seniormedlem
Sv: Ok med LITT sukkerholdig saus?Det første du bør ta tak i er ditt kjærlighetsforhold til mat! Spar kjærligheten til mennesker, mat er bare drivstoff;-)) |
![]() |
![]() |
![]() |
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
|
|
![]() |
||||
Tråd | Trådstarter | Forum | Svar | Siste innlegg |
Saus | Mithila | Spørsmål om matvarer og oppskrifter | 5 | 15-01-12 20:39 |
Saus | Mtenn100 | Spørsmål om matvarer og oppskrifter | 1 | 08-04-11 11:38 |
BBQ saus | kamp | Spørsmål om matvarer og oppskrifter | 3 | 19-05-10 15:43 |
Sukkerholdig brus på The gathering | Helene | Generell diskusjon | 1 | 30-08-05 20:40 |