Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Magnesium

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-06-13, 19:56   #1
Ana81
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2013
Innlegg: 2
Ana81 er på en erverdig vei

Magnesium

Hei er ny i gamet, dvs tre uker på lavkarbo. Gått ned fire kg men har i utgangspunktet ikke noe mål om å gå ned noe særlig mer. Har fått mye mer energi og føler dette kostholdet er bra for meg..det jeg lurer på; er det viktig å ta magnesium når man har et lavkarbo kosthold? Isåfall, hvorfor? Ellers noen som har gode råd å komme med?

Ana81 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-06-13, 20:23   #2
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Magnesium

Magnesium rett og slett fordi
- det er et mineral man trenger mye av generelt
- det er et mineral man trenger EKSTRA mye av under "ombygging" - noe som skjer når kroppen skal bygge om/opp for å forbrenne fettmolekyler i stedet for karbohydratmolekyler
- man kan nok klare seg uten - også i ombyggingsfasen på lavkarbo - MEN da må du spise masse grønne grønnsaker og frø/nøtter (det er her det er mest magnesium) og på grunn av måten det moderne landbruket drives på så er det færre mineraler i "hvert kålhode" nå enn før om du ikke spiser økologisk
- rent fysisk virker magnesium også i mot kramper/spent muskulatur
- kan virke lett søvndyssende (ta på kvelden)
- er ufarlig for de fleste da man gjerne får diarre om kroppen synes det var nok
- magneiumoksyd tas dårlig opp. Kun 5% av tabletten blir igjen i kroppen. Velg magnesiumtyper som slutter på -at (f.eks magnesiummalat) eller magnesiumklorid.

Les mer i trådforslagene under også.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 28-06-13, 20:24   #3
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Magnesium

Jeg må ta, ellers får jeg kramper. Prøvd uten og krampene og vondter i beina kommer for fult etter noen uker. Spesielt om jeg mister mye vann merker jeg det.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 28-06-13, 20:28   #4
Ana81
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2013
Innlegg: 2
Ana81 er på en erverdig vei

Sv: Magnesium

Oki tusen takk for svar!! Da skal jeg kjøpe magnesium i morgen har heldigvis spist en liten håndfull nøtter og frø hver kveld, den nye tv-snacksen min

Ana81 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-07-13, 15:46   #5
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Magnesium

Spiser man mye ost, som inneholder mye kalsium, som er antagonisten til magnesium, er det spesielt viktig med tilskudd. Kalsium skaper spenning i musklene, magnesium gir avslapning. Vi trenger begge deler i riktig forhold. Akkurat som forholdet mellom de mer kjente kalium og natrium. men ikke kjøp noe billig noe, som magnesium oxid. Det er bortkasta penger fordi det taes ikke opp i kroppen(mer enn 5%).

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-07-13, 17:38   #6
Butterfly83
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 1.069
Butterfly83 er en juvelButterfly83 er en juvelButterfly83 er en juvel

Sv: Magnesium

Jeg bruker den boksen som heter trippel magnesium. Står magnesiumhydroksid, er det dårlig og? Har du forslag til andre alternativer?

Butterfly83 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-07-13, 21:37   #7
Jean1986
Medlem
 
Jean1986 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2013
Hvor: Ålesund
Alder: 38
Innlegg: 264
Jean1986 er ny på veien

Sv: Magnesium

Kjenner at jeg burde ta magnesium, får kramper i beina når jeg skal sove:/

__________________


Jean1986 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-07-13, 23:08   #8
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Magnesium

Opprinnelig lagt inn av Butterfly83, her.

Jeg bruker den boksen som heter trippel magnesium. Står magnesiumhydroksid, er det dårlig og? Har du forslag til andre alternativer?

Ja. Se her:
“Never take magnesium oxide, magnesium hydroxide, magnesium glutamate or magnesium aspartate, because they are either ineffective or neurotoxic. Magnesium glutamate and magnesium aspartate (which converts to glutamate in the liver) are commonly available magnesium compounds sold as dietary supplements. They should be considered as neurotoxic to depressives, and perhaps all people, and should not be used during treatment of depression, anxiety or similar hyperemotional disorders. Food and drink products containing monosodium glutamate and aspartame (aspartate) should never be used by depressives.” By Dr George Eby from an article entitled: "Treatment of Depression with magnesium and other natural agents - 222 references)".

Det som er lett å få tak i og som er ok er citrat og glycinate. Kjøp evnt på iherb.com om du ikke finner noe i Norge. Orotate gir bra opptak men mistenkes for å være kreftfremkallende. Jeg bruker en som er bra og ganske rimelig, nemlig denne:http://www.iherb.com/Carlson-Labs-Ch...-Tablets/10928

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-07-13, 00:23   #9
Butterfly83
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 1.069
Butterfly83 er en juvelButterfly83 er en juvelButterfly83 er en juvel

Sv: Magnesium

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Ja. Se her:
“Never take magnesium oxide, magnesium hydroxide, magnesium glutamate or magnesium aspartate, because they are either ineffective or neurotoxic. Magnesium glutamate and magnesium aspartate (which converts to glutamate in the liver) are commonly available magnesium compounds sold as dietary supplements. They should be considered as neurotoxic to depressives, and perhaps all people, and should not be used during treatment of depression, anxiety or similar hyperemotional disorders. Food and drink products containing monosodium glutamate and aspartame (aspartate) should never be used by depressives.” By Dr George Eby from an article entitled: "Treatment of Depression with magnesium and other natural agents - 222 references)".

Det som er lett å få tak i og som er ok er citrat og glycinate. Kjøp evnt på iherb.com om du ikke finner noe i Norge. Orotate gir bra opptak men mistenkes for å være kreftfremkallende. Jeg bruker en som er bra og ganske rimelig, nemlig denne:http://www.iherb.com/Carlson-Labs-Ch...-Tablets/10928

Takk for svar! Hadde akkurat lest meg frem til citrat før jeg leste svaret ditt, så jeg bestilte citrat fra NowFoods på Bigvits.com. Kanskje jeg prøver ut den du linker til neste gang

Butterfly83 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-07-13, 22:33   #10
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Magnesium

Opprinnelig lagt inn av Butterfly83, her.

Takk for svar! Hadde akkurat lest meg frem til citrat før jeg leste svaret ditt, så jeg bestilte citrat fra NowFoods på Bigvits.com. Kanskje jeg prøver ut den du linker til neste gang

Så bra at du undersøker litt. Det er lurt før innkjøp av ethvert kosttilskudd. Google seg frem til hvilken form det er sunnest å ta det i. E vitamin er viktig å ta i naturlig form f.eks.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Magnesium bligravid? Kosttilskudd 2 05-05-12 00:00
Magnesium Snorkfrøken__ Lavkarbo generelt 14 29-08-10 20:04
Magnesium Superteddy Ketolysekuren 5 21-02-10 11:23
Magnesium sara Fysisk og mental helse 2 30-06-09 09:12
Magnesium? Skrible Eurodiett 6 03-02-08 13:29


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no