Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Spørsmål om stekepanner

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 08-08-05, 01:57   #1
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve

donjuanwannabe sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Spørsmål om stekepanner

Ja, nå spør jeg: jeg har lenge stekt i teflonpanne, men har måttet bruke veldig mye smør for at omeletten ikke skal sette seg fast. Men det skjer av og til likevel selv med mye smør.

1:
Hvorfor? Pannen er brukt i ca. 1 år og jeg har alltid brukt plast-utstyr. Varmen jeg bruker er det halve av max. Man skal vel ikke trenge å bruke smør i en teflon-panne eller er det eggene? Eller er det kvaliteten på teflonpannen? Den var ikke så dyr.

2:
Jeg har i det siste stekt i jernpanne men da kan jeg bruke veldig lite smør og det setter seg ikke fast nesten samme hvor lite smør jeg bruker. Hvorfor så stor forskjell på pannene?

3:
Etter at jeg vasker jernpannen blir den veldig brun. Skal jeg olje den etter hver gang jeg bruker den? Er det normalt at den blir så brun?

Takk for alle svar!

Gammel 08-08-05, 02:41   #2
jade
Nytt Medlem

jade sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Alder: 40
jade er på en erverdig vei

Hmmm... Jeg bruker teflonpanne med bare litt smør i til omelett, og den pleier ikke sette seg fast. Og jeg bruker metall stekespade i den rett som det er.

Om dumå olje den vet jeg ingenting om. Men jeg har hørt at du ikke skal bruke såpe når du vasker den.

jade er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Din filosfi/hvilken du følger Svar med sitat
Gammel 08-08-05, 02:43   #3
Marit
Medlem

Marit sin avatar

Medlem siden: Mar 2004
Alder: 57
Marit er veldig godt liktMarit er veldig godt liktMarit er veldig godt liktMarit er veldig godt liktMarit er veldig godt liktMarit er veldig godt liktMarit er veldig godt likt

Teflonpanne tåler ikke samme varme som jernpanne, så bruk jernpanna du.
Kun huske å vaske i varmt vann, no Zalo eller andre vaskemidler, da er den ubrukelig.

Gammel 08-08-05, 09:21   #4
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Alder: 68
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

vask kun med vann - ikke såpe. Om OM du MÅ bruke såpe må den skylles godt ... også kan du smøre den inn med litt olje oppi mellom hvert bruk. Da blir den ikke brun !!

Gammel 08-08-05, 09:43   #5
jeef-micro
Seniormedlem

jeef-micro sin avatar

Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 46
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Grunnen til at man ikke skal bruke såpe, men derimot olje inn jernpanna etter bruk, er at jern har porer, og såpe og olje trenger inn i posene og sette seg der, så bruker du såpe får du såpe i maten, for porene utvider seg i kontakt med varme... Men skal av samme grunn alltid vaske ei jernpanne i varmest mulig vann, og skylle den i kaldt vann etter bruk, for å lukke porene... i allefall i følge min far som er smed (vil tro han har peiling på sånne ting...)
Min erfaring med teflonpanner er at kvalitet varer lengre enn de billige...Jeg kjøpte en ganske dyr teflonpanne for seks år siden, den er stadig i bruk, og like fin, men jeg er nøye på redskapen da, og bruker kun plast eller silikongreier i den

Gammel 08-08-05, 13:53   #6
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve

donjuanwannabe sin avatar

Hvor: Trøndelag
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Takk for svar. Da slutter jeg med zalo.

Gammel 08-08-05, 13:57   #7
Nooria
Støttemedlem

Nooria sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Nooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressurs

Du må heller ikke la den ligge i vann for da ruster den. Kan det være rust det du snakker om?

Nooria er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 08-08-05, 14:20   #8
guro
Sterk og fri!

guro sin avatar

Alder: 60
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Men atte ... jeg har alltid brukt jernpanne, intill jeg lærte om transfett. Nå misstenker jeg at jernpannen er et fint oppsamlingssted for nettopp slikt fett og tørr ikke bruke den mer. Men teflon panner avgir jo litt av sitt belegg hele tiden det også, så det er ikke bra ... *forvirret guro, som likevel velger å bruke teflonpanna*

Gammel 08-08-05, 14:30   #9
Kunimundur
Juniormedlem

Kunimundur sin avatar

Medlem siden: Jul 2005
Hvor: Sunnmøre
Alder: 65
Kunimundur har en fantastisk aura rundt segKunimundur har en fantastisk aura rundt seg

Dette synest eg fungerer bra: Etter bruk fyller eg steikepanna (jern) med varmt vatn, kokar den rein, slår vekk vatnet og smør den med litt olje. Har ikkje tenkt på det du seier om transfeitt, Guro, men vil ikkje det koke bort det meste?
Har faktisk ei steikepanne i rustfritt stål, også, men maten set seg mykje lettare fast der...

Sist redigert av Kunimundur : 08-08-05 kl 14:50.
Kunimundur er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-08-05, 14:35   #10
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Jeg har kjøpt en fantastisk panne som kan vaskes og hvor INGENTING setter seg fast !! Bruker veldig lite smør/olje når jeg steker, - behøver det ikke når jeg bruker denne, har det bare i for vanens og smakens skyld. Den heter Gatrolux og har titan belegg. Svindyr - men nå har jeg hatt den i snart to år og den ser brenn-ny ut !!

Gammel 08-08-05, 14:55   #11
guro
Sterk og fri!

guro sin avatar

Alder: 60
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Kunimundur

Dette synest eg fungerer bra: Etter bruk fyller eg steikepanna (jern) med varmt vatn, kokar den rein, slår vekk vatnet og smør den med litt olje. Har ikkje tenkt på det du seier om transfeitt, Guro, men vil ikkje det koke bort det meste?

Høres ganske fornuftig ut ... *grubler videre*

Gammel 08-08-05, 14:58   #12
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 45
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Nille: den så kjempebra ut. Hvor mye kostet den?

Gammel 08-08-05, 15:19   #13
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Iset

Nille: den så kjempebra ut. Hvor mye kostet den?

Kjøpte den på Kitch'n på kvadrat og den kosta rundt tusenlappen. De hadde dem også på den kjøkkenbutikken i Torgterassen i sommer. Jeg vet de har hatt 10 års jubileums-kampanje i sommer, vet ikke om det gjelder enda, men da kosta stekepanna 699.
Hadde gryter også på det tilbudet. Angrer på at jeg ikke kjøpte .....

Gammel 10-08-05, 11:36   #14
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 45
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Takk, Nille.
Må ha ny stekepanne snart, og da vil jeg ha en ORDENTLIG!!

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
masse rare spørsmål ang.ketolysekuren! Matilde Ketolysekuren 2 26-05-05 14:06
Div info til Atkins-brukere, og noen spørsmål Bambina Atkins kosthold 7 10-03-05 21:11
Noen spørsmål (fase 1) prinsesse Fase I 11 22-11-04 00:55

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:09.