Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Heimkunnskap teori i skolen fra 6. klasse!

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-08-05, 11:24   #1
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Heimkunnskap teori i skolen fra 6. klasse!

En av mine små begynner nå i 6. klasse og de skal ha to timer heimkunnskap i uken + en time heimkunnskap teori! Jeg er både imponert og skremt. Det er jo fantastisk flott at de skal lære om kosthold fra 11-års alderen, men samtidig er jeg jo veldig skeptisk til hva de kommer til å lære. Det er vel den gode gamle kostpyramiden som ligger til grunnlag for pensum, tenker jeg.

Min gutt har lært litt om ernæring hjemmefra, og nå håper jeg ikke det skjærer seg for mye i forhold til det han lærer på skolen. Det er jo vanskelig dersom han skal ha prøve og skal svar på f.eks. hva man skal spise mest av av karbohydrater, proteiner og fett. Litt mismatch der.

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 24-08-05, 12:45   #2
Helene
Seniormedlem
 
Helene sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Alder: 37
Innlegg: 2.399
Helene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressurs

hmm, vist dette ikke er noe som er helt nytt fra når jeg gikk i 6 klasse for noen år siden så er det ikke mye teori.. og ikke snakk om noe prøve.. man lærer at frukt, grønt, fisk og grove korn er sunt..

det samme lærte vi de timene vi hadde teori på ungdomskolen.. ikke da heller hadde vi prøve i det..

håper bare at han får litt mer moderne skolebøker i det en vi hadde.. :/ de var så gamle at melken hadde kløver

__________________
Hilsen Helene.




Helene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert som ligner ketolyse Svar med sitat
Gammel 24-08-05, 12:56   #3
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Åh.... åh.... Jeg er jo begynt å bli gammel jo! Jeg satt og tenkte at det sikkert var stor forskjell fra skole til skole siden vi hadde prøve i ernæring, og husstell (hva som tar hvilke flekker på klærne,ol..) - så gikk det opp for meg at ..liksom.. Hallo!?! det var jo 10 år tidligere enn deg Helene...

Jeg skjønner tankegangen din Marianne. Du får følge litt opp og prøve å hjelpe ham litt med leksene i heimkunskap. Kansje du kan ta en samtale med læreren og høre hva hun har som intensjon med faget, og fortelle om dine bekymringer? (begrunnet selvsagt)

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 24-08-05, 14:43   #4
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Jeg syns det er flott at de lærer om kosthold på skolen, skulle gjerne sett at de fikk om det enda tidligere.

Du trenger ikke å fortelle at frukt er usunt, men at grønnsaker er mye sunnere enn frukt og at butikkbrød ikke er så grovt som det burde være.

Det mener nå jeg i vertfall

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 24-08-05, 18:36   #5
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Kosthold snakker man om i skolen mye tidligere enn 6. klasse. Og jeg vet ikke om du skal regne med at det er så mye lekser med i bildet heller. I så fall kan det være å lage middag hjemme en gang i uken, eller stelle blomster eller klær.

På min skole har heimkunnskapslæreren begynt å tvile på lav-fett/høykarbo-kosthold (etter at hun og jeg har hatt noen lange samtaler!). Men den kostholdsfilosofien som fremdeles står i lærebøkene, er nok den gode, gamle, ja. Det skal riktignok sies at de anbefaler mye grovt og lite fint mel, og så lite sukker som mulig. Dertil mye frukt og grønnsaker, kjøtt, egg og fisk. Av fett er det anbefalt olje, særlig olivenolje. Nå er det jo ikke slik at frukt er usunt på noen måte - for folk som spiser "normalt" er det jo tvert imot veldig bra, særlig hvis alternativet er boller og cola. Det er bare sånne som vi som velger å bruke karbene våre på best mulig måte...

Men ja, det er den gamle pyramiden.

Når det gjelder historie (som er "mitt" fag) pleier jeg å si at det tar bortimot 100 år fra forskerne finner ut noe, til det kommer inn i skolebøkene. Håper det ikke tar så lang tid når det gjelder kosthold.

__________________
Karin

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 16:56


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no