Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Jul

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 04-12-05, 19:48   #1
Hedda:)
Seniormedlem

Hedda:) sin avatar

Medlem siden: Nov 2005
Hedda:) er en juvelHedda:) er en juvelHedda:) er en juvel

Jul

Hva skal dere spise på julaften?

Min journal
Hedda:) er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eurodiet Svar med sitat
Gammel 04-12-05, 20:33   #2
Ziggy
Gjest

Medlem siden: Sep 2005
Alder: 57
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Jul

Hjemmelaget krydderøl, ribbe, sosiser, julepølser, medisterkaker, rødkål, multe med krem...mmmmmm..... tror jeg skal ha en generalprøve på julaften jeg rett etter eksamen....

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 04-12-05, 20:45   #3
Seniormedlem

Opprinnelig lagt inn av Ziggy

Hjemmelaget krydderøl, ribbe, sosiser, julepølser, medisterkaker, rødkål, multe med krem...mmmmmm..... tror jeg skal ha en generalprøve på julaften jeg rett etter eksamen....

Erstatter du potetene med noe?

Min journal
Gammel 04-12-05, 20:53   #4
Ziggy
Gjest

Medlem siden: Sep 2005
Alder: 57
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Hedda:)

Erstatter du potetene med noe?

Ja, med blomkålsmos...

1 blomkålshode
4-5 ss meierismør
1 boks Philadelphia ost
salt og pepper

Damkok blomkålen, og ha den i foodprosessoren sammen med det andre. Kjøres til det er skikkelig luftig og kremete.... mmmm...

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 04-12-05, 20:57   #5
Seniormedlem

Ja, med blomkålsmos...

1 blomkålshode
4-5 ss meierismør
1 boks Philadelphia ost
salt og pepper

Damkok blomkålen, og ha den i foodprosessoren sammen med det andre. Kjøres til det er skikkelig luftig og kremete.... mmmm...

Åh. hørtes smaskens ut! Tusen takk!

Min journal
Gammel 04-12-05, 23:27   #6
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 45
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Julaften er den dagen i året jeg kaster alle dietter og gidene vet hva, overbord. DEN DAGEN tenker jeg overhodet ikke på helse, kosthold eller whatever. Men jeg må jo passe på å ikke overdrive så jeg ikke ligger med fødselssmerter etter julemiddagen, hehe.
De andre dagene i jula passer jeg mer på, både første og andre juledag. Da spiser jeg middagen minus potetene, og koser meg med småkaker og snop jeg har laget selv uten sukker. Ostekaken min er feks en suksess, den lager jeg med nøttebunn, seterrømme, kremfløte, sukkerfri gele og Philadelphia.

Gammel 05-12-05, 00:51   #7
Gamla
Potius sero, quam numquam

Gamla sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av Hedda

Hva skal dere spise på julaften?

Jeg skal ut på juleaften, så det er jeg ikke helt sikker på. Jeg antar at det blir ribbe, pølser, medisterkaker, sviske, kålrabistappe, surkål og selvsagt brun saus, tyttebærsyltetøy, syltede rødbeter og agurk. (Har i alle fall fått det der før en juleaften) Til dessert bruker det å være riskrem med rød saus. Tror nok jeg kommer til å spise litt av det meste, men poteter og den røde sausen kommer jeg nok til å holde meg borte fra.

I min barndomsheim hadde vi aldri middag juleaften. Vi hadde en julelunsj med nybakt brød, lefser og allt pålegget, som var laget til julehelgen. Om kvelden hadde vi risgrøt, og senere skulle jo julebaksten og julegodtert spises!
Den store julemiddagen var da 1.juledag.

I senere år, når vi har vært heime, har vi hatt pinnekjøtt juleaften med samme tilbehør som jeg regner med å få til ribba iår.

Medlem av Ren mat-klubben
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat
Gammel 05-12-05, 07:33   #8
Seniormedlem

Den kaka skulle jeg gjerne hatt oppskriften på, Iset!

Min journal
Gammel 05-12-05, 11:29   #9
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Den kaka skulle jeg gjerne hatt oppskriften på, Iset!

Jeg skal lage en tråd med sunnere kakeoppskrifter på PK nå, Hedda.

Gammel 05-12-05, 12:00   #10
jeef-micro
Seniormedlem

jeef-micro sin avatar

Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 46
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

vi har jo en del oppskrifter på kaker og sånt her inne. delfiakake, Nilles ostekake er også supergod mange julekakaker kan lages lavkarbo også (kransekake, nøttetopper, mandelkaker, marsipan)

Gammel 05-12-05, 15:14   #11
guro
Sterk og fri!

guro sin avatar

Medlem siden: Mar 2004
Alder: 60
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Herdda, Om du nøster deg gjennom denne tråden finner du linker til mange av juleoppskriftene her. Men enda er det flere ...

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=6915

Gammel 06-12-05, 13:45   #12
Seniormedlem

Ja, med blomkålsmos...

1 blomkålshode
4-5 ss meierismør
1 boks Philadelphia ost
salt og pepper

Hva mener du med damkok? Tenkte å prøve denne her i dag.

Min journal
Gammel 06-12-05, 13:59   #13
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Hva mener du med damkok? Tenkte å prøve denne her i dag.

DamPkok.

Den oppskriften ligner på min, men min er med fetaost og litt fløte. Men var det du som ikke likte fetaost? :sjokk:

Gammel 06-12-05, 14:03   #14
Seniormedlem

Opprinnelig lagt inn av Iset

DamPkok.

Den oppskriften ligner på min, men min er med fetaost og litt fløte. Men var det du som ikke likte fetaost? :sjokk:

Jo, jeg liker ikke feta, hehe, kanskje jeg liker det oppi noe? Jeg vet ikke, synes i alle fall det er nasty i salat, for eksempel.

Mennehh.... dampkok, hvordan gjør jeg det da?

Min journal
Gammel 06-12-05, 14:14   #15
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Jeg koker den bare vanlig jeg. Brokkolien smørdamper jeg som regel, da har jeg en stor klatt smør som smeltes i en gryte, brokkolien (frosne buketter) has oppi og lokk legges på. Rist litt på gryten av og til og damp til de er møre. Knallgodt, og du mister ikke vitaminer osv ut i kokevannet.
Har ikke prøvd det med blomkålen, den koker jeg bare i litt vann i et kvarters tid til den er såvidt mør.

Hvis du skal dampe, så finnes det egne gryter for det, eller sånne dampjern-greier (sånn som du trekker ut som ei slags vifte og legger over i gryte med vann under).

Gammel 06-12-05, 14:17   #16
Seniormedlem

Ok, da koker jeg det bare vanlig jeg, tenker jeg. Takk for svar.

Min journal
Gammel 06-12-05, 14:22   #17
Anne
Tar i mot hjelp....

Anne sin avatar

Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Ok, da koker jeg det bare vanlig jeg, tenker jeg. Takk for svar.

Del blomkålen opp i mindre biter så trenger den bare noen min koking....(Den skal jo alikevel moses)

2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
God Jul fra Anne Anne Livets lyse side 0 23-12-04 09:45

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:58.