Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Kalkunkrise!

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 31-12-05, 12:21   #1
Albertine
Gjest

Exclamation

Kalkunkrise!

HJELP!!!

Beistet på ni kg er ikke tint! Og det er heller ikke med steketermometer på den j**** føggelen. Hva i all verden gjør jeg? Putter den i ovnen likevel? Steketermometer må jo være obligatorisk da, og hva skal det stå på? Eller skal jeg ta nyttårsmiddagen i morgen, kanskje?

*sukk*

Svar med sitat
Gammel 31-12-05, 12:28   #2
guro
Sterk og fri!

guro sin avatar

Medlem siden: Mar 2004
Alder: 60
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Sv: Kalkunkrise!

Ovnen skal holde 160 grader. Siste halvtime økes det til 180-200 grader. Kalkunkjøttet er ferdig ved 60 grader. Kjøttet i leggene trenger lenger tid en brystet så sett termometeret i lårene. Man skal også skjekke fragen på saften som siver ved lårene, den skal være klar, ikke rød.

I utgangspunktet skal steketid beregnes med 1/2 time per kilo pluss en halv time. Iom at din ikke er tint bør du vel regne lenger tid, og få den i oven snarest.

Lykkte til

Gammel 31-12-05, 12:32   #3
guro
Sterk og fri!

guro sin avatar

guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Om du klarer fieltere kalkunen går stekingen raskere. Jeg hadde planer om å filetere den, men feiget ut i dag ... . Min går i ovnene klokken 15:00. Samtidig går jeg til sengs ..

Gammel 31-12-05, 12:37   #4
Albertine
Gjest

Jeg setter den inn nå, og kjører termometer. Like greit det. Putter ingentig inni, sånn at den steker litt kjappere på den måten. Æsj altså...

Takk, Guro!

Svar med sitat
Gammel 31-12-05, 13:23   #5
guro
Sterk og fri!

guro sin avatar

Det går så fint! Det er bare å spise når den er ferdig, dere skal vel være lenge oppe i dag? Stuffing kan likegodt stekes ved siden av, men det er kanskje ikke plass .. og er kanskje ikke nødvendig heler med så stor dyr.

Gammel 31-12-05, 15:52   #6
Albertine
Gjest

Nå skjønner jeg ingenting... Beistet er ferdig! Jeg som hadde planlagt middag i sjutida må nå skrinlegge hele kalkunmiddagen i dag. Termometeret viser over 70 grader i låret, og brystet er oppe i 80. Det pipler klar kjøttsaft ut ved låret, og den er brun og fin oppå. Merkelig opplegg...

Svar med sitat
Gammel 31-12-05, 15:57   #7
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 68
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Eh...hvorfor må du skrinlegge den da ?? Pakk inn i folie og sett den i oven en liten stund før gjestene kommer, så blir det så bra så !

Gammel 31-12-05, 15:57   #8
Anne
Tar i mot hjelp....

Anne sin avatar

Hvor: Østlandet
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sett kalkunen bort til du skal bruke den senere i dag. Varm den opp til 70 grader om det er det du vil ha. Bruk steketermometer da også. Den blir like fin.Kanskje du tilog med kan lage litt stuffing og putte i før du varmer den opp...? Verdt et forsøk synes jeg.

Kos deg Albertine og ha en riktig fin nyttårskveld.

Godt nytt år vennen

2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 31-12-05, 16:06   #9
Albertine
Gjest

Jeg skal ikke ha gjester, skjønner dere, og vi er invitert bort på kaffe om en time. Når vi er hjemme igjen er det unger rett i seng, og da orker vi sikkert ikke så mye mat. Jeg skjærer den opp jeg, og varmer heller til i morgen. Så får vi skikkelig nyttårsmiddag da!

Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:57.