Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Transfett i kjøtt

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-02-06, 12:39   #1
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Transfett i kjøtt

Jeg lurte på om noen kjenner til dette med transfett som finnes naturlig i kjøttvarer?

"Content of trans-fatty acids in food"

Denne analysen viser at i kjøtt er inntil 10% av fettet transfett, mens i melkeprodukter er inntil 8% transfett. Dette er jo ikke helt ubetydelig når man lever på en diett med mye kjøtt og melkeprodukter. Noen som har noen kommentar til dette?

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 05-02-06, 12:51   #2
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Transfett i kjøtt

Mine umiddelbare tanker er.. Om det har blitt transfett i kjøtt nå i moderne tid, eller om det alltid har vært det, også for 10000 år siden?

Og om det var det for mange tusen år siden - er da transfett så farlig? Eller er det bare farlig i et kosthold med mye karbohydrater - siden det muligens viser seg at et stort inntak av mettet fett er det heldigste for helsen?


Interessant, themonk!

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 05-02-06, 12:59   #3
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Transfett i kjøtt

Opprinnelig lagt inn av mofe

Om det har blitt transfett i kjøtt nå i moderne tid, eller om det alltid har vært det, også for 10000 år siden?

Det er et godt spørsmål. Transfettet produseres av bakterier i magen på dyrene. Så er spørsmålet: har disse bakteriene alltid eksistert, eller er transfett i kjøtt en "ny" greie?

Er det forskjell på hydrogenert (syntetisk) transfett og naturlig transfett?

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 05-02-06, 13:02   #4
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Transfett i kjøtt

Opprinnelig lagt inn av themonk

Det er et godt spørsmål. Transfettet produseres av bakterier i magen på dyrene. Så er spørsmålet: har disse bakteriene alltid eksistert, eller er transfett i kjøtt en "ny" greie?

Ja.. Og er det forskjell på mengden transfett i kjøttet, på dyr som har blitt foret opp i båsene sine, og aldri sett dagslys - og dyr som er ute i det fri, og finner maten sin selv? (Oksekjøtt i Norge vs. oksekjøtt i fjerne østen)

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 05-02-06, 13:04   #5
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 48
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Transfett i kjøtt

Opprinnelig lagt inn av themonk

Jeg lurte på om noen kjenner til dette med transfett som finnes naturlig i kjøttvarer?

"Content of trans-fatty acids in food"

Denne analysen viser at i kjøtt er inntil 10% av fettet transfett, mens i melkeprodukter er inntil 8% transfett. Dette er jo ikke helt ubetydelig når man lever på en diett med mye kjøtt og melkeprodukter. Noen som har noen kommentar til dette?

Det sto masse om dette i mat og helse for en tid tilbake. Transfett i melkeprodukter fungerer anderledes enn mutert transfett fra vegetabilske kilder. Forskning viser at naturlig transfett fra melk er sunt.

Googlet litt nå - men fant ingen kilder på nett i farten.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 05-02-06, 13:08   #6
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Transfett i kjøtt

Opprinnelig lagt inn av HP

Transfett i melkeprodukter fungerer anderledes enn mutert transfett fra vegetabilske kilder. Forskning viser at naturlig transfett fra melk er sunt.

Det ante meg.

Synd jeg ikke har råd til å abonnere på Mat og Helse. Det er er kjempefint blad.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 05-02-06, 14:27   #7
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 54
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Sv: Transfett i kjøtt

Jeg har stilt spørsmål om dette i en mail til DVP etter at jeg oppdaget det i rapporten "Kosthold i Norge 2005" - og skal gi beskjed når jeg får svar.

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 05-02-06, 23:54   #8
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Sv: Transfett i kjøtt

Hvordan vet de at det er transfett? Hvordan ser de forskjellen på transfettet og det vanlige fettet i kjøttet? Eller er det en slags skremselspropaganda for å få folk til å spise mindre kjøtt og/eller animalsk fett? Fordi transfett er jo farlig har vi lært.

Hvis det er transfett i kjøtt så er det jo noe helt annet enn det som er industrielt fremstilt. Men det er jo flytende fett som "transformeres" til hardt fett. Samme prosessen skjer vel ikke i kumagen? Men uansett er det jo naturlig.

Jeg lurer mest på hvem som fant ut at man skulle kalle dette for transfett. Noen som vet?

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 06-02-06, 10:50   #9
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Transfett i kjøtt

Er det ikke på grunn av transfettet i kjøttet at alle de såkalt "ekspertene" hyler over seg at Skaldemann sitt "animalske fett kosthold" er så skrekkelig da ?

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 06-02-06, 11:07   #10
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Transfett i kjøtt

Jeg husker også de har skrevet om dette i Mat og Helse. Transfettet i kjøttet er helt naturlig og overhodet ikke farlig, mens det kunstige transfettet jo er sterkt bearbeidet og ja, kunstig, så det er meget skadelig. Kan ikke sammenlignes, selv om "ekspertene" liker å gjøre nettopp det. :P

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 06-02-06, 11:13   #11
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 48
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Transfett i kjøtt

cis-umettet fett tror jeg det heter Får lete etter det bladet når jeg kommer hjem

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 06-02-06, 16:25   #12
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Transfett i kjøtt

Opprinnelig lagt inn av donjuanwannabe

Hvordan vet de at det er transfett? Hvordan ser de forskjellen på transfettet og det vanlige fettet i kjøttet? Eller er det en slags skremselspropaganda for å få folk til å spise mindre kjøtt og/eller animalsk fett? Fordi transfett er jo farlig har vi lært.

Hvis det er transfett i kjøtt så er det jo noe helt annet enn det som er industrielt fremstilt. Men det er jo flytende fett som "transformeres" til hardt fett. Samme prosessen skjer vel ikke i kumagen? Men uansett er det jo naturlig.

Jeg lurer mest på hvem som fant ut at man skulle kalle dette for transfett. Noen som vet?


Trans kommer av formen på selve molekylet. Organiske forbindelser med dobbeltbindinger kan ha enten cis- eller transkonfigurasjon. Det har bare med hvordan molekylet er vridd. Du kan lese om det her: http://en.wikipedia.org/wiki/Trans-isomer

I denne undersøkelsen har de brukt noen slags form for kromatografi hvor de sender fettet gjennom et fiberrør for å skille de ulike isomerene. De skiller altså de forskjellige fettsyrene fysisk. Ellers regner jeg med at det går an å se forskjell på de ulike isomerene i mikroskop.

Det er samme prosessen som gjøres av bakteriene som skjer ved delvis hydrogenering, tror jeg. Jeg vet ikke om en fettsyre kan endres til transfett uten å hydrogeneres. Hadde jo vært interessant med detaljer, men kanskje ikke så lett å finne. Uansett gjør bakteriene at fettet blir herdet(?). Hva som er forskjellen vet jeg ikke. Enten er det noe med lengden på fettsyrene, eller så må det være noe med selve produksjonen (som tross alt omfatter bruk av nikkel, er det sunt?). Det er tydeligvis ikke selve formen på molekylet som gjør at det er skadelig. Heller hvordan det lages. Syntetisk mat er aldri bra.

Det som hadde vært interessant ville jo være å undersøke om man kunne bruke bakterier til å lage margarin. Ser ikke for meg at det er umulig. Bakterier har stort potensiale.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 06-02-06, 16:39   #13
flap
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 49
Innlegg: 65
flap har en fantastisk aura rundt segflap har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Transfett i kjøtt

http://www.drlindbergs.no/page/index...975&parentid=8

Sitat:

"Transfett finnes naturlig både i melkeprodukter og i fettet fra kjøtt, men dannes også ved bearbeiding av planteoljer. Transfettsyrene som finnes naturlig i mat er forløpere for de populære CLA-fettsyrene som muligens har gunstige helseeffekter. Dette er ikke endelig dokumentert, men det forskes fremdeles iherdig på CLA-fettsyrer. Transfett som fremstilles fra planteoljer har derimot ikke vist seg å ha noen gunstige helseeffekter, snarere tvert imot".

flap er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-01-07, 21:42   #14
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Sv: Transfett i kjøtt

Kom det noe svar fra DVP? Og i hvilket nummer av Mat&Helse stod transfett i animalsk fett omtalt?

Trans- og cis- er, som munken påpeker, en rent kjemisk beskrivelse: er leddet med dobbeltbinding rett (trans) eller krokete (cis)? Hydrogenering er vel at dobbeltbindingen gjøres om til enkeltbinding - altså at fettsyren blir mindre umettet; i prinsippet høres ikke det farlig ut, men kontrollen over prosessen er neppe god, og gjøres ved høy varme slik at cis-bindinger blir trans og mange andre artige biprodukter skapes.

Men kan forskjellen på sunt umettet fett med trans-bindinger og usunt sådan ligge i akkurat hvilken av dobbeltbindingene som har blitt trans? Udo Erasmus forklarer iallefall at formen på molekylet spiller en stor rolle, så om hvor trans-bindingen er, bestemmer hvor molekylet har blitt rettet ut. Forskjell på formen til en boomerang og til ei hockeykølle, tross alt.

__________________
--Solan

Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 07:54   #15
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Alarm avblåst: Transfett fra dyr er OK, mens industrielt transfett fremdeles er ille

Leste 50 sider i Mary Enigs bok Know Your Fats i går. Har allerede lært mye. Den erstatter herved Uso Erasmus Fats That Heal, Fats That Kill som min fett-bibel. På side 39 i Enigs bok lærte jeg at transfettet i dyrefett hovedsaklig er w-11, og kan omdannes av vår egen kropp til CLA? w-11 transfettet beskytter også mot kreft. Transfettet i industrielt fett består derimot av minst halvparten w-9,w-10 og w-12, som er forbundet med en rekke patologier.

__________________
--Solan

Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 09:02   #16
tbear
Medlem
 
tbear sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Akershus
Alder: 75
Innlegg: 110
tbear er en juveltbear er en juveltbear er en juvel

Sv: Transfett i kjøtt

Fin oppfølging av et viktig tema som igjen har vært fremme.

Linken fra flap:
http://www.drlindbergs.no/page/index...975&parentid=8
gir egentlig lettfattelig forklaring på norsk og kunne godt vært lagt over i ressurser. Noen som kan gjøre det?

tbear er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - The Founding Father Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Langsteking av kjøtt guro Middag 6 20-03-14 00:18
Kostplan uten kjøtt - hjelp! Spirea Dr Lindbergs 3 02-05-07 20:19
Transfett Karin Generell ernæringsdebatt 14 16-05-06 09:13
Hvor mye kjøtt? Isagel Induksjonen 9 19-03-05 21:23
Hvor mye kjøtt i maten? Nooria Barns kosthold 3 15-04-04 20:45


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no