Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Laktoseredusert melk?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-03-06, 13:06   #1
AnnaV
Medlem
 
AnnaV sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 397
AnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjent

Laktoseredusert melk?

Jeg har et spm om laktoseredusert melk, jeg... Laktosen er jo melkesukker, ikke sant, og det (sukker generelt, også denne typen) vil vi jo ikke ha noe av.
Hva med å da bruke laktoseredusert melk i stedet for vanlig melk? Jeg drikker 3 dl om dagen, MÅ ha det i proteinshaken min.

Vil det da være gunstigere for en lavkarber med laktoseredusert melk?
Noen som vet?

__________________




"Jeg spiser for å leve - jeg lever ikke for å spise"
AnnaV er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - egenkomponert Svar med sitat
Gammel 29-03-06, 13:21   #2
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Laktoseredusert melk?

Sjekk ut karbeinnholdet du så har du svaret der.. Men så var det dette med homogenisering og pasturisering og det derre.. Mener å ha lest at vi kun skal ha syrna produkter da.. Og at det er vesentlige forskjeller på melk kontra rømme, fløte og ost. Men hva vet jeg? Nille må på banen her tror jeg...

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 29-03-06, 13:23   #3
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Laktoseredusert melk?

men når de spalter laktosen blir den ikke da til glucose (sukker) og galaktose (eller hva det het) da? Jeg mener det var det jeg lærte da jeg hadde kost og ernæring på skolen... skal se om jeg finner noe mere om det...

så da har jo den laktosereduserte melka sukker i seg

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 29-03-06, 13:28   #4
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Laktoseredusert melk?

Den laktosereduserte melka inneholder like mye sukker som vanlig melk, men brutt ned til glukose og galaktose som nevnt. Den er ikke noe sunnere enn vanlig melk, det er bare det at de har gjort jobben med å spalte laktosen på forhånd, sånn at de som er intolerante ikke skal få magetrøbbel.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 29-03-06, 13:30   #5
AnnaV
Medlem
 
AnnaV sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 397
AnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjent

Sv: Laktoseredusert melk?

Jeg blir litt forvirret av kartongen, jeg - klart jeg leser innholdsfortegnelsen og næringsdeklarasjonen, Fjonken (tøysejente !)
det gjør jeg på ALT (står det ikke, kjøper jeg ikke!),
og på melk og laktoseredusert melk dtår det samme karbo-mengde. Bare lurer på hva som er "tilsatt" når laktosen er tatt ut, om du skjønner hva jeg mener...

__________________




"Jeg spiser for å leve - jeg lever ikke for å spise"
AnnaV er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - egenkomponert Svar med sitat
Gammel 29-03-06, 13:35   #6
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Laktoseredusert melk?

her fant jeg det gitt

du har tre typer karbohydrater. det er monosakkarider, som består av en sånn karbe-del eller hva jeg skal kalle det... disakkarider er to som er satt sammen, og polysakkarider er mange.

monosakkarider er de raske, som kroppen ikke behøver å spalte (det er disse som er viktigst for oss å unngå)
det er tre sånne.
glukose (druesukker)
fruktose (fruktsukker)
galaktose

disakkariene er vel heller ikke gunstig for oss...

de er
sukrose (glukose og fruktose) = vanlig sukker
laktose (glukose og galaktose) = melkesukker
maltose (glukose og glukose) = maltsukker

polysakkaridene er stivelse og cellulose (kostfiber)
og består av lange kjeder med monosakkaridenheter. ulike forgreininger og bindinger i disse gjør stoffene forskjellige
noen av disse (avhengig av sammensetning) skal vi unngå, men det er fra disse karbene våre helst bør komme fra. de er korn, poteter, grønnsaker, frukt bl.a og disse smaker ofte ikke søtt før vi har tygd på de en stund...

og nå er jeg laaaaangt utenom temaet her, men i allefall har laktoseredusert melk mere glukose (rent druesukker) enn vanlig melk, så viss du absolutt MÅ ha melk, velg den "vanlige"

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 29-03-06, 13:49   #7
AnnaV
Medlem
 
AnnaV sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 397
AnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjent

Sv: Laktoseredusert melk?

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro

her fant jeg det gitt

du har tre typer karbohydrater. det er monosakkarider, som består av en sånn karbe-del eller hva jeg skal kalle det... disakkarider er to som er satt sammen, og polysakkarider er mange.

monosakkarider er de raske, som kroppen ikke behøver å spalte (det er disse som er viktigst for oss å unngå)
det er tre sånne.
glukose (druesukker)
fruktose (fruktsukker)
galaktose

disakkariene er vel heller ikke gunstig for oss...

de er
sukrose (glukose og fruktose) = vanlig sukker
laktose (glukose og galaktose) = melkesukker
maltose (glukose og glukose) = maltsukker

polysakkaridene er stivelse og cellulose (kostfiber)
og består av lange kjeder med monosakkaridenheter. ulike forgreininger og bindinger i disse gjør stoffene forskjellige
noen av disse (avhengig av sammensetning) skal vi unngå, men det er fra disse karbene våre helst bør komme fra. de er korn, poteter, grønnsaker, frukt bl.a og disse smaker ofte ikke søtt før vi har tygd på de en stund...

og nå er jeg laaaaangt utenom temaet her, men i allefall har laktoseredusert melk mere glukose (rent druesukker) enn vanlig melk, så viss du absolutt MÅ ha melk, velg den "vanlige"

Jøss, der fikk jeg jaggu svar - takk, Jeefern!

__________________




"Jeg spiser for å leve - jeg lever ikke for å spise"
AnnaV er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - egenkomponert Svar med sitat
Gammel 29-03-06, 13:52   #8
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Laktoseredusert melk?

Opprinnelig lagt inn av AnnaV

Jøss, der fikk jeg jaggu svar - takk, Jeefern!

bare hyggelig.. ble litt langt og uoversiktlig (jeg er en sånn type som må tegne når jeg forklarer) men håper du forstod noe i allefall

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 29-03-06, 13:55   #9
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Laktoseredusert melk?

Opprinnelig lagt inn av Anna

på melk og laktoseredusert melk dtår det samme karbo-mengde. Bare lurer på hva som er "tilsatt" når laktosen er tatt ut, om du skjønner hva jeg mener...

laktosen er ikke "tatt ut" da... de har varmet melka til en så høy temperatur at laktosen spalter seg til glucose og galaktose. derfor samme karbemengden hverken tatt ut eller sat tinn noe, men de to i laktosen har slipt taket i hverandre, så magen slipper å gjøre det...

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 29-03-06, 13:57   #10
AnnaV
Medlem
 
AnnaV sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 397
AnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjent

Sv: Laktoseredusert melk?

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro

bare hyggelig.. ble litt langt og uoversiktlig (jeg er en sånn type som må tegne når jeg forklarer) men håper du forstod noe i allefall

Det var akkurat det svaret jeg trengte for å skjønne forskjellen - kunne ikke bedt om bedre forklaring!
Takk igjen!

__________________




"Jeg spiser for å leve - jeg lever ikke for å spise"
AnnaV er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - egenkomponert Svar med sitat
Gammel 29-03-06, 15:05   #11
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Laktoseredusert melk?

Opprinnelig lagt inn av Fjonken

Sjekk ut karbeinnholdet du så har du svaret der.. Men så var det dette med homogenisering og pasturisering og det derre.. Mener å ha lest at vi kun skal ha syrna produkter da.. Og at det er vesentlige forskjeller på melk kontra rømme, fløte og ost. Men hva vet jeg? Nille må på banen her tror jeg...

Hvilke melkeprodukter er syrnet?
Hva er det med de som gjør at noen tåler dem og ikke produkter som ikke er syrnet?

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-03-06, 15:23   #12
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Laktoseredusert melk?

Yoghurt, creme fraiche og rømme er blant de syrnede produktene. De er syrnet med melkesyrebakterier og det gjør at folk tåler dem bedre enn de som ikke er det.

Vil påpeke at jeg ikke er noen ekspert her altså, - det er mer Kristian sitt gebet, - meieristen vår !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 29-03-06, 17:04   #13
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Laktoseredusert melk?

Laktosen fjernes ikke fra melka, men melka "tilsettes" laktase (enzymet som spalter laktose) på en eller annen måte sånn at melkesukkeret blir brutt ned. Derfor er det like mye sukker i laktoseredusert melk som i vanlig melk.

Syrnede melkeprodukter inneholder som regel mindre laktose, fordi bakteriekulturene som brukes for å lage disse produserer laktase. Det er i alle fall dette som gjør at laktoseintolerante reagerer mindre på syrnede melkeprodukter.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 29-03-06, 21:18   #14
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Laktoseredusert melk?

Opprinnelig lagt inn av themonk

Laktosen fjernes ikke fra melka, men melka "tilsettes" laktase (enzymet som spalter laktose) på en eller annen måte sånn at melkesukkeret blir brutt ned. Derfor er det like mye sukker i laktoseredusert melk som i vanlig melk.

Syrnede melkeprodukter inneholder som regel mindre laktose, fordi bakteriekulturene som brukes for å lage disse produserer laktase. Det er i alle fall dette som gjør at laktoseintolerante reagerer mindre på syrnede melkeprodukter.

Den Laktosereduserte melka blir ikke tilsatt laktase. den blir varmet opp til en så høy temperatur at laktosen spalter seg i glukose og galaktose selv.

og jeg tror ikke bakteriekulturen produserer laktase heller, for da ville det vært mye glukose i ost og syrnede produkter. I syrnede melkeprodukter (eller i syrningsprosessen) blir mye av melkesukret omdannet til melkesyre. Det er derfor mindre karber i syrnede melkeprodukter...

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 30-03-06, 06:41   #15
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: Laktoseredusert melk?

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro

Den Laktosereduserte melka blir ikke tilsatt laktase. den blir varmet opp til en så høy temperatur at laktosen spalter seg i glukose og galaktose selv.

og jeg tror ikke bakteriekulturen produserer laktase heller, for da ville det vært mye glukose i ost og syrnede produkter. I syrnede melkeprodukter (eller i syrningsprosessen) blir mye av melkesukret omdannet til melkesyre. Det er derfor mindre karber i syrnede melkeprodukter...

Har aldri hørt om at de kan spalte melkesukker ved å heve temperaturen, Hvor har du lest det? Men laktoseredusert melk mener jeg er UHT behandlet og akseptisk tappet for at melken skal ha lang holdbarhet. UHT (Ultra Hight tempratur) er varmebehandling på ca 140 gr i 2s. Dette fører til at C-vitaminet blir ødelagt.
Tilsetting av laktase for å spalte melkesukker vet jeg har vært gjort.

Bakteriekulturer lager ikke laktase nei men spiser melkesukker og danner da melkesyre. I kulturmelk rømme og yoghurt er nok det meste av melkesukkeret igjen, mens i hvitost er nesten alt melkesukker brukt opp.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 30-03-06, 06:47   #16
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: Laktoseredusert melk?

Opprinnelig lagt inn av Nille

Yoghurt, creme fraiche og rømme er blant de syrnede produktene. De er syrnet med melkesyrebakterier og det gjør at folk tåler dem bedre enn de som ikke er det.

Vil påpeke at jeg ikke er noen ekspert her altså, - det er mer Kristian sitt gebet, - meieristen vår !

Dette er riktig! i tillegg er hvitost syrnet, og smør hvis det ikke står usyrnet på pakka.
Kefir, kulturmelk, cultura og biola og sikkert flere. Cottage scheese er også syrnet.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 30-03-06, 10:59   #17
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Laktoseredusert melk?

Opprinnelig lagt inn av Kristian

Har aldri hørt om at de kan spalte melkesukker ved å heve temperaturen, Hvor har du lest det? Men laktoseredusert melk mener jeg er UHT behandlet og akseptisk tappet for at melken skal ha lang holdbarhet. UHT (Ultra Hight tempratur) er varmebehandling på ca 140 gr i 2s. Dette fører til at C-vitaminet blir ødelagt.
Tilsetting av laktase for å spalte melkesukker vet jeg har vært gjort.

Kan ikke sånn i farten finne igjen den boka vi brukte i kost og ernæringsfaget hvor dette sto, og jeg husker hverken forfatter eller tittel. MEn det er ti år siden jeg hadde dette faget på skolen da, så det kan jo hende jeg er feilinformert. Grunnen til at jeg husket dette fra skolen er at jeg har laktoseintoleranse selv, og var veldig lærevillig akkurat på dette temaet... men desverre så har jeg flyttet en del ganger, og har ikke fått med meg alle bøkene fra sted til sted...

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 02-04-06, 01:34   #18
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Laktoseredusert melk?

Opprinnelig lagt inn av Kristian

Bakteriekulturer lager ikke laktase nei men spiser melkesukker og danner da melkesyre. I kulturmelk rømme og yoghurt er nok det meste av melkesukkeret igjen, mens i hvitost er nesten alt melkesukker brukt opp.

Hvis vi ikke hadde pasteurisert melka først, men latt den syrne naturlig, hadde mer av melkesukkeret blitt brukt opp da..?

Skjønner at man må tilsette bakteriekultur altså, for ellers blir det jo ikke de forskjellige smakene det er på de forskjellige produktene.

Men jeg er kanskje helt på viddene...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 03-04-06, 12:58   #19
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: Laktoseredusert melk?

Hadde vi ikke pasteurisert melka først så hadde vi ikke hatt kontroll på hvilke bakterier som vokste i melka.
Tror ikke det har noe å si for melkesukkeret om melka er pasteurisert eller ei.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 03-04-06, 13:01   #20
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Laktoseredusert melk?

Nei, skjønner det med bakteriene. Men det er ikke sååå lenge siden de ikke pasteuriserte, vel...?

Moren min har ihvertfall snakket om melkeringer da hun var liten på 50-60-tallet. Men det var vel når hun var på besøk på landet, kanskje...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 03-04-06, 14:23   #21
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: Laktoseredusert melk?

Neida, det er ikke så lenge siden de begynte med å pasteurisere, bare omtrent 150 år eller noe sånt.
Men har du kyr selv så er det selvsagt mulig og sikkert også vanlig å drikke upasterurisert melk selv idag. Melkeprodusenter(bønder) har ikke lov til å selge melk uten tillatelse fra mattilsynet. Dette for å forhindre spredning av smitte.For 50 år siden var de sikkert ikke så strenge på dette.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Melk, ost og egg Nille Type O 1 30-07-09 09:57
melk.... Miroslav Spis deg ned i vekt med Skaldeman 3 06-02-06 19:08
Drikker dere melk? Roy82 Atkins kosthold 15 04-03-05 22:56
Overfølsom for melk donjuanwannabe Generell ernæringsdebatt 3 04-10-04 16:13
Laktoseredusert melk og blodtype A Marianne Blodtypedietten 5 17-09-04 13:45


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no