Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Vaksinering?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-06-06, 18:13   #1
Dorothy
Medlem
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 245
Dorothy er ny på veien

Vaksinering?

Dette er et litt utenfor tema- spørsmål, men er det noen her som vet hvordan det er med vaksinering om man har tenkt seg til Sør-Europa?

Jeg har tenkt å dra til Spania for å studere i 3 måneder i høst. Lurer derfor på om noen form for vaksinering anbefales?

Leste tidligere en artikkel i VG at man ikke trengte det når det gjaldt korttidsreiser i Spania, men ettersom dette gjelder over en lengre periode, ville jeg bare være sikker

På forhånd takk!

__________________


Dorothy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Lindberg (Lavkarbo) Svar med sitat
Gammel 06-06-06, 18:28   #2
Miriam
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2004
Innlegg: 138
Miriam har en fantastisk aura rundt segMiriam har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Vaksinering?

I land i Europa og andre vestlige land er det ikke nødvendig med å vaksinere seg. Men noen velger å ta Hepatitt A vaksinen som kan smittes via vann, mat, blod.
Selv har jeg bodd både i Spania og Hellas og vaksinerte meg ikke.

Her kan du lese litt.
http://www.fhi.no/eway/default0.asp?...;4336;::10:0:0
http://www.lommelegen.no/art/art344.asp

Miriam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo! Har 8-10 kg som sitter som spikret men nå skal de av. Svar med sitat
Gammel 06-06-06, 18:31   #3
Dorothy
Medlem
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 245
Dorothy er ny på veien

Sv: Vaksinering?

Ok, takk for svar 3 måneder er jo heller ikke så veldig lenge så.

__________________


Dorothy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Lindberg (Lavkarbo) Svar med sitat
Gammel 06-06-06, 18:37   #4
Miriam
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2004
Innlegg: 138
Miriam har en fantastisk aura rundt segMiriam har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Vaksinering?

Min onkel ble svært syk etter et opphold i Tyrkia og etter en tid oppdaget de at han hadde fått en leverbetennelse som skyldest smitte av hepatitt A

Derfor er det ikke dumt å forebygge med en slik vaksine selv om det ikke "regnes" for å være strengt tatt nødvendig.

Miriam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo! Har 8-10 kg som sitter som spikret men nå skal de av. Svar med sitat
Gammel 06-06-06, 18:41   #5
Dorothy
Medlem
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 245
Dorothy er ny på veien

Sv: Vaksinering?

Jeg tenkte å snakke med en helsesøster som jeg kjenner. Hun har selv tilbringet mye tid i Spania. Ville vært utrolig irriterende å bli utsatt for noe i så fall. Kjenner til flere som har blitt matforgiftet etc.

__________________


Dorothy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Lindberg (Lavkarbo) Svar med sitat
Gammel 06-06-06, 20:45   #6
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 45
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Vaksinering?

Helsesøsteren vet helt sikkert ha som lønner seg siden hun har vært en del i Spania selv. Viss ikke skal legen din vite hva du evt behøver av vaksiner.

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 06-06-06, 20:57   #7
Dorothy
Medlem
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 245
Dorothy er ny på veien

Sv: Vaksinering?

Jepp, uansett best å sjekke det ut Blir kanskje lengre reiser etter denne perioden også, så skader ikke.

__________________


Dorothy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Lindberg (Lavkarbo) Svar med sitat
Gammel 06-06-06, 21:31   #8
Miriam
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2004
Innlegg: 138
Miriam har en fantastisk aura rundt segMiriam har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Vaksinering?

Opprinnelig lagt inn av Dorothy

Jeg tenkte å snakke med en helsesøster som jeg kjenner. Hun har selv tilbringet mye tid i Spania. Ville vært utrolig irriterende å bli utsatt for noe i så fall. Kjenner til flere som har blitt matforgiftet etc.

Jo men matforgiftet kan du jo bli selv om du er vaksinert med hepatitt A. Matforgiftning kan komme av mange andre årsaker. Salmonella osv..

Men reiser en mye så kan jo en slik vaksine være grei å ha.

Miriam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo! Har 8-10 kg som sitter som spikret men nå skal de av. Svar med sitat
Gammel 06-06-06, 21:32   #9
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 45
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Vaksinering?

bare sørg for at du holder deg unna egg, og sørg for at maten du spiser er godt stekt.

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 06-06-06, 22:32   #10
Dorothy
Medlem
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 245
Dorothy er ny på veien

Sv: Vaksinering?

Ja, pleier aldri å spise hverken egg eller kylling i utlandet uansett, så det går nok bra.

__________________


Dorothy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Lindberg (Lavkarbo) Svar med sitat
Gammel 06-06-06, 23:13   #11
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 45
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Vaksinering?

Opprinnelig lagt inn av Dorothy

Ja, pleier aldri å spise hverken egg eller kylling i utlandet uansett, så det går nok bra.

det er bra... akkurat slik jeg gjør også... aldri noe som har med fjær å gjøre i det hele tatt...

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 06-06-06, 23:29   #12
Dorothy
Medlem
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 245
Dorothy er ny på veien

Sv: Vaksinering?

Samme her Salat og sånn ser jeg også an etter hvordan sted virker.

__________________


Dorothy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Lindberg (Lavkarbo) Svar med sitat
Gammel 09-06-06, 00:00   #13
sunbeam
Medlem
 
sunbeam sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Oslo
Alder: 46
Innlegg: 235
sunbeam er virkelig snillsunbeam er virkelig snillsunbeam er virkelig snillsunbeam er virkelig snillsunbeam er virkelig snill

Sv: Vaksinering?

hm..jeg har bodd i spania ved flere anledninger og i flere mndr om gangen, og jeg har spist både salat og kylling (masse kyllingfilet,men det var kanskje før fugleinfluensaen...) - og jeg har ikke vaksinert meg og jeg har overlevd..

Spania er ikke så ulikt Norge, salat er hvertfall ikke farlig..
Hvor i spania skal du?

sunbeam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (inspirert av atkins) Svar med sitat
Gammel 09-06-06, 07:47   #14
Miriam
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2004
Innlegg: 138
Miriam har en fantastisk aura rundt segMiriam har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Vaksinering?

Må innrømme at er det en ting foruten allt annet som gjør at jeg liker å være i Spania eller middelhavslandene så er det nettopp de nydelige salatene. Jeg har aldri opplevd magetrøbbel.
Passer ellers på at allt er skikkelig kokt og stekt.
Det verste som er for magen er faktisk iskalde drinker. Går det rett ned i en overopphetet mage så kan det blir krasj.

Miriam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo! Har 8-10 kg som sitter som spikret men nå skal de av. Svar med sitat
Gammel 09-06-06, 17:35   #15
Dorothy
Medlem
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 245
Dorothy er ny på veien

Sv: Vaksinering?

Skal til Fuengirola i Sør-Spania Har spist salat der selv, ja. Har vært der en del ganger, og det skulle jo være trygt så lenge man ser an spisestedene. Ellers går det mye i fiskeretter hos meg der Snakket foressten med helsesøsteren som har vært mye i Spania selv, og hun mente at det ikke var nødvendig med vaksine for de 3 månedene.

__________________


Dorothy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Lindberg (Lavkarbo) Svar med sitat
Gammel 09-06-06, 18:27   #16
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Vaksinering?

Med fare for å kuppe tråden her - er det noen som vet hvor viktig det er å ta vaksiner før en fire dagers tur til St Petersburg?

Regner med at vaksinene mot stivkrampe, polio, difteri og kikhoste er forsvunnet ut av kroppen for lenge siden... men er ikke dette verst for barn? Og når det gjelder stivkrampe er vel det bare aktuelt hvis man blir bitt?

Man burde visst vurdere å vaksinere seg mot hepatitt A og B også, samt tyfoid (sic!), skogflått-encefalitt (TBE) og kolera. Tipper det er lite flått i St Petersburg... Og de andre tingene kan man vel unngå ved å være forsiktig med maten..?

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 13-06-06, 09:39   #17
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 45
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Vaksinering?

Opprinnelig lagt inn av Scilla

Med fare for å kuppe tråden her - er det noen som vet hvor viktig det er å ta vaksiner før en fire dagers tur til St Petersburg?

Regner med at vaksinene mot stivkrampe, polio, difteri og kikhoste er forsvunnet ut av kroppen for lenge siden... men er ikke dette verst for barn? Og når det gjelder stivkrampe er vel det bare aktuelt hvis man blir bitt?

Man burde visst vurdere å vaksinere seg mot hepatitt A og B også, samt tyfoid (sic!), skogflått-encefalitt (TBE) og kolera. Tipper det er lite flått i St Petersburg... Og de andre tingene kan man vel unngå ved å være forsiktig med maten..?

vanskelig aa vite, men dersom du snakker med legen din. Vil tro du slipper saa mye vaksiner for en tur ti st Petersburg...

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 13-06-06, 13:10   #18
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Vaksinering?

Opprinnelig lagt inn av Scilla

Med fare for å kuppe tråden her - er det noen som vet hvor viktig det er å ta vaksiner før en fire dagers tur til St Petersburg??

Det er absolutt ikke behov for noen vaksiner om du skal til St Petersburg. Men om du skal være over 3 mnd må du ha med deg sertifikat på at du IKKE har aids...... Sjønner ikke helt hvorfor, men "det stend i bokji".

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 13-06-06, 13:24   #19
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Vaksinering?

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro

bare sørg for at du holder deg unna egg

Jeg har spist både egg, kylling og svin overalt jeg har vært, og aldri blitt dårlig. Alt fra egypt, tyrkia, hellas, danmark, sør-afrika... Det jeg derimot aldri rører, er rå grønnsaker!
Som det ble nevnt her, så lenge det er godt stekt er det ikke farlig. I tillegg pleier jeg å spise youghurt minst en gang om dagen. (Og drikke masse biola før jeg drar).

Forøvrig tror jeg det er minst like skummelt å spise på hvilken som helst restaurant i norge som de fleste relativt sentrale plasser i utlandet.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-06-06, 00:03   #20
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Vaksinering?

Opprinnelig lagt inn av Nille

Det er absolutt ikke behov for noen vaksiner om du skal til St Petersburg. Men om du skal være over 3 mnd må du ha med deg sertifikat på at du IKKE har aids...... Sjønner ikke helt hvorfor, men "det stend i bokji".

Har sett det... det er MYE rart å forholde seg til når man skal til Russland! Rules & regulations...

Takk - trodde i grunnen ikke jeg trengte det nei (men er "reiseleder" og må finne ut av ting )

Takk du også Jeef!

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no