Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Gå fort ned i vekt

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 07-07-06, 16:29   #1
Amk
Juniormedlem

Amk sin avatar

Medlem siden: Jul 2006
Alder: 38
Amk er på en erverdig vei
Question

Gå fort ned i vekt

Hei. Jeg lurer bare på hvilken måte man går fortest ned i vekt. Jeg har begynt på en "diett" nå.. har holdt på i 5 dager. skal holde på en uke til. Spiser masse kjøtt o.l

Gammel 07-07-06, 19:11   #2
Eva
Seniormedlem

Eva sin avatar

Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Oslo
Alder: 66
Eva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt likt

Sv: Gå fort ned i vekt

Opprinnelig lagt inn av Amk

Hei. Jeg lurer bare på hvilken måte man går fortest ned i vekt. Jeg har begynt på en "diett" nå.. har holdt på i 5 dager. skal holde på en uke til. Spiser masse kjøtt o.l

Hei Amk.

Jeg tør neste ikke si det, men jeg kan nesten ikke tro at du ikke vet at det å gå hurtig ned i vekt er en meget dårlig løsning. Det handler om å legge dårlige vaner bak seg - endre livsstil. Gjør det klart for deg med en eneste gang at det finnes ingen lette - hokus-pokus-løsninger for å gå ned i vekt. Ikke spild tiden (som jeg har gjort det meste av mitt voksne liv) med å tro på mirakkelpiller og gå ned 5 kg på en uke-løsninger!

Jeg kan anbefale deg å lese bøkene:
10 uker - 12 kilo (selv gikk jeg ned 14! Ola) av Ola Lauritzten
Slank med ketolysekuren av Torkil P. Andersen
Og så ellers følge grundig med på dette forum. Her er mange gullkorn og mirakler å hente fra folk som vet hva de taler om.

Lykke til!
Klem

Minus 13 kg i 2010. Droppet melk, sukker og gluten, i tillegg til karber selvfølgelig!

www.livsmagasinet.no/13-kg-forsvant
Eva er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-veganer :D Svar med sitat
Gammel 07-07-06, 23:31   #3
Amk
Juniormedlem

Amk sin avatar

Alder: 38
Amk er på en erverdig vei

Nei, har egentlig ikke tenkt å holde på så lenge.. Bare en kick-start jeg vil ha. Skal fortsette med en sunn diett der jeg kan balasere maten og ikke kutte ut verken grønnsaker eller frukt.. Som jeg forresten elsker! Så jeg skjønner hva jeg har lagt meg ut på. Men det funka og jeg gikk ikke opp i vekt etterpå.

Gammel 07-07-06, 23:34   #4
Eva
Seniormedlem

Eva sin avatar

Medlem siden: Feb 2005
Alder: 66
Eva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt likt

Opprinnelig lagt inn av Amk

.......Så jeg skjønner hva jeg har lagt meg ut på. Men det funka og jeg gikk ikke opp i vekt etterpå.

Hva er du har lagt deg ut på - og som funka??

Minus 13 kg i 2010. Droppet melk, sukker og gluten, i tillegg til karber selvfølgelig!

www.livsmagasinet.no/13-kg-forsvant
Eva er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-veganer :D Svar med sitat
Gammel 08-07-06, 01:37   #5
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 45
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Hva inngår i den "sunne" dietten din etterpå da? Hvis du "rovkjører" kroppen med å kun spise kjøtt og lite annet i et par uker for så å begynne med noe ala Grete Roede, vil du nok raskt legge på deg igjen.

Gammel 09-07-06, 18:02   #6
wasabi
Juniormedlem

wasabi sin avatar

Hvor: oslo
Alder: 43
wasabi er på en erverdig vei

Som nevnt over er det ikke det beste å gå hurtig ned i vekt.Men om det er det du virkelig vil,er det mange måter å gå ned på.
Du må finne ut hva som passer og er riktig for deg.

Du må iallefall være såpass aktiv at du forbrenner mer enn du spiser.
Å gå (hurtig) en time før frokost er en fin måte å forbrenne fett.Å jogge forbrenner mer over tid,men du blir også mye mer sulten (da kroppen prøver å kompensere for energitapet.Dette får du ikke av fett tap da det er lagrings energi).

Pass ALLTID på å spise frokost(rett etter ev evt gåtur). Dette setter systemet igang.
Spis "gode" karbohydrater til frokost. Dvs kornprodukter (havregryn/grøt,knekkebrød,frukt,grønnsaker osv),proteiner (kjøttpålegg,egg,proteinshake osv) og fett (omega 3).
Kutt alle karbohydrater på kveldstid (minst 3 timer før leggetid).Blir du sultenspis noe med proteiner(eggerøre,kjøttpålegg,kjøtt osv).
Spis ofte (hver 2. - 3.time) og lite.
Spis proteiner hovedsakelig fra fisk og fjærkre (unngå rødt kjøtt).
Ikke spis sukker og behandlet mat (kaker,brød (dette gjelder for en kortere periode),hvit ris ++ )
Drikk masse kaldt vann(dette fyller opp magen og setter opp forbrenningen da kroppen må bruke energi på å varme opp vannet,og gir mer metthetsfølelse).
Drikk minst 3 l om dagen.
Spis mat med mye fiber,bra for magen og gir den noe å jobbe med.
Kutt ned på saltet (dette binder vann)
kaffe kan bidra til bedre forbrenning f.eks før en morgentur,men er også dehydrerende-så drikk mye vann.
Tren styrke.. Kvinner blir ikke macho uten ekstrem trening og doping,og litt muskler øker den basale forbrenningen,fordi muskler trenger mer energi.Og man er bedre rusten for hversagen
Beveg deg så mye du kan.Det er totalsummen som teller. Mao ta trappen istedenfor heisen.Sykle til jobb,osv.. vær kreativ.
MEN!!! ikke spis for lite.. for da senker du forbrenningen.fordi kroppen tror den sulter og setter seg i spare modus..Spis heller lite og ofte.Da holder du blodsukkeret og forbrenningen jevnt.Aldri la det gå mer enn 3 timer mellom hvert måltid.

vel..dette er iallefall noen tips.
Lykke til!

wasabi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 09-07-06, 18:17   #7
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Unngå rødt kjøtt og spis havregrøt til frokost? Dette hørtes ikke akkurat så lavkarbo ut.

Dessuten kan man gå raskt og sunt ned i vekt uten å trene så voldsomt også, men da må man jo spise lite karbohydrater og mye fett. Jeg lå faktisk på 3-3500 kcal i februar, trente ikke ETT sekund og raste ned 10 kg på 7-8 uker. Men det gjelder kun når man spise liiite karbo og mye fett. Hadde jeg spist 3500 kcal på Ggrete Roede hadde jeg sett ut som en flodhest.

Det er bare "sukker-etere" som trenger å spise hver andre-tredje time, som Skaldeman sier. Kjører man lite karbo - mye fett trenger man ikke spise mer enn 2-3 måltider daglig, da holder blodsukkeret seg stabilt pga maten man spiser.

Gammel 09-07-06, 19:21   #8
jeef-micro
Seniormedlem

jeef-micro sin avatar

Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 46
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Man bør jo spise litt mer enn 2-3 måltider pr dag da Iset... for å holde forbrenninga i gang er det beste å spise hver 4 time

og så må man ikke glemme trening. For det er faktisk viktig å røre på seg, både for vektnedgangen, men også for sirkulasjonen i kroppen.

Gammel 10-07-06, 00:12   #9
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Jeef: det spørs jo hvilken filosofi vi ser det ut fra. Dag Viljen Polezsynski, som jo følger et kosthold ala Kwasniewski, og Skaldeman samt andre som følger disse filosofiene sier man ikke trenger å spise mer enn 2-3 måltider daglig, forbrenningen er like bra, om ikke bedre, enn om man spiser 4-6 små karborike måltider som feks. på Grete Roede.
Så det har ikke noe med forbrenningen å gjøre, det kommer an på hvilken filosofi man følger - hvilken mat man spiser.

Jeg merket det jo selv på Skaldeman-kostholdet i januar/februar i år, da jeg aldri var sulten omtrent. Spiste 2-3 måltider daglig, orket ikke mer, og hadde MASSE energi og raste ned i vekt.

På Lindberg, som jo du følger (om jeg ikke tar helt feil), spiser man mer karbo og mindre fett enn på de overnevnte filosofiene og da bør man jo spise litt mindre og oftere.

INGEN sier at trening ikke er bra, men man er ikke NØDT til å trene for å gå ned i vekt, det er en forskjell der.

Gammel 10-07-06, 00:21   #10
jeef-micro
Seniormedlem

jeef-micro sin avatar

jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Det er jo en fordel å trene... jeg sa jo aldri at man MÅ, men at det er bra for en god del andre ting enn bare vektnedgang.

jeg skal ikke begynne noe diskusjon med deg om hverken Skaldeman eller DVP, for jeg tror ikke mine menignger om disse kommer til å bli så godt mottatt her inne...

Gammel 10-07-06, 00:49   #11
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Okei?

Gammel 10-07-06, 01:05   #12
jeef-micro
Seniormedlem

jeef-micro sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Iset

Okei?

Ja jeg orker ikke noen stor diskusjon akkurat nå, og jeg vet jeg kommer til å få en haug med motargumenter dersom jeg sier meningen min, og har jeg først startet en diskusjon så er det dumt å trekke seg ut midt i, så jeg lar det være...

Gammel 10-07-06, 01:48   #13
Goggen
Seniormedlem

Goggen sin avatar

Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Ja det går sikkert an å lage en diskusjon om antall måltider

Jeg spiser i hovedsak 3 ganger daglig. Men ofte bare 2, og noen ganger 4. Jeg spiser når det kjennes riktig, og ikke etter klokka. Jeg kan f.eks hoppe glatt over frokosten og jobbe tungt fysisk i et par-tre timer. Spise lunsj, og middag. Jeg følger Skaldeman/Atkins og føler meg tipp-topp med det. Jeg blander inn karbohydrater når det passer slik, men stort sett seine karber fra grønnsaket etc. Vektnedgangen ligger på ca 1 kilo i uka, og det har det gjort i et halvt år. Det aller beste med et lavkarbokosthold er at trening/antall måltider ikke ser ut til å spille noen særlig rolle for min del.

Jeg tror at det med å spise flere små måltider er en "karbogreie". Jeg tror man skal spise når man er "sulten". Jeg setter det i parentes fordi jeg i 99% av tilfellene ikke er sulten. Jeg kan nevne et lite eksempel: Jeg ble operert i vår, og møtte fastende til operasjon. Etter operasjonen fikk jeg tilbud om brødskiver etc, men jeg takket nei. Hun på sykehuset kunne ikke forstå det og jeg forklarte at jeg ikke spiste karbo. Da tilbød hun seg å skaffe pålegg, men jeg takket fortsatt nei. Jeg var ikke sulten! Jeg fikk to glass vann og dro hjem. Sulten var så fraværende at det ikke ble spist før til middag. Hun som lå i nabosenga våknet og glefset i seg tre blingser. Hun var sulten!

Lykke til!

Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 10-07-06, 04:04   #14
Kristian
Seniormedlem

Kristian sin avatar

Hvor: M & R
Alder: 58
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Min erfaring er at det lønner seg å spise ofte, Hvis jeg ikke er sulten etter fire timer har jeg spist for mye og da går jeg ikke ned i vekt. Spiser jeg noe med litt mer karber er jeg nesten alltid sulten etter tre timer.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 10-07-06, 10:22   #15
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Jeg har samme erfaring som Goggen. Å spise 2-3 måltider daglig funker helt fint når man spiser LITE karbo og MYE fett. Da går jeg fort (i begynnelsen) ned i vekt og får masse energi og god helse. Kan ikke skjønne annet enn at det er bra - leger anbefaler det jo også, feks Kwasniewski. Man kan mislike dem så mye man vil, men det er faktisk leger og ernæringsfysiologer som driver med lavkarbo og kan mer enn de fleste om akkurat det emnet.
Det passer nok ikke psykisk for alle, men jeg mener bestemt det er slik at å spise 2-3 måltider daglig er helt greit på lavkarbo (mye fett, lite karbo) mens man bør øke antall måltider samtidig som man øker antallet karbohydrater. Verre er det ikke!

Gammel 10-07-06, 15:36   #16
wasabi
Juniormedlem

wasabi sin avatar

Til frokost er det et must med karbohydrater.Det setter igang systemet og forbrenningen.Og man vil jo ta av vekt-ikke legge på seg!?!.. Det er større kjangs for å heller legge på seg når man ikke spiser en riktig frokost.
En god filosofi for å gå ned i vekt: spis frokost som en konge-lunsj som en prins og middag som en fattigmann...

Det med fetter bør dere være forsiktig med.Jeg har sett flere her inne som tror blindt at fett er bra for kroppen.
Men det kan bli for mye av det.Mettet fett er IKKE bra for kroppen.Det tetter igjen blodårene og øker kolesterolet (og det er bare noe av alt det negative ved mettet fett).Deriomot enumettet og flerumettet kan jeg anbefale i moderate mengder.

Protein er kjempe viktig-det er kroppens byggestener(oljen).
Karbohydrater er forbruksenergi (bensin),som du trenger som en god start på dagen.Kutt heller utover dagen.Selv spiser jeg ikke karbs 3-4 t før leggetid.

Rødt kjøtt er tung mat som bruker lang tid gjennom systemet (det råtner i magen).Det inneholder også mer mettet fett enn fisk of fugl.Fisk inneholder også viktige fettsyrer,og proteiner (som kyllingen også er rik på).

Og si at å spise ofte er for sukkerspisere er veldig feil.En som spiser sukkerholdig mat vil ha et blodsukker fall mye raskere enn 3 timer. Å spise kun 2-3 ganger om dagen er virkelig usunt.Fett inneholder mye mer kcal pr g,og mangler masse viktige næringsstoffer.
Iset: Du har sikkert gått ned i vekt,men jeg er redd for at innsiden din ikke er spesielt pen eller sunn.Du har mye mettet fett i kosten din.Dette er ikke lurt å holde på med i lengden.Det er ikke farlig å spise grønnsaker (og litt frukt),og det vil gi deg bedre livskvalitet.

Men..Det skal sier at du har mye fristende oppskrifer.. men selv ville jeg kun spist dette en gang i blandt.(max 1 gang pr uke).. Det er den ultimate åre tetter...dessverre..

Unngå rødt kjøtt og spis havregrøt til frokost? Dette hørtes ikke akkurat så lavkarbo ut.

Dessuten kan man gå raskt og sunt ned i vekt uten å trene så voldsomt også, men da må man jo spise lite karbohydrater og mye fett. Jeg lå faktisk på 3-3500 kcal i februar, trente ikke ETT sekund og raste ned 10 kg på 7-8 uker. Men det gjelder kun når man spise liiite karbo og mye fett. Hadde jeg spist 3500 kcal på Ggrete Roede hadde jeg sett ut som en flodhest.

Det er bare "sukker-etere" som trenger å spise hver andre-tredje time, som Skaldeman sier. Kjører man lite karbo - mye fett trenger man ikke spise mer enn 2-3 måltider daglig, da holder blodsukkeret seg stabilt pga maten man spiser.

Gammel 10-07-06, 15:46   #17
wasabi
Juniormedlem

wasabi sin avatar

Det er viktig å finne det som passer for hver enkelt. Vi er alle ulike. Men jeg får inntrykk av at mange her inne tror blindt på de ulike kostholdsfilosofiene.
Jeg studerer ernæring (ernæring kombinert med medisin) og blir veldig bekymret av å se utviklingen.
Både Fedon og Atkins (bl.a) har mye bra... Men det kan bli litt ekstremt når man presterer å si at fett er bra... Jeg tviler på at noen av disse "diett ekspertene" mener at mettet fett er sunt,så det er viktig å være realistisk, skeptisk og fornuftig til slike ting.Man bør ikke overdrive.
Hvis dere ønsker å kutte karben-gjør gjerne det.. men ikke bytt det ut med fett..Bytt det heller ut med protein-eller helst kun reduser karben,økt proteinene og ikke overskrid en fettprosent på 30... og da snakker vi minst mulig mettet fett.
Kroppen trenger næringsstoffer for at de ulike organene skal fungere.. du ønsker vel et langt rikt liv?

Gammel 10-07-06, 18:21   #18
jankph
Seniormedlem

jankph sin avatar

Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Arendal
Alder: 61
jankph er en juveljankph er en juveljankph er en juvel

Opprinnelig lagt inn av wasabi

...Men jeg får inntrykk av at mange her inne tror blindt på de ulike kostholdsfilosofiene...

Akkurat DET inntrykket sitter ikke jeg igjen med, og ingen sitter med den absolutte sannheten, om du studerer aldri så mye ernæring, så tror også du bare på det DU lærer om.

Det er mulig det innes enkelte ekstremister inni her og at meningene spriker i mange retninger, men etter å ha vært her et halvt år opplever jeg de fleste faste bidragsyterene her som avbalanserte og ike minst meget kunnskapsrike om egen kropp og hva som bidrar til bedre helse for den enkelte.

Og ser du nøye etter så finner du sikkert mange folk som er enige med deg...dette er ikke bare et pro-fett-og-anti-karbe-forum.

Jan.

jankph er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/LCHF Svar med sitat
Gammel 10-07-06, 19:10   #19
jeef-micro
Seniormedlem

jeef-micro sin avatar

Jeg har litt begge dele av oppfatninger her. Enkelte er veldig bestemte på at sin sannhet er den eneste "riktige" og er snare til å rakke ned på andre som har andre meninger, mens andre er flinke til å gi råd som omhandler andre filosofier en sin egen.

Gammel 10-07-06, 19:37   #20
Trolljenta
Seniormedlem

Trolljenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Det er viktig å finne det som passer for hver enkelt. Vi er alle ulike. Men jeg får inntrykk av at mange her inne tror blindt på de ulike kostholdsfilosofiene.
Jeg studerer ernæring (ernæring kombinert med medisin) og blir veldig bekymret av å se utviklingen.
Både Fedon og Atkins (bl.a) har mye bra... Men det kan bli litt ekstremt når man presterer å si at fett er bra... Jeg tviler på at noen av disse "diett ekspertene" mener at mettet fett er sunt,så det er viktig å være realistisk, skeptisk og fornuftig til slike ting.Man bør ikke overdrive.
Hvis dere ønsker å kutte karben-gjør gjerne det.. men ikke bytt det ut med fett..Bytt det heller ut med protein-eller helst kun reduser karben,økt proteinene og ikke overskrid en fettprosent på 30... og da snakker vi minst mulig mettet fett.
Kroppen trenger næringsstoffer for at de ulike organene skal fungere.. du ønsker vel et langt rikt liv?

Mettet fett er ikke farlig. Det er transfettet som er farlig.
Grunnen til at Fedon ikke anbefaler store mengder mettet fett er ikke fordi det er farlig, men fordi det ikke skal gå på bekostning av de essensielle omega 3-fettsyrene.

Ikke tro alt du lærer på skolen

Gammel 10-07-06, 20:43   #21
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Selvfølgelig mener de at mettet fett er sunt?! Og lavkarbo-lavfett er jo ikke noe man bør trakte etter. Du snakker jo om Ernæringsrådets kostholdsregler her, der man ikke skal spise mer enn 30 % fett. Vet du hvilket forum du egentlig er på?
Jeg mener ikke å være krass, men bare undrer meg litt over om du i det hele tatt skjønner hvor du egentlig er henne hehe.

Har du lest disse linkene?

Kjøtt og fete meieriprodukter er sunt

Fett er sunt

Spis fett - bli slank

Mer fett - mindre karbohydrater

Melk - sunnere enn sitt rykte

Feit mat som medisin

I tillegg har jo boka til Skaldeman fått strålende kritikker av flere ernæringsfysiologer, leger og overleger både i Norge og andre land, de kan du lese mer om her:

http://lillemaane.no/forfatter/anbef...skaldeman.html

Bla litt nerover på siden der.

Jeg sier ikke dette er den eneste og fulle sannheten, men jeg tror ikke det er så mange her inne som er enige i Ernæringsrådets anbefalinger om 30 % fett og annet, du finner flere som heller mer til Ketolyse, Skaldeman, Atkins og Lindberg.

Gammel 10-07-06, 20:45   #22
jeef-micro
Seniormedlem

jeef-micro sin avatar

Jeg driver og leser F2-plaan boka,som er lavkarbo i den grad at det er lav GI mat som anbefales (litt som fedon) der anbefales det faktisk å spise mindre fett og rødt kjøtt,mere fiber, og dette har ikke noe med å gå ned i vekt eller ikke å gjøre, men rett og slett å hindre sykdommer og kreft. Vektnedgangen kommer som en bonus

Gammel 10-07-06, 21:07   #23
Hege_
Medlem

Hege_ sin avatar

Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Ski
Alder: 52
Hege_ er ny på veien

Hva inngår i den "sunne" dietten din etterpå da? Hvis du "rovkjører" kroppen med å kun spise kjøtt og lite annet i et par uker for så å begynne med noe ala Grete Roede, vil du nok raskt legge på deg igjen.

Been there, done that!

"]

Hege_ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å holde meg til Lindberg... Svar med sitat
Gammel 10-07-06, 21:09   #24
wasabi
Juniormedlem

wasabi sin avatar

Selv om jeg studerer ernæring tror jeg ikke blindt på alt jeg leser der heller.. man skal være kristisk til alle kilder... for statens råd for ernæring mener at man skal ha et høyt karbo inntak(55-60%),noe jeg ikke støtter i like stor grad.
Man må ta det beste ut av de ulike "filosofiene" og mixe det med sunn fornuft,og kunnskap selvfølgelig.

Transfettet er det farlige fettet.. Transfett dannes i vommen hos drøvtyggere (altså ikke fisk og fjørkre)og finnes derfor i rikelige mengder i melk og kjøttprodukter. Transfett dannes også under herding av flerumettede fettsyrer i plante og fiskeoljer i produkjson av visse margariner (bruk derfor de myke variantene som er minst behandlet/herdet).

Inntak av matvarer med mye mettet fett fører til økt dannelse av kolesterolholdige lipoproteiner,og nedbrytingen av LDL kolesterol blirredusert...
Mye mettet fett kan føre til bla aterosklerose,brystkreft,tarmkreft,prostata,inflam masjonsykdommer i tarm og hud osv...

Og for de som kjenner Fedon så vet man at hans utsagn ang mettet fett er bl.a at mettet fett brukes som energikilde og fettlagring(og er det ikke nettopp dette dere prøver å unngå??).Han nevner også helserisiko ved mettet fett...

Gammel 10-07-06, 21:27   #25
janmesi
Medlem

janmesi sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Alder: 50
janmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snill

Har du ikke lest JAMA studien som nettopp konkluderte med at et høyt fettinntak IKKE øker risikoen for de sykdommene som du her referer til?

Les dette innlegget i Aftenposten:
http://www.aftenposten.no/meninger/d...cle1196966.ece

Hyggelig å ha en ernæringsstudent her på forumet! Håper du er en av de som liker å finne ut av ting på egen hånd, og som tør å utfordre de gamle og utaderte professorene som dessverre har kontroll over Ernæringsinstituttet på Blindern.

De befolkninger som har et høyest inntak av mettet fett, er samtidig de som har minst hjerteinfarkt (om noe i det hele tatt), ingen diabetes, lite eller ingen kreft. Dessverre får du ikke lære om dette på studiet ditt, men informasjonen er tilgjengelig og dersom du viser deg her av og til så skal vi nok fore deg med litt input av og til!

Send meg en PM med din mailadresse så skal jeg sende deg litt du kan se på!! God sommer ønskes alle ... // J

Les gjerne Skaldemans morsomme kronikk som stod i Aftenposten nylig:
http://www.aftenposten.no/meninger/d...cle1341653.ece

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvor mye ned i vekt? ceci 74 Induksjonen 3 12-07-06 02:50
Det går veldig fort!!? Spinny Ketolysekuren 13 21-06-05 19:26

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:29.