Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Avokadosuppe

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-05-04, 13:15   #1
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Avokadosuppe

2 store modne avocadoer
5 dl hønse eller grønnsaksbuljong
2 dl creme fraiche
salt
nymalt pepper


Del avocadoene, og grav ut fruktkjøttet. Mos det i foodprocessor. Tilsett buljong og creme fraiche, og smak til med salt og pepper.
Avkjøl eller varm opp.

Suppen pyntes ved servering med sitronskiver, avocadobåter, evt. rød rogn, hakket gressløk eller dill.

Serveres varm eller kald.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 03-10-04, 20:48   #2
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Er avokado lov på induskjon? Jeg elsker nemlig avokado

mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 03-10-04, 20:54   #3
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Ja, en halv Men ikke hver dag.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 03-10-04, 21:03   #4
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Jiiippiii!


mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 03-10-04, 21:23   #5
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av HP

Ja, en halv Men ikke hver dag.

Ikke hver dag?? Det har jeg ikke fått med meg... På side 129 i DANDR står det:

"Each day you can eat ten to twenty olives, half a small avocado, one ounce of sour cream or three ounces of unsweetened whipping cream, as well as two to three tablespoons of lemon juice or lime juice. But be aware that these foods occasionally slow down weight loss in some people, and may need to be avoided in the first two weeks.""

Lurer forresten på om det er 1/2 avocado ELLER 10-20 oliven ELLER rømme/fløte som er tillatt, eller om det er alt sammen (skjønner jo at det er rømme ELLER fløte) - jeg synes det er uklart formulert... Jeg for min del spiste som regel avocado med rømme og reker til frokost på induksjonen.

Avocado er forresten på tilbud på Rimi for tida - fem kroner stykket ut neste uke. JEG skal ihverfall lage avocadosuppe! Mmmmm....

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 03-10-04, 21:28   #6
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 48
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Scilla

JEG skal ihverfall lage avocadosuppe! Mmmmm....

For du er jo ikke sikker.... (på kostholdsfilosofien mener jeg... )

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 03-10-04, 21:32   #7
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av MHM

For du er jo ikke sikker.... (på kostholdsfilosofien mener jeg... )

He he Nettopp... (Men i morgen er jeg litt mer sikker altså. Da kommer jeg med MUP!)

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 03-10-04, 21:37   #8
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Scilla

Ikke hver dag?? Det har jeg ikke fått med meg... På side 129 i DANDR står det:

"Each day you can eat ten to twenty olives, half a small avocado, one ounce of sour cream or three ounces of unsweetened whipping cream, as well as two to three tablespoons of lemon juice or lime juice. But be aware that these foods occasionally slow down weight loss in some people, and may need to be avoided in the first two weeks.""

Lurer forresten på om det er 1/2 avocado ELLER 10-20 oliven ELLER rømme/fløte som er tillatt, eller om det er alt sammen (skjønner jo at det er rømme ELLER fløte) - jeg synes det er uklart formulert... Jeg for min del spiste som regel avocado med rømme og reker til frokost på induksjonen.

Avocado er forresten på tilbud på Rimi for tida - fem kroner stykket ut neste uke. JEG skal ihverfall lage avocadosuppe! Mmmmm....

Det er en av de tingene hver dag, så rømme - ingen avokado, 15 olivner - ingen avokado... Der står at disse tingene kan bremse vekttapet, så derfor sier jeg ikke hver dag de første 14 dagene...

Nå er det lenge siden jeg har skrevet dette: Det er bare 14 dager!

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 03-10-04, 21:46   #9
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 48
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av HP

Det er en av de tingene hver dag, så rømme - ingen avokado, 15 olivner - ingen avokado...

HÆ? Det forstod ikke jeg det som men. Du har sikkert rett. Er det noen begrensninger oppad på oljer og smør?

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 03-10-04, 21:51   #10
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

De begrensningene der går på at alle disse tingene kan virke inn på vekttapet og at en derfor skal være forsiktig. En er friere om en ikke gjøre det "by the book" da, men lettere å feile også da...

Oljer og smør begrenser seg selv... Men Atkins anbefaler maks 30% mettet fett.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 03-10-04, 22:15   #11
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av HP

Det er en av de tingene hver dag, så rømme - ingen avokado, 15 olivner - ingen avokado... Der står at disse tingene kan bremse vekttapet, så derfor sier jeg ikke hver dag de første 14 dagene...

Nå er det lenge siden jeg har skrevet dette: Det er bare 14 dager!

Joa'... men hvis man IKKE har problemer med vekttap, vil jeg tro at det går greit jeg da... logisk sett. Men jeg antar at du vet mer om hva Atkins mener enn det jeg gjør - det er derfor jeg spør! Det handler ikke om at man ikke greier å holde ut 14 dager

Av og til synes jeg for øvrig at "by the book" er vanskelig - for eksempel når induksjonsmenyen på side 232 inneholder både wraps, cottage cheese, crispbreads, nøtter og bønner... Men noen glipper må man jo regne med.

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 03-10-04, 23:11   #12
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Scilla

Av og til synes jeg for øvrig at "by the book" er vanskelig - for eksempel når induksjonsmenyen på side 232 inneholder både wraps, cottage cheese, crispbreads, nøtter og bønner... Men noen glipper må man jo regne med.

Er enig med deg der Scilla. Tror nok de retter det opp i neste utgave !

Courgette nut bread er laget at squash og mandler (bl.a) og hører ikke til under induksjons meny. Skjønner godt folk blir forvirra.

Cottage cheese er garantert ikke tillatt på induksjonen, - det står det flere steder - så her har de heller ikke lest korrektur.


men de andre:

Wraps: Her står det tydelig Smoked salmon and creme cheese wraps. Det betyr at du skal bruke røkelaksen som wraps rundt cremosten. Det en er gjenganger i Atkins oppskriftene ! Du skal altså IKKE ha røkelask og kremost inni en wraps !!

Crispbreads er laget av det samme som fiber rik. De er lovlige på induksjon. Inneholder stort sett bare fiber.

Green beans er ikke bønner som på boks, men de lange grønne du kjøper friske i grønnsaksdisken. Asparges bønner ?? De er iallefall lovlige på induksjonen.

For å rydde noen misforståelser av veien:

Sitat:

Each day you can eat ten to twenty olives, half a small avocado, one ounce of sour cream or three ounces of unsweetened whipping cream, as well as two to three tablespoons of lemon juice or lime juice. But be aware that these foods occasionally slow down weight loss in some people, and may need to be avoided in the first two weeks.

Du kan spise ti til tolv oliven OG en halv avocado OG rømme/ELLER kremfløte, i tillegg til to til tre spiseskjeer sitron eller limejuice.......Dvs. du må velge mellom rømme eller kremfløte ! Og dette kommer i tillegg til de andre tillatte varene/mengdene. Dette er bekreftet av Atkins Support.

Noen tåler alt dette uten problem. Andre har store problemer med alle meieriprodukter....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 03-10-04, 23:21   #13
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 48
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Det var opprydderen sin det Nille! Tusen takk.

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 03-10-04, 23:38   #14
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Nille

Wraps: Her står det tydelig Smoked salmon and creme cheese wraps. Det betyr at du skal bruke røkelaksen som wraps rundt cremosten. Det en er gjenganger i Atkins oppskriftene ! Du skal altså IKKE ha røkelask og kremost inni en wraps !!

Åååå ja!! Oppskriften sto ikke i boka, så da har jeg misforstått. Det høres for øvrig veldig godt ut!!

Opprinnelig lagt inn av Nille

Crispbreads er laget av det samme som fiber rik. De er lovlige på induksjon. Inneholder stort sett bare fiber.

OK - trodde det var Rugsprø...

Opprinnelig lagt inn av Nille

Green beans er ikke bønner som på boks, men de lange grønne du kjøper friske i grønnsaksdisken. Asparges bønner ?? De er iallefall lovlige på induksjonen.

My bad...


Opprinnelig lagt inn av Nille

Du kan spise ti til tolv oliven OG en halv avocado OG rømme/ELLER kremfløte, i tillegg til to til tre spiseskjeer sitron eller limejuice.......Dvs. du må velge mellom rømme eller kremfløte ! Og dette kommer i tillegg til de andre tillatte varene/mengdene. Dette er bekreftet av Atkins Support.

Gode nyheter!!!


Takk for et grundig, flott og oppklarende svar, Nille! Du er en knupp!!

PS: Iset skulle bare sett hva en uskyldig oppskrift ble til... Sorry Iset

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no