View Full Version : Det PERFEKTE ketolysebrødet! 2,24 g karbo per 100 g!
Å fy søren så godt dette brødet er!!! Jeg elsker sånne kornete brød, og dette ble jo ekstra kårny :p
Hvordan oppbevarer jeg dette? Skjærer opp og hiver i fryseren eller holder det seg i brødboksen til jeg har spist det opp??
Å fy søren så godt dette brødet er!!! Jeg elsker sånne kornete brød, og dette ble jo ekstra kårny :p
Hvordan oppbevarer jeg dette? Skjærer opp og hiver i fryseren eller holder det seg i brødboksen til jeg har spist det opp??
Ja, ikke sant! Dette brødet er gull verdt for meg! Så bra at ditt ble like godt som mitt, hehe!
Jeg skjærer skiver og legger noen i fryseren (fire-og-fire skiver).
Resten oppbevarer jeg i kjøleskapet.
Jeg er veldig teskjekjerringa, men vær så snill å svare på dette: Hvordan merker man at brødet er ferdig? Det sto avhengig av ovn...kjedelig å ta ut brødet som ikke var ferdigstekt likevel...
Jeg er veldig teskjekjerringa, men vær så snill å svare på dette: Hvordan merker man at brødet er ferdig? Det sto avhengig av ovn...kjedelig å ta ut brødet som ikke var ferdigstekt likevel...
øh.... aner ikke. Jeg stekte det i to timer, skrudde av ovnen, tok brødet ut av formen. Satt brødet på rist og lot det stå i ovnen over natten. Brøden ble snadder!
Dette brødet har jeg laget flere ganger, og det er kjempegodt!! Jeg maler både sesamfrø og linfrø i kjøkkenmaskinen, og brødet blir ikke fuktig i det hele tatt.
Jeg korter ned på steketiden, og kan spise det med en gang det er ferdig.
Jeg tror jeg hadde fjernet anbefalingen med å legge linfrøene i bløt i det første innlegget Lollypop, for det virker jo som om det er det som gjør brødet så bløtt, i tillegg til at det tar ekstra tid.
Tusen takk for flott oppskrift!
Nå prøver jeg meg på en blanding med bakemix og litt kruskakli, *spent*!
Nå prøver jeg meg på en blanding med bakemix og litt kruskakli, *spent*!
Jeg quoter meg selv. Dette brødet ble det beste lavkrabobrødet jeg har bakt, det smakte virkelig BRØD!
Jeg malte alle frøene og hadde i 80 g bakemix og 20 g kruskakli og litt naton. Brødet løsnet enkelt fra formen etter 1 times steking, og jeg kunne spise det med en gang. Lite karber blir det jo og!
Bilder:
Det har hevet godt, men på en litt merkelig måte :).
http://www.fotoknudsen.no/archive88/201020041705NO3AvxxxVmezozN6Xm/medium/210420082255Gtn8tSIZsoqpKgNM4o.JPG
http://www.fotoknudsen.no/archive88/201020041705NO3AvxxxVmezozN6Xm/medium/210420082223Pf9Cbxsxv7j61CAeO5.JPG
Iiiik Safir, våre så litt forskjellige ut http://forum.scrapscandistyle.com/images/smilies/fnis.gif Jeg har fulgt Lollypops oppskrift til punkt og prikke jeg jo... (bruker malte tørre linfrø da)
http://www.freewebs.com/lindasd/lavkarbo1.jpg
Iiiik Safir, våre så litt forskjellige ut http://forum.scrapscandistyle.com/images/smilies/fnis.gif Jeg har fulgt Lollypops oppskrift til punkt og prikke jeg jo... (bruker malte tørre linfrø da)
http://www.freewebs.com/lindasd/lavkarbo1.jpg
:lol:
Mine tidligere brød har lignet mer på ditt, så kanskje det er bakemiksen. Jeg pisket eggene godt, og hadde i natron i tillegg. Det var godt med litt lysere brød.
Hoho! Jeg blir så glad når folk prøver ut ting for meg. Spesielt baketing. ^^
Min erfaring som førstegangsbaker;
Det var selvfølgelig tomt for kruskakli på butikken,men de hadde Fibra kliblanding;(hvete/rugkli 3.8kh pr 40gr. pose) supplerte med 30gr valnøtt og 30gr soyaprotein.
Mosa 3 egg og CC, hadde i 4 egg og smelta meierismør og vispa alt sammen ei stund før jeg hadde oppi det tørre (kjørte alt i stavmixern uten bløtlegging)
Så stekte jeg brødet en time i tupper-silikonform, vippa det ut og stekte det en time til.
Resultatet ble helt mmmmmmmm:D
kom fram til et kh-innhold på 19.35 (2.03 pr 100gr)
Kjempegodt å ha noe annet enn pålegg å legge under pålegget!!:rolleyes:
har nå vært nødt å lage brød med kruskakli og det skal æ aldri gjøre igjen...det var ganske ekkelt sammenlignet med blandinga ovenfor-trur nok det er valnøttene som gjør susen...skal faktisk prøve å bake med kun valnøtter i kveld:p
Har prøvd lollipopbrødet nå. Tok original oppskriften med bare linfrø, sesamfrø og kruskakli. Synes det ble helt ypperlig jeg! Skal prøve ut noen av de andre variantene etterhvert. Takk for oppskriften!
Photobscura
27-04-08, 19:04
Forrige gang ble jo halvparten brent, og jeg måtte skjære av et helt lokk med svart brød, dermed ble det knøttsmå skiver som hadde en liten bismak av kull...
I min ovn holder det med ca 150 grader i halvannen time fant jeg ut, og denne gangen ble det helt über!
Hadde ikke nok sesamfrø så ca halvparten ble bytta ut med solsikkekjerner. Gjorde seg! Men jeg har ikke regna ut forskjellen på karber i forhold til det.
Photobscura
27-04-08, 19:15
Haha! Ble faktisk littegrann mindre karber med solsikkekjerner!
Mitt brød veide 880 gram, inneholder alt i alt 30,4 gram karbohydrater. Og nå trodde jeg at jeg skulle klare å huske hvordan jeg finner ut hvor mye det blir pr hundre gram, men det er et stort mattehull i hodet mitt :o
Photobscura
27-04-08, 19:28
Tusen takk!
Da har brødet litt mer karber enn trådtittelen forespeiler, men ikke så ille uansett da!
neida, det e jo ikkje så voldsomt-og forandring fryder!:) Men....ser at det e voldsomt store forskjeller på karboinnhold i linfrø-HVORFOR?????? fra 0 til over 30...trodde linfrø var linfrø liksom:(
Nå står mine brød i ovnen... men jeg satt timeren på 2 timer... burde kanskje minke det... for jeg har malt både linfrø og sesamfrø...??
Photobscura
27-04-08, 19:38
Mitt ble brent på 180 grader etter en time, så jeg ville ha sjekket med jevne mellomrom i hvert fall!
Men min ovn er ganske liten, og det tror jeg har litt å si.
Jeg quoter meg selv. Dette brødet ble det beste lavkrabobrødet jeg har bakt, det smakte virkelig BRØD!
Jeg malte alle frøene og hadde i 80 g bakemix og 20 g kruskakli og litt naton. Brødet løsnet enkelt fra formen etter 1 times steking, og jeg kunne spise det med en gang. Lite karber blir det jo og!
Bilder:
Det har hevet godt, men på en litt merkelig måte :).
http://www.fotoknudsen.no/archive88/201020041705NO3AvxxxVmezozN6Xm/medium/210420082255Gtn8tSIZsoqpKgNM4o.JPG
http://www.fotoknudsen.no/archive88/201020041705NO3AvxxxVmezozN6Xm/medium/210420082223Pf9Cbxsxv7j61CAeO5.JPG
Dette brødet ser ca ut som mitt blir. Kjempedeilig brød, og med lite karber. Godt å høre at så mange liker det så godt. :-)
Mitt ser også sånn ut, men ikke den rare formen da, mitt har form som et vanlig normalt brød. :lol:
Jeg får bare ikke til det brødet her. Uansett om jeg bløtlegger eller ikke, det blir like klissete og ekkelt inni.
Jeg får bare ikke til det brødet her. Uansett om jeg bløtlegger eller ikke, det blir like klissete og ekkelt inni.
Har du prøvd å male alt av frø?
Jepp, jeg malte alt. Det hjalp ikke.
Fortell fremgangsmåten din da:)
Sånn blir mitt brød,med valnøtter og solsikkekjerner denne gangen:) Stekt i Tupperware silikonform.
Ikke så mye å fortelle.. Knuste lin- og sesamfrø med stavmixer, blandet med kruskakli og salt,
Moste CC og egg til en glatt røre med stavmixeren, og blandet alt.
Glemte oljen, men jeg tror ikke det utgjorde noen forskjell.
Det ble passe deigete, hevet ikke noe særlig. De andre gangene har det sett likt ut
som Safir sitt, heva seg veldig på midten. De to gangene jeg har prøvd med bløtlagte
linfrø har det stekt i 2 til 2,5 time, nå når jeg knuste stekte det i godt og vel en time.
Kunne sikkert stekt det lenger, men da hadde det nok blitt slagvåpen og ikke mat.
Skorpen er veldig god, men i midten er det bløtt, svampete, gøggete, you name it.
Jeg får ikke til å spise det, jeg blir kvalm.
Photobscura
12-05-08, 01:39
Jeg synes brødet er über!
Men er det noen som opplever det som en partystopper?
Jeg er på Atkins vedvarende nå, og dette brødet inneholder ting jeg kan spise i forhold til stigen, men står bom stille om dagen. Noen erfaringer her?
Æ steike mitt brød på 190 grader i en time, så tar æ det ut av forma,snur det oppned og steike videre 45+ minutter på 150 grader.
Jeg vil prøve å bake dette brødet, for kanskje det blir lettere for meg å komme igang med slankingen da:-)
Men kommer jeg i ketolyse om jeg spiser dette brødet?
:)
Er det noen som har prøvd å bake dette brødet i brødbakemaskin?
Jeg har den siste tiden bakt et brød i uken - har blitt helt avhengig av det.
Jeg bruker køkkenmaskinen med kniv. Kommer alt det tørre i og kjører ca. 1-2 min.
Tilsetter deretter resten + 1 tsk natron.
Baker den i silikonform (med papir) midt i ovnen ved 200 grader i 1 1/2 time.
Å bruke litt natron bevirker at brødet hevet litt - blir helt perfekt.
Herremin, dette må jeg bare prøve:-)
Har bakt brød ørten ganger på lavkarbovis... JEG steker dem ca 1 time på 220 grader, tar brøda ut av oven og skjærer det opp i skiver tvert.. Lar skivene ligge å tørke en times tid før jeg "samler" alle skivene til et brød igjen og legger hele greia i frysern. Tar deretter ut skiver etter behov som jeg varmer litt eller tiner i ristern.
Jeg lar IKKE frøa ligge i vann, det blir bare klisj og ekkelt. Men jeg halvmoser dem. Og jeg bruker natron i tillegg. Så lenge hovedgreia er 6-7 egg, 1 boks rømme/CC og 100-200 gr linfrø, kan man ha i det man lyster alt etter karbinnhold. Selv er jeg en flittig bruker av hvetekim, glutenmel, soyamel, fiberhusk, malte nøtter, ymse frø, bare fantasien setter grenser! MEN det som sagt et must å skjære skiver og tørke skivene etter steking...
Hvis du ettersteker brødet litt, slipper du kanskje å legge skivene til tørk;)
Hvis du ettersteker brødet litt, slipper du kanskje å legge skivene til tørk;)
Grunnen til at jeg IKKE steker brøda lengere enn 1 time er det at jeg IKKE liker den skorpa som kommer ved langtidsstekinga. Dessuten går det jo kjappere å steke brødet i 1 time for så å la det tørke en liten stund?? :D
Eller jeg tørker det egentlig ikke, jeg lar skivene ligge til dampen har gått ut av dem...:p Mine skiver blir aldri klissete, kanskje fordi jeg maler frøa?
Jeg har mitt brød i ovnen nå.. Gleder meg til det er ferdig:-) :)
Nå har jeg også erfart at skivene må tørkes litt:-) Så neste gang jeg skal bake legger jeg ikke linfrø i vannn. Så skal jeg tørke brødet i skiver etterpå ( i ovnen)
søt uten sukker
24-05-08, 16:40
Jeg har også bakt i dag. Hverken malte eller la frøene i vann. Brukte også litt hvetekim i tillegg ti kruskakli. Ble helt perfekt! Trengte ikke å stå til kvelden. Trengte ikke å skjære det i skiver.. Til og med min kjære mann syntes det var godt..:p Hehe. Nå står naboen å baker det også etter å ha smakt her hos meg.
Hvordan maler man opp eller knuser frøene i disse brødoppskriftene på enklest mulig måte:confused:
Jeg er ny og skal få min mann i gang. Han "brekker seg" når han får hele korn og frø i maten:(
Hvordan maler man opp eller knuser frøene i disse brødoppskriftene på enklest mulig måte:confused:
Jeg er ny og skal få min mann i gang. Han "brekker seg" når han får hele korn og frø i maten:(
På min kjøkkenmaskin og til min stavmikser, så fulgte det med en liten "chopper" som man kan hakke/male saker og ting i.
Ellers får du kjøpt ferdigmalte(knuste linfrø.
:)
søt uten sukker
26-05-08, 08:25
Jeg malte ikke mine opp.. Skal fortelle hvorfor...skulle nemlig det.. hadde frøene i litermåleren.. tok stavmikseren.. bzzzzz. frø over HELE kjøkkenet..:o ergo, tok hele frø...:D
Jeg malte ikke mine opp.. Skal fortelle hvorfor...skulle nemlig det.. hadde frøene i litermåleren.. tok stavmikseren.. bzzzzz. frø over HELE kjøkkenet..:o ergo, tok hele frø...:D
Min stavmixer har en egen boks, nesten som en liten food processor,
da blir det ikke rot og søl. Bruk heller kjøkkenmaskin eller blender hvis du har,
lokk er et absolutt must om du skal knuse frøene.
Neste gang tror jeg jeg lager "lapper" og steker de til det blir knekkebrød.
søt uten sukker
26-05-08, 20:29
Mmm.. det høres godt ut.. Må nok vente et par uker jeg nå.. Har begynt på Atkins induksjon i dag:D
Da står mitt i ovnen. Kjøpte ferdigmalte linfrø og hadde sesamfrøene i hele. Har lagt litt folie over formen i ovnen. Håper det blir godt!
Da står mitt i ovnen. Kjøpte ferdigmalte linfrø og hadde sesamfrøene i hele. Har lagt litt folie over formen i ovnen. Håper det blir godt!
Ble det godt!?
Lollypop brødet er fantastisk:D bakt det 3 ganger nå, spiser 2 skiver hver morgen;) god, enkel og viktigst; rask frokost:D. Begynte å bli litt lei av egg, men siden jeg spiser det sjeldnere nå, går det bedre;)
søt uten sukker
12-06-08, 19:27
Åh.. nå har jeg bakt det igjen også.. Men denne gangen med litt solsikkefrø i også. Kan anbefales!
søt uten sukker
12-06-08, 19:29
Lollipop : Jeg tror jeg elsker deg! Du har løftet lavkarbo diett til en ny dimensjon. Og dette er det ikke bare jeg som sier. hilsen også mannen min, naboen min og mammaen min:p
tom. mamma likte brødet:p (hun som er fransk brød slave) takk ijen:)!
Photobscura
13-06-08, 17:29
Har gitt videre oppskriften til ei venninne som får vondt i magen av vanlig brød, ei dame på jobb som er gift med en diabetiker og ei annen jente på jobben som begynner på lavkarbo hver uke :rolleyes:.
Alle elsker det :D
ArneBelinda
14-06-08, 07:57
Takker for super oppskrift på meget godt brød!!
Spiser 2 tynne skiver til frokost og tar med 2 skiver på jobb til lunsj.
Her er min til nå beste måte å lage dette brødet...
Setter i gang visping av 7 egg til eggedosis-konsistens
Knuser alle sesam og linfrø
Blander alt det tørre (hadde i 0,5 ts natron)
Mikser/knuser Cottage Cheese og ett egg sammen til en klumpfri røre
Smelter meierismør så jeg har 1,5 dl
Setter i gang kjøkkenmaskina med eltekrok og alt det tørre.
Heller i smør (noe avkjølt) og Cottage Cheese/egg blanding
Har i ”eggedosisen”
Mikser dette godt sammen
Har det oppi 1,5L brødformer
Settes i ovnen 190grader i 2 timer
Tar de ut av formen og lar de stå natten over på rist inni ovnen
Nydelige brød!!!
Dette trenger man:
8 egg
1 boks Cottage Cheese
1,5dl smeltet meieri smør
0,5ts natron
0,5ts salt
100g sesamfrø
200g linfrø
100g kruskakliDa blir det sånn som dette
http://img.photobucket.com/albums/v45/ArneBelinda/Ketolysebrd002.jpg
Har i ”eggedosisen”
Mikser dette godt sammen
Nydelige brød!!!
Dette trenger man:
8 egg
1 boks Cottage Cheese
0,5ts natron
0,5ts salt
100g sesamfrø
200g linfrø
100g kruskakliDa blir det sånn som dette
Blir sulten :rolleyes:
murmeluppa
23-06-08, 17:46
skal man ikke ha soyaprotein eller noe i???
*haster, står med røren nå, hihi ;)
Nå står brødet mitt i ovnen. Jeg rota det til, og la bare ca 110 gram linfrø i ovnen, og spedde på med 45 gram ekstra sesamfrø, og 45 gram ekstra kruskakli for å få den rette mengden tørt. Håper brødet blir bra!
Skal sjekke ovnen med jevne mellomrom slik at det ikke brenner seg, som jeg har sett andres har gjort ;) :) :D
Idag har jeg spist Lollypopbrød til frokost. Mitt brød endte på ca 4 Kh pr 100 gram. Brødet ble veldig godt, men det metter ikke på langt nær som egg&bacon, så det blir snart lunsj! Uansett er det velldig ålreit å kunne ha ei brødskive av og til igjen!
Dette ble veldig bra!! Deilig med en tynn, tynn skive brød:) Og veldig enkelt og greit å bake! Skal smøre sammen et til, så har vi en del liggende i frysern:) Jeg hadde hele herligheten i ei silikonform, og da ble det jo et høyt og fint brød + at det var veldig enkelt å få ut. Anbefales!! Veldig godt å ha skiver igjen:) Og det uten de dyyyyre spesialsakene...
Min variant blir som helt vanlig, govt brød. Passe konsistens og virker ferskt selv etter noen dager. legger det i papirpose i frser eller på benken.
7 egg - vispes lett sammen for hånd
1 boks cc - blandes i , stresser ikke med å mose den
100 gr sesamfrø - hele i
100 gr kruskakli
130 gr linfrø - hele og tørre i
70 gr solsikkekjerner
1 ts natron
1 ts Splenda
1++ ts salt
Som dere ser har jeg ikke olje/smør i - det glemte nok venninna mi å skrive opp på oppskriften jeg fikk... :-) Det synes jeg er helt ok, brødet er digg!
Stekes 170 gr i to timer. Tar det ut av bakepapirkledd brødform med en gang og lar det kjøles lenge på benken. Skjærer opp i skiver og fryser når avkjølt.
hei:)
hva er en boks cc? *flau*
Da står det brød i ovnen her, jeg er spent.
Er det egentlig samma hva slags linser en bruker?
SiljeMerete
30-07-08, 21:33
Da står det brød i ovnen her, jeg er spent.
Er det egentlig samma hva slags linser en bruker?
linser?? eller linfrø?:rolleyes:
linser?? eller linfrø?:rolleyes:
leste feil jeg, så brukte linser jeg. hehe :p
Dette brødet var veldig godt! Luktet så fantastisk at ungene sirklet som sultne gribber rundt ovnen... :P
Mitt ble veldig klisset inni, neste gang skal jeg mikse litt pluss/minus ymse saker, det var egentlig veldig gøy å lage det og smakte nydelig :D
søt uten sukker
31-07-08, 22:44
Hvis brødet blir veldig klissete, stek det lenger. Jeg glemte mitt i ovnen en gang slik at det sto 3 timer isteden for 2.. Ble faktisk bare bedre av det:p
Ellers har jeg variert brødet noen ganger ved å kutte ut linfrøene ( blir nemlig litt lei av de) og erstattet med soyaflokker. Veeldig godt synes jeg:D
Med linser ble det ikke klissete, men mer karbo da.
Har laga lollypop-brødet tre ganger nå. Første gangen med CF og 6 egg (man tager hva man haver...) og neste gang som iflg den "originale" oppskrifta. Veldig fornøyd begge gangene! Eeeelsker dette brødet.
Den tredje gangen (igår) tenkte jeg at jeg skulle forsøke å bløtlegge linfrøene...Ikke bra! Brødet ble stekt like lenge/lenger enn de to første gangene, og jeg tror det fikk hvile like lenge oxo. Men det var skikkelig klissete! Falt bare fra hverandre :( Forsøkte å steke det litt til, lot det stå og hvile enda litt til, men uten effekt. Så det var ikke så mye å skryte av til modern (skulle ta med og vise henne. Typisk!), hadde heldigvis noen skiver igjen av brød #2... ;)
Neste gang går jeg tilbake til å bare knuse linfrøene ja :P
Photobscura
04-08-08, 07:10
Ecli: Skjær opp i skiver og tørk dem i stekeovnen :)
Gjorde et forsøk på det, men det bare smuldra opp! Men jeg tok da de små bitene og stekte i ovnen evt i stekepanna. Funka fint det. Fint at jeg har ferie nå, for det var ikke noe å ta med seg i matpakka på jobb ;)
Nå står brødet i ovnen, håper det blir bra!
Men mitt blir det mer karber i, står 34 g karbs på linfrøene ( de hadde bare en sort på mega :( ),
så jeg bytta ut halvparten med solsikkekjerner for å få litt mindre i,
så totalt blir det 77,2 karbohydrater på hele brødet.
Men jeg går på Fedon, så det er vel ikke noe krise.
ArneBelinda: brød etter din oppskrift står i ovnen hos meg nå :) Gleder meg til å smake! OG: gleder meg til å mate sambo med dette! (han har nemlig nylig lagt sin elsk på mursteinbrødene man kjøper i butikken). :p
Photobscura
07-08-08, 13:55
Alle linfrø har det samme karboinnholdet, det er ingen som har mer enn andre. Men de går ufordøyd gjennom kroppen, og blir dermed regnet som null ;`)
...hvis du ikke maler dem opp vel? DA har de karbo?? Eller?
Photobscura
07-08-08, 14:02
Det er mulig, men det gjør jeg ikke, for da smaker brødet gøgge :o
Dette trenger man:
8 egg
1 boks Cottage Cheese
0,5ts natron
0,5ts salt
100g sesamfrø
200g linfrø
100g kruskakliHvis jeg vil bytte ut litt linfrø med soyaproteinpulver, hvor mye tror dere det tilsvarer da? Om jeg tar bort 100gr linfrø her, hvor mange gr pulver må jeg ha i da?
Det er mulig, men det gjør jeg ikke, for da smaker brødet gøgge :o
:lol:
Noen som vet svaret på spørsmålet mitt rett over her?
Hvis jeg vil bytte ut litt linfrø med soyaproteinpulver, hvor mye tror dere det tilsvarer da? Om jeg tar bort 100gr linfrø her, hvor mange gr pulver må jeg ha i da?
[/list]
Tror du bare må prøve deg fram til deigen er passe klissete :)
Noen som vet svaret på spørsmålet mitt rett over her?
Jeg tror jeg ville satset på omtrent tilsvarende mengde - i volum. Altså: vei opp 100 gram linfrø og se hvor mye det er i desiliter, også tar du den desilitermengden soyaprotein.
Er ikke hundre gr soyaprotein litt mye??
Det gjør jo at deigen "sveller" mye mer enn linfrøene, gjør det ikke. Vet bare at jeg bruker 2 ss i min egen oppskrift (etter alle de andre ingrediensene) og det holder i masse vis :)
Er ikke hundre gr soyaprotein litt mye??
Det gjør jo at deigen "sveller" mye mer enn linfrøene, gjør det ikke. Vet bare at jeg bruker 2 ss i min egen oppskrift (etter alle de andre ingrediensene) og det holder i masse vis :)
Jo, jeg tror det, det var derfor jeg forslo tilsvarende volum, ikke vekt :)
Jeg tror jeg ville satset på omtrent tilsvarende mengde - i volum. Altså: vei opp 100 gram linfrø og se hvor mye det er i desiliter, også tar du den desilitermengden soyaprotein.Takk - jeg gjorde dette og det var vellykket :D
Det perfekte ketolysebrødet er det beste brødet jeg har smakt av alle oppskriftene jeg har prøvd på lavkarbo.no
Helt ærlig?
Jeg prøvde dette i går. Det ser ut som et brød, litt klissete, men totalt uspiselig etter min smak. Har fulgt oppskriften. La i vann frøene til de var møre, pisket eggedosis av eggene etc.
Min mann driver også lavkarbo, og var spent på å smake brød igjen, uspiselig sa han. Enten har jeg gjort noe feil, eller så er det smaken vår.:(
Helt ærlig?
Jeg prøvde dette i går. Det ser ut som et brød, litt klissete, men totalt uspiselig etter min smak. Har fulgt oppskriften. La i vann frøene til de var møre, pisket eggedosis av eggene etc.
Min mann driver også lavkarbo, og var spent på å smake brød igjen, uspiselig sa han. Enten har jeg gjort noe feil, eller så er det smaken vår.:(
Det var synd å lese!
Jeg legger ikke linfrøene i vann.
Jeg blander egg og CC - noen ganger bruker jeg stavmikser, andre ganger ikke.
Også heller jeg oppi frøene. Noen ganger litt hakka nøtter dersom jeg har en neve nøtter liggende i skapet.
Oljen til slutt.
Jeg prøvde dette i går. Det ser ut som et brød, litt klissete, men totalt uspiselig etter min smak.Sånn ble mitt også første gangen. Har blitt nødt til å gjøre noen endringer ja. For det første må ikke linfrøene legges i bløt. De skal, sammen med alt annet av frø der, males helt opp fint. Jeg bruker blenderen til dette. Da får man masse "mel". Jeg har også en liten dæsj soyamel oppi. Ellers har jeg også 1/2 ts natron oppi og 1/2 ts splenda oppi. Nyydelig, og kan ikke minne om det første brødet jeg bakte :rolleyes:
Helt ærlig?
Jeg bruker denne oppskriften, men i likhet med mange andre maler jeg opp linfrøene også. Bytter ut noe linfrø med solsikkefrø. Har aldri laget eggedosis, bare har alt i mixeren og setter på til det er en klissete deig.
Helt ærlig?
La i vann frøene til de var møre
Enig med siste talere...
Jeg legger heller ikke linfrøene i vann, for jeg opplevde akkurat det samme en gang, som du sikkert har opplevd nå; brødet ble bare klissete og ekkelt i midten, kunne sikkert stekt det et helt døgn uten at det ville blitt bra etter min smak (stekte det totalt 4t(!) tror jeg...)
Men når jeg maler frøene blir brødet perfekt! Yami :p
Jeg har forresten også redusert til 6 egg; første gangen hadde jeg ikke mere nemlig, og siden det ble bra resultat har jeg bare fortsatt på det ;) Det også vil jo gjøre at brødet ikke blir så klissete (men jeg syns fremdeles det er saftig og godt altså!)
Photobscura
17-08-08, 13:46
Jeg har også bare seks egg i, men jeg kjøper sånne trettieggpakker på innvandrerbutikk, og de er litt større enn de eggene jeg kjøper i butikken.
Det jeg gjør, enkelt og greit, er at jeg blander egg, cc, olje, salt og en ts bakepulver sammen. Måler opp på matvekta med alt av det tørre (kruskalkli og frø), og bare heller det oppi bollen med det våte, blander lett sammen og freser på med stavmisker til alt er blanda sammen.
Når brødet er ferdig, skjærer jeg av skalkene og lar det ligge et par timer.
Ikke annet enn supervellykket. Men jeg rister nesten alltid brødskivene først når brødet ikke er dagsferskt lenger.
Hypp på å prøve å lage knekkebrød av det også, ved å tørke skiver i ovnen :)
Noen tips og erfaringer her? Kan man gjøre det når brødet er ferskt, og hvor lenge og på hvilken temperatur?
Hei!
Jeg har nå bakt brødet, men er ikke sikker på antall karbohydrater.
100 gram sesamfrø inneholder 9,3 gram karbohydrater
100 gram kruskakli inneholder 18,5 gram karbohydrater
200 gram linfrø inneholder 68 gram karbohydrater
7 egg inneholder 2,1 gram karbohydrater
1 boks CC inneholder 1,5 gram karbohydrater
Dette blir 99,4 gram karbohydrater i ett brød. Om man regner at ett brød veier ca 600 gram, så vil det bli 16,56 gram karbohydrater pr 100 gram...
Eller er mitt regnestykke helt på trynet?
Har ikke smakt på brødet enda, mend et luket godt :-)
Hei!
Jeg har nå bakt brødet, men er ikke sikker på antall karbohydrater.
100 gram sesamfrø inneholder 9,3 gram karbohydrater
100 gram kruskakli inneholder 18,5 gram karbohydrater
200 gram linfrø inneholder 68 gram karbohydrater
7 egg inneholder 2,1 gram karbohydrater
1 boks CC inneholder 1,5 gram karbohydrater
Dette blir 99,4 gram karbohydrater i ett brød. Om man regner at ett brød veier ca 600 gram, så vil det bli 16,56 gram karbohydrater pr 100 gram...
Eller er mitt regnestykke helt på trynet?
Har ikke smakt på brødet enda, mend et luket godt :-)
Man skal visst ikke regne med karbohydratene i linfrø, fordi de går ufordøyd gjennom kroppen - sies det her. (http://forum.lavkarbo.no/showpost.php?p=512398&postcount=325)
Linfrø er 0 karbohydrater :ja:
Cottage cheese har 1,5 gram karbohydrat pr 100g vare. 1 boks er 300gram. Dvs 4,5 karbohydrater :)
Linfrø er 0 karbohydrater :ja:Også hvis man maler dem opp? Syns jeg har lest noe rart her inne ang det så... *forvirra* :rolleyes:
Også hvis man maler dem opp? Syns jeg har lest noe rart her inne ang det så... *forvirra* :rolleyes:
Slik jeg har skjønt det så er det 0 karber enten de er hele eller malt opp...
Men jeg kan jo ha misforstått.... :o Det må sjekkes ut....
Paradis-Oscar
19-08-08, 16:54
Jeg vet ikke om det er noen hjelp for dere, men jeg husker at han Dr.Oz på Oprah (jeje, Oprah som kilde, jeg vet...:p) sa at linfrø måtte knuses for at de skulle være mulig for kroppen å fordøye (for å få i seg de gode omega 3-oljene).
Så hvis det er lettere for kroppen å suge opp næringen når de er knust, betyr det kanskje at kroppen suger opp mer av karbene også...er det logisk? :o
Det er like mye karber i om de er malt opp eller ikke. Men om de er uknuste går de oftest ufordøyd gjennom kroppen. Det har lite å si siden der er lite karber uansett.
Forskjellige leverandører opererer med forskjellig karboinnhold på linfrø. Og at de inneholder karber er sikkert. De meste av karbene består imidlertid av fiber, så netto karber er 1,6 pr 100 gram (ref Fitday). Det er jo uansett ikke mye.
Jeg har brød i ovnen nå, og er SPENT! Mannen glemte å kjøpe kruskakli, så jeg malte noen nøtter og hadde i litt soyaprotein (kjenner jeg er laaaaangt unna lavkarbotankegangen, men jeg var så himla innstilt på å lage brød, så da...), og en teskje bakepulver, og brødet har hevet kjempefint! Dette blir spennende å se sluttresultatet på !
Jeg er så utrolig glad for å ha funnet denne oppskriften. Har virkelig savnet å spise brød til frokost og/eller på jobb. lettvint ja:) Men jeg brukte ikke linfrø jeg da. Tok solsikkekjerner og valnøtter i stedet. Og så hadde jeg bare en halv bok med CC så jeg tok litt rømme i:) Så brukte jeg sånn bakemiks fra ketolyse isteden for havrekli eller hva det var:) Meget godt iallefall, og det beste av alt: Det smakte ikke egg:D
dette skal prøves idag, sammen med sjokoladekaken og gryterett. Blir skikkelig kjøkkendag her gitt!
Men jeg brukte ikke linfrø jeg da. Tok solsikkekjerner og valnøtter i stedet
bytta du linfrø mot disse i lik mengde (vekt)? eller...
Ok, mitt ble ikke stekt lenge nok, det er litt fuktig, men smakte ok. Har nok savnet den tyggemostanden man finner i brød.
Dette ble bare suverent på smak. Etter å hatt det stående på rist natten gjennom, var det fortsatt litt klissete.
Jeg lurer på om det bør oppbevares kjølig med tanke på ingrediensene?
Vet du Lollypop noe om holdbarhet og om det kan fryses?:D
Takk for god oppskift!!!! Som flere sier har jeg også savnet å spise litt brød, også er selvfølgelig lettvint å spise på jobb ;)
Dette ble bare suverent på smak. Etter å hatt det stående på rist natten gjennom, var det fortsatt litt klissete.
Jeg lurer på om det bør oppbevares kjølig med tanke på ingrediensene?
Vet du Lollypop noe om holdbarhet og om det kan fryses?:D
Heter ikke lollypop jeg da ;) men jeg har hatt god erfaring med å fryse dette brødet! Skjært det opp i skiver før jeg fryser det, og så kan jeg ta opp en eller to skiver hver dag, eller halve brødet som jeg så har i kjøleskapet på jobben. Fungerer flott det, står seg godt i 1uke i kjøleskap.
smaker dette som det brødet som står på pakken på ketolyse bakemiksen??
Tusen takk for oppskriften!
Jeg fant ut at jeg skulle prøve å bake dette brødet i morges, men jeg hadde ikke alle ingrediensene. Hadde ikke kruskakli, men byttet det ut med solsikkekjerner i stedet.
Jeg malte linfrøene og solsikkekjernene med stavmixeren, og prøvde å følge oppskriften ellers ut fra det jeg husket. Hadde det litt travelt med å få det i ovnen før jeg måtte en tur ut i morges, så jeg glemte sesamfrøene og saltet :-) Jeg hadde også litt bakepulver i "røra".
....men brødet ble meget bra det. Sitter og prøver det ut akkurat nå, og jeg er godt fornøyd. I morgen blir det ny baking, men denne gangen skal jeg huske det resterende ;-)
Selv min kjære som har savnet brød sårt den siste uken, syntes det var meget akseptabelt, så nå klarer nok hun å holde seg "lavkarbo" fortsatt en stund.
Nå står brødet i brødbakemaskinen! Spennende!!!
Nå står brødet i brødbakemaskinen! Spennende!!!
Åssen ble brødet!?
Shit, nå står brødene i ovnen, med slimete, bløte hele linfrø.....:mad: Leste ikke de siste innleggene om å male tørre linfrø i steden.
*sukk* :o ja ja. KAN hende det blir bra likevel...? :rolleyes:
Aphrodithe
26-01-09, 19:47
Det skal stå på benken om natta for å sette seg. Menne...Skal det pakkes inn på noen måte, eller bare et tørkle over? Det blir ikke steinhardt eller?
Skal bake i morgen tenkte jeg :)
Aphrodithe
26-01-09, 19:50
Må alt males opp forresten? Har ikke sånn maskin...
Jeg lagde brød av den originale oppskriften her i denne tråden. De luktet godt og sto over natten, men i morres når jeg skulle smake, ble jeg skuffet gitt. Neste gang skal jeg hvertfall ikke legge linfrøene i bløt! :eek:
Jeg har laget deigen nå, men sitter og tenker på at jeg kunne tenke meg og ha i noe krydder...
Men det står helt stille, er så redd for og ødelegge det isteden,.
Er det noen erfarne bakere her som har en mening om hvilket krydder som kan passe??
Det skal ikke smake krydder, bare sette en liten piff liksom :)
Fikk ideen fra en annen i denne tråden som sa hun hadde tenkt og gjøre det, men fikk aldri vite resultatet:)
Skautrollet
26-01-09, 23:50
Brødet mitt stod på "tørk" på benken ett døgn før jeg skar det opp. Så fikk skivene ligge noen timer til tørk, og de ble rimelig bra. Smaker kjempegodt til reker og majones, passer mindre bra til annet pålegg synes jeg.
Og så er det jo skikkelig mettende da! Etter 2 skiver var Skautrollet overspist resten av dagen :p
Neste gang prøver jeg med litt pizzakrydder i røra! Smaker kanskje godt til ost :rolleyes:
Da står et brød i ovnen her også.
Blir spennende, for jeg savner virkelig å kunne spise ferskt grovbrød med majones og roastbiff :D
Mangler bare å få tak i Mama Lupes tortillaene nå, så begynner ting å bli bra :)
(Også hamburgerbrød... savner virkelig en god stor fet hamburger med mais, salat, ost og burgerbrød)... :)
-j
(Også hamburgerbrød... savner virkelig en god stor fet hamburger med mais, salat, ost og burgerbrød)... :)
-j
What?? Etter jeg begynte på lavkarbo har jeg funnet ut at det er Burger'n, salaten, osten og resten av tilbehøret som smaker. Brødet er bare papp som tar smaken fra det andre :D Bare prøv å lag en burger med alt favoritt-tilbehøret (untatt mais da) uten brød, og kjenn forskjellen! :ja:
What?? Etter jeg begynte på lavkarbo har jeg funnet ut at det er Burger'n, salaten, osten og resten av tilbehøret som smaker. Brødet er bare papp som tar smaken fra det andre :D Bare prøv å lag en burger med alt favoritt-tilbehøret (untatt mais da) uten brød, og kjenn forskjellen! :ja:
Er noe med det å holde burgern i handa :)
Burger i papir blir liksom ikke helt det samme ;)
-j
-j
Å, jeg har ikke den greia jeg. Syns burger er best når den er dandert på en tallerken, gjerne med en pinne gjennom med litt pynt på :D
men har du testet OE-lappene til Ziggy? Oppskrift finnes et sted her inne.
Da var iallefall brød stekt, luftet, spist og kastet :)
Dette var ikke noe vi likte smaken på overhodet.
Det så ut som brød, men kan være smaken på linfrø og sesamfrø som ikke helt stemte for oss.
-j
Hm...sånn var det for meg også. :( Kunne ikke definere HVA i smaken jeg ikke likte, om det var CC eller sesamfrøene. Linfrø smaker vel ingenting?
Kanskje jeg prøver med rømme og solsikkefrø i stedet:)
-j
Da er det bare å benytte oopsie roll som brød, det funker ok
5588
http://cleochatra.blogspot.com/2009/01/tuesday-day-2-induction-menu-and-check.html
Odde:D
Her er oppskriften jeg bruker på brød og som jeg syns er kjempegod. Ser ut som en variant av Lollypops: :)
4 egg
1/2 boks Creme Fraiche
1,5 ts bakepulver
4 ss linfrø (som de er)
60 g kruskakli
50 g sesamfrø (som de er)
45 g solsikkekjerner (som de er)
3 ss olje
Visper eggene sammen først, og blander så bare resten i. Rører det sammen med en vanlig visp og heller i form m bakepapir. Så enkelt som det kan bli! Steker v 180 grader i 55 min på nederste rille. Syns de blir veldig gode, ikke bløte, men saftige.
Fikk oppskriften da jeg var innom helsekosten her om dagen og spurte etter lavkarbomat. Siste deigen jeg laget doblet jeg da formene mine er ganske store, men stekte like lenge og med samme gode resultat :p Og om en regner 20 skiver blir det ca 2,5 kbh pr skive (fra mat på data) med dobbel deig :D
Gjør oppmerksom på at en merker at det er frø i brødene, god tyggemotstand, noe jeg liker :D
Jeg spiser to skiver av dette brødet til lunsj hver dag, det er bare så utrolig kjempegodt!
Aphrodithe
11-02-09, 19:50
Her er oppskriften jeg bruker på brød og som jeg syns er kjempegod. Ser ut som en variant av Lollypops: :)
4 egg
1/2 boks Creme Fraiche
1,5 ts bakepulver
4 ss linfrø (som de er)
60 g kruskakli
3 ss olje
Visper eggene sammen først, og blander så bare resten i. Rører det sammen med en vanlig visp og heller i form m bakepapir. Så enkelt som det kan bli! Steker v 180 grader i 55 min på nederste rille. Syns de blir veldig gode, ikke bløte, men saftige.
Fikk oppskriften da jeg var innom helsekosten her om dagen og spurte etter lavkarbomat. Siste deigen jeg laget doblet jeg da formene mine er ganske store, men stekte like lenge og med samme gode resultat :p Og om en regner 20 skiver blir det ca 2,5 kbh pr skive (fra mat på data) med dobbel deig :D
Gjør oppmerksom på at en merker at det er frø i brødene, god tyggemotstand, noe jeg liker :D
Har bakt begge typene, men liker denne best, og skal bake et par stk til i dag. Lollypos sitt ble så utrolig kompakt. Veldig godt det og, men syns dette var hakket luftigere :)
konepone80
22-02-09, 16:32
4 egg
1/2 boks Creme Fraiche
1,5 ts bakepulver
4 ss linfrø (som de er)
60 g kruskakli
3 ss olje
høres spennende ut å gleder meg til å prøve d, men hvor lenge skal d stekes å hvor mange grader?
Var nettopp inne på en annen tråd, tror det sto PROTEINBRØD, om samme brødet.....eller tar jeg feil?
konepone80
23-02-09, 18:21
det brødet var bare nydelig! kjempe fin konsistens, superenkelt å skjære tynne skiver av. dette er ikke siste gang jeg lager dette brødet nei:D
konepone80
23-02-09, 23:09
brødet te liseana er 2,25 karber per skive mens lollypopp brødet er 2,25 g karber på 100 gram, eller har jeg misforstått?
hmmm dette må trajes,,,
noen som har prøvd å lage dette i en brødbakemaskin ?
Hmm...
Er HELT ny hær på forumet, og allerede forvirret! :confused:
Min versjon (vart sån, før eg læst av vækta feil! :rolleyes: Men vart gode brød da! :D)
7 egg, (Ca. 50g hver) ------ (0.9g karb. per.100g) = 3.15
50g Sesamfrø -------------- (4.5g karb. Per.100g) = 2.25
100g Linfrø (knust) --------- (0.0g Karb. Per.100g) = 0.00
50g Hvetekli (Kruskakli) ----- (9.0g Karb. Per.100g) = 4.50
3dl Cottage Cheese -------- (1.5g Karb. Per.100g) = 4.50
1 ts Bakepulver ------------ (34g Karb. Per.100g) ca 1.00
En dærsj rapsolje ----------- (0.0g Karb. Per.100g) = 0.00
__________________________________________________ _________
Totalt: Ca. 900g ferdig vare = Ca. 15.4g Karbo.
Det blir 1.71g karbo pr. 100g brød. Og (ca.50g) pr. skive = 0.86g
Og følger man lollypopp oppskriften blir det:
__________________________________________________ _________
Totalt: Ca. 1100g ferdig vare = Ca. 22.15g Karbo.
Det blir 2.01g karbo per. 100g brød. Og (ca.50g) pr. skive = 1.0g
Hvorfor står det da 2.24 pr. 100g i tittelen? Har jeg regnet feil? Er jo ikke den enorme forskjellen, men skal man fin regne på en dags rasjon. Er det jo greit og være eksagt! ;)
Brødet er ferdig og sett til avkjøling. Men jeg må nok kjøpe meg nye former, for brødet ble tynt. Jeg har nettop kjøpt former på Nille de er 2L.
Gleder meg til i morgen med å smake det :-)
Hillelille
09-05-09, 20:06
Mitt fikk 32, 6 karbohydrater, og det ble digert. Jeg kunne godt fordelt det i to former ;)
Nå gjenstår det bare å se om det går an å spise.
Bakte lollipop sitt brød i gårkveld, og det smakte nydelig i morrest. Skal gå og ordne lunsj nå, og det blir det samme. Så utrolig godt. Liker det kompakt. Og så likte jeg at det var så enkelt å lage.
Bakte det i brødforma til tupperware, og da fikk det veldig fin størrelse. Samt at det slapp lett som bare det. Bare å snu forma, så var brødet ute.
Brukte forresten ferdigknuste linfrø. Gjør det hele enda enklere.
Det går helt fint å fryse ned i skiver, smuldrer ikke. Jeg fryser ned både lollypopbrød og proteinbrød i skiver.
Da er mitt første brød i ovnen, men blingsa litt på oppskrifta til lollypop og hadde dobbel dose kruskakli oppi.. så måtte løpe på butikken etter flere egg for å spe ut. Deigen ser bra ut så krysser fingre. Savner brød med mayo og strandamør! :D
4 egg
1/2 boks Creme Fraiche
1,5 ts bakepulver
4 ss linfrø (som de er)
60 g kruskakli
3 ss olje
Denne har jeg laget og brødet er nydelig! ;)
Jeg har bakt brødet ditt idag. Spennende!! Er jo helt ny i gamet... MEN jg glemte olja, så jeg lurer på om det kanskje blir misslykket... håper iallefall det går ann å spise det!! :P
Brødet står i ovenen. Med Safir sin vri. Så dette blir spennende!
Er nå født. Hehe. Jeg tok utgangspunkt i det nabobrødet og bearbeidet det en del. Fjernet noe, og la til noe.
Dette er et brød som ikke inneholder de spesialingrediensene som er dyre/vanskelige å få tak i.
Bare vanlig matbutikkingredienser. Billig og bra.
Brødet henger godt sammen, og smaker supert.
Det ser ut, kjennes og smaker som vanlig grøvbrød.
Lollypops Ketolysegrøvbrød:
3 dl (en boks) Cottage Cheese
7 egg
½ ts salt
100 g kruskakli
100 g sesamfrø
200 g linfrø
1/2 dl matolje
Den matoljen, snakker vi da om olivenolje, rapsolje eller hvilken olje er det?
Holder på med brødet nå jeg. Linfrøene la jeg i vann i 30 min bare... Leste da at mange sa at det var bedre uten... Vi får vel se;)
Jeg går på ketolyse, og derfor har jeg i stede for vanlig olje, hatt cocosa i. Håper det blir bra!! Jeg sliter sikkelig med å få i meg nok fett, så satser på at dette gjør susen :) Cocosaen hadde jeg i en bolle og i mikroen sånn at den smeltet :) Jeg har den pure varianten, den som ikke smaker kokos ;)
GLEDER meg til brød i morgen!!!! Må kanskje rett og slett bare smake på det i kveld også!! SAVNER brød skikkelig!
Hej!
Kjenner noen av dere til holdbarhet på frø og kruskakli?
Har alle ingredienser til brødet, men kruskaklien, sesamfrøa og linfrøa har gått ut på dato :-/
Kruskaklien er best før 18.04.08
Linfrøene best før 07.03.09
Sesamfrøene best før 19.02.09
Det faktum at de er "best før" og ikke "minst holdbar til" gjør vel at det ikke spiller så stor rolle? Er jo kjent med at mange matvarer som er påført en best før-dato, egentlig er holdbare mye mye lenger.
Hva tror dere?
Bare bruk det du har!:D
De er jo nødt til å sette en dato, men det er ikke dermed sagt at varen er ubrukelig etter denne datoen.
Da jeg begynt på ketolyse/ lavkarbo i januar i fjor overtok moren min etter hvert det meste av mel etc. Mye var gått ut på dato, men hun brukte alt og klaget ikke!:D
Nå fikk jeg så lyst å bake brød, så glemte jeg cottage cheese :(
Hjelp!!!! Har ikke sesamfrø, kan jeg supplere med noen av de andre formene for frø istedet?? Smak?
For dekan som ikkje likar linfrø kan eg anbefala psyllium frø. Dei liknar litt på linfrø men er mindre, og du merker ikkje dei i brødet på same måten som med linfrøa. Psylliumfrø er veldig gode for fordøyinga, og brødet vert veldig saftig av dei (det er desse frøa fiber HUSK er laga av),
By the way; har nokon rekna kaloriinnhaldet på dette brødet :confused:? Veit kaloritelling er litt off-topic, men dog...;).
jg har nettopp begynt på lavkarbo har fått oppskrift av denne protein brød av legen. men føler at jg blir kvalm av det har noen av dere tips til meg???
jg har nettopp begynt på lavkarbo har fått oppskrift av denne protein brød av legen. men føler at jg blir kvalm av det har noen av dere tips til meg???
Dropp brødet og spise bare pålegget! :D
Hmmm.
Hadde ikke bakepapir, så endte opp med muffinsformer.
Noen som har prøvd denne oppskriften til rundstykker? ;-) Hvor lenge tror dere det bør stekes?
(ser foreløpig ok ut i ovnen.. )
:D
Dropp brødet og spise bare pålegget! :D
heheh takk:)
Hei.
Nå har jeg gått på ketolyse i 5-6 dager og ble overlykkelig da jeg fant denne fantastiske oppskriften på brød:) ( når man er på farta så er det veldiiiiiiiggg greit å ha brød som man kan slenge alt av deilig pålegg som er tillatt å spise).
yohooooo
Vil bare takke deg lollypop, du redda hverdagen min / hverdagene mine ;)
jeg lagde brødet men ikke i noe brød form, jeg valgte heller å legge den ut over bakepapiret som pizza bunn. den stekte i 30-40 min , jeg tok den ut , skjærte den i biter ( ca. like stor som ett brødskive) og la dem på en rill og inn i ovnen igjen ( for at de blir mer crispy).
nammmmmmmmmmmmm
herlig brød.
PS: for å slippe unna flere karbohydrater så inneholder kruskakli fra regal bare 9 kh pr 100. Rimi og Ica selger ikke den, men jeg fant den på kiwi:D
Absolutt til å anbefale!!!
kan jeg stille noen spørsmål?
er dette på et måte et slanke brød?
slik at jeg kan spise 2 skiver mange måltid?
å blir tynn om jeg spiser det?¨
Nei, dette er ikke et slankebrød ala Ingers rugbrød eller noe sånt!
Det er rett og slett et brød for oss som ikke spiser mel av noe slag fordi vi ikke vil ha i oss en masse karbohydrater!
Det er et lavkarbovennelig alternativ til brød for oss som liker å ha noe under pålegget innimellom!
Dette brødet var nydelig,og det beste eg har smakt hittil...anbefaler det sterkt,men eg lure på om vi som går på lavkarbo kan spise dette eller er det bare de på ketolysekuren som kan?? men men ..eg spis og nyt det ihvertfall ,bakte to stykker med en gang...
Har prøvd med kjemperesultat....stekte i min ovn akkurat 2 timer,men kunne kanskje stekt litt mindre,men det ble kjempegodt og eg anbefaler det virkelig,det smakte ikke egg eller ost,det smakte litt kruskakli,og det er jo godt...
Jeg har det samme, men med bakepulver. Hvor mye av dette kan jeg spise, mon tro.
Jeg steker mitt i en time og da trenger det ikke hvile masse etterpå ?
Hm hva er forskjellen?
Lollypopbrødet står i ovnen nå... Spennende. :D
Lukter skikkelig godt i hvertfall.
http://tickers.tickerfactory.com/ezt/t/wI2EwYq/weight.png
Dette så råspennende ut. Dette skal jeg prøve!! Nå.:D
,men eg lure på om vi som går på lavkarbo kan spise dette eller er det bare de på ketolysekuren som kan??
Ketolyse er jo en "ekstrem" form for lavkarbo, da! Så det er ikke noe i veien for at de som "bare" går på generell lavkarbo kan bruke ketolyse- oppskrifter!
mmmmm nam dette brødet var veldig godt altså, spesielt med eggesalat på.:) Takk for oppskrift
Lollypops Ketolysegrøvbrød:
3 dl (en boks) Cottage Cheese
7 egg
½ ts salt
100 g kruskakli
100 g sesamfrø
200 g linfrø
1/2 dl matolje
Jeg vet ikke om dette problemet er oppstått og forklart tidligere, men jeg har nå laget dette brødet to ganger og begge gangene blir det helt vått inni. Skjønner ikke hva jeg gjøre galt, jeg følger oppskriften til punkt og prikke! Noen med noen råd? Hilsen desperat etter brød.. :confused:
Dropp å bløtlegge linfrøene, jeg gjør ikke det og brødet mitt har ikke blitt vått.
Dropp å bløtlegge linfrøene, jeg gjør ikke det og brødet mitt har ikke blitt vått.
Høres ut som en bra plan :) hvordan smakte brødet da?
Veldig godt, faktisk. :D Men favoritten min er og blir Karinbrødet. Ingen topper det, synes jeg.
Det ble vått gitt, veldig vått. Har skjært opp skivene og lagt de i ovn til ettersteking, håper det gjør susen. Neste gang skal jeg ikke bløtlegge frøene :)
@maritamor
04-04-10, 19:04
Hvilkien rille skal det stå på?
Jeg tok nest nederst men vil høre hva dere gjørde.
jeg fulgte oppskriften men kastet bare linfrøene oppi samt moste cc med egg i stavmikseren resten blandet jeg i kjøkkenmaskinen.
Spent på å få det ut av ovnen nå.
har bakt proteinbrødet men man blir lei godt å variere.
@maritamor
05-04-10, 21:46
Fy fader jeg har egnet ut innholdet i brødet og det er så mange kalorier at jeg blir dårlig :-(
Har vært endel på farten idag og spist 6 skiver og er oppi i 2000 kalorier bare i brød...herremin.
da er dette noe man bare kan spise litt av en sjelden gang for proteinene er oppe i 55,6 og 198 g fett.
Så hadde jeg jo noe på maten også da :-(
dette blir ikke ofte jeg spiser iallefall som alltid har ligget på under dette totalt hver dag.
@maritamor
05-04-10, 22:54
Går på lavkarbo jeg.
Men holder ett lite øye med kalorier...av gammel vane.
Men fikk høre at man skulle ligge på maks 150 g fett og da er jeg langt over bare i brød.....
Ikke maks 150g fett, MINIMUM 150 g fett!
De fleste kan godt spise ca 200g fett og fint ligge innenfor forholdstallene.
For meg ser det ca sånn ut på en perfekt dag:
3% karber= 18g
17% protein= 100g
80% fett= 214g
@maritamor
05-04-10, 23:29
Ikke maks 150g fett, MINIMUM 150 g fett!
De fleste kan godt spise ca 200g fett og fint ligge innenfor forholdstallene.
For meg ser det ca sånn ut på en perfekt dag:
3% karber= 18g
17% protein= 100g
80% fett= 214g
Da har jeg gjort feil :-)
Har passet på å ikke komme over 150 g fett og ikke mindre enn 90 g protein pr dag.
Min grense på karber er maks 50,men jeg ligger nå i realiteten på ca 15-30. pr dag.
Brødet var mye bedre enn andre jeg har bakt.
Har i ”eggedosisen”
Mikser dette godt sammen
Nydelige brød!!!
Dette trenger man:
8 egg
1 boks Cottage Cheese
0,5ts natron
0,5ts salt
100g sesamfrø
200g linfrø
100g kruskakli
Da blir det sånn som dette
DENNE prøvde jeg meg på i dag og det ble nyyyyyyydelig.. Hadde problemer med å få knust linfrøene dog så tror jeg må ta meg en tur på helsekost for å finne de ferdig knuste... Helt fantastisk godt med godt med smør + egg og rekesalat! Nammis! Neste gang skal jeg prøve meg på proteinbrødet!!!
Sivensvans
07-04-10, 11:52
Ååååhåhåååå! Det så ikke noe særlig digg ut da!! Det skal bakes i dag!;)
aliasdictus
10-04-10, 21:07
Nå har jeg forsøkt meg på brødbaking flere ganger, utgangspunktet har vært "det perfekte ketolysebrødet", og jeg har kommet frem til noen kombinasjoner og ingredienser som fungerer bra (for meg).
Jeg har holdt meg til basisen
7-8 egg,
1 boks creme fraische, pluss noen spiseskjeer cottage cheese
3ss olje (pluss cocosa)
ca 400 gram tørt.
I dag lagde jeg brødet med følgende fordeling av det tørre:
100g kokosmel (aman prana)
120g hjemmelaget mandelmel (skoldede, tørkede og malte mandler)
50g solsikkekjerner
100g linfrø
ca 30g kruskakli (alt jeg hadde, så det ble det slik)
pluss 3ts bakepulver
Tidligere synes jeg brødet har blitt litt "smulete", så i dag prøvde jeg å ta 1ts johannesbrødkjernemel og blandet det ut i ca 1dl vann. Det ble ganske fort tykt, jeg blandet denne jevningen med det våte.
I tillegg smeltet jeg vel fire spiseskjeer med cocosa og helte det inn med det våte. Generelt har jeg brukt den vanlige fremgangsmåten, bland alt det våte, ha i det tørre, kjør det i kenwooden og ha det i en kledd form.
Karboinnholdet blir ved en rask grovregning... ganske lav :-) knappe noen og tredve gram for et helt brød som veier rundt ett kilo. Og inntil videre virker det som at brødet ikke smuler så avskrekkende. Jeg tror cocosa bidrar godt til at det smaker så... godt :-) Brødet blir sikkert enda bedre med å bytte ut oljen med smeltet meierismør. Stekte det forresten på 190 grader i en time.
Takker alle andre innlegg for god inspirasjon til brødbakingen! :)
dette brøde var kjempe godt..:D :p neste gang skal jeg prøve uten
dm sesam frøene:rolleyes:
Sivensvans
26-04-10, 14:02
Da har jeg endelig fått bakt brødet også! Jeg puttet litt karve oppi jeg - er helt tullete etter den smaken nemlig;) Ble veldig godt!
Jeg putta røra oppi to former, men de heva seg ikke så mye - så neste gang skal jeg ta hele herligheten oppi èn form tenker jeg, for de ble temmelig flate:p
Øvelse gjør mester!;)
Sisteinnsats
26-04-10, 19:24
Jeg bakte dette brødet i går, og det ble to formen for min del. Jeg hadde bare en, så jeg laget det ene først og det andre etterpå. Det første sto i 2 timer og ble litt for fuktig inni. Men godt allikevel, bare litt uvant med fuktig brød.
Det andre sto litt lenger, og det ble bedre. :)
Godt brød!
Men: kan man fryse brødet? Hvor lenge holder det seg ute?
Nå står mitt brød i stekeovnen og jeg gleder meg til frokost i morgen!
Er helt ny på dette her, så jeg eksperimenterer med mat til den store gullmedaljen! Men en ting jeg lurte litt på, i matvaretabellen står det at linfrø inneholder 0g karbohydrater, men på min pakke står det at det inneholder hele 34g karbo per 100g. Dette er jo litt av en forskjell!! Jeg kjøpte den eneste sorten de hadde på Prix, nemlig coop änglamark. Men hvis dette stemmer, så inneholder jo mine brød 68g karbo pr brød bare fra linfrøene...:(
NAM!
Da har man akkurat konsumert to (meeget saftige) brødskiver med smør og port salut.. Helt fantastisk at man kan gå ned i vekt av å spise så god mat, noe jeg bare kunne drømme om på alle mine tidligere spis-så-lite-som-mulig-slanke-prosjekter!!
Men neste gang skal brødene få minst en halvtime til i ovnen...:cool:
Linfrø har ingen effektive karber!:D
Bare en masse kostfiber som egentlig ikke skal stå der!;)
Sisteinnsats
27-04-10, 12:25
Jeg bakte dette brødet i går, og det ble to formen for min del. Jeg hadde bare en, så jeg laget det ene først og det andre etterpå. Det første sto i 2 timer og ble litt for fuktig inni. Men godt allikevel, bare litt uvant med fuktig brød.
Det andre sto litt lenger, og det ble bedre. :)
Godt brød!
Men: kan man fryse brødet? Hvor lenge holder det seg ute?
Dytter litt på denne for å se om noen kan svare meg på det med frysing. :)
Sivensvans
27-04-10, 12:41
Heisann, disse kan fryses - helt klart! Jeg skjærer de i skiver og tar ut det jeg trenger pr gang;)
Heisann, disse kan fryses - helt klart! Jeg skjærer de i skiver og tar ut det jeg trenger pr gang;)
Jeg også! Er så lurt, atte!:D
Tusen takk for at noen gidder å finne frem til gode oppskrifter og dele med oss. Dette brødet var jo kjempe godt også enkelt å lage:)
lillefixen
22-05-10, 20:36
Dette er mitt nye favorittbrød :D
Første gangen jeg prøvde meg på brød, og d ble kjempe godt..
Fulgte orginal oppskriften nesten til punkt å prikke, bare jeg stekte brøde i 1 1/2 time :D og bløtla ikke linfrøene..
Ble veldig godt, smakte med engang d kom ut av ovnen vi!
Neste gang skal jeg knuse alle frøene først tenker jeg..
Skal absolutt lage dette igjen.
Men jeg fikk bare:
9g på kruskakli
9g på sesamfrø
4,5 på cottage cheese
0 på linfrø
0 på olje
0 på egg
Altså 22,5g karber på hele brødet.. Hmm.. Kansje jeg har glemt noe? Haha..
Var ihvertfall super godt! :D
Takk for oppskrift
Så her litt lenger oppe at en skulle på helsekosten å kjøpe knuste linfrø..
Ville bare si at de hadde knuste linfrø på meny! Merket var go green :)
Fruen laget dette brødet til oss i går kveld. Perfekt erstatning for vanlig brød. Takk for god oppskrift.:)
Nå står mitt brød i stekeovnen og jeg gleder meg til frokost i morgen!
Er helt ny på dette her, så jeg eksperimenterer med mat til den store gullmedaljen! Men en ting jeg lurte litt på, i matvaretabellen står det at linfrø inneholder 0g karbohydrater, men på min pakke står det at det inneholder hele 34g karbo per 100g. Dette er jo litt av en forskjell!! Jeg kjøpte den eneste sorten de hadde på Prix, nemlig coop änglamark. Men hvis dette stemmer, så inneholder jo mine brød 68g karbo pr brød bare fra linfrøene...:(
Da vi kjøpte linfrø var det to pakker i hylla. Den ene pakken hadde 34 karbo og den andre null. Skjønner ikke helt hva som utgjør forskjellen.
Da vi kjøpte linfrø var det to pakker i hylla. Den ene pakken hadde 34 karbo og den andre null. Skjønner ikke helt hva som utgjør forskjellen.
Karbene i linfrø er ikke fordøyelig for mennesker, de "sklir" rett igjennom.
Karbene i linfrø er ikke fordøyelig for mennesker, de "sklir" rett igjennom.
?? Hva skjer når man knuser dem da?? Gjelder det da?
Hmm.. Har akkurat laget brødet en gang til, men knuste frøene..
Brødet er drit digg!
Karbene i linfrø er kostfibre som ikke teller med i det o'store karberegnskapet!:D
Du må regne med karber i egg også! 0.9 pr 100g egg. Et egg veier ca 60g, tror jeg!
Karbene i linfrø er kostfibre som ikke teller med i det o'store karberegnskapet!:D
Du må regne med karber i egg også! 0.9 pr 100g egg. Et egg veier ca 60g, tror jeg!
Regner vel ikke karbe i egg? :S:S:S Har jeg ikke hørt..
Hei , kan jeg få oppskriften på brødet ditt?
Det perfekte ketolysebrødet.
På fothånd takk, har gått ned 6 kg, er litt nybegynner ennå og er dritlei det brødet jeg spiser nå, har spist det i 2mnd.
Hilsen Synev
Oppskriften står på første side :D
Regner vel ikke karbe i egg? :S:S:S Har jeg ikke hørt..
Og hvorfor regner man ikke karber i egg? :p
Karbohydrater er da karbohydrater uansett hvor de kommer fra!;)
Og hvorfor regner man ikke karber i egg? :p
Karbohydrater er da karbohydrater uansett hvor de kommer fra!;)
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=419
Kan ihvertfall spise så mye egg man klarer på Atkins!
Det er nok sant at du kan spise så mange egg du orker, men det betyr ikke at man ikke skal telle karbene. I hvert fall ikke om man følger andre filosofier enn Atkins.:p
Trådstarter følger ketolyse/Fedon feks!;)
D er sannt, men d betyr ikke at man må telle på alle dietter.. :D
D er sannt, men d betyr ikke at man må telle på alle dietter.. :D
Det får du gjøre som du vil med, men du kan ikke fortelle at du ikke får mer enn så og så mange karber, uten å si at du forbeholder deg rettet til å ikke telle med eggene, da du har bestemt at du ikke trenger det på Atkins!:p
Første gangen jeg prøvde meg på brød, og d ble kjempe godt..
Fulgte orginal oppskriften nesten til punkt å prikke, bare jeg stekte brøde i 1 1/2 time :D og bløtla ikke linfrøene..
Ble veldig godt, smakte med engang d kom ut av ovnen vi!
Neste gang skal jeg knuse alle frøene først tenker jeg..
Skal absolutt lage dette igjen.
Men jeg fikk bare:
9g på kruskakli
9g på sesamfrø
4,5 på cottage cheese
0 på linfrø
0 på olje
0 på egg
Altså 22,5g karber på hele brødet.. Hmm.. Kansje jeg har glemt noe? Haha..
Var ihvertfall super godt! :D
Takk for oppskrift
Jeg fikk 0 på egg for jeg teller ikke karbohydrater på egg, men er mange som gjør det på andre dietter ;)
At man kan spise endel av det betyr ikke at man ikke skal telle det. I "gamle dager", da forumet var nytt og Ketolyse o.l ikke hadde kommet enda, var det veldig mange Atkinsere her inne. De tellte 1g karbo pr egg for å være sikker, og mange valgte å gjøre det på ost også.
Da har jeg slengt meg på brødbølgen jeg også. Akkurat satt dette brødet i ovnen. Veldig spent på hvordan det blir. Jeg bløtla linfrøene først jeg da. Og ser jo at folk har hatt litt ymse erfaringer med tanke på det. Så vi får se :-)
Jeg klarte ikke vente lenger jeg gitt, så skar av skalken, spiste den med smør på. Nam nam! Dette var skikkelig grovbrød dette! Kommer ikke til å bli siste gangen jeg baker det nei.
Mitt stekte forøvrig i 2 timer, og det ser greit ut så langt!
aliasdictus
27-08-10, 14:53
Da har jeg forsøkt frem og tilbake en hel haug med ganger, og har funnet ut min egne oppskrift, som jeg synes fungerer veldig bra! Den er basert på det "originale" ketolysebrødet, eller hva man nå vil kalle det :)
Jeg bruker følgende
8 egg
1 boks creme fraiche
ca 50-60 gram smør
120 gram kruskakli blandes med
20 gram fiberhusk (fiberhusk må ikke hives rett i det våte!!)
280 gram totalt med sesamfrø, linfrø og solsikkefrø
1 liten boks med valnøtter
ca 2ss bakepulver
Jeg steker det 1 time og 5 minutter på 180 grader. Fantastisk godt, spesielt valnøttene :)
Eg er godt nøgd med lollypopbrødet. Har brukt knuste linfrø, og smelta meierismør i staden for olje. =Klikk= på Favorittoppskrift :) sjølv om eg bakar og et brød ganske sjeldan så er det fint å ha eit godt alternativ
Må prøve aliasdictus' oppskrift ein dag også, eg :hearts::hearts: valnøtter.
Da har jeg bakt dette brødet igjen i dag, med en liten endring:
7 egg - 350 gr = 3,6 kb
1 boks cc = 4,5 kb
100 gr Ketolyse bakemix = 8 kb
100 gr sesam = 4,5 kb
200 gr linfrø
1/2 dl olje
1 ts salt
Brødet hevet mye mer enn første gang jeg bakte det. Denne gangen kjørte jeg egg, cc og olje skikkelig med stavmikser før jeg blandet inn tørrvarene. Så byttet jeg ut kruskaklien med bakemixen.
Brødet er akkurat tatt ut av ovnen, ble fast og fint og smakte kjempegodt! Måtte ha en varm skive med meirismør på!! :)
Ble 1 kg tungt, og tilsammen 20,6 kb for hele brødet! :)
Krissi
Da har jeg prøvd dette :) Gleder meg til å smake, står i ovnen nå... Men hadde ikke sesam, så jeg knuste noen hasselnøtter og heiv oppi i stedet. Kanskje ikke like lite karbo som det over, men det betyr ikke noe for meg. 1 time og 15 min igjen... Lukter fantastisk allerede :D
http://i134.photobucket.com/albums/q119/julieguldahl/Randomness/Lollypopbrd.jpg
Andre gang jeg baker dette... la ikke linfrøene i bløt denne gangen - noe som viste seg å være et smart trekk!
Elsker dette brødet, det er bare helt nyyyydelig med smør på - og det kommer fra en som alltid har vært overbevist om at grøvbrød er laget av de aller kjedeligste ingrediensene i verden!
Tusen takk for oppskriften, Lollypop, STOR applaus til deg! :D
Det ble jo kjempegodt! Smakte jo brød :D Men neste gang skal jeg kjøpe inn og blande litt forskjellig frø, bare hasselnøtter og linfrø ble litt kjedelig synes jeg. Men jeg fikk da så innmari tjukk skorpe?! Er det fordi ovnen min er litt for effektiv? Stekte på 190 grader som det stod i HI... Stod i 2 timer + og inni ble det saftig og deilig, ikke for tørt og ikke for vått.
Har et sånt brød i ovnen nuuh! Gleder meg til frokost imorgen! ;)
Men, skal røren være litt bløt? Det ble min. Hadde oppi litt ekstra kruskakli, håper det blir bra i allefall! :)
Blei det bra?
Mitt ble kjempebløtt i midten, enda jeg stekte det lenge...
Hvor mye endret du oppskriften? Og tok du utgangspunkt i den på første siden her? :)
Jeg fulgte oppskriften ganske nøye. Men jeg har ikke vekt, så jeg målte med desilitermål.. :p Målte frøene på et sted mellom sukker og ris, også kruskaklien på litt over hvetemel.. også hadde jeg i litt ekstra kruskaklu.
Stekte det i 2,5 time jeg. Det er fremdeles litt bløtt, men ikke for bløtt :)
Jeg fulgte oppskriften ganske nøye. Men jeg har ikke vekt, så jeg målte med desilitermål.. :p Målte frøene på et sted mellom sukker og ris, også kruskaklien på litt over hvetemel.. også hadde jeg i litt ekstra kruskaklu.
Stekte det i 2,5 time jeg. Det er fremdeles litt bløtt, men ikke for bløtt :)
La du linfrøene i bløt eller hadde du dem rett oppi?
Og er nok lurt å skaffe seg vekt, er så praktisk. ;)
La du linfrøene i bløt eller hadde du dem rett oppi?
Og er nok lurt å skaffe seg vekt, er så praktisk. ;)
Hadde de bare rett oppi jeg ;) orka ikke styret med å legge de i bløt :D hehe
Ja, jeg skal skaffe vekt, men er hos kjæresten om dagen :p Blir vekt når jeg flytter inn permanent :D
Hmm, da er det nok sikkert målene som gikk litt skjeis. :p
Regner med at det går bra når du får målt riktige mengder! :ja:
Da er "mitt" perfekte brød ferdigstekt og prøvesmakt...nam nam.. :)
Ser ut som brød og smaker som brød, men minimalt med karbo.
Oppskriften jeg brukte er denne (sånn omtrent mengder til 2 brød):
Mandler 150g
Linfrø 150
Solsikke 150
Hasselnøtt 150
Smør 250g
Kokosmelk 1dl
Egg 12 stk
1 ss fiberhusk
2 ts bakepulver
Evt litt vann for å justere deigen. Bruker 2L form.
40 min. i ovnen på 200 grader.
Det skal gi omtrent følgene ca.tall pr.skive på 30g:
4g protein, 11g fett, 0,7g karbo, 2g fiber, 120 kcal.
Altså ganske stikk motsatt av et typisk grovt kjøpebrød som kan ha 12g kabo og 1g fett pr skive. Og lavkarbo brødet innholder ca 50% mer energi!
kan brødet fryses? linfrø ligger i bløt nå, tenkte jeg skulle lage dette brødet i kveld:)
hva er egentlig vitsen med å legge linfrøa i vann? hva skjer med dem liksom, som gjør at det er bedre eller værre for brødet, dersom det ligger i vann?
Bare fordi jeg ikke har clue, og har lyst å bake brødet NÅ om ikke om 2 timer...
Legger aldri linfrøene i vann, jeg. Knuser dem som regel til mel før jeg bruker dem!:p
Når du legger dem i vann, blir det dannet et slags slim utenpå. Det gjør brødet saftigere i "vanlig" brød, men jeg syns ofte lavkarbobrød er "eggete" nok uten det ekstra våte!
Bak i vei om du ikke vil vente og ja, det kan fryses. Gjerne i skiver sånn at du bare kan ta ut akkurat nok til neste dag!
Skal dra på butikken og kjøpe inn dette i morgen! Gleder meg til å prøve. Har prøvd et lavkarbo brød før og det smakte bare ekkelt egg!! :( Så håper på at dette brødet er mye bedre! Gleder meg til å smake, for er det en ting jeg savner når jeg går på denne kuren er det BRØD!
Veier dere ingrediensene eller finnes det en fin oversikt som viser hvor mange dl kruskakli, linfrø og sesamfrø man trenger for å nå de vektmålene som er oppgitt i oppskriften?
Testet ut brødet i dag, dog uten sesamfrø som jeg ikke greide å fremskaffe i dag. Kan godt skrive under på at det satte seg fast i min slippbeleggsform.
Jeg veier i hvert fall alt på min høyt elskede elektroniske vekt!:D
aliasdictus
17-01-11, 09:29
Enig! Elektronisk vekt er kommet for å bli! :) Trenger ikke kunne regne en gang, det er bare å nulle ut og slenge oppi neste ingrediens! :D
Jeg bruker bakepapir i "teflon"former. Det er et must med bakepapir! Jeg har lurt på å anskaffe silikonbrødformer, noen som har erfaringer med lavkarbobrød og silikon. Nei, jeg mente ikke "sånne" brød og silikon... :p
Enig! Elektronisk vekt er kommet for å bli! :) Trenger ikke kunne regne en gang, det er bare å nulle ut og slenge oppi neste ingrediens! :D
Var faktisk en av de første i Norge som hadde en sånn fantastisk vekt. :)Pappa'n til han som da var kjæresten min importerte vekter og tok inn en sånn til sitt eget kjøkken på midten av 80- tallet. Tok ikke lang tid før han måtte få tak i en til meg også, gitt. Har siden sverget til elektroniske vekter. Nøyaktig, enkelt og praktisk!:ja:
Jeg bruker bakepapir i "teflon"former. Det er et must med bakepapir! Jeg har lurt på å anskaffe silikonbrødformer, noen som har erfaringer med lavkarbobrød og silikon. Nei, jeg mente ikke "sånne" brød og silikon... :p
.
Bakte en variant av Lollypops brød i helgen, brukte silikonform fra Clas Ohlson som jeg nettopp har kjøpt, brødet gled ut så lett som bare det, trengte ikke bakepapir.
Har ikke skaffet kjøkkenvekt, så da får jeg heller benytte litt matematikk ;-)
Kjøper nye pakker med kruskakli, sesamfrø og linfrø. Så er det bare å helle hver pakke i litersmål og regne seg frem til hvor mange desiliter 100g er.
Da er pakningene med Kruskakli, Sesamfrø og Linfrø målt opp i volum. Deretter beregnet volum per 100g.
Brødet er allerede til steking, denne gangen med bakepepir ;-)
Legger inn info her i fall det er andre som heller ikke har kjøkkenvekt.
100g. Sesamfrø og Linfrø er beregnet til 1,6dl hver.
100g. Kruskakli er tilnærmet 5dl.
Lagde dette idag, og tok det nettopp ut av ovnen. Tok sjansen på å skjære av skorpa, var så spent på å smake. Tok på masse meierismør, og det smakte HIMMELSK!!
Jeg la ikke linfrøene i vann først, hadde de bare rett oppi røra, hele.
Tusen takk for oppskriften!! :D
Sol-Angelica
10-03-11, 14:01
JA!!!! ENDELIG BRØD! :D Nettopp spist to brødskiver ;) Fy søren det gjorde seg med litt brødmat etter 2.5 mnd uten nå. Greit å ha noe å variere i :) Tusen tusen takk for en flott oppskrift! Dette kommer jeg til å lage flere ganger altså!
Og ja, du kan bruke hvetekli. Det er akkurat det samme som kruskakli.
Les på pakka så står det sikkert begge navna. Altså ingen karboforskjell.
kan man bruke fiberhusk istedetfor? er ikke kruskakli korn...det skal man jo ikke ha. men dette er verdt å prøve!
Brødet ditt redder hverdagen min :) Det er andre gangen jeg prøver ketolysekuren, første gangen sprakk jeg etter 14. dager pga. svimmelhet, hodeverk, jeg ble veeeeeldig trøtt, også savnet jeg BRØDMAT. Denne gangen har jeg satt meg et mål å holde på 3 uker for å se hva som skjer med kiloene - satser på at det går nå som jeg har brød :)
TAKKTAKKTAKKTAKKTAKK:)
Tusen takk for en fantastisk brødoppskrift. Jeg virkelig koser meg med hver eneste skive og det har blitt tre skiver bare idag. Det var første gang jeg bakte det i går og jeg skal gjøre det igjen....og igjen....og igjen :D
Har bakt dette i dag, og jeg ble veldig fornøyd :) Litt fuktig, men fullt spisbart og nydelig smak! Neste gang skal jeg ikke bløtlegge linfrøene.
Tusen takk! :)
kan man bruke fiberhusk istedetfor? er ikke kruskakli korn...det skal man jo ikke ha. men dette er verdt å prøve!
Nei - fiberhusk kan ikke erstatte kruskakli - helt forskjellige egenskaper :)
Kruskakli er av det ytre skallet på kornet. Kjempebra og bruke i feks lavkarbobrød :) Mye mer sammensatt næring enn feks mel - og mindre karbo, i tillegg til bra med kostfiber som er sunt for fordøyelsen.
Nå har jeg også brødet i ovnen,kan nesten ikke vente med å smake på det :) Tusen takk for oppskriften
Hei ! Takk for nydelig oppskrift! har nå bakt mitt 3 brød med denne oppskriften! på enklest mulig måte også... bare puttet oppi alle ingridiensene og rørte rundt, og opp i brødform og 2 timer i student-mini-ovn, og aldri noen problemer!
mmm:D
Tidl. medlem
31-03-11, 14:10
Må si det var godt dette brødet! Det ble jo selvsagt mye kliss og gørr av linfrøene når jeg hadde de oppi vann, så det tok en time ekstra å få sile ut så mye som jeg gadd av det slimet, da jeg har en liten sil, og lagde to brød (dobbel porsjon).
La ett i fryseren så jeg har.
Ser at noen har knust linfrøene til mel? Hva bruker dere da, blender, håndmixer, foodprocessor??
Kunne vært greit å slippe alt det "sølet" med linfrøene om igjen.. :)
Må si det var godt dette brødet! Det ble jo selvsagt mye kliss og gørr av linfrøene når jeg hadde de oppi vann, så det tok en time ekstra å få sile ut så mye som jeg gadd av det slimet, da jeg har en liten sil, og lagde to brød (dobbel porsjon).
La ett i fryseren så jeg har.
Ser at noen har knust linfrøene til mel? Hva bruker dere da, blender, håndmixer, foodprocessor??
Kunne vært greit å slippe alt det "sølet" med linfrøene om igjen.. :)
For å kunne knuse linfrø har jeg måttet bruke mortel.
Men nå kjøper jeg bare ferdige knuste linfrø.
Det er det enkleste. :)
Kan jeg bytte ut linfrø med, malte linfrø, malte solsikkefrø og malte mandler?
200g av det i stedet for 200g malte linfrø?
Skal prøve dette brødet idag! Kanskje jeg har brød imorgen da :D
hildejorgensen
04-06-11, 20:21
Har brødet i ovnen nå!!! Spent på resultatet!!! Gleder med til brød under pålegget!!!:D
hildejorgensen
04-06-11, 23:24
Brødet ble kjæmpefint! Helt gjennomstekt og smakte himmelsk! Tror ikke det hevet seg i det hele tatt, men det spiller egentlig ikke noen rolle! Gleder meg til frokost i morgen:-)
Har også bakt den i dag og var overrasket at den både ligner på brød og har en vanlig konstistens. Og smaken er bra også. Jeg brukte ferdig brødkrydderblanding i tillegg og er veldig fornøyd med smaken nå.
Dette bakte jeg ikveld og jeg MÅTTE bare smake selv om det skal lufte seg i hele natt. Kjempegodt!! Jeg er skikkelig glad i grovt brød med masse korn så dette skal jeg fortsette å bake! Jeg la ikke linfrøene i bløt, men det ble allikavel perfekt, stekt i 2 timer og 10 minutter.
Hadde på litt remulade, sprøstekt løk og roastbeef. Herlig kvelds!!
Sykepleierstudent
09-08-11, 13:18
Oi Oi Oi dette brødet er det beste jeg har smakt! Helt ny på lavkarbo og elsker brød og dette ble perfekt! Lagde dobbel porsjon og fikk to STORE brød! Kjøpte malt linfrø istedenfor. Brødet trengte bare 1,5 time i varmluftsovn og kunne spises med en gang.. Og det var supergodt!! Både min mann og gutt på 3 år er helt enig!
Tusen takk for oppskrift!
Hva er brødkrydderblandin?
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.