View Full Version : Det PERFEKTE ketolysebrødet! 2,24 g karbo per 100 g!
Er nå født. Hehe. Jeg tok utgangspunkt i det nabobrødet og bearbeidet det en del. Fjernet noe, og la til noe.
Dette er et brød som ikke inneholder de spesialingrediensene som er dyre/vanskelige å få tak i.
Bare vanlig matbutikkingredienser. Billig og bra.
Brødet henger godt sammen, og smaker supert.
Det ser ut, kjennes og smaker som vanlig grøvbrød.
Lollypops Ketolysegrøvbrød:
3 dl (en boks) Cottage Cheese
7 egg
½ ts salt
100 g kruskakli
100 g sesamfrø
200 g linfrø
1/2 dl matolje
Linfrøene legges i bløt i 2-3 timer. Avrennes godt i sikt. Skyll gjerne frøene i sikta mens du rører rundt for å "vaske bort" litt av guggen. Eventuelt kan du knuse frøene. Det blir like bra.
Ta egg og CC i en bolle, og mos det mes stavmikser, kjøkkenmaskin el.l.
Bland så alle ingrediensene godt, og hell dem i brødform(er).
Brødet hever bittelitt, men ikke mye.
Må stekes leeeenge. Ca to timer på 190 grader. Kanskje tilogmed lenger, litt avhengig av ovnen din.
Når brødet er ferdigstekt må det legges til avkjøling på rist over natten (hele dagen om du steker det på morgenen).
Hvis det ikke får avkjøles luftig/stekes lenge nok blir det lett klissete.
Husk å bruke bakepapir i forma.
HERLIG brød. Faller ikke sammen når det er avkjølt heller.
Det inneholder i underkant av 3 g karbo g karbo per 100 gram, litt avhengig av merket på ingrediensene, så man kan tillate seg å spise litt av det også. Jeg vil gjerne høre hva dere syns. :-)
Serveres gjerne med et salatblad på, litt hvitost og agurk og paprika på. Så får man de viktige grønnsakene også. NAM!!! :-)
Gratulerer med det perfekte brødet:)
Har du bakt siden i går kveld? ;)
Gratulerer med det perfekte brødet:)
Har du bakt siden i går kveld? ;)
Jepp. Hadde skolefri i dag, så jeg har bakt hele dagen. Tre litt misslykkede forsøk, men så var Lollypop-brødet født! :)
hehe... så flink du er :)
hehe... så flink du er :)
Takk takk. Er NESTEN litt stolt også nå. Hehe.
Det er så kjekt med et brød jeg syns er så innmari godt. Blir så mye enklere å holde seg til ketolyse da. :-)
Dette brødet virket jo helt supert. Skal si hva jeg synes når jeg har prøvebakt det :)
Ikke noe bakepulver? Og kan jeg bruke havrekli istedet for hvetekli? Er det forskjell i karbeinnholdet på disse?
Ikke noe bakepulver nei. Aner ikke hva som får det til å heve, men litt hever det (ikke så innmari mye da).
Det smaker helt FANTASTISK!
Det eneste dumme er at det er litt lang steketid på det, men det tåler vi da. Hehe. :-)
GLEDER meg til å høre hva dere sier når dere har prøvd det!
Og ja, du kan bruke hvetekli. Det er akkurat det samme som kruskakli.
Les på pakka så står det sikkert begge navna. Altså ingen karboforskjell.
Det er eggene som får det til å heve. ;)
Supert, dette skal prøves!
Og ja, du kan bruke hvetekli. Det er akkurat det samme som kruskakli.
Les på pakka så står det sikkert begge navna. Altså ingen karboforskjell.
Jeg har havrekli, ikke hvetekli. ;) Kan jeg bruke det?
Og eggene får det jo til å heve ganske godt, da.
Aha. Lesefeil. Et øyeblikk så skal jeg sjekke om det er karboforskjell...
Har ikke prøvd å bake med det da, så resultatet garanterer jeg ikke.
JA det er forskjell. MYE!
Havrekli: 18,5%
Hvetekli: 54,6%
hmm dette må jeg prøve. etter utallige forsøk på ketolysebrød, kan vel ikke et til skade :p Prøver fortsatt å finne det ultimate lavkarbobrødet som jeg kan like. Kan kanskje prøve med litt bakepulver i, da blir det kanskje litt luftigere. Det er det at brødet er så kompakt og smaker nøtter jeg har hatt problemer med. Men dette er jo uten nøtter, og med et forsøk med bakepulver kan det hende jeg er heldig..... :D Blir spennende!!!!
JA det er forskjell. MYE!
Havrekli: 18,5%
Hvetekli: 54,6%
Oj! Byttet du om nå? Har havrekli MINDRE karber enn hvetekli, som du har brukt?
Og hvor sjekker dere matvareinnhold på nett, forresten? Ser noen av dere nevner tabeller …
Herregud da. Jeg er helt på jordet i dag.
JA, jeg byttet. HVETE har minst...
Herregud da. Jeg er helt på jordet i dag.
JA, jeg byttet. HVETE har minst...
Fillern. Da må jeg bytte pakken jeg akkurat har kjøpt.
Jeg bruker mat på data. Det er gratis og bra, når man bare lærer seg søkemetoden. Skal man f eks ha norvegia sp må man søke på hvitost, skal man ha creme fraiche så må man søke på rømme, creme...osv.
Det er veldig greit å ha. Du skriver inn ingrediensene, så regner programet ut hvor mye karbo osv som er i retten. Når du har lagret rettene dine, så kan du sette opp dager slik at det regner ut hvor mye karbo osv du får iløpet av hele dagen. Og uka osv.
Du finner de i menyen nesten heeelt øverst til venstre inne på matportalen.no Heter mat på data.
Jeg bruker mat på data. Det er gratis og bra, når man bare lærer seg søkemetoden. Skal man f eks ha norvegia sp må man søke på hvitost, skal man ha creme fraiche så må man søke på rømme, creme...osv.
Det er veldig greit å ha. Du skriver inn ingrediensene, så regner programet ut hvor mye karbo osv som er i retten. Når du har lagret rettene dine, så kan du sette opp dager slik at det regner ut hvor mye karbo osv du får iløpet av hele dagen. Og uka osv.
Du finner de i menyen nesten heeelt øverst til venstre inne på matportalen.no Heter mat på data.
Ah - takk!
Ingen årsak. Du finner fort ut av det. Programmet er ganske enkelt. Sliter du med å finne ting så gå inn i den aktuelle gruppa for å se hve det er sortert på.
Jeg har en pakke linfrø, og der er det oppgitt 34 karber per 100 g? Har du regnet med mindre?
Da står dette brødet i ovnen.
Takk for oppskrift, dette skal prøves :ja:
33 karber fikk jeg totalt i hele brødet. Gleder meg til det er ferdig!
Dette ble veldig godt. Ingen bitter smak (brukte Regal Kruskakli denne gangen), og ingen grønne korn. Syns det hang mye bedre sammen enn Prinsessebrødet som jeg syns løst seg ogg fort og var svampete.
Dette brødet skal jeg lage fler ganger!
Jeg fikk 33 karber på hele brødet, 20 skiver og da 1,65 karbe pr skive.
Det skal være i underkant av 30 karber i hele brødet.
Linfrø skal det ikke være karber i i det hele tatt.
I min type (og den typen mat på data regner med) i hvertfall.
Hvilken type har du Safran? Er det blandet noe i linfrøene dine?
Se på innholdsfortegnelsen.
Viclin: Ble det bra?
Med det mine 7 egg veide, samt innholdsfortegnelsene på resten av ingrediensene, fikk jeg 33 karber.
Men noen få karber fra eller til spiller jo ingen trille. Det utgjør jo ikke noe særlig pr skive.
Brødet ble veldig godt! Takk for oppskrift!
Jeg måtte lete litt for å finne merket, det er ICAs eget merke, en grønn og hvit pakke. Det er kun linfrø oppi, ikke tilsatt noe - og bakpå står det
Energi 2167 kJ/520 kcal
Protein 19,5 g
Karbohydrat 34 g
Fett 34 g
Kostfiber ca 25 g
Det må være feil, da.
Jeg måtte lete litt for å finne merket, det er ICAs eget merke, en grønn og hvit pakke. Det er kun linfrø oppi, ikke tilsatt noe - og bakpå står det
Energi 2167 kJ/520 kcal
Protein 19,5 g
Karbohydrat 34 g
Fett 34 g
Kostfiber ca 25 g
Det må være feil, da.
Jeg bruker Risenta linfrø, gul pose:
Energi: 1564/374 kal
Protein 23 g
Karbohydrat: 0 g
Kostfiber: 35 g
Fett 31 g
Ergo skal de 35 kostfiberne telle med og jeg tror de fleste linfrøtyper ligger rundt der. Ser at det er mulig å misforstå slik denne produsenten har skrevet innholdet på.
Det skal være i underkant av 30 karber i hele brødet.
Viclin: Ble det bra?
Står det noe om kostfiber?
Energi 2167 kJ/520 kcal
Protein 19,5 g
Karbohydrat 34 g
Fett 34 g
Kostfiber ca 25 g
Det må være feil, da.
Det ER feil. har allerede snakket med ica jeg og fikk dette svaret:
Karbohydratinneholdet på våre linfrø er oppgitt feil. Korrekt innehold skal være 0g. Vi beklager dette og kommer til å rette opp i feilen ved neste nytrykk.
Har du flere spørsmål eller synspunkter er du velkommen til å kontakte oss igjen. Vi hjelper gjerne til!
Vil du vite mer om våre butikker eller få tips på inspirerende oppskrifter, gå in på www.ICA.no (https://epost.sbnett.no/modules/refer.pl?redirect=http://www.ICA.no).
Vennlig hilsen
ICA Kundekontakt
Tove Jenssen
Flott det! Men Viclin.
Kan du skrive inn hva du får opp på hvert produkt av karboinnhold?
Hvilket program bruker du?
Jeg er litt interessert i å se siden jeg fremdeles får i underkant av 30 karber. Som du sier spiller det jo liten rolle med så lite fra etter til på hele brødet, men jeg har lyst å finne ut hvor feilen ligger. Orker du blir jeg glad. :-)
Det ER feil. har allerede snakket med ica jeg og fikk dette svaret:
Karbohydratinneholdet på våre linfrø er oppgitt feil. Korrekt innehold skal være 0g. Vi beklager dette og kommer til å rette opp i feilen ved neste nytrykk.
Har du flere spørsmål eller synspunkter er du velkommen til å kontakte oss igjen. Vi hjelper gjerne til!
Vil du vite mer om våre butikker eller få tips på inspirerende oppskrifter, gå in på www.ICA.no (https://epost.sbnett.no/modules/refer.pl?redirect=http://www.ICA.no).
Vennlig hilsen
ICA Kundekontakt
Tove Jenssen
Aha. Veldig greit å vite.
Nå står mitt brød i ovnen!! Ble ganske full form, så jeg håper ikke at det hever for mye:p - for da må jeg nok ta storvask på ovnen etterpå!!
Men jeg ble litt usikker på karbene i linfrø nå jeg Georgine.
Jeg har en pose fra Møllerens som jeg kjøpte idag - der står det 0 g karb. og 34,8 g kostfiber. Så har jeg en bose fra "Basic ECO" Linfrø som er kjøpt på Meny, der står det 6 g karb. og ingenting om kostfiber?? Mener du at de fleste linfrø inneholder rundt 30-35 g karb.??
Det ble endel kliss med de bløtlagte linfrøene, så nestegang skal jeg prøve å ha dem rett i røra - heller minske litt på kruskakli'n!!
Spennede å smake om et par timer!!
Flott det! Men Viclin.
Kan du skrive inn hva du får opp på hvert produkt av karboinnhold?
Hvilket program bruker du?
Jeg er litt interessert i å se siden jeg fremdeles får i underkant av 30 karber. Som du sier spiller det jo liten rolle med så lite fra etter til på hele brødet, men jeg har lyst å finne ut hvor feilen ligger. Orker du blir jeg glad. :-)
Bare limer inn fra Sparkspeople, jeg, programmet jeg bruker. Der har jeg lagt inn næringsinnholdet som står på pakkene selv.
CALORIES CARBS FAT PROTEIN
Egg, 390 gram(s) 554 4 38 49
Cottage Cheese, 300 gram(s) 288 5 13 38
Kruskakli Regal, 100 gram(s) 170 20 4 15
Sesamfrø Møllerens, 100 gram(s) 619 5 55 27
Linfrø Møllerens, 200 gram(s) 754 0 62 49
Salt, 3 gram(s) 0 0 0 0
Rapsolje, 50 gram(s) 450 0 50 0
2,835 33 222 178
Mine knuste linfrø har 0 karber, hvordan går det ann med så stor forskjell. Egg er hevemiddel og med 7 egg kan det heve ganske bra. Skal jammen prøve dette brødet. Har skrevet det ut. Tror jeg ar alt som trengs.
Nå står det i ovnen! Men jeg ble kvalm av det slimet som dannet seg rundt linfrøene. :urk: Jeg klarte jo ikke få det vekk, og måtte bare slenge alt oppi røra.
Jeg la ikke linfrøene i bløt. Gikk helt fint det.
Min:
7 egg (469 g)=1,4 g karbo Hva i alle dager slags egg er det du har?
Min info er fra matportalen.no og ferdigregnet på mat på data.
Cottage cheese (300 g)=4,5 g karbo. Samme kildene, pluss at jeg sjekket på pakka. Det er 1,5 g karbo per 100 ml, så det stemmer det (sans cc)
Kruskakli (møllerens) 100 g= 18,5 g karbo. Dobbeltsjekket pakken. Det stemmer det.
Sesamfrø (møllerens)100g=4,5 g karbo. Sjekket pakka her også, pluss mp og mpd. Det stemmer.
Linfrø 200g=0 g karbo, den har du også.
Rapsolje =0 g karbo.
Det blir 28,9 g karbo nøyaktig. Bytt ut råvarene dine. :-)
Man kan fint ha linfrøene rett i røra, men da blir ikke brødet like saftig.
Smakssak det. Jeg tok ikke på linfrøene, så jeg slapp den klissete følelsen. Jeg la de i blød, helte de rett i en sikt når de var ferdige, og så rett i røra. Rørte om med sleiv. Var ikke noe problem da.
Er ikke linfrøene bløtet så kan ikke kroppen fordøye dem. Er de finmalte så er det OK, men det blir ikke helt det samme syns jeg.
Følelsen av å tygge frøene er litt av opplevelsen nåår jeg spiser brødet. :-)
Da har jeg spist min første skive - og den var god!! Kommer nok til å bake dette flere ganger, men dropper å bløtlegge linfrøene nestegang!
Jeg fikk 32 karber i hele røra, og hele brødet veier ca 1200 g ferdigstekt.
Karbinnholdet kan nok variere litt etter som hvilket merke man bruker. I matvaretabellen her inne står det at 100 g egg inneholder 0,9 karbo, så jeg får 3 karb. på eggene (små egg som veide 350 g tilsammen).
Min:
7 egg (469 g)=1,4 g karbo Hva i alle dager slags egg er det du har?
Min info er fra matportalen.no og ferdigregnet på mat på data.
Cottage cheese (300 g)=4,5 g karbo. Samme kildene, pluss at jeg sjekket på pakka. Det er 1,5 g karbo per 100 ml, så det stemmer det (sans cc)
Kruskakli (møllerens) 100 g= 18,5 g karbo. Dobbeltsjekket pakken. Det stemmer det.
Sesamfrø (møllerens)100g=4,5 g karbo. Sjekket pakka her også, pluss mp og mpd. Det stemmer.
Linfrø 200g=0 g karbo, den har du også.
Rapsolje =0 g karbo.
Det blir 28,9 g karbo nøyaktig. Bytt ut råvarene dine. :-)
Møllerens kruskakli brukte jeg før, og den ga bitter smak til brødet. Regal sin ga ikke bitter smak, så da bruker jeg den.
Mat på data regner feil på en del matvarer fant jeg ut, bl.a. på egg. Derfor kuttet jeg ut den etter bare et par dager. Egg har 0,9 kh pr 100 gram. På din vekt av egg blir det 4,22 kh, ikke 1,4 som Mat på data regner.
Flott at dere likte brødet. Jeg elsker det jeg også.
Nammenam. Og man blir så god mett av det, og holder leeenge. Nam!
Viclin: Bitter smak? Hæ? Uff da. Ikke bra. Jeg har bare brukt det en gang, men da smakte det helt fortreffelig. Det kan ikke være kombinasjonen med noe annet? Skjedde det mange ganger eller bare en?
Det kan jo ha vært noe rart med akkurat den pakka.
hmm. Det får jeg følge med videre da. :-)
Viclin: Bitter smak? Hæ? Uff da. Ikke bra. Jeg har bare brukt det en gang, men da smakte det helt fortreffelig. Det kan ikke være kombinasjonen med noe annet? Skjedde det mange ganger eller bare en?
Det kan jo ha vært noe rart med akkurat den pakka.
hmm. Det får jeg følge med videre da. :-)
Jo, det kan hende det bare var noe med den pakka, men en annen her inne hadde opplevd det samme, så da prøvde jeg heller regal sin.
LilleRosin
01-09-07, 20:58
Så bra med en ny oppskrift på brød. Dette skal prøves! Takk skal du ha Lollypop!
Siljevanilje
01-09-07, 22:51
har nå laga det. var helt kurant, hverken mer eller mindre :P
Jeg syns det smakte kjempegodt! Men neste gang skal jeg bruke bakepapir i formen, for makan til søl. Jeg fikk det ut til slutt, men halve brødet var smuldret. Stekte det nok litt for kort.
Jaja, jeg får steke bitene i smør. :D Det blir nok også godt.
Hehe. Ja steketiden er litt lang og vrang. Jeg brukte også bakepapir. :-)
Er dette til 1 brød? Og hvor stor form stekte du det i? :)
Og så er magen litt i overkant bråkete idag.
Dette brødet er full av ting som er bra for magen. Så om den bråker tror jeg ikke det er brødets feil. Jeg ble mye bedre av brødet. Var litt plaget med hard mage...
Forma mi er 1,6 liter heeeelt breddfull.
Da ble det perfekt til ett brød (hele oppskrifta).
Joda, det var brødet som gjorde magen min sånn. Det er jo masse magejobbingsingredienser. Jeg var i overkant løs i magen også.
Er dette til 1 brød? Og hvor stor form stekte du det i? :)
Har bakt i dag jeg også :D
Jeg malte sesamfrøa til bortimot mel og blandet litt natron i cc. Jeg fikk to brød av oppskrifta. Natron gjør at de hever ganske godt. Ble omtent dobbelt så høye. Får se når de kommer ut av ovnen om de detter sammen :eek:
Oi. Spennende. Få høre hvordan det gikk med natron da. :-)
Ikke lurt å legge linfrøa i vann.......
Photobscura
02-09-07, 17:07
Grunnen til at linfrø KAN regnes til null gram karber er fordi de stort sett går ufordøyd, alstå hele gjennom kroppen. Om dette endrer seg når man bløtlegger dem, aner jeg ikke...
Fikk uansett lyst til å prøve:)
I følge produsenten er det null karbohydrater i dem uansett om de er hele, bløtet eller knuste.
På pakken med knuste linfrø står det foresten også null kbh.
Og de som er knuste tas jo opp.
Mer enn de som bare er bløtet...
Men om man vil kan man godt bruke de ubløtet, men da blir ikke brødet like saftig.
Kan man erstatte cc med noe annet?Jeg har alt utenom den,og jeg har virkelig lyst på en brødskive altså:)
Ja. Du kan bruke rømme. Blir NESTEN like bra.
KrissiFontaine
13-09-07, 20:13
Nå står dette i ovnen! Blir spennende!! :) Men på min pakke Kruskakli fra Møllerens, står det 9,5 gr karbo pr 100 gr... :confused:
Den har stått i skapet en stund, kan det være gammel informasjon??
Gleder meg til å smake brødet!!
Krissi
Brødet eglagde blei i overkant saftig....trur eg lot det steike i altfor kort tid, men var så vanskeig å bedømme og eg var så redd for å brenne det. Det vart heilt bløtt inni....
Da er det nok for lite stekt ja. Det skal steke ganske lenge.
Og husk å legg dem på rist til avkjøling over natten når de er stekte.
Blir de pakket inn for tidlig eller ikke lagt på rist så kan de bli bløte.
KrissiFontaine
13-09-07, 21:32
Oj, oj! Dette ble kjempegodt! Det er jo brød jo! :)
Hvordan oppbevarer du brødet på best mulig måte slik at det holder seg?
Jeg legger fire og fire skiver i plastfolie i fryseren. Tar opp en og en pakke og legger de i kjøleskapet.
KrissiFontaine
13-09-07, 22:05
Takk for tipset! Jeg smakte en liten snei, og kjenner jo kjapt at dette er et brød man blir mett av! :)
Nå blir det brød til frokost...med meierismør og ost på! Hmmmm....! Gleder meg!
Ja leste du ikke overskriften?
Det er det PERFEKTE brødet. Hehe. :-)
Jeg bruker bare å dele brødet i to, og så fryse det. Å tine en halvdel i gangen og oppbevare i kjøleskapet går helt fint, siden det holder seg mye lenger enn kjøpabrød. Det tåler fint en uke i kjøleskapet uten å tape seg. Det å fryse bare noen få oppskjærte skiver i posjonspakker hørtes også ut som en god ide.
Det er det sikkert. Men mange har så langt hatt glede av dette brødet, og videre blir det sikkert flere av dem også.
Jeg mener jo ikke bokstavelig at dette er det perfekte brødet for ALLE.
Lov med litt overdrivelser vel.
KrissiFontaine
14-09-07, 08:28
"E're så nøye a???" sier nå jeg... Jeg hadde brødskive til frokost i dag, for første gang på månedsvis. Så da er det det PERFEKTE ketolysebrødet for meg! :)
"E're så nøye a???" sier nå jeg... Jeg hadde brødskive til frokost i dag, for første gang på månedsvis. Så da er det det PERFEKTE ketolysebrødet for meg! :)
Enig med deg :) Ketolysebrød i det hele tatt er perfekt!! Godt å tygge :rolleyes:
Mhm. Så godt da. Jeg prøvde flere brød fra oppskriftssiden, men de hadde mye mer karbo og var mye mer omelett-lignende enn dette brødet er. Så da ble det slik. Det kan hende jeg var uheldig med hvilken type jeg lagde, men jeg fulgte jo instuksene fra dette forumet da.
Uansett ikke viktig. Nå er det enda ett av disse brødene her i hvertfall.
Godt at dere har glede av det. :-)
Jeg synes det var godt!:D Også inneholder det ikke så mange indigrienser som en del andre lavkarbobrød, og er i så måte enklere og billigere å lage.
Takk for fin oppskrift Lollypop.
Hei lollypop. lagde brødet ditt i dag og synes det ble veldig svampete. det er helt sikkert på grunn av alle eggene. i tillegg kjørte jeg ikke deigen i en food prosessor eller noe liknende for å få ut klumpene i cc'n. Da brødet var blitt helt avkjølt hadde cc'en eller eggehvitten, gudene hvet, stivnet og det så ut som brødet var fult av gjennomsiktige klumper. Hehe det var skikkeli rart. Prøvde med bakepulver, uten hell, det hevet seg ikke særlig mye. Katasrofebrød :) det satt seg helt fast i formen, idiot som jeg var tok jeg ikke papir i. Men det luktet veldig godt, var bare ikke konsistensen eller klumpene som var særlig fristende. Men jeg har lyst til å prøve det en gang til, kanskje tilsette litt krydder og litt mer salt, for det var veldig "nøtte\frø" smak på. Kanskje du har noen tips??
Vil jo gjrne få til dette perfekte ketolysebrødet ditt, for jeg savner et skikkeli brød. har prøvd så mange typer her inne og er ikke fornøyd med noen av dem. Men skal gi det en ny sjans :D
Jeg prøve på nytt imorgen, skal droppe å legge linfrøene i vann - blander dem bare rett i deigen og håper da brødet blir mindre fuktig og henger bedre sammen. Også skal jeg ha i litt salt:ja: Kommer innom med ref. imorgen!!
CC og eggene må moses ja. Ellers blir det ikke bra. Det er nok det som er klumpene dine. Jeg har ikke prøvd å steke det uten så det kan jo hende mosemangeln er problemet også dær, men stort sett så er klissete brød et resultet av for lite steking. Hvor lenge stekte du det?
Husk å la det ligge over natten på rist til avkjøling. Det er VIKTIG!
Jeg ville prøvd en gang til og fulgt oppskrifta å sett om det ble bedre.
Mine brød har i hvertfall ikke blanke klumper, og er ikke klissete.
Krydder kan selvsagt tilsettes etter ønske uten at det har noen betydning for konsistensen.
Jepp. må nok knuse deigen litt mer, bare det at jeg har ikke food prossesor, bare kjøkkenmaskin med eltekrok, men kan ta det i blendern heller. prøve i hvert fall . brødet stekte på 190 grader i over 2 timer faktisk så det ble ikke klissete. prøver igjen i morgen :D
Jepp. må nok knuse deigen litt mer, bare det at jeg har ikke food prossesor, bare kjøkkenmaskin med eltekrok, men kan ta det i blendern heller. prøve i hvert fall . brødet stekte på 190 grader i over 2 timer faktisk så det ble ikke klissete. prøver igjen i morgen :D
Blender passer sikkert kjempebra. Poenget er jo bare at du får most eggene og CC godt. Det blir nok bra skal du se.
Jeg blandet litt med konsistensen ser jeg. Det var ikke du som hadde problemer med det, men nette eller hva nicket var.
Hehe. Går litt fort for meg innimellom.
Da står brødet i ovnen - og det ser lovende ut:D
Lykke til. Bare husk å stek lenge nok og la det hvile over natta på rist. Eller i hvertfall til du går å legger deg. Siden det er såpass tidlig på dagen enda kan det være at det holder. :-)
Da er brødet ferdigstekt og det ble mye bedre denne gang. Har nå ligget noen timer på rist å det går helt greit å dele opp i skiver - mye fastere å enklere å ha med å gjøre :ja:
Gjorde noen små endringer - droppet å legge linfrøa i vann først, samt at jeg bare hadde oppi 50 g sesamfrø og så øka jeg saltmengden ørlite (1/2-1 ts).
Regnet ut at det blir ca 32,5 g karber i hele brødet som veier ca 800 g - det blir ca 4 karb pr. 100 g (en skive veier ca 25 g, så da blir det ca 1 karb pr. skive).
Har nå spist 3 skiver av dette brødet - og de smakte nyyydelig:D så dette kommer jeg til å bake flere ganger!!
Eg skal forsøke igjen ein gang seinere....skal få det til! Ser at det nok ikkje berre var steikinga som var problemet for at brødet mitt vart bløtt inni...eg moste heller ikkje CC og egga så veldig, så eg også fekk sånne "klumper" i brødet. Skal huske dettil neste gang :D
Har no likvel delt og fryst brødet, og skal prøve å riste det i brødrister eller på stekepanne før eg et det, kanskje det blir ok da :) Smakte ganske bra!
Hehe. Jeg må innrømme at årsaken til at jeg messer slik om dette med lang steketid, avkjøling på rist og mosing av cc og egg kommer fra egne opplevelser. Jeg hadde fire-fem omganger med mer eller mindre misslykkede brød før det ble bra. Den omgangen hvor brødet ble fuktig og klissete så kjørte jeg det dobbelt i brødristern. Altså to ganger. Brødristern vår er ikke av de mest råe. Hehe.
Etter to omganger i brødristern var brødet kjempegodt, så man kan løse slike tabber på den måten. Stekeovn og/eller stekepanne kan sikkert funke det også.
Den omgangen hvor brødet ble fuktig og klissete så kjørte jeg det dobbelt i brødristern. Altså to ganger. Brødristern vår er ikke av de mest råe. Hehe.
Etter to omganger i brødristern var brødet kjempegodt, så man kan løse slike tabber på den måten.
Det samme har jeg gjort - to runder i brødristeren - det har luktet svidd på kjøkkenet i en uke nå:p Men med det brødet jeg bakte idag trengs ikke det, for det ble fast og fint - helt perfekt:D har nå fryst ned 24 skiver.
Synd at de ble en "bom" først, men flott at det ble bra nå. :-)
KrissiFontaine
18-09-07, 21:37
Da har jeg bakt dette brødet igjen i dag, med en liten endring:
7 egg - 350 gr = 3,6 kb
1 boks cc = 4,5 kb
100 gr Ketolyse bakemix = 8 kb
100 gr sesam = 4,5 kb
200 gr linfrø
1/2 dl olje
1 ts salt
Brødet hevet mye mer enn første gang jeg bakte det. Denne gangen kjørte jeg egg, cc og olje skikkelig med stavmikser før jeg blandet inn tørrvarene. Så byttet jeg ut kruskaklien med bakemixen.
Brødet er akkurat tatt ut av ovnen, ble fast og fint og smakte kjempegodt! Måtte ha en varm skive med meirismør på!! :)
Ble 1 kg tungt, og tilsammen 20,6 kb for hele brødet! :)
Krissi
Nam. Hørtes bra ut ja. Jeg holder meg til egen verson.
Litt av poenget var å unngå de matvarene som ikke får kjøpt på vanlig matvarebutikk. Men det er jo supert at du også finner det som r perfekt for akkurat deg! NYYYYT (morra)brødet. :-§
Dette skal jeg prøve i morra, ja...
Til dere som sliter med at det setter seg fast, bruk Tupperware silikomform, brødform. Helt supert. Lar brødet avkjøle i formen en litenstund og velter det bare over på rist:) Har gjort det både med nabobrødet og soyabrødet...
(Jada, er Tupperfrelst, særlig dilla på silikon og alt som gjør matlaging og tibredning til en lek, og ja, er forhandler;) )
Til dere som sliter med at det setter seg fast, bruk Tupperware silikomform, brødform. Helt supert. Lar brødet avkjøle i formen en litenstund og velter det bare over på rist:) Har gjort det både med nabobrødet og soyabrødet...
(Jada, er Tupperfrelst, særlig dilla på silikon og alt som gjør matlaging og tibredning til en lek, og ja, er forhandler;) )
:stortsmil
:stortsmil
Ka du glis ta?;) At jeg reklamerer så bredt her? Men jeg mener det seriøst, silikonformene er konge!
Ka du glis ta?;) At jeg reklamerer så bredt her? Men jeg mener det seriøst, silikonformene er konge!
Eeelsker silikon jeg!!!
Til utvortes bruk vel og merke :D
Silikon sleikepotter, grytekluter, former, pensler osv osv...
Eeelsker silikon jeg!!!
Til utvortes bruk vel og merke :D
Silikon sleikepotter, grytekluter, former, pensler osv osv...
Da er vi to... Alt av slikt utstyr er nå byttet til silikon:) Og alt er seff Tupperware:knegg:
Kjempelyst å prøve meg på dette brødet jeg også, høres kjempegodt ut!:D. Håper jeg får tid til baking i morgen:rolleyes:
SkinnyToBe
19-09-07, 22:25
Hmm. Høres bra ut. Tror jeg skal prøve dette brødet jeg også. Jeg har ikke funnet noe brød jeg likte skikkelig enda.
OK Lollipop, du har gitt meg enda en grunn for å starte med Ketolyse.
Du er flink :D
Arg!!! Plukket frem ingr. til brødet nå, det er varer jeg har i skapet, så det passet jo SÅÅÅÅ fint... men neida, tror dere jeg hadde husket å kjøpe inn ny boks med cc etter jeg lagde ziggylapper i går a? Neida... Ah... Så irriterende!
Nå har jeg bakt brødet og det var forsåvidt vellykket, men syns ikke det smakte så godt jeg. :o
Skal gjøre et nytt forsøk med noen endringer så får vi se hvordan det blir da.
KrissiFontaine
21-09-07, 12:06
Nå har jeg bakt brødet og det var forsåvidt vellykket, men syns ikke det smakte så godt jeg. :o
Skal gjøre et nytt forsøk med noen endringer så får vi se hvordan det blir da.
Du må dele erfaringene når du har testet ut med endringene... Jeg er i skikkelig bakemodus for tiden, og har lyst på å teste ut flere varianter!! :)
KRissi
Veldig spent på brødet jeg også. Kommer meg ikke i butikken etter cc før gubben kommer fra jobb...
SusieBlues
21-09-07, 13:44
Dette brødet MÅ jeg prøve!
Takk til alle som legger ut sine erfaringer her!
Utrolig hjelpsomt!
:rivermegihåret: Så hadde jeg bare 50 gr. linfrø igjen. Har ei hel bøtte med sesamfrø, men linfrøboksen var jo nesten tom... er visst ikke meninga at jeg skal få laget dette brødet...
SkinnyToBe
21-09-07, 16:48
Nå har jeg bakt brødet. Det var kjempegodt!
Saftig og godt, og med nyyyyydelig smak.
Dette blir fast frokostbrød nå ja.
linnipinni
24-09-07, 10:44
Da har jeg bakt dette brødet igjen i dag, med en liten endring:
7 egg - 350 gr = 3,6 kb
1 boks cc = 4,5 kb
100 gr Ketolyse bakemix = 8 kb
100 gr sesam = 4,5 kb
200 gr linfrø
1/2 dl olje
1 ts salt
Brødet hevet mye mer enn første gang jeg bakte det. Denne gangen kjørte jeg egg, cc og olje skikkelig med stavmikser før jeg blandet inn tørrvarene. Så byttet jeg ut kruskaklien med bakemixen.
Brødet er akkurat tatt ut av ovnen, ble fast og fint og smakte kjempegodt! Måtte ha en varm skive med meirismør på!! :)
Ble 1 kg tungt, og tilsammen 20,6 kb for hele brødet! :)
Krissi
Jeg gjorde det samme som deg siden jeg hadde bakemixen tilgjenglig. Og brødet ble godt :) Nå er jo dette det første brødet jeg prøver meg på da, så vet jo ikke hvordan andre lavkarbobrød smaker. Men koser meg med det her! Begynte å bake midt på natta faktisk :P Fordi jeg så gjerne ville ha brødmat til frokost. Så nå har det blitt salami og majones<3 Kjempe deilig å kunne kose seg med det uten å få dårlig samvittighet! Takk, Lollypop og Krissi :)
Beklager at jeg ikke gjorde det før (viste ikke at det gikk ann), men nå er hovedinnlegget redigert slik at de to tingene som manglet kar kommet på plass.
Enjoy!!! :-)
KrissiFontaine
24-09-07, 19:25
Oi, oi!! Jeg er som sagt i bakemodus for tiden, og jobber videre med det gode grunnlaget Lollypop har laget i dette brødet....
Dagens oppskrift ble:
1 boks cc - 4,5 kb
7 egg - 3,6 kb
0,5 dl olje (jeg bruker MCT)
100 gr sesamfrø - 4,5 kb
100 gr valnøtter - 6,2 kb
200 gr linfrø
1 ts salt
Jeg kjørte først egg/cc/olje/salt godt sammen med stavmikser.
Valnøttene knuste jeg i ei kaffekvern. Det samme gjorde jeg med sesamfrøene.
Blandet de knuste valnøttene og sesamfrøene sammen med egg/cc/olje/salt med stavmikser. Kjørte en god stund for å få knust resten av valnøttene som ikke var helt pulverisert og for å få blandet at godt sammen.
Toppet alt med linfrø som jeg blandet godt inn (brukte gaffel).
Helte det i brødform og stekte som vanlig.
NAM-NAM!!! :p Dette brødet ble saftigere, men fast og fint likevel. Bare "vanlige" ingredienser og enda mindre karber!
Brødet ble ca. 970 gram tungt, og bare 18,8 karber tilsammen. Me like!!! :D
Jeg har brødformer som er belagt med ett eller annet belegg som gjør at jeg ikke har noen problemer med å få brødene ut. De skvetter ut så snart jeg tipper forma. Veldig praktisk.
Krissi
SkinnyToBe
24-09-07, 19:47
Det er da mye MER karber.
Lollypop-oppskriften er nesten 2000 gram...
KrissiFontaine
24-09-07, 20:19
Ja, du har rett i det - siden brødene mine (med bakemix = 1000 gr, valnøtter = 970 gr) er lettere.
Men jeg har brukt samme forma til alle, og får et brød som gir meg ca. 15 skiver. Det siste brødet vil da gi ca. 1,2 kb pr brødskive (hver skive i overkant av 50 gr).
Det synes jeg er helt OK.
Tillegg: Dessuten blir det ekstra fett fra valnøttene... sammen med MCT olja... og det er jo fint! :)
Legg gjerne til i hovedinnlegget at man må bruke papir i formene også. Det er veldig surt når man glemmer det, nemlig.
Jeg brukte ikke papir sist da. Men det kommer nok litt ann på forma. Jeg legger det inn for sikkerhets skyld.
Hei. Har akkurat lagt linfrø i vann for å prøve Lollypop-brødet. Men så har jeg Axa go green linfrø og på esken står det anbefalt døgndose på 1-2 ss linfrø og at det ikke er bra å spise store mengder. I dette brødet er det jo veldig mye linfrø..... Er det noen som vet noe om dette????
Fikk omsider bakt brødet, men jeg synes det ble FOR saftig, kjennes nesten uferdig ut, men det er ikke det.Så neste gang tror jeg jeg skal prøve uten å bløtlegge frøene...
Men ellers smakte det greit med ei skive brød med pålegg og jeg føler ikke at jeg gjør noe galt i forholdt til å spise annen mat enn ungene, for det har jeg sklitt endel med, at dette er mammas mat liksom... Ofte vil de ha det jeg spiser, typisk...
Er nå født. Hehe. Jeg tok utgangspunkt i det nabobrødet og bearbeidet det en del. Fjernet noe, og la til noe.
Dette er et brød som ikke inneholder de spesialingrediensene som er dyre/vanskelige å få tak i.
7 egg
½ ts salt
100 g kruskakli
100 g sesamfrø
200 g linfrø
1/2 dl matolje
Linfrøene legges i bløt i 2-3 timer. Avrennes godt i sikt. Skyll gjerne frøene i sikta mens du rører rundt for å "vaske bort" litt av guggen. :)
Må stekes leeeenge. Ca to timer på 190 grader.
Når brødet er ferdigstekt må det legges til avkjøling på rist over natten (hele dagen om du steker det på morgenen).
Det ikke får avkjøles luftig/stekes lenge nok blir det lett klissete.
Husk å smør forma godt, eller med fordel bruke bakepapir i forma.
Det inneholder i underkant av 3 g karbo g karbo per 100 gram, litt avhengig av merket på ingrediensene, så man kan tillate seg å spise litt av det også. Jeg vil gjerne høre hva dere syns. :-)
da skal jeg ENDELIG få prøvd meg på oppskrifta de Lollypopp, men siden jeg har bakemixen i hus så tar jeg å bytter ut kruskaklien ut med den... Har lagt linfrøene i vann nå så om et par timer er jeg klar :D Gleder meg!!!
Nå er Lollypop-brødet mitt ferdig. Var greit men syntes ikke det var så innmari godt. Tror jeg skal prøve med på ziggylappene neste gang
Nå er Lollypop-brødet mitt ferdig. Var greit men syntes ikke det var så innmari godt. Tror jeg skal prøve med på ziggylappene neste gang
Jeg er stooooor Ziggylapp-fan... digger de!
Dette brødet er perfekt dersom man IKKE legger linfrø i bløt først!!
Har bakt det flere ganger nå - og har faktisk blitt avhengig:D:D.
Nå har jeg bakt det og jeg syntes også det var altfor mye linfrø i det... det smakte "sånn passe - det går ann"... Å kaste det er ikke siden det er det nærmeste brødet jeg kommer:rolleyes: Og fordi ketolyse bakemix er så sinsyyyykt dyr (!!!)
Kanskje jeg prøver uten linfrø neste gang og heller tar kruskaklien:p
Som Nett skriver, så skal ikke jeg heller legge i bløt linfrøene...
Hei. Har akkurat lagt linfrø i vann for å prøve Lollypop-brødet. Men så har jeg Axa go green linfrø og på esken står det anbefalt døgndose på 1-2 ss linfrø og at det ikke er bra å spise store mengder. I dette brødet er det jo veldig mye linfrø..... Er det noen som vet noe om dette????
Man spiser jo ikke hele brødet på en gang ;)
Er visst noen stoffer i linfrø som omdannes til blåsyre i kroppen, men det skal veldig store doser til før dette er noe problem og dessuten skjer visst ikke dette om linfrøene varmebehandles først. Brødet stekes jo temmelig lenge og da går jeg ut fra at dette ikke er noe problem.
Man spiser jo ikke hele brødet på en gang ;)
Er visst noen stoffer i linfrø som omdannes til blåsyre i kroppen, men det skal veldig store doser til før dette er noe problem og dessuten skjer visst ikke dette om linfrøene varmebehandles først. Brødet stekes jo temmelig lenge og da går jeg ut fra at dette ikke er noe problem.
Ja brødet er varmebehandlet lenge nok det.
Og man spiser jo som du sier ikke hele på en dag.
OG, det er ikke et problem lenger når frøene har ligget i bløt.
Ikke et problem om man ikke bløter linfrøene heller da. :-)
Dette brødet høres veldig godt ut! :sikle: Begynner å bli veldig lei nøtte-brødet nå.
Kruskakli, er det det samme som hvetekli? 18,5 karber pr. 100 g. blir jo egentlig ikke så mye pr. brødskive, når jeg tenker meg om. Har hatt et litt anstrengt forhold til korn- og melprodukter må jeg innrømme. Tror jeg skal bake dette i morgen. :)
Ja det er det samme. Møllerens kruskakli har minst karber.
Jeg liker ikke nøtter i det hele tatt, så jeg mikset min egen oppskrift.
Brødet er kjempegodt, men det er viktig at du steker lenge nok og avkjøler over natten på rist. Og bløter du linfrøene (jeg annbefaler det) så rør gjerne rundt i dem med en sleiv mens du skyller de i rennede vann mens de ligger i dørslaget. Da får du bort mye av den seige gugga som kommer ut av frøene, og brødet er lettere å få til bra. Lykke til. :-)
Da er brødet i ovnen. Jeg tok litt bakepulver i - så vi får se hvordan det går... :D
"Deigen" så jo ut som et skikkelig godt grovbrød! Gleder meg til det er ferdig!
Lagde brødet nå i kveld, og det ble ganske godt!!
La ikke linfrøene i vann.
Det er to timer siden jeg tok det ut av ovnen og konsistensen er helt topp, har spist tre skiver :D
Mitt brød hevet seg så og si ikke i det hele tatt, lurer på hvorfor?
Jeg var påpasselig og miksa eggene og CC GODT med stavmikseren, blandingen ble helt flytende og ikke en klump igjen tror jeg.
Var jeg for hard kanskje?
Det var så deilig å få spise noe brød igjen, og det vil bli så enkelt og greit for meg å ha med på jobben.
Tusen takk Lollypop for oppskriften :)
Ingen årsak. Det var så kjekt med et brød som faktisk er brød (syns så mye annet på bakstsiden smaker omelett), så jeg la det ut i tilfelle noen andre også kom til å like det. :-)
Jeg tror ikke miksingen skal ha noe å si for hevingen.
Det er jo bare eggene som hever, så mye er det jo ikke.
1-1,5 cm hevet det hos meg ca. Kanskje har det hevet bittelitt uten at du merker det?
SusieBlues
02-10-07, 09:34
Jeg lagde dette for et par dager siden og ble VELDIG fornøyd. Det ble ikke et brød som metter så veldig, men det er deilig å ha et brød som nesten ikke har karb og som smaker skikkelig grovbrød. Utrolig deilig med hjemmelaget jordbærsyltetøy!
Takk for oppskriften!
Flott at du trived med det. Det er så enkelt å ha brød. Matboksen blir så mye lettere å få til når man har det travel da. :-)
Eplekjerne
02-10-07, 11:05
Dette må jeg lage! Må få i meg noe skikkelig frokost, og fantasien min er borte...
Ingen årsak. Det var så kjekt med et brød som faktisk er brød (syns så mye annet på bakstsiden smaker omelett), så jeg la det ut i tilfelle noen andre også kom til å like det. :-)
Jeg tror ikke miksingen skal ha noe å si for hevingen.
Det er jo bare eggene som hever, så mye er det jo ikke.
1-1,5 cm hevet det hos meg ca. Kanskje har det hevet bittelitt uten at du merker det?
:snill: Jeg tror nok det har hevet 1 cm, ja.
Mintes det var en eller flere her hvor brødet hadde hevet så masse, og så tok jeg for gitt at det skulle være standarden.
Nå har jeg altså hatt en skive til frokost med meierismør og rekesalat,
to skiver til lunsj med meierismør og gulost.
Det har vært deilig
Har ett i ovnen nå - virkelig et godt brød :ja:
Perfekt som jobb-lunsj: 1 box makrell-i-tomat (ikke sausen) og 3 skiver Lollypop-brød:D.
Brødet ble veldig godt, og det smakte orntli' brød! Det smakte sånn brød, at jeg måtte legge alle ingrediensene inn i Mat på Data, for å sjekke at det virkelig ikke er så mye karber i det. Sjekket også mot ekstra grovt brød (som ligger inne fra før), og det viste seg at det inneholdt 10-20 ganger mer karber enn dette brødet.
Er det mulig!!??
Takk for en kjempefin oppskrift, Lollypop! :)
Jeg prøvde bakepulver i, men det kunne jeg ha spart meg for. he he. Neste gang jeg baker det skal jeg ha i dobbelt så mye smør (byttet ut oljen med smør), slik at det blir skikkelig forhold på protein/fett/karb.
Nå har jeg laget brødet og det ble veldig bra!
Knuste linfrøene i mortel. Stekte brødet på 175-150 grader i 2 timer, skrudde så av ovnen og lot det stå i 2 timer til. Var ikke noe problem å skjære i brødet da, varmt inni, men ikke deigete. :)
Mmm. Høres kjempegodt ut ja. Jeg blir kjempeglad for at så mange liker brødet.
Kanskje dere liker det så godt at jeg får en grønn prikk for det?? Hehe. :-D
Var ikke ille dette brødet, mye bedre enn det som står i boka illefall, det er bare ekkelt...Men savner litt vanlig brød da..
Mmm. Høres kjempegodt ut ja. Jeg blir kjempeglad for at så mange liker brødet.
Kanskje dere liker det så godt at jeg får en grønn prikk for det?? Hehe. :-D
Hva er en grønn prikk? Ser at jeg har en sånn en bak nicket mitt, er det det du mener? HVorfor har jeg det?:confused:. Og hvordan?
Nå har jeg laget brødet og det ble veldig bra!
Knuste linfrøene i mortel. :)
Tenkte bare å komme med et tips. Jeg hold også på med å bruke morter på linfrøene. Men så var jeg innom den lokale helse butikken og der hadde de faktisk malte Linfrø. De heter "Krossat Linfrø". Det er Risenta som lager dem.
Blev jo slitsomt om man skulle ha litt mengde av linfrø :). Nå er det bare å helle i vei.
Tenkte bare å komme med et tips. Jeg hold også på med å bruke morter på linfrøene. Men så var jeg innom den lokale helse butikken og der hadde de faktisk malte Linfrø. De heter "Krossat Linfrø". Det er Risenta som lager dem.
Blev jo slitsomt om man skulle ha litt mengde av linfrø :). Nå er det bare å helle i vei.
Jøss, finnes det? Takk for tips...
Jeg kjører linfrøene i Multikverna til Tupperware jeg da, funker suverent:)
Tenkte jeg skulle legge ut bilde av brødet som jeg lagde, ble deres også seende ut sånn?
Det smakte skikkelig vemmelig og gikk i søppelet tilslutt, ikke noe for meg altså:)
http://i92.photobucket.com/albums/l6/lilleblink/september07113.jpg
Eplekjerne
08-10-07, 21:08
Har ikke surra meg til å lage det enda, jeg... Smaker dette også omelett?
Nå har jeg bakt dette brødet, og syntes det var helt ok.
Nøkkelen er nok å stavmikse deigen godt (få ut alle klumpene) samt la det steke lenge, samt avkjøles lenge! Glad jeg leste hele tråden før jeg prøvde, ser at her er noen mislykkede forsøk.
Men jeg må si at jeg syntes Nabobrødet var mye mye bedre, det smaker jo orntli' grovbrød jo!
Merker at det er en hel drøss med FIBER i det iallefall. Jeg som spiser nesten bare kjøtt, fett og egg, merker det __v e l d i g __ godt.... :D Tror jeg må være litt måteholden med det brødet, siden jeg ikke liker å fly på do hver bidige dag. :lol: he he! Veldig synd, for det brødet var virkelig godt!
Tenkte jeg skulle legge ut bilde av brødet som jeg lagde, ble deres også seende ut sånn?
Det smakte skikkelig vemmelig og gikk i søppelet tilslutt, ikke noe for meg altså:)
http://i92.photobucket.com/albums/l6/lilleblink/september07113.jpg
Hæ? Nei sånn ser ikke mitt brød ut.
Det var jo helt hvitt jo. Så litt ekkelt ut. Nei det skal ikke være slik.
Mitt ser helt annerledes ut. :confused:
mitt så omtrent sånn ut da jeg brukte bakemiks. Men var veldig godt for det.
Mulig bakemiks gjør det sånn ja. Oppskrifta inneholder jo egentlig ikke bakemiks så da er det jo naturlig at det avviker litt fra mine brød. :-)
Hva med dere andre? Dere som baker etter oppskrifta. Ser deres brød slik ut?
Jeg kan desverre ikke legge bilder inn her av hvordan mine brød ser ut siden jeg ikke har nystekte brød her akkurat nå, og jeg ikke aner hvordan jeg skal legge inn bilder her inne.
Kan noen av dere legge inn bilder av brødet kanskje???
Ville bare si at jeg bakte det i dag, mitt første forsøk på "ketolysebaking". Det ble kjempegodt! Brukte smør i steden for olje (for det hadde jeg ikke), og valgte å ha linfrøene tørre oppi, men ellers fulgte jeg oppskriften. Stekte det 2 timer og 15 minutter på 190 grader, det ble perfekt.
Det blir mye lettere å spise "normalt", og spise sammen med ungene uten at det blir noe poeng ut av at jeg spiser annerledes. Synes det blir rart når jeg lager egg og bacon mens de spiser brødskive, liksom. Jeg har likevel alltid spist annet brød enn dem, de liker best kneip og sånt mens jeg har spist grovere brød. Dette ser jo ut som et vanlig grovbrød, bare at det er litt flatere ;-)
Takk!
Ville bare si at jeg bakte det i dag, mitt første forsøk på "ketolysebaking". Det ble kjempegodt! Brukte smør i steden for olje (for det hadde jeg ikke), og valgte å ha linfrøene tørre oppi, men ellers fulgte jeg oppskriften. Stekte det 2 timer og 15 minutter på 190 grader, det ble perfekt.
Det blir mye lettere å spise "normalt", og spise sammen med ungene uten at det blir noe poeng ut av at jeg spiser annerledes. Synes det blir rart når jeg lager egg og bacon mens de spiser brødskive, liksom. Jeg har likevel alltid spist annet brød enn dem, de liker best kneip og sånt mens jeg har spist grovere brød. Dette ser jo ut som et vanlig grovbrød, bare at det er litt flatere ;-)
Takk!
Ingen årsak. Jeg er av samme oppfatning. Altså at det er mye enklere dersom man kan spise brød. Matpakken på skole/jobb eller noe kjapt å alenge i seg når man har det travelt.
Og ikke minst er det godt. :D
Jeg gleder meg til å prøve det, jeg lengter etter brød, og jeg har kun holdt på siden onsdag. Så i morgen bærer det ut i butikken for å sanke ingredienser. :D
:( blir ikke brød i dag eller da :(
Hadde ikke sesamfrø i butikken og jeg hadde ikke tid til å reise innom en annen butikk eller ork med vesla som bare sutrer.
Kanskje jeg kan bake uten?
Hadde ikke sesamfrø i butikken og jeg hadde ikke tid til å reise innom en annen butikk eller ork med vesla som bare sutrer.
Det ble ikke brød på meg heller, for mannen måtte jobbe over, og det var han som skulle handle det mest avanserte. :D
Det går helt sikkert fint uten sesamfrø også, selv om jeg ikke kan garantere siden jeg ikke har prøvd selv. Men det vil overaske meg om det ikke går. :)
Jeg har bakt dette brødet igjen, og det er knallgodt.
Det går helt sikkert fint uten sesamfrø også, selv om jeg ikke kan garantere siden jeg ikke har prøvd selv. Men det vil overaske meg om det ikke går. :)
Da er det bakt uten sesamfrø og jeg er spent :D
har lyst til å smake med engang, men skal vente til i morgen:jupp:
Nå har jeg bakt brødet, men jeg får det absolutt ikke ut , enda jeg brukte så inni h....mye olje i forma. GAAAH!!
Nå har jeg bakt brødet, men jeg får det absolutt ikke ut , enda jeg brukte så inni h....mye olje i forma. GAAAH!!
Jeg har ALLTID bakepapir i brødformen, da er det bare å løfte brødet ut.
Da er brødet straks klart, men jeg glemte salt da... Ja, ja, bedre lykke neste gang. :D Gleder meg til å smake det i morgen, selv uten salt.
Jeg har ALLTID bakepapir i brødformen, da er det bare å løfte brødet ut.
Jeg var fri for bakepapir, men skal kjøpe og bake nytt i morgen da dette ble fullstendig ødelagt. :rolleyes:
Haha. Jeg hadde en slik opplevelse da jeg drev og forsket på oppskrifter.
Jeg stod krumbøyd med brødforma mellom knærne og dro i brødkantene mens jeg gannet og bannet og styrte med det meste som var.
Du kan trojeg så ut dær inne. Gubben lå på sofan og vred seg i latter. :-D
Bakepapir i forma annbefales ja...
Dette brødet var aldeles nydelig Lollypop!
tusen takk for fantastisk oppskrift. Lappetiden min er over. :D
Så flott! Jeg ELSKER det selv også. :-)
Da har jeg bakt mitt første brød noensinne. Og det blev et kjempegodt Lollypop brød!:D.
Tungt som en murstein men kjempegodt :)
Jeg lagde det i går og prøvesmakte det i dag. Men en ting jeg lurte på. Jeg stekte det på 190g i ca 2t 10min. Deretter slo jeg av ovnen å lot det stå med lukket dør i litt over en time før jeg tok det ut å la det på rist.
Men det er fuktig inni. Ikke klisset men fuktig. Kun 1 cm utenfra og innover er helt tør. Kanskje det må være slik for ikke å smake tørt?
Skal den være slik eller bør jeg steke den(eller neste) mer?
Ellers tenkte jeg å skjære det opp i skiver å legge det i frysern å ta opp 2-3 om dagen.
Bittelitt fukt må du nok regne med, hvis ikke blir det veldig tørt. Men klissete skal det ikke være. Det høres ut som om du stekte det passelig. :-)
Ååh dette brødet MÅ jeg prøve
Jeg har et tips:
Visp eggene til eggedosiskonsistens, før de blandes med resten Bruk et egg ekstra til å stavmixe sammen med cottage cheesen. (totalt 8 egg)
En neve solsikkefrø i tillegg, gjør at det blir nam nam.
Jeg bruker alltid meierismør, og ca en halv gang mengden olje i oppskriften. Altså ca 1,5 dl smeltet smør, i stedet for olje.
Bruker Grete Roedes teflonbelagte former, og smører med litt fett. Ikke bakebapir i det hele tatt, og brødene glir ut av formen med det samme.
Resultat: et skikkelig luftig brød, og ikke den klossen jeg lagde de første to gangene.
:D
En neve solsikkefrø i tillegg, gjør at det blir nam nam.
Joda, solsikkefrø passer absolutt in i denne oppskrifta. Men da hever man karbonivået en del da. Smakssak, men da jeg gikk på ketolyse tok jeg meg ikke "råd til" de ekstra karbene.
Superflott at du liker brødet, og at du finner den varianten som passer best for deg. Det blir det en lettere hverdag av. NYT måltidet, og god helg.
Jeg har også bakt dette brødet nå.
Først og fremst så lurer jeg på om jeg har gjort feil med linfrøene.... la dem i vann ja i ca 2 timer. Men fyllte bare vann sånn at alle linfrøene ble dekt da. Da timene var gått så var det skikkelig klissete og helt umulig å f.eks sile noe av. Var ingenting å sile liksom... det var ikke noe "vått" igjen. Men brukte det da.
Og så kanskje jeg stekte litt lite? 2 timer og 10 min tror jeg det sto inne.
Resulatet ble et kjempegodt brød da! Smaker heeelt fantastisk ift alle andre brød her inne syns jeg. Men konsistensen spesielt i midten syns jeg ble for rar. Det er litt klisjete og føler nesten at masse linfrø bare er gelèklumper.
Skorpene derimot er SÅGODE. Skulle nesten bare hatt et skorpebrød - hehe.
:D
Joda, solsikkefrø passer absolutt in i denne oppskrifta. Men da hever man karbonivået en del da. Smakssak, men da jeg gikk på ketolyse tok jeg meg ikke "råd til" de ekstra karbene.
Superflott at du liker brødet, og at du finner den varianten som passer best for deg. Det blir det en lettere hverdag av. NYT måltidet, og god helg.
Det er ikke snakk om mer enn ca 10 gram solsikkefrø pr brød da... Deilig å tygge på noe mer.
Jeg har også bakt dette brødet nå.
Først og fremst så lurer jeg på om jeg har gjort feil med linfrøene.... la dem i vann ja i ca 2 timer. Men fyllte bare vann sånn at alle linfrøene ble dekt da. Da timene var gått så var det skikkelig klissete og helt umulig å f.eks sile noe av. Var ingenting å sile liksom... det var ikke noe "vått" igjen. Men brukte det da.
Og så kanskje jeg stekte litt lite? 2 timer og 10 min tror jeg det sto inne.
Resulatet ble et kjempegodt brød da! Smaker heeelt fantastisk ift alle andre brød her inne syns jeg. Men konsistensen spesielt i midten syns jeg ble for rar. Det er litt klisjete og føler nesten at masse linfrø bare er gelèklumper.
Skorpene derimot er SÅGODE. Skulle nesten bare hatt et skorpebrød - hehe.
Kjøp malte linfrø hos helsekost!
Bare å putte rett i deigen, uten noe vanning.
Brødet mitt blir perfekt i konsistensen hele veien igjenom. Og deilig skorpe ja.. Nam nam.
Men jeg steker kun i knappe to timer. Ble brent når jeg prøvde mer enne to timer.
Kjøp malte linfrø hos helsekost!
Bare å putte rett i deigen, uten noe vanning.
Brødet mitt blir perfekt i konsistensen hele veien igjenom. Og deilig skorpe ja.. Nam nam.
Men jeg steker kun i knappe to timer. Ble brent når jeg prøvde mer enne to timer.
Evt mal de selv. Mye billigere. :)
Hvordan maler du de,Bee? De er jo så små,så mixeren går vel ikke?
Hvordan maler du de,Bee? De er jo så små,så mixeren går vel ikke?
Jeg buker en mikser jeg har kjøpt på Ellos. Maler linfrøene så de blir som mel. Genial!!
En vanlig blender vil ikke funke da eller?
En vanlig blender vil ikke funke da eller?
Jo, det tror jeg.
Jeg buker en mikser jeg har kjøpt på Ellos. Maler linfrøene så de blir som mel. Genial!!
Sånn vanlig mixer? Hm..jeg har en med knivblad jeg bruker på å male mandler med.Skla vel gå det ?
For meg blir det dyrere å male, for da må jeg kjøpe noe å male med :p
For meg har det stor betydning for å gidde å sette i gang å bake (er ingen lyst-baker i utgangspunktet) at det er enkelt å blande sammen tingene. Det er for meg nesten i meste laget å skulle bruke stavmixer på cottage cheesen nemlig.
Men det er MEG. For andre kan det være at det er lettere å male frøene.
Det er uansett ikke mange kronene å spare pr brød da :D
Sweetflower
11-11-07, 22:17
Bruker Grete Roedes teflonbelagte former, og smører med litt fett. Ikke bakebapir i det hele tatt, og brødene glir ut av formen med det samme.
Jeg kjøpte meg en slags gummiform på lørdag, jeg. Testet den i dag, bakte Iset-brødet for første gang, og det tok 1 sekund å ta brødet ut av forma. Superenkelt!! Gummiforma kjøpte jeg på Pytt&Panne, og gummien er blankere inni enn utapå. Kastet pappen utenpå, men tipper det evt kan være en form for silikon, og ikke gummi? Uansett - genial oppfinnelse som kommer til å gjøre min bakehverdag enklere!
Også var det egentlig ganske gøy å bake.. noe jeg har gjort veldig sjelden!! :)
For meg blir det dyrere å male, for da må jeg kjøpe noe å male med :p
For meg har det stor betydning for å gidde å sette i gang å bake (er ingen lyst-baker i utgangspunktet) at det er enkelt å blande sammen tingene. Det er for meg nesten i meste laget å skulle bruke stavmixer på cottage cheesen nemlig.
Men det er MEG. For andre kan det være at det er lettere å male frøene.
Det er uansett ikke mange kronene å spare pr brød da :D
Hihi...:lol:
Da står dette brødet i ovnen, gleder meg!:D
Har redusert mengden på linfrø, for meg ble det litt vel mye..og siden jeg ikke liker sesamfrø noe særlig, så har jeg hivd oppi litt solsikkekjerner i stedet for..nammis! Blir litt annet karboinnhold, da..skal regne ut etterpå.
Jeg synes brødet blir aller best når jeg korter ned steketiden til ca 1 time og 20 minutter. Jeg bruker hele linfrø som jeg ikker legger i vann da så det blir ikke så fryktelig fuktig, bare saftig og godt!:D
Jeg synes brødet blir aller best når jeg korter ned steketiden til ca 1 time og 20 minutter. Jeg bruker hele linfrø som jeg ikker legger i vann da så det blir ikke så fryktelig fuktig, bare saftig og godt!:D
Flott det. Bare husk at kroppen ikke kan fordøye hele linfrø som ikke er bløtet. :D
Jeg knuser linfrøene med stavmikseren først, da blir brødet perfekt!
Ja det høres perfekt ut. Hvilken stavmikser har du? Jeg har en, men den knuser ikke frøene. Tror jeg må invistere i ny.
Brukte du selve stavmiksern i en bolle eller sånn mosesak med kniv nedi som hører til???
Ja det høres perfekt ut. Hvilken stavmikser har du? Jeg har en, men den knuser ikke frøene. Tror jeg må invistere i ny.
Brukte du selve stavmiksern i en bolle eller sånn mosesak med kniv nedi som hører til???
Jeg har Braun, og bruker selve stavmikseren oppi det halvlitersmålet som følger med.
Jeg er egentlig bare et lesende medlem, men nå må jeg bare kommentere dette brødet. Jeg elsker det! Jeg har aldri noensinne vært noe glad i brød, men pr tiden er jeg så sliten at jeg orker ikke å skjære opp salat så jeg har i kjøleskapet til enhver tid, og dette brødet er så utrolig godt med masse pålegg, roastbiff, skinestek,tunfisk majones og pynte med tomat og agurk!!!!! Og mannen er også glad i dette brødet, litt lettere å ha med på arbeid, speiselt når maten skal gjøres klar dagen i forveien for en travel småbarnsfamilie.
Vi spiser lavkarbo ala Imse... Begynte på eat og nå prøver vi bare å spise sundt, jeg holder meg på maks 40 karbo om dagen. Og jeg lurer på hvor mye man egentlig kan spise av dette brødet om dagen? Det er temmelig fettrik. Jeg vet man skal spise en del fett, men med fett på fett kan det jo og bli for mye??? Spiser vel en 4 tynne skiver om dagen av dette brødet.
Fire brødskiver tror jeg nok skal gå bra. Det er jo ikke SÅ mye fett, og siden du ikke spiser karbo til samme måltid så ville jeg ikke tenkt så mye over det.
Du kan jo flerne olja da. Den er tilsatt mest for å få mer fett siden jeg gikk på ketolyse da jeg lagde brødet (dær skal man jo ha mest mulig fett).
Dermed får du lavkarbobrød uten fett. :D
Kjempekoselig å høre at du liker det foresten. Det gjør hverdagen mye lettere.
NB: Funker veldig bra som hamburgerbrød også. :D
Må bare få si at jeg nå MÅ vende tilbake til dette brødet etter å bakt Isetbrødet og brødet som står bak på Ketolyse bakemiksen.
Lollypop brødet er desidert favoritten min!!
Ikke til forkleinelse for Iset, jeg var nok ikke helt heldig med hennes brød.
Det ble nok for lite steikt, så jeg fikk rett og slett litt avsmak.
Nå har jeg kjøpt inn Cottage Cheese og gleder meg til å bake i kveld og spise i morgen. :D
TattyTeddy
08-01-08, 12:45
Dette brødet må jeg prøve..
Noen som har brød det i brødbakemaskin??
eller vil det bare ta live av maskina eller brødet???
Fikk maskin til jul og det er nå litt kjedelig at den bare skal stå der på benken og ta opp plass..
Nå har jeg smakt det, å det var kjempegodt!:))
Prøvde en oppskrift med frokostpannekaker, det var ikke like godt nei...
Kjempegodt brød :)
Lurte på å prøve å legge i knuste walnuts neste gang. Er det noen som har prøvd det?
Tro hvor mye man trenger.. 100 g?
Kanskje man kunne prøvd med en blanding av nøtter?
Artig med litt variasjon :p
Ja det går sikkert godt med valnøtter. Jeg hadde oppi 100g solsikkekjerner i stedet for så mye linfrø,ble godt det.
Brødet ble ikke porøst sånn som hildegunns,men noe flatere.. jeg likte dette bedre,best til nå
energibunten
09-01-08, 01:12
Jeg har laget dette etter oppskriften, men sesamfrøene er littegrann rare i smaken for meg. Siden det er så mye egg i så kan man nok egentlig bruke det lavkarbo tørrstoffet man vil. Knuste eller bløtede linfrø er godt i. Idag hadde jeg i mandler, valnøtter og hasselnøtter, halvt med kli og halvt med hvetekim. Kim smaker søtt og har samme karbo som kli, men bare 20% fiber. Det er så mye fiber i linfrø at jeg ikke tror man må ha i kli.
Brødet smakte bedre.
er ikke redd for å steke det litt for lite enn for mye. Selv om det er littegrann klissete inni når varmt, holder det seg godt sammen og ferskt veldig lenge.
Det perfekte er at 3 skiver av dette holder selv en aktiv person som meg igang lenge.
Takker for oppskriften :-)
Brukte du mye nøtter i? Og blev det nøttesmak?
Jeg tenkte på å bruke mandler men blir ikke det veldig søtt?
Sjokoladerosin
11-01-08, 19:06
Hei. Jeg er ganske ny her og i det hele tatt med lavkarbo. Vil bare takke lollypop så mye for denne oppskrifta. Jeg er skikkelig dårlig på baking, men dette var enkelt og utrolig godt. Vet ikke hvordan ketolysekuren min skulle gått uten dette brødet. Takk igjen!
Dette brødet er kjempegodt, men som noen påpekte i tråden her et eller annet sted så smaker skorpa aller aller best.
Jeg har derfor laget mitt eget "knekkebrød" av denne oppskriften.
Steker brødet som vanlig og lar det avkjøles. Når brødet er kaldt nok så skjærer jeg det i ganske tynne skiver (underkant av 1 cm kanskje) som jeg "rister" i ovnen ved...tja kanskje 180 - 185 grader til det har blitt skikkelig sprøtt.
Dette synes jeg er knallgodt.
Smører på med meierismør og en god ost... nam nam:D
gjør det noe om man ikke skyller linfrøa så godt? prøvde, men har ikke sikt, og fikk ikke engang av alt vannet, fordi frøa er så små at de smatt gjennom alt jeg prøvde å sile vekk med. så det ble hele linfrø med litt gugge...... går det bra skal tro??:confused:
gjør det noe om man ikke skyller linfrøa så godt? prøvde, men har ikke sikt, og fikk ikke engang av alt vannet, fordi frøa er så små at de smatt gjennom alt jeg prøvde å sile vekk med. så det ble hele linfrø med litt gugge...... går det bra skal tro??:confused:
Tror det går greit. Ikke lett å få av all gugga uansett. Kanskje du kan justere med litt mindre veske av noe annet så det ikke blir altfor bløtt. Brødet er kjempegodt, syns jeg. Men pass på å steke det lenge nok. (dvs over 2 timer i min stekovn i hvertfall, og jeg fordeler oppskriften på to brødformer)
Noen som har brød det i brødbakemaskin??
eller vil det bare ta live av maskina eller brødet???
Det har jeg også lyst til å prøve, men skal bake d på gamlemåten først så jeg har noe å sammenligne med.
Tror nok maskina overlever et forsøk i allefall. :p
Nå skal jeg bake brøøød!! Har hatt linfrøene i bløtt lenge nok nå! Skal det ligge med et håndkle over seg i natt forresten?
Takk for oppskriften! :)
Jeg skal handle ingrediensene i morgen: Sesamfrø og linfrø får jeg ikke i vanlig matbutikk?? Kan noen gi svar på dette før kvelden er omme??? På forhånd takk!!!
Sesamfrø og linfø fås på vanlig butikk :ja:
Halloen igjen og takk for svar :) (sitter og skriver handleliste til i morra...)
Hmm..brødene min e har liggi over natten,men de r skikkelig bløte inni.. Jeg har delt de nå,så de ligger til tørk.Hehe. Smaken var ikke så værst da :)
:p Takk Lollypop!
Jeg har prøv brødoppskriften din i dag. Brødene ble kjempefine!!!
Dette kan anbefales!!
Oj! Jeg våkna akkurat på sofaen, så på klokka, sprang ut på kjøkkenet, og tok ut brødet. Det ble stekt i 2 timer og 45 minutter. :rolleyes:
Mitt første Lollypop-brød, så det blir spennende i morgen om det er spisendes.
Brødet ble spisendes, men det ble sikkert noe tørrere enn Lollypop sitt. Konsistensen er helt tørr - minner om sånne supergrove slankebrød man får på dagligvare.
Men det smaker utmerket med egg og bacon på. :D
TattyTeddy
13-02-08, 23:11
Det har jeg også lyst til å prøve, men skal bake d på gamlemåten først så jeg har noe å sammenligne med.
Tror nok maskina overlever et forsøk i allefall. :p
Har lagd det 3 ganger i maskina nå..
eneste minuset er at programmet som bare steker, steker kun 1 time.. Så jeg må bort å trykke på start en gang til.. men det overlever jeg..
lager det ikke på natta likevel..
Så jeg må bort å trykke på start en gang til..
Så smart du er da! Den kom ikke jeg på. Merci beaucomp!
TattyTeddy
17-02-08, 11:17
Jeg blander alt i en bolle og tar ut eltekroken på brødbakemaskina før jeg steker på det programmet som bare steker..
har stekt mitt i 2 timer og det funker fint..
Brødformene mine ligger nedpakket på loftet, så gadd ikke å lete etter de når brødbakemaskina sto der..
nå kan vi få kjøpt lavkarbo brød på rema ,spesilet for kvinner, afrodite heter det
og smaker godt er ca 2 karbo i hver skive
Mitt brød ble aldri stekt det :confused: Sto 3 timer og var fortsatt bløtt inni. Endte med at jeg skar det i skiver og stekte de i stekeovnen i over en time før de ble "tørre" Men godt var det :D
Nå har jeg bakt dette brødet to ganger, og det er en stor SUKSESS!!
Alle vil ha! Tror jeg må bake dobbelt opp i morgen.
Siste gang ble deigen mye tørrere, og skjønner ikke det for oppskriften ble fulgt til punkt og prikke. Men jeg slang oppi ett egg, litt olje og da dette ikke hjalp -2 dl lunka vann. Da ble deigen lett å få ned i 2 l brødform.
Bløter ikke linfrøene da planlegging av og til ikke passer! Må ikke ha hindringer når en plutselig blir overrasket av arbeidslyst og kreativitet.:D
Ellers to timer i ovnen - og perfekt. Tror at resultat både er avhengig av type ovn og spenning på nettet. På hytta bruker jeg alltid kortere steketid eller lavere varme uansett hva jeg lager, enda ovnen der er fra steinalderen:)
Jeg elsker dette brødet! Bare sånn at dere vet det...
Ja dette brødet er virkelig god og enkelt å lage + man får tak i alle ingrediensene på vanlige butikker. Jeg rører bare allt sammen, ingen bøltlegging og dill.
Men lurer på hvor det er blitt av Lollypop.....
For et fantastisk brød! Jeg ble mektig imponert :) Enkelt å lage, smakte knallgodt og mettet lenge! Men er det noen som vet antall kcal per 100 g? Vet det ikke har noe å si i forhold til ketose, men hadde vært greit å vite?
Sivensvans
27-02-08, 09:56
Nå har jeg også bakt dette brødet - og, det blir absolutt IKKE siste....!!
Hekta fra første forsøk!:p
Anbefales!
Prikk er avsendt!:D
Hva med Fedons Afroditebrød, hva er karb i en skive der? Kan jeg spise
det?
Sivensvans
27-02-08, 10:15
...ang brødformer, bakepapir osv - jeg brukte silikonform, ikke nødvendig med hverken smøring eller bakepapir...brødet bare "skvetter" ut av forma!:p
Anbefales veeeeldig - kunne ikke tenke meg å bruke noe annet etter å ha prøvd disse formene! Mye bedre for blodtrykket også!!;)
[Å nå skal jeg bake brød...:D
Tusen takk for oppskriften Lollypop!
Jeg har også masse Tupperware etter å ha vært både forhandler og gruppeleder, men jeg synes mine silikonformer setter smak (skapsmak) på alt jeg baker i de.. og ja jeg vasker de rett før bruk.. de suger jo til seg alt støv også!:)
Har du noen tips for dette?
Har vært forhandler under "De Eksplosive", er det de du er under også?
Sivensvans
27-02-08, 12:59
Jeg har også masse Tupperware etter å ha vært både forhandler og gruppeleder, men jeg synes mine silikonformer setter smak (skapsmak) på alt jeg baker i de.. og ja jeg vasker de rett før bruk.. de suger jo til seg alt støv også!:)
Har du noen tips for dette?
Har vært forhandler under "De Eksplosive", er det de du er under også?
Hmmm...så kjipt da...! Jeg opplever det ikke sånn. Kjøpte mine i Frankrike - men, det skal vel ikke spille så stor rolle, silikon er vel silikon, eller..?:o
Hva har du i det skapet du oppbevarer de i da...? Kanskje det har noe med det å gjøre?
Hmmm...så kjipt da...! Jeg opplever det ikke sånn. Kjøpte mine i Frankrike - men, det skal vel ikke spille så stor rolle, silikon er vel silikon, eller..?:o
Hva har du i det skapet du oppbevarer de i da...? Kanskje det har noe med det å gjøre?
Har bare brødformer og andre former...ikke noe mat. og skapene ER rene...:D
Jeg har bakt dette brödet nå, d ligger til avkjöling :stortsmil
Skal bli göy å smake til frokosten..
Men er d meningen at d skal väre så STEINHARDT utenpå? :o
Jeg har bakt dette brödet nå, d ligger til avkjöling :stortsmil
Skal bli göy å smake til frokosten..
Men er d meningen at d skal väre så STEINHARDT utenpå? :o
Ja, jeg håper det er meningen, for det blir mitt brød også, hehe!
Har du spist frokost? Ikke sant brødet er nydelig!?
Ja, jeg håper det er meningen, for det blir mitt brød også, hehe!
Har du spist frokost? Ikke sant brødet er nydelig!?
Brödet var godt ja!!
Men jeg skulle gjerne hatt d litt större, altså höyere..
Kanskje jeg skal kjöpe en kortere form? :p
lillestine
28-02-08, 18:31
Hei alle!
Ville bare dele min variant av lollypopbrødet, eller LPB, som jeg kaller det:rolleyes:
7 egg
1 bx cottage cheese
moses helt sammen
100g solsikkekjerner finmoses
100g kruskakli
100g sesamfrø
100g halvbløte linfrø
100g glutenfritt grovmel
1 dl rapsolje
1 ss salt (seltin)
alt kjøres sammen
har dette i en halvstor kakeform med en innlagt brødform som "avstiver" , slik at jeg selv bestemmer akkurat hvor stort brødet blir. Jeg vil ha det som et kvadrat på ca 20 cm hver vei.
Stekes midt i ovnen på 180grader i ca 2 timer. Avkjøles noe før jeg deler det i to. Når det er helt avkjølt deler jeg det i pene skiver som jeg fryser ned i to-tre porsjoner.
Jeg synes egentlig det er litt som å tygge sagmugg med alt det grove, men har heller aldri vært så glad i brød, det er bare veldig greit på morningen!!! Så jeg rister det og spiser med masse smør og div pålegg. Spiser to skiver til frokost og gjerne to til kvelds. Holder magen regulert og er fint mett til neste måltid.
Karber pr. skive (slik jeg lager det): 1,5
Stine
7 egg
½ ts salt
100 g kruskakli
100 g sesamfrø
200 g linfrø
1/2 dl matolje
Linfrøene legges i bløt i 2-3 timer. Avrennes godt i sikt. Skyll gjerne frøene i sikta mens du rører rundt for å "vaske bort" litt av guggen. Eventuelt kan du knuse frøene. Det blir like bra.
Må stekes leeeenge. Ca to timer på 190 grader. Kanskje tilogmed lenger, litt avhengig av ovnen din.
Hvis det ikke får avkjøles luftig/stekes lenge nok blir det lett klissete.
Husk å bruke bakepapir i forma.
Serveres gjerne med et salatblad på, litt hvitost og agurk og paprika på. Så får man de viktige grønnsakene også. NAM!!! :-)
Har laget dette nå. Men skal det avkjøles helt, eller skal jeg skjære det i skiver og så la det avkjøles? :confused:
Har laget dette nå. Men skal det avkjøles helt, eller skal jeg skjære det i skiver og så la det avkjøles? :confused:
Jeg skjærer opp alt av brød i varm, nystekt tilstand. Da går det bare knapt en halvtime før skivene er tørre og frysemodne :p
Jeg skjærer opp alt av brød i varm, nystekt tilstand. Da går det bare knapt en halvtime før skivene er tørre og frysemodne :p
Oki, takk for svar. Jeg lot det ligge å avkjøle, men det var fortsatt litt lunkent nå når jeg skar i det. Gleder meg til i morgen!! :D
Dette brødet er fantastisk! 3 gang jeg baker dette brødet nå. Flott å ha et brød som ikke inneholder mye karbo.
Takk for oppskriften!
Forresten: er det bare jeg som får veldig bløtt brød??? Når jeg skjærer brødet opp (avkjølt) er det bløtt inni. Kjører hver skive i brødristeren før jeg spiser det - da føles det stekt.
Sist gang stekte jeg det i 3,5 t pp 190 grader.
Sivensvans
12-03-08, 09:26
Blir ikke bløtt hos meg..! Kanskje du kunne stekt det litt lenger? Det er jo forskjeller fra ovn til ovn vetteru;)
Men, nå ser jeg jo at du steker det i 3,5 t på 190 grader - det burde jo holde da...:o Hvordan er det uttapå da? Steinhardt?:p
Jeg får også bløtt brød inni. Men som det står i oppskriften bruker jeg å la det ligge til dagen etterpå før jeg skjærer det opp og fryser det ned. Når jeg da tar det opp syns jeg det er greit.
Tenkte å prøve å skjære det opp neste gang når jeg tar det ut av ovnen. For så å legge brødskivene i ovnen igjen en stund etterpå. Ser det er andre som bruker å gjøre det.
Jeg bløtlegger ikke linfrøene, steker brødet to timer ved 150 grader og får et aldeles perfekt brød som kan skjæres så tynt jeg vil:). Kjempegod oppskrift!
Nå står dette brødet i ovnen hjemme hos meg, skal få bli med meg på hyttetur ;) Gleder meg :)
Photobscura
18-03-08, 00:25
Dere som steker dette brødet, hvordan vet dere når det er ferdig? Jeg har en stekeovn jeg kjøpte brukt, som jeg fikk ekstra billig fordi tallene er vasket vekk :rolleyes:..., så jeg må blingse en del på steketemperaturen (og jeg aner ikke hvordan jeg skal finne ut av det heller, for han duden jeg kjøpte det av huska ikke om varmen gikk opp til 250 eller 300 grader...). Stikker dere en gaffel eller noe i, for eksempel?
Jeg har enda til gode å bake lavkarbobrød, har aldri vært brødfan egentlig. Men jeg merker det er verre å verre å finne tid til å lage ordentlig lunsj til jobben nå fordi jeg somler sånn om morran.
Dere som steker dette brødet, hvordan vet dere når det er ferdig? Jeg har en stekeovn jeg kjøpte brukt, som jeg fikk ekstra billig fordi tallene er vasket vekk :rolleyes:..., så jeg må blingse en del på steketemperaturen (og jeg aner ikke hvordan jeg skal finne ut av det heller, for han duden jeg kjøpte det av huska ikke om varmen gikk opp til 250 eller 300 grader...). Stikker dere en gaffel eller noe i, for eksempel?
Jeg har enda til gode å bake lavkarbobrød, har aldri vært brødfan egentlig. Men jeg merker det er verre å verre å finne tid til å lage ordentlig lunsj til jobben nå fordi jeg somler sånn om morran.
Den var vrien... Jeg steker det i 2 timer på 190 grader og vet at da er det ferdig.
Du kan ikke finne noen som har samme ovn som deg da, så du kan sjekke ut hvor mange grader den går til?
Eller så kan du komme til meg og steke, hehe!
Photobscura
18-03-08, 01:22
Hehe, nei, det er visst dårlig med Elstar-ovner ute og går, har jeg inntrykket av. Har googla som en helt, men finner ingenting.
Og jeg tenkte at detta fiksa jeg lett som en plett med et steketermometer, men guess what, de går visst bare opp til hundre, gitt.
Jeg får prøve meg fram. Har fiksa det helt fint med lapper, men de skal steke i femten-tjue minutter, så det er ganske ubesværlig å holde koll da.
Hehe, nei, det er visst dårlig med Elstar-ovner ute og går, har jeg inntrykket av. Har googla som en helt, men finner ingenting.
Og jeg tenkte at detta fiksa jeg lett som en plett med et steketermometer, men guess what, de går visst bare opp til hundre, gitt.
Jeg får prøve meg fram. Har fiksa det helt fint med lapper, men de skal steke i femten-tjue minutter, så det er ganske ubesværlig å holde koll da.
http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=12782216&sid=xz4cbaBMGNS975842&WT.svl=Link
Ring Hvitevarehuset Alnabru, kanskje de kan hjelpe deg.
Photobscura
18-03-08, 11:57
http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=12782216&sid=xz4cbaBMGNS975842&WT.svl=Link
Ring Hvitevarehuset Alnabru, kanskje de kan hjelpe deg.
Hei hei! Takker så innmari mye :)
Det var oppløftende, dette er jo AKKURAT den samme ovnen jeg har!
TUSEN TAKK :D
Hei hei! Takker så innmari mye :)
Det var oppløftende, dette er jo AKKURAT den samme ovnen jeg har!
TUSEN TAKK :D
Gull! Bare koselig :) Håper du finner ut av det da!
Photobscura
18-03-08, 14:19
Yes! Jeg tok en telefon, så nå vet jeg i hvert fall nok til å kunne få stekt meg no Lollypopbrød! Jeg tar det etter påske!
Woho! Endelig kan jeg bruke stekeovnen min fullverdig :D
Takker :blomster:
Jeg fordeler hele oppskriften i to brødformer, og får to fine litt lavere brød. Med litt natron i hever de også en del. Grunnen til at jeg gjør dette er at steketiden blir kortere (ca90min) og jeg får mer skorpe :cool: Så fryser jeg bare det ene ned. Synes konsistensen blir perfekt da, jevnere stekt, ikke bløtt, men fortsatt saftig.
Nøyaktig hvor mye natron har du i egentlig?
Jeg har prøvd å bake dette to ganger, og begge gangene ble det helt svampete inni..
Jeg har hatt alt i en form da, kanskje det ble litt mye.. Og jeg syns da det hever seg ganske mye jeg!
Første gangen ble det ganske svampete utenpå også, men nå sist ble det fin og god skorpe. :)
Nøyaktig hvor mye natron har du i egentlig?
Tja...tar det på gefuhlen egentlig, kanskje en teskje?
Min erfaring som førstegangsbaker;
Det var selvfølgelig tomt for kruskakli på butikken,men de hadde Fibra kliblanding;(hvete/rugkli 3.8kh pr 40gr. pose) supplerte med 30gr valnøtt og 30gr soyaprotein.
Mosa 3 egg og CC, hadde i 4 egg og smelta meierismør og vispa alt sammen ei stund før jeg hadde oppi det tørre (kjørte alt i stavmixern uten bløtlegging)
Så stekte jeg brødet en time i tupper-silikonform, vippa det ut og stekte det en time til.
Resultatet ble helt mmmmmmmm:D
kom fram til et kh-innhold på 19.35 (2.03 pr 100gr)
Kjempegodt å ha noe annet enn pålegg å legge under pålegget!!:rolleyes:
Dert hørtes godt ut! Hvilket soyaprotein bruker du?
Dert hørtes godt ut! Hvilket soyaprotein bruker du?
Bruker det jeg kjøpte på ketolyse.no:)
Nå har jeg bakt og dette var veldig godt! Takk for oppskriften!
Tusen tak for flott oppskrift....
Lurer litt på dette med brød.lapper ol....I det hele tatt noe å legge påegget på!!
Er litt redd for at dette skal hindre vekttap....:(
At det er bed.m.egg og bacon til frokost,enn f.eks.en skive med brød og pålegg??
Noen med erfaring som kan dele??
Det er jo en grunn til at Nilleuken er helt fri for baketing!!
Veldig lyst til å prøve å bake brødet ditt....Virker helt topp!!
Nå har jeg endelig somlet meg til å steike et lollypopbrød og nå lurer jeg! Skal jeg la det stå i formen (ser for meg at det vil bli fuktig i kantene) til imorgen eller skal jeg ta det ut av formen????
Nå har jeg endelig somlet meg til å steike et lollypopbrød og nå lurer jeg! Skal jeg la det stå i formen (ser for meg at det vil bli fuktig i kantene) til imorgen eller skal jeg ta det ut av formen????
Jeg tar det ut av formen. Håper ditt smaker like godt som mitt :)
Tusen takk for hurtig svar Mosepjusk, da tar jeg mitt også ut av formen, går og legger meg og gleder meg til å våkne til brød imorgen tidlig :D
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.