View Full Version : Nannahs supergode knekkebrød!
Noen som har gode råd når knekkebrødene "brente" seg fast i papiret? Bare kaste de? De er litt vel mye stekt. Smurte papiret med smør...var sannsynligvis matpapir... Misliker sterkt å kaste mat!
De blir veldig gode med gresskarkjerner i :ja:
Tusen takk:)
Noen som har gode råd når knekkebrødene "brente" seg fast i papiret? Bare kaste de? De er litt vel mye stekt. Smurte papiret med smør...var sannsynligvis matpapir... Misliker sterkt å kaste mat!
Ja, det er ikke noe å gjøre med dem, men neste gang burde du forsøke det brune, ruglete bakepapiret til Toppits. Det selges bl.a. på Obs. Jeg trodde at jeg måtte gi opp hele knekkebrødbakinga, men så fant jeg riktig papir, og da var det lett å få av.
Ved bruk av vanlig bakepapir skal det ikke brenne seg fast eller sitte fast i papiret. Viktig at deigen ikke er for våt og at knekkebrødene får steke til de tørre. Tiden kan nok variere litt fra ovn til ovn. Prøv deg fram til du finner den rette tiden for din ovn:ja:
Blir nok ikke helt det samme, men bør fungere. Er jo et bindemiddel, det også!
Har du sjekket om det står noe om det i tråden?
Hei:D
har sett i tråden her ja...står ingenting om det her. Kruskakli skal vel fungere? skal teste ikveld.
Er starta med ketolyse igjen, og kjenner jeg er virkelig lysten på noe å gnaske på:cool:
Har tenkt å bake disse i dag,men må spørre ;
Kan de fryses ? eller blir de kliss kliss?
Antoinette6
27-05-11, 12:37
Du trenger ikke å fryse dem, - de holder seg svært godt !
Du trenger ikke å fryse dem, - de holder seg svært godt !
Takk for svar
nå står 2 stk plater i ovnen og jeg er såå himla klar for å smake
*fort dere å bli ferdigstekt!*
Antoinette6
27-05-11, 14:30
Husk smørrrrrr !!! :D
Husk smørrrrrr !!! :D
Å JA :lol:
men de er ikke helt ferdige ennå og så må dem bli kalde! Sulten ;)
Knekkebrødene er kjempegode,har lagd de mange ganger. Det er bare et problem at de klistrer seg så voldsomt fast til bakepapiret, Nesten vanskelig å få det av. Noen tips der ute? Kanskje jeg skal bruke mindre veske i de??
jeg bruker Iduns formfett som jeg sprayer og smører lett inn platene før jeg legger stekepapir over. Det hjelper en del
Nå Nannah -Hjertlig takk for flotte knekkis. Jeg fikk 32stk i ymse utenomjordiske størrelser og former :rulleøyne
Neste gang jeg lager de,må jeg huske å ikke bre ut røra så nærme kanten på brettet. Fikk brette-knekkis ahhaha
ps.. jeg og linfrø = blæææ. Noen forslag til hva jeg kan bruke isteden?
Bare bruk mer av det andre om du ikke liker linfrø:)
Også litt solsikkekjerner er godt.
har laget disse nå og det er MEGET gode! de sto 1t og 10 min i varmluftsovn, de så litt brente ut, men de smakte HELT fantastisk :-) har prøvd mange knekkebrødtyper, men disse tok virkelig (lavkarbo)kaka!
Hei!
Lurer på hva jeg kan bruke i stedet for fiberhusk?
Helsekosten er stengt for dagen, og jeg er nå gått tom for knekkebrød.
Jeg glemte kli'n men de ble kjempe gode likevel. Var litt bekymret for at de skulle henge i bakepapiret men jaggu gikk det bra også! tusen takk for kjempe god oppskrift :sikle:
fniiis jeg fant nettopp ut at det er sesamfrø jeg ikke liker *gapskratte*
men takk for tipset,da blir det lin/solsikke/muligens gresskar frø ;)
Peppa Gris
29-05-11, 21:04
Jeg baker disse med gresskarkjernefrø i stedet for solsikkefrø, de er knallgode! De kan til og med slenges inn i ovnen etter at de er blitt kalde dersom de faktisk ikke er godt nok stekt og :o
Har handlet inn ingredienser, og skal bakes i løpet av uka! :D
Fru Potethode
10-06-11, 10:06
Tusen takk Nannah!!
Dette er de beste knekkebrødene jeg noen sinne har smakt. :D
Laget de i går ettermiddag.
Gubben var helfrelst, må vel lage ny ladning i dag.
Ha en fin helg!
Hei!
Lagde nettopp denne oppskriften, se bilder her (http://www.ingridsblogg.no/?p=406705)! :) Tusen takk til nannah for oppskrift!
Tomsverden
19-06-11, 06:51
i'm lovin' it!
Lager min andre ladning nå, har savnet disse helt siden første ladningen gikk tom.
Jeg har ikke varmluft, så jeg baker et brett av gangen. Vet at varmluft sprer varmen jevnere og gjør at det er greiere å bake flere brett samtidig, men lurer likevel på om det er noen som har prøvd å bake flere brett på en gang i vanlig ikke-varmluftsovn, og hvordan resultatet ble da?
*lengter etter ny ovn med varmluft*
Nå står ene brettet mitt i ovnen og det lukter nyyydelig!! så blir spennende å se om man liker de hehe :D
Nå står ene brettet mitt i ovnen og det lukter nyyydelig!! så blir spennende å se om man liker de hehe :D
:o:o:o
Har bare ett ord:
Nyyyydelig!! :D
Sus Scrofa
21-06-11, 21:13
Ojoj, dette var jammen en lang tråd! Ikke rart egentlig, for disse ble virkelig knallgode!! :hungry:
Har akkurat spist ett, som fortsatt var varmt, med meierismør og hvitost. Yum yum!!
Jeg fant fiberhusk blant "spesialvarene" på Mega, altså der man finner glutenfrie produkter osv. Trodde egentlig jeg ikke fant det, siden det ikke stod sammen med frø, mel osv, men jammen hadde de det!! :D
Når det gjelder problemer med å få av bakepapiret: Jeg tok ut brettet og la knekkebrød + matpapir oppned på en rist med kjøkkenhåndkle på, så dro jeg forsiktig av papiret. Gikk veldig fint :)
Ser at knekkebrødene min er litt ujamne med forskjellige formasjoner, men gode var de! Spent på om de faller i smak hos kjæresten min, som ikke har smakt brødmat på 6 uker :D
Har ikke bakt disse på lenge nå da jeg i perioder prøver å minimere frø og nøtter, men nå skal det bakes dobbel posjon til ferien. Gleder meg til litt forandring i kosten igjen.
noen som vet hvor mye KH det er i knekkebrødene<??
Takk for oppskrift Nannah! Me like it a lot :D
Er egentlig livredd for å spise av de fordi jeg ikke trenger flere partystoppere men måtte bare ta en smaksprøve av baksten.
Med ostehøvelskjært smør og grædost :sikle:
Litt morsomt var det at jeg fant en gammel pose solsikkekjerner fra Coop ænglamark som hadde 17 gram kh per 100g, mens den nye posen av akkurat samme merke hadde 14!
Har liten tro på at en solsikkekjerne kan variere så mye i næringsinnhold uansett hvilken leverandør som har høstet den. Så, leverandørslurv!!
Frøken Kolibri
27-06-11, 17:17
hvor får man kjøpt ingrediensene?? dagligvare,eller må man på helsekost? vil prøve de!! :)
Da er disse ferdig bakt her også :) Var kjempe god smak på dem og gleder meg til og spise et til kvelds med mye deilig ost på :)
hvor får man kjøpt ingrediensene?? dagligvare,eller må man på helsekost? vil prøve de!! :)
mener en finner alt i butikken...
Jeg bakte disse idag og det er det beste knekkebrødet jeg har smakt! Sleit veldig med å få smurt dem utover bakepapiret, men så tok jeg plastfolie på kjevla og da gikk det som en lek :-) Ovnen min er alt for varm og, så første batch ble litt brent, men smakte nydlig likevel!
Men, har jeg regnet helt feil om hver skive er 122 kcal?
Er helt ny så mulig jeg har misforstått, men tror man skal passe litt på kcal selv om man spiser lite karbohydrater? eller? Prøver å gå ned i vekt da vettu ;-)
Får det heller ikke til å stemme med karbene, får 1,5 pr stk jeg?
Tar gjerne imot regneråd her :-)
Jeg bakte disse idag og det er det beste knekkebrødet jeg har smakt! Sleit veldig med å få smurt dem utover bakepapiret, men så tok jeg plastfolie på kjevla og da gikk det som en lek :-) Ovnen min er alt for varm og, så første batch ble litt brent, men smakte nydlig likevel!
Jeg smører det bare utover med baksiden av en skje :) ovnen min steker de litt fortere enn tiden oppgitt her også. Så jeg står nesten ved ovnen de siste 20 min og stirrer, klar med grytekluter :D
mange mener at lavkarbobrød og knekkebrød er partystoppere. Men er den ene tingen bedre enn den andre, eller er begge like ille?
Jeg er spent på disse.:)
Har nettopp satt første brett i ovnen. :)
Men de var ikke lette å få ut på brettet !! Endte opp med å bruke våte hender, og et vått glass til å klemme/kjevle deigen ut på brettet.
Skal det være sånn?
Jeg er spent på disse.:)
Har nettopp satt første brett i ovnen. :)
Men de var ikke lette å få ut på brettet !! Endte opp med å bruke våte hender, og et vått glass til å klemme/kjevle deigen ut på brettet.
Skal det være sånn?
Jeg gnir de alltid utover brettet FØR jeg lar fiberhusken sette seg.. Da er deigen mye bløtere og det er ti ganger enklere :)
Aha ! Det var en god ide !!!!
Om du ikke har varmluftsovn øk temperaturen til 180 og stek et brett av gangen.
Lenke med bilder: http://hanseloggretel.blogspot.com/2011/06/nannahs-knekkebrd.html
Jeg brente første brettet mitt, da jeg hadde satt klokken på en times steketid.
Fikk reddet de ut, og da var det ikke gått en time en gang :eek: . Så det må være noe som ikke stemmer med steketiden.
Hvor lenge skal et brett stekes på 180 grader i vanlig ovn? :confused:
Nå løper jeg frem og tilbake for å ikke brenne brett nr 2.
Og gode - DET var de !
Har nettopp bakt etter oppskriften, men er det bare jeg som ikke klarer å fordele deigen på 2 plater?
Greide å brenne brett to også .... Noe MÅ være glat med steiketiden.
Det ble ikke to fulle brett hos meg, men fikk dem sånn noen lunne utover .
marionilona
04-07-11, 20:48
Jeg gnir de alltid utover brettet FØR jeg lar fiberhusken sette seg.. Da er deigen mye bløtere og det er ti ganger enklere :)
Takk for tips!
Venter alltid til fiberhusken har satt seg skikkelig, og har ingen mulighet til å få to brett ut av "deigen".
Neste gang skal jeg smøre ut FØR den setter seg!
marionilona
04-07-11, 20:49
Har nettopp bakt etter oppskriften, men er det bare jeg som ikke klarer å fordele deigen på 2 plater?
Sliter selv, får et og et halvt brett om jeg er heldig.. aldri i verden om jeg får til 32 knekkebrød av en porsjon...
Men som skrevet over er det kanskje litt lurt å smøre ut deigen før fiber-husken setter seg!
Jeg lagde akkurat disse - kjempegode selv om jeg klarte å glemme klien.
Disse skal lages på nytt i morgen, ja - og da MED kli!:D
Jeg sleit også med å smøre ut "guffa". Ble så slimete og ekkelt. Bruke vel nærmere èn time på å få det jevnt.
Noen med tips for å få det lettere til? Så noen tipset om å smøre før fiberhusken får satt seg, men skjønte ikke helt hva dere mente med det. :confused:
Jeg sleit også veldig med å spre røra utover, men som sagt, kjevle kledd med gladpack gjorde saken veldig enkel :-)
Men, er det ingen som kan hjelpe meg med antall kcalorier?
Jeg brente det første brettet litt etter bare 30 minutter på 180 grader. Skrudde ned og tok ut det andre etter 25 minutt. Sprø og gode!
Hvem bryr seg? :D Det er jo lavkarbo, ikke lavkalori! ;)
Jeg sleit også veldig med å spre røra utover, men som sagt, kjevle kledd med gladpack gjorde saken veldig enkel :-)
Jeg brente det første brettet litt etter bare 30 minutter på 180 grader. Skrudde ned og tok ut det andre etter 25 minutt. Sprø og gode!
Jeg sprer røra utover med en gang. Mye lettere det. Prøv å ha saltede gresskarkjerner i røra! :sikle:
Ok, så jeg må bruke lavere varme og omtrent 25 minutter?
Jeg sleit også med å smøre ut "guffa". Ble så slimete og ekkelt. Bruke vel nærmere èn time på å få det jevnt.
Noen med tips for å få det lettere til? Så noen tipset om å smøre før fiberhusken får satt seg, men skjønte ikke helt hva dere mente med det. :confused:
Jeg pleier å ha litt mer (ca 1 dl) vann i røra enn oppgitt. Lar fiberhusken virke.
Er lettere å få utover når røra er mer "klisset" :)
Har ikke hatt problemer med å få to plater med 16 stk på hver.
Har økt steketiden med 10 min (160gr varmluft).
Disse er blitt lagd mange ganger, og har aldri blitt brent.
For dem som bruker vanlig stekeovn ( ikke varmluft ) og sliter med at dem blir brent ville jeg gått ned på gradene og økt tiden :)
Istedet for å la røra stå å svelle i 10 min, så bare smører jeg det ut så fort jeg har rørt inn vannet :) Da blir den ikke sånn klissete og seig :)
Prøvde litt agavesirup istedefor sukrin, ble nyyydelig!! Faktisk mye bedre enn første batch. Men det kan også bero på at jeg nå hadde tilgang til varmluft ;) Mine ble derimot brent etter 30 min på 160 g varmluft, å jeg satt ned temperaturen litt.
Takk for super oppskrift.
Prøvde dei i dag; og nesten vellukka.
Steikte dei i 65 min; det var litt for lenge tydlegvis for dei fekk litt "brent" smak. :(
Neste gong må eg passe betre på.. Evt skru ned varmen litt.
Jeg må også forsøke meg på knekkebrød nå, men som novise jeg er så lurer jeg på om kli er det samme som havrekli eller kruskakli?
Og noen pakker står det hvetekli på. Havrekli har for mange karber.
stjernedryss
12-07-11, 21:07
Lagde disse i dag, helt fantastisk! Falt i smak hos både store og små, så det spørs om jeg får de helt for meg selv :) Byttet forresten ut kli med fibrex pga barn med cøliaki. Fungerte bra, + at det ble litt færre kh :)
Kjempegode!!! Jeg lagde dem en kveld og jammen måtte jeg til pers to dager etterpå! Her falt de i smak hos samtlige familiemedlemmer. Det blir å bake disse fast fremover. Garantert!
Tusen takk, Nannah!
Jeg har sagt det før, men må si det igjen. Nå har jeg bakt Nannahs knekkebrød hver uke i snart 5 måneder og jeg ELSKER dem! Er helt avhengig av dem.
Nå skal jeg bake til krampa tar meg, sånn at jeg og Mr. Mann har mat i Spania i 15 dager. ;)
Takk takk!
Farge er farge
13-08-11, 19:36
Herrefred! NAM!
Nå gleder jeg meg jo faktisk til å begynne på mandag! :D
Dette skal gå!
Lagde disse i dag, helt fantastisk! Falt i smak hos både store og små, så det spørs om jeg får de helt for meg selv :) Byttet forresten ut kli med fibrex pga barn med cøliaki. Fungerte bra, + at det ble litt færre kh :)
Har gjort det jeg også og føler at jeg takler dem bra nå i forhold til tidligere!
Jeg kjøper fibrex i Sverige, handler inn stort hvert år og betaler ca 15 kr for hver boks. MYYYYE billigere enn i Norge! :heia:
Jeg knuser et par knekkebrød i en skål, drysser litt splenda/sukrin over, også fløte på til slutt. Det er en nydelig og mettende frokost som anbefales på det varmeste :D
Så lurt, Bobla! Det har jeg aldri tenkt på! :)
Havrekli har for mange karber...det skal stå bare kli lr kruska-kli på pakka. De må oppbevares i en tett metallboks for å holde seg sprø:)
Gleder meg til å bake disse, takk for oppskrift!!
Kli kli kli..
Hvor får man kjøpt det?
De hadde bare havre og hvetekli på kiwi, og så den jeg kjøpte som var den siste, og ikke hadde label i hylla (dvs de trolig slutter med den) heter "fiberrik kruskakli 50% kostfiber" og har 9 karbohydrater pr 100g.
Er den brukbar?
Gleder meg til å bake disse, takk for oppskrift!!
Kli kli kli..
Hvor får man kjøpt det?
De hadde bare havre og hvetekli på kiwi, og så den jeg kjøpte som var den siste, og ikke hadde label i hylla (dvs de trolig slutter med den) heter "fiberrik kruskakli 50% kostfiber" og har 9 karbohydrater pr 100g.
Er den brukbar?
Det er den jeg bruker :)
Har bakt de her flere ganger nå, og synes de er kjempegode! :D Reduserer vannmengden til ca 4 dl og bruker 2 egg i stedet for fiberhusk.
Denne oppskriften er bare helt fantastisk, Tusen takk, Nannah :)
I kveld har jeg laget disse med 50/50 solsikke/gresskarkjerner + de andre ingrediensene, og de blir alltid like gode.
Jeg gleder meg bare til å få skiftet ut den gamle komfyren uten varmluft...
Det er rart hvordan håndlaget tydeligvis spiller inn. Forige uke laget mannen min disse knekkebrødene. Min oppskrift, etter mine instrukser,samme ovn, samme temp osv... men hans ble vanskelige å få helt tørre og de satt fast i bakepapiret!
Merkelig:p
Nå har jeg de i ovnen, MEN hadde ikke bakepapir så tok folie og smurte godt. Funker når jeg laget pizzabunn så får bare prøve fordi jeg orker ikke gå i butikken, her er det liten storm :D
MissPivotal
24-08-11, 11:31
Dumt spm kanskje, men hvor tykt skal du smøre utover? Er det bare å dele deigen i to, og smøre utover to plater så tynt som det blir da? Eller? Jeg har ikke "en slump, passe tynt, en dasj osv"-genet :P
Dumt spm kanskje, men hvor tykt skal du smøre utover? Er det bare å dele deigen i to, og smøre utover to plater så tynt som det blir da? Eller? Jeg har ikke "en slump, passe tynt, en dasj osv"-genet :P
Tror det bare er å dele ca likt ja :)
Nå er mine ferdige, litt brent smak enda jeg stekte bare i en time..
(150 grader -varmluft) og hadde ikke noe søtt i..
noen tips?
Men gode med smør og ost på da :cool:
Tror det bare er å dele ca likt ja :)
Nå er mine ferdige, litt brent smak enda jeg stekte bare i en time..
(150 grader -varmluft) og hadde ikke noe søtt i..
noen tips?
Men gode med smør og ost på da :cool:
Den opprinnelige oppskriften fra God Morgen Norge er er større oppskrift, med mer vann og mer tørrvarer. Så med denne lavkarbo-oppskriften synes jeg det er naturlig at man skal iallfall justere ned steketiden, og kanskje også temperaturen. Jeg steker på 150 grader i ca 1 time, og det er akkurat passe i min ovn. Ovner er så forskjellige, så jeg hadde først og fremst stekt de enda kortere, kanskje sjekket de etter 40 minutt, så etter 50, dersom de blir brent etter en time. Evt. vurdert å skru ned temp. enda mer.
Den opprinnelige oppskriften fra God Morgen Norge er er større oppskrift, med mer vann og mer tørrvarer. Så med denne lavkarbo-oppskriften synes jeg det er naturlig at man skal iallfall justere ned steketiden, og kanskje også temperaturen. Jeg steker på 150 grader i ca 1 time, og det er akkurat passe i min ovn. Ovner er så forskjellige, så jeg hadde først og fremst stekt de enda kortere, kanskje sjekket de etter 40 minutt, så etter 50, dersom de blir brent etter en time. Evt. vurdert å skru ned temp. enda mer.
Takk!!
Har tenkt på om det var pga folien, så har kjøpt bakepapir og skal prøve igjen i morgen :)
Nå har jeg laget disse igjen på lavere varme, steketiden var likevel bare 60 min.
Blandet i gresskarkjerner også, og det ble topp!!!
Tusen takk for oppskrift, har første brettet i ovnen nå! Gleder meg til å smake :D
Lagde disse idag, kjempegode! Stekte de ikke like lenge som det står i originaloppskrifta, syntes de virket mørke "nok" etter allerede 50-55 minutter så tok dem derfor ut.
"problemet" med disse er egentlig bare at jeg allerede har bakt kjempegode knekkebrød i et par år. Bortsett fra det som disse inneholder, har "mine" havregryn og mel...melet har jeg erstattet med malte mandler. TROR det er havresmaken jeg savner litt..og mandelsmaken..men skal gi disse en real sjanse! :)
Mmmm.. ny vri:
Jeg byttet ut 50 gram kli med 50 gram kokosmel. I tillegg så klinte jeg hele smørja ut på ei plate i stedet for to.
Først stekte jeg den 1 time på ca 170 grader i vanlig ovn. De var litt myke da jeg tok ut brettet og tok de fra hverandre. Jeg hadde delt dem inn i 20 biter.
Etterpå så tørket de hele natta på 70 grader med døra på gløtt.
Herlige sprø kjeks i grei størrelse :)
lille_trille
04-09-11, 19:23
Nå står disse i ovnen. Har aldri laga knekkebrød før, så det blir spennende. Lagde de sikkert litt større enn deg, Nannah, for det ble tilsammen 24 "ruter". Gleder meg til lunsj i morgen :sikle:
Tusen takk for oppskrift :klem:
Mannen synes disse er kjempegode og knasker i veg, jeg derimor synes det ble litt lite eh... vet ikke helt men "noe" mangler... Liker ikke å bare knaske frø.
Også synes jeg de ble for tynne rett og slett, de gikk jo istykker for ingenting.
Hvordan få litt mer konsistens på dem?
Får alle dem slik, løvtynne?
Mannen synes disse er kjempegode og knasker i veg, jeg derimor synes det ble litt lite eh... vet ikke helt men "noe" mangler... Liker ikke å bare knaske frø.
Også synes jeg de ble for tynne rett og slett, de gikk jo istykker for ingenting.
Hvordan få litt mer konsistens på dem?
Får alle dem slik, løvtynne?
Du får "mer konsistens" på dem hvis du kliner ut hele deigen på ei pate, men du må tørke dem noen timer etterpå med døra på gløtt.
lille_trille
04-09-11, 21:38
Lagde på to plater. Ruta opp så det blei 24 stk. tilsammen. Supergode er rette ordet. Spiste noen biter med en gang med godt meierismør på :D
Blir ikke siste gangen disse lages, nei.
Med min ovn var det nok å steike 1 time, og satte ned tempen til 150 grader.
Alle ovner er forskjellige, så må nok prøve seg litt fram.
det er ikke helt riktig emne, men.....min mann er HELT brødmann...for å si det sånn....han har fått diabetes og klar beskjed om å tape seg....det ble lavkarbo...han ble sur og grinete.
I dag laget jeg ditt brød....det lyse....det smaker vidunderlig.....og han er totalt forandret.....helt med på alt lavkarbo....så tusen takk, Nannah:)
Kos,
Bente
lille_trille
13-09-11, 08:14
Tok meg den friheten å legge disse inn på Diett.no. Håper det er ok. Satte til 24 servings. Synes det blei den greieste oppdelingen 3x4 så ble det litt størrelse på dem.
Takk for oppskriften nok en gang, Nannah :klem:
Kjæresten har nå smakt disse knekkebrødene og digger dem han og, selv om han spiser høykarbo. Tommel opp :)
Jeg har forresten regnet ut næringsinnholdet i disse knekkebrødene på FitDay, ved å skrive inn alle ingrediensene manuelt å regne sammen. Hvis noen vil dobbeltsjekke disse tallene er det supert, men jeg tror det skal stemme.
Per 100 g
Kcal: 484 g
Protein: 20,5 g
Fett: 43 g
Karbohydrater: 14 g
Kostfiber: 21 g
Natrium: 17.4 mg
Per 100 g, prosentdel av RDA
Kalsium: 3%
Vitamin B6: 260%
Jern: 58%
Vitamin E: 230%
EDIT: Jeg har brukt linfrø, solsikkefrø og sesamfrø fra merket GoGreen, og kruskakli fra Regal.
Janeymaleney
13-09-11, 12:51
Kjæresten har nå smakt disse knekkebrødene og digger dem han og, selv om han spiser høyklarbo. Tommel opp :)
Jeg har forresten regnet ut næringsinnholdet i disse knekkebrødene på FitDay, ved å skrive inn alle ingrediensene manuelt å regne sammen. Hvis noen vil dobbeltsjekke disse tallene er det supert, men jeg tror det skal stemme.
Per 100 g
Kcal: 484 g
Protein: 20,5 g
Fett: 43 g
Karbohydrater: 14 g
Kostfiber: 21 g
Natrium: 17.4 mg
Per 100 g, prosentdel av RDA
Kalsium: 3%
Vitamin B6: 260%
Jern: 58%
Vitamin E: 230%
Samme her! :)
Skriblerier
13-09-11, 23:04
Noen som har opplevd mugg på disse? Bakte de for en knapp uke siden, oppdaget nettopp at det hadde mugna til :(
Mulig det er fordi jeg ikke får boksen helt igjen... får prøve å tynne de litt mer ut kanskje.
Noen som har opplevd mugg på disse? Bakte de for en knapp uke siden, oppdaget nettopp at det hadde mugna til :(
Mulig det er fordi jeg ikke får boksen helt igjen... får prøve å tynne de litt mer ut kanskje.
Haha, jepp! Har ikke metallboks så oppbevarer dem i en plastboks. De hadde vel ligget ca en uke hos meg og, og da jeg åpnet boksen var det masse mugg. Ikke sånn typisk mugg man får på vanlig brød eller ost, men sånn superfluffy mugg som hadde vokst seg mange cm over knekkebrødene :p NAM!
Mulig det er fordi jeg ikke får boksen helt igjen...
Når jeg har de i åpen boks blir de tørrere... Tror kanskje det motsatte er problemet, for tett boks. Var de helt avkjølte da du la dem i boksen?
lille_trille
14-09-11, 06:40
Jeg lar de rett og slett ligge i en åpen kurv på kjøkkenet. Blir tørre og sprø, og holder seg sikkert mye lenger (kan ikke bevise siden de aldri blir særlig gamle her i huset ).
Skriblerier
14-09-11, 18:40
Ikke sånn typisk mugg man får på vanlig brød eller ost, men sånn superfluffy mugg som hadde vokst seg mange cm over knekkebrødene :p NAM!
Det var akkurat slik hos meg også! Så ut som veldig tettvevd spindelvev, trodde det nesten var et kryp som hadde hatt en heftig arbeidsøkt der i løpet av kvelden :D
Carisma; det er mye mulig de ikke var helt avkjølt når jeg la de oppi. Husker faktisk det la seg litt kondens der også, så det er mye mulig det er dette. Dessuten tror jeg de ble litt tykke :o
Får bare prøve igjen, gode var de så lenge de ikke viste tegn til mugg iallfall :D
Har laget dem i dag! Og de er fantastisk gode, har gitt bort noen til en venninne også!
Lurer på 1 ting, dere som har komfyr uten varmluft, hvor lenge i ovn, og 1 eller 2 plater samtidig?
Jeg hadde to plater, og tror at dette ble for mye fukt i ovnen på grunn av dette, og de trengte mer tid inn der for å tørke
Har laget dem i dag! Og de er fantastisk gode, har gitt bort noen til en venninne også!
Lurer på 1 ting, dere som har komfyr uten varmluft, hvor lenge i ovn, og 1 eller 2 plater samtidig?
Jeg hadde to plater, og tror at dette ble for mye fukt i ovnen på grunn av dette, og de trengte mer tid inn der for å tørke
Jeg kliner ut hele deigen på 1 plate og steker den i 1 time på 175 grader. Så deler jeg dem opp og legger inn på rist. tørker med ovnsdøra på glætt i 2-4 timer 70-100 grader. namnam... har ikke varmluft i stekovnen jeg...
Her blir boksen med disse kjempegode knekkebrødene stadig vekk tom og det uten at det er jeg som spiser så mange av dem... hehe. En ny vending er laget i dag og boksen er igjen klar for sultne mager!
lille_trille
16-09-11, 12:58
Her blir boksen med disse kjempegode knekkebrødene stadig vekk tom og det uten at det er jeg som spiser så mange av dem... hehe. En ny vending er laget i dag og boksen er igjen klar for sultne mager!
Tror dette er noe alle liker. Heldivis lette å lage. Skal også lage en ladning i kveld :sikle:
Nå står ikke verden til påske! Til og med KK har lagt ut denne oppskrifta på nett: http://www.kk.no/878722/slik-lager-du-knekkebrod
Men uten å kredittere oppfinneren åff kårs...
Nå står ikke verden til påske! Til og med KK har lagt ut denne oppskrifta på nett: http://www.kk.no/878722/slik-lager-du-knekkebrod
Men uten å kredittere oppfinneren åff kårs...Hm... Det der var faktisk ganske frekkt!!!:mad:
Hm... Det der var faktisk ganske frekkt!!!:mad:
Jeg reagerer også på det. :mad:
Luggetuppen
28-09-11, 22:20
Sendte en mail til artikkelforfatteren jeg. Tipper at jeg aldri får noe svar, det pleier jeg nemlig ikke å få når jeg sender mail til journalister :rolleyes:
Jeg fant oppskriften på disse knekkebrødene lenge før jeg "fant" resten av forumet, for en journalist burde det være en selvfølgelig sak å undersøke hvem som var opphavet til oppskriften.
Jeg oppbevarer forresten knekkebrødene i en kakeboks av metall og har aldri opplevd at de mugner. Jeg lar dem alltid ligge på kjøkkenbenken over natten sånn at de er 100 % kalde før jeg har dem over i boksen.
Takk for engasjementet dere :klem:
Luggetuppen
28-09-11, 23:42
Mailen kom i retur med beskjeden "Finner ikke mottakerens e-postadresse i mottakerens e-postsystem"
Det frister ikke å kjøpe KK med det første :rolleyes:
Å, bakte disse for første gang i dag! Yay! Kjempegode! Har savnet knekkebrød, men det var jo bare så enkelt å lage dette selv ^^
princess92
29-09-11, 23:09
Takker for oppskrift, ser ut som det har vært en stor suksess for de fleste her! :)
Jeg er ny med LCHF og dette er egentlig første oppskriften jeg tester ut. Jeg halverte alt (utenom fiberhusken, glemte helt ut at jeg kun skulle ha 1 ss og ikke 2 slik som det står i oppskriften..) ettersom jeg ville prøve den ut. Jeg ventet i 10 minutter som det står på at den skulle binde seg, men ingenting skjedde. Er dette pga jeg brukte for mye fiberhusk kanskje?
Takker for svar! :)
princess92
29-09-11, 23:25
I tillegg brukte de utrooooolig lang tid på å steke, tror jeg har sittet i over 2 timer nå og ventet.. Så forresten at det var noe "slimaktig" når jeg skulle skjære dem i biter, er dette pga jeg brukte for mye fiberhusk kanskje??
Vil såååååååå ha knekkebrød imorgen!
Fikk en aha opplevelse i dag.
I går stekte jeg disse knekkebrødene, men lot hele røren bli fordelt på bare en plate for å se hvordan de ble.
Resultatet ble luftige, halvtykke knekkebrød med skikkelig goood smak.
Så tenkte jeg at siden jeg n endelig "fikk dem til" så ville jeg lage fler i dag og da ville jeg være litt mer økonomisk og smurte dem utover 2 brett... De ble IKKE like gode.
For det første var de ferdigstekt altfor tidlig.
For det andre ble de ikke luftige i det hele tatt, bare tynne, flatbrødaktige greier som smakte svidde frø:(
Så heretter lager jeg heller dobbel oppskrift om jeg vil ha 2 brett. For det var himmelvid forskjell på dem:eek:
De "tykke" var kjempegode nemlig :sikle:
Takk for tips, frk Marge! Må lage nye i dag, gleder meg til ny ladning deilige knekkebrød!
Fikk en aha opplevelse i dag.
I går stekte jeg disse knekkebrødene, men lot hele røren bli fordelt på bare en plate for å se hvordan de ble.
Resultatet ble luftige, halvtykke knekkebrød med skikkelig goood smak.
Så tenkte jeg at siden jeg n endelig "fikk dem til" så ville jeg lage fler i dag og da ville jeg være litt mer økonomisk og smurte dem utover 2 brett... De ble IKKE like gode.
For det første var de ferdigstekt altfor tidlig.
For det andre ble de ikke luftige i det hele tatt, bare tynne, flatbrødaktige greier som smakte svidde frø:(
Så heretter lager jeg heller dobbel oppskrift om jeg vil ha 2 brett. For det var himmelvid forskjell på dem:eek:
De "tykke" var kjempegode nemlig :sikle:
Jeg har likt de tynne men måtte bake noen tykke i dag. Altså 1 brett. Dessverre mangler jeg smakesans (forkjølet :p) men gubben dansa nesten mens han spiste og sa det var kjempe forskjell.. Så jeg gleder meg til å smake jeg også.
Pleier forresten bare vende knekkebrødet og fjerne papiret så putte de tilbake i ovnen til ovn og alt er kald. Blir sprøe og fine da. Fungerte med de tykke også.:)
Jeg fant også ut at det var best å kline hele røra ut på en plate. Jeg steker først en porsjon, og så en til. Etterpå legger jeg dem på rist og tørker på 100 grader med døra på gløtt, siden jeg ikke har varmluft. Dette er bare helt nydelig, namm...
Når jeg først har blandet sammen to porsjoner, så blander jeg like godt to til som jeg har liggende klar i kjøkkenskapet til boksen blir tom. da er det bare å tilsette vann og steke. Praktisk.
Jeg fant også ut at det var best å kline hele røra ut på en plate. Jeg steker først en porsjon, og så en til. Etterpå legger jeg dem på rist og tørker på 100 grader med døra på gløtt, siden jeg ikke har varmluft. Dette er bare helt nydelig, namm...
Når jeg først har blandet sammen to porsjoner, så blander jeg like godt to til som jeg har liggende klar i kjøkkenskapet til boksen blir tom. da er det bare å tilsette vann og steke. Praktisk.
Det var lurt :)
Men behøver den å stå i kjøleskap da? Det er jo tørrvarer alt sammen :confused:
Tok meg den friheten å legge disse inn på Diett.no. Håper det er ok. Satte til 24 servings. Synes det blei den greieste oppdelingen 3x4 så ble det litt størrelse på dem.
Takk for oppskriften nok en gang, Nannah :klem:
hva heter de på diett.no ? så slipper jeg og legge inn selv for jeg har ikke funnet dem.
Det var lurt :)
Men behøver den å stå i kjøleskap da? Det er jo tørrvarer alt sammen :confused:
Nei da, kjøkkenskapet :)
Nei da, kjøkkenskapet :)Å hehe litt stressa her tydeligvis :o:p
lille_trille
02-10-11, 10:26
hva heter de på diett.no ? så slipper jeg og legge inn selv for jeg har ikke funnet dem.
De heter Nannah's supergode knekkebrød.. hehe...
De heter Nannah's supergode knekkebrød.. hehe...
takk...med appostroff (elle hva det nå heter)ja
hmmm de er ikke der ...søkte både i oppskrifte og på mine måltider og står bare not found
lille_trille
02-10-11, 16:41
Det står at oppskrift er sendt videre til godkjenning :( Sorry. Sikkert bare jeg som får den opp da. Det var dumt. Er lenge siden jeg la den inn, så de burde godkjent den for lenge siden.
Det står at oppskrift er sendt videre til godkjenning :( Sorry. Sikkert bare jeg som får den opp da. Det var dumt. Er lenge siden jeg la den inn, så de burde godkjent den for lenge siden.
ja tror det tar lang tid for og få den godkjent... du kan jo sjekke om du får op oopsie rull med kjøttdeig.. den la jeg inn sånn ca som deg? og du trykket del med andre regner jeg med?
uansett det går så bra så
Hei.. bare et lite tips for å få deigen ut på platen.. jeg bruker stekespade (metall) dypper den i vann innimellom, og da går det, ja, som smurt å få de tynne og utover hele platen.. (mulig dette tipset er gammelt, men fant ut at dette funka supert, så jeg deler det..)
Vil benytte anledningen til å takke for oppskrift på tidenes beste knekkebrød! :)
teleslynga
04-10-11, 13:06
Jeg bruker ca halvparten mengde av solsikkefrøene og desto mere sesamfrø, og klasser røra utover platene med hendene. Aldeles deilig!
Har bakt knekkebrødet i dag og det var kjempegodt:D
Bare hunden som ikke likte dem her i huset, men han er ganske sær i kosten....
Disse ble nydelige, har spist opp første ladning. Må lage ny ladning i kveld. Alle som har smakt dem vil ha oppskrifta.... Og det er jo koselig.:D
Jeg bruker ca halvparten mengde av solsikkefrøene og desto mere sesamfrø, og klasser røra utover platene med hendene. Aldeles deilig!
Eg brukte også bare halvparten av mengda av solsikkefrø, ikkje så glad i dei. auka i staden mengda av linfrø og sesamfrø. Har sakna knekkebrød sånn, så dette var supert. Synest liksom alltid at frokost/lunsj er vanskeleg..:)
Jeg måtte bare prøve meg på denne knekkebrødoppskriften, siden jeg ikke har smakt brødmat på nesten tre måneder! Og knekkebrødene ble kjempegode de, og enkle å lage var de også. Men: Bakepapiret de lå på er jo nesten umulig å få vekk! Det løsner i strimler, og jeg brukte over en halvtime med skarp kniv for å få vekk alle papirrestene. Er det flere som har erfart dette, og har dere forslag til en måte å unngå problemet på? Kanskje en annen type papir?
Jeg måtte bare prøve meg på denne knekkebrødoppskriften, siden jeg ikke har smakt brødmat på nesten tre måneder! Og knekkebrødene ble kjempegode de, og enkle å lage var de også. Men: Bakepapiret de lå på er jo nesten umulig å få vekk! Det løsner i strimler, og jeg brukte over en halvtime med skarp kniv for å få vekk alle papirrestene. Er det flere som har erfart dette, og har dere forslag til en måte å unngå problemet på? Kanskje en annen type papir?
Jøss. Det må være papiret. Jeg har bakt knekkebrød et titallsganger og aldri opplevd dette ihvertfall.
Jeg måtte bare prøve meg på denne knekkebrødoppskriften, siden jeg ikke har smakt brødmat på nesten tre måneder! Og knekkebrødene ble kjempegode de, og enkle å lage var de også. Men: Bakepapiret de lå på er jo nesten umulig å få vekk! Det løsner i strimler, og jeg brukte over en halvtime med skarp kniv for å få vekk alle papirrestene. Er det flere som har erfart dette, og har dere forslag til en måte å unngå problemet på? Kanskje en annen type papir?ja det er forskjell på papiret ja!
Jeg brukte et billig matpapir første gangen og hadde samme erfaring som deg. Husker ikke merket, men tror pakken var hvit og rød?
Nå bruker jeg et som er litt tykkere, unik sitt. Det funker mye bedre.
Det er fortsatt litt vanskelig å få knekkebrødene av og jeg må lirke litt, men det går greitt av uten å gå i fillebiter.:)
Hvis du bruker det brune, ruglete bakepapiret fra Toppits, så slipper du å skrape. Jeg hadde gitt opp hele greia før jeg oppdaget dette.
Hvis du bruker det brune, ruglete bakepapiret fra Toppits, så slipper du å skrape. Jeg hadde gitt opp hele greia før jeg oppdaget dette.
Dette hamstrer jeg når jeg er innom Meny. Hadde aldri forutsett at jeg skulle utvikle strenge bakepapir-preferanser. :p
Flott! Da skal jeg prøve det neste gang! Denne gang brukte jeg Biltemas ferdigkuttede bakepapir, veldig hendige siden det passer akkurat til stekeplatene. Men lite egnet til knekkebrød, tydeligvis. Neste gang vil jeg lage dem tykke, jeg synes de ble veldig tynne og muligens litt overstekt. Jeg ble også litt urolig i magen av dem, men det er jo tre måneder siden sist jeg spiste brødmat så det kan jo ha noe med det å gjøre? Er det noen andre som har erfart noe lignende?
Jeg har ikke skjønt dette med at knekkebrødene sitter fast på bakepapiret...ikke før sist uke. Da satt de jammen fast for meg også gitt! Samme papiret jeg har brukt hele tiden....samme oppskrift....merkelig:p
Hva gjør dere for å unngå at knekkebrødene blir bløte på undersiden når dere putter hele røren på én plate?
En annen lagde knekkebrødene og hun glemte bakepapiret og smurte olje på pannen i stedet, er det derfor? Eller er det noe annet man kan gjøre?
Hva gjør dere for å unngå at knekkebrødene blir bløte på undersiden når dere putter hele røren på én plate?
En annen lagde knekkebrødene og hun glemte bakepapiret og smurte olje på pannen i stedet, er det derfor? Eller er det noe annet man kan gjøre?De blir alltid ferdig i kantene først. Derfor tar jeg de ut, knekker de opp og snur de som fortsatt er bløte og legger dem på rist på ettervarmen i ovnen.:)
En annen lagde knekkebrødene og hun glemte bakepapiret og smurte olje på pannen i stedet, er det derfor? Eller er det noe annet man kan gjøre?
De er nødt til å få tørke en stund på rist etterpå. Det pleier å gå greit me 70 grader og døra på gløtt i noen timer.
Ok, takk for tips! Da skal jeg prøve det neste gang :)
Kjempegode knekkebrød, tusen takk for oppskriften!!:)
teleslynga
07-11-11, 19:22
Mine blir ikke bløte. Fordeler røra på to plater, steker ti minutter før ruting og en time etter, da er de fine og sprø og helt tørre.
Jeg lagde disse igår! Nydelige!! Veldig kjekt for meg som er nybakt mamma, og ikke helt har tid til å lage omelett eller lignende til frokost. Knapt nok tid til å slenge i meg noe mat enkelte dager.
I tillegg veldig fin måte for meg å få i meg linfrø for magen sin del på. Har sliti litt med magen siden fødselen liksom.
Jeg har et spørsmål;
kan man spise nannahs supergode knekkebrød hvis man går på ketolyse kosthold? Tenker sånn maks tre knekkebrød om dagen? Eller bør man holde seg unna?
De er forresten supergode :)
Jeg har et spørsmål;
kan man spise nannahs supergode knekkebrød hvis man går på ketolyse kosthold? Tenker sånn maks tre knekkebrød om dagen? Eller bør man holde seg unna?
De er forresten supergode :)
:D det er ofte både frokost og lunsj her. Det blir fort 4 stk da. Og jeg har fått dilla på brie med en liten klatt tyttebærsyltetøy på. (28kh per 100 så ikke mye av en liten ts).
Og i dag blir oppskriften spredd videre fra kvinneguiden.no (http://www.kvinneguiden.no/artikler/lag_lavkarbo-knekkebrod/104031) - med link til denne tråden :) bildet stemte ikke så godt da :p
Og i dag blir oppskriften spredd videre fra kvinneguiden.no (http://www.kvinneguiden.no/artikler/lag_lavkarbo-knekkebrod/104031) - med link til denne tråden :) bildet stemte ikke så godt da :p
Så gøy!
Da har jeg brukt knekkebrødet til taco og kan anbefale det videre:) var veldig godt. Minnet om en tostada.
Tom for knekkebrød nå, på tide å lage nye. Men denne gang har jeg kjøpt inn slike flergangs Teflon bakepapir, så da regner jeg med å få dem løs uten finplukking av papir...
Tom for knekkebrød nå, på tide å lage nye. Men denne gang har jeg kjøpt inn slike flergangs Teflon bakepapir, så da regner jeg med å få dem løs uten finplukking av papir...
:confused: Må du finplukke dem for papir?? Du bruker bakepapir??
Teflongreiene er veldig kjekke. Jeg hadde flere slike, men det ble sånn griseriå vaske dem når jeg lagde pizza eller ting som fettet endel. Men til knekkisene må de jo være fabelaktige!
Brukte bakepapir sist ja, og brukte en liten time for å plukke dem rene for små papirbiter etterpå. De klistret seg som de skulle vært limt fast!
Satser på at teflongreiene fungerer bedre. Stort verre kan det i alle fall ikke bli...
Jeg bakte disse for første gang i dag. Supergode, men satt "dønn" fast i papiret?
Hva gjør jeg galt?
Jeg bakte disse for første gang i dag. Supergode, men satt "dønn" fast i papiret?
Hva gjør jeg galt?
Er du sikker på at du har brukt bakepapir og ikke matpapir ? På matpapir sitter det meste dønn fast :mad:
Jeg har akkurat oppdaget at fiberhusk er viktig i oppskriften :rolleyes:
Da er jeg ferdig med første ladning bakt på teflonark i stedet for det forræderske bakepapiret! Suksess, det slapp som ingenting og knekkebrødene var fine og sprø helt fra begynnelsen av! Stekte alt på ett brett for å få dem litt tykkere denne gang.
Elsker Nannahs knekkebrød :) Bakte en ny runde i dag slik at jeg har noen dager framover.
Har aldri opplevd at de sitter fast i bakepapiret jeg
Da bruker du et annet papir enn meg. Eller en annen temperatur.
Men teflonarkene var suverene, og kan gjenbrukes lenge!
Og jeg har opplevd samme som Nannah- at samme bakepapir som har vært bra hele veien, (fra Rema) plutselig satt fast en dag.. men det gikk forholdsvis greit å pille det av, synes jeg. Dra langsomt, så går det av store flak og man har litt kontroll.
Dere som har varmluftsovn: Går det å steke tre brett av gangen? Sitter nemlig her med splitter ny stekeovn, montert i går kveld, og skal innvie den ved å lage nannahs supergode knekkebrød. Superspennende! Ovnen er stor inni, så det er plass til tre brett.
Ethel Loberg
15-01-12, 23:29
Ja det må jag säga, detta goda bröd kommer att löpa jorden runt. Själv har jag fått det hem till Bôrgvik i Värmland genom LCHF-bloggar.
Nannah, Du är bara bäst!
Dere som har varmluftsovn: Går det å steke tre brett av gangen? Sitter nemlig her med splitter ny stekeovn, montert i går kveld, og skal innvie den ved å lage nannahs supergode knekkebrød. Superspennende! Ovnen er stor inni, så det er plass til tre brett.
Ingen som har svart, ser jeg, så i fall noen andre lurer - dette gikk helt fint.
Ingen som har svart, ser jeg, så i fall noen andre lurer - dette gikk helt fint.
Ja, det vil jeg tro gikk helt fint! :) Så bra at du bare forsøkte selvom du ikke fikk svar!
Selv baker jeg disse knekkebrødene fast en dag i uken. I dag kom en ny vending i boksen. Jeg spiser ikke så mye brøderstatning, men samboeren har fått smaken på disse og liker dem svært godt! :)
Jeg laget disse forrige helg, og det ble ordentlig nammenam! Nå er det tomt så jeg skal til å lage en ny runde, denne gangen med gresskarfrø i også. Tror dette er det nærmeste jeg noen gang har vært vellykket bakst, bortsett fra sånn type 123 sjokoladekake :p
Åhoo, nå ble jeg rett og slett LYKKELIG ! Og dette uten og ha laget eller smakt disse ennå ;) hihi
Denne skal jeg lage i morgen ! Bare litt over en uke på lavkarbo og snart ketolyse start og jeg er rett og slett desperat etter "brødmat". Prøvd lapper og alt som er, men klarer rett og slett ikke "egg konsistensen" :o
Og nå ble jeg så glad når denne kom opp som "ketolyse vennlig", og endelig kan jeg lage noe som er knasende og "tørt" istedet for tett og mykt :):)
Kan nesten ikke vente til kvelds i morgen, takk for oppskrift!! :):)
Denne oppskriften er rett og slett genial. Mye bedre enn "vanlige" knekkebrød på smak!
Denne oppskriften er rett og slett genial. Mye bedre enn "vanlige" knekkebrød på smak!
Enig!
Jeg er margebisk på magen min som ikke liker slle frøa for disse knekkebrøda er som snadder for meg! Jeg hadde en gang mye hvitløk, parmesan og chili oppi en røre og tataaa plutselig hadde jeg noe som var ypperlig til taco!
Og hvis man strimler brettet etter ca 15 min kan man rulle knekkebrødene sammen til en sirkel før man steker ferdig. Det er knallgodt som forrett når det fylles med ymse godt. Sist gang brukte jeg rømme, speket hvalkjøtt og hakket rødløk. :sikle:
Enig!
Jeg er margebisk på magen min som ikke liker slle frøa for disse knekkebrøda er som snadder for meg! Jeg hadde en gang mye hvitløk, parmesan og chili oppi en røre og tataaa plutselig hadde jeg noe som var ypperlig til taco!
Og hvis man strimler brettet etter ca 15 min kan man rulle knekkebrødene sammen til en sirkel før man steker ferdig. Det er knallgodt som forrett når det fylles med ymse godt. Sist gang brukte jeg rømme, speket hvalkjøtt og hakket rødløk. :sikle:
Oioioi, der sier du noe! Jeg må virkelig prøve å lage tacoskjell med utgangspunkt i denne oppskriften. Konsistensen og smaken minner jo egentlig ganske mye. Nå ble jeg glad, har savnet å ha noe mer enn salatblader til texmex-mat :)
Da har jeg spist to biter av knekkebrød, og jeg er så fornøyd ! Disse var utrolig gode, så nå gleder jeg meg til frokost i morgen tidlig :) :)
Disse er så utrolig gode. En redning for meg i overgangen til en lavkarbo livsstil.
Lager en ny runde i dag, er villig til å slenge av gårde en nominasjon til en flott pris for disse!
Har et nytt brett i ovnen nå, de forrige ble noe overstekt så de måtte jeg kaste. Men denne gang blir de nok helt perfekte! Kanskje...
flott oppskrift! :D menne, kli, da jeg var på rema fant jeg bare kruskakli (kli) er dette den rette sorten ? var jo enormt med karbs i pakken
Forsøkte å halvere deigen og steke ett brett. Resultatet ble et brett med ei brent smørje...
Neste gang tar jeg hele oppskriften, for konsistensen er det ingenting å si på!
Jeg holdt på å ta livet av mine på 180 grader i 50 min på første brettet.
Runde to har lavere temperatur og en mye mer oppmerksom baker.
Men oh lord så godt dette var!
Forsøkte å halvere deigen og steke ett brett. Resultatet ble et brett med ei brent smørje...
Neste gang tar jeg hele oppskriften, for konsistensen er det ingenting å si på!
Jeg lager alltid halv oppskrift, og det har gått fint alle gangene. Jeg har muligens i litt mindre vann, jeg pleier alltid å holde igjen litt og ser an. Steker på 160 grader i 1t 10min, men jeg snur brettet halvveis i steketiden. Du kan jo eventuelt forsøke det. :)
flott oppskrift! :D menne, kli, da jeg var på rema fant jeg bare kruskakli (kli) er dette den rette sorten ? var jo enormt med karbs i pakken
Ja det er kruskakli. Dette er veldig lett, så det blir ikke mye karber på en posjon :)
Ja det er kruskakli. Dette er veldig lett, så det blir ikke mye karber på en posjon :)
Og bytt det gjerne ut med fibrex/sukkerroefiber (http://c-herland.blogspot.com/2010/11/produkt-sukkerroefiber.html) som har 3-4 g karber pr 100 g :)
Da var 2 nye brett i ovnen... kan ikke få fullrost denne oppskriften nok!
Lenge siden jeg har spist disse nå, men akkurat slengt i meg to knekkiser!
Lagde her om dagen og da ble alt kastet. Festet seg til papiret (og det har de aldri gjort før, og jeg bruker samme papiret), og ble litt overstekt. Trodde kanskje jeg hadde smurt de for tynne.
I dag satt de også fast i papiret, men ble ikke overstekt. Så fikk lirket av papiret til slutt, men nå er det silikon som gjelder fremover ja!
Tusen takk for en super oppskrift, Nannah. Jeg har justert den litt slik at den passer til mitt glutenfrie kosthold, men de er virkelig gode.
Gleder meg allerede til neste måltid med disse! :)
Ethel Loberg
17-03-12, 18:20
Jag har aldrig förr sett att ett inlägg kan få så mye som 675 kommentarer, grattis Nannha! Du vinner även där.
Jeg simpelthen elsker disse! Det er utrolig kjekt å ha en metallboks med disse stående på kontoret. Når jeg kommer på jobb om morgenen er det bare å slenge på noe pålegg så har jeg frokost på null komma niks. Sparer så mye tid, i forhold til å steke egg e.l. Da kan jeg evt spise middagsrestene til lunsj i stedet. ;) Disse knekkebrødene lager jeg hver 2. uke, og til ferien min, må jeg nok lage en runde så jeg kan ha noen i bakhånd.
Nå lager jeg 2 nye brett. Og det ene brettet har fått tilført oregano og litt pizzakrydder. Lurer litt på om de kan brukes som kjeks og får litt ekstra smak. I dag har jeg spist knekkebrødene både til frokost og lunsj. Lurer på om det blir knekkebrød til middag også... ;)
Og bytt det gjerne ut med fibrex/sukkerroefiber (http://c-herland.blogspot.com/2010/11/produkt-sukkerroefiber.html) som har 3-4 g karber pr 100 g :)
Bytt ut med sukkerroe ?? Er det ikke kruskaklien som binder det hele sammen da ? Maler du sukkerroene til "mel" da eller ;)
Odde
Bytt ut med sukkerroe ?? Er det ikke kruskaklien som binder det hele sammen da ? Maler du sukkerroene til "mel" da eller ;)
Odde
Sist jeg lagde brukte jeg kruskaklikvoten med ca. 1/3 av
Kruskakli
Sukkeroe flak (helsekost)
Sukkeroe små malte biter (helsekosten, Meny)
Ble bra. Den i småbiter er litt hard, så jeg syntes den ble ekstra sprø, men samboer var redd det var komme småstein i knekkebrødene.
De hang godt sammen, men festa seg litt mye på bakepapiret, men det tror jeg var tilfeldig.
Digger disse knekkebrødene, men ovnen min er så dårlig at det er et helvetes prosjekt å lage dem. Må snu brettet alle mulige veier for at de ikke skal bli brent i kantene og attpåtil ettertørke dem på rist for å få de sprø.. :(
Odde
Det er fiberhusken som binder sammen.
Og linfrøene hjelper også til å binde, skallet sveller og inneholder masse fiber som "limer sammen" knekkebrødet.
Laget disse i dag igjen, hadde litt lite ingredienser, så tilsatte 1 ss mandelmel og litt mer vann, det fungerte fint.
Sukkerroeflakene er forresten også fiber :P
Om man bruker kruskakli(hvetefiber) eller pofiber eller sukkerroefiber, så blir det nok bra uansett.
Stekte disse nå- supergode, men de i midten på brettet ble myke/seige... Har jeg da laget de for tykke?
De blir myke i midten hos meg og. Bruker å dele de opp og fordele utover stekeplata slik at de myke blir ut mot kantene. Så har jeg ovnen på 50 grader med varmluft, og døra litt på gløtt og tørker de en stund. Funker supert :)
Det er så godt,savner dem skikkelg:(
Sjokoladebananen
30-05-12, 12:19
Nå har jeg bakt og spist disse knekkebrødene, og er bare en ting å si: HALLELUJA!!!! :D:D Disse er definitivt de beste knekkebrødene jeg noen sinne har smakt! Skikkelig sprøe og med en deilig nøttesmak, synes jeg. Nammis!!! :sikle:
cathinka93
31-05-12, 16:15
herregud, disse ble DØDSGODE! malte solsikkekjernene til "mel", siden jeg ikke er så glad i konsistensen av solsikkekjerner, og det ble kjempegodt! skal definitivt lage disse flere ganger! :)
da er det min tur å prøve disse ut. Oppdaget at jeg hadde faktisk bare 100 gr solsikker så jeg blandet i 100 gr malte nøtter(30 gr. hasselnøtter og 70 gr valnøtter) istedenfor de 100 solsikkefrø jeg manglet. Så håper det blir bra. Tenkte at det må jo være suverent å ha slike når man sitter og spiser lunsj sammen med folk. Det er jo en ting å ha makrel i tomat på en slik kenkebrød enn å spise den bare rett ut av boksen med gaffel, hehe. Ser jo mer "vanlig" når det ligger oppe på noe... Så da satser jeg på å spise slike knekkebrød iblant til lunsj med masse godt påleg på :)
Disse er virkelig knallgode! Nydelige! Jeg kan jo nesten knaske på dem som godterier, hehe. Og det gikk helt fint å bytte ut halv parten av solsikkefrøene med malte nøtter. Jeg malte alt av linfrøene faktisk. For jeg har lært at det må til for å kunne utnytte det som er inne i linfrøene. Svelger man dem hele klarer ikke kroppen å fordøye skallet og da kommer man ikke til det som er inne. Disse kommer jeg nok til å lage mange ganger! Så foresten en oppskrift i Cocosa heftet som lignet denne og der hadde de cocosa oppi. Så neste gang skal jeg ha noe kokosfet i røra.
disse skal bakes nå! kli er det kruskakli? *blond*
:) hehe.. jeg tok sjansen på at det var det!!! de var knallgode :) eneste er at jeg smurte litt for godt utover på første brettet.. hang veldig fast i papiret og knakk. Men øvelse gjør mester!
I dag tester jeg disse,savner noe å legge pålegg på.Prøvde en oppskrift i sommer,lignet,men med egg,det var ikke noe for meg.
Men disse er det jo lovprisninger av opp og i mente over hele forum ,så gleder meg til å prøve.
Dette er uten videre de beste knekkebrød jeg noen gang har spist.
Nannah du er et geni:)
lille_trille
15-11-12, 11:16
Lager disse hver uke. Nyyydelige!! Har litt kanel i fordi jeg liker det så godt :)
Sjokoladebananen
07-01-13, 17:46
Jeg har laget disse knekkebrødene mange ganger og digger dem, derfor ble skuffelsen sååå stor når jeg lagde dem i går med resultat i at bakepapiret satt bom fast i knekkebrødene. Hadde ikke sjans å få det av, så begge brettene med knekkebrød gikk i søpla! Lagde det to ganger, med samme resultat.
Noen som har en god forklaring på hvorfor i alle dager det skjer? Frustrerende!!
Jeg har laget disse knekkebrødene mange ganger og digger dem, derfor ble skuffelsen sååå stor når jeg lagde dem i går med resultat i at bakepapiret satt bom fast i knekkebrødene. Hadde ikke sjans å få det av, så begge brettene med knekkebrød gikk i søpla! Lagde det to ganger, med samme resultat.
Noen som har en god forklaring på hvorfor i alle dager det skjer? Frustrerende!!
Vet ikke hvorfor det skjer, men jeg har konvertert fullstendig til Toppits bakepapir (det brune, ruglete) - med det papiret skjer det i alle fall ikke. :cool:
Du har ikke bommet og tatt matpapir i stedet for bakepapir da? Uansett - sillikonbakearkene som kan gjenbrukes ørten ganger er veldig fine til det aller meste.
Magen min og smaksløkene er kjempeglad i disse knekkebrødene, tarmtottene ikke! Tro om det kan være lurt å male alt til mel?
Du har ikke bommet og tatt matpapir i stedet for bakepapir da? Uansett - sillikonbakearkene som kan gjenbrukes ørten ganger er veldig fine til det aller meste.
Det er faktisk noen typer bakepapir(og jeg husker aldri hvilke) som er helt umulig, til tross for at det heter bakepapir, så henger knekkebrødene seg fast. Lurer på om det er rema1000 sitt bl.a.
Det er faktisk noen typer bakepapir(og jeg husker aldri hvilke) som er helt umulig, til tross for at det heter bakepapir, så henger knekkebrødene seg fast. Lurer på om det er rema1000 sitt bl.a.
Det ublekede bakepapiret var helt grusomt... sånn som du beskriver. Det ble kjøpt én gang og så tent opp med her i huset. :mad:
Det ubleket fra Coop opplever jeg som det de sitter minst fast i.
har prøvd andre med mindre hell
Sjokoladebananen
07-01-13, 20:32
Neida, jeg har ikke matpapir i hus, så er 100 % sikker jeg ikke bommet der nei! ;)
Det finnes silikonmatter til å steke på, tror Clas Olsson har. Et alternativ for de som sliter med bakepapiret.
Vi kjøpte noen sånne for noen år tilbake
http://www.clasohlson.com/no/TFX-ovnsduk/Pr344298000?showRatings=true
De er fantastiske, og så lenge man ikke bruker kniv på dem så er de bortigmot evigvarende. Har ennå ikke funnet noe som fester seg til disse.
jeg brukte noe tullebakepapir i begynnelsen og irriterte meg grønn. Kjøpte sånne svarte på coop som du kan bruke mange 1000 ganger... helt genial.. bare vasker dem og tørker etter bruk. Aldri mer halvsvidde bakepapir som smuldrer når du skal krølle dem sammen ;)
Nannahs knekkebrød, Storemys kjeksversjon! Nannahs knekkebrødoppskrift er gull verdt! Jeg måtte modifisere den, fordi jeg tåler ikke hvete, og det er hvetekli/kruskakli i dem originalt. Erstattes med sukkerroefiber. Og så har jeg økt mengdene noe, for å få 2 fulle steikeovnsbrett med knekkebrød, til 250 gr solsikkekjerner + 250 gr TILSAMMEN av frø og kli, resten av oppskriften er intakt! Jeg har lenge tenkt på å prøve å lage KJEKS med denne oppskriften som utgangspunkt. Og endelig! Velså 200 gr hakkede mandler, (gjerne litt varierte nøtter, også) + 300 gr TILSAMMEN av kokosmasse, sukkerroefiber, sesamfrø, linfrø, store havregryn, men mest av kokosmassen + 1 ss malt kanel. Neste gang tar jeg oppi vanilje. I originaloppskriften står det "litt søtt", jeg brukte etpar dash'er flytende Natreen blandet i vannet. Deigen røres sammen til vannet er sugd opp, og fordeles på 2 bakepapir, bruk baksiden av ei spiseskjei for å få det jevnt. Jeg strødde tynt på med sukrin oppå, for ytterligere søt knasefølelse, og steikte knekkebrødkjeksene på 140 gr (litt lavere temperatur for at ikke sukrinen skulle bli svidd). Ble godt! Helt perfekte til en kopp te og FOR THE CLASSIC BISQUIT MOMENT, som det står på en type Digestivekjeks :-)
Dette har skjedd med mine knekkebrød de to siste gangene jeg har bakt knekkebrød også. Merkelig for det har aldri skjedd før :confused:
Bruker dere dl eller gram? Hos meg veide 1dl linfrø 70 g, detsamme gjaldt for sesamfrø.
Bruker noen brune teflonark kjøpt på Clas Ohlson i stedet for vanlig bakepapir. Slipper lett som bare det. Ellers så har jeg ikke bakt knekkebrød på en stund, spiste meg litt lei på dem. Men kanskje det snart er på tide igjen...
fettnurket
05-06-13, 15:08
Jeg ble så inspirert av frokost-tv og hjemmelagde knekkebrød så jeg laget min egen variant. Og de ble bare såååå gode!!!
200 g solsikkekjerner
1dl linfrø(50g)
1dl sesamfrø(50g
2,25 dl kli (50g
2ss fiberhusk
1/2 ts salt
litt søtt
5dl vann
Rør sammen deigen...la den hvile i ti min så fiberhusken får svelle... og smør utover bakepapir på to plater og rut opp med pizzahjul.
Jeg fikk 32 skiver. Stek begge platene samtidig i varmluft 160g 1t 10 min..la platene bytte plass to ganger underveis, og snu dem med forsiden inn
Jeg som elsker alt som er sprøtt!!! Er i extase :heia:
Og ja...bare i underkant av 1 karb pr stk :D
Lenke med bilder: http://hanseloggretel.blogspot.com/2011/06/nannahs-knekkebrd.html
Åh som jeg gleder meg til å lage disse i kveld! Jeg bruker å hive en kjøttbuljong i vannet og la den løse seg opp, blir en helt fantastisk aroma. :D
Hvordan blir disse om man knuser ingrediensene og ikke har hele frø i?
Noen som vet?
Hvordan blir disse om man knuser ingrediensene og ikke har hele frø i?
Noen som vet?
Vil tro de føles som de papplatene av noen fiberknekkebrød man får på helsekosten.... :o
miss sophie
03-09-14, 23:13
For dere som bruker Diett.no så har jeg lagt inn knekkebrødet der under "Nannahs supergode knekkebrød" med innhold og oppskrift :) Det kommer selvfølgelig tydelig fram at oppskriften "tilhører" Nannah, og har linket til denne tråden.
Jeg har lest hele tråden (phui..laaang!:p), og samlet de fleste tipsene som har kommet fra dere, samt forslag på løsninger om det er noe man skulle lure på.
Tusen takk til Nannah for oppskriften! Skal prøve flere av dine oppskrifter! :D
Her er link til oppskriften på Diett.no:
https://www.diett.no/index.php?page=user_recipe&recipe_id=148746
Jeg ble så inspirert av frokost-tv og hjemmelagde knekkebrød så jeg laget min egen variant. Og de ble bare såååå gode!!!
200 g solsikkekjerner
1dl linfrø(50g)
1dl sesamfrø(50g
2,25 dl kli (50g
2ss fiberhusk
1/2 ts salt
litt søtt
5dl vann
Rør sammen deigen...la den hvile i ti min så fiberhusken får svelle... og smør utover bakepapir på to plater og rut opp med pizzahjul.
Jeg fikk 32 skiver. Stek begge platene samtidig i varmluft 160g 1t 10 min..la platene bytte plass to ganger underveis, og snu dem med forsiden inn
Jeg som elsker alt som er sprøtt!!! Er i extase :heia:
Og ja...bare i underkant av 1 karb pr stk :D
32 stk? hvor små lagde du de? Eventuelt hvor tynne var de?
For jeg fikk vel laaaaangt fra 32 stk.
32 stk? hvor små lagde du de? Eventuelt hvor tynne var de?
For jeg fikk vel laaaaangt fra 32 stk.
Deler ett brett i 16 deler og oppskriften er nok til 2 brett... Altså 32 stk. Klikk på lenken i sitatet ditt, så ser du bilder.
Altså. Disse er bare helt fantastiske. Holder på å lage ny runde "as we speak" for å ha med meg på hytta i morgen. De er totalt min overlevelsesstrategi i juletiden som er omgitt av brød, pasta, ris, poteter og ikke minst alt for mange julekaker! :D
Trevirknes
02-04-17, 18:11
Hei jeg er ny her på forumet og tenkte å bake etter din knekkebrød oppskrift:) men så hadde de ikke fiberhusk på helsekostbutikken og vi har ikke ICA her. Har du noe annet forslag på hva jeg kan bruke i stede for fiber husk?
TrillTrall
02-04-17, 21:17
Hei jeg er ny her på forumet og tenkte å bake etter din knekkebrød oppskrift:) men så hadde de ikke fiberhusk på helsekostbutikken og vi har ikke ICA her. Har du noe annet forslag på hva jeg kan bruke i stede for fiber husk?
Har de ikke fiberhusk på de fleste dagligvarer nå da? Ica finnes jo ikke noe sted i Norge lenger.
I de fleste dagligvarebutikker har de noe som heter psyllium i "fri for" seksjonen. Dette er akkurat det samme som fiberhusk, nemlig malte psylliumfrø.
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.