View Full Version : Nannahs supergode knekkebrød!
Jeg ble så inspirert av frokost-tv og hjemmelagde knekkebrød så jeg laget min egen variant. Og de ble bare såååå gode!!!
200 g solsikkekjerner
1dl linfrø(50g)
1dl sesamfrø(50g
2,25 dl kli (50g
2ss fiberhusk
1/2 ts salt
litt søtt
5dl vann
Rør sammen deigen...la den hvile i ti min så fiberhusken får svelle... og smør utover bakepapir på to plater og rut opp med pizzahjul.
Jeg fikk 32 skiver. Stek begge platene samtidig i varmluft 160g 1t 10 min..la platene bytte plass to ganger underveis, og snu dem med forsiden inn
Om du ikke har varmluftsovn øk temperaturen til 180 og stek et brett av gangen.
Jeg som elsker alt som er sprøtt!!! Er i extase :heia:
Og ja...bare i underkant av 1 karb pr stk :D
Lenke med bilder: http://hanseloggretel.blogspot.com/2011/06/nannahs-knekkebrd.html
Disse skal jeg lage når jeg får lønn:)
Ja, de ble virkelig gode! :heia:
Jeg ble så inspirert av frokost-tv og hjemmelagde knekkebrød så jeg laget min egen variant. Og de ble bare såååå gode!!!
200 g solsikkekjerner
1dl linfrø(50g)
1dl sesamfrø(50g
2,25 dl kli (50g
2ss fiberhusk
1ts salt
litt søtt
5dl vann
Rør sammen deigen og smør utover bakepair på to plater og rut opp med pizzahjul.
Jeg fikk 32 skiver. stek begge platene samtidig i varmluft 160g 1t 10 min..la platene bytte plass to ganger underveis.
og snu dem med forsiden inn
Jeg som elsker alt som er sprøtt er i extase
Og ja...bare 1.5 karb pr stk :D
Bruker du frø og solsikkekjerner som de er? Eller knuser du de til mel?
Hakker du solsikkekjernene noe, eller blander du alt helt?
Genialt! Jeg må ha noe frokost jeg kan spise i bilen nå når jeg begynner å jobbe, og disse går nok definitivt bedre enn cottage cheese til det ja :D
Har to plater i ovnen nå:) Jeg tåler ikke kli (gluten), men jeg byttet med havremel (glutenfrie havregryn som jeg kjører i elektrisk kaffekvern), det blir spennende. Jeg oppdaget at det gjelder å være rask, få deigen utover mens den bare er røre (Fiberhusk gjør at det stivner etter et par minutter), brett nr en blir jevnere og penere enn brett nr to:o
Takk for oppskrift Nannah!
Det blir mer karbo med havremel, men jeg holder meg nok innenfor min grense..
Disse skal bakes i kveld!!!!!!!!!!!!
Dette er de beste knekkebrødene jeg har smakt :)
Åh, disse skal jeg prøve, jeg savner noe å ha krydderosten på!
Disse skal jeg lage i dag :D
De funket kjempefint! Jeg heiv oppi et par never gresskarfrø også siden jeg har dilla på det :) Men jeg tror jeg skal putte oppi litt smør og/eller olje neste gang...
Tusen takk!!! :)
Dette er jo knekkebrød!
Får nesten litt følelsen av at jeg skeier ut når jeg spiser disse :D
Ikke ta fett i, Carisma...da tror jeg ikke du får dem like sprø!
Hyggelig at du liker dem Øystein:)
Knekkebrødene ble kjempegode. Tusen takk for super oppskrift!
Jeg holder på med disse nå,
men...jeg har ikke varmluftsovn,
skal jeg likevel bruke samme tempratur og tid, som dere??:o
Noen som vet??
Første brett ute av ovnen nå,
og de ble knallgode :ja:
Takk for supergod oppskrift Nannah :heia:
Og ja, det holdt med 140 grader på nederste rille
i vanlig stekovn, tiden brukte jeg den samme.
Og de blir faktisk enda bedre dagen etter!! men må ligge i tett metallboks:ja:
Ok, ja men da er det bare å begynne å glede seg til frokosten i morgen da :D
Hei! Må innrømme at jeg ikke er helt inne på dette med bakeingredienser. Har vel aldri prøvd ut så mye som nå når jeg baker lavkarbobrød, men nå har det vært godt å prøvd noe annet. Kli, her på de 2 butikkene vi har, har de noe som heter havrekli, er det dette dere bruker? Eller er det noe som heter bare Kli? Og hvordan oppbevarer dere dem? Som vanlige knekkebrød? :o
Havrekli har for mange karber...det skal stå bare kli lr kruska-kli på pakka. De må oppbevares i en tett metallboks for å holde seg sprø:)
De må oppbevares i en tett metallboks for å holde seg sprø:)
Jeg har mine i en halvåpen plastboks på kjøkkenbenken (fikk ikke plass til alle og lukket lokket :flau:) Og de er som nybakte fortsatt. 3 dager siden.
:-) Så etterpå at du hadde skrevet tett metallboks 2 hakk lenger opp.
:o Kruskakli har jeg jo i skapet da av alle ting, bruker det i brødet.... Suverent, da blir det knekkebrød imorra.... :-) Håper det komme inn i butikken igjen snart, har visst vært noe tull med levrandørene.....
Tusen takk for svar! :-)
Jeg er nesten i himmelen - dette ga en ny giv til en som er litt matlei. De er utrolig gode, og jeg må snart lage ny porsjon (får ikke ha den i fred :hjelp:. Tusen takk for denne oppskriften :-)
De var knallgod! :) Å så enkel å lage med enkle ingredienser! Tusen takk for ei knallbra oppskrift!
disse skal jeg bake i morra, så det blir spennende :) fin frokost må det jo bli med CC og kanel på, evnt litt bær oppå der.
Har dere prøvd de med makrell itomat på?
Makrell i tomat har nok litt for mage karber for meg, men har spist dem med en solid skive meierismør og ost ... :siklesmiley: Skummelt gode de der!
takk ja selvsagt, tenkte ikke på karboen i makrell i tomat. Smør og ost høres supert ut ja:)
disse må jeg prøve! Nannah, vet du om fiberhusk er det samme som psyllium husk?
Tusen takk! Da blir det knekkebrød på meg snart :D
snakk om å være galen, nå halv 2 på natta en lørdagskveld, så er knekkebrøan ferdig stekt. Gud for en lykke :) holdt jo på å svelte ihjel. Smør og greddost på.. SUKK
Denne må testes ut, må bare kjøpe ingredienser først:)
Dette er de beste lavkarboknekkebrødene jeg noen gang har smakt! Har prøvd litt forskjellige oppskrifter, men noen smaker egg og et annet slag jeg prøvde smakte tran. Men disse var utrolig gode og ikke minst sprø! :)
Tusen takk for super oppskrift! :)
Nå er jeg spent! Satt akkurat mine i ovnen.. Har en følelse av at de kanskje blir litt tykke.. hmm.. får se :)
Knallgode knekkebrød! :D
Takk for oppskrift :heia:
Da var mine knekkebrød og ferdige. De er jo fantastiske:)
Takk for oppskrift:D
Kjempegode!
Har laget dem to ganger allerede.. Men den ene platen min blir alltid litt myk i midten selv om jeg snur dem slik det står i oppskriften.
Tror det er ovnen sin feil.
if_else(carbo<good)
21-01-10, 12:54
J
Mener du å si at det er 1.5 kh per plate rundstykke? altså 3 kh på hele deigen?
Og hvor får jeg kjøpt fiberhusk?
Mener du å si at det er 1.5 kh per plate rundstykke? altså 3 kh på hele deigen?
Og hvor får jeg kjøpt fiberhusk?
Hun mener nok pr knekkebrød, ikke pr hele plate :)
Fiberhusk kan du få kjøpt på helsekost.
Havrekli har for mange karber...det skal stå bare kli lr kruska-kli på pakka. De må oppbevares i en tett metallboks for å holde seg sprø:)
Jeg kjøpte kruska-kli i dag, men nå ser jeg at det står på pakken: Ingredienser: Hvetekli. Har jeg kjøpt feil da?:confused:
SuperMamma
21-01-10, 20:44
Hvilken Kruskakli brukte du?
Ser nå at Møllerens har 18,5 karber mens Regal sin har bare 9
De var bare kjempegode - alle i familien enige :)
Tusen takk til Nannah:heia:
Håper det er greit at jeg delte oppskriften med noen kolleger. De fikk smake og var veldig imponert :)
Kjempegode! Og raskt:D. Dette blir favoritten LENGE.:)
tina therese
24-01-10, 12:11
jeg lagde disse nå men det ble vist knekkebrød uten knekk...:o
de ble myke som et tynt brød..
veldig gode på smak men jeg hadde håpet på knekk i brødet også..:p
stekte jeg dem for kort?
fulgte det som stod på oppskriften og det begynte å rulle seg litt oppover i kantene-men så ikke særlig gyldent ut på en måte...
har satt det ene brettet inn i ovnen igjen nå for å se om det blir knekk når jeg steker de litt til...:D
tina therese
24-01-10, 12:14
hahahahaha!!!
jeg skjønner nå hva jeg har gjort feil-for jeg så vist ikke at det stod
EN time og TI minutter-men trodde det stod BARE TI minutter....:_plystre:
ikke rart knekket i knekkebrødet ikke var tilstede!!!
Har de i ovnen nå :) gleder meg til å smake :D
Hvor lenge holder disse seg i tett boks ?
Er disse også i kategorien "lavkarbobrød" og kan dermed være en partystopper?
Tja, partystopper og partystopper...kommer helt ann på hvilken kostholdsfilosofi du følger og hva kroppen din tåler.
Holder seg fint 2-3 uker i tett metallboks:)
Bakte dem i dag. NOM NOM NOM!!!!!! :D
Fint at de holder seg så lenge, men tror ikke mine overlever i 2-3 uker, blir nok oppspist på et blunk :p
Tusen takk igjen Nannah, for fantastisk oppskrift!
Noen som har prøvd å steke mer enn to brett samtidig?
De er så utrolig gode så jeg kunne tenke meg å lage dobbel porsjon, sambo og jeg spiser de jo opp på null komma svisj ;)
Fantastisk gode knekkebrød. Nam Nam!
Takk for flott oppskrift!
Vi har en porsjon i minst 10 dager... prøver å ikke spise for mye brød.
Tror det blir vanskelig å få varmlufta til å sirkulere med flere brett enn to.
Vi har en porsjon i 3-4 dager bare :O
Men sambo har med seg til lunsj og han spiser MANGE gitt.. hehe..
200 g solsikkekjerner
1dl linfrø(50g)
1dl sesamfrø(50g
2,25 dl kli (50g
2ss fiberhusk
1ts salt
litt søtt
5dl vann
Kruskakli ?????? Hadde ikke det så jeg laget med speltkli. De ble kjempegod men hvis det er kruskakli som egentlig skal i vil jeg gjerne bruke det neste gang.
Nydelige knekkebrød. Falt i smak hos hele familien, så her blir det storproduksjon :D
Kruska kli er bare et "Brand name" vanlig hvetekli går helt fint, aner ikke hva spelt kli har i karebr, men det er jo en hvetesort så jeg antar det går like bra:ja:
Kruska kli er bare et "Brand name" vanlig hvetekli går helt fint, aner ikke hva spelt kli har i karebr, men det er jo en hvetesort så jeg antar det går like bra:ja:
Takk for svaret :) Ikke flere knekkebrød igjen så må lage en ny porsjon og da prøver jeg med kruska kli :hungry:
Lagde disse i går og de var kjempegode, d e så fint å ha nåkka småtteri på lur når man bare e litt sulten :sikle: kan hende æ må lage en porsjon å ta med mæ på sydentur....:kul:
Nå står det knekkebrød i ovnen, nå er jeg spent! Jeg også eeeelsker alt som knaser :D
Og de ble bare såååå gode!!!
:sikle: Ja, de er kjempegode!! Tusen takk for en super oppskrift :blomster:
Lurer på om man kan bruke soyaflokker i stedet for fiberhusk...glemte å kjøpe i dag...
Fiberhusk fungerer som bindemiddel for å få det til å henge sammen, men æ vet ikkje om soyaflokker har samme effekten...
Soyaflokker har IKKE samme effekten.
knekkisan va kjempego', guttan på jobb gjorde store øya da æ smurte på et tjukt lag meierismør og heiv 4 lag ost på toppen ;)
Men æ rapa fuglefrøsmak leeenge etterpå :rodme: mulig de ble litt for godt stekt, ovnen min e litt tøff! Får prøve å skru ned litt neste gang :)
Disse gleder jeg med til å prøve. Takk for at du deler Nannah :blomster:
Når jeg smører utover bakepapiret, blir det så åpent i mellom på en måte, som det ikke henger sammen, så jeg følte jeg måtte lage tykkere lag, altså fikk bare 1 og 1/3 brett... Har jeg gjort feil da? De står i ovnen nå og ser ut til å bli sprøe og fine:)
Viktig å ha i fiberhusk og smør ca 1/2-1 cm tjukt lag..ta halve massen av gangen på et bakepapir og dra utover med en slikkepott:)
tusen takk! selv om jeg ikke fikk så mange kanskje som jeg burde, er de super super gode!!!
datteren min på 4 har overnattingsbesøk fra barnehagen, og de fikk litt chips. Nå ville de heller ha knekkebrøden fremfor chipsen! det må jo regnes som et rimelig godt tegn. Og de spiser dem uten pålegg, bare som snask!!!
datteren min på 4 har overnattingsbesøk fra barnehagen, og de fikk litt chips. Nå ville de heller ha knekkebrøden fremfor chipsen! det må jo regnes som et rimelig godt tegn. Og de spiser dem uten pålegg, bare som snask!!!
Jeg skjønner dem godt, jeg :D
Jeg bakte disse knekkebrødene i går kveld, og var faktisk veldig skepisk, synes ikke det så så gode ut, men spiste ett til frokost i dag tidlig, og gjett om jeg ble positivt overrasket. Så utrolig godt det smakte! Er helt i himmelen jeg nå! Jeg som trodde at jeg aldri fikk spise knekkebrød igjen :heia::heia:
Når jeg smører utover bakepapiret, blir det så åpent i mellom på en måte, som det ikke henger sammen, så jeg følte jeg måtte lage tykkere lag, altså fikk bare 1 og 1/3 brett... Har jeg gjort feil da? De står i ovnen nå og ser ut til å bli sprøe og fine:)
Jeg bruker fingrene og klapper den forsiktig utover. Fungerer best når røra har stått ett par minutter.
Tønneklara
02-02-10, 22:27
Hva er fiberhusk?
Hyggelig å få så mange koselige tilbakemeldinger! Tusen takk:love:
Fiberhusk er et tykkningsmiddel som fåes i helsekost og hos enkelte dagligvarebutikker:)
Hvor mye er "litt søtt" og hva bruker dere? Jeg har Splenda og Stevia i skapet.....
Jeg bruker veldig lite søtt.. bare en liten klype med pekefinger og tommel i splenda-boksen.. ytterst lite med andre ord. Og savner ikke mer søtt i heller :)
Første brett ute av ovnen nå,
og de ble knallgode :ja:
Takk for supergod oppskrift Nannah :heia:
Og ja, det holdt med 140 grader på nederste rille
i vanlig stekovn, tiden brukte jeg den samme.
Jeg må også lage de i stekovnen, så nå lurer jeg på om jeg skal ta begge bretta på en gang i ovnen, eller ett og ett?
Hva gjør dere?:):)
Dette var gode knekkebrød ja, Nannah :)
Som i oppskrifta, to brett om gangen :ja: Men med stekeovn, mener du uten varmluft?
Som i oppskrifta, to brett om gangen :ja: Men med stekeovn, mener du uten varmluft?
Ja uten varmluft:), var ikke helt klar der nei!
Nå har jeg printet ut oppskriften, så må jeg få kjøpt inn det jeg trenger! lørdag blir en god dag å lage de på :)
Jeg må også lage de i stekovnen, så nå lurer jeg på om jeg skal ta begge bretta på en gang i ovnen, eller ett og ett?
Steker ett brett om gangen i vanlig gammeldags stekeovn ja :)
Babycherry
03-02-10, 22:47
Denne skulle jeg absolutt ha prøvd. Men er det oen som vet om det går an å bruke noe annet enn fiberhusk? Ketolyse bakemix feks??? Og hvor mye i tilfelle?
Steker ett brett om gangen i vanlig gammeldags stekeovn ja :)
Takk skal du ha, da lages det i dag!!!!!:D:D
Problemer med å få tak i fiberhusk i vanlig butikk jeg, må det kjøpes på helsekost?
if_else(carbo<good)
04-02-10, 10:01
Problemer med å få tak i fiberhusk i vanlig butikk jeg, må det kjøpes på helsekost?
Ja. :)
Jeg har kjøpt Fiberhusk på MEga!
Og jeg på ICA :)
Da har også jeg testet disse! Veldig gode :). Men jeg smurte deigen på bakepapir, og deigen satte seg skikkelig fast:confused:...måtte fjerne papiret fra knekkebrødene da de var kalde. Skulle jeg tatt brødene av papiret før de ble lkalde kanskje? Bruker dere bakepapir eller hva? Føler meg skikkelig amatør...selv om jeg har bakt mye gjennom årene:cool:
Hvis du har en Smart Club i nærheten er det endel billigere der enn helsekost :ja:
Bruk bakepapir og ta det bort mens knekkebrødene er varme...to brett om gangen kan du bare steke om du har varmluftovn...:)
Hvis du har en Smart Club i nærheten er det endel billigere der enn helsekost :ja:
Takk:)
Ja. :)
Og jeg på ICA :)
Og jeg finner det på Meny!:)
Men kjøper mye heller i Sverige, der man for samme pris får 3 ganger så stor pose!;)
Og jeg finner det på Meny!:)
Men kjøper mye heller i Sverige, der man for samme pris får 3 ganger så stor pose!;)
Sist jeg var i sverige kom jeg fram til at det faktisk var billigere på Smart Club. 62,- (eller 64,-?) for 300g. Den samme kostet 84 svenske på nordby.
Disse var bare supergode, i dag skal jeg bake de igjen..for søstra mi og for meg! Svigerfar elsker de og mann min ber meg bak mer..så tusen takk for denne oppskriften!!
Disse var bare supergode, i dag skal jeg bake de igjen..for søstra mi og for meg! Svigerfar elsker de og mann min ber meg bak mer..så tusen takk for denne oppskriften!!
Ja helt enig, bakt to porsjoner på to dager, så her må det rasjoneres, bare nydelige!Takk og takk Nannah:):):):)
Sist jeg var i sverige kom jeg fram til at det faktisk var billigere på Smart Club. 62,- (eller 64,-?) for 300g. Den samme kostet 84 svenske på nordby.
Jeg betalt 49,- svenske på Nordby, jeg. I den "gamle" matbutikken!:)
Veldig gode Nannah!
Lot være å bruke noe søtt i, drysset flaksalt over før jeg stekte...det var knallgodt!
Neste gang skal jeg pensle med litt egg på toppen før jeg drysser på flaksalt...så sitter de fast og... :sikle:
Lagde disse i helga og de var super gode!
Takk for oppskrift :D
Hva hvis jeg ikke får tak i fiberhusk akkurat nå?
Disse var kjempegode! Er altså så imponert :)
Nå er problemet å unngå å spise for mye ;)
Eneste er at jeg fikk litt problemer med å dele dem, de smeltet sammen i ovnen.. Noen som har noen gode tips?
Disse var kjempegode! Er altså så imponert :)
Nå er problemet å unngå å spise for mye ;)
Eneste er at jeg fikk litt problemer med å dele dem, de smeltet sammen i ovnen.. Noen som har noen gode tips?
Kanskje det kan funke om du tar de ut og deler de etter den værste overskuddsvæsken er borte?
Ja, jeg lot de ligge på benken i 2-3 timer og da var det bare å knekke etter linjene jeg rutet opp :)
Kjempegodt med kokt egg og litt salt som pålegg :D
Disse er kjempegode til å få gang på magen hvis en sliter der......
Om du får overskuddsvæske i deigen har du enten ventet for kort tid før du smører deigen utover...lr hatt for lite fibehusk i...deigen skal være ganske fast..ikke vannete!
http://www.beauni.net/southbeach/frokost/knekkebrod2.jpg
Slik så mine knekkebrød ut :D Knasende sprø og gode ;)
Dette må jeg og prøve, ser spennende ut :)
De er bare dødsgode :D Er på min andre posjon nå!
etter 3 uker uten brød er mannen min og jeg spent på om vi kommer til å like disse, står nå i ovnen, spennende!!! takk for oppskrift.:D
Dette fungerer som kjeks for meg, kjempegode!
Har første prøveladning i ovnen nå - GLEDER MEG!! Har faktisk kommet til 1,2 karber per knekkebrød! Stor forskjell på karboinnhold på forskjellige frøtyper osv - så jeg har funnet de jeg tror har minst ;) Gleder meg til kveldsmat!!
Ja, det forskjell fra produsent til produsent...fx lønner det seg å bruke Solsikkekjerner fra Mølleren...de har minst karber:ja:
Mye har de a? Jeg fant noen med 13 per 100 gram :)
Oh gosh!! Tusen takk Nannah! Disse var gooode! Samboeren min, som ikke lever lavkarbo, synes de var bedre enn vanlige knekkebrød! Også så lettvint å ha noe sånt liggende. Og synes de er skikkelig mettende, mye mer enn vanlige knekkebrød:) Supert!
OMG.. :w00t: Disse var knall gode.
med brie og heistad appelsinmarmelade ble dette ett fest måltid ;)
Har bakt disse flere ganger nå og de er utrolig gode.
Det komiske er at jeg først nå ser at de skal stekes i 1 time og 10 minutter. Jeg har lest det til 10 minutter og ikke skjønt hvordan de kunne bli sprøe av dette. Har derfor stekt de noe lenger, ettertørket i ovnene på 50 grader med åpen dør, og hatt de liggende på benken til videre tørking ett par dager.
For fremtiden ser jeg at jeg slipper denne prosydyren. Heretter blir det steking i 70 minutter og ikke 10 :).
I min ovn ble 70 minutter alt for mye!:eek:
Jeg satt og gledet meg til kveldsmat og så var knekkebrødene nesten svarte da klokka ringte!:nedfor::_oppgitt::nedfor:
Egentlig ganske rart, for som regel må jeg litt opp i temperatur eller steketid i min ovn!
Designeren
08-03-10, 13:52
Jeg har snart spist opp min første porsjon av disse. UTROLIG gode!!! 1000 millioner takk for denne oppskriften! (Og alle de andre oppskriftene jeg har adoptert her inne).
Herlig å kune dele oppskrifter og tips :) Jeg har laget meg en skikkelig fin perm med bilder og alt! :D
kan man erstatte fiberhusk med noe annet??
Tusen, tusen takk for denne oppskriften Nanna. Tror faktisk jeg hadde gitt opp dieten hvis ikke det var for knekkebrødet. Jeg var så inmari lei tørt lavkarbobrød. Men nå koser jeg meg med knekkebrød og ost til frokost og kvelds hver dag.
Tusen takk igjen!
Jeg vil også gjerne får si tusen takk til Nannah! :blomster: Jeg lagde disse for første gang i går kveld, og synes de er kjempegode! Kommer garantert til å bake disse flere ganger :)
Har "bakt" knekkebrødene for fjerde gangen:sikle:. Jeg lager alltid dobbel porsjon og fordeler det på tre bakeplater. I dag la jeg silikonbakepapir oppå røra da jeg hadde helt den på bakepapir på platene. Så kjevlet jeg deigen helt flat og jevn. Ble veldig fint og silikonarket var lett og dra av røra etterpå. Ingenting satt fast:) Så var det bare å rute opp og putte i ovnen.
Jeg steiker forøvrig alle tre platene samtidig i varmluft. Går fint det, må bare holde tunga rett i munnen ved stokking og snuing av platene:p
De er helt nydelige Nannah. Jeg leser at det er mange som spiser mye knekkebrød, men man skal nok passe seg for å spise for mange, blir fort for mye karber da;)
Nå står mine i ovnen :sikle:
Gleder meg til å smake de med kvitseissmør, gulost og paprika :sikle:
christine76
15-03-10, 21:13
Jeg har også laget disse og de er supergode. Og ungene kommer løpende stadig og spør etter mer "kjeks" :)
Nå står mine i ovnen :sikle:
Gleder meg til å smake de med kvitseissmør, gulost og paprika :sikle:
Ja, det er bare så godt!!!!!:D:D:D Baker 2 g i uka jeg!
Ja, sukk.. Disse var gode :) Min absolutte favoritt :)
Vet ikke hvordan jeg skal klare å holde meg under 20 karber om dagen lenger :lol:
Nanna :love: :klem::suss:
Tusen takk for en kjempefin oppskrift. Den har gitt meg troen på at jeg skal klare å gå ned mine 20 kg.
Photobscura
19-03-10, 07:29
Jeg må bare spørre, er det gluten i noen av disse ingrediensene? Venninna mi har nettopp fått utredet bl. a glutenallergi hos både seg og døtrene sine, og leter etter enkle oppskrifter på brødmat uten gluten, melkeprodukter og sukker.
Jeg må bare spørre, er det gluten i noen av disse ingrediensene? Venninna mi har nettopp fått utredet bl. a glutenallergi hos både seg og døtrene sine, og leter etter enkle oppskrifter på brødmat uten gluten, melkeprodukter og sukker.
Min søster har cøliaki og det eneste hun ikke kan spise i denne oppskriften er krusklakli (det blir lagt av hvete el havre) Det kan hun sikkert bytte ut med noe annet!
Har to plater i ovnen nå:) Jeg tåler ikke kli (gluten), men jeg byttet med havremel (glutenfrie havregryn som jeg kjører i elektrisk kaffekvern), det blir spennende. Jeg oppdaget at det gjelder å være rask, få deigen utover mens den bare er røre (Fiberhusk gjør at det stivner etter et par minutter), brett nr en blir jevnere og penere enn brett nr to:o
Det er gluten i hvetekli...havre er jeg usikker på...kan hun bruke havrekli går det jo utmerket! Hun kan sikkert bruke Himaize også om hun ikke er lavkarber:)
Photobscura
19-03-10, 11:25
Ok ... Hun spiser ikke soya heller, så proteinpulver utgår også.
Nå står disse i ovnen :hungry: Venter i spenning :spent:Nam Nam ser veldig godt ut.Tusen takk for oppskrift :)
TUSEN TAKK Nannah, du har gjort min hverdag mye enklere med disse knekkebrødene!
Takk for oppskrift Nannah!
Atteh, vet du om glutenfrie havregryn inneholder mer eller mindre karber enn hva vanlige gryn gjør? jeg er ikke glutenallergiker, men jeg haaaater kli, og har en pakke havregryn fra mine høykarbodager stående i skapet, fortsatt :o
Photobscura
20-03-10, 22:02
Dette fant jeg på Wikipedia, gode nyheter:
Havre er i utgangspunktet glutenfritt men kan bli "forurenset" gjennom så- eller produksjonsprosessen. Mel av mais (http://no.wikipedia.org/wiki/Mais), ris (http://no.wikipedia.org/wiki/Ris), hirse (http://no.wikipedia.org/wiki/Hirse) og bokhvete (http://no.wikipedia.org/wiki/Bokhvete) inneholder ikke gluten.
noen som vet næringsinnholdet i disse pr 100 gram?
skal legge dem inn i en dagbok
Det er i underkant av 1 karb pr stk om du deler de i 32 deler...aner ikke hva de veier. Om du veier alle 32 og regner med at det er 28-30 karber...kan du regne deg frem til det:)
Er nettopp ferdig med en blanding
Men Fikk bare 10 knekkebrød ut av blandingen jeg
Skjønner ikke hva jeg har gjort da :/
Hvordan får dere 32 stk ??
Da må du ha laget dem veldig tjukke!! Du skal smøre deigen tynt ut :)
Nei dem er tynne
Skal deigen være smurt over hele plata ?
manglet linfrø da, så kan være derfor jeg ikke fikk så stor deig
Må bare melde meg inn i englekoret her og skryte av disse!!! Knekkebrødene er kjempegode og så holde de seg kjempelenge!!! Jeg oppbevarer mine i en brødpose i brødskuffa og de holder seg like sprø og gode i mange uker!!!
Takk for SUPER oppskrift!!!
Laget disse i formiddag.
Kjeeeempegodt !!!!
Så herlig å kunne spise knekkebrød igjen.
Gubben likte dem også - supert :)
Hei Nannah
Er det ikke flere karbohydrater i de knekkebrødene altså?
Ser at det er en del karbo i både solsikkekjerner og kruskakli?
Hvordan har du regnet ut karb-mengder?
Hilsen nybegynner
200 g solsikkekjerner
1dl linfrø(50g)
1dl sesamfrø(50g
2,25 dl kli (50g
2ss fiberhusk
1ts salt
litt søtt
5dl vann
Rør sammen deigen og smør utover bakepair på to plater og rut opp med pizzahjul.
Jeg fikk 32 skiver. stek begge platene samtidig i varmluft 160g 1t 10 min..la platene bytte plass to ganger underveis.
og snu dem med forsiden inn
Hei hvordan kom du frem til ant karber i knekkisene?
Jeg fant følgende:
200g solsikkefrø 14.6 g (2 x 7.3g)
50 g linfrø 3g (0,5 x 6g - ikke alle linfrøene vil forbli hele og man må derfor regne litt karber - ser på ulike forum at det er full forvirring hvordan man skal regne for hele og knuste. Men har sett at noe karber har de, så jeg regner med det - better safe than sorry :D)
50g kruskakli 10g (0,5 x 20g)
Dette blir totalt 27,6 karber og dersom man får 32 stk blir jo det faktisk under 1 karb per stk. Bruker du et beregningsprogam eller?
Du glemte sesamfrøene!:ja:
Oi, men du har faktisk rett! DEt blir i underkant av 1 karb pr stk faktisk! :heia:
Du glemte sesamfrøene!:ja:
Med 50 g sesamfrø i tillegg som er 4,5g kh blir det totalt 32g karber - altså 1 karbe per knekkis!! :D Det er knallbra, gleder meg til å prøve i morgen. Mulig jeg prøver med litt gresskarkjerner i for det er jo så godt.
Nattinatt :)
Jeg kjøper solsikkekjerner fra Mølleren...de har 10.5 karber pr 100 g om jeg ikke tar aldeles feil:)
Jeg kjøper solsikkekjerner fra Mølleren...de har 10.5 karber pr 100 g om jeg ikke tar aldeles feil:)
Det er helt urolig hvor store forskjeller det er på merkingen av matvarer og spesielt ulike frøtyper. Jeg kan ikke forstå at det kan være over 10 karber i forskjell fra to ulike produsenter - det er helt ulogisk. At det er litt varisajoner pga sesong og jordsmonn (som f.eks med poteter) kan jeg forstå. Mine solsikkefrø er merket med 19 karber per 100 g :eek:, men ettert å ha diskutert med han på den økologiske butikken ble vi enige om at kostfiber nok ikke er trukket fra. Det syndes en del i merkingen for ting som ikke er produsert/pakket her i landet. Har leita litt på nettet og finner alltid det samme, solsikke frø har ca 8-9 netkarber. Se innlegget mitt her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=31834
Uansett så er knekkisene lavkarbo og veldig gode :D Tror jeg skal prøve å blande litt skarp ost (f.eks norzola eller gogonzola picante) oppi og få osteknekkis. Det lukter fis når man steker sånn ost, men akk så godt det er :p
Photobscura
29-03-10, 13:06
De ble virkelig fantastiske, men jeg lagde dem for tykke, og måtte tørke dem nesten en time ekstra i ovnen på rist ... :o. Tynnere neste gang!
Kli.....er det kruskakli? :confused:
:-)
Kli.....er det kruskakli? :confused:
:-)
Jepp!:D
Mine solsikkefrø fra Mølleresn kjøpt på Rema inneholder 7.2 karber! Slett ikke ille!
Og det er ikke karber i linfrø, knust eller ei! Det har jeg bestemt! Noe som er så py må jo være supersunt og kan da pr def ikke inneholde karber!:p:p:p
Menijøssenavn!! her har jeg gått rundt i den tro at Møllerens solsikkekjerner har 10,5 karber:eek:
Herlig med 7,2 da :lol: :heia:
Må bare skrive under på at disse knekkebrødene er helt utrolig gode :sikle: - og som en bonus, SÅ enkle å lage. Nannah er en superhelt!
trillian78
01-04-10, 14:11
Jeg tenkte jeg skulle prøve meg på disse knekkebrødene. Men så har kjøkkenvekten min avgått med døden. Er det noen som kan fortelle meg hvor mange desiliter 200 gram solsikkefrø er? :snill:
200g solsikkekjerner ble nøyaktig 3.5dl :)
trillian78
02-04-10, 02:18
200g solsikkekjerner ble nøyaktig 3.5dl :)
Takk :suss:
I :love: Nanna's knekkebrød :sikle:
Men, jeg har et lite problem, for jeg får nesten ikke løsnet knekkebrødene fra bakepapiret når de er ferdige. Er det noen som har et godt tips til meg?
Legg bakepapiret med knekkebrødene over på rist med en gang de er ferdig stekt.....
wollafruen
03-04-10, 20:04
Disse fikk jeg veldig lyst til å lage :)
Men går det uten fiberhusk og solsikkekjerner?
Evt. hva kan jeg erstatte med?
Skal det ligge litt med bakepapiret på da eller?
For jeg la det på rist med en gang, men fikk ikke av bakepapiret:)
Du må ikke ha for våt deig...la deigen/røra hvile til vannet er absorbert av fiberhusken.
Jeg er blitt storspiser av disse knekkebrødene, elsker de bare!!
Prøvde en ny variant i går, erstattet halvparten av solsikkekjernene med gresskarkjerner.
Det ble veldig godt,det også!:):)
Tusen takk Nanna, det er nok der feilen ligger.. Jeg hiver det over på bakepapiret med en gang jeg har blandet det sammen :ja:
Tusen takk, fra meg også!
Laget de for første gang i går - og serverte dem, sammen med godt smør, som "brød" før biffmiddagen til hele familien i dag.
Små og store likte virkelig sorten;0)
En nydelig intro til lavkarbomat:)
:heia::heia::heia::heia:
Nydelige knekkebrød! Blir vanskelig å begrense seg!
Tusen takk Nannah!
:heia::heia::heia::heia:
Forøvrig kjempegode med masse hjemmelaget rekesalat på. Nam nam! :)
I dag har jeg tenkt å bake en porsjon m gresskarkjerner i :ja:
Høres godt ut! Har også vurdert å lage en porsjon med 50/50 gresskarkjener og solsikkekjerner i! Har du prøvd det?
hva mener du med litt søtt i oppskriften,hva bruker du og ca hvor mye?
En ørliten sprut m flytende Natren bruker jeg.
Photobscura
08-04-10, 10:58
Jeg har ikke brukt noe søtt, og de er knallgode uten! :)
Høres godt ut! Har også vurdert å lage en porsjon med 50/50 gresskarkjener og solsikkekjerner i! Har du prøvd det?
Jeg gjør det nå fordi jeg ble opplyst om at man ikke skal spise for mye sosikkekjerner. Det er kjempegodt med gresskarkjerner også!!!!:D:D
Jeg gjør det nå fordi jeg ble opplyst om at man ikke skal spise for mye sosikkekjerner. Det er kjempegodt med gresskarkjerner også!!!!:D:D
Det kan jeg tro, men hvorfor skal man ikke spise for mye solsikkekjerner? Har jeg ikke hørt før!
Jeg har ikke brukt noe søtt, og de er knallgode uten!
Det er selvfølgelig en smaksak...jeg bruker alltid bittelitt søtt i brødvarer, synes det tar vekk "råsmaken" av fex kli, men d er helt unødvendig for resultatet:)
Søren klype. Har blandet sammen alt nå, og ovnen er ferdig oppvarmet, men ser at jeg ikke har Fiber Husk likevel!? Kan jeg bruke
Johannesbrødkjernemel??
Ser det er mange andre som også spør hva som kan erstatte Fiber Husk...
Håper på snarlig svar.
Svarer meg selv: JA! Det gikk fint med 3 ts Johannesbrødkjernemel! :)
Nyydelige knekkebrød, mannen sa også at det var de beste knekkebrødene han har smakt, og jeg er sannelig enig! Takk Nannah!
:D
Disse knekkebrødene er så gode at det definitivt føltes som oppgradering å bruke dem istedet for ritz-kjeks under god brie og annen assortert ost. :)
50/50 solsikke og gresskarfrø var helt utmerket:)
Færre karber gir det også!
Disse skal testes i kveld! Gleder meg!
StegforSteg
14-04-10, 10:01
Svarer meg selv: JA! Det gikk fint med 3 ts Johannesbrødkjernemel! :)
Nyydelige knekkebrød, mannen sa også at det var de beste knekkebrødene han har smakt, og jeg er sannelig enig! Takk Nannah!
:D
Ah godt - da skal jeg bake disse i dag :) :)
Det må jeg prøve til helgen!:)
Kanskje jeg klarer å la være å svi dem denne gangen!:o;)
Ferskenbeinet
15-04-10, 08:50
50/50 solsikkefrø og mandler er og kjempegodt og gir færre karber!
Jeg pleier og å bytte ut saltet med to små buljongterninger. mmm
Testet for første gang i dag tidlig - og ble ganske fornøyd!
MEN, det var jo noe dritt å få det utover papiret - noen gode tips?
Og MÅ det være så mye fiberhusk i? Er vel det som gjør at det henger sammen på et vis, men utenom JBK som er nevnt over her, finnes det andre alternativer?
Disse skal testes i kveld! Gleder meg!
Og det gjorde jeg. Hadde selvfølgelig ikke sesamfrø, men erstattet det med litt mer solsikkefrø og kli.
De ble supre!! Tusen takk for oppskrift :blomster:
Oj...disse skal prøves!! :D:D
Kjempegode :ja:
Jeg lager tilsvarende, bruker f.eks forskjellige nøtter. Veldig gode med hakka valnøtter.
Jeg bruker bare halvparten av saltmengden, ikke søtstoff og 0,5dl mer vann. Mer vann for da er det enklere å bre utover stekeplata.
Mer vann for da er det enklere å bre utover stekeplata.
Ja, det var kanskje ikke så dumt. Min deig ble litt smuldrete på en måte,
og jeg måtte lissom "klappe" den sammen med slikkepotten. Tester med litt mer vann neste gang!
Takk for tipset, Gerd :smile:
Ja, det var kanskje ikke så dumt. Min deig ble litt smuldrete på en måte,
og jeg måtte lissom "klappe" den sammen med slikkepotten. Tester med litt mer vann neste gang!
Takk for tipset, Gerd :smile:
Vannet damper bort uansett :ja:
Jeg pleier steke de med døra litt på gløtt den siste halvtimen :)
Nå måtte jeg sjekke saltmengden her og har justert den...jeg bruker nemlig heller ikke så mye som 1 ts! Men en liten dråpe Natren det vill jeg ha...det synes jeg demper klismaken:)
Nå har jeg bakt en posjon knekkebrød....NAMME!! Dem var supergode jo! :D
Testet for første gang i dag tidlig - og ble ganske fornøyd!
MEN, det var jo noe dritt å få det utover papiret - noen gode tips?
Jeg tenkte at en slikkepott ble for plundrete, så jeg brukte en spiseskje og fordelte det fint utover. Gikk fint, men tar litt tid å få det jevnt.
Deilige knekkebrød!! Og særlig etter at jeg gjorde som Gerd - siste tiden med ovnsdøren oppe samt at jeg senket temeraturen til 150 grader.
Ellers blir de faktisk brent i min ovn og da var de ikke gode...:p
Deilige knekkebrød!! Og særlig etter at jeg gjorde som Gerd - siste tiden med ovnsdøren oppe samt at jeg senket temeraturen til 150 grader.
Ellers blir de faktisk brent i min ovn og da var de ikke gode...:p
Smart!:D
Jeg klarte nemlig også å svi mine og som du sier, ikke godt! *grøss*:eek:
Jeg tenkte at en slikkepott ble for plundrete, så jeg brukte en spiseskje og fordelte det fint utover. Gikk fint, men tar litt tid å få det jevnt.
Jeg har hatt godt med vann på hendene, da gikk det kjempeflott å bre deigen utover på bakepapiret :)
mål:littavetmenneske
19-04-10, 01:14
Disse er bare helt superbra, altså! I kveld hadde jeg splittede mandler, litt natreen og masse kanel i halve porsjonen, og det var kjempegodt! Tror jeg må prøve å bruke dette som bunn i ostekake. Fantastisk!
Guttem@mm@
19-04-10, 18:54
Hva i all verdens dager er fiberhusk?
Jeg har en oppskrift som er slik:
2 dl lettkokte havregryn
2 dl sammalt rug (fin eller grov)
2 dl solsikkekjerner
2 dl sesamfrø
2 dl havrekli
1 dl kruskakli
1 dl linfrø
2 ts salt
7,5 dl vann
Skjønte av en annen tråd at blant annet havregryn har mye kabohydrater i seg.... men så skulle jeg titte på denne tråden her og er litt lost på hva blant annet fiberhusk er?
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:NUU275495WJ59M:https://www.bonushelse.no/var/ezwebin_site/storage/images/nettbutikk/annet/fiberhusk-300g-pose/301-8-nor-NO/Fiberhusk-300g-pose_medium.jpg
Fiberhusk er et bindemiddel som brukes i bakst når man ikke kan bruke mel!
Det fås kjøpt i helsekostbutikker, noen Rema, ICA og Meny- butikker.
I oppskriften du har er det flere ting som ikke akkurat hører hjemme her i en lavkarbo- verden.
Blant annet havregryn og rug. Havrekli har også alt for mye karber!:eek:
Guttem@mm@
20-04-10, 09:25
Jeg lurer på om jeg kanskje kan kutte ut havrekli og erstatte det med mer kruskakli jeg da tro? Og det samme med rugmelet, kanskje det også kan erstattes av kruskakli?
Fedon tillater vel litt havregryn og grove meltyper, viss ikke jeg tar feil.
Men er det ketose-basert diett du går på, så bør det kuttes ut.
Jeg anbefaler deg å teste ut oppskrifta til Nannah :ja:
For disse knekkisene er gode, skikkelig gode.
2 dl lettkokte havregryn
2 dl sammalt rug (fin eller grov)
2 dl solsikkekjerner
2 dl sesamfrø
2 dl havrekli
1 dl kruskakli
1 dl linfrø
2 ts salt
7,5 dl vann
Dette er den orginale knekkebrødoppskriften fra Frokost tv...det var den jeg tok utgangspunkt i da jeg laget min lavkarbovariant.
Denne er ikke særliglavkarbovennlig.
Om du da ikke går på en meget moderat Fedon fx.
Jeg har aldri laget disse...så jeg aner ikke noe om smaken
Dette er den orginale knekkebrødoppskriften fra Frokost tv...det var den jeg tok utgangspunkt i da jeg laget min lavkarbovariant.
Denne er ikke særliglavkarbovennlig.
Om du da ikke går på en meget moderat Fedon fx.
Jeg har aldri laget disse...så jeg aner ikke noe om smaken
En kollega av meg sverger til denne oppskriften og av og til steker hun opp en ladning på jobb, de forsvinner som "varmt hvetbrød" mannfolka på jobb er helt gale etter de. Hun pleier også og ha litt tørket tranebær oppi og da blir de visstnok enda bedre, men de passer ikke for lavkarbo eller dersom man har glutenintoleranse.
Jeg lager dine jeg Nannah (har i noe mer fiberhusk) og de er kjempegode. Synes nesten det smaker litt sånn popcorn-aktig. Med meierismør og gräddost er det kjempesnadder :D
mål:littavetmenneske
21-04-10, 17:30
Disse knekkebrødene er blitt min hovednæringskilde for tida. Jeg har kutta ut kli, og bruker mer av alt annet, men spesielt mer linfrø enn i originaloppskrifta. Har eksperimentert litt, og funnet ut at oppskrifta tåler ganske mye "slinger i valsen". Jeg hiver bare 2 ss fiberhusk, en fin haug med ulike frø/nøtter og slikt og 1/2 liter vann i en bolle, rører rundt og heller det på bakeplate mens konsistensen er som suppe- funker helt fint.
I dag hadde jeg revet ost i halve porsjonen, og det ble KJEMPESUKSESS! (Min lunsjgjest beina avgårde på helsekost for å skaffe fiberhusk, og hun er ikke lavkarber :) ) Knekkebrødene fikk ekstra god smak og de ble enda sprøere mer "luftig". Jeg brukte mine siste rester jarlsberg, parmesan og gräddost- cirka 100 gram tilsammen- på halve røra. Håper andre får glede av dette tipset.
Jeg laget disse nå i kveld, og de ble utrolig gode :D Tusen takk for oppskriften Nannah!!
Har bakt disse flere ganger nå og de er utrolig gode.
Det komiske er at jeg først nå ser at de skal stekes i 1 time og 10 minutter. Jeg har lest det til 10 minutter og ikke skjønt hvordan de kunne bli sprøe av dette. .
Det gjorde jeg å!:o
Supert tips Littavetmenneske:heia:
Tenkte å høre med dere om dette fordi jeg skal ikke ha gluten. Og hvetekli er det gluten i og havrekli skal man ikke ha for mye karber...hva bruker man? men litt mer av alt ......Skal gå til innkjøpt og prøve .....
Jeg kan ikke fordra kli og erstatter det som regel med finmalte sesamfrø!:D
Disse knekkebrødene var bare helt nydelige - også med litt cocosa på??? Mmmm
Jeg kan ikke fordra kli og erstatter det som regel med finmalte sesamfrø!:D
Jeg får også utslett (rent psykisk :D) av kli! Men disse smaker ikke kli i det hele tatt.
Måtte forøvrig lage en porsjon til minbestemor i helga, hun syntes de var fantastiske. (Så ser jeg heller gjennom fingrene inntil videre med at min mor spiste de med brunost på... :eek:)
Jeg har bakt dem, skjønner du, med kli til og med, men de ble så svidd at det slett ikke var godt! :eek:
Hmm, sliter litt med maten. Kanskje jeg skulle bake en runde i morgen?
Lavkarboknekkis med brunost er i hvert fall bedre enn loff med brunost!;)
Lavkarboknekkis med brunost er i hvert fall bedre enn loff med brunost!;)
Jepp, eller "grovbrød" fra butikken fullt av sirup for å bli brunt... :rolleyes:
Skal innrømme at jeg ikke har lest alle innleggene her, så svaret kan stå her et sted men.....funker det med kruskakli eller er det vanlig kli ? Er det i hele tatt noen forskjell???
Marihønemor
03-05-10, 20:34
Har laget disse knekkebrødene i dag. Jeg er sikkert den første her som sier at disse var ikke noe gode :eek:. Slet med å få i meg ett!!! Da hadde jeg på masse smør og masse gulost.
Mulig mine ble brente da???? Men ser egentlig ikke slik ut.
Hadde virkelig håpet at jeg skulle like disse. Men da får jeg prøve meg på brød i stede.
Jeg får ikke bakt nok. Barna, mann og besteforeldre spiser dem opp. Og jeg er helt avhenging av disse til raske hverdagsfrokoster. Så tusen takk Nannah :blomster:.
Må nesten fortelle hva minste jenta foreslo i helgen. Hun fant ut hvordan vi kunne bli rike. Mamma kunne bare bake masse knekkebrød og så kunne hun selge dem ;). Synes den var litt søt. Jeg skal huske på provisjon til deg Nannah hvis hun setter i gang...
De var veldig gode, men magen min protesterte litt etterpå...mulig det ble litt for mange på en dag. Tror de virker lakserende....hehe
Det er ikke meningen at man skal spise mange...et par om dagen burde greie seg:)
Hos meg virker det som knekkebrødene er det eneste som holder magen i gang til tider ;) Går det noen dager uten blir jeg lett forstoppet, så da er det bare å trykke i seg et par knekkebrød så er alt som det skal ;)
Hihi.
De var jo så gode, så det var vanskelig å stoppe ;-) Men i dag har jeg tatt to til frokost, og det har gått bra. Var nok bare første dagen som jeg ble litt ivrig over at jeg kunne spise noe som var sprøtt :-D
Har laget disse knekkebrødene i dag. Jeg er sikkert den første her som sier at disse var ikke noe gode :eek:. Slet med å få i meg ett!!! Da hadde jeg på masse smør og masse gulost.
Mulig mine ble brente da???? Men ser egentlig ikke slik ut.
Hadde virkelig håpet at jeg skulle like disse. Men da får jeg prøve meg på brød i stede.
Jeg sliter også litt med å få de i meg..... Og så lurer jeg på om de er partystoppere? Har nemlig ikke gått ned noe etter jeg begynte å spise av dem hver dag - jeg fikk 32 stykker ut av oppskriften, og spiser ca to hver dag - med salami el.l på..... Når jeg bare spiste litt i ny og ne gikk vekta strake vegen nedover, nå har den gått opp og ned som en jojo i over en uke, og er på +100g i forhold til samme tid sist uke :(
For meg er de partystoppere hvis jeg spiser for mye av de, så jeg må virkelig begrense meg har jeg funnet ut. Samboeren min derimot kan spise masse, masse uten å slite med stillestand på vekten.. Urettferdig :(
Lager en ny ladning av disse nå, med halvparten av solsikkefrøene erstattet med gresskarkjerner. Gleeeder meg :sikle:
Sisteinnsats
04-05-10, 16:01
Jeg leter og leter etter Fiberhusk, jeg.. Ingen av mine dagligvarebutikker har det. Har helsekostbutikker det? :confused:
Vil så gjerne lage disse knekkebrødene! :D
Jeg sliter også litt med å få de i meg..... Og så lurer jeg på om de er partystoppere? Har nemlig ikke gått ned noe etter jeg begynte å spise av dem hver dag - jeg fikk 32 stykker ut av oppskriften, og spiser ca to hver dag - med salami el.l på..... Når jeg bare spiste litt i ny og ne gikk vekta strake vegen nedover, nå har den gått opp og ned som en jojo i over en uke, og er på +100g i forhold til samme tid sist uke :(
Sliter du med å få de i deg? :) Jeg sliter med å ikke spise for mye av de:)! de er bare så gode:o
Jeg leter og leter etter Fiberhusk, jeg.. Ingen av mine dagligvarebutikker har det. Har helsekostbutikker det? :confused:
Vil så gjerne lage disse knekkebrødene! :D
Hei! Jeg har funnet fiberhusk på Meny, helt sikkert også sett det på helsekost. På Menyen min står det ved frø/mel-varene, gul pose ca på størrelse med en pose filterkaffe. :cool:
Marihønemor
04-05-10, 18:17
Sliter du med å få de i deg? :) Jeg sliter med å ikke spise for mye av de:)! de er bare så gode:o
Uff ja, jeg slet skikkelig!! Fikk i meg nesten 2. Ble kvalm etterpå :(.
Sisteinnsats
04-05-10, 18:31
Hei! Jeg har funnet fiberhusk på Meny, helt sikkert også sett det på helsekost. På Menyen min står det ved frø/mel-varene, gul pose ca på størrelse med en pose filterkaffe. :cool:
Takk, da skal jeg sjekke litt nærmere på Meny. :)
Uff ja, jeg slet skikkelig!! Fikk i meg nesten 2. Ble kvalm etterpå :(.
Da syns jeg ikke du skal spise de.
Det er mange forskjellige lavkarbo-bakervarer man prøver og ikke liker. Smaken er forskjellig. Slik er det bare :)
Synes og disse er kjempegode, men har en mistanke om at jeg ikke får i meg nok fett når jeg har knekkebrød i matpakka, så nå har jeg kuttet de ut for en periode for å se om det går nedover igjen....
Marihønemor
04-05-10, 20:05
Da syns jeg ikke du skal spise de.
Det er mange forskjellige lavkarbo-bakervarer man prøver og ikke liker. Smaken er forskjellig. Slik er det bare :)
Skal prøve å lage meg protein brød. Håper det faller mere i smak ;)
Er på min første uke (dag 3) men tror jeg skal prøve dette når jeg føler et stort behov for en enkel frokost... Hørt mye bra om disse og det er mange hyggelige kommentarer.
Ja, jeg kan egentlig ikke fordra frø...... laget en porsjon som smakte relativt greit, men den hadde jeg litt mye natreen i og ble dårlig i magen, så laget jeg en ny ladning med sukrin i, men den synes jeg smaker for bitter og mye frø :( Eneste det smaker godt med, er fløtemysost, og det kan jeg jo ikke spise hver dag, så da ligger nå knekkebrødene der......gubben synes de er gode og datter'n også, men likevel spiser de dem ikke :rolleyes:
Synes og disse er kjempegode, men har en mistanke om at jeg ikke får i meg nok fett når jeg har knekkebrød i matpakka, så nå har jeg kuttet de ut for en periode for å se om det går nedover igjen....
Jeg smører på godt med smør og har på masser av god ost, så da tror jeg det blir nok fett :). Men dette spiser jeg som tillegg og kosemat 1 på formiddagen og 1 om kvelden så da blir det jo uansett ikke så stor del av dagens kost.
Nå har jeg ikke spist knekkebrød siden mandag - og det siste døgnet har jeg gått ned 500g etter en uke med stillstand og litt økning :) Lar de ligge på benken en liten stund til jeg.....
Bruker de når jeg severer ost og kjeks (kjeks til de andre, knekkebrød til meg) Har de som litt kos i helgen når jeg vil ha noe ekstra...blir det oftere stopper vektnedgangen hos meg.
Men gode er de! Jeg har ikke søtt i, og jeg pensler med litt eggehvite (har mye av det i kjøleskapet, da vi ofte lager bernaisesaus) og drysser litt flaksalt over...og så lager jeg de i kjeksstørrelse...
mmmmmm....:sikle:
Er ute etter hva jeg kan erstatte kli med, til en som ikke tåler mel i det hele tatt.. Kanskje jeg kan prøve å male opp soyaflokker litt??
Jeg pleier å male sesamfrø, jeg! Klarer ikke kli, så det er min løsning!:)
Takk! Da prøver jeg det. Vet du hvor mye du bruker av malte sesamfrø da?
Da har jeg to brett i ovnen også endelig fikk jeg tak i fiberhusk i går måtte på helsekost.
Gleder meg til å se hvordan det går når jeg begynner å spise de tror nemlig alt mel må bort men legen min sier at kli er fiber og ikke mel...vi får se ...:)
Nå står mine i ovnen, bare 60 minutter igjen til de er ferdige :P
Takk! Da prøver jeg det. Vet du hvor mye du bruker av malte sesamfrø da?
Litt mindre enn det skulle være kli! Er ikke så nøye med å få alt på grammet, jeg da, men veier sånn ca!:p
Nå har jeg omsider klart å justere steketid, temperatur og søtning til å få de perfekte! Litt kortere steking, justerer ned tempen litt halvveis, og slår av varmluften og over på vanlig, og lar døra være på gløtt siste ti min, tar de av bakepapiret og lar de hvile en stund mens ovnen er slått av og kjølner.
Bruker stevia i som søtning, gjør stor forskjell synes jeg i forhold til uten søtning. Tipper boksen jeg tar med på jobb blir raskt tom denne gangen (og ikke fordi jeg storspiser...)!
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.