View Full Version : PCOS skravletråd

Sider : 1 [2] 3

mizzim
17-08-11, 10:54
idag viste vekta 102,9.. å når den viser 102,5 er bmi en på 31.99 så nå er det ikke lenge igjen:D
håper å jeg kan få det til av meg selv, men i alle tilfeller håper jeg at første forsøk med hjelp gir klaff da:D
vi har time til samtale, og jeg skal veies der borte 12 september. håper på å være under 100 innen da. for verkta mi kan jo være feil osv. tenk o den viser 2 - 3 kg for lite eller no? wrææl.. så ja.. vil ned til under 100 innen da.
det er merkelig asså, for nå er det faktisk mulig å tenke at jeg kan komme meg under 100 snart å det er syyykt:D

Oktober
17-08-11, 14:42
Grattis med vekt og inkalling til samtale, Mizzim!!! Superflink er du :D
Vi satser på full klaff med en gang :)

Klara
19-08-11, 14:39
Ikke noe dumt spørsmål i det hele tatt!

"Offisielt sett" så regnes det vel ikke som mensen dersom man ikke har en skikkelig blødning, men det er mange grunner til småblødninger og spotting. Hvor i syklusen fikk du disse spottingene?

Klara
21-08-11, 17:32
Skjønner!

Mange opplever litt spotting i en og annen syklus, men har du tatt en graviditetstest? Tidsmessig stemmer det med festeblødning og hormonell blødning.
Ellers kan det være et tegn på lavt progesteronnivå, eller hormonelle forstyrrelser, eller små blodkar som har sprukket feks. i forbindelse med sex. Eller at kroppen bare følte for å blø litt.
Ikke så lett å vite hva det kan være, men følg litt med.

gvm82
21-08-11, 17:42
Kva tid testar ein for eggløysning? Har ikkje heilt forstått det der. Når ein i tillegg ikkje har regelmessige syklusar, forstår eg at ein må bruke ein del av dei testane..

Carisma
21-08-11, 18:14
Jeg hadde seks ukers sykluser, men fjorten dager fra 1. Dag til eggløsning.

Klara
21-08-11, 18:22
Kva tid testar ein for eggløysning? Har ikkje heilt forstått det der. Når ein i tillegg ikkje har regelmessige syklusar, forstår eg at ein må bruke ein del av dei testane..

En gjennomsnitlig syklus er på 28 dager, og da er eggløsningen på dag 14. Men for alle oss som ikke har en gjennomsnitlig syklus, kommer selvsagt eggløsningen på et annet tidspunkt. Stort sett er det tiden før eggløsning som varierer, og eggløsningen kommer som oftest omtrent to uker før menstruasjon. Da tester man 17-18 dager før menstruasjonen pleier å komme, og fram til man har fått positiv test.

Hvis du skriver hvor lang syklus du pleier å ha er det lettere å gjette på noe :smile:

Dersom du har svært uregelmessig syklus og ikke kan forutsi nor menstruasjonen kommer, er det mer hensiktsmessig å tempe (http://www.pernille.info/bbt.htm), sjekke temperaturen hver morgen, og skrive det inn i et program som finner eggløsningen for deg. FertilityFriend (fertilityfriend.com) er fint å bruke til det.

Klara
21-08-11, 18:23
Jeg hadde seks ukers sykluser, men fjorten dager fra 1. Dag til eggløsning.

Jøss, det er en ganske lang lutealfase!

Carisma
21-08-11, 18:31
Jøss, det er en ganske lang lutealfase!

Ja, tror kroppen min er litt treig i reaksjonen. :D

Klara
21-08-11, 19:18
Ja, tror kroppen min er litt treig i reaksjonen. :D

:D

Jeg har hatt 38-42 dagers sykluser, og eggløsning på syklusdag 20-21. Etter noen måneder på lavkarbo endret det seg til kortere syklus og eggløsning dag 14-15.

Imp
21-08-11, 21:28
Jeg hadde også lange sykluser før, enten 35 eller 36 dager. Men med kobberspiral er syklusen betydelig kortere, og blødningsdagene færre.

gvm82
21-08-11, 22:14
En gjennomsnitlig syklus er på 28 dager, og da er eggløsningen på dag 14. Men for alle oss som ikke har en gjennomsnitlig syklus, kommer selvsagt eggløsningen på et annet tidspunkt. Stort sett er det tiden før eggløsning som varierer, og eggløsningen kommer som oftest omtrent to uker før menstruasjon. Da tester man 17-18 dager før menstruasjonen pleier å komme, og fram til man har fått positiv test.

Føle meg litt dum med dette spørsmålet, men man teller dager frå fyrste dag av menstruasjon? :o

Nå har eg berre hatt to mensturasjonar sidan dei starta opp igjen, og då va det 46 dagar i mellom.

Klara
22-08-11, 08:28
Føle meg litt dum med dette spørsmålet, men man teller dager frå fyrste dag av menstruasjon? :o

Nå har eg berre hatt to mensturasjonar sidan dei starta opp igjen, og då va det 46 dagar i mellom.

Ingen grunn til å føle seg dum, det er sannelig ikke lett å vite alle disse tingene! Det stemmer, man teller fra første dag med friskt blod. Dersom man har noen småblødninger noen dager før det setter i gang, sånn "rosa på papiret", så kalles det spotting og telles altså ikke som første dag :smile:

Det blir jo spennende å se hvordan syklusen din stabiliserer seg, men prøv å test fra dag 28, kanskje? Forventet eggløsning er på dag 32, men det kan jo hende at det er litt før. I noen tilfeller har man veeldig lang lutealfase (tiden etter eggløsning), sånn som Carisma, eller man har veldig kort, kanskje på under 10 dager. Det er umulig å gjette seg til hvor lang den kan være, så hvis du ikke har lyst til å tempe, må du brenne noen tester :D De er mye billigere på nettet enn på apoteket, f.eks. på billige-tester.no eller babyornot.no. Strimlene holder lenge!

Jeg har ikke tatt graviditetstest det har jeg ikke.
Men skal følge litt med om det blir noe mer forandring i kroppen min og kanskje blir jeg litt bedre kjent med kroppen min også...?!

Det er absolutt spennende å bli kjent med kroppen sin! Vet ikke om jeg har sagt det før, men anbefaler virkelig å bruke FertilityFriend. Der kan man skrive inn blødninger, spottinger, ømme pupper og en masse andre symptomer, og så kan man sammenligne med tidligere sykluser. Det er lett å glemme hvor i syklusen man hadde ømme pupper eller spottet sist, og kanskje man legger merke til at man har lettere for å bli forstoppet på det samme stedet i syklusen hver gang :D

lelevløp
24-08-11, 06:52
Hei alle sammen!

Har postet dette plere plasser, men håper på flere innspill!! :-)
Jeg er ei jente fra østlandet som nå tipper 20.
Jeg er 166 cm og 52 kg. Altså i det letteste laget, og trives godt med det.

Jeg har helt siden 15-års alderen vært bevisst på kosthold (da PCOS startet forandringer med kroppen min)- spist veldig sunnt og bare langsomme karbohudrater - men unnet meg masse frukt. Skeldent syk og har følt meg veldig fin. Trener MASSE, noe jeg alltid har elsket.

Som jeg sa - ca 3 år siden minstet jeg mensen så og si etter å ha sluttet på p-piller - mistet hår på hodet og har masse hår på kinnene og armene. Ellers har jeg vært veldig heldig med symptomene. Men som sakt - jeg må være nøye med sunne matprdukter for å føle meg vel.

Så det var i fjor jeg dro til lege pg. av plagene mine som jeg eegentlig ikke trodde var noe spessiellt. Men etter at lege hadde skjekket meg med følge av utallige andre tester- 30 blodprøver, ultralyd, intervju, hormoninnsprøytning med følge av blodprøve osv, kom de fra til at jeg har en sterk pcos.

Siden jeg skulle reise bort rett etter dette på universitets-utveksling ble det ikke startet noen behandlign i fjord. (siden jeg ble mer som deprimert sist jeg brukte p-piller) .. har ikke hatt mensen på to år.

Jeg er bekymret. Jeg har kontaktet legen igjenn, veldig bra lege, men står nå i kø for behandling osv.. jeg vil jo heller ikke behandles med hormoner!! jeg vil bli frisk selv. ''i mellomtiden'' har jeg lest så mye bra om Ketosa/lavkarbo og PCOS, og lurer på om det er noen som kan komme men noen innspill på min historie? Startet for ca to uker siden.. er det greit uten å kontake lege først??
Har vært 2 uker på ketose nå ( bare litt grønnsaker til korbo - slapp og hodepine første uka - lengtet etter frukt dagen lang) men nå føler jeg meg super, ikke småsulten HELE dagen. rart å spise smør, ost, følte - som jeg har FORBANNET fra mitt kosthold så lenge jeg kan huske:-P

Trener til mitt 2. maraton dette året også! så er i gor form og trener nesten ver dag. treningen går nå like bra på ketose.

Jeg er IKKE på slanking( og vekta er stabil) - så i hendhold til PCOS og å stabilisere hormonene mine - her det noe og si om jeg spiser, ja, en god del mer grønnsaker og kanskje noen dl. bær med yogur om dagen, litt hejmmelaget ertestuing? saver det..

Ble mye info, men håper noe GRASSALT at noen vil komme med innspill og kommentarer!!!

Gøy dette å prøve nye ting med kosthold :-)
Slev er min favortitt kaffe med eggemelk og lavkarb-knekkerbrød med majo eller egge-smoothie med skogsbær, eller polarbrød :-D fristet?

TUUSEN TAKK!!!!

Klara
24-08-11, 11:01
Hei og velkommen til oss, lelevløp!

Skjønner godt at du ikke vil bli behandlet med hormoner, når kroppen har en mulighet til å finne ut av det selv. For PCOS anbefales Diane p-piller, var det de du gikk på?

Det er desverre ikke så mye å finne om normalvektige med PCOS, utover at lavkarbo kan hjelpe også denne gruppen. Hexeberg anbefaler LCHF, under 70 kh om dagen, gjerne med en kickstart (ketogent kosthold) et par uker først. Det er helt greit å spise ketogent uten legeoppfølging, så lenge du ikke har andre sykdommer/tilstander som kompliserer saken. Hvilken kostholdsfilosofi du vil følge må du nesten bare finne ut av sammen med kroppen din. Noen trives bedre i den ketogene enden av skalaen, selv om de ikke skal ned i vekt, mens andre trives best i Lindberg-enden, og får gode resultater der. Siden du trener så mye, vil du sikkert ha glede av å lese boken til Bjørn Ferry - Ferrymat (tror jeg den heter). Han er skiskytter og sverger til lavkarbo.

Dette er jo et kosthold du skal leve med og trives med resten av livet, og siden du savner bær osv tenker jeg at det ikke er noe galt i å øke i karboinntaket. Du skal visstnok kunne spise opp til 70 g kh om dagen uten å måtte kutte i fettinntaket, så du har en del å gå på. En ting du skal være klar over, er at lavkarbo er vektregulerende. Det vil si at kroppen din kanskje ønsker å veie litt mer enn du gjør nå, i så fall kan det hende du går opp noen kilo. Men vektøkningen kommer ikke til å fortsette, dersom du skulle gå opp litt ;)

Håper dette hjelper deg litt på vei, og så er det bare å spørre igjen om det er noe mer du lurer på, eller bare vil skravle litt med oss!

Klara
24-08-11, 16:40
Jeg kom på at jeg har lest et forsøk som tyder på at mandler og valnøtter er veldig bra for PCOS-kvinner, at de hjelper til med å stabilisere hormonene.
PS. Ikke ristede ;)

lelevløp
24-08-11, 21:03
Tusen hjertelig takk, Klara :-) er så godt med innspill og kunnskap!
Men - hvor mye er 70 g? Feks grønnsaker på en dag: 2 tomater, to gullerøtter, 1 dl oliven, masse salat og en løk.. er dette for mye karber? ellers går det i egg, ost, fløte, smør, lavkarboknekkebrød, majo, dressing, leverpostei, kjøtt, fisk ( under 5 karbo på kjøpeprodukter. )
Litt bær/litt yogurt/ LITT frukt.. på en dag.. er dette greit?
Er vel grønnsakene jeg får karber fra..

Valnøtter elsker jeg, så - supert :-D hehe

Carisma
24-08-11, 21:27
Det kommer helt an på hva grønnsakene veier....

Klara
24-08-11, 23:18
Som Carisma sier, det kommer an på vekten.

Det er lurt å bruke diett.no, i hvert fall i starten. Der kan du legge inn alt du spiser, og få en oversikt over hvor mye fett, proteiner og karbohydrater maten inneholder. Anbefaler deg å lese litt om LCHF, sånn at du får en ide om retningen, samt delta i vår splitter nye del av forumet: LCHF (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=137)!

Litt bær går stort sett greit, og hvis du skal spise yoghurt så velg tyrkisk yoghurt, som har mer fett og som ikke er tilsatt sukker. Noe frukt inneholder mer sukker enn andre, pærer er en av de bedre (som jeg kommer på nå). Og gul melon? Noen trigger søtsuget veldig ved å spise frukt, dette må du nesten bare prøve deg fram på.

lelevløp
26-08-11, 07:42
Tusen takk damer.
Ja jeg skjønner der har å si på vekten, men jeg ønsker å føle meg ''fri'' - da veiing av mat for min del kan bli i det mest serriøse laget. Tankte bare sånn i gjennomsnitt :-)

Hvor mange egg er det greis å spise på en dag??

Klara
26-08-11, 09:34
Det er helt umulig å gi et gjennomsnitt, men du kan jo søke på dagsmenyer, så får du en ide om hva andre spiser. Vet det er flere på lenabeatrice.net ;)

Hvor mange egg du kan/bør spise kommer jo an på hva annet du spiser i løpet av dagen.

Carisma
26-08-11, 11:19
Hvis du gruer deg er du dømt til å mislykkes! Lag en liste over fordelene, og ikke tenk på hva du vil savne. Tenke heller på alt du kan spise.

Klara
26-08-11, 11:34
Mye deilig mat på ketogent kosthold, ikke noe å grue seg til :)
Hold fokus på målet ditt, så klarer du det fint!

TurboJenny87
26-08-11, 18:53
Det finnes sååå my god lavkarbo mat Cho! Invister i et par gode kokebøker og sjekk ut lavkarboblogger for å få motivasjon\ inspirasjon som feks:

http://fristendelavkarbo.wordpress.com/ (en av mine favoritter, hun utgir en kokebok i begynnelsen av norvember)

http://lenabeatrice.net/ (mange gode middagstips)

http://www.lavkarbodiett.blogspot.com/

Nå fortiden har jeg dilla på bærsorbet. Til 2 porsjoner bruker jeg 300 gram bær (helst bringebær) 1 ss Sukrin, 1 egg, 50 ml fløte. Mos alt med stavmikser eller i blender. Så har jeg en dæsj pisket krem på toppen.. Nam nam nam! Dessuten unner jeg meg litt Cavalier sukkerfri sjokolade hver dag, de er sååå gode!

Jeg har alltid vært karboslave, elsket sjokolade, pasta, ris you name it. Og har alltid sagt jeg ikke hadde overlevd på lavkarbo. Så dette var bare et prøveprosjekt for min del, men 6 uker etterpå lever jeg fremdeles lavkarbo og har ingen planer om å slutte:-D

liquid84
30-08-11, 20:52
Sukk med stor S.

Lavkarbo har gjort godt så langt, vekten har gått ned, cm har gått ned, jeg fikk mensen og 2 uker etter på så kom det EL slim (sorry detaljer, men men).

Jeg ble jo seff kjempe glad. ;)

MEN, nå er det 2 uker siden det og jeg har fortsatt EL slim og ingen mens. Har googlet litt og funnet ut at det betyr ikke at en har flere EL, alt er bare vellstand og at en er kjempe fruktbar liksom. Vedvarende EL slim betyr at kroppen ikke klarer å ha EL og at den bare fortsetter å prøve og prøve ooooog prøve..... :(

Møkk!

Jeg vet jo at dette med å få kroppen i balanse og begynne å virke kan ta lenger tid (vist den i det hele tatt klarer å funke uten medisiner), men åååååååeee.
Det er jo sånn sett et bra tegn at kroppen i det minste prøver på noe og at det var så kort tid i fra mensen til kroppen prøver på EL ("Normal" syklus lengde faktisk, 28 dager mot 5-6 måneder før), men farken og.

Nå bare lurer jeg på hvor lenge jeg skal måtte gå slik... Når kroppen min prøver å ha EL (erfaring lært fra når jeg prøvde å bli gravid og gikk på medisiner) så har jeg kraftige smerter i eggstokk området og er dårlig i magen. Og slik har jeg vært i 2 laaaange uker nå. :(

Er nå bare 27 dager til bursdagen min og min første skikkelige utskjeielses dag siden jeg begynte på lavkarbo. Da skal jeg lage oreo kake (skikkelig HI karb, HI kalori) og nyyyyte den. :D

Klara
30-08-11, 23:16
Flott at kroppen din responderer på kostholdet, da!
Skjønner godt at du er frustrert, altså, men det er desverre ikke noen fasit på hvor lang tid kroppen bruker på å finne ut av ting. For meg tok det tre sykluser, hvor den første varte i 70 dager og jeg spottet masse. Andre er i gang på et par uker, mens for noen tar det lang tid. Krysser fingrene for at kroppen din er rask!

Olivia82
31-08-11, 17:44
Hei folkens!

Jeg er helt ny her, har nettopp startet opp med lavkarbo.

Jeg har hatt PCOS i 11 år, så dette burde strengt tatt vært prøvd ut for leenge siden. Vi har fått barn ved hjelp av IVF.

Så jeg har ikke noe barneønske, men et veldig ønske om stabile sykluser. For de er det dårlig med. Det går mange mnd mellom hver menstruasjon.

Kan jeg stille et lite spørsmål til dere som er drevne i gamet? Er det normalt og føle seg litt oppblåst og tung i magen i starten? Trodde liksom at oppblåstheten skulle bli bedre, men det er mulig det er sånn i starten?

Klara
31-08-11, 19:37
Velkommen til oss, Olivia82!

Stabile sykluser skal være mulig å få på lavkarbo, ja!

Så hyggelig å høre at dere lykkes med IVF, vi skal snart i gang med første forsøk.

I de første ukene jobber kroppen hardt for å finne ut av det nye kostholdet, så gi det 2-3 uker. Etterhvert blir det mye bedre!

liquid84
05-09-11, 19:46
Jeg ble bare verre og verre jeg. Så i dag var det til lege.
Vondt i magen, diare hele helgen og i dag vil jeg bare spy også. Sukk.

Hun mener det er noe jeg har spist og jeg skulle få svar i slutten av uken.
Men jeg ble sent hjem med beskjed om å spise loff, kjeks og ellers usunn mat.....
Hva er det for noe da? :mad:

Hun sa at kroppen min kanskje ikke klarte å håndtere lavkarbo kosten nå og ville jeg skulle la det være i noen dager. At jeg måtte spise ting som gikk kjapt igjennom kroppen og kroppen ikke måtte jobbe så hardt med.

Jeg finner dette veldig vanskelig og det føles helt feil. Jeg har spist 2/3 av en skive, 5-6 maria kjeks og 1 spiseskjei med makkaroni i dag (i tillegg til lavkarbo maten min da) og jeg har sååå dårlig samvittighet.

Jeg er møkka lei bokstavelig talt, nå begynner jeg på uke 3 med dårlig form. Jeg føler meg faktisk nett som jeg gjorde når jeg måtte gå på metforminen. Dårlig mage, kvalme... Mangler bare hodepinen nå. *Oppgitt*

Jeg begynte på labkarbo for å IKKE føle meg slikt.

Nå ble jeg sykemeldt ut onsdag, men jeg tar heller å jobber hjemmefra. Klarer fint å sitte med en data liksom, bare litt plagsomt å gå på do hvert 20 minutt når jeg sitter på kontoret og må gå forbi alle kontorene hver gang (ikke toalett i nærheten av meg).

*Synes litt synd i meg selv* :(

Klara
05-09-11, 22:37
Uff, Liquid84, det høres ikke godt ut!
Får håpe legen din klarer å finne ut at hva som feiler deg!

:klem:

mizzim
06-09-11, 10:21
jeg skjønner ingenting. imorra er det 7 uker siden jeg startet på ketolyse å har gått fint nedover hele tiden. på onsdag som var veide jeg 101,7 å når jeg startet på ketose veide jeg 108,6 så det er jo fin nedgang.
men så, på fredag veide jeg 101,4 kjempe fornøyd.
holdt meg helt til kuren som vanlig alle dager, å igår veide jeg 102,4 å idag 102,5.. har veiedag imorra å vil jo egentlig være under 101,7 da, for vil jo ned vær uke.
hva er grunnen til dette? er sååå frustrert nå, for er meget virkit for meg å være under 102,5 pga da er bmi en på 32 å vi får ikke prøverør om ikke bmi en er under 32, å så skal vi til første kosultasjon på sykehuset til mandag, å da vil jeg jo være godt under 102,5 ikke på det tallet... wrææææææææææææææl

Cho
06-09-11, 11:39
Uffda,Liquid84 det høres ikke godt ut.
Forstår godt du synes synd på deg selv.

Klara
06-09-11, 16:11
Mizzim - Hvor er du i syklusen? Mange går opp et par kilo like før mensen. Det kommer sikkert til å gå bra hos legen, du er jo på grensen nå :klem:

Bjella
07-09-11, 00:29
Det er ikke vann i kroppen da?
Jeg kan noen ganger lagre masse vann.
Hjelper å drikke masse.
Og som Klara sier øker gjerne vekten rett før mensen.
Lykke til, kan jo hende at stress også kan være årsaken.
Men forstår jo at du blir stresset av dette,
og at det ikke hjelper å si at du skal stresse ned.

mizzim
07-09-11, 12:05
sitter du å lurer på om du skal begynne med lavkarbo, ketose?
men føler at det er myye stress, vanskelig å få til osv..

her er mine tanker:
føler du det går lett å greit, eller føler du det er mye arbeid å vanskelig? er spørsmål jeg får ofte. så her kommer mine svar.

jeg er såå overasket over hvor lett det går jeg. hadde liskom sett for meg at ketose, det er myye stress, myye jobb, vanskelig å følge osv. bare kunne spise det å det, ikke kunne røre brød, poteter, ris, pasta, å slikt. det går jo ikke, middagene kommer jo til å bli halve, å frokost uten brød eller knekkebrød.. nei huff..

men, det er jo kjempe lett, er sjeldent sulten, er så å si aldri kjesken, å maten er knall go.. så er rart hvor lett det går. baker mitt eget brød om jeg savner brød. poteter å ris osv er oppskrytt, for etter 7 uker savner jeg det fortsatt ikke.. føles helt merkelig, men kjempe bra på en gang:D

jeg vil bare si til dere der ute som vurderer å prøve. GJØR DET!! det er myye lettere en man forestiller seg. man er aldri sulten, så å si aldri kjesken.. å det føles herlig.
jeg har nå gått ned 7,9 kg på 7 uker:D så det funker:D

grip dagen å masse lykke til

liquid84
11-09-11, 23:45
Ja, enda en uke der jeg bare har vært enda verre. :mad:

Var hos legen på mandag og fikk beskjed om å spise loff, kjeks og ellers usunt. :eek:

Jeg tenkte at jaja, jeg får prøve da. Legen ber meg jo om det og jeg er litt nyskjerrig på hvordan kroppen reagerer på mer karbohydrater.

Så jeg byttet ut en del lavkarbo knekkebrød med vanlig grov brød, spiste 2 spiseskjeier med pasta/ris/potet til middagene og smakte på en del som jeg ikke har gjort til vanlig.

Det har overasket meg hvor mye bedre jeg inbillte meg at ting har smakt og jeg fikk jo litt sjokk når jeg gikk på vekten og fant frem målebånde i dag.

1,2 kg opp (og det med diare hele uken). :eek:
1 cm mer på både rumpe, midje og lovehandels + 0,5 cm opp på lårene. :eek:

HOLY CRAAAAAAP!!! :eek::eek::eek:

Jaja, i morgen er det tilbake til lavkarbo og jeg ser faktisk frem til det.
Jeg er litt bedre, men tror ikke det har med hi karb kostholde å gjøre.
Fikk nå beskjed om at det ikke var noen basselusker eller parasitter som gjorde meg syk da og bra er nå det.

Nå håper jeg at jeg er over denne kneiken og at det er leeeeenge til neste gang jeg ikke føler meg. ;)

Og så vet jeg nå at jeg må enten leve på lavkarbo kosthold for god, gå på metformin eller rett og slett leve med å gå opp i vekt!

Carisma
12-09-11, 01:24
enten leve på lavkarbo kosthold for god, gå på metformin

Kan du ikke gjøre begge deler? Det gir best effekt.
At du gikk opp i vekt kommer av at karbohydrater binder vann.

liquid84
12-09-11, 20:10
Kan du ikke gjøre begge deler? Det gir best effekt.
At du gikk opp i vekt kommer av at karbohydrater binder vann.

Grunnen til at jeg prøver å unngå metformin er at jeg blir så sabla dårlig av den. Konstant tynn mage, magesmerter, kvalme og hodepine... :(
Men den funker det gjør den. Så litt greit å vite at jeg har den i bakhånd.

Jeg vil egentlig ikke noe stort mer ned i vekt, kanskje 1 kilo -halv annet, men jeg vil mye heller ha kroppen til å funke.

I dag er jeg på dag 41 i syklusen og ingen tegn til mensen. Jeg er vant med å ha sykluser på mellom 150 og 180 dager da så kan vel ikke klage enda, men drømmen er selvfølgelig å ha sykluser på nærmere normalen (28 dager).

Jeg har også fått beskjed om at venstre eggstokk er livløs noe som gjør til at annenhver periode bare er venting. Prøver ikke å bli gravid akkuratt nå da, men vil kroppen skal funke til den dagen vi begynner å prøve igjen.

Får jeg ikke kroppen til å fungere med lavkarbo så får jeg gå tilbake på metformin, piller som trigger mensen, piller som trigger EL, blod prøver og UL i hytt og gevær.

Så karbohydrater binder vann altså, greit å vite. :)

Carisma
12-09-11, 20:13
Hvor stor dose tar du da?
Du må begynne veldig lavt, og kanskje vente flere mnd før du trapper opp. Jeg gikk på 500mg i et halv år før jeg trappet opp til 2x500. Det holder for meg.

liquid84
12-09-11, 20:32
Hvor stor dose tar du da?
Du må begynne veldig lavt, og kanskje vente flere mnd før du trapper opp. Jeg gikk på 500mg i et halv år før jeg trappet opp til 2x500. Det holder for meg.

Nå tar jeg jo ingen medisin, men jeg ble hevet rett på 3x500 når jeg fikk det sist, men klarte aldri mer enn 2x500 og var alikevell dårlig.
Gikk på dei i ca 6 måneder før jeg ble gravid og så i 26 uker til.

Jeg har også en fobi for å svelge tabletter så jeg må dele dei i 4 biter og knuse dei litt med hjørnetenne for å få dei ned. :eek::(
Fy F*** dei smaker jo sååååååå pyton! :mad:

Legen min sa jeg kunne få dei igjen, kanskje jeg skal ta i mot dei og ta 1 for dagen når vi vil begynne å prøve. Får se hva kroppen klarer selv innen da. :)

Carisma
12-09-11, 21:34
Er ikke det tabletter som ikke skal deles?
Jeg trodde ikke jeg klarte svelge tabletter før, og måtte knuse de og ta i skje med vann. Men så ble jeg veldig sjuk, og måtte ta tabletter som ikke kunne deles, så jeg kom over det. :rolleyes:
De MÅ tas med mat, og alle som tar mer enn 500mg i starten blir veldig dårlige!

liquid84
12-09-11, 22:06
Er ikke det tabletter som ikke skal deles?
Jeg trodde ikke jeg klarte svelge tabletter før, og måtte knuse de og ta i skje med vann. Men så ble jeg veldig sjuk, og måtte ta tabletter som ikke kunne deles, så jeg kom over det. :rolleyes:
De MÅ tas med mat, og alle som tar mer enn 500mg i starten blir veldig dårlige!

Tror ikke det er meningen dei skal deles nei, men jeg hadde ikke noe valg.
Jeg har vært ganske syk før og det endte med at jeg måtte ta store doser med barnemedisin fordi jeg bare ikke klarte å svelge tabletter som ikke kan deles.

Jeg klarer bare ikke å overskive svelgemekanismen. Pillen bare ligger i munnen til den løser seg opp i vann når jeg prøver. Helt sykt egentlig.

Jeg pleide ta dei med mat, men som sagt så begynte jeg på 2x500 og klarte aldri ta mer selv om legen ba meg ta 3x500. Jeg var så dårlig.
Og det å måtte ta dei samtidig som jeg hadde morgen kvalmen var bare heeeelt for jævligt. Brekket meg og brekket meg. Kvidde meg til hvert klokkeslett jeg skulle ta dei. *grøss*

Imp
13-09-11, 00:07
Det er bare Enterotabletter som ikke skal knuses/deles tror jeg. Er det ikke det er det bare å knuse de.

Stakkars deg liquid, håper det går litt bedre etterhvert da... :klem:

Oktober
13-09-11, 08:54
Må starte med en tablett, så øke med en til etter en uke fikk jeg beskjed om. Og så med en til etter enda en uke. Og alltid sammen med mat, ja.
Tips, hvis du skulle trenge de igjen :)

mizzim
13-09-11, 22:42
var i Porsgrunn igår. fertilitets klinikk
vi kom der rundt 08.30 rimen var 09.00 men hadde med en sperm prøve fra mannen. leverte den å satt oss å ventet. kl rett på ni kom det en hyggelig mann p ropte oss opp, sa at det var en gjeste lege som ville være med om det var greit. jada sa vi.
vi kom inn på et hyggelig rom å satt oss. han spurte masse om diverse, egentlig alt mellom himmel å jord. når jeg fikk mensen, mage problemer opp igjennom osv.
å spurte mannen litt om div. så hentet han svar på mannens svømmere. å igjen, topp karakter. så var det min tur, en innvendig ul.
nå var jeg spent på han andre mannen som var med. hvorfor han var der. jo han skulle overta for faber svennson å ville ha mest mulig å best mulig opplæring før han overtok. hehe. så det er altså min nye gyn den mannen der. vittig.
innvendig ul, å de snakket sammen de to.
etterpå fortalte legen meg at han ikke trodde jeg hadde PCOS, for ene eggstokken var heelt frisk, ikke noe feil med å ingen tegn til pco størrelse på eggstokken, ingen cyster eller noe, den andre hadde litt tegn til noe som het multifolikulær eggstokk, men det var heller ikke noe store greier.
å så spurte han om jeg hadde gått mye ned i vekt, ja 25 kg,
fikk intrykk av at det kan være derfor faber konkluderte med at det var pcos, overvet å manglende el.
men så sier han.. det var et egg på vei nå. det var 12 mm, så det var litt lite til at du er på dag 11 i syklussen, det kan være tegn på litt vanskelig med å slippe egg, eller sein el, men han var meget (http://naarkommermirakelet.blogspot.com/#) positiv til at det var et egg på gang. så om et par dager skal jeg begynne å ta el tester å sjekke.
får jeg el denne mnd, så er det all ære til KETOSE altså:D
han sa å at i første omgang var det ingenting som tydet på at det ikke skulle klaffe for oss, så vi skal prøve 2 runder med insiminering. funker ikke det blir det prøverør. eller kommer det maange egg på hormon behandlingen for insiminering, kan de ta de eggene ut å gjøre behandlingen om til et prøverør.
etter denne sammtalen med legen, ble vi sent videre til en hyggelig sykepleier som fortale oss litt mer om prøverør, egg uthenting, egg generelt å slikt om en normal sykluss osv.
hun sa å at litt over 72% av de nedfrosne egga overlever opptining, og at 1 av 4 som de setter inn 2 egg på blir gravide med tvillinger.
så fikk vi en brosjyre, å litt mer info om medesinene jeg skal ta nå, pergotime å menopur, vært borti begge deler før.
skal ringe inn når mensen kommer, å så er vi igang med første behandling. så måtte ikke vente lenge fra sammtalen da:D
er stoor fornøyd med dagen

liquid84
13-09-11, 22:58
Så flott mizzim. :D:D:D

Lykke til videre. ;)

Cho
14-09-11, 09:43
Så bra Mizzim og lykke til videre:heia:

liquid84
16-09-11, 09:43
JAAAAAA!!!!! :D

tipp hvem som fikk mensen i går da?????? ;)

Så da har jeg hatt en syklus på 44 dager, noe som er myyye bedre enn dei 150-180 dagene jeg har vært vant med. :D

Jeg snakket med gynekologen min og hørte siden jeg hadde 2 uker med EL slim (noen som tyder på at kroppen ikke får til å ha EL), men hun sa at når jeg hadde fått mensen nøyaktig 14 dager etter EL slimet sluttet så tydet det på at kroppen bare hadde brukt lang tid på det. :D

Så da var vi 1 steg videre. Da er det bare spørs neste syklus på andre siden (føler meg sikker på at El var på høyre side denne gangen) for på venstre side er det ingen EL aktivitet i det hele tatt og det kan dra ut syklusen mye siden mensen blir trigget av EL.

Men i dag skal jeg være glad for mensen smerter fra helvete. :p

LENGE LEVE LAVKARBO!!!!!!!!!!!! :D:D:D

Oktober
16-09-11, 10:38
JAAAAAA!!!!! :D

tipp hvem som fikk mensen i går da?????? ;)

LENGE LEVE LAVKARBO!!!!!!!!!!!! :D:D:D

Gratulerer med mens:lol:

Klara
16-09-11, 14:08
Hurra, Liquid84, gratulerer med mens!

Og så er det jo ikke sikkert at den kommer på den andre siden neste gang, kommer an på hvem som vinner kappløpet ;)

Joseffa
16-09-11, 21:25
Første dag gang på lavkarbo.no. Leste om gunstige helseeffekter ved lavkarbo kosthold i "Frisk med lavkarbo" - Er veldig interessert i å gå litt ned i vekt samt hadde vært fantastisk om noe av hårveksten jeg har i ansiketet hadde forsvunnet. Noen som har erfart redusert hårvekst etter lavkarbo kosthold ( primært dere med pco)?

Imp
16-09-11, 23:30
Hurra for mensen Liquid! Tipper det er ikke mange som har opplevd det slik, men jeg husker følelsen, det er fantastisk! For meg var det et tegn på at systemet var i orden igjen.

Lykke til Joseffa!

Klara
17-09-11, 09:09
Hei Joseffa, og velkommen til oss!
Jeg har lurt på det samme, men ikke funnet noen entydige svar ennå. Selv har jeg spist lavkarbo i ca 5 mnd, og fått mange positive effekter, men hårveksten er den samme. Mulig det tar lengere tid. Håper i hvert fall at det vil komme en forandring etterhvert!

mizzim
18-09-11, 20:35
kjenner jeg trenger motivasjon.. er blitt helt slapp på å bake å lage ting.. men vil lage nå, satt på nett her å tråla, funnet lavkarbo loff, kanelsnurrene du linket:D, å diverse..
jeg er nemlig dritt lei av egg vær enbeste morra. har hatt egg til frokost vær dag i 8 uker nå.. fysj..
å så er jeg inni en periode jeg savner big one, rundstykker, pomes frites hamburgerbrøs osv.. vet det meste kan bakes lav karbo style, men smaker ikke likt..
er bare så slitsomt å være lei av egg, sammtidig som man er tiltaksløs.. mister skikkelig motivasjonen merker jeg..
ååå.. spesielt npr vekta har vist 2 sifret å så viser den 3 sifret igjen.. åååå..
noen gode ord til meg?

men en gla nyhet..
etter 8 uker på lavkarbo fikk jeg pos el test på fredag.. å den var neg igjen på lørdag.. så ... jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
jeg har fått egg løsning av meg selv.. for meg med pcos er dette svææært gøy å kunne si...
jeg har fått egg løsning.. ååå all ære til ketose..
derfor måå jeg bare fåp igjen motivasjonen:D

Klara
18-09-11, 21:54
Grattis med positiv EL-test, Mizzim! Det er jo supert!

Skjønner at du er lei av egg, altså! Jeg synes også frokost er utfordrene, og jeg er ikke på ketolyse. Men hva med meatza, kan du spise det på ketolyse? I så fall er det en god og innmari mettende frokost, lett å lage og du kan lage opp for flere dager. ;)

mizzim
19-09-11, 13:02
hva er det maetza greiene du snakker om da? hørtes spennende ut:D aner ikke om jeg kan ha det for vet ikke hva det er:D

ja klara.. tenk.. egg lsøning, helt av meg selv... er sååå gla:D
har såå tro på klaff denne mnd, det har mannen å.. så vi får jo bare håpe:D

Klara
19-09-11, 17:08
Meatza er en "pizza", med kjøttdeig til bunn og ost oppå. Det finnes flere oppskrifter på det, både her inne og på blogger rundt omkring ;)

Det er deilig når man har trua, altså! Hadde vært topp hvis dere fikk det til på egenhånd! Lykke til med pp!

lelevløp
24-09-11, 14:02
JEG OG HAR FÅTT TILBAKE MENEN ETTER OVER 2 ÅR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Lavkarbo er helt utrolig, og burde anbefales av leger for PCOS-kvinner spør du meg!! <3<3

Klara
24-09-11, 21:30
Hurra! Gratulerer med mensen :D :heia:
Helt enig med deg! Lavkarbo burde være det første leger anbefaler for PCOS-jenter!

lelevløp
26-09-11, 06:36
TUSEN TAKK :-) Det skal bli gøy å høre va legen har å si til dette =) håper bare det ikke var et engangstilfelle..

Jeg lurer på alle sammen.. Jeg har følt så å si en ketolyse-streng lavkarbo for å få tilbake mensen.. må jeg fortsette med dette nå, eller kan jeg prøve meg med litt mer karbo? .. Fikk mensen tilbae etter 2 år uten, ved å gå på denne kuren i ca 1 mnd.

takktakk:-)

Cho
26-09-11, 16:50
Gratulerer med mensen, Leveløp:heia:

lelevløp
30-09-11, 07:52
Heii igjenn :-))
Som jeg skrev lengre opp har jeg fårr tilbake mensen for første gang på to år. Jeg hadde utredning for 1 oh ett halvt år siden, men fikk ikke behandling da jeg skulle til utlandet et år. Jeg er bare 20, og 166 og 55 kilo. Altså er jeg mere under enn overvektig. hadde aldrig trodd ketolyse, lavkarbo ville gi meg mensen så fort! er i ekstase. Jeg har time hos spesialist om noen uke, og lurer vldig på om dere kan hjelpe meg litt før jeg drar!!!!

Jeg tenker jeg blir satt på p-piller noe som for såvidt er greit. Men jeg lurer på :
Symptomene jeg har som jeg gjerne vil bli kvitt er håravfall, har svært tynt hår og så har jeg veldig mye hår langs kinnene. er det noen p-piller som spessiellt hjelper mot dette??
Og så har jeg ikke pupper i det hele tatt, noen som har opplevd at dette forandrer seg? har ikke utviklet med siden jeg var 13 egentlig.

TUSEN TAKK FOR ALL HJELP JEG KAN FÅ!!

Klara
30-09-11, 13:38
Hm, det er vel Diane p-piller som er mest brukt for PCOS tror jeg.

Her (http://tidsskriftet.no/article/1250857) er en veldig bra oversiktsartikkel fra Tidsskriftet, legeforeningens egen side. Det står bl.a. om p-piller:

P-piller er effektive for behandling av menstruasjonsforstyrrelser. En del moderne p-piller øker dessuten nivået av HDL og har en forebyggende effekt når det gjelder endometriehyperplasi, endometriecancer og ovarialcancer. Dessuten øker p-piller konsentrasjonen av serum-SHBG samtidig som de hemmer sekresjonen av androgen, noe som medfører at serumnivået av fritt testosteron synker. Dette vil igjen kunne ha positiv effekt når det gjelder hirsutisme. Imidlertid er det viktig å merke seg at p-piller av kombinasjonstypen øker insulinresistensen. Den kliniske betydningen av denne biokjemiske effekten er usikker.

Det står også nevnt noen behandlingsalternativer for bl.a. hirtuisme (økt hårvekst), men ikke noe om alopeci (hårtap).

Aner desverre ikke når det gjelder pupper. Mine har alltid vært ganske store (på vei til å bli ganske lange i stedet :lol:)

Det er det jeg kan komme på. Blir spennende å høre hva spesialisten sier!

Circe
30-09-11, 23:53
Heii igjenn :-))
Som jeg skrev lengre opp har jeg fårr tilbake mensen for første gang på to år. Jeg hadde utredning for 1 oh ett halvt år siden, men fikk ikke behandling da jeg skulle til utlandet et år. Jeg er bare 20, og 166 og 55 kilo. Altså er jeg mere under enn overvektig. hadde aldrig trodd ketolyse, lavkarbo ville gi meg mensen så fort! er i ekstase. Jeg har time hos spesialist om noen uke, og lurer vldig på om dere kan hjelpe meg litt før jeg drar!!!!

Jeg tenker jeg blir satt på p-piller noe som for såvidt er greit. Men jeg lurer på :
Symptomene jeg har som jeg gjerne vil bli kvitt er håravfall, har svært tynt hår og så har jeg veldig mye hår langs kinnene. er det noen p-piller som spessiellt hjelper mot dette??
Og så har jeg ikke pupper i det hele tatt, noen som har opplevd at dette forandrer seg? har ikke utviklet med siden jeg var 13 egentlig.

TUSEN TAKK FOR ALL HJELP JEG KAN FÅ!!

Hei :)
Jeg er ny her, lest litt her, men fikk lyst til å lage bruker nå :)

Nå er det ikke sikkert at jeg har PCOS, for jeg har ikke fått diagnosen hos gynekolog ennå. Venter på time. Men jeg har mange av symptomene så det er ganske sannsynlig at jeg har PCOS. Håper nesten jeg får diagnosen så jeg kan begynne ordentlig på lavkarbo. For det har jeg ikke orket ennå, er ikke særlig glad i lavkarbo-mat. Men om det hjelper på symptomene er det jo veldig verdt det!

Jeg er som deg mer undervektig enn overvektig. Har gått på p-pillen Diane en stund. Vet ikke noe om håravfall, for jeg har tykt hår, men p-pillen har ikke hjulpet særlig på andre ting på meg hvertfall. Har fått litt mindre uren hud da, men samme hårmengde i ansikt osv, og ikke noe vekst i brystene :( Jeg er 21 år og har heller ikke utviklet bryster. Så føler veldig med deg. Men kanskje du er heldig, det er jo verdt å prøve p-piller :) Men tenk på at du kan få bivirkninger, før du evt begynner. :)

lelevløp
03-10-11, 06:51

Jeg er som deg mer undervektig enn overvektig. Har gått på p-pillen Diane en stund. Vet ikke noe om håravfall, for jeg har tykt hår, men p-pillen har ikke hjulpet særlig på andre ting på meg hvertfall. Har fått litt mindre uren hud da, men samme hårmengde i ansikt osv, og ikke noe vekst i brystene :( Jeg er 21 år og har heller ikke utviklet bryster. Så føler veldig med deg. Men kanskje du er heldig, det er jo verdt å prøve p-piller :) Men tenk på at du kan få bivirkninger, før du evt begynner. :)

Hei og takk for svaar :-))
Synes det er veldig fin å høre om noen som "er veldig" lik meg!!.. Det er jo ganske få som sier ikke er overvektig, og jeg synes det er vanskelig når alle prater om at de plir friske når de går ned i vekt for det går ikke for meg..

Før jeg fikk diagnosen gikk jeg på p-piller ett år som prevansjon, men måtte slutte pg, forferdelig umørsvigninger.. Og det var da jeg ikke fikk tilbake mensen etter at jeg sluttet med de jeg fikk utredning og diagnose. Derfor er jeg litt redd for igjenn å prøve pillene igjenn.. samtidig som jeg har jo blitt endre nå, og kanskje det vil hjelpe på mot hunørsvigningene.. noen som har opplevd dette?.. prøvde flere forskjellige den gangen også.

Circe
04-10-11, 14:16
Synes det er veldig fin å høre om noen som "er veldig" lik meg!!.. Det er jo ganske få som sier ikke er overvektig, og jeg synes det er vanskelig når alle prater om at de plir friske når de går ned i vekt for det går ikke for meg..

Før jeg fikk diagnosen gikk jeg på p-piller ett år som prevansjon, men måtte slutte pg, forferdelig umørsvigninger.. Og det var da jeg ikke fikk tilbake mensen etter at jeg sluttet med de jeg fikk utredning og diagnose. Derfor er jeg litt redd for igjenn å prøve pillene igjenn.. samtidig som jeg har jo blitt endre nå, og kanskje det vil hjelpe på mot hunørsvigningene.. noen som har opplevd dette?.. prøvde flere forskjellige den gangen også.

Ja, det er fint å ha noen å snakke med i samme situasjon :) Legene bare avfeier meg med en gang når jeg tar opp PCOS, for "jeg er jo tynn" :rolleyes: Men jeg HAR jo høyt testosteron i alle fall (det jeg har blitt fortalt fra blodprøver de har tatt). Vet ikke hvordan de andre hormonene mine er, for de har ikke sagt noe om det.
Jeg går på p-piller og får en del humørsvingninger, men jeg må jo ha prevansjon uansett så jeg holder det bare ut. Kan bli veldig sinna noen ganger. Men vet ikke om jeg bare er sånn eller om det er pga p-pillene? Tror det kan ha noe med blodsukkeret mitt å gjøre og..
Jeg har gått på Diane i to år til sammen og har gått på de ett år i strekk nå. Synes de er helt ok, de gjør ikke huden min verre i hvertfall, som andre merker har gjort. Men bortsett fra det er det ikke så mye positive effekter på meg, bortsett fra at jeg ikke blir gravid da :P

Forresten så har jeg tenkt på noe. Det burde være sånn at de som har PCOS pga gener og ikke overvekt, som "må" spise lavkarbo, burde få støtte fra NAV til kostholdet hver måned. Sånn som de med cøliaki. For lavkarbo-kosthold er ganske dyrt synes jeg, i forhold til vanlig norsk kosthold. Hvertfall når man er student :) Hva mener dere?
Sikkert vanskelig å få igjennom noe sånt da. Er ikke alle leger som tror på lavkarbo heller. Men kanskje det kan bli sånn en gang i tiden :)

Imp
09-10-11, 22:03
Jeg er ikke enig i det, jeg syns ikke lavkarbo er dyrt. Nå handler vi en gang i uka. Før handlet vi omtrent hver dag, det kom ofte på mellom 300-500 kr. Nå kommer ukeshandlingen på mellom 1000-1600 kroner. Da spiser vi godt, har lørdagsgodis, kanskje en kake eller noen muffins innimellom der. Og mannen spiser høykarbo, så her er jo iregnet hans mat også. Ville antakelig blitt billigere uten søplematen hans (sjokoladepulver, ketchup, sursøt saus osv) selv om han ville spist mer lavkarbo.

Klara
10-10-11, 11:35
Enig med deg, Imp, i at det ikke er så dyrt med lavkarbo. Men jeg husker det var litt dyrere i starten, både fordi jeg var mer sulten i omleggingsfasen, og fordi jeg trodde jeg måtte spise så veldig strengt. Det kommer jo an på hvilken retning man er på, men for meg på LCHF er det samme matbudsjett som før. Grønnsaker, bønner og linser er ikke dyrere enn pasta, ris og poteter, synes jeg.

Circe - I tillegg er det nok slik at alle som har PCOS har det pga gener. Selv om forskningen ikke har kommet så langt på dette feltet, ser det ikke ut til å være noe man kan spise på seg, sånn som dia2.

Klara
10-10-11, 11:36
Hyggelig å se deg igjen her inne, Imp! Hvordan går det med deg? :klem:

Klara
10-10-11, 15:49
Godt poeng, Cho. Jeg er nok også flinkere til å handle på tilbud nå. Hamstre gulost til halv pris, for eksempel :ja:

Circe
10-10-11, 16:53
Kan være det ikke er så mye dyrere. Kan være at det bare virker sånn :) Men så handler jeg liksom bare på den ene butikken jeg er innom, så får sjelden med meg bra tilbud. Har ikke bil, så får ikke gjort storhandel heller.

Klara: Ja det kan nok være genetisk uansett.

liquid84
12-10-11, 23:32
Jeg nådde målet mitt med tanke på vekt og litt hyppigere perioder og da skulle jeg jo begynne å legge til litt karbs for å finne balansepunkte, altså holde vekten stabil.
MEN jeg klarer det ikke. :(

Det går fint å si nei til alt, men jeg klarer ikke si ja til noe, det blir ja til nesten alt, opp i vekt, oppblåst som bare F, osv... Sukk.
Og på en måte så er jo da tanken "ja, vell så si nei til alt da", men så oppdaget jeg at det ble et problem for andre i familien - vetla jento vår.:eek:

Hun ser på mamma'en sin og spiser det jeg spiser. Spiser jeg det meste gjør hun det også og visa versa. Vetlo mi burde heller legge på seg, ikke gå ned eller holde seg stabil. Hun er bare 1,5 år.

Så hva skal jeg gjøre da? :confused:

Har nå prøvd å spise mer av alt, men være flink i 2 uker - Det endte med nesten 1,5 kilo opp og oppblåst som bare det. :(

Jeg vet metforminen hjelper på vekten, men hjelper den på oppblåstheten?
Noen som vet?

Vurderer å heller spise det meste, men være flink og spise så lite karb jeg kan og gå på lav dose med medisin. Men jeg vet ikke.
Vetla jento mi må jo spise....

Carisma
13-10-11, 00:04
Når man er 1,5 er det vel foreldrene som bestemmer hva man spiser? ;) forklare at dette er viktig for barn, dette er spesielt for henne e.l? I verste fall får du late som du spiser mer enn du gjør.

Klara
13-10-11, 07:49
Liquid84 - Gratulerer med å ha nådd målene dine!

Hva slags karber er du du har prøvd å øke med? Kanskje det kan virke bedre med andre?

liquid84
13-10-11, 14:16
Jeg har vel lagt til med å spise en spiseskjei eller to med tilbehøret til middag (pasta, potet, ris, osv).
Og jeg har smakt en skive eller 3 i løpet av en uke, holder meg ellers til lavkarbo knekkebrød.
Har spist litt leverpostei. spiste ferdig grøt en dag. Vanlige pannekaker.
Fiskekaker. Dipp (helgekos).

Ja, det er stort sett middagen som er endret, men kjenner det blir litt for mye sjokolade og dritt mat (stjal halve skolebollen til vetlo en dag).

Ja, jeg kan jo prøve å forklare hun det, men tror kanskje hun er litt for lite til å forstå det enda.

Klara
13-10-11, 14:56
Jeg synes det var vanskelig å finne balansen etter å ha økt litt på karbene, men blir som deg veldig fort oppblåst i magen etc, så det straffer seg jo fort, og blir dermed ikke så fristende.
For meg funker bønner, linser og quinoa (til middag), og havregrøt. Blandingsprodukter som leverpostei, fiskekaker, pølser og ferdigkarbonader går også bra. Grov pasta har jeg prøvd en gang, det fungerte. Grov ris kan også kanskje gå. Det jeg ikke kan spise er hvitt hvetemel, som i pannekaker, boller og pizza. Hvit, klebrig ris. Sånn sett tror jeg bare du må prøve deg fram litt.

Som forbilde for jenta di tenker jeg at det er viktigere at du spiser bra mat til middag enn at du spiser pannekaker og boller :smile:

Men: en ting jeg merket da jeg økte på karbene var at det var utrolig fristende å gi litt blanke etter å ha vært så flink. Kan det være derfor sjokolade og boller har funnet veien til din munn? For med litt målrettet innsats så kommer du på rett kjøl igjen, og klarer å si nei til ting som gjør kroppen din et ubehagelig sted å være, selv etter å ha spist "forbudte" ting!

Hvordan metformin påvirker oppblåsthet aner jeg ikke. Men spennende om du finner ut av det!

gvm82
15-11-11, 12:58
Var for ei stund si hos gynekolog, og fekk av alle ting meir eller mindre friskmelding! Det var berre å begynne å prøve, då alt såg finfint ut.. Om det ikkje funkar, begynn me oppstart med medisinhjelp i april.. Veldig snålt å få ein så positiv melding når ein reknar med dårlige nyheter kvar gong ein sett seg på den benken.. :)

frkfräken
15-11-11, 19:48
Var for ei stund si hos gynekolog, og fekk av alle ting meir eller mindre friskmelding! Det var berre å begynne å prøve, då alt såg finfint ut.. Om det ikkje funkar, begynn me oppstart med medisinhjelp i april.. Veldig snålt å få ein så positiv melding når ein reknar med dårlige nyheter kvar gong ein sett seg på den benken.. :)

Gratulerer!! Ingenting er bedre enn slike nyheter! :) Jeg begynte med pergo for snart fire uker siden, uten at det har gitt utslag på EL-tester. Satser på at det ordner seg neste runde. :)

gvm82
16-11-11, 21:52
Gratulerer!! Ingenting er bedre enn slike nyheter! :) Jeg begynte med pergo for snart fire uker siden, uten at det har gitt utslag på EL-tester. Satser på at det ordner seg neste runde. :)

Håpar at alt ordnar seg for deg. Gruar meg til å begynne med slikt, man håpar jo i det lengste på at alt skal ordne seg på den "vanelige" måten :)

L@dy jojo
22-11-11, 23:42

Jeg gikk på Diana-pillen for mange år siden, men måtte slutte pga humørsvingningene (det var ikke småtterier for å si det slik :().
Prøvde et par andre også, men kroppen reagerte veldig negativt på de så jeg valgte å slutte etter kort tid.

L@dy jojo
30-11-11, 21:50
Jeg kom på at jeg har lest et forsøk som tyder på at mandler og valnøtter er veldig bra for PCOS-kvinner, at de hjelper til med å stabilisere hormonene.
PS. Ikke ristede ;)

Takk for tips :).

Noen som har opplevd at kviser plutselig blir værre igjen?
Forrige uke så jeg at huden min var fetere, renere og kvisene var nesten helt borte. Så kom de plutselig tilbake igjen!!
Det kommer en ny hver dag, og de gamle har ikke rukket å tørke ut enda, tørr snart ikke gå ut av huset slik jeg ser ut :eek:!! Kan det være noe jeg spiser?

Klara
01-12-11, 11:03
Takk for tips :).

Noen som har opplevd at kviser plutselig blir værre igjen?
Forrige uke så jeg at huden min var fetere, renere og kvisene var nesten helt borte. Så kom de plutselig tilbake igjen!!
Det kommer en ny hver dag, og de gamle har ikke rukket å tørke ut enda, tørr snart ikke gå ut av huset slik jeg ser ut :eek:!! Kan det være noe jeg spiser?

Hm, jeg hadde mest problemer med kviser på ryggen, de forsvant helt.
Men har fremdeles litt kviser (har en midt i panna nå) ifb mensen. Hvor er du i syklusen?

L@dy jojo
01-12-11, 13:07
Hm, jeg hadde mest problemer med kviser på ryggen, de forsvant helt.
Men har fremdeles litt kviser (har en midt i panna nå) ifb mensen. Hvor er du i syklusen?

Litt usikker på det, jeg har ikke hatt mensen på mange år, eller dvs jeg har hatt to ganger siden jeg begynte på lav-karbo,
men husker ikke nøyaktig dato :o. Må begynne å notere meg skjønner jeg.
Er det vanlig å få kviser i hele ansiktet rett før mens?

M.L.E
09-12-11, 10:59

Noen som har noe råd mot kvisene?? Altså da tenker jeg på renseprodukter og slikt man kan kjøpe fra apoteket eller lignende. Lest litt om SebaMed. Og tenkte prøve de. Noen som har erfaring med det merket?
Prøver og bli gravid, så kan jo da ikke bruke p-piller som hjelper mot kvisene.- Har hørt diane er bra der.!

Takker for svar. :)

(Jeg vet jeg burde lese alt her før jeg legger ut et spørsmål. Shame on me) (a)

Klara
09-12-11, 11:05
For min del forsvant kvisene stort sett av seg selv etter en stund på lavkarbo.

Kommer alltid noen rundt menstider, men ikke så mye.

Har også oppdaget at huden min er veldig sensitiv, så bruker REN eller Bare Minerals.

M.L.E
09-12-11, 23:53
Ja, har bare vært 4 mnd på Lavkarbo nå. Så mulig det kan bli bedre etterhvert. Håpe på det ;) (Da jeg fikk vite for bare 4 mnd siden at jeg har Pcos)...

Og sant det rundt mens tider ja. :p. Men de 2 siste mnd har jeg hatt mye hele tiden bare.(Mulig det er veldig psykisk, siden jeg vet kviser er et stort symptom :p) Satser på at de renseproduktene jeg har kjøpt nå hjelper. De skal visst være veldig bra :)

Ja, kanskje jeg skal gå tilbake til BareMinerals etterhvert. Bra produkter det!

Takker for svar :)

L@dy jojo
11-12-11, 20:39
Jeg har testet litt fram og tilbake her og det kan virke som om kvisene
mine kommer om jeg bruker mye fløte i maten.
Samt om jeg bruker sukketter for ofte.

IdaLinn
14-12-11, 21:54
Hei!

Hopper inn med en liten forsiktig solskinnshistorie :)

Jeg har PCOS, prøvd å blitt gravid i omtrent 15 år. Startet lavkarbo i august med en pause i november. Jeg er nå gravid i 6 uke..
Jeg er ikke i tvil om at det var lavkarbo som gjorde dette mulig for meg,
så stå på jenter!

Linn

Klara
14-12-11, 22:00
Fantastisk! Gratulerer så mye!
Nyt svangerskapet :smile:

L@dy jojo
14-12-11, 22:40
Hei!

Hopper inn med en liten forsiktig solskinnshistorie :)

Jeg har PCOS, prøvd å blitt gravid i omtrent 15 år. Startet lavkarbo i august med en pause i november. Jeg er nå gravid i 6 uke..
Jeg er ikke i tvil om at det var lavkarbo som gjorde dette mulig for meg,
så stå på jenter!

Linn

WOW, herlig!!! Gratulerer så mye!! http://www.cosgan.de/images/smilie/froehlich/a080.gif

siljesfremgang
13-01-12, 10:23
Jeg skal å bli testet for PCOS om ca en mnds tid. Håper jeg slipper unna og ikke har det...:o

gvm82
15-01-12, 18:21
Håpar eg og for din del :-)

Bellanata
01-02-12, 22:53
Jeg har PCOS, og kjenner meg igjen i det å ikke få noe klart svar på diagnosen før jeg selv spurte rett ut "Er det PSOC jeg har?" Da fikk jeg vite det at jeg "fylt kravene for å ha PCOS", som om det skulle være noe man ønsker seg.
Uansett så skal jeg nå i gang med prøverørsbehandling, og har fått beskjed om å gå ned noen kg. Så derfor er jeg her!

Så fint å se at jeg ikke er alene.

Er det noen av dere som vet hva % sjanse man har for å bli gravid med prøverør med PCOS?

jovel
03-02-12, 15:49
Jeg har fått to barn ved hjelp av pergotime. Det var før jeg oppdaget lakarbo;-) Nå har jeg regelmessig eggløsning og kunne nok blitt gravid uten hjelp, men vi skal ikke ha flere.
I siste svangerskap var jeg med på et forsøk med metformin, men jeg vet ikke om det er noe som blir tilbudt gravide PCO'er ennå. Du kan jo evt forhøre deg om det er aktuelt for deg.
Vet ikke om det er noe forskjell på prøverørs resultat med og uten PCOS, men ønsker deg lykke til.

siljesfremgang
28-02-12, 17:24
Da har jeg vært hos doktormannen som sjekket ut min nedre avdeling. :p
Jeg har for lite av en del hormoner (i forhold til å bli gravid:(), de ville derimot stabiliserer seg og det ville ikke være noe problem den dagen jeg har klart å gå ned i vekt til å bli "normalvektig" :) dvs ca 50 kg down.:rolleyes:
(ikke det at jeg har noe planer om å bli gravid de første årene)
Ellers så hadde jeg pcos men en lett utgave av det. (så nå må jeg bruke litt tid på å sitte meg inn i hva dette egentlig er for noe)
Han sa også at jeg har noen hormoner i kroppen som gjør at jeg rett og slett er veldig ømfintlig og ligger lett på meg av sukker.
(så da passer jo denne lavkarbostilen veldig for meg:D)
Ellers kan jeg meddele for morsomhetensskyld at han sa så fint; ellers ser alt bra ut... :D
Godt å vite at "godsakene" er friske og på stell... :D

Klara
29-02-12, 09:41
Så bra du er på lavkarbo allerede, det er virkelig det beste for oss med PCOS!

Hver kilo du går ned vil hjelpe mye for å forbedre hormonbalansen. Og mange har fått drahjelp av metformin i tillegg til lavkarbo.

He he, alltid litt rart å ta i mot slike komplimenter :lol:

siljesfremgang
29-02-12, 21:42
Jeg synes bare det er herlig å ha en forklaring på diverse "problemer" som veldig uregel mens til tider, og hårvekst som ikke er ønskelig....:eek: og selvsagt overvekten (der mye ligger rundt magen.. :()
Og jeg skjønner jo ennå bedre hvorfor lavkarb funker veldig fint for meg, og at jeg rett og slett føler meg bedre i kroppen min når jeg lever slik.

Klara
01-03-12, 13:23
Skjønner godt at det var deilig å få en diagnose :ja:

Mmm, den herlige hårveksten... :lol:

siljesfremgang
01-03-12, 14:43
Hehehe, er glad det finnes diverse midler å få det vekk med.. ;)

Carisma
09-03-12, 23:51
Veldig interessant om pcos og amming: http://www.forskning.no/artikler/2010/januar/239058

gvm82
11-03-12, 20:10
Intressant!

Mrs. Mayer
12-03-12, 12:35
Hei :) Jeg har også PCOS og har startet min første dag på lavkarbo i dag! Akkurat nå sitter jeg å nyter en smoothie - nam! ;)
Er veldig overvektig og håper jeg ser resultater fort så jeg blir enda motivert!
Jeg har prøvd utallige slankekurer før, uten hell og jeg faller fort tilbake til gamle vaner.. Har lest her på lavkarbo i 1 år, prøvd litt før, men da var jeg urealistisk og mente jeg skulle spise ting jeg absolutt ikke liker og da ble jeg fort umotivert når ting ikke smakte godt. Har en helt annen filosofi denne gangen og føler meg mer motivert en noen sinne! :)
Jeg og samboeren min har også søkt på prøverør nå så jeg MÅ ned i vekt og kanskje vi ikke trenger det heller hvis jeg klarer dette! Vi har prøvd i mange år så det er ofte jeg har brukt usunn mat som trøst i prøveperioden..
Ble litt langt dette! Håper det er greit jeg henger meg på dere :D

Frk.Prøver
15-03-12, 15:12
Hei!

Tenkte at jeg skulle slenge meg på her jeg også :)

Har "slitt" med PCOS siden jeg var 13, med alt av de man kan finne av symptomer.
Vekten svinger veldig. Har nådd idealvekt 2 ganger, men har IGJEN klart å legge på meg altfor mange kilo, altfor fort. Flaut, men sant.

Men, nå er det bare 2 mnd til forsamtale ang prøverør, og er ikke det en gulrot, så vet ikke jeg :)

Klara
15-03-12, 17:20
Carisma - Ja, interessant artikkel. Som på en måte sier at skaden har skjedd før man får gjort noe med det :o

Hvordan har ammingen gått for dere med barn? Har det vært vanskeligere å få til enn for normalen, eller har det gått helt greit?

Mrs. Mayer - Lykke til med nedgang! Som det sies under her: det er jo litt av en gulrot!

Frk. Prøver - Samme til deg!

Cho
15-03-12, 18:35
Carisima - Intressant artikkel.
Mrs.Mayer - Lykke til med nedgang, dette klarer du!
Frk. Prøver - Du må også ha lykke til med nedgang og du klarer også å gå ned.
Klara - Hva er pcostype 2?

Klara
15-03-12, 20:38
Cho - Det er visst PCOS uten insulinresistens og overvekt, med litt andre symptomer enn type 1. Bla. høyere LH-verdier, iflg. et forsøk (legger det ut senere). :smile:

Regner med at de en dag kommer til å finne bedre forklaringer og kanskje nye diagnoser på dette :rolleyes:

Frk.Prøver
19-03-12, 08:49
Den artikkelen om amming var meget interessant!
Ikke så ofte man kommer over slikt :)

Når jeg fikk diagnosen PCOS så ble faktisk det med morkaken og manglende omgjøring av testosteron til østrogen nevnt, som årsak til at jeg i det hele tatt hadde PCOS.
Genetisk PCOS, som de kalte det på sykehuset.

Og som Klara sier, så finnes det utallige varianter av PCOS.
Jeg fikk tidlig beskjed om at jeg hadde en "ekstrem variant", da jeg blant annet aldri utviklet brystvev og brystkjertler.
Så amming er jo noe jeg ikke har muligheter for, uansett testosteronnivå :)

Cho
19-03-12, 09:14
Cho - Det er visst PCOS uten insulinresistens og overvekt, med litt andre symptomer enn type 1. Bla. høyere LH-verdier, iflg. et forsøk (legger det ut senere). :smile:

Regner med at de en dag kommer til å finne bedre forklaringer og kanskje nye diagnoser på dette :rolleyes:

Forstår!
Jeg lærer alltid nye ting hver dag som jeg lever.

Klara
19-03-12, 11:29
Forstår!
Jeg lærer alltid nye ting hver dag som jeg lever.

Jeg også. Både en glede og en sorg. Stort sett en glede :D

Cho
19-03-12, 12:12
Jeg også. Både en glede og en sorg. Stort sett en glede :D

Enig:ja:

kejlis
31-05-12, 15:09
Her var det stille for tiden gitt! Hvordan går det med PCOS`erne som har gått på lavkarbo en stund?

Nå er de jo slik at for oss PCO/PCOS-jenter så kan en vektnedgang på "så lite" som 5-10 % være nok for å få bukt med mange av symptomene og mangedoble sjansene for å lykkes med å bli gravid. Dette er jo relativt greit for de fleste med ønske om å få barn, men vi er jo forbannet med dette magefettet da, som er svært vanskelig å få vekk. Lavkarbo som sådan har jo en god effekt på denne diagnosen, fordi den stimulerer blodsukkeret på "rett" måte, slik som kroppene våre ikke klarer på egen hånd på et vanlig kosthold.

Det er på sikt antakeligvis for lite for de fleste å gå ned 5-10 %, man vil ha godt av å gå ned mer, og jobbe for å holde en stabil vekt, og lære seg å se faresignalene (sofasitting i evige timer, utskeielser matmessig, "jeg spiser bare ekstra sunt i morgen", osv) før man stuper opp i vekt igjen.

Dette er grunnen til at lavkarbo er spesielt gunstig for PCO/PCOS-damer, og jeg håper og tror at mange vil ha god nytte av dette kostholdet, og ikke bare bruke det som en kur, men som en livsstil. Det kreves dedikasjon, litt blod og svette og en del tårer, men selv om det er vanskeligere for oss å gå ned i vekt, så betyr det på ingen måte at det er umulig.

Høres enkelt ut, men vi vet vel alle at det ikke er det. Så det som hadde vært gøy, var hvis PCO/PCOS`erne her inne kunne komme med sine motivasjonshistorier her, så vi som jobber oss mot et mål langt i det fjerne får se at det virkelig går an :) eller hva sier dere? ;)

Trinelise83
07-06-12, 15:55
Jeg er en jente som nå veier 96,4 kg. sluttet på p sprøyten for 14 mnd siden, og har hatt mensen kanskje 3-4 ganger siden den gang. Jeg går nå på lav karbo diett, og har tatt av meg 10 kg den siste mnd...:D Men jeg får jo forsatt ikke mens....Tror kanskje og jeg har pcos.....i tillegg så har jeg mye hårvekst her og der som jeg ikke har hatt tidligere. så er kanskje lurt å bestille en time hos gynekolog for å sjekke dette ?

Klara
07-06-12, 23:41
Hei og velkommen hit!

Kjempebra nedgang! Det kan være PCOS med de symptomene, ja. Bestill time hos fastlege først, og be om en utredning av PCOS.

Cho
07-06-12, 23:47
Hei og velkommen hit til oss Trinelise83!

Hurra for kjempebra nedgang! Jeg er helt enig med Klara at jeg ville ha bestillt en time hos fastlege og bedt om utredning av PCOS.

gvm82
29-06-12, 12:28
I'm back!
Etter ein lengre periode med "stabilisering" av vekta i samarbeid med fastlege, begynnte eg å føle meg rimeligt oppblåst, buksene begynnte å bli mistenkeligt små osv, gjekk eg i dag på vekta for fyrste gong på maaange månadar. Og i det det skummle tallet kom opp, gjekk det gjennom hovudet mitt "Inni h......, kor kom dåkken frå???" Nesten 9 kg opp...
Problemet mitt ligg i at om 2 mnd skal me til sjukehuset og inn på fyrste samtale ang IVF, og eg er no nervøs for at eg ikkje skal klara å gå dei ned igjen til då...
Men det ordnar seg vel dette og, slik som allt anna i livet...:o

Cho
30-06-12, 10:53
I'm back!
Etter ein lengre periode med "stabilisering" av vekta i samarbeid med fastlege, begynnte eg å føle meg rimeligt oppblåst, buksene begynnte å bli mistenkeligt små osv, gjekk eg i dag på vekta for fyrste gong på maaange månadar. Og i det det skummle tallet kom opp, gjekk det gjennom hovudet mitt "Inni h......, kor kom dåkken frå???" Nesten 9 kg opp...
Problemet mitt ligg i at om 2 mnd skal me til sjukehuset og inn på fyrste samtale ang IVF, og eg er no nervøs for at eg ikkje skal klara å gå dei ned igjen til då...
Men det ordnar seg vel dette og, slik som allt anna i livet...:o

Koselig at du er tilbake igjen:blomster:

Du må ha masse lykke til med IVFsamtalen om 2månder til:klem:

Lavkarboforlivet
05-07-12, 14:44
Er det lov å slenge seg med her? :) Har også PCOS, spiser lavkarbo og vi prøver også å få barn. Ny på forumet her nå, har vært såvidt innom før men ikke vært noen aktiv bruker. Merker det hadde vært godt å komme i kontakt med andre, som også har denne utfordringen :)

Klara
05-07-12, 19:39
Gym82 - Velkommen tilbake! Sikker på at du klarer nedgangen, med IVF som gulrot!

Lavkarboforlivet - Velkommen hit! Fint å ha noen å dele utfordringer og tips med!

Det er litt tidlig ennå, men må dele dette med de av dere som ikke har hørt det ennå: vi har hatt vårt 2. IVF-forsøk, og det klaffet! Jeg er i dag 7+1, med termin i slutten av februar! Klarer ikke helt å tro det er sant, men håper inderlig det går som det skal :smile:

Klarer ikke å spise så veldig lavkarbo, sliter med mataversjoner om dagen. Men når kvalmen roer seg har jeg planer om å gå tilbake til et liberalt lavkarbokosthold.

Lavkarboforlivet
05-07-12, 21:49
Gym82 - Velkommen tilbake! Sikker på at du klarer nedgangen, med IVF som gulrot!

Lavkarboforlivet - Velkommen hit! Fint å ha noen å dele utfordringer og tips med!

Det er litt tidlig ennå, men må dele dette med de av dere som ikke har hørt det ennå: vi har hatt vårt 2. IVF-forsøk, og det klaffet! Jeg er i dag 7+1, med termin i slutten av februar! Klarer ikke helt å tro det er sant, men håper inderlig det går som det skal :smile:

Klarer ikke å spise så veldig lavkarbo, sliter med mataversjoner om dagen. Men når kvalmen roer seg har jeg planer om å gå tilbake til et liberalt lavkarbokosthold.

Takk skal du ha:-) Gratulerer så mye da, sååå spennende!!! Ønsker all lykke med svangerskapet! Kan tenke meg at det ikke er lett å følge et lavkarbo kosthold når man er gravid, men jeg lurer på en ting... er det helt greit å følge lavkarbo når man er gravid? Må man øke litt på karbohydratene? Jeg spørr fordi jeg er litt "nervøs" for hva jeg skal gjøre når vi en dag forhåpentligvis får det til... Jeg har nemlig kjempet veldig med vekten, og ble supersvær da jeg sluttet på p pillen og ikke ante at jeg hadde PCOS... Jeg la på meg i rekordfart, og skjønte ikke noe av hvorfor jeg følte at jeg måtte spise og spise. Endte opp på 140 kilo minst.. Så la jeg om til lavkarbo i jan ifjor, nå veier jeg 91 kilo, og har dermed tatt av 49 kilo:D Er så fornøyd med det, og hvordan ting utvikler seg, og føler at kostholdet mitt er stabilt og godt. Uten problemer:-) Men hva skjer den dagen vi evt blir gravide da? Må jeg øke på karbo da, spise nærmere høykarbo, eller er det ok å spise lavkarbo? Vet det er delte meninger om dette her... Men jeg ønsker veldig å ikke legge på meg så altfor mye under et svangerskap, med tanke på all jobben jeg allerede har gjort. Jeg forventer jo antageligvis 10 kilo opp da, men vil ikke opp så mye mere enn det.. Men vet jo at jeg legger på meg masse med høykarbo da.... Kanskje litt teite spørsmål dette her, men det er en ting jeg tenker på litt:) Nå er endemålet mitt 75 kilo, siden jeg er 175 høy. Så er snart bare 15 kilo unna, det blir godt å komme i mål. Men tar gjerne imot en graviditet imellom altså:) Hvor tid jeg når normalvekten, om det er før eller etter en graviditet er jeg ikke så nøyen på. men ser ut som om veien til å bli gravid kan bli litt lang... Er veldig glad på dine vegne, som nå er gravid:-) Krysser alt jeg har for at dette går bra!! ;)

Klara
05-07-12, 23:06
Tusen takk! Det føles uvirkelig, men det er veldig spennende!

Skjønner godt at du vil passe vekten, også når du blir gravid! Og du har vært kjempeflink som har gått ned så mye! Du skriver LCHF som matfilosofi, vet du omtrent hva du spiser av karbohydrater om dagen?

Det er litt forskjellige meninger om lavkarbo og graviditet, men de fleste er enige om at det er lurt å ligge på over 60-80 karbohydrater på slutten av svangerskapet. Hexeberg anbefaler å øke med 5 karbohydrater pr mnd til målet er nådd.

Fant en blogg som oppsummerte de forskjellige holdningene til dette så fint, skal se om jeg finner den i morgen!

Jeg er ikke, og har heller ikke vært, overvektig, så har ikke trengt å gå ned i vekt. Det er bare at kroppen min ikke funker på normal høykarbokost. Så jeg spiser alle typer grønnsaker, bær, noe frukt, nøtter, kjøtt, fisk og skalldyr, bønner og linser og fete meieriprodukter. I tillegg hender det jeg tar meg et glass juice, og jeg kan spise ting med sukker av og til. Vet ikke hvor mamge karbohydrater jeg ligger på, men tenker jeg skal fortsette på dette kostholdet gjennom hele graviditeten, så snart aversjonene gir seg. Jeg kan ikke skjønne at mer korn vil gjøre det bedre for babyen.

Mange velger å følge Fedon under svangerskapet, og er veldig fornøyde med det. Men det er ikke nødvendig å bytte til høykarbo ;)

Tusen takk, krysser for at du snart har en liten spire også!

Cho
06-07-12, 08:39
Lavkarboforlivet: Velkommen hit! Gratulerer med kjempeflott nedgang! Krysser også fingrene for du snart har en liten spire.

Klara: Gratulerer med passerte 7uker. Hvordan er formen din?

Lavkarboforlivet
06-07-12, 09:30
Tusen takk! Det føles uvirkelig, men det er veldig spennende!

Skjønner godt at du vil passe vekten, også når du blir gravid! Og du har vært kjempeflink som har gått ned så mye! Du skriver LCHF som matfilosofi, vet du omtrent hva du spiser av karbohydrater om dagen?

Det er litt forskjellige meninger om lavkarbo og graviditet, men de fleste er enige om at det er lurt å ligge på over 60-80 karbohydrater på slutten av svangerskapet. Hexeberg anbefaler å øke med 5 karbohydrater pr mnd til målet er nådd.

Fant en blogg som oppsummerte de forskjellige holdningene til dette så fint, skal se om jeg finner den i morgen!

Jeg er ikke, og har heller ikke vært, overvektig, så har ikke trengt å gå ned i vekt. Det er bare at kroppen min ikke funker på normal høykarbokost. Så jeg spiser alle typer grønnsaker, bær, noe frukt, nøtter, kjøtt, fisk og skalldyr, bønner og linser og fete meieriprodukter. I tillegg hender det jeg tar meg et glass juice, og jeg kan spise ting med sukker av og til. Vet ikke hvor mamge karbohydrater jeg ligger på, men tenker jeg skal fortsette på dette kostholdet gjennom hele graviditeten, så snart aversjonene gir seg. Jeg kan ikke skjønne at mer korn vil gjøre det bedre for babyen.

Mange velger å følge Fedon under svangerskapet, og er veldig fornøyde med det. Men det er ikke nødvendig å bytte til høykarbo ;)

Tusen takk, krysser for at du snart har en liten spire også!

Skrev LCHF fordi jeg egentlig ikke følger noe spes opplegg, lager liksom litt mitt eget. Men jeg spiser under 20 gram karbo pr dag akkurat nå, det er stort sett edr jeg har ligget siden jeg startet dette. Men av og til har jeg kanskje en liten "pause" med opp mot 40-50 gram karber pr dag. Grunnen til at jeg går for så "strengt" er jo at jeg har hatt så mange kilo å blir kvitt, og fremdeles er det 16 igjen! Men jeg tror du er inne på noe her ja, kan vel heller ikke helt forstå at et høykarbo kosthold skal være så mye bedre for babyen:-) Jeg har vel egentlig bare blitt fortalt forskjellig, og jeg har også hørt om det Sofie Hexeberg snakker om. Jeg kommer nok til å fortsette lavkarbo livet mitt selv når en spire evt sitter, vil ikke ende opp med +30 kilo liksom... Men vil samtidig gjøre det som er best for barnet også.. :-)
Jeg skeier ut av og til, og spiser av og til høykarbo mat. Har ikke vært noe problem for meg å skeie ut, og komme tilbake på lavkarbo rett etterpå:-) Har gjort det en del ganger siden jeg startet, men nå er det snart 2 mnd siden sist, så det er ikke noe jeg gjør ofte kan man si. Men tidligere tabber jeg har gjort når jeg liksom skulle gå ned i vekt, var å være altfor streng med meg selv. For meg funker det ikke,mat som er forbudt blir en vond verkebyll hos meg..
Føler du deg fin i formen så langt? Det må være sååå spennende tid for deg:-)

Lavkarboforlivet
06-07-12, 09:33
Lavkarboforlivet: Velkommen hit! Gratulerer med kjempeflott nedgang! Krysser også fingrene for du snart har en liten spire.

Tusen takk:-) Det er veldig godt å ha kontakt med andre i samme situasjon, selv om det er mange av oss med PCOS så kjenner jeg liksom ikke så mange med det, merkelig nok. Men så er det jo ikke sikkert at alle er like opptatt av å snakke om sånt da he he he:-) Min søster har det samme da, men hun lever ikke lavkarbo ennå og hun prøver heller ikke å få barn. Jeg prøver hardt å konverterer henne til lavkarbo, og det går kanskje;-) Men hun har samme problem som jeg hadde, altfor glad i mat med karber. Men jeg ble overraska over at jeg ikke savner det mere i det daglige, har gått så greit. Tror egentlig det var PCOS`en som trigga den lysten på karber hos meg.

Klara
06-07-12, 10:22

Takk! Formen er egentlig ikke så verst, men jeg er bare ikke vant til å være så ukomfortabel hele tiden :p Det som har vært "vanskeligst" har vært å spise ofte nok for ikke å bli kvalm, mataversjoner mot det meste, og at jeg plutselig trenger ca 4 timer mer søvn i døgnet :D Og så er det utfordrende å finne lavkarboalternativer som jeg klarer å spise, for kroppen stopper helt opp på høykarbo.

Hvor er du i løypa? :klem:

Skrev LCHF fordi jeg egentlig ikke følger noe spes opplegg, lager liksom litt mitt eget. Men jeg spiser under 20 gram karbo pr dag akkurat nå, det er stort sett edr jeg har ligget siden jeg startet dette. Men av og til har jeg kanskje en liten "pause" med opp mot 40-50 gram karber pr dag. Grunnen til at jeg går for så "strengt" er jo at jeg har hatt så mange kilo å blir kvitt, og fremdeles er det 16 igjen! Men jeg tror du er inne på noe her ja, kan vel heller ikke helt forstå at et høykarbo kosthold skal være så mye bedre for babyen:-) Jeg har vel egentlig bare blitt fortalt forskjellig, og jeg har også hørt om det Sofie Hexeberg snakker om. Jeg kommer nok til å fortsette lavkarbo livet mitt selv når en spire evt sitter, vil ikke ende opp med +30 kilo liksom... Men vil samtidig gjøre det som er best for barnet også.. :-)
Jeg skeier ut av og til, og spiser av og til høykarbo mat. Har ikke vært noe problem for meg å skeie ut, og komme tilbake på lavkarbo rett etterpå:-) Har gjort det en del ganger siden jeg startet, men nå er det snart 2 mnd siden sist, så det er ikke noe jeg gjør ofte kan man si. Men tidligere tabber jeg har gjort når jeg liksom skulle gå ned i vekt, var å være altfor streng med meg selv. For meg funker det ikke,mat som er forbudt blir en vond verkebyll hos meg..
Føler du deg fin i formen så langt? Det må være sååå spennende tid for deg:-)

Det viktige er visst å holde seg unna ketosen. Jeg kommer ganske lett i ketose, så i stedet for å telle karber frenetisk har jeg heller økt på ganske mye, og kuttet ned litt på fettet. Synes det fungerer greit, det regulerer seg selv.

Skjønner det med forbudt mat! Vi må jo spise, hver dag og flere ganger om dagen. For meg er det viktig at mat er en kilde til glede. Og som May West sier: Jeg kan motstå alt unntatt fristelser :D

Her (http://c-herland.blogspot.no/2011/06/gravid-og-mengde-karbohydrater.html) er det en fin gjennomgang av de forskjellige tankene om lavkarbo og svangerskap ;)

Veldig enig med deg ang PCOS som trigger lysten på høykarbo! Jeg har alltid vært og vil alltid være veldig glad i søt smak, men har ikke det samme suget for karbohydrater nå som før. Tror det hjelper at jeg spiser nok også. Ble mye sukker og sigaretter i mitt forrrige liv :p

Som jeg skriver over, så er formen stort sett bra! Jeg vet om flere som har hatt det skikkelig tøft fra positiv test omtrent, så skal ikke klage. Det er kjempespennende, men synes det er litt tidlig å slippe gleden helt løs. Håper det blir lettere å slappe av etter å forhåpentligvis se en friskt og velutviklet baby med bankende hjerte på UL om to uker!

Cho
06-07-12, 10:47
Takk! Formen er egentlig ikke så verst, men jeg er bare ikke vant til å være så ukomfortabel hele tiden :p Det som har vært "vanskeligst" har vært å spise ofte nok for ikke å bli kvalm, mataversjoner mot det meste, og at jeg plutselig trenger ca 4 timer mer søvn i døgnet :D Og så er det utfordrende å finne lavkarboalternativer som jeg klarer å spise, for kroppen stopper helt opp på høykarbo.

Det viktige er visst å holde seg unna ketosen. Jeg kommer ganske lett i ketose, så i stedet for å telle karber frenetisk har jeg heller økt på ganske mye, og kuttet ned litt på fettet. Synes det fungerer greit, det regulerer seg selv.

Skjønner det med forbudt mat! Vi må jo spise, hver dag og flere ganger om dagen. For meg er det viktig at mat er en kilde til glede. Og som May West sier: Jeg kan motstå alt unntatt fristelser :D

Her (http://c-herland.blogspot.no/2011/06/gravid-og-mengde-karbohydrater.html) er det en fin gjennomgang av de forskjellige tankene om lavkarbo og svangerskap ;)

Veldig enig med deg ang PCOS som trigger lysten på høykarbo! Jeg har alltid vært og vil alltid være veldig glad i søt smak, men har ikke det samme suget for karbohydrater nå som før. Tror det hjelper at jeg spiser nok også. Ble mye sukker og sigaretter i mitt forrrige liv :p

Som jeg skriver over, så er formen stort sett bra! Jeg vet om flere som har hatt det skikkelig tøft fra positiv test omtrent, så skal ikke klage. Det er kjempespennende, men synes det er litt tidlig å slippe gleden helt løs. Håper det blir lettere å slappe av etter å forhåpentligvis se en friskt og velutviklet baby med bankende hjerte på UL om to uker!

Godt å høre at formen er stort sett bra, og du har jo lov til å klage som alle andre syns jeg. (vet det er litt frekt av meg, men det er ikke bare de som er dårligst eller har hatt det tøffest som har lov til å klage, alle kan klage når det gjelder vårt liv. Vi er alle i sentrum i vårt liv)
Kan godt forstå at du ikke tørr å slippe jubelen helt løs før du/dere har vært på UL.
Må ha lykke til på UL. Krysser fingrene for dere og det gjør jeg nå også, men det visste du vell?
Når det gjelder meg hvor jeg er i løypa skal jeg skrive det i et eget innlegg i diskusjonen "prøvere".
Syns det passer bedre der jeg...!

Cho
06-07-12, 11:01
Tusen takk:-) Det er veldig godt å ha kontakt med andre i samme situasjon, selv om det er mange av oss med PCOS så kjenner jeg liksom ikke så mange med det, merkelig nok. Men så er det jo ikke sikkert at alle er like opptatt av å snakke om sånt da he he he:-) Min søster har det samme da, men hun lever ikke lavkarbo ennå og hun prøver heller ikke å få barn. Jeg prøver hardt å konverterer henne til lavkarbo, og det går kanskje;-) Men hun har samme problem som jeg hadde, altfor glad i mat med karber. Men jeg ble overraska over at jeg ikke savner det mere i det daglige, har gått så greit. Tror egentlig det var PCOS`en som trigga den lysten på karber hos meg.

Jeg syns også det er veldig godt å være i kontakt med andre i samme situasjon da kan man dele erfaringer og tanker rundt dette.

Jeg trigger også lysten på høykarbomat, og vil alltid være glad i søt smak.

Klara
06-07-12, 11:01
Godt å høre at formen er stort sett bra, og du har jo lov til å klage som alle andre syns jeg. (vet det er litt frekt av meg, men det er ikke bare de som er dårligst eller har hatt det tøffest som har lov til å klage, alle kan klage når det gjelder vårt liv. Vi er alle i sentrum i vårt liv)
Kan godt forstå at du ikke tørr å slippe jubelen helt løs før du/dere har vært på UL.
Må ha lykke til på UL. Krysser fingrene for dere og det gjør jeg nå også, men det visste du vell?
Når det gjelder meg hvor jeg er i løypa skal jeg skrive det i et eget innlegg i diskusjonen "prøvere".
Syns det passer bedre der jeg...!

Det er veldig sant! Takk for det! :klem:

Det vet jeg at du gjør, akkurat som jeg håper du vet jeg krysser for dere!

Herlig, da skal jeg snike meg inn der!

Lavkarboforlivet
06-07-12, 17:31

Kan godt forstå at det er vanskelig å slippe jubelen helt løs, og jeg kommer vel til å sitte med samme følelse om vi en dag klarer det:-) krysser alt jeg har, og all lykke på UL om to uker! Tusen takk for link, mye nyttig info der. Føler meg mere trygg på å følge lavkarbo under svangerskap!:-) kommer vel til å ligge på ca. 50 gram karbo om dagen og evt litt høyere mot slutten.

Klara
06-07-12, 18:07
Kan godt forstå at det er vanskelig å slippe jubelen helt løs, og jeg kommer vel til å sitte med samme følelse om vi en dag klarer det:-) krysser alt jeg har, og all lykke på UL om to uker! Tusen takk for link, mye nyttig info der. Føler meg mere trygg på å følge lavkarbo under svangerskap!:-) kommer vel til å ligge på ca. 50 gram karbo om dagen og evt litt høyere mot slutten.

Kjenner jeg holder litt igjen, ja. Men prøver å huske på noe Imp sa forrige gang jeg ble gravid (mistet med en gang): Dersom det skulle gå galt, så blir det ikke noe lettere av at du ikke har gledet deg! Så gleder meg litt også!

Takk :klem:

Så bra at du fikk nytte av linken! Rundt 50 kh med en liten økning på slutten høres bra ut! Det burde passe både for deg og babyen :smile:

Lavkarboforlivet
06-07-12, 19:29
Kjenner jeg holder litt igjen, ja. Men prøver å huske på noe Imp sa forrige gang jeg ble gravid (mistet med en gang): Dersom det skulle gå galt, så blir det ikke noe lettere av at du ikke har gledet deg! Så gleder meg litt også!

Takk :klem:

Så bra at du fikk nytte av linken! Rundt 50 kh med en liten økning på slutten høres bra ut! Det burde passe både for deg og babyen :smile:

Det var et meget godt råd fra Imp! Tror det er viktig å kose seg og glede seg også, men skjønner godt følelsen ja... Jeg blir nok akkurat den samme:) Jeg har ikke noen store forhåpninger over å bli gravid i nærmeste fremtid, siden vi ikke har prøvd noe "seriøst" den siste tiden... Så nå venter jeg på Tanta:-) skulle egentlig vært her nå da tror jeg, men kan jo ikke være helt sikker siden jeg ikke har helt kontroll denne syklusen. Da jeg ikke brukte el tester denne syklusen. Har gjort det i alle de andre, men nå gadd jeg bare ikke!
Tror nok det blir strategien for et kommende svangerskap ja, starte på rundt 50 kh og øke litt etterhvert. Det viktigste er jo at en kommende baby har det han/henne trenger, men var så fint det du sa/skrev at du ikke kan forstå at babyen skal ha det så mye bedre med masse karber i kosten:D Når du sier det sånn, så tenker jeg jo det samme.

Klara
06-07-12, 20:58
Det var et meget godt råd fra Imp! Tror det er viktig å kose seg og glede seg også, men skjønner godt følelsen ja... Jeg blir nok akkurat den samme:) Jeg har ikke noen store forhåpninger over å bli gravid i nærmeste fremtid, siden vi ikke har prøvd noe "seriøst" den siste tiden... Så nå venter jeg på Tanta:-) skulle egentlig vært her nå da tror jeg, men kan jo ikke være helt sikker siden jeg ikke har helt kontroll denne syklusen. Da jeg ikke brukte el tester denne syklusen. Har gjort det i alle de andre, men nå gadd jeg bare ikke!
Tror nok det blir strategien for et kommende svangerskap ja, starte på rundt 50 kh og øke litt etterhvert. Det viktigste er jo at en kommende baby har det han/henne trenger, men var så fint det du sa/skrev at du ikke kan forstå at babyen skal ha det så mye bedre med masse karber i kosten:D Når du sier det sånn, så tenker jeg jo det samme.

Det synes jeg også, så prøver å følge det :smile:

Man vet aldri når det skjer! Selv om man har oddsen imot seg kan man bli gravid raskt ;)

Som sagt, så lenge man ikke er i ketose, så tror jeg det burde være greit. Noen viser også til inuittkvinnene som knapt nok spiser en kh i løpet av vinteren, og som har født friske barn i generasjoner. Men best å holde seg på den sikre siden, tenker jeg.

Lavkarboforlivet
06-07-12, 21:28
Det synes jeg også, så prøver å følge det :smile:

Man vet aldri når det skjer! Selv om man har oddsen imot seg kan man bli gravid raskt ;)

Som sagt, så lenge man ikke er i ketose, så tror jeg det burde være greit. Noen viser også til inuittkvinnene som knapt nok spiser en kh i løpet av vinteren, og som har født friske barn i generasjoner. Men best å holde seg på den sikre siden, tenker jeg.

Ja, der sa du noe:-) Men best å være på den sikre siden ja:-) Jeg begynner å lure på om jeg i det hele tatt kan blir gravid.... altså på naturlig måte. Regner med at vi til slutt må gå for IVF eller noe.. Men enn så lenge skjer det ikke så mye, tar det igjen etter sommeren! Får nyte ferien først, og ta opp igjen det etter ferien.
Tror jeg må lage meg lavkarbo vaniljeis igjen snart, er så godt. Har en iskrem maskin jeg kjøpte tidligere i år. Blir jo likedan som soft is, nam nam med jordbær:-) mmmm..

Klara
06-07-12, 22:14
Ja, der sa du noe:-) Men best å være på den sikre siden ja:-) Jeg begynner å lure på om jeg i det hele tatt kan blir gravid.... altså på naturlig måte. Regner med at vi til slutt må gå for IVF eller noe.. Men enn så lenge skjer det ikke så mye, tar det igjen etter sommeren! Får nyte ferien først, og ta opp igjen det etter ferien.
Tror jeg må lage meg lavkarbo vaniljeis igjen snart, er så godt. Har en iskrem maskin jeg kjøpte tidligere i år. Blir jo likedan som soft is, nam nam med jordbær:-) mmmm..

Ja, nå er det jo sommerstengt overalt! Har dere prøvd lenge? Hvis du har noen spørsmål om utredning, nå eller etter sommeren, er det bare å spørre! Har tilegnet meg endel kunnskap om temaet :p

Mm, hjemmelaget is er så godt! Glemte halve ismaskinen på sommerhytta i fjor, og glemte å ta den med sist vi var der. Men neste helg, da blir det is! Uansett vær :lol:

Imp
07-07-12, 00:46
Hei Klara. Så trist å høre at du mistet sist. Og hyggelig å høre at du har spire igjen, jeg krysser fingrene for at skal gå bra med denne babyen. :)

Velkommen til dere andre nye PCOS-ere!

Lavkarboforlivet
07-07-12, 09:22
Ja, nå er det jo sommerstengt overalt! Har dere prøvd lenge? Hvis du har noen spørsmål om utredning, nå eller etter sommeren, er det bare å spørre! Har tilegnet meg endel kunnskap om temaet

Mm, hjemmelaget is er så godt! Glemte halve ismaskinen på sommerhytta i fjor, og glemte å ta den med sist vi var der. Men neste helg, da blir det is! Uansett vær

Vær ingen hindring:p he he he
Ja, det er vel sommerstengt mange steder, og vi føler for å være litt sommerstengt også:D ha ha ha.... Altså ikke tenke for mye på prøvingen nå når vi skal ha fri og ferie;) Begynner på ferie man 16 Juli, men har nå gått sykemeldt allerde siden ca. mindten av Juni... litt kjedelig kan man si. Resulterte i verdens lengste ferie:p Men det har vært ganske kjedelig, siden jeg er en rastløs person! Er vant til å være aktiv på jobben, vant med å være aktiv hjemme og trene utenom jobben. Men var ikke så lett å få det til, når man er sykemeldt for armer og bein....
Godt det finnes andre som deg som man kan spørre om utredning, for her går det tregt med STORE bokstaver.. I fare for å skrive for mye, kan jeg prøve å ta det i korte trekk.. Kutta p pillen høsten 2007, så har vært uten prevansjon siden da. Ante ikke at jeg hadde PCOS, selv om legen da jeg var 16 gav meg p piller for litt slitsom syklus. Legen tok såklart letteste vei, p piller, uten mere sjekk:( Etter kutt av p piller kom kiloene på for alvor, fytti katta... gikk til mange leger da mensen aldri kom, og jeg ble større og større. Ingen hjalp meg... Mulig jeg hadde fått hjelp tidligere om jeg hadde spurt spesifikt om PCO(S)... men jeg visste jo ikke det da... legene burde vel kanskje tenkt i de baner?:confused: Min mor opppfordra meg til å sjekke dette med PCOS, siden min søster har det og plutselig hadde min mor fått vite at det var så arvelig.. Jeg gikk til legen iflor høst, ei ny ei, jeg spurte og hun var sjokka over at jeg ikke hadde fått hjelp før.. Hun henviste på rappen, og ble samtidig imponert over vekttapet mitt som da var på 30 kilo ca. Kom til gyn, han visste om mitt vekttap i forkant, da legen hadde skrevet det. Han krevde 20 kilo til nedover før han ii det hele tatt ville utrede eller hjelpe noe. For jeg MÅTTE ha BMI under 30 for å for eks få pergo sa han... Vi spurte om han kunne sjekke mannen, og litt om andre ting. Han blåste det til sides, sa at mannen min kom han aldeles ikke til å sjekke nå, for jeg var jo altfor stor til å bli gravid nå uansett. Tror du jeg følte meg dum og trakket på eller?? :mad:Han gadd ikke informere noe, han gav meg metformin, som foor øvrig har hjulpet på syklus, heldigvis. Men han gav meg såklart det pga den vekta han dreiv å kjata på!!! Han gav meg laaaaang tid på de 20 kiloene, for dette kom jeg da aldeles ikke til å klare noe fort.... Skulle ikke tilbake før slutten av sep i år sa han.. vel, her sitter jeg og det målet om 20 kilo til nedover er allerede nådd nesten 3 mmnd før tida... For en idiot! I tillegg løy de for oss, for jeg ville egentlig til en kvinnelig gyn... men da vi kom dit sa han til meg mitt i ansiktet mitt at det hadde de ikke der, da måtte vi videre til ålesund! ????? Har fått vite nå i etterkant at de har en dame, men hun har visst forårsaket blodpropp hos ei en gang (har det fra kilden selv). Såå henne vil vi ikke til, kommer nå til å bytte gyn. Har fått tips om en som vist er veldig grei, og hjelper seriøst!! Skal få time dit over sommeren tenker vi:-) Men seriøs hjelp har vi enda ikke fått nei, av det lokale dritt sykehuset! Brukte å være glad for at sykehuset bare lå 15 minutter hjemmefra, men nå er jeg ikke så sikker på om jeg er glad for det lenger... Tenker iallefall med skrekk og gru på å evt føde der, selv om det egentlig er ganske populært å føde der... er vel populært for de som ikke har utfordringer da tenker jeg..

Klara
07-07-12, 11:30
Hei Klara. Så trist å høre at du mistet sist. Og hyggelig å høre at du har spire igjen, jeg krysser fingrene for at skal gå bra med denne babyen. :)

Takk for det, Imp! :smile:

Hvordan går det med deg?

Lavkarboforlivet - Må først og fremst bare si at jeg blir forbannet på dine vegne, og at jeg vet hvordan det føles å ikke få hjelp! For min del var det null interesse fra gyn sin side, men for en fyr dere møtte... :mad: Og så lyve om kvinnelig gyn :eek: Skjønner at dere ikke vil til henne, men ingen grunn til å lyve! Bra dere har funnet en som høres seriøs ut! Det betyr så mye i en sånn prosess å ha noen man stoler på.

Ja, stemmer at PCOS ofte går i samme familie. Forskerne er ikke helt sikre på om det er stort sett arv eller om det stort sett miljø som spiller inn, jeg tror nok det er litt av begge. Legen burde ha utredet deg da du kom inn som 16-åring, men mange fastleger vet desverre for lite om PCOS. Og de burde i hvert fall ha skjønt det da du raste opp i vekt etter å ha sluttet på p-pillen, det er jo et typisk tegn!

Bra at metformin har hjulpet deg! Det har nok hjulpet til med nedgangen også, og nedgangen hjelper til med å stabilisere syklusen igjen. Det er en positiv spiral. Du har jo vært kjempeflink som har gått ned så mye og så raskt, og jo mer du nærmer deg normal vekt, desto bedre vil kroppen klare å regulere seg selv. Har du forresten blitt utredet for insulinresistens? Med glukosebelastning og c-peptid? Hvis ikke kan fastlegen hjelpe deg med dette!

Kjedelig å være sykemeldt! Håper du kommer deg raskt! :klem:

Lavkarboforlivet
07-07-12, 15:21
Takk for det, Imp! :smile:

Hvordan går det med deg?

Lavkarboforlivet - Må først og fremst bare si at jeg blir forbannet på dine vegne, og at jeg vet hvordan det føles å ikke få hjelp! For min del var det null interesse fra gyn sin side, men for en fyr dere møtte... :mad: Og så lyve om kvinnelig gyn :eek: Skjønner at dere ikke vil til henne, men ingen grunn til å lyve! Bra dere har funnet en som høres seriøs ut! Det betyr så mye i en sånn prosess å ha noen man stoler på.

Ja, stemmer at PCOS ofte går i samme familie. Forskerne er ikke helt sikre på om det er stort sett arv eller om det stort sett miljø som spiller inn, jeg tror nok det er litt av begge. Legen burde ha utredet deg da du kom inn som 16-åring, men mange fastleger vet desverre for lite om PCOS. Og de burde i hvert fall ha skjønt det da du raste opp i vekt etter å ha sluttet på p-pillen, det er jo et typisk tegn!

Bra at metformin har hjulpet deg! Det har nok hjulpet til med nedgangen også, og nedgangen hjelper til med å stabilisere syklusen igjen. Det er en positiv spiral. Du har jo vært kjempeflink som har gått ned så mye og så raskt, og jo mer du nærmer deg normal vekt, desto bedre vil kroppen klare å regulere seg selv. Har du forresten blitt utredet for insulinresistens? Med glukosebelastning og c-peptid? Hvis ikke kan fastlegen hjelpe deg med dette!

Kjedelig å være sykemeldt! Håper du kommer deg raskt! :klem:

Tusen takk :klem:
Har tatt noen blodprøver, men ikke fått en dritt info fra noen om hvordan jeg lå an der.... useriøst!! Men jeg tror nok at jeg var ganske hardt rammet når det kom til insulinet, for jeg hadde INGEN mens/syklus da jeg levde høykarbo... Når jeg begynte fast med lavakrbo i jan 2011, fikk jeg mensen ca. hver 3 mnd... evig lang syklus kan man si:eek:
Men da jeg begynte på metformin desember ifjor, har mensen vært ganske stabil på en syklus på 35 dager. Så det som gjorde susen for syklusen var tydeligvis metformin i komb med lavkarbo mat:) Det skjedde umiddelbart forbedring:-)
Ja, lokalsykehuset her har vært helt bånn i bøtta, men veien går videre! Heldigvis!
Jeg har hørt noe om at PCOS er arvelig belastet, men at det kommer fra et gen fra faren? Aner ikke helt dette her jeg, men har hørt det.. og har en jente det av barna, får som regel de andre jentene det også? Er bare noe jeg har hørt, så aner ikke om det er noe i det:D?

Klara
08-07-12, 09:53
Har tatt noen blodprøver, men ikke fått en dritt info fra noen om hvordan jeg lå an der.... useriøst!! Men jeg tror nok at jeg var ganske hardt rammet når det kom til insulinet, for jeg hadde INGEN mens/syklus da jeg levde høykarbo... Når jeg begynte fast med lavakrbo i jan 2011, fikk jeg mensen ca. hver 3 mnd... evig lang syklus kan man si:eek:
Men da jeg begynte på metformin desember ifjor, har mensen vært ganske stabil på en syklus på 35 dager. Så det som gjorde susen for syklusen var tydeligvis metformin i komb med lavkarbo mat:) Det skjedde umiddelbart forbedring:-)
Ja, lokalsykehuset her har vært helt bånn i bøtta, men veien går videre! Heldigvis!
Jeg har hørt noe om at PCOS er arvelig belastet, men at det kommer fra et gen fra faren? Aner ikke helt dette her jeg, men har hørt det.. og har en jente det av barna, får som regel de andre jentene det også? Er bare noe jeg har hørt, så aner ikke om det er noe i det:D?

Bare en blodprøve kan ikke fortelle deg om du er insulinresistent, du må være fastende og ta en glukosebelastning (drikke masse sukkervann), og samtidig ta en blodprøve, c-peptid. Synes du skal be fastlegen om å få tatt en slik test ;)

Så bra at syklusen har begynt å stabilisere seg, og at den har blitt betraktlig kortere!

Jeg har ikke lest noen konkrete beviser på at det kun er arvelig, så aner ikke :)

Cho
08-07-12, 10:35

Vet ikke om det stemmer, men jeg har hørt at man kan få eggløsning av å gå på metformin. Og jeg har også hørt at mange kvinner får regelmessig mens når de går på metformin, men med en gang de slutter å gå på metformin vil problemene vende tilbake.
Det jeg vil frem til er kanskje du er en av de heldige som blir gravide på egenhånd og ikke trenger assiert befruktning om det ikke ligger noe annet bakgrunn at dere må ha det. (ikke at det er noe galt å trenge assiert beefruktning for å bli foreldre, men jeg har forstått at det er en lang prosess både fysisk og psykisk hos kvinner....)
Men veldig bra at du har fått regelmessig menstrasjon.
Ellers er jeg enig med Klara jeg syns også du skal be fastlegen om å ta en glukosebelastning, samtidig en blodprøve og c-peptid.

Lavkarboforlivet
08-07-12, 10:54
:)Vet ikke om det stemmer, men jeg har hørt at man kan få eggløsning av å gå på metformin. Og jeg har også hørt at mange kvinner får regelmessig mens når de går på metformin, men med en gang de slutter å gå på metformin vil problemene vende tilbake.
Det jeg vil frem til er kanskje du er en av de heldige som blir gravide på egenhånd og ikke trenger assiert befruktning om det ikke ligger noe annet bakgrunn at dere må ha det. (ikke at det er noe galt å trenge assiert beefruktning for å bli foreldre, men jeg har forstått at det er en lang prosess både fysisk og psykisk hos kvinner....)
Men veldig bra at du har fått regelmessig menstrasjon.
Ellers er jeg enig med Klara jeg syns også du skal be fastlegen om å ta en glukosebelastning, samtidig en blodprøve og c-peptid.

Takk for svar Cho:klem:
Og nå stiller jeg sikkert et dumt spørsmål, men hva er c-peptid? :-)
Jeg hadde IKKE eggløsning før, det vet jeg med sikkerhet. De gangene jeg fikk mensen før spotta jeg ALLTID fra en uke før mensen skulle komme. Slo aldri feil, var bare kluss. Men det skjedde umiddelbart etter at jeg startet med metformin i tillegg til lavkarbo at syklusen ble noenlunde stabil på 35 dager. I tillegg får jeg positive eggløsningstester når jeg tester etter det, og de gangene jeg har testet etter eggløsning kommer mensen akkurat 14 dager etterpå, og det UTEN spotting! :-) Har nå mensen i 4-5 dager, har aldri opplevd den "luksusen" før, i en naturlig syklus:D
I tillegg så får jeg jo eggløsning-slim, og andre symptomer på eggløsning når jeg har det. Så jeg er ganske sikker på at jeg har det.. Men det som er litt kjipt er at eggløsning av og til er MEGET smertefull! Det kan være så vondt at jeg bare må ligge rett ut til det gir segdet værste... Klarer ikke å tenke eller bevege meg de gangene det er skikkelig ille..
Venter på mensen i disse dager, trodde den skulle komme fredag jeg... Men jeg er usikker, siden jeg selfølgelig ikke testa etter eggløsning denne mnd.. Men har en mistanke til at jeg ikke skal ha mensen før idag eller imorgen, så jeg venter enda spent. Er allefall ikke gravid,for jeg har testa:D
Kunne ønske at vi kunne fått bekrefta at mannen min er godkjent, og at jeg har for eks åpne eggledere og at alt annet er ok med meg, at det "bare" er PCOS`en som er hinderet. Skal bestilles time hos en ny gyn til etter sommeren, som jeg håper vil ta oss mere seriøst:)
Hadde egentlig passa veldig fint for oss å iallefall blitt gravide til nyttår eller like over nyttår. men uansett når det skjer blir vi glade... Hele familien er så spente også, de vil jo så gjerne at vi skal klare dette snart. Men etter snart 5 år uten prevansjon er det liksom litt blandende følelser ute og går. Men kan vel bare trekke vekk alle de årene, siden det ikke var "vits" å prøve da....Først nå det siste halve året at det har vært vits, så får heller se fremover. Lavkarbo har iallefall gjort utrolig mye for meg, både vektmessig og helsemessig!:)

Klara
09-07-12, 16:26
Flott artikkel (http://www.soulcysters.net/showthread.php/211382-Alternative-treatments-for-TYPE-1-and-TYPE-2-PCOS) om PCOS!

Ikke helt enig i alt, men gir en god innføring i de to forskjellige typene og mulige årsaker!

Cho
10-07-12, 11:58
Lavkarboforlivet: Vet ikke helt hva C-peptid er for noe faktiskt, fikk bare beskjed av gynekologen min at jeg burde ta det pga overvektig. Tok masse andre blodprøver også for å sjekke om alt skulle være slik det skulle.
Så vidt jeg vet har det noe med insulin å gjøre, men noen her inne kan gi et mye bedre svar enn meg.

Klara: Takk for linken. Stod mye bra der!

Klara
10-07-12, 12:51
Fra helsebiblioteket.no (http://www.helsebiblioteket.no/Retningslinjer/Diabetes/14.+Laboratorieanalyser/14.4+C-peptid)

Måling av C-peptid gir et uttrykk for egenproduksjon av insulin. Verdier under 0,2-0,3 nmol/l (2-300 pmol/l) er uttrykk for alvorlig insulinmangel, og ses vanligvis ved type 1-diabetes. Målinger ved type 2-diabetes kan hjelpe i vurderingen av restproduksjon av insulin. Forhøyede fastende verdier (>1,4 nmol/l eller 1400 pmol/l) i norsk befolkning med gjennomsnittlig KMI på 27 kg/m2, kan tyde på insulinresistens. Dag til dag-variasjonene av fastende C*-peptid er betydelige (20-30 %). Stigning på mindre enn 0,5 nmol/l (500 pmol/l) to timer etter karbohydratholdig måltid betyr uttalt insulinmangel og kan indikere behov for insulinbehandling, mens stigning på mindre enn 1 nmol/l (1000 pmol/l) indikerer relativ insulinmangel (185).

;)

Carisma
10-07-12, 15:04
Klara: Jeg kjenner meg så igjen i det med å slite med hva man orker å spise! Og jeg visste jo ikke at jeg var gravid heller, så jeg levde på kaffe :o to råd: Hold deg unna lightprodukter (aspartam og for tidlig fødsel.... kan ikke utelukke det for min del), og kjøp ingefærtabletter! Jeg var ikke kvalm så jeg spydde, men jeg var ekstremt uvel hele tida, sånn rett før man blir kvalm følelse. Og de reddet meg virkelig!

Carisma
10-07-12, 15:05
Noen som har opplevd at vanndrivende tabletter trigger mensen?
Jeg har hatt mens bare en gang siden graviditeten, for trekvart år siden. Så tok jeg en vanndrivende tablett mamma hadde, og dagen etter satte mensen i gang! (Selvfølgelig første feriedagen da...) Tilfeldig?

Klara
10-07-12, 15:50
Klara: Jeg kjenner meg så igjen i det med å slite med hva man orker å spise! Og jeg visste jo ikke at jeg var gravid heller, så jeg levde på kaffe :o to råd: Hold deg unna lightprodukter (aspartam og for tidlig fødsel.... kan ikke utelukke det for min del), og kjøp ingefærtabletter! Jeg var ikke kvalm så jeg spydde, men jeg var ekstremt uvel hele tida, sånn rett før man blir kvalm følelse. Og de reddet meg virkelig!

Takk for gode råd! :smile: Har faktisk unngått å kjøpe lightprodukter, for det har føltes helt galt ift den lille. Men da skal jeg i hvert fall passe på det! Ingefærtabletter skal skaffes! Bruker Sea band, og det hjelper litt, men ikke når jeg er veldig sliten. Samme her, har ikke kastet opp (enda), men skikkelig uvel!

Hm, har ikke tatt noe vanndrivende før, så aner ikke.

Lavkarboforlivet
11-07-12, 11:41
Fra helsebiblioteket.no (http://www.helsebiblioteket.no/Retningslinjer/Diabetes/14.+Laboratorieanalyser/14.4+C-peptid)

;)

Takk takk, Klara:-)
Jeg mener at det er blitt tatt slike prøver av meg, de tok iallefall blodprøver av flere slag! Men har aldri fått noe ordentlig svar egentlig på det, gyn hadde fått sendt over info ifra legekontoret og kanskje han satt med svar på de prøvene??? For han sa at han kom til å gi meg metformin uansett om jeg tok den gynekologiske undersøkelsen eller ikke hos han.... Mulig fordi han hadde svar på prøvene?? Aner ikke jeg, men jeg ville egentlig ha en kvinnelig gyn så det ble mye rot på den første timen og forvirrelse:-) Tror han brukte den "du må ikke ta undersøkelsen" som omvendt psykologi, slik at jeg skulle ta den:-P ha ha ha:-) Uansett skal jeg ikke tilbake dit, dritt oppfølging der vil jeg si:-) Virker iallefall som om insulin nivået mitt er noenlunde ok nå, etter metformin oppstart. Det har iallefall hjulpet 100% på min syklus, som er stabil og fin.
For har ikke det en del med insulinet å gjøre? Hvordan går det med deg Klara? ;)

Klara
11-07-12, 12:01
Takk takk, Klara:-)
Jeg mener at det er blitt tatt slike prøver av meg, de tok iallefall blodprøver av flere slag! Men har aldri fått noe ordentlig svar egentlig på det, gyn hadde fått sendt over info ifra legekontoret og kanskje han satt med svar på de prøvene??? For han sa at han kom til å gi meg metformin uansett om jeg tok den gynekologiske undersøkelsen eller ikke hos han.... Mulig fordi han hadde svar på prøvene?? Aner ikke jeg, men jeg ville egentlig ha en kvinnelig gyn så det ble mye rot på den første timen og forvirrelse:-) Tror han brukte den "du må ikke ta undersøkelsen" som omvendt psykologi, slik at jeg skulle ta den:-P ha ha ha:-) Uansett skal jeg ikke tilbake dit, dritt oppfølging der vil jeg si:-) Virker iallefall som om insulin nivået mitt er noenlunde ok nå, etter metformin oppstart. Det har iallefall hjulpet 100% på min syklus, som er stabil og fin.
For har ikke det en del med insulinet å gjøre? Hvordan går det med deg Klara? ;)

Du kan sikkert få orden i dette når du bytter gyn, og får papirene fra forrige sted sendt over. Som sagt skal glukosebelastning og c-peptid måles fastende, og tas derfor gjerne sammen. Du ville ha husket om du har tatt glukosebelastning, for du skal drikke mye, skikkelig søt drikke, og vente på stedet leenge.

Går bra her, kvalm og sliten :p

Lavkarboforlivet
11-07-12, 20:59
Du kan sikkert få orden i dette når du bytter gyn, og får papirene fra forrige sted sendt over. Som sagt skal glukosebelastning og c-peptid måles fastende, og tas derfor gjerne sammen. Du ville ha husket om du har tatt glukosebelastning, for du skal drikke mye, skikkelig søt drikke, og vente på stedet leenge.

Går bra her, kvalm og sliten :p

Huff, en av gledene med å være gravid:p Jeg har tenkt på det flere ganger, at jeg skulle tatt imot symptomene med glede, bare vi hadde fått det til:D Men det er jo sikkert litt slitsomt kan jeg tenke meg, men fin tid å bli dullet ekstra med;)
Oj..... da har jeg garantert ikke tatt det. Jeg har fått utrolig dårlig info under hele greiene. Fikk bekreftet at jeg hadde PCOS og det var stort sett det... ved siden av å få en kraftig leksjon i at vekta mi måtte bli mye bedre. Det var det hele egentlig... Så her har vi fått mye informasjon du:p
Har tro på at vi får bedre opplegg når vi får bytta:)

Imp
13-07-12, 21:49
Klara: Det går fint med meg, hyggelig at du spør! :D

Sliter med å holde vekta pluss å få den ned på det nivået jeg vil. Jeg kan ikke skeie ut en gang nå og da. Det sklir bare ut. Har satt meg et mål nå, null høykarboutskeielser noen gang på åtte uker, kun egenkontrollert på lørdagskvelden,og da bare lavkarbo (typ hjemmelagd sjokolade e.l). Det skal liksom ingenting før jeg går opp i vekt! Er på tredje uka nå, veide 75 ved start og skal ikke veie før de åtte ukene er omme.
PCOSen merker jeg lite til, syns til og med den ekstra hårveksten, som jeg ikke har så mye av, er blitt litt mindre. Var vel mest merkbart på lårene. Kviser i ansiktet som jeg alltid hadde før, er borte, huden er veldig fin. Mensen er nøyaktig og varer bare et par-tre dager (pga kobberspiral), så det er jo helt herlig. Ellers har jeg det storartet, i skrivende øyeblikk ligger jeg på magen i teltet i hagen med to barn sovende på begge sider. <3

MB81
02-08-12, 21:11
Hei, jeg har nettopp fått diagnosen PCOS og fant tilfeldigvis dette forumet mens jeg drev å googlet rundt.

Har gått å følt at det har vært noe galt med kroppen en stund, mistet mensen og la på meg ca 10 kg etter at jeg sluttet med p-piller og det samtidig som jeg trente til halv maraton, sprang ei mil 4 ganger i uka + holdt streng kontroll på kaloriene. Jeg har vært så frustrert og til tider deprimert over manglende vektnedgang og følelsen av at alt jeg gjør er håpløst. Det er derfor en lettelse å nå endelig ha fått en diagnose, et svar på hva som er galt. Selv om jeg ikke er glad for å ha PCOS så er jeg glad fordi jeg ser hva dere andre skriver og jeg øyner et håp. Jeg har nå større tro en noen gang på at jeg skal klare å ta av de kiloene som plutselig dumpet på meg... Jeg skjønner at jeg også kanskje er en av de mer heldige med denne sykdommen, jeg har kanskje bare 5-10 kg for mye og har sluppet unna kviser og hårvekst(så langt) bank i bordet. Men den følelsen jeg har i kroppen, hele tiden smådeprimert , ukonsentrert tiltaksløs... det er det verste. Er det noen av dere andre som merker noe til det?

Om 2 uker skal jeg til Gyn igjen for kontroll. Da vet jeg at han kommer til å tilby meg resept på p-piller. Jeg har ikke planer om å bli gravid med det første, men like vel så ønsker jeg ikke å starte på kunstige hormoner... Føler på en måte at det kan være dem som har forårsaket tilstanden i utgangspunktet, uten at jeg kan være helt sikker på det selvsagt...

Vet at jeg med et lavkarbo kosthold kan styre insulinet, men hva med østrogennivåene mine som er alt for lave og de andre kjønnshormonene som er i ubalanse, vil disse også normalisere seg på et lavkarbo kosthold? Noen som har erfaring med dette? Er det noen som har begynt på p-piller her og som kan dele sine opplevelser med det? Hva gjorde det med symptomer som overvekt, depresjon og konsentrasjon f.eks?

Klara
03-08-12, 08:19
Hei, jeg har nettopp fått diagnosen PCOS og fant tilfeldigvis dette forumet mens jeg drev å googlet rundt.

Har gått å følt at det har vært noe galt med kroppen en stund, mistet mensen og la på meg ca 10 kg etter at jeg sluttet med p-piller og det samtidig som jeg trente til halv maraton, sprang ei mil 4 ganger i uka + holdt streng kontroll på kaloriene. Jeg har vært så frustrert og til tider deprimert over manglende vektnedgang og følelsen av at alt jeg gjør er håpløst. Det er derfor en lettelse å nå endelig ha fått en diagnose, et svar på hva som er galt. Selv om jeg ikke er glad for å ha PCOS så er jeg glad fordi jeg ser hva dere andre skriver og jeg øyner et håp. Jeg har nå større tro en noen gang på at jeg skal klare å ta av de kiloene som plutselig dumpet på meg... Jeg skjønner at jeg også kanskje er en av de mer heldige med denne sykdommen, jeg har kanskje bare 5-10 kg for mye og har sluppet unna kviser og hårvekst(så langt) bank i bordet. Men den følelsen jeg har i kroppen, hele tiden smådeprimert , ukonsentrert tiltaksløs... det er det verste. Er det noen av dere andre som merker noe til det?

Om 2 uker skal jeg til Gyn igjen for kontroll. Da vet jeg at han kommer til å tilby meg resept på p-piller. Jeg har ikke planer om å bli gravid med det første, men like vel så ønsker jeg ikke å starte på kunstige hormoner... Føler på en måte at det kan være dem som har forårsaket tilstanden i utgangspunktet, uten at jeg kan være helt sikker på det selvsagt...

Vet at jeg med et lavkarbo kosthold kan styre insulinet, men hva med østrogennivåene mine som er alt for lave og de andre kjønnshormonene som er i ubalanse, vil disse også normalisere seg på et lavkarbo kosthold? Noen som har erfaring med dette? Er det noen som har begynt på p-piller her og som kan dele sine opplevelser med det? Hva gjorde det med symptomer som overvekt, depresjon og konsentrasjon f.eks?

Velkommen hit :smile:

Det er ikke noen hyggelig beskjed å få, at man har PCOS, men det er bedre å vite hvorfor kroppen er på tur :ja:

Har legen sagt noe om det er type 1 eller type 2 du har? Har du fått utredet insulinresistens?

Jeg fikk min diagnose i forbindelse med ufrivillig barnløshet, og har naturlig nok ikke prøvd p-piller. Vet det er noen få kilder som peker på p-pillebruk som en mulig årsak til hormonforstyrrelsen, men de fleste mener vel at p-pillene bare holder igjen hormonubalansen, og at mange derfor opplever plutselige symptomer etter p-pilleslutt.

Så vidt jeg vet har ikke lavkarbo gjort hormonbildet mitt bedre. Jeg har PCOS type 2. Jeg har heller ikke hatt problemer med overvekt, selv om jeg de siste årene la på meg litt rundt livet. Men det som har blitt bedre er energinivået og fravær av blodsukkerfall som jeg slet med det siste året før lavkarbo, i tillegg til kviser som har blitt borte. Depresjon ser ut til å følge PCOS. For meg har det også hengt sammen med den ufrivillige barnløsheten, så vanskelig for meg å uttale meg om noen bedring der.

Ikke så mye hjelp, desverre :o

Lykke til!

Cho
04-08-12, 14:03
Velkommen hit MB81:blomster:

MB81
05-08-12, 10:26
Velkommen hit :smile:

Det er ikke noen hyggelig beskjed å få, at man har PCOS, men det er bedre å vite hvorfor kroppen er på tur :ja:

Har legen sagt noe om det er type 1 eller type 2 du har? Har du fått utredet insulinresistens?

Jeg fikk min diagnose i forbindelse med ufrivillig barnløshet, og har naturlig nok ikke prøvd p-piller. Vet det er noen få kilder som peker på p-pillebruk som en mulig årsak til hormonforstyrrelsen, men de fleste mener vel at p-pillene bare holder igjen hormonubalansen, og at mange derfor opplever plutselige symptomer etter p-pilleslutt.

Så vidt jeg vet har ikke lavkarbo gjort hormonbildet mitt bedre. Jeg har PCOS type 2. Jeg har heller ikke hatt problemer med overvekt, selv om jeg de siste årene la på meg litt rundt livet. Men det som har blitt bedre er energinivået og fravær av blodsukkerfall som jeg slet med det siste året før lavkarbo, i tillegg til kviser som har blitt borte. Depresjon ser ut til å følge PCOS. For meg har det også hengt sammen med den ufrivillige barnløsheten, så vanskelig for meg å uttale meg om noen bedring der.

Ikke så mye hjelp, desverre :o

Lykke til!
Hei Klara,

Takk for velkomsten:)

Nei, Legen har ikke sagt noe om hvilken type jeg har, ei heller tatt noen insulintest. Slik jeg har forstått det så er det i hovedsak insulinresistensen som skiller de to fra hverandre? Skal spørre om det når jeg er til kontroll. Men er det noe poeng å måle insulinnivået når jeg går på lavkarbo? Kan jeg f.eks, bare spise masse karbohydrat kvelden før jeg skal ta prøven for å få riktig bilde av hvordan kroppen hondterer insulinet?

Mener å ha lest et sted at et forhøyet insulinnivå forårsaker lavere verdier av SGBH som igjen fører til økt utskillelse av fritt testosteron og lavere østradiol... så da skulle man tro at det kunne være mulig å reversere dette ved å gjøre noe med insulinet... men dette er bare synsing... Uansett, dersom man ikke er insulinresistent så er det kanskje ikke så mye å gjøre...

Har du prøvd ut forskjellige kostholdsfilosofier? Og i tilfelle hvilke har du syntes at har fungert best for deg?
Synd å høre om barnløsheten, skjønner at det kan bidra til depresjon. Håper at lykken vil smile til deg og at du får alle de barna du ønsker deg :)

MB81
05-08-12, 10:27
Velkommen hit MB81:blomster:

Tusen takk Cho :)

Klara
06-08-12, 15:56
MB81 - Det legen min sa til meg var at type 1 i all hovedsak skyldes overvektighet, som svært ofte kommer av insulinresistens, mens type 2 kommer av... noe annet.

Hvordan du skal få testet insulinnivået på lavkarbo vet jeg ikke. Spør legen eller her inne på et mer åpen del av forumet ;)

Ja, men tror det er flere ting som henger sammen her, som ikke nødvendigvis bare stammer fra høyt insulin. Vet bl.a. at type 2 har høyere LH gjennom hele syklusen enn type 1, uten at jeg har lest noe om hvorfor. Og selv om jeg hadde levd på lavkarbo et år reagerte jeg akkurat slik en PCOS type 2 reagerer på IVF :o Men dette vet jeg lite om, det er ikke skrevet så mye (som jeg har funnet, i hvert fall) om årsaker og prosesser.

Siden jeg ikke skulle noe nevneverdig ned i vekt, og var mest opptatt av god helse og stabil kropp startet jeg med LCHF, og har holdt meg til det siden. Da vet jeg at jeg får i meg masse vitaminer og mineraler, det er enkelt å leve med og lett for samboer å spise det samme. Jeg liker ikke å være i ketose, så har holdt meg høyt nok i karbohydratene til å unngå det. Med dette kostholdet synes jeg kroppen fungerer fint.

Tusen takk! Er gravid i uke 11 nå etter siste IVF-forsøk, og krysser fingrene for at det holder hele veien! :love:

Lulupus
30-08-12, 04:10
Heihei, jenter!

Phu, har lest gjennom alle 17 sidene jeg. Tok tid, men har tilegnet meg veldig mye nyttig kunnskap, smilt en god del og felt noen tårer. Har også fått både håpet enda høyere opp, samtidig som jeg på en måte gruer meg litt til hele prosessen med å få barn, men det er for min del lenge til enda.

Jeg fikk vite jeg hadde PCOS i slutten av mai og så på dette som både en velsignelse og en forbandelse. Velsignelse fordi jeg endelig visste hva som var galt og jeg endelig visste hvordan jeg skulle forholde meg til ting. Men samtidig var det litt mindre greit, fordi jeg hadde brukt så mange år på faktisk bli glad i kroppen min etter mange år med mobbing fordi jeg alltid var størst i klassen.

Jeg har lagt på meg helt siden jeg fikk mensen i 7 klasse og alltid hatt ekstra med hår overalt. Etter noen år mistet jeg vel egentlig mensen også, og om den kom innom en tur var det gjerne to ganger i året i 5min om gangen. Fikk alltid høre jeg var sinnsykt heldig, men for meg var det et slit fordi jeg aldri visste hva som var galt med meg.

Nå har jeg prøvd ut lavkarbo i ca to uker og idag blødde jeg endelig litt. Var bare nok en "fem minutters runde", men det er i mine øyne fantastisk, faktisk. Føler jo kroppen er bedre.

Har vel egentlig hatt lavkarbomiddager helt siden juni. Men er ikke før nå at alle måltider er lavkarbo og at godteri er borte. Samboeren er også med, han sier han støtter meg uansett hva.

Håper jeg er velkommen og at vi kan skravle masse! :-)

Cho
30-08-12, 05:40
Velkommen hit, Lulupus:blomster:

Klara
30-08-12, 07:43
Velkommen, Lulupus!

Det med barn kan være lett også, ikke alle med PCOS som sliter. Og dersom det skulle bli vanskelig er det mye god hjelp å få, så ikke bekymre deg. Men ikke vent for lenge med å søke hjelp heller, dersom det tar tid, når den tid kommer!

Så bra at du har en støttende samboer! Det er viktig! :smile:

Lulupus
30-08-12, 15:53
Tusen takk jenter :)

Ja, kan nok hende det går smertefritt for meg også, blir nok en veldig spennende tid. Men uansett hvor verpesjuk jeg er for tiden, så må jeg nok vente littegrann til, hehe. Nå står fokus på vekten og mensen enn så lenge ;-)

Også lurer samboeren min på en ting jeg ikke helt vet hvordan jeg skal svare på. Hvis det står bakpå brødet at det inneholder 34 karbohydrater men at bare 4 av disse er sukkerarter, hvilket tall skal man da ta hensyn til?

Klara
30-08-12, 16:05
Ang brød, og alle andre innholdsfortegnelser, så er karbohydrater karbohydrater uansett om det er sukkerarter eller ikke. For kroppen omdanner alle karbohydrater til glykose, som gjør at blodsukkeret stiger raskt. Altså: hvis brødet inneholder 34 kh innkludert 4 sukkerarter, så er det 34 du skal ta hensyn til :)
(hvis jeg husker dette feil, rett på meg!)

Klara
30-08-12, 16:06
...

Det eneste unntaket er visse sukkeralkoholer, som kroppen ikke alltid tar opp. Men i vanlige matvarer gjelder det jeg sa over ;)

Lulupus
30-08-12, 17:11
Ang brød, og alle andre innholdsfortegnelser, så er karbohydrater karbohydrater uansett om det er sukkerarter eller ikke. For kroppen omdanner alle karbohydrater til glykose, som gjør at blodsukkeret stiger raskt. Altså: hvis brødet inneholder 34 kh innkludert 4 sukkerarter, så er det 34 du skal ta hensyn til :)
(hvis jeg husker dette feil, rett på meg!)

Ahh, supert, da forsto man det :-) Da er jo faktisk den 70% sjokoladen min en dårlig sak også da.. Hmm, må finne slik sjokolade med mindre karbohydrater jeg da :)

Klara
30-08-12, 18:28
Ahh, supert, da forsto man det :-) Da er jo faktisk den 70% sjokoladen min en dårlig sak også da.. Hmm, må finne slik sjokolade med mindre karbohydrater jeg da :)

Men, til sjokoladens forsvar, så spiser man jo ikke så mye sjokolade som man spiser av en middagsrett, for eksempel. Så vurder totalinntaket også ;)

Lulupus
31-08-12, 01:04
Ja, der sa du noe! :eek: :D

Vet du om noen mørke sjokolader med lavt innhold av Kh?

Ziltoidia
31-08-12, 01:59
'Lindt excellence 85% cocoa' har 15 gram karbo (kan fås på Meny, Ica og Mega så vidt jeg vet) og 90% har 14g (men den har jeg ikke funnet i Norge enda). Den med 99% kakao har 4 gram karbo, men den har jeg aldri sett i noen butikk.

Også er det 'Freia Premium 86% cocoa' med 19 gram karbo per 100 g.

Klara
31-08-12, 12:03
De Ziltoidia nevner ser bra ut, sjekk hyllene i butikken din for gode sjokolader! :smile:

Lulupus
31-08-12, 14:09
'Lindt excellence 85% cocoa' har 15 gram karbo (kan fås på Meny, Ica og Mega så vidt jeg vet) og 90% har 14g (men den har jeg ikke funnet i Norge enda). Den med 99% kakao har 4 gram karbo, men den har jeg aldri sett i noen butikk.

Også er det 'Freia Premium 86% cocoa' med 19 gram karbo per 100 g.

Supert! Tusen takk :-) Da skal jeg kikke :-)

Klara
01-10-12, 09:35
Hei hei, Cho :smile:

Ser på signaturen din at det er startskudd i dag! Bra prosjekt, heier på deg! :heia:

Her går det høyt i karbene, mye brød og sånn fremdeles. Men har et håp og en plan om å spise litt mer lavkarbo nå. Er i rimelig stusselig form om dagen, kanskje det kan bidra til å få meg opp på bena igjen.

Klara
01-10-12, 19:55
Klart jeg gjør :klem:

Har vært hos legen i dag, skal ta en haug blodprøver, så får vi se om det finnes svar der. Det blir sikkert bedre, enten snart eller om en 20 ukers tid :D

Cho
02-10-12, 00:00
Klart jeg gjør :klem:

Har vært hos legen i dag, skal ta en haug blodprøver, så får vi se om det finnes svar der. Det blir sikkert bedre, enten snart eller om en 20 ukers tid :D

Tenk at du snart er halvveis i svangerskapet:heia:
Syns ikke det var så lenge siden du fortalte oss at du var gravid igjen, og dere hadde klart å lykkes på 2ivf forsøk hos dere.

Klara
02-10-12, 09:17
Ja, tiden har jammen gått fort! :klem:
Det vil du merke når du blir gravid! :smile:

Cho
02-10-12, 10:41
Ja, tiden har jammen gått fort! :klem:
Det vil du merke når du blir gravid! :smile:

Syns tiden går fort sånn uansett jeg, men det vil sikkert gå fortere den gangen jeg blir gravid.

Dolmina
06-10-12, 07:56
Hei, jeg håper det er plass til en til i skravlingen her. Jeg er på dag 3 på lavkarbo nå. Vi har vært uten p piller i 15 mnd nå og jeg har fått påvist pcos. Har fått resept på met også. Håper inderlig jeg klarer og endre livsstilen til lavkarbo og at det er det som skal til. Vi ønsker oss så en liten en. Hvor strenge er dere med frukt og bær? :-)

Dolmina
06-10-12, 21:50
Selvsagt er det plass til en til, velkommen skal du være!

Jeg tror du klarer å endre livsstilen til lavkarbo hvis man er innstillt til det! Jeg har trynet gang på gang, men jeg har klart å reise meg opp igjen, og nå har jeg begynt igjen på lavkarbo (ketogent) fant ut det var på tide å ta meg selv i nakken for å spise meg frisk av pcos, gå ned i vekt og ikke minst for å prøve å bli gravid.
Bra du allerede er på dag3 på lavkarbo! Hva slags filosofi følger du?
Nå for tiden spiser jeg verken frukt eller bær det er fordi jeg vil heller at karbohydrater skal komme fra grønnsaker.
Da jeg ikke spiste ketogent spiste jeg gjerne bær som regel i smoothie eller bare en liten skål blandet med tyrkiskyoghurt og kanskje litt frøblanding hadde jeg også i, men noen ganger spiste jeg bare bær slik som de var nesten som lørdagsgodt.
Spiste sjelden frukt fordi det trigget søthungeren min, men de få gangene jeg spiste frukt spiste jeg alltid litt protein ved siden av fordi jeg følte det dempet søthungeren min.

Ønsker deg lykke til med å få en liten en og håper lavkarbo skal til for at du skal bli gravid.

Hei, takk for det! Jeg prøver meg på LCHF, så får jeg se hvordan det går. Litt tøft å legge om nå i starten, men jeg håper det blir en vane etterhvert. :-) har du vært gravid tidligere? Har du fått i gang eggløsning etter omlegging til lavkarbo?

Cho
07-10-12, 09:12
Hei, takk for det! Jeg prøver meg på LCHF, så får jeg se hvordan det går. Litt tøft å legge om nå i starten, men jeg håper det blir en vane etterhvert. :-) har du vært gravid tidligere? Har du fått i gang eggløsning etter omlegging til lavkarbo?

Hei igjen!
Tror det er alltid tøft å legge om i begynnelsen, men det blir nok en vane etterhvert så jeg ønsker deg lykke til med å prøve deg på LCHF.

Jeg har ikke fått eggløsning etter jeg la om til lavkarbo, men jeg tror det skyldes at jeg har vært av og på, og fordi jeg er ganske så overvektig.
Men som sagt er det bare noe jeg tror, vetikke om det er grunnen!
Nå finnes det annet hjelp å få og det er også viktig å huske mener jeg om ikke lavkarbo fungrer.
Mener det er også viktig at lavkarbo er ingen mirakelkur det er ikke alle som får eggløsning eller blir gravide når de legger om til lavkarbo, men det er verdt å prøve å legge om lavkarbo.
Lavkarbo er bra for mange ting! Det har jeg merket.

Klara
07-10-12, 10:49
Velkommen hit, Dolmina :blomster:

Signerer Cho, jeg :smile:

jeg spiser LCHF selv (vel, ikke akkurat nå, men til vanlig). Var litt vanskelig i starten, men enkelt og greit når jeg først forsto prinsippene. Bær holder jeg ikke særlig igjen på, men passer på å spise det sammen med fett og proteiner. Min favoritt er pisket krem med bær og nøtter :sikle: Frukt har jeg holdt litt igjen på, er ikke utpreget glad i det uansett :p

Dolmina
07-10-12, 16:29
Takk Cho og Klara. :-)

Målet med lavkarbo er ikke å få i gang eggløsning, selvfølgelig hvis det skjer så blir jeg kjempe glad. Men er forberedt på at vi må ha hjelp. Jeg håper lavkarboen kan hjelpe meg ned i vekt. Avtalen med gynekologen er at jeg skal ned 8 kg slik at jeg har en BMI på 35, da skal vi forsøke med eggløsningstab/sprøyter evt ivf etterhvert. Også har jeg lest at lavkarbo kosthold er gunstig for kvinner med pcos. :-)

Jeg ser nå at jeg har bommet litt, har jo spist både gulrøtter og neper. De vokser jo under bakken! :-o

Vibeke-67
07-10-12, 17:11
Selvsagt er det plass til en til, velkommen skal du være!

Jeg tror du klarer å endre livsstilen til lavkarbo hvis man er innstillt til det! Jeg har trynet gang på gang, men jeg har klart å reise meg opp igjen, og nå har jeg begynt igjen på lavkarbo (ketogent) fant ut det var på tide å ta meg selv i nakken for å spise meg frisk av pcos, gå ned i vekt og ikke minst for å prøve å bli gravid.
Bra du allerede er på dag3 på lavkarbo! Hva slags filosofi følger du?
Nå for tiden spiser jeg verken frukt eller bær det er fordi jeg vil heller at karbohydrater skal komme fra grønnsaker.
Da jeg ikke spiste ketogent spiste jeg gjerne bær som regel i smoothie eller bare en liten skål blandet med tyrkiskyoghurt og kanskje litt frøblanding hadde jeg også i, men noen ganger spiste jeg bare bær slik som de var nesten som lørdagsgodt.
Spiste sjelden frukt fordi det trigget søthungeren min, men de få gangene jeg spiste frukt spiste jeg alltid litt protein ved siden av fordi jeg følte det dempet søthungeren min.

Ønsker deg lykke til med å få en liten en og håper lavkarbo skal til for at du skal bli gravid.

Klarer man noensinne å spise seg frisk fra PCOS?
Jeg bare lurer om noen har blitt helt bra igjen. Jeg fikk påvist PCOS i 2007, og har levd lavkarbo siden da. Går på metformin og i begynnelsen var jeg veldig streng og nøye. Gikk ned kiloene og er nå normalvektig. Men jeg har vel fortsatt PCOS? Hårveksten i ansiktet blant annet beviser det, også bilringen som jeg bare ikke blir kvitt ;)
Så har blitt mye bedre altså, sist måling for ett år siden viste et c-peptidnivå på 430, mot 1200 da jeg begynte. Men jeg har aldri tenkt at jeg kan bli helt frisk av det, bare bedre.

Cho
07-10-12, 18:36
Jeg bare lurer om noen har blitt helt bra igjen. Jeg fikk påvist PCOS i 2007, og har levd lavkarbo siden da. Går på metformin og i begynnelsen var jeg veldig streng og nøye. Gikk ned kiloene og er nå normalvektig. Men jeg har vel fortsatt PCOS? Hårveksten i ansiktet blant annet beviser det, også bilringen som jeg bare ikke blir kvitt ;)
Så har blitt mye bedre altså, sist måling for ett år siden viste et c-peptidnivå på 430, mot 1200 da jeg begynte. Men jeg har aldri tenkt at jeg kan bli helt frisk av det, bare bedre.

Jeg mener jeg har hørt at det går ann å spise seg seg frisk fra PCOS!
Men jeg har kanskje tatt feil? At det går ikke ann å spise seg frisk, men man blir bedre av PCOS?
Beklager så mye jeg at jeg har tatt feil og har kanskje forvirret veldig mange.

Når det gjelder meg (personlig) tenker jeg som frisk (forløpig, men ting kan endre seg) så tenker jeg som frisk om jeg klarer å bli kvitt mange av mine symtomer.

ps. Hvis du vil diskutere det mer med meg send meg en pm, Vibeke-67!

Cho
07-10-12, 18:52
Takk Cho og Klara. :-)

Målet med lavkarbo er ikke å få i gang eggløsning, selvfølgelig hvis det skjer så blir jeg kjempe glad. Men er forberedt på at vi må ha hjelp. Jeg håper lavkarboen kan hjelpe meg ned i vekt. Avtalen med gynekologen er at jeg skal ned 8 kg slik at jeg har en BMI på 35, da skal vi forsøke med eggløsningstab/sprøyter evt ivf etterhvert. Også har jeg lest at lavkarbo kosthold er gunstig for kvinner med pcos. :-)

Jeg ser nå at jeg har bommet litt, har jo spist både gulrøtter og neper. De vokser jo under bakken! :-o

Da har jeg misforstått deg jeg! Trodde målet ditt var å få i gang eggløsning etter du begynte på lavkarbo. Visst blir man kjempeglad for at det skjer, og det stemmer det at lavkarbokosthold er gunstig for kvinner med pcos det stemmer det.
Jeg har stor tro på at lavkarbo får deg ned i vekt det har jeg.

Jeg har fått eggløsningtablett (pergotime) av min gynekolog skulle ikke det hjelpe med pergotime måtte vi gå videre til neste skritt med prøverør.
Fikk også beskjed at det kunne være lurt å gå ned i vekt og spise lavkarbo ( gynekologen min er ganske fan av lavkarbo hun sett og visst er det ganske bra) for det skulle hjelpe meg å bli gravid.
Og ja jeg har en BMI på rundt 35 jeg.

ps: Jeg trodde det var lov til å spise neper jeg! Spiste masse neper da jeg gikk på genrell lavkarbo jeg!

Carisma
07-10-12, 20:13
Jeg har plutselig regelmessig mens, og HBa1c langt innenfor normalen, samt nesten ikke cyster lenger, så det er hvertfall mulig å spise seg friskere. (og det på tross av at jeg ikek har vært særlig konsekvent det ssite året minst...)

nellie
07-10-12, 20:22
Det heter seg vel at man spiser seg symptomfri, ikke frisk.:)

Cho
07-10-12, 20:32
Det heter seg vel at man spiser seg symptomfri, ikke frisk.:)

Det heter vell det! Bare jeg som er dårlig til å forklare meg.

Vibeke-67
07-10-12, 21:52
Ja det var det jeg tenkte også. Jeg tenker ikke på meg som syk, jeg er helt frisk igjen. Men har jo fortsatt PCOS og må vel alltid passe på. Jeg er faktisk litt spent på hva overgangsalder vil gjøre med PCOS. Men det er ikke du tema helt enda;-)

Dolmina
07-10-12, 22:00
Da har jeg misforstått deg jeg! Trodde målet ditt var å få i gang eggløsning etter du begynte på lavkarbo. Visst blir man kjempeglad for at det skjer, og det stemmer det at lavkarbokosthold er gunstig for kvinner med pcos det stemmer det.
Jeg har stor tro på at lavkarbo får deg ned i vekt det har jeg.

Jeg har fått eggløsningtablett (pergotime) av min gynekolog skulle ikke det hjelpe med pergotime måtte vi gå videre til neste skritt med prøverør.
Fikk også beskjed at det kunne være lurt å gå ned i vekt og spise lavkarbo ( gynekologen min er ganske fan av lavkarbo hun sett og visst er det ganske bra) for det skulle hjelpe meg å bli gravid.
Og ja jeg har en BMI på rundt 35 jeg.

ps: Jeg trodde det var lov til å spise neper jeg! Spiste masse neper da jeg gikk på genrell lavkarbo jeg!

Jeg har gått tre runder på pergotime, enkel, dobbel og trippel. Alle tre rundene uten el dessverre. Men det var med en BMI på 37. Så skal prøve noen tab som er sterkere enn pergotime (husker ikke hva de heter), men jeg har selv valgt at jeg vil ned i vekt først. Gyn sa at det er større sjanse for at de virker når jeg har gått ned. :-) jeg skal prøve en runde på disse sterke tab, dersom ikke det heller gir meg el blir det prøverør på oss også. Når begynner du på pergotime? :-)

Cho
08-10-12, 07:11
Jeg har gått tre runder på pergotime, enkel, dobbel og trippel. Alle tre rundene uten el dessverre. Men det var med en BMI på 37. Så skal prøve noen tab som er sterkere enn pergotime (husker ikke hva de heter), men jeg har selv valgt at jeg vil ned i vekt først. Gyn sa at det er større sjanse for at de virker når jeg har gått ned. :-) jeg skal prøve en runde på disse sterke tab, dersom ikke det heller gir meg el blir det prøverør på oss også. Når begynner du på pergotime? :-)

Visste ikke det var noen andre eggløsningstabletter enn pergotime jeg.
Gynekologen min har sagt til meg virker ikke pergotime for deg så går vi videre med å søke om prøverør, men kan alltid nevne det for gynekologen jeg neste gang jeg skal dit.
Jeg har allerede begynt på pergotime jeg!

Igjen ønsker jeg deg lykke til med å gå ned i vekt og ønske om å få en liten en.

Dolmina
09-10-12, 19:34
Visste ikke det var noen andre eggløsningstabletter enn pergotime jeg.
Gynekologen min har sagt til meg virker ikke pergotime for deg så går vi videre med å søke om prøverør, men kan alltid nevne det for gynekologen jeg neste gang jeg skal dit.
Jeg har allerede begynt på pergotime jeg!

Igjen ønsker jeg deg lykke til med å gå ned i vekt og ønske om å få en liten en.

Takk Cho! :-) jeg trodde også pergotime var eneste eggløsningstablett helt til jeg byttet gynekolog, og endelig fant ut hva som var problemet.

Lykke til med pergotime, krysser fingrene for at det blir klaff på første forsøk på dere. :-) klem

Lavkarboforlivet
11-10-12, 21:24
Prøver å slenge meg på igjen her, og håper det er greit:-) er nervøs forran mandag nå, skal på oppfølging på pcos'en på mandag nemlig.... var der og fikk diagnosen i des ifjor. Hadde gått ned 30 kilo via lavkarbo, gått fra bmi 47 og ned til 35.....men gyn ville ikke hjelpe før jeg hadde gått ned ytterlige 20 kilo og hadde bmi 30 eller helst under....jeg har gått ned 21 kilo nå, men er alikevel nervøs. Håper ikke vi går derifra uten hjelp eller en plan denne gangen også. Håper og krysser fingrene for oss alle med pcos:-)får dere forresten bivirkninger av pergotime? Jeg har jo som sagt aldri fått prøve, så lurer litt. Mere smertefull eggl.? Jeg har nemlig ganske smertefulle eggl. fra før av....

Vibeke-67
11-10-12, 22:39
Har du gått ned 51 kg til sammen? Utrolig bra prestasjon, jeg er virkelig imponert!
Lykke til i morgen.

Lavkarboforlivet
11-10-12, 23:43
Har du gått ned 51 kg til sammen? Utrolig bra prestasjon, jeg er virkelig imponert!
Lykke til i morgen.

Stemmer nok det ja:-) er på mandag, så har hele helgen å grue meg på:-)

Cho
12-10-12, 09:02
Lykke til idag

Signerer!
Du har vært utrolig flink syns jeg:ja:

Lavkarboforlivet
12-10-12, 09:07
Signerer!
Du har vært utrolig flink syns jeg:ja:

Takk takk:-) ser du går på pergotime nå Cho, hvordan er det? Noen bivirkninger som er kjipe?

Dolmina
12-10-12, 09:41
Prøver å slenge meg på igjen her, og håper det er greit:-) er nervøs forran mandag nå, skal på oppfølging på pcos'en på mandag nemlig.... var der og fikk diagnosen i des ifjor. Hadde gått ned 30 kilo via lavkarbo, gått fra bmi 47 og ned til 35.....men gyn ville ikke hjelpe før jeg hadde gått ned ytterlige 20 kilo og hadde bmi 30 eller helst under....jeg har gått ned 21 kilo nå, men er alikevel nervøs. Håper ikke vi går derifra uten hjelp eller en plan denne gangen også. Håper og krysser fingrene for oss alle med pcos:-)får dere forresten bivirkninger av pergotime? Jeg har jo som sagt aldri fått prøve, så lurer litt. Mere smertefull eggl.? Jeg har nemlig ganske smertefulle eggl. fra før av....

Wow! Du har vært kjempe flink! .-D

Jeg gikk på 3 pergokurer, men det var uten el derverre. Så vet ikke det med eggløsningssmerter. Men de bivirkningene jeg fikk var humørsvigninger fra H.. (stakkars mannen), veldige murringer i eggstokk området og litt vekt økning. Lykke til på mandag! :-)

Lavkarboforlivet
12-10-12, 10:32
Wow! Du har vært kjempe flink! .-D

Jeg gikk på 3 pergokurer, men det var uten el derverre. Så vet ikke det med eggløsningssmerter. Men de bivirkningene jeg fikk var humørsvigninger fra H.. (stakkars mannen), veldige murringer i eggstokk området og litt vekt økning. Lykke til på mandag! :-)

Humørsvinginger er jeg vel mere eller mindre vant med:p Der har mannen fått igjennomgå utallige ganger ja... he he he:D Det har faktisk blitt litt bedre siden jeg startet på Metformin, uten at jeg helt kan forklare det annet enn med at syklusen min er noenlunde normal og det hadde jeg ikke før. Jeg mener bare å ha lest et sted at eggløsning kan være mere smertefullt med Pergotime, og jeg håper ikke det for min del. Jeg vet ikke 100% sikkert at jeg har eggløsning nå, for jeg har ikke målt eller sjekket hos legen. Men jeg regner med det siden jeg har alle symptomer (som jeg ikke har hatt før), og etter positiv el test går det 1-2 dager så får jeg enorme smerter som varer en liten stund. Så får jeg mensen nøyaktig 14 dager etter positiv el-test. Så jeg har liksom regnet med at jeg har det, uten at jeg kan være helt sikker. Men kvaliteten på det hele stiller jeg mere spørsmål til:) men jeg håper ikke at det blir mere smertefullt enn hva det allerede er, men skal nå spørre gyn. om dette her iallefall. Er jo ikke sikkert jeg får pergo heller, med den dusten der. Jeg frykter at vi blir sendt hjem igjen med uforettet sak denne gangen også..... Men får gi det en sjanse iallefall, før vi evt. bytter gyn. :) Vet du hvorfor du ikke fikk el med pergotime?

Cho
12-10-12, 10:42
Takk takk:-) ser du går på pergotime nå Cho, hvordan er det? Noen bivirkninger som er kjipe?

Jeg har ikke merket til noe birvirkninger jeg bortsett fra litt oppblåst mage og mer trøtt på kvelden, men bortsett fra det har jeg ikke merket til noe ting.
Ellers forstod jeg ikke helt spørsmålet ditt hva du mente. "hvordan er det"?

Lavkarboforlivet
12-10-12, 11:03
:DJeg har ikke merket til noe birvirkninger jeg bortsett fra litt oppblåst mage og mer trøtt på kvelden, men bortsett fra det har jeg ikke merket til noe ting.
Ellers forstod jeg ikke helt spørsmålet ditt hva du mente. "hvordan er det"?

Jeg som uttaler meg litt klønete:-) Jeg mente vel heller at jeg ser at du tar Pergotime, og hvordan du synest det er:-) Men fikk jo svar på det :) Håper veldig på at jeg kan få det, at alt er i orden med mannen og at ingenting annet er galt med meg i tillegg. Føler at utredningen har stått helt stille siden jeg fikk pcos diagnosen, og det har den jo også. Ble sendt hjem uten testing av mannen, bare med beskjeden om å kvitte meg med 20 kilo til... Mannen nektet han å teste fordi han mente det ikke var vits, fordi jeg var altfor stor:mad: Det mest idiotiske jeg har hørt, men men. Synest at de kunne gjort alle utredninger klare, samtidig som jeg jobbet med vekten og fulgt bedre opp liksom. Da hadde vi jo på en måte vært klar nå, og visst hva som måtte gjøres fremover. Istedenfor må vi sikkert vente enda lenger, for å bli ordentlig utredet før det skjer noe. Men men, tålmodighet er en dyd:D Men når man har ventet 5 år, så begynner man å bli utolmodig:)

Klara
12-10-12, 12:21
Oppfattet det sånn at det var gyn som ikke gadd å teste mannen din, Lavkarboforlivet? I så fall ville jeg ikke nølt med å bytte dersom dere ikke kommer noen vei neste time!

Har ikke gått på pergo selv, men har hørt at symptomene er veldig varierende fra person til person. Ikke sikkert du vil få smertefulle eggløsninger ;) Og noen er desverre "immune" mot pergo, rett og slett. Mulig det var derfor det ikke virket på deg, Dolmina?

Er kjempeimponert over nedgangen og innsatsen din, Lavkarboforlivet! :heia:

Lavkarboforlivet
12-10-12, 13:23
Oppfattet det sånn at det var gyn som ikke gadd å teste mannen din, Lavkarboforlivet? I så fall ville jeg ikke nølt med å bytte dersom dere ikke kommer noen vei neste time!

Har ikke gått på pergo selv, men har hørt at symptomene er veldig varierende fra person til person. Ikke sikkert du vil få smertefulle eggløsninger ;) Og noen er desverre "immune" mot pergo, rett og slett. Mulig det var derfor det ikke virket på deg, Dolmina?

Er kjempeimponert over nedgangen og innsatsen din, Lavkarboforlivet! :heia:

Tusen takk Klara! Det er godt å se at du og den lille har det bra, husker sist gang vi skravla litt og da tørde du ikke slippe gleden helt løs:-) Er alt vel med deg, og du føler deg frisk og rask? Ja, det var gyn som nektet å undersøke mannen min da vi var der sist. Jeg spurte om ikke han skulle sjekke mannen... fikk bare et litt stygt blikk, og beskjed om at det ble overhode ikke aktuelt på det tidspunktet, da jeg var for stor alikevel. Jeg måtte gå ned først, før han ville løfte en eneste finger for flere undersøkelser og hjelp. Litt sjokkerende egentlig, men fatter egentlig ikke hvorfor vi gidder å gå tilbake dit igjen. Men det er vel den siste sjansen vi gir, det er bare så synd at det er sånn på lokalsykehuset. Tar liksom 15 minutter å kjøre dit, så det er lett på den måten. Skal vi bytte må vi påregne en reisetid på 1,5 time plutselig...

Lavkarboforlivet
12-10-12, 13:27
Jeg syns det var litt tåpelig av mannen din at han ikke vil teste seg bare fordi du er stor og han ser at det ikke er noe vits!
Måtte brukte litt tid på min,men han gjorde det tilslutt etter litt massing fra min side.
Det er mange gynekologer og leger som er dårlig til å følge opp nå er jeg ganske heldig både når det gjelder min gynekolog og min lege.
Det viktigste mener jeg da at du står på ditt og ikke gir opp.

Tålmodigheten er dyd det er sikkert og visst!
Så jeg ønsker deg lykke til.

ps: Beklager at innlegget mitt blei rotetete.

Tusen takk!
Må bare rette opp i misforståelsen, min mann ville absolutt teste seg. Det var den idiotiske gynekologen som nektet å teste han, på grunnlag av at han synest jeg var for feit uansett... Så gynekologen ville ikke gjøre noen flere undersøkelser på verken meg eller min mann, før jeg hadde gått ned. En smule sjokkert over behandlingen fra gyn.... Nå er jeg spent på hva som kommer ut av denne timen! :)

Carisma
12-10-12, 13:33
Høres ut som en sjarmerende gyn... :rolleyes:

Jeg fikk forøvrig resept på pergo da jeg hadde BMI på nesten 40, uten noen kommentar. Bare for å ha i tilfelle jeg ville begynne før jeg var for gammel (35), som gyn sa. Men hun visste jeg levde lavkarbo da og gikk på metformin. Rakk aldri å tenke på om jeg ville begynne engang da, siden jeg ble veldig uventet gravid.
Jeg har sagt det før, men gjentar det gjerne: Cocosa! Jeg er 110% sikker på at det bidro til graviditeten.

Lavkarboforlivet
12-10-12, 13:47
Høres ut som en sjarmerende gyn... :rolleyes:

Jeg fikk forøvrig resept på pergo da jeg hadde BMI på nesten 40, uten noen kommentar. Bare for å ha i tilfelle jeg ville begynne før jeg var for gammel (35), som gyn sa. Men hun visste jeg levde lavkarbo da og gikk på metformin. Rakk aldri å tenke på om jeg ville begynne engang da, siden jeg ble veldig uventet gravid.
Jeg har sagt det før, men gjentar det gjerne: Cocosa! Jeg er 110% sikker på at det bidro til graviditeten.

Ja, skikkelig snill ikke sant?? Idiot kan man vel kalle sånne, og jeg vet for fakta at en hel haug med andre har fått pergo og hjelp uten slike krav jeg har fått. Hmmmm Coscosa, hvordan brukte du det da? Bare i mat som vanlig? :) Jeg har kjøpt maca, og har masse her hjemme, mannen går på det fast nå "i tilfelle", kan jo uansett ikke skade noe. Jeg skal også begynne tenkte jeg, for har hørt at mange har hatt meget god effekt av det. Jeg begynte å ta, og så fikk jeg noe voldsomt med kvalme og oppkast. Men skal prøve igjen, for vet ikke om det var maca som gjorde det. Da jeg begynte ganske rolig, slik man skal. Skal prøve igjen nå!

Carisma
12-10-12, 14:19
Drakk en kopp te med en drøy ts cocosa et par ganger om dagen. Samtidig gikk jeg på yoga og fikk ned stressnivået i kroppen betraktelig...

Lavkarboforlivet
12-10-12, 14:47
Drakk en kopp te med en drøy ts cocosa et par ganger om dagen. Samtidig gikk jeg på yoga og fikk ned stressnivået i kroppen betraktelig...

Tror jeg må kjøpe meg coscosa, ta en tur på helsekosten ja. Coscosa er liksom ikke det jeg har brukt mest av, selv om jeg vet mange bruker det. Jeg bruker mere av vanlig smør og kaldpressede oljer. Men det skader jo ikke akkurat å prøve:-) Yoga høres jo veldig fornuftig ut da!

Dolmina
12-10-12, 15:14
Lavkarboforlivet: huff for en gyn! Skjønner ikke at du har holdt ut så lenge! Vet ikke hvorfor det ikke ble noen el på meg av pergo.

Hadde også en litt håpløs gyn. Hun nektet på at jeg hadde pcos. Skrev ut 3 kurer på pergo, når de ikke virket fikk jeg beskjed om at hun ikke kunne hjelpe meg. Så byttet jeg gyn, jeg og mannen ble innkalt på første time. Han undersøkte mannens svømmere på første timen. undersøkte meg og kunne konstatere at jo du har pcos. Så fikk jeg velge om jeg ville ha eggløsningstab (en sterkere type enn pergo) eller om jeg ville gå ned litt i vekt først. Og da satser jeg på en vektreduksjon nå først. Angrer på at jeg ikke gikk til han andre gyn allerede første gang i stedet for hun teite gyn. Føler jeg har sløst bort et år på dette, men er vel en mening med det.

Tar dere Maca ol. og metformin samtidig?

Cho
12-10-12, 18:49
Tusen takk!
Må bare rette opp i misforståelsen, min mann ville absolutt teste seg. Det var den idiotiske gynekologen som nektet å teste han, på grunnlag av at han synest jeg var for feit uansett... Så gynekologen ville ikke gjøre noen flere undersøkelser på verken meg eller min mann, før jeg hadde gått ned. En smule sjokkert over behandlingen fra gyn.... Nå er jeg spent på hva som kommer ut av denne timen! :)

Beklager at jeg misforstod deg.

Lavkarboforlivet
12-10-12, 18:51
Lavkarboforlivet: huff for en gyn! Skjønner ikke at du har holdt ut så lenge! Vet ikke hvorfor det ikke ble noen el på meg av pergo.

Hadde også en litt håpløs gyn. Hun nektet på at jeg hadde pcos. Skrev ut 3 kurer på pergo, når de ikke virket fikk jeg beskjed om at hun ikke kunne hjelpe meg. Så byttet jeg gyn, jeg og mannen ble innkalt på første time. Han undersøkte mannens svømmere på første timen. undersøkte meg og kunne konstatere at jo du har pcos. Så fikk jeg velge om jeg ville ha eggløsningstab (en sterkere type enn pergo) eller om jeg ville gå ned litt i vekt først. Og da satser jeg på en vektreduksjon nå først. Angrer på at jeg ikke gikk til han andre gyn allerede første gang i stedet for hun teite gyn. Føler jeg har sløst bort et år på dette, men er vel en mening med det.

Tar dere Maca ol. og metformin samtidig?
Ja, jeg tar metformin fast. Det kommer jeg vel til å gjøre fremover også, selv om jeg begynner på pergo eller lignende. Jeg har begynt å ta maca igjen nå fra ikveld. Får begynne forsiktig med 1 morgen og 1 kveld, så øke på etterhvert. Skal jo egentlig opp i 3 gram pr. dag har jeg lest andre tar, men får øke på etterhvert. Hver kapsel har 0.5 gram:-) Har pulver også, men det har jeg ikke turt meg ut på helt enda, for tror det smaker fælt... Men blir dyrt om vi bare skal ta kapsler da. Jeg føler vel det samme som deg, at vi har sløst bort snart et år nå, er nesten et år siden vi var der nå. Føler at vi kunne vært ferdig utredet for alt som sagt, men når han er dust så er han dust. Var som om han skulle ha bevis på at jeg kom til å gå ned først, før han gadd å hjelpe. selv om han hadde i journal fra fastlege at jeg allerede hadde gått ned 30 da jeg var der. Merkelig gyn, og dette er absolutt siste sjanse. Har en jeg har hørt mye bra om i Ålesund, så skal be om henvisning til han om timen på mandag blir like ille som forrige. Eneste hjelpen jeg fikk forrige gang var resept på metformin, og slik jeg forstod det skulle jeg også gå på de når jeg ble gravid... Skal visst kunne minske faren for spontanabort eller noe:) Tøff du er som velger vektreduksjon først, og ikke minst synest jeg det er bra at du fikk valget. At ikke du ble nekta hjelp, slik som jeg ble. Har på følelsen at vi kommer til å bytte gyn etter denne timen på mandag, men kan jo være man blir positivt overraska. Hvem vet:D

Klara
13-10-12, 19:07
Tusen takk Klara! Det er godt å se at du og den lille har det bra, husker sist gang vi skravla litt og da tørde du ikke slippe gleden helt løs:-) Er alt vel med deg, og du føler deg frisk og rask? Ja, det var gyn som nektet å undersøke mannen min da vi var der sist. Jeg spurte om ikke han skulle sjekke mannen... fikk bare et litt stygt blikk, og beskjed om at det ble overhode ikke aktuelt på det tidspunktet, da jeg var for stor alikevel. Jeg måtte gå ned først, før han ville løfte en eneste finger for flere undersøkelser og hjelp. Litt sjokkerende egentlig, men fatter egentlig ikke hvorfor vi gidder å gå tilbake dit igjen. Men det er vel den siste sjansen vi gir, det er bare så synd at det er sånn på lokalsykehuset. Tar liksom 15 minutter å kjøre dit, så det er lett på den måten. Skal vi bytte må vi påregne en reisetid på 1,5 time plutselig...
Tusen takk for det! :smile: Ja, har vært tilbakeholden og nervøs! Det har ikke helt gått over ennå, men det var veldig herlig å se en perfekt baby på ordinær ultralyd, og blir beroliget hver gang hun sparker :love: Jeg mangler visst vitamin b12, er veldig sliten og slapp. I tillegg har jeg hatt søvnproblemer. Men ellers er alt bra! :)

Uff, så kjedelig! Men skjønner motvilligheten til å bytte med så lang reisevei.

Eneste hjelpen jeg fikk forrige gang var resept på metformin, og slik jeg forstod det skulle jeg også gå på de når jeg ble gravid... Skal visst kunne minske faren for spontanabort eller noe:)
De undersøkelsene jeg har sett har ikke vært helt sikre på om metformin i svangerskapet gir resulteter, men det skader jo ikke å ta dem :)

Lavkarboforlivet
13-10-12, 19:31
Tusen takk for det! :smile: Ja, har vært tilbakeholden og nervøs! Det har ikke helt gått over ennå, men det var veldig herlig å se en perfekt baby på ordinær ultralyd, og blir beroliget hver gang hun sparker :love: Jeg mangler visst vitamin b12, er veldig sliten og slapp. I tillegg har jeg hatt søvnproblemer. Men ellers er alt bra! :)

Uff, så kjedelig! Men skjønner motvilligheten til å bytte med så lang reisevei.

De undersøkelsene jeg har sett har ikke vært helt sikre på om metformin i svangerskapet gir resulteter, men det skader jo ikke å ta dem :)

Så bra du har det fint, men at du er sliten er vel naturlig:) Jeg har hørt mye bra om metformin i svangerskapet, noen har opplevd SA gang på gang, men klart å beholde med metformin. Men om det er tilfeldig vet man jo ikke:) Først må vi nå klare å bli gravid, men ser for meg en laaaaang prosess enda. Har litt vanskelig for å tro at det skal gå fort, etter så mange år nå uten noen ting som har skjedd. Blir uansett spennende på mandag, han bør iallefall være fornøyd med vekta jeg har oppnådd. Er jo ikke bare lett å gå ned i vekt akkurat da, trengs litt styrke i hode for å holde det gående over så lang tid. Heldigvis så føles det ganske bra med lavkarbo, det er det eneste jeg har klart å holde meg til stabilt over lang tid. :)

Lavkarboforlivet
15-10-12, 16:29
Følte bare for å oppdatere etter timen idag på sykehuset:) Det gikk faktisk veldig fint, mye bedre enn hva vi hadde sett for oss. Vekttapet mitt var mere enn godkjent, og endelig fikk jeg utlevert skjema for blodprøver som jeg skal ta gjennom de neste 3 syklusene for å sjekke om jeg har eggløsning. Mannen fikk også utlevert skjema for å avlevere sædprøve, så nå går det iallefall fremover. De neste 3 mnd. skal jeg altså ta blodprøver på dag 3 i syklusen min, og på dag 27. ca. Vi skal tilbake på oppfølging om 4 mnd. og er vi ikke gravide da, så skal vi se på hva vi skal gjøre om jeg skal ta pergo eller noe. Om det trengs flere undersøkelser, og får vel også svar på testene da, så endelig skjer det noe i utredningen iallefall:)
Veldig happy for at vi ble motatt bedre denne gangen, og at vekten var helt i orden.

Klara
15-10-12, 18:25
Så flott, Lavkarboforlivet!!

Høres ut som dere blir grundig utredet nå, endelig! :smile: Skulle bare mangle at nedgangen var godkjent, men skjønner at det føles godt å høre det fra legen. Bra jobbet!

Lavkarboforlivet
15-10-12, 19:59
Så flott, Lavkarboforlivet!!

Høres ut som dere blir grundig utredet nå, endelig! :smile: Skulle bare mangle at nedgangen var godkjent, men skjønner at det føles godt å høre det fra legen. Bra jobbet!

Og så er jeg minst like glad for at presset med videre vekttap.er lettet fra mine skuldre, det har nok stresset meg en del det siste året. Nå har jeg personlig mål å være 5 kg lettere til neste oppfølging om 4 mnd. Og DET bør jeg klare:-)

ceceli
20-10-12, 02:24
Nå hadde jeg skrevet og tømt hele sjela mi, så klarer jeg å trykke meg ut av siden..?!? hahah men godt var det, selv om ingen fikk lest eller kommentert det jeg hadde på hjertet.. Men! kort oppsumert så er jeg ei jente på 22 som tidlig i våres fikk påvist pco. Jeg har i all tid hatt et på og av forhold til kroppen min. Sikkert som mange andre jenter/damer. Noen ganger er jeg forsont med hvordan jeg ser ut, noen ganger hater jeg det.
Nå har det seg slik at i det siste har det blitt mer hat enn forsoning, noe som selvfølgelig påvirker livskvaliteten min.. Det var ikke før jeg tømte hele sjela mi her i sta at jeg forsto hvor langt nede jeg egentlig har klart å falle. Det meste ender i en veldig negativ sirkel som i det siste bare har gått raskere og raskere.. Søvnproblemer, ligger å tenker over hva jeg har "oppnådd" her i livet, hvorfor jeg ser ut som jeg gjør, hvorfor hvorfor hvorfor..
Det var også på denne måten jeg fant denne nettsiden og ble veldig veldig glad da jeg fant en egen tråd for oss med pco.
Utrolig moro å lese om alle dere som har ikke bare har klart å gå ned masse med lavkarbo, men som også har klart å ta over kroppen deres og blitt gravide! Det gir masse styrke og håp til en fortvilt stakkar! Trodde forøvrig at jeg aldri skulle bli med på noe nettsted som dette, men jaggu måtte jeg bite i det sure eplet.. "skal aldri si aldri"!
Nå starer også snart min kamp om å få tilbake kroppen min, og ikke minst sinnet mitt! Jeg vil ikke bli en sur og bitter dame som angrer på alt hun ikke gjorde pga vekta! :_punk:

Lavkarboforlivet
21-10-12, 13:25
Nå hadde jeg skrevet og tømt hele sjela mi, så klarer jeg å trykke meg ut av siden..?!? hahah men godt var det, selv om ingen fikk lest eller kommentert det jeg hadde på hjertet.. Men! kort oppsumert så er jeg ei jente på 22 som tidlig i våres fikk påvist pco. Jeg har i all tid hatt et på og av forhold til kroppen min. Sikkert som mange andre jenter/damer. Noen ganger er jeg forsont med hvordan jeg ser ut, noen ganger hater jeg det.
Nå har det seg slik at i det siste har det blitt mer hat enn forsoning, noe som selvfølgelig påvirker livskvaliteten min.. Det var ikke før jeg tømte hele sjela mi her i sta at jeg forsto hvor langt nede jeg egentlig har klart å falle. Det meste ender i en veldig negativ sirkel som i det siste bare har gått raskere og raskere.. Søvnproblemer, ligger å tenker over hva jeg har "oppnådd" her i livet, hvorfor jeg ser ut som jeg gjør, hvorfor hvorfor hvorfor..
Det var også på denne måten jeg fant denne nettsiden og ble veldig veldig glad da jeg fant en egen tråd for oss med pco.
Utrolig moro å lese om alle dere som har ikke bare har klart å gå ned masse med lavkarbo, men som også har klart å ta over kroppen deres og blitt gravide! Det gir masse styrke og håp til en fortvilt stakkar! Trodde forøvrig at jeg aldri skulle bli med på noe nettsted som dette, men jaggu måtte jeg bite i det sure eplet.. "skal aldri si aldri"!
Nå starer også snart min kamp om å få tilbake kroppen min, og ikke minst sinnet mitt! Jeg vil ikke bli en sur og bitter dame som angrer på alt hun ikke gjorde pga vekta! :_punk:

Hei og velkommen:-) det du skriver er som å lese om meg selv for to år tilbake... da var jeg på mitt tyngste, og var sååååå deprimert. Har først forstått HVOR deprimert jeg var i etterkant. Lavkarbo forandret livet mitt totalt, håper du får samme utvikling som meg:-) men innstill deg på å ta tiden til hjelp. Har holdt på selv i snart to år, og har fremdeles 13 kilo igjen. Men til gjengjeld er jo 52 borte vekk:-) jobber selv med å bli gravid, så håper på det:-)

ceceli
21-10-12, 14:26
:klem:Takk for det! Tenkte å bruke forumene her inne som støtte og hjelp, så alt man får av tips og råd kommer godt med. Så utrolig flink du har vært, 52kg vekk! Må vel føles som å være et nytt menneske? Lykke lykke til, håper du snart oppnår drømmen din om graviditet:)

Lavkarboforlivet
21-10-12, 15:43
:klem:Takk for det! Tenkte å bruke forumene her inne som støtte og hjelp, så alt man får av tips og råd kommer godt med. Så utrolig flink du har vært, 52kg vekk! Må vel føles som å være et nytt menneske? Lykke lykke til, håper du snart oppnår drømmen din om graviditet:)

Svaret på om jeg føler meg som et nytt menneske rr både ja og nei faktisk. På mange måter føler jeg meg som akkurat den samme, og de fleste dager "tror" jeg at jeg er like svær også. Så går det et "lys" opp for meg innimellom (heldigvis skjer det oftere og oftere nå) hvor jeg ser meg for den jeg har blitt på en måte. Inni meg er jeg jo den samme uansett, men jeg klarer oftere nå og se at kroppen min er ganske normal nå, og ikke så svær lenger. Mange sier jeg er så slank og fin nå, sliter litt med å koble det:-) merker ellers at jeg er lettere når jeg går og beveger meg, reiser meg opp og er fysisk aktiv. MEN jeg er forferdelig plaget i kroppen med verk enda faktisk, så det er ikke sånn at alt blir så fantastisk bare man mister vekt. Jeg har kronisk betennelse og dårlig bevegelse i venstre skulder. Venstre kne er også kronisk betent, og har en forskyvd kneskål i det kneet som er på grensen til å skli ut av ledd. Høyre knær er ikke langt unna, og bekkenet mitt er kronisk betent og er låst.....jeg jobber som renholder, og har lenge gått 50% sykemeldt nå, mens jeg liksom har gått i fysioterapi for å bli bedre. Nå har de gitt opp og vil gi meg kortison:-( jeg vi l ikke det, og ikke fastlegen min heller. Så jeg vil spørre legen min om mulighet for å gå 100% sykemeldt og prøve å trene opp da sakte men sikkert. Mulig jeg må operere ene kneet og kanskje begge på sikt, og alt er relatert til overvekten som var. Ble mye mas dette, men ville bare dele at det ikke alltid blir en "dans på roser" om man bare mister vekta....

Dolmina
30-10-12, 14:42
Hallo damer!

Liten oppdatering fra min side. Nå går jeg inn i min 4 lavkarbo uke, og sannelig har jeg fått TR besøk!! :stortsmil:visemuskl
TR har vært fraværende de 15 siste mnd etter at jeg sluttet på p pillene. (bortsett fra 3 kurer på provera) Håper og krysser alt for at hun er kommet for å bli her regelmessig nå!

All ære til lavkarbo! :ja:

Hvordan går det med dere?

Mmari
30-10-12, 19:22
Heihei!
Hiver meg på her jeg også. Har vært aktiv snoker på forumet her noen måneder, fikk påvist pcos for noen år siden, men har gått på ppiller og holdt meg i sjakk med det. Relativt normalvektig,(bmi på 24) men kan gjerne gå ned noen kg til. Kuttet p-pillene for ca ett år tilbake, hadde da stabil syklus frem til mars og siden har den vært heeelt fraværende. Gynekologen min tipset meg om lavkarbo, så prøver litt på det. Prøver å holde meg under 20 gram pr dag, men dette sklir jo ut av og til. Startet på lavkarbo i høst, og har til nå gått ned 5 kg - jippijei! :-) Synes ikke jeg finner mye info om normalvektige/pcos & lavkarbo og resultater av dette, men håper det vil hjelpe meg.. Har vært klar over at jeg har hatt pcos i flere år, men først nå vi ønsker å starte prøvinga... Prøver litt med akupunktur + at jeg har bestilt meg time hos legen, noen som vet om han kan sette meg på hormonkur e.l. med en gang, eller om jeg må videre utredes ved sykehus? Begynner å bli litt utålmodig, selv om det i og for seg ikke haster (jeg er bare 28 enda ;-) )

Lavkarboforlivet
31-10-12, 19:15
Heihei!
Hiver meg på her jeg også. Har vært aktiv snoker på forumet her noen måneder, fikk påvist pcos for noen år siden, men har gått på ppiller og holdt meg i sjakk med det. Relativt normalvektig,(bmi på 24) men kan gjerne gå ned noen kg til. Kuttet p-pillene for ca ett år tilbake, hadde da stabil syklus frem til mars og siden har den vært heeelt fraværende. Gynekologen min tipset meg om lavkarbo, så prøver litt på det. Prøver å holde meg under 20 gram pr dag, men dette sklir jo ut av og til. Startet på lavkarbo i høst, og har til nå gått ned 5 kg - jippijei! :-) Synes ikke jeg finner mye info om normalvektige/pcos & lavkarbo og resultater av dette, men håper det vil hjelpe meg.. Har vært klar over at jeg har hatt pcos i flere år, men først nå vi ønsker å starte prøvinga... Prøver litt med akupunktur + at jeg har bestilt meg time hos legen, noen som vet om han kan sette meg på hormonkur e.l. med en gang, eller om jeg må videre utredes ved sykehus? Begynner å bli litt utålmodig, selv om det i og for seg ikke haster (jeg er bare 28 enda ;-) )

Hei, og velkommen:-) Tror det varierer en god del hvordan legene opererer med slikt. Noen fastleger skriver ut dette med en gang, mens andre krever at dere skal ha vært prøvere i 1 år. Tror det er litt forskjellig praksis rundt dette her rundt omkring. Vi hadde allerede prøvd lenge før jeg ble henvist til gyn, da vi kom til gyn hadde jeg gått ned 30 kilo. det var fremdeles ikke nok, og jeg måtte ned 20 til. Jeg klarte å gå ned 22 kilo til den timen vi nesten nettopp hadde (på 10 mnd). Nå først starter utredning for meg med blodprøver om jeg har eggløsning, og mannen skal sjekkes. Vi skal tilbake om 4 mnd. og har vi ikke fått det til da får jeg vel sikkert pergotime tenker jeg. Håper iallefall på det, for vil prøve om det hjelper. Jeg var skuffa da jeg ikke fikk ifjor, men ser jo helt klart nå at det bare er en fordel at jeg nå er mye lettere:) Spørr legen din, så kanskje han/hun skriver ut. Det er alltid lov å prøve seg, og du er jo normalvektig også. Noen er nemlig veldig strenge på vekta, mens andre ikke er så strenge på det... Min gyn er veldig streng, men nå er han strålende fornøyd med vekta heldigvis:)
Når det kommer til lavkarbo så kan det absolutt hjelpe deg, selv om du er normalvektig. Lavkarbo er jo med på å regulere insulinet, og det er jo veldig positivt for oss med PCOS. Jeg går på metformin sammen med lavkarbo, og det var det eneste som fikk meg til å få helt stabil mens (med noen få unntak). Jeg fikk mensen ca. hver 3 mnd når jeg la om til lavkarbo. Det var jo fremgang i seg selv, fra 0 ganger pr år med høykarbo kost. Men lavkarbo var ikke helt nok for at mensen skulle komme normalt for meg, så jeg trengte metformin i tillegg. Har du prøvd metformin?

Mmari
01-11-12, 20:07
Hei, og velkommen:-) Tror det varierer en god del hvordan legene opererer med slikt. Noen fastleger skriver ut dette med en gang, mens andre krever at dere skal ha vært prøvere i 1 år. Tror det er litt forskjellig praksis rundt dette her rundt omkring. Vi hadde allerede prøvd lenge før jeg ble henvist til gyn, da vi kom til gyn hadde jeg gått ned 30 kilo. det var fremdeles ikke nok, og jeg måtte ned 20 til. Jeg klarte å gå ned 22 kilo til den timen vi nesten nettopp hadde (på 10 mnd). Nå først starter utredning for meg med blodprøver om jeg har eggløsning, og mannen skal sjekkes. Vi skal tilbake om 4 mnd. og har vi ikke fått det til da får jeg vel sikkert pergotime tenker jeg. Håper iallefall på det, for vil prøve om det hjelper. Jeg var skuffa da jeg ikke fikk ifjor, men ser jo helt klart nå at det bare er en fordel at jeg nå er mye lettere:) Spørr legen din, så kanskje han/hun skriver ut. Det er alltid lov å prøve seg, og du er jo normalvektig også. Noen er nemlig veldig strenge på vekta, mens andre ikke er så strenge på det... Min gyn er veldig streng, men nå er han strålende fornøyd med vekta heldigvis:)
Når det kommer til lavkarbo så kan det absolutt hjelpe deg, selv om du er normalvektig. Lavkarbo er jo med på å regulere insulinet, og det er jo veldig positivt for oss med PCOS. Jeg går på metformin sammen med lavkarbo, og det var det eneste som fikk meg til å få helt stabil mens (med noen få unntak). Jeg fikk mensen ca. hver 3 mnd når jeg la om til lavkarbo. Det var jo fremgang i seg selv, fra 0 ganger pr år med høykarbo kost. Men lavkarbo var ikke helt nok for at mensen skulle komme normalt for meg, så jeg trengte metformin i tillegg. Har du prøvd metformin?

Jøss, så flink du ha vært! :) Jeg har ikke prøvd metformin, men etter hva jeg har lest bør det nok prøves, skal ta det opp med legen på tirsdag. Jeg blir så fort utålmodig, og har vært på lavkarbo siden august (mer eller mindre, noen sprekker ved ulike bursdager osv) og føler jeg burde merket forskjell nå, dersom dette skal funke. En sprekk i ny og ned kan vel ikke ha så mye å si, så lenge man holder seg til lavkarbo i det daglige. (prøver å ligge rundt 20 karb pr dag, vurderer muligens å helle mer mot Fedon og lavglykemisk kosthold). Prøver også akupunktur, har du noen erfaring med det? Har du prøvd eggløsningsmonitor forresten? den vil vel få fram ca det samme som blodprøvene du skal ta? Håååper snart å få orden på dette her.. Da vi bestemte oss for å begynne prøvinga så var det liksom ikke såå farlig om det ikkje skjedde med en gang, men når det er hormonsystemet mitt som styrer dette så blir jeg mer og mer utålmodig...

Lavkarboforlivet
01-11-12, 21:01
Jøss, så flink du ha vært! :) Jeg har ikke prøvd metformin, men etter hva jeg har lest bør det nok prøves, skal ta det opp med legen på tirsdag. Jeg blir så fort utålmodig, og har vært på lavkarbo siden august (mer eller mindre, noen sprekker ved ulike bursdager osv) og føler jeg burde merket forskjell nå, dersom dette skal funke. En sprekk i ny og ned kan vel ikke ha så mye å si, så lenge man holder seg til lavkarbo i det daglige. (prøver å ligge rundt 20 karb pr dag, vurderer muligens å helle mer mot Fedon og lavglykemisk kosthold). Prøver også akupunktur, har du noen erfaring med det? Har du prøvd eggløsningsmonitor forresten? den vil vel få fram ca det samme som blodprøvene du skal ta? Håååper snart å få orden på dette her.. Da vi bestemte oss for å begynne prøvinga så var det liksom ikke såå farlig om det ikkje skjedde med en gang, men når det er hormonsystemet mitt som styrer dette så blir jeg mer og mer utålmodig...

Tusen takk!
Har du regelmessig syklus, eller er den ustabil? Jeg skal ta blodprøver ¨på dag 3 i syklusen, og ca. 1 uke etter eggløsning. Men jeg bruker eggløsningstester og tester etter når eggløsning er. Hovedsaken for blodprøvene er nok at gyn skal ha de, for å "tolke" for videre hjelp:) Når det gjelder hvilken retning på lavkarbo kosten du tar, så er det bra om du finner en retning som passer for deg personlig. Det som du trives med er alfa og omega egentlig for å kunne holde på endringen. Jeg trives absolutt best på lavt inntak rundt 20 gram karbo for dagen. Jeg synest ikke du skal se på det som sprekk når du unner deg noe ekstra egentlig, en sprekke for meg er om jeg spinner ut av kontroll og spiser dritt i en uke ++:D
Så lenge du har kontroll på kosten i hverdagen og de fleste helger, er jo det kjempebra. Skjønner godt at du blir utolmodig, det er noe dritt når det liksom ikke vil gå helt naturlig. Mange blir gravide på null komma niks liksom, mens sånne som oss kan slite mere. Vi har vært uten prevansjon i 4 år omtrent.... men jeg er glad for at jeg har gått så mye ned nå, da er liksom forutsetningen for en bra graviditet lagt. Enten det blir naturlig, med litt hjelp fra pergotime el, eller ivf. Tiden vil vise hva som blir resultatet til slutt:)

Mmari
04-11-12, 11:45
Tusen takk!
Har du regelmessig syklus, eller er den ustabil? Jeg skal ta blodprøver ¨på dag 3 i syklusen, og ca. 1 uke etter eggløsning. Men jeg bruker eggløsningstester og tester etter når eggløsning er. Hovedsaken for blodprøvene er nok at gyn skal ha de, for å "tolke" for videre hjelp:) Når det gjelder hvilken retning på lavkarbo kosten du tar, så er det bra om du finner en retning som passer for deg personlig. Det som du trives med er alfa og omega egentlig for å kunne holde på endringen. Jeg trives absolutt best på lavt inntak rundt 20 gram karbo for dagen. Jeg synest ikke du skal se på det som sprekk når du unner deg noe ekstra egentlig, en sprekke for meg er om jeg spinner ut av kontroll og spiser dritt i en uke ++:D
Så lenge du har kontroll på kosten i hverdagen og de fleste helger, er jo det kjempebra. Skjønner godt at du blir utolmodig, det er noe dritt når det liksom ikke vil gå helt naturlig. Mange blir gravide på null komma niks liksom, mens sånne som oss kan slite mere. Vi har vært uten prevansjon i 4 år omtrent.... men jeg er glad for at jeg har gått så mye ned nå, da er liksom forutsetningen for en bra graviditet lagt. Enten det blir naturlig, med litt hjelp fra pergotime el, eller ivf. Tiden vil vise hva som blir resultatet til slutt:)

Har ikke hatt mensen siden mars(!) så den er absolutt fraværende.. Hehe, takk for at du mener sprekkene ikke er vesentlige, men føler meg litt mislykket likevel.. Måå prøve å kjøre strikt, men det er så vanskelig! Folk har heldigvis sluttet å mase på meg om å ta noe til kaffe'n osv, blir så lei av at folk skal bry seg om hva jeg spiser og ikke spiser. På jobb måtte jeg fortelle om problemene mine før jeg fikk fred. Enig, noen blir jo gravide med en gang, bra for de, men frustrerende for oss. Får vel trøste oss med at det er mye hjelp å få, og når kidsa våre kommer så er de veldig velkomne og ønsket! Har alltid tenkt at jeg ikke skal stresse med å bli gravid, er jo masse vi kan gjøre nå som vi ikke kan når vi får barn, så det gjelder å nyte denne tilværelsen også, og med litt hjelp så sitter nok spiren der! :-)

Lavkarboforlivet
04-11-12, 19:09
Har ikke hatt mensen siden mars(!) så den er absolutt fraværende.. Hehe, takk for at du mener sprekkene ikke er vesentlige, men føler meg litt mislykket likevel.. Måå prøve å kjøre strikt, men det er så vanskelig! Folk har heldigvis sluttet å mase på meg om å ta noe til kaffe'n osv, blir så lei av at folk skal bry seg om hva jeg spiser og ikke spiser. På jobb måtte jeg fortelle om problemene mine før jeg fikk fred. Enig, noen blir jo gravide med en gang, bra for de, men frustrerende for oss. Får vel trøste oss med at det er mye hjelp å få, og når kidsa våre kommer så er de veldig velkomne og ønsket! Har alltid tenkt at jeg ikke skal stresse med å bli gravid, er jo masse vi kan gjøre nå som vi ikke kan når vi får barn, så det gjelder å nyte denne tilværelsen også, og med litt hjelp så sitter nok spiren der! :-)

Ja, du har rett. Når vi får barn så er de iallefall hjertelig velkommen, så det er jo noe positivt også:) Godt du har fått fred på jobben da, men er jo egentlig litt ille at du måtte brette ut så private ting om deg selv for å få fred:D
Jeg opplever at det å småspise ikke er noe problem på lavkarbo, og kaffen drikker jeg like godt bar slik den er, men gjerne med kremfløte i. Det behovet for stadighet å ha noe snacks er liksom borte, og spiser jeg et fettrikt måltid som idag var ribbe. Har jeg ikke behov for kvelds engang:) Det er deilig å ikke være sulten hele tiden, og de gangene jeg spiser mere karbo i kosten merkes det på sug med engang.

Lavkarboforlivet
15-11-12, 07:42
Prøver å få litt liv i tråden igjen....har litt behov for å lufte mine tanker om dette temaet for tiden. Pcos'n min er relativt ute å kjører for tiden, syklusen var så lenge regelmessig og fin, fra oppstart på metformin des. 2011, og frem
til sommeren i år ( juli/august). I sommer ble jeg utsatt for mye stress, far ble syk med kreft og kjemper fortsatt. Jeg hadde også mange andre jern i ilden,og kosten var ikke perfekt akkurat i 2-3 uker. Da syklusen bare ble tull trodde jeg at når ting barr roet seg igjen skulle det bli fint igjen...men har slitt siden, og andre kjipe pcos "følgesvenner" kommer mere frem igjen også, økt angst, spesielt mye når jeg merker hormonene raser og kroppen prøver og prøver, da får jeg i tilleg til angst, hjertebank maaaaange gamger for dagen, humør fra h.... hodepine, konstant energiløs og det er så slitsomt. Akkurat NÅ har jeg eggløsning endelig. Etter ukevis med.helvete fikk jeg positiv test, og nå.i.sted våkna jeg av den velkjente SKARPE stikkkende smerten. Ble glad, men samtidig er det bare au så vondt. Men er snart over nå, akkurat den smerten går fort over. Jeg merket det på kroppen at den bremset litt ned, hjertebanken avtok mere og mere i takt med at angsten også roet seg, i dagene før el. Nå skal jeg ta blodprøve over helgen for å.se om jeg faktisk har hatt el... måtte bare få ut litt frustrasjon, er det noen andre av dere som har det på samme måte?

Carisma
15-11-12, 14:15
Er angst et PCO symptom?
Forøvrig hjelper Magnesium, gjerne dobbel dose, på hjertebank.

Klara
15-11-12, 16:19
Uff, det høres slitsomt ut, Lavkarboforlivet!

Jeg har bare opplevd noe tilsvarende du beskriver før jeg begynte med lavkarbo.

Lenge siden du sjekket vitamin- og mineralnivåene? Mulig det kan være noe der?

Spennende å se om blodprøven bekrefter eggløsning!

Lavkarboforlivet
15-11-12, 19:37
Takker for svar både carisma og klara! Jeg har hørt om mange som sliter med angst pga pco(s) det er kanskje ikke så rart når hormonene herjer i alle retninger til tider. Jeg tar magnesium på fast basis, passer godt på metforminen og jeg spiser såpass mye mat med rikt innhold av næringstoffer. Er vel bare inne i en trasig periode, vurderer å prøve å øke dosen metformin litt...skal snakke med fastlege på mandag, de hadde rotet til timen min idag:-( jeg får prøve å slappe av og ikke trykke meg for mye ned i det. Men litt kjipt å ha det sånn tross balansert kost...

Klara
16-11-12, 11:23
Får håpe legen har noen lure ideer! :klem:

Lavkarboforlivet
16-11-12, 16:16
Får håpe legen har noen lure ideer! :klem:

Tusen takk Klara :klem: håper jeg også!

Ziltoidia
16-11-12, 20:41
Såeh... jeg fikk mer eller mindre diagnosen PCOS av fastlegen min for 3 (kanskje 4?) år siden ca. Siden har jeg gått ned i vekt og mensen er mer eller mindre i balanse. Hjemme i Norge har jeg aldri fått noe særlig informasjon eller råd fra leger om PCOS, så... jeg har fått meg legetime på mandag. Mistenker at det kan være PCOS som skal ha skylden for at jeg har sluttet å gå ned i vekt. Men, jeg vet egentlig ikke hvilke spørsmål jeg bør stille en gang. Bør jeg be om metformin kanskje? Har kanskje behov for p-piller i tillegg, så... kanskje går dette an å kombinere.

Rant over. :p

Cho
19-11-12, 22:50
Såeh... jeg fikk mer eller mindre diagnosen PCOS av fastlegen min for 3 (kanskje 4?) år siden ca. Siden har jeg gått ned i vekt og mensen er mer eller mindre i balanse. Hjemme i Norge har jeg aldri fått noe særlig informasjon eller råd fra leger om PCOS, så... jeg har fått meg legetime på mandag. Mistenker at det kan være PCOS som skal ha skylden for at jeg har sluttet å gå ned i vekt. Men, jeg vet egentlig ikke hvilke spørsmål jeg bør stille en gang. Bør jeg be om metformin kanskje? Har kanskje behov for p-piller i tillegg, så... kanskje går dette an å kombinere.

Rant over. :p

Hvordan gikk det hos legen?

Ziltoidia
20-11-12, 01:43
Hvordan gikk det hos legen?

Jodu.... der var det de samme gamle kostrådene å få som alltid. "Low-fat diet with lots of fruit and vegetables." Men den gode nyheten er at legen mente at jeg ikke hadde PCOS mer (i den grad man kan "slutte" å ha det hvertfall).

Klara
20-11-12, 12:36
Jodu.... der var det de samme gamle kostrådene å få som alltid. "Low-fat diet with lots of fruit and vegetables." Men den gode nyheten er at legen mente at jeg ikke hadde PCOS mer (i den grad man kan "slutte" å ha det hvertfall).
He he, men vi vet bedre ;)

Så bra! Noen mister symptomene når de har gått ned litt, hos andre kan det visstnok "brenne ut" med tiden.

Hannah1
22-11-12, 23:21
Hei:)
Jeg fikk vite at jeg hadde PCOS for 2 år siden, etter å ha vært uten mensen i 1 år. Da jeg fikk vite at jeg hadde PCOS ga legen meg diane, og etterhvert ble hårveksten mindre og lysere, kvisene forsvant, og mensen kom nesten på dagen hver mnd.
Det gjør vondt å innrømme det, men jeg har brydd meg alt for lite om å endre på kosthold og livsstil, spesielt siden symptomene nesten forsvant helt, og jeg sluttet å tenke på det. Har likevel prøvd i perioder, og så har det bare sklidd rett ut igjen. Og det siste halvåret har det virkelig sklidd ut. Jeg er 23 år, er 180 høy, og veier 120 kg. Jeg skjønner at jeg må gjøre noe med det, men vet ikke hvor/hvordan jeg skal begynne.
Jeg lurer derfor på om noen av dere har noen tips til meg, som kan hjelpe meg til å få ræven i gir.

Lavkarboforlivet
24-11-12, 08:58
Hei:)
Jeg fikk vite at jeg hadde PCOS for 2 år siden, etter å ha vært uten mensen i 1 år. Da jeg fikk vite at jeg hadde PCOS ga legen meg diane, og etterhvert ble hårveksten mindre og lysere, kvisene forsvant, og mensen kom nesten på dagen hver mnd.
Det gjør vondt å innrømme det, men jeg har brydd meg alt for lite om å endre på kosthold og livsstil, spesielt siden symptomene nesten forsvant helt, og jeg sluttet å tenke på det. Har likevel prøvd i perioder, og så har det bare sklidd rett ut igjen. Og det siste halvåret har det virkelig sklidd ut. Jeg er 23 år, er 180 høy, og veier 120 kg. Jeg skjønner at jeg må gjøre noe med det, men vet ikke hvor/hvordan jeg skal begynne.
Jeg lurer derfor på om noen av dere har noen tips til meg, som kan hjelpe meg til å få ræven i gir.

Om du legger akkurat det med vekten litt til side, hvordan føles kroppen din med den maten du spiser? Ikke sikkert du legger ordentlig merke til det nå, men så kan du prøve å legge om kosten til lavkarbo. Kutte ut vanlig brød (lag heller lavkarbo varianter), kutt kraftig ned på sukker og hvetemel, kutt ut poteter, ris og pasta. Sukker og hvetemel er vanskelig å si at du skal kutte 100%, siden det finnes "skjult" i ganske mange matvarer man bruker. Men å kutte kraftig ned på det er viktig. Start med å spise mere av grønnsaker og salater, egg, reint kjøtt og fisk. Bruk feite melke produkt og unngå light varianter. Bruk kaldpressede oljer og naturlige fettkilder. Les deg ordentlig opp på lavkarbo før du starter, eller les iallefall mye info i starten. Det er viktig å ha kunnskap, for som med alle andre kosthold er det fullt mulig å spise feil på lavkarbo også. Kan jo også tilføye at lavkarbo er den beste kosten for oss med pcos, og jeg føler meg som et nytt menneske. Ikke gjør ting for brått, ta ting gradvis og tenk langsiktig. Det er viktig at endringen er varig, og ikke bare en slankekur for vekta. Se på helheten, det er ikke kun vekta som er viktig men også hvordan man føler seg. Spiser man sunt, og lever bra, kommer vekta nedover også. Før i tiden var vekt det eneste som telte for meg, hvordan jeg slanka meg var mindre viltig. Det blir feil, og nå bryr jeg meg om hele pakka:-) send meg gjerne PM om du vil spørre om noe privat;-) :klem:

Hannah1
24-11-12, 23:13
Om du legger akkurat det med vekten litt til side, hvordan føles kroppen din med den maten du spiser? Ikke sikkert du legger ordentlig merke til det nå, men så kan du prøve å legge om kosten til lavkarbo. Kutte ut vanlig brød (lag heller lavkarbo varianter), kutt kraftig ned på sukker og hvetemel, kutt ut poteter, ris og pasta. Sukker og hvetemel er vanskelig å si at du skal kutte 100%, siden det finnes "skjult" i ganske mange matvarer man bruker. Men å kutte kraftig ned på det er viktig. Start med å spise mere av grønnsaker og salater, egg, reint kjøtt og fisk. Bruk feite melke produkt og unngå light varianter. Bruk kaldpressede oljer og naturlige fettkilder. Les deg ordentlig opp på lavkarbo før du starter, eller les iallefall mye info i starten. Det er viktig å ha kunnskap, for som med alle andre kosthold er det fullt mulig å spise feil på lavkarbo også. Kan jo også tilføye at lavkarbo er den beste kosten for oss med pcos, og jeg føler meg som et nytt menneske. Ikke gjør ting for brått, ta ting gradvis og tenk langsiktig. Det er viktig at endringen er varig, og ikke bare en slankekur for vekta. Se på helheten, det er ikke kun vekta som er viktig men også hvordan man føler seg. Spiser man sunt, og lever bra, kommer vekta nedover også. Før i tiden var vekt det eneste som telte for meg, hvordan jeg slanka meg var mindre viltig. Det blir feil, og nå bryr jeg meg om hele pakka:-) send meg gjerne PM om du vil spørre om noe privat;-) :klem:

Takk for svar:) Jeg er ofte sliten og tiltaksløs, spiser mye brød, pasta, ris, og matvarer jeg vet det er endel sukker i. Mitt største problem er først og fremst at jeg spiser for mye av alt tror jeg.
Er det legene deres som har sagt at lavkarbo er det beste for oss med pcos eller hvor har du/dere fått informasjon om dette?:)

Cho
24-11-12, 23:20
Er det legene deres som har sagt at lavkarbo er det beste for oss med pcos eller hvor har du/dere fått informasjon om dette?:)

Hos meg var det både legen og gynekologen som annbefalte meg å spise lavkarbo. Men hadde hørt fra andre at lavkarbo er utrolig flott for oss som er pcos.

Carisma
24-11-12, 23:46
Fedon Lindberg utviklet i utgangspunktet sin kostholdsfilosofi for å behandle hormonubalanser, først og fremst PCOS. Slik kom jeg i kontakt med lavkarbo, gjennom ukebladartikler lenge før lavkarbo var et fenomen.

Hannah1
25-11-12, 00:54
Må si at dette er meget interessant. Har undersøkt litt på nettet, og funnet flere bekreftelser på det dere sier. At nettopp lavkarbo ser ut til å være det beste for pcos. Nå skal det sies at det er individuelle forskjeller, men det er det jo med det meste, og jeg kan ikke vite om det fungerer for meg før jeg har prøvd. Så dette skal jeg sette meg inn i, og prøve. Å endre over natten blir vel ganske drastisk, og det kommer ikke til å fungere, er jo veldig langt fra et lavkarb kosthold akkurat nå. Men tenker at jeg kan starte med å spise mer grønnsaker, salat og rent kjøtt, og kutte ned på mengden ris/pasta, sukker og hvetemel. Som jeg nå har forstått det vil dette være en god start mens jeg leser meg opp, og setter meg et mål for neste steg osv.
Har prøvd å endre på ting så mange ganger før, litt for rask endring, og så har det endt med at jeg spiser enda verre etterpå. Nå vil jeg virkelig komme et sted hvor jeg klarer å holde meg der:)

Men et spørsmål som har med noe helt annet å gjøre, har noen av dere mørke områder på huden, spesielt under armene? Evnt hadde dere det før dere startet med lavkarbo, og hjalp det? Har hatt det siden jeg var 15-16år, og fant nylig ut at det kunne ha sammenheng med pcos. Kjenner ingen som har pcos, så hadde vært interessant å høre om det var flere som kjente til dette.

Lavkarboforlivet
25-11-12, 09:46
Må si at dette er meget interessant. Har undersøkt litt på nettet, og funnet flere bekreftelser på det dere sier. At nettopp lavkarbo ser ut til å være det beste for pcos. Nå skal det sies at det er individuelle forskjeller, men det er det jo med det meste, og jeg kan ikke vite om det fungerer for meg før jeg har prøvd. Så dette skal jeg sette meg inn i, og prøve. Å endre over natten blir vel ganske drastisk, og det kommer ikke til å fungere, er jo veldig langt fra et lavkarb kosthold akkurat nå. Men tenker at jeg kan starte med å spise mer grønnsaker, salat og rent kjøtt, og kutte ned på mengden ris/pasta, sukker og hvetemel. Som jeg nå har forstått det vil dette være en god start mens jeg leser meg opp, og setter meg et mål for neste steg osv.
Har prøvd å endre på ting så mange ganger før, litt for rask endring, og så har det endt med at jeg spiser enda verre etterpå. Nå vil jeg virkelig komme et sted hvor jeg klarer å holde meg der:)

Men et spørsmål som har med noe helt annet å gjøre, har noen av dere mørke områder på huden, spesielt under armene? Evnt hadde dere det før dere startet med lavkarbo, og hjalp det? Har hatt det siden jeg var 15-16år, og fant nylig ut at det kunne ha sammenheng med pcos. Kjenner ingen som har pcos, så hadde vært interessant å høre om det var flere som kjente til dette.

Først det med mørke områder, jeg har det også enkelte steder. Men om det har sammenheng med pcos vet jeg ikke. Høres ut som en veldig fornuftig plan du har, rom var ikke bygget på 1 dag:-) varig endring er det viktigste å ha i tankene, er man altfor streng i starten kan fort forsakelsene føles for store. Det er kanskje lettere å heller gradvis øke innsatsen etterhvert som kunnskapen øker. Du vil finne ut etterhvert at det finnes utrolig mye godt å lage. Lege anbefalte meg lavkarbo, og det er ganske kjent etterhvert at det er det aller beste kostholdet for oss. Det har jo egentlig en veldig logisk forklaring med at vi ofte har problemer med insulinet. Overproduksjon av insulinet fører til økt fettlagring i kroppen, og jo mere karbohydrater man spiser jo mere insulin skiller kroppen ut. Det er ikke bra, og derfor legger man så lett på seg. Insulinet har også veldig stor innvirkning på fruktbarheten har jeg lest, og da er det jo viktig å holde det i sjakk. Selv om man lever lavkarbo vil jo ikke det si at all karbomat er bannlyst. Det handler bare om å finne en god balanse i kosten. Lite utskeielser i forhold til gode dager. Selv har jeg regel om 1-3 dager i mnd med utskeielser, alle andre dager skal være bra og sunne. Man vil feile litt fra tid til annen, og en plan som var klar kan plutselig ryke og så har 2 karbodager i mnd blitt til 7 (f.eks)
Å ikke henge seg opp i det å konsentrere seg om veien videre er viltig. Fortiden kan ikke endres uansett, men fremtiden kan:-) virker som om du er motivert, og det er utrolig viltig at du jobber med tankegangen og psyken også.

Lavkarboforlivet
25-11-12, 09:52
Takk for svar:) Jeg er ofte sliten og tiltaksløs, spiser mye brød, pasta, ris, og matvarer jeg vet det er endel sukker i. Mitt største problem er først og fremst at jeg spiser for mye av alt tror jeg.

Og det lyder kjent:-) prosjonskontroll på høykarbo er utrolig vanskelig!!!! Det må ha noe med insulinet å gjøre, og stadig sug etter mere mat. Lavkarbo har fjernet dette problemet hos meg, det er en annen verden. Angrer ikke et sekund på mitt valg av livsstil, livet har blitt annerledes på mange måter for min del.

Dolmina
07-12-12, 14:15
Hei damer!

Lenge siden jeg har skrevet noe her nå. Men tenkte bare å stikke innom å dele litt tanker med dere som forstår. :)

Nå er det 3 mnd siden jeg fikk vite at jeg har pcos, og min lavkarbo hverdag startet. Nå har jeg gått ned 10 kg og min mensturasjon som tidligere har vært helt fraværende har nå kommet tilbake. Har hatt 2 normale sykluser etter jeg begynte på lavkarbo og metformin. I tillegg har jeg mer energi og føler med generelt bedre. ;)

Gynekologen som fortalte meg at jeg hadde pcos sa at jeg måtte gå ned 6 kg så kunne jeg komme tilbake og få eggløsningstabletter. Men nå har jeg altså gått ned 10 kg og enda ikke tatt kontakt med han. Lurer på om vi kanskje kan være heldige å få det til selv nå som jeg har fått tilbake mensturasjonen min. I tillegg kjenner jeg på følelsen at jeg er livredd for at eggløsningstab ikke skal fungere. Hva om de ikke gjør det, hva da? Akkurat nå er det litt trygt å vite at jeg kan gå å få dem hvis jeg vil, en back up liksom.

Så damer, erfaringer? Råd og tips tas i mot! ;) Ville dere ventet og prøvd å sett om det klaffet naturlig eller kjørt på med el. tab nå? :)

God helg!

Klara
07-12-12, 16:16
Grattis med så flotte resulteter, Dolmina! :smile:

Vanskelig å gi konkrete råd, men dere kan jo prøve et par sykluser og se hva som skjer?

Mitt eneste råd er å ikke gå for lenge på egenhånd, det er ingen skam i å trenge litt hjelp. Skulle det vise seg at tablettene (regner med det er Pergotime eller lignende?) ikke virker av en eller annen grunn, og dere ønsker dere videre i systemet, så er det mye venting.

Men sikkert gøy å prøve litt på egenhånd nå som syklusen er tilbake! :)

God prøving ;)

Carisma
07-12-12, 20:22
Hei damer!

Lenge siden jeg har skrevet noe her nå. Men tenkte bare å stikke innom å dele litt tanker med dere som forstår. :)

Nå er det 3 mnd siden jeg fikk vite at jeg har pcos, og min lavkarbo hverdag startet. Nå har jeg gått ned 10 kg og min mensturasjon som tidligere har vært helt fraværende har nå kommet tilbake. Har hatt 2 normale sykluser etter jeg begynte på lavkarbo og metformin. I tillegg har jeg mer energi og føler med generelt bedre. ;)

Gynekologen som fortalte meg at jeg hadde pcos sa at jeg måtte gå ned 6 kg så kunne jeg komme tilbake og få eggløsningstabletter. Men nå har jeg altså gått ned 10 kg og enda ikke tatt kontakt med han. Lurer på om vi kanskje kan være heldige å få det til selv nå som jeg har fått tilbake mensturasjonen min. I tillegg kjenner jeg på følelsen at jeg er livredd for at eggløsningstab ikke skal fungere. Hva om de ikke gjør det, hva da? Akkurat nå er det litt trygt å vite at jeg kan gå å få dem hvis jeg vil, en back up liksom.

Så damer, erfaringer? Råd og tips tas i mot! ;) Ville dere ventet og prøvd å sett om det klaffet naturlig eller kjørt på med el. tab nå? :)

God helg!

For meg var det nok å få respeten, trengte ikke hente ut tablettene engang! Placebo anyone? :lol:

Jeg ville tatt noen timer akupunktur, det hjelper kroppen med å rense ut gammelt slagg, øke sirkulasjonen og å stabilisere seg. Veldig mange har god hjelp av det, og om ikke stiller kroppen bedre forberedt.

Lavkarboforlivet
19-12-12, 19:07
Ja, det må være placebo.Carisma :D

Jeg lurer egentlig på hvilken symptomer dere med pcos har, synest min egen liste over plager er uendelig lang, men det sitter nok litt i psyken min også
.. men tingen er den at.jeg føler meg verre nå, enn når jeg veide 20 kg mere. Det rimer jo ikke, men slik er det. Har dere andre opp og nedturer/bedre og verre perioder? Hvilken symptomer sliter dere med, da tenker jeg på alt som kan knyttes til pcos og ikke bare de "vanligste" tingene. Føler at.fastlegen og min gyn ikke har peiling, mildt sagt... jeg spørr og de mumler unnvikende til svar... håpløst:)

Dolmina
20-12-12, 13:12
Takk for svar Klara og Carisma! Beklager at jeg er litt treg å svare selv. Hektiske tider for de fleste nå disse dager! :)

Klara jeg har forsøkt 3 pergo kurer uten påvist EL. Skulle få en annen type tabletter denne gangen. (husker ikke hva de heter) Jeg er utålmodig og vi har bestillt time til gyn nå. Sant som du sier at vi hvis vi må ha mer hjelp kan det fort ta tid. Like greit å få ballen til å rulle først som sist. Hvordan er det med deg?

Carisma så bra! Håper placebo effekten slår til for oss også nå som vi har bestilt time. :) Jeg har gått til akupunktur tidligere i år, uten at jeg merket noen virkning. Gikk 1-2 ganger i uken i 4 mnd før jeg ga opp. Gyn min er svært negativ til aku for min del og mener det er å kaste bort penger. Så er litt skeptisk til om jeg vil bruke mer penger på det nå.

Lavkarboforlivet, jeg vet ikke hva jeg skal svare når det gjelder symptomer... Vet ikke om jeg kan sette fingeren på noe spesielt, hva med deg? Har helt klart opp og ned dager innimellom. Enkelte dager syns jeg denne PCOS er så UTRETTFERDIG! Hvorfor meg liksom... Det verste med PCOS for min del er barnløsheten, og det har ikke forandret seg selv om vekten er redusert.

Carisma
20-12-12, 17:00
Carisma så bra! Håper placebo effekten slår til for oss også nå som vi har bestilt time. :) Jeg har gått til akupunktur tidligere i år, uten at jeg merket noen virkning. Gikk 1-2 ganger i uken i 4 mnd før jeg ga opp. Gyn min er svært negativ til aku for min del og mener det er å kaste bort penger. Så er litt skeptisk til om jeg vil bruke mer penger på det nå.

Min gyn er veldig positiv til å kombinere lavkarbo og akupunktur for å bedre pcos. Og hun har gitt ut bøker om bla pcos, så jeg stoler på henne :)
I tillegg hadde yoga, og cocosa veldig god effekt på meg. Jeg er overbevist om at Cocosa var den avgjørende grunnen til at jeg ble gravid, brukte det i te i den perioden.

Cho
20-12-12, 19:55
Min gyn er veldig positiv til å kombinere lavkarbo og akupunktur for å bedre pcos. Og hun har gitt ut bøker om bla pcos, så jeg stoler på henne :)
I tillegg hadde yoga, og cocosa veldig god effekt på meg. Jeg er overbevist om at Cocosa var den avgjørende grunnen til at jeg ble gravid, brukte det i te i den perioden.

Hva heter de bøkene som din gyn har skrevet! Hadde vært intressant å lese de bøkene.

Hvor mye Cocosa brukte du i teen din og hvor mange kopper annbefaler du å drikke om dagen?

Dolmina
21-12-12, 07:16

Hei igjen. Jeg har prøvd akupunktur tidligere mot andre ting og da har det fungert bedre. Lurer også på hva disse bøkene heter? :)

Hmm cocosa i teen sier du? Hva skal det hjelpe mot? Og hvor kjøper dere denne? Jeg har vært i helsekost butikken som ligger nært oss, men der har de den ikke. :confused:

Cho
23-12-12, 09:43
Nå kommer jeg med et dumt spørsmål til dere!
Kan noen av dere fortelle meg hva placebo er for noe?