View Full Version : PCOS skravletråd

Sider : 1 2 [3]

smgj
23-12-12, 11:08
Nå kommer jeg med et dumt spørsmål til dere!
Kan noen av dere fortelle meg hva placebo er for noe?
Placebo er at noe virker fordi man tror det skal virke.

DVS at dersom man gir et menneske en narrepille så vil vedkommende i rundt 60% av tilfellene føle seg bedre. Rett og slett fordi hodet påvirker kroppen like mye som motsatt vei. Det er denne prosenten som nye medisiner må "slå" for å kunne sies å ha bevist virkning.

Placeboeffekten kan også oppleves på andre "remedier" enn piller - akupunktur, miksturer osv.

Det finnes også en såkalt "nocebo"-effekt, som er den motsatte. At noe ikke virker fordi man ikke tror på det... Den kan man bare snakke om for ting som tidligere har bevist sin virkning, selvfølgelig.

For min del så er placebo/ikke placebo likegyldig på personlig nivå. Blir jeg frisk er det "samma det". På gruppenivå er det nok mye mer viktig å vite forskjellen...

Cho
23-12-12, 12:13
Placebo er at noe virker fordi man tror det skal virke.

DVS at dersom man gir et menneske en narrepille så vil vedkommende i rundt 60% av tilfellene føle seg bedre. Rett og slett fordi hodet påvirker kroppen like mye som motsatt vei. Det er denne prosenten som nye medisiner må "slå" for å kunne sies å ha bevist virkning.

Placeboeffekten kan også oppleves på andre "remedier" enn piller - akupunktur, miksturer osv.

Det finnes også en såkalt "nocebo"-effekt, som er den motsatte. At noe ikke virker fordi man ikke tror på det... Den kan man bare snakke om for ting som tidligere har bevist sin virkning, selvfølgelig.

For min del så er placebo/ikke placebo likegyldig på personlig nivå. Blir jeg frisk er det "samma det". På gruppenivå er det nok mye mer viktig å vite forskjellen...

Takk for et kjempegodt svar!

Ziltoidia
23-12-12, 12:25
Liiiiiiten korreksjon: Placebo handler ikke nødvendigvis om TRO på at det skal virke, men FORVENTNING om at det vil ha en effekt. Så, det kan til og med omvende de som ikke tror, så lenge de er klar over at de mottar en "behandling" i vid forstand.

Større korreksjon: Nocebo er når forventingseffekten går motsatt vei. Eksempelvis kan du bli fortalt at en pille vil gjøre deg syk, også blir du syk.

Kan sitere wikipedia dersom jeg ordlegger meg dårlig:
In medicine, a nocebo reaction or response is the harmful, unpleasant, or undesirable effects a subject manifests after receiving an inert dummy drug or placebo. Nocebo responses are not chemically generated and are due only to the subject's pessimistic belief and expectation that the inert drug will produce negative consequences.

In these cases, there is no "real" drug involved, but the actual negative consequences of the administration of the inert drug, which may be physiological, behavioural, emotional, and/or cognitive, are nonetheless real.

*psykologinerde* :D

smgj
23-12-12, 13:19
Liiiiiiten korreksjon: Placebo handler ikke nødvendigvis om TRO på at det skal virke, men FORVENTNING om at det vil ha en effekt. Så, det kan til og med omvende de som ikke tror, så lenge de er klar over at de mottar en "behandling" i vid forstand.

Større korreksjon: Nocebo er når forventingseffekten går motsatt vei. Eksempelvis kan du bli fortalt at en pille vil gjøre deg syk, også blir du syk.

Kan sitere wikipedia dersom jeg ordlegger meg dårlig:

*psykologinerde* :D
Ja, jeg burde nok ha presisert at det ikke nødvendigvis er bevisstheten som *tror*... underbevisstheten er vel så viktig. :) Når det gjelder nocebo så har jeg hørt den effekten forklart både sånn som den du henviser til og den jeg beskrev. Godt mulig at det er en minoritetsoppfatning jeg refererte der, alstå.

Steinbukken83
09-02-13, 13:00
Hei :)

Jeg er helt ny her, og veldig uerfaren med forum. Så dere får korrigere meg hvis jeg gjør noe helt på trynet :)

Jeg er 30 år, har PCOS og er ekstremt overvektig. Jeg er 171 høy og veier 121 kg, har gått opp 16 kg siden jeg fikk meg kjæreste for et års tid siden... skremmende! Må få gjort noe med dette! Og jeg har fått en del tips om lavkarbo, så da tenkte jeg kanskje det var en engel her som ville hjelpe meg litt med å starte... :) Ønsker så gjerne å gå ned i vekt sånn at jeg kan få eggløsning... er så deppa for tida... alle blir gravide unntatt meg føles det som. :(

:O)

Klara
09-02-13, 14:01
Hei og velkommen hit!

Lavkarbo er kjempefint for oss PCOS-jenter :)

Det viktigste, tenker jeg, er å finne et lavkarboretning som du vil trives med, og som du kan holde deg helt og holdent til fram til du har nådd den vekten du ønsker.

Du kan jo velge alt fra et ketogent kosthold til Fedon, etter hva du ønsker. Men antageligvis vil du få raskere resultater på en ketogen retning ;) Det aller viktigste er å sette seg godt inn i retningen man velger, og holde seg til den en stund!

Vil anbefale deg å få en time hos fastlegen og finne ut om du er insulinresistent, og kanskje be om å få metformin. Metformin er egentlig en diabetesmedisin, men mange med PCOS har et godt utbytte av å gå på det ifb med vektnedgang, det blir litt ekstra drahjelp.

Det er leit å slite med å bli gravid! Nå er det 4 år siden vi begynte å prøve, og om kun kort tid får vi jenta vi i armene :smile: Vi trengte to IVF-forsøk før det klaffet.

Lavkarboforlivet
15-02-13, 20:36
Lenge siden sist Klara.... Så spennende og se at det går mot termin nå! Husker da det var tidlig og du ikke helt turde å slippe løs gleden;) jeg håper du har kost deg med svangerskapet ditt, merker du at det nærmer seg nå?:) hos oss er status at vi fremdeles sliter, jeg har fått konstantert ved en blodprøve at jeg har eggløsning, mannen har tatt sædprøve som ikke var helt topp. Men det kunne visst være tilfeldig at det ikke nådde helt opp, så han skal ta ny om tre mnd. Det var litt mindre antall enn ønskelig de svømte litt sakte og det var visst et litt økt antall med sædceller som var "dedormert"... Hva nå enn det betyr. Men det stod nå ingenting om at det var helt krise... Kan det virke inn på prøven at vi tok den hjenme, og reiste til sykehuset og levert? Sykehuset fikk den ca. 40 min etter at den var tatt, så vi var innenfor times fristen. Ble rådet til å ta den hjemme også,, siden det er lettere for mannen....

Lavkarboforlivet
15-02-13, 20:38
* deformert skulle det stå:)

Klara
15-02-13, 21:07
Hei, så hyggelig å høre fra deg!

Takk! Ja, gjett om jeg er klar for å føde! Det har vært et ganske tungt svangerskap, men nå er det snart over. Sitter faktisk og venter på at riene tar seg opp, og håper inderlig på å føde i løpet av helgen! (men vi får se... :p)

Så lenge prøven ble levert innen en time, og holdt ved kroppstemperatur hele tiden (!) skal det ikke ha noe å si :)

Det er visst mye som kan spille inn på sædprøven, f.eks. sykdom, derfor er det standard å ta en ny etter 3 mnd hvis resultatet ikke er topp.

Lavkarboforlivet
15-02-13, 22:25
Hei, så hyggelig å høre fra deg!

Takk! Ja, gjett om jeg er klar for å føde! Det har vært et ganske tungt svangerskap, men nå er det snart over. Sitter faktisk og venter på at riene tar seg opp, og håper inderlig på å føde i løpet av helgen! (men vi får se... :p)

Så lenge prøven ble levert innen en time, og holdt ved kroppstemperatur hele tiden (!) skal det ikke ha noe å si :)

Det er visst mye som kan spille inn på sædprøven, f.eks. sykdom, derfor er det standard å ta en ny etter 3 mnd hvis resultatet ikke er topp.

Så utrolig spennende :klem: håper du får det overstått snart da, kan tenke meg at du er litt lei nå:) ja prøven ble holdt varm hele tiden, inntil kroppen. Håper neste prøve blir bedre, men tror han var veldig stresset over dette med prøve og det å prestere på tvang... Jeg skjønner det godt, og har forståelse for det. Men går ut ifra at det kunne vært mye verre, og går ut ifra at de hadde skrevet om det var forferdelig ille liksom:) men jeg er veldig usikker på meg og kvaliteten på eggene mine, og om jeg evt kan ha tette eggledere.... For jeg har ikke hatt EN kjemisk engang, ikke fått noen strek siden vi fikk hjelp og jeg begynte å få eggløsning... Har hatt positiv EN gang før for flere år siden nå ( med samme mann). Men skjønte ingenting av det den gangen, fordi jeg følte meg gravid husker jeg. Men trodde ikke på det, men tok en test for morro i grunnen. Fikk sjokk da den viste positiv da jeg sjekket etter en stund... Glemte den til og med litt... Men så gikk det noen dager, så forsvant gravid følelsen og ny test ble negativ. Men mensen kom ikke heller før etter flere uker etter negativ test. Så tror den positive bare var feil og lurte meg....

Klara
16-02-13, 00:19
Så utrolig spennende :klem: håper du får det overstått snart da, kan tenke meg at du er litt lei nå:) ja prøven ble holdt varm hele tiden, inntil kroppen. Håper neste prøve blir bedre, men tror han var veldig stresset over dette med prøve og det å prestere på tvang... Jeg skjønner det godt, og har forståelse for det. Men går ut ifra at det kunne vært mye verre, og går ut ifra at de hadde skrevet om det var forferdelig ille liksom:) men jeg er veldig usikker på meg og kvaliteten på eggene mine, og om jeg evt kan ha tette eggledere.... For jeg har ikke hatt EN kjemisk engang, ikke fått noen strek siden vi fikk hjelp og jeg begynte å få eggløsning... Har hatt positiv EN gang før for flere år siden nå ( med samme mann). Men skjønte ingenting av det den gangen, fordi jeg følte meg gravid husker jeg. Men trodde ikke på det, men tok en test for morro i grunnen. Fikk sjokk da den viste positiv da jeg sjekket etter en stund... Glemte den til og med litt... Men så gikk det noen dager, så forsvant gravid følelsen og ny test ble negativ. Men mensen kom ikke heller før etter flere uker etter negativ test. Så tror den positive bare var feil og lurte meg....

Skjønner at han blir litt stresset, men tror ikke det er noe å bekymre seg for, altså!

Har du hatt noen infeksjon eller noe som kan indikere tette eggledere? Jeg hadde en infeksjon, og har en liten utposning på den ene egglederen pga den. Men kirurgen sa at det mest sannsynlig ikke ville gi noen problemer. For å finne ut av det er det best å ta en laparoskopi ;)

Graviditetstester viser innmari skjelden falsk positiv, og ettersom du hadde en gravidfølelse som forsvant, så vil jeg tro at det var en kjemisk ;)

Carisma
16-02-13, 00:25
Jeg hadde noe som tilsvarte innbildt svangerskap som hunder får før jeg ble gravid. Dvs at kroppen satte i gang produksjon av grviditetshormoner selv om det ikke var noe egg der. Sannsynligvis passerte det rett igjennom så fort at kroppen ikke rakk å henge med i følge legen. Uansett var det visst ikke uvanlig når man ble friskere av f.eks hormonproblener eller etter langvarig p-pillebruk (jeg har aldri brukt prevensjon, så det varsko det første for min del)
Poenget var hvertfall at det kan høres ut som du har opplevd noe lignende.

Lavkarboforlivet
16-02-13, 09:55
Hmmmm, det kan jo være carisma. Har aldri hørt om det før, men dette er flere år siden. Før jeg begynte fast på lavkarbo og fikk orden på livet mitt som nå:) MEN det skjedde etter et kortere forsøk med lavkarbo, jeg fikk mensen litt regelmessig igjen etter flere år uten... Så kom den plutselig ikke, og jeg tenkte ikke sånn mye på det først fordi jeg var så vant med å ikke ha den. Men så begynte jeg å føle meg rår et par uker etter at jeg skulle hatt den. Følte meg rett og slett gravid, men trodde ikke jeg var det. Tok test for morro, og det var en soleklar strek da jeg sjekket. Det.var ikke svak, den var godt rosa pågrensen mot rød. Men så skjedde det like etterpå at jeg mista all følelse, og neste test bare 3-4 dager.senere var.blank/negativ.men mensen kom jo ikke heller, så er jo litt derfor jeg undres på om den bare var falsk positiv. Men var ikke sånn at jeg var sikker på å være gravid, men fikk jo først det lille håpet etter den testen, men så skjønte jeg ført at hadde det vært "noe" der, ble det iallefall borte. Men siden vi nå sliter uten en eneste positiv etter et år prøving, lurer jeg på om andre ting er galt også.. kunne jo håpe at eggkvaliteten "bare" er dårlig, slik at pergo kan hjelpe....er eggledere tette er det vel verre... Tror jeg har hatt EN klamydia infeksjon, og kan være.jeg gikk med den opp mot 2-3 år før den ble behandlet. Fordi den soppen til en type jeg hadde da ikke var særlig trofast viste det seg i ettertid....så er redd dette kan ha ødelagt for meg :( må vel bare be om lap da, slik at de kan sjekke.

Lavkarboforlivet
16-02-13, 09:57
Kan legge til at jeg ikke vet om jeg hadde infeksjon, men legen regnet med det og gav medisin uten sjekk.....

Dolmina
11-03-13, 15:09
Ikke så mye skjer i denne tråden, men kan komme med en liten oppdatering fra min side. Jeg har testet positivt! :D - 14 kg på lavkarbo så satt den tiltross for pcos. Håper pcosen er samarbeidsvillig slik at det holder løpet ut! ;)

Cho
11-03-13, 15:33
Ikke så mye skjer i denne tråden, men kan komme med en liten oppdatering fra min side. Jeg har testet positivt! :D - 14 kg på lavkarbo så satt den tiltross for pcos. Håper pcosen er samarbeidsvillig slik at det holder løpet ut! ;)

Gratulerer så mye med spiren i magen:blomster:

Carisma
11-03-13, 20:10

Grattis!
Det er nesten alltid rundt femten kg som skal til med pcos har jeg sett både i denne tråden og andre. -17 var jeg selv på.

Dolmina
12-03-13, 08:22
Takk til Cho og Carisma! ;) Ja jeg har også sett det, samtidig så sa min gyn at å redusere BMI til under 35 øker sjansene betraktelig. Min BMI var på 32 da jeg endelig fikk positivt. ;)

Cho
12-03-13, 11:37
Takk til Cho og Carisma! ;) Ja jeg har også sett det, samtidig så sa min gyn at å redusere BMI til under 35 øker sjansene betraktelig. Min BMI var på 32 da jeg endelig fikk positivt. ;)

Håper det samme vil skje med meg også at jeg trenger bare å redusere en BMI på 32 eller jeg trenger å gå ned rundt 15kg før jeg blir gravid.
Men jeg syns det virker "lettere" å redusere en BMI på 32 for da trenger jeg bare å gå ned 5-6kg så har jeg en BMI på 32, men vi får se.
Viktigste er at jeg blir gravid om det er pga BMI 32 eller at jeg klarer å gå ned 15kg før jeg blir det.

Dolmina
12-03-13, 20:08
Håper det samme vil skje med meg også at jeg trenger bare å redusere en BMI på 32 eller jeg trenger å gå ned rundt 15kg før jeg blir gravid.
Men jeg syns det virker "lettere" å redusere en BMI på 32 for da trenger jeg bare å gå ned 5-6kg så har jeg en BMI på 32, men vi får se.
Viktigste er at jeg blir gravid om det er pga BMI 32 eller at jeg klarer å gå ned 15kg før jeg blir det.

Min gyn sa at grensen på ivf var på 35 pga at sannsynligheten for å lykkes var såpass redusert med en BMI på over 35. Jeg fikk syklusen igang igjen når jeg bikket under 35. Lykke til! ;)

Cho
12-03-13, 21:49
Min gyn sa at grensen på ivf var på 35 pga at sannsynligheten for å lykkes var såpass redusert med en BMI på over 35. Jeg fikk syklusen igang igjen når jeg bikket under 35. Lykke til! ;)

Nå har jeg sykluys, men den er ikke regelmessig (lever i sin egen verden).
Håper jeg blir gravid på egenhånd derfor prøver jeg så godt jeg kan med å slanke meg.

Takk for lykkeønsker!

Dolmina
12-03-13, 22:10
Nå har jeg sykluys, men den er ikke regelmessig (lever i sin egen verden).
Håper jeg blir gravid på egenhånd derfor prøver jeg så godt jeg kan med å slanke meg, men jeg tenker ofte på prøverør det gjør jeg, og jeg har gått på to pergokurer hvor det ikke har lykkes med å bli gravid.

Takk for lykkeønsker!

Jeg gikk på tre pergo kurer uten påvist el, gikk ned og tok den fjerde pergo kuren og da satt den. :) min gyn gav meg 3 mnd til på å bli gravid på pergo, hvis det ikke gikk skulle vi søke om prøverør. Men nå gikk det altså, klarer ikke helt å fatte det. Hva sier din gyn, hvilken plan har dere?

Carisma
12-03-13, 22:25
Cho: tar du metformin?

Cho
12-03-13, 22:48
Cho: tar du metformin?

Nei, jeg gjør ikke det. Gynekologen min hadde ikke lyst til å gjøre det enda, men hun sier til meg at jeg har sterkgrad av pcos (vet ikke om det har noe å si), men det frister å spør om ikke pergotime hjelper.
Greit jeg er vell litt utålmodig må jeg innrømme.

Cho
12-03-13, 22:51
Jeg gikk på tre pergo kurer uten påvist el, gikk ned og tok den fjerde pergo kuren og da satt den. :) min gyn gav meg 3 mnd til på å bli gravid på pergo, hvis det ikke gikk skulle vi søke om prøverør. Men nå gikk det altså, klarer ikke helt å fatte det. Hva sier din gyn, hvilken plan har dere?

Gynekologen min har bare sagt 3kurer til meg. Syns gynekologer sier så forskjellig at jeg blir litt forvirret.
Om vi ikke lykkes på pergokur blir det nok prøverør regner jeg med.

Carisma
13-03-13, 01:04
Jeg ville krevd metformin før jeg i det hele tatt tenkte på kurer som klusser med hormonene... For mange er det nok. (For min del var det metformin, Cocosa og akupunktur som skulle til)
Pergorime er visstnok ganske jævlig, og synd å utsette seg for det om man ikke må.

Dolmina
13-03-13, 08:30
Jeg ville også bedt om metformin. Min syklus ble super stabil på metformin. Jeg prøvde meg på en mikstur av pergo, metformin, sink, magnesium, folat og grapefruktjuice den måneden det klaffet. Har absolutt tro på at metforminen hjalp, de tre første kurene på pergo da det ikke virket gikk jeg ikke på met.;)

Cho
14-03-13, 22:50
Jeg ville krevd metformin før jeg i det hele tatt tenkte på kurer som klusser med hormonene... For mange er det nok. (For min del var det metformin, Cocosa og akupunktur som skulle til)
Pergorime er visstnok ganske jævlig, og synd å utsette seg for det om man ikke må.
Intressant det med metformin at det hjelper kvinner å bli gravide. Vet du årsaken at det hjelper?
Hva mener du med ordet "jævelig" når det gjelder pergotime? Har alltid trodd at pergotime vil hjelpe jeg. (Og jeg har tatt skylden på meg selv grunnen jeg ikke blir gravid fordi jeg er ganske overvektig)
Men jeg syns det er ganske intressant det med Cocosa at det har hjulpet for deg da du blei gravid, og jeg har stor tro på akupunktur.

Jeg ville også bedt om metformin. Min syklus ble super stabil på metformin. Jeg prøvde meg på en mikstur av pergo, metformin, sink, magnesium, folat og grapefruktjuice den måneden det klaffet. Har absolutt tro på at metforminen hjalp, de tre første kurene på pergo da det ikke virket gikk jeg ikke på met.;)

Så bra at metformin, pergo og divresse kosttilskudd hjalp for deg å bli gravid. Kanskje litt frekt av meg å spør, men hva var grunnen for at du tok de kosttilskuddene? (Spør for nysgjerrighet.) Nå tar jeg folat og multivitamin.
Og hvor fort merket du at du fikk en super stabil syklus på metformin?

Må si til dere begge at jeg skal absolutt forlange metformin og håper det vil hjelpe for meg også.

Carisma
14-03-13, 23:08
Jævlig fordi det klusser med hormonene. Har hørt at pms er rene solskinnsdagene i forhold.... :o

Cho
14-03-13, 23:17
Jævlig fordi det klusser med hormonene. Har hørt at pms er rene solskinnsdagene i forhold.... :o

Takk for svar!

Dolmina
14-03-13, 23:36
[quote=Så bra at metformin, pergo og divresse kosttilskudd hjalp for deg å bli gravid. Kanskje litt frekt av meg å spør, men hva var grunnen for at du tok de kosttilskuddene? (Spør for nysgjerrighet.) Nå tar jeg folat og multivitamin.
Og hvor fort merket du at du fikk en super stabil syklus på metformin?

Må si til dere begge at jeg skal absolutt forlange metformin og håper det vil hjelpe for meg også.[/quote]

Hehe det var egentlig bare et rart påfunn etter å ha lest div kjerringråd. Det er vektreduksjon, metformin og pergo som har hjulpet meg å bli gravid ingen tvil. Min gyn sa at metforminen er med å hjelper eggene til å modnes. Jeg gikk ca. 1 mnd på metformin før jeg fikk min første mensturasjon på over et år. Etter det holdt den seg stabil på 32-34 dager.

Dolmina
14-03-13, 23:37
Må bare tilføye at ikke alle reagerer like kraftig på pergo, for min del gikk det helt fint uten noen bivirkninger. ;)

Cho
15-03-13, 23:10
Hehe det var egentlig bare et rart påfunn etter å ha lest div kjerringråd. Det er vektreduksjon, metformin og pergo som har hjulpet meg å bli gravid ingen tvil. Min gyn sa at metforminen er med å hjelper eggene til å modnes. Jeg gikk ca. 1 mnd på metformin før jeg fikk min første mensturasjon på over et år. Etter det holdt den seg stabil på 32-34 dager.

Kjerringråd kan komme til nytte de! (Jeg har prøvd en del kjerringråd for å bli gravid, men de har ikke fungert for meg inntil videre)
Syns det var intressant å lese at du fikk din først menstrasjon på over 1år etter du hadde gått på metformin på ca 1månde og det at metformin hjelper eggene til å modnes.

Ellers må du ha lykke til videre med graviditeten.

Dolmina
16-03-13, 09:46
Kjerringråd kan komme til nytte de! (Jeg har prøvd en del kjerringråd for å bli gravid, men de har ikke fungert for meg inntil videre)
Syns det var intressant å lese at du fikk din først menstrasjon på over 1år etter du hadde gått på metformin på ca 1månde og det at metformin hjelper eggene til å modnes.

Ellers må du ha lykke til videre med graviditeten.

Takk Cho :) Lykke til videre i jakten på spiren. Det tok lang tid for oss så vet hvor tøft det kan være. Klem

Cho
16-03-13, 12:52
Takk Cho :) Lykke til videre i jakten på spiren. Det tok lang tid for oss så vet hvor tøft det kan være. Klem

Takk for det:klem:

Cho
27-03-13, 01:17
Litt dumt spørsmål fra meg: Måler dere midjen deres? Hvis dere gjør det har dere gått mye inn i cm?
Jeg har ikke gjort det, men burde begynne med det for det er der jeg størst. Jeg har sånn typisk eplefasong og jeg har på en sterk følelse at det er det som hindrer meg med å bli gravid og ikke så mye vekten.
Nå er det bare noe jeg føler kan jo ta feil.
Ellers har jeg begynt å ta cocosa så jeg håper det også vil hjelpe meg med å bli gravid. Hvertfall har jeg troen på det!

Karrbis
28-03-13, 11:06
Litt dumt spørsmål fra meg: Måler dere midjen deres? Hvis dere gjør det har dere gått mye inn i cm?
Jeg har ikke gjort det, men burde begynne med det for det er der jeg størst. Jeg har sånn typisk eplefasong og jeg har på en sterk følelse at det er det som hindrer meg med å bli gravid og ikke så mye vekten.
Nå er det bare noe jeg føler kan jo ta feil.
Ellers har jeg begynt å ta cocosa så jeg håper det også vil hjelpe meg med å bli gravid. Hvertfall har jeg troen på det!

Jeg har vel den klassiske eplefasongen jeg også..
Jeg måler meg flere steder på kroppen. Mest for å se hva som skjer ifht vekta.
Jeg går inn Ca 1 cm per kilo, rundt midjen og har nå kvittet meg med 11 kilo og 12 cm. Jeg har dessverre ikke trent i denne perioden og har erfaring med at det da går raskere å bli smalere ( ikke alltid lettere) med trening :)

Jeg fikk beskjed om at jeg hadde pcos da jeg var Ca 18 år ( er nå 39) og fikk da beskjed om at det det betydde var at det kom til å bli vanskelig å få barn - at det var lurt å planlegge det i god tid. Jeg fikk ikke beskjed om hva jeg kunne gjøre med det for å holde det i noenlunde sjakk, bortsett fra at jeg ble satt på p-piller.

Så jeg fortsatte å slite med hormonene og etterhvert kiloene.
Da jeg møtte mannen min som 23 åring, fortalte jeg ham dette. Så da vi følte vi kunne begynne å tenke på barn - at det kanskje hadde vært fint iløpet av 2-3 år, så kuttet jeg pillene og vi prøvde. Sjokket var stort da vi ble gravid på første forsøk..:eek: Det gikk bra - bortsett fra stooor vektøkning og svangerskapsdiabetes på slutten av svangerskapet.

Svangerskapsdiabetesen forsvant, det gjorde ikke kiloene.
Jeg prøvde forskjellig og klarte etter 4 år gå av det meste på Grete Rodhe - det var et mareritt, sultet og fyrste hele tiden :o

Vi fant etterhvert ut at vi ville ha ett barn til. Det var ikke enkelt. Vi prøvde og vi prøvde og fikk konstatert sekundær infertilitet etter tre år. Vi prøvde pergotime for å hjelpe med eggløsningen, og jeg ble gravid etter noen sykluser. Men, det endte ikke godt - vi mistet da vi var 4 måneder på vei.

Da fant vi ut at vi skulle ta en pause, bli utredet mer og vi skulle få annen hjelp (hormonsprøyter osv). Brukte ikke prevensjon, så prøvde nok litt uten å temperatur, sjekke slim....osv..osv..

En uke før vi skulle starte opp med hormonbehandlingen var jeg så inderlig kvalm og i dårlig form - tenkte nok ikke at jeg var gravid, men vi ville sjekke siden vi skulle begynne med hormoner..
Da fant vi ut at vi var gravide på egenhånd :) Men, vi turte ikke helt å glede oss siden vi hadde dårlig erfaringer..

Men, det gikk bra og det ble faktisk to stykker:D Vi følte oss som verden heldigste! Svangerskapet var som en evighet, men fikk heldigvis ikke svangerskapsdiabetes igjen, selv om vekta var høyere enn sist graviditet :o

Så det var først etter jeg fikk de to siste for 7 år siden at jeg fikk snusen av lavkarbo og at det var veldig godt for meg og min pcos kropp.
Jeg har dessverre ikke skjønt ( ikke villet?.) at jeg ikke kunne gå tilbake til høykarbo kosthold - så dette er ikke første runde, men forhåpentligvis siste runde - for så å leve på moderat lavkarbo resten av mitt liv:)

Jepp, dette ble mye og mer. Og, kanskje ikke svar på spørsmålet ditt, men sånn er det. Ønsker deg lykke, lykke til videre :)

Cho
29-03-13, 20:13
Takk for svar, Karrbis! Fikk svar på noe av det jeg lurte på:ja:

Lavkarboforlivet
02-04-13, 16:42
Hmmmm.... Jeg lurer fælt på om min pcos er på vei til å bli en liten smule bedre. Har slitt med store smerter ved eggløsning siden jeg startet på metformin ( som andre sier her, det regulerte syklusen min nesten på dagen:p) men nå forrige eggløsning var det ikke så vondt i grunnen, kan dette tegne på mindre vann cyster som sprikker? Isåfall må det jo være bra?:-)

Nutta
03-04-13, 11:45
Hei! titter innom med et lite spørsmål. Jeg er 179 høy, og har 25 kg for mye på kroppen..eller skal jeg si at jeg hadde?

Jeg har akkurat lagt bak meg en påskeferie på fjellet. Menyen var enkel:

frokost: Egg og bacon, og 1 glass helmelk
lunsj: omelett med skinke og litt grønnsaker (tomat og agurk) eller valnøtter (på skitur) og drikke (7 kh per enhet)
middag: lammekjøtt, oksekjøtt eller kylling...grønnsaker (blomkål og broccoli, paprika, løk..) creme fraiche eller saus laget på kraft og jbk.
kveldsmat: omelett eller middagsrester (hvis jg var sulten)

ekstra: fudge (etter lavkarbo oppskrift) samme med litt marsipan og kanskje en bit økosjokolade (10 kh per 100 g) søtet med stevia.

Et glass rødvin et par kvelder. Vet ikke om det var sukker. Og så ble det en del pepsi max når de andre drakk cola og øl og kakao.

En dag tryna jeg i godteskåla i frustrasjon...familien masa om kostholdet vårt og vi ble nesten mobbet for det :( urk!

Da jeg kom hjem igjen, så hadde jeg gått opp 6 kilo!!! Jeg fikk rett og slett sjokk. kjenner jeg er motløs, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det. Det frister selvfølgelig å tryne i godteskåla igjen, men jeg vet det ikke fungerer....

Jeg har PCOS (sterk grad) og jeg venter hjelp (fert. behandling) og jeg hadde i utgangspunktet 10 kg jeg måtte ned... men nå er det enda mer.

Noen som kan dele noen tanker? Evnt komme med råd? Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre...

Vibeke-67
03-04-13, 12:55
Hei! titter innom med et lite spørsmål. Jeg er 179 høy, og har 25 kg for mye på kroppen..eller skal jeg si at jeg hadde?

Jeg har akkurat lagt bak meg en påskeferie på fjellet. Menyen var enkel:

frokost: Egg og bacon, og 1 glass helmelk
lunsj: omelett med skinke og litt grønnsaker (tomat og agurk) eller valnøtter (på skitur) og drikke (7 kh per enhet)
middag: lammekjøtt, oksekjøtt eller kylling...grønnsaker (blomkål og broccoli, paprika, løk..) creme fraiche eller saus laget på kraft og jbk.
kveldsmat: omelett eller middagsrester (hvis jg var sulten)

ekstra: fudge (etter lavkarbo oppskrift) samme med litt marsipan og kanskje en bit økosjokolade (10 kh per 100 g) søtet med stevia.

Et glass rødvin et par kvelder. Vet ikke om det var sukker. Og så ble det en del pepsi max når de andre drakk cola og øl og kakao.

En dag tryna jeg i godteskåla i frustrasjon...familien masa om kostholdet vårt og vi ble nesten mobbet for det :( urk!

Da jeg kom hjem igjen, så hadde jeg gått opp 6 kilo!!! Jeg fikk rett og slett sjokk. kjenner jeg er motløs, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det. Det frister selvfølgelig å tryne i godteskåla igjen, men jeg vet det ikke fungerer....

Jeg har PCOS (sterk grad) og jeg venter hjelp (fert. behandling) og jeg hadde i utgangspunktet 10 kg jeg måtte ned... men nå er det enda mer.

Noen som kan dele noen tanker? Evnt komme med råd? Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre...

Huff, skjønner godt din frustrasjon!
Jeg hadde ganske lik opplevelse da jeg begynte med lavkarbo. Jeg gikk opp!
Men jeg gikk til Linbergklinikken, så der fikk jeg for det første starte opp med metformin, og for det andre hjelp til å sette opp en ganske streng kostholdsplan. Jeg begynte å følge ED sine prinsipper uten å bruke produktene. Dvs lavt på karbohydrater, og lavt på fett. Samtidig ble alt fulgt nøye opp, jeg tok endel tilskudd av vitaminer og Omega 3 osv. Også begynte jeg å trene mer gjennomtenkt, dvs styrketrening og kardio.
Da begynte dette å snu, sakte men faktisk sikkert. Jeg gikk ned! Vi snakker da ca 1 kg i måneden, så jeg har aldri rast ned i vekt, men det er lettere når insulinresistensen blir litt bedre. Nå trenger jeg ikke loeve så strengt. Så det var jo bare i en periodel.

Og forresten, de 6 kiloene er jo også endel vann da. Helt normalt. Man legger ikke på seg 6 kg fett på noen uker.

Ziltoidia
03-04-13, 15:42
Da jeg kom tilbake til London etter påsken (på mandag) viste vekta sikkert 6 kilo mer enn hva jeg veide før påske. Og jeg skeiet bare ut med ett Freia påskeegg (som skuffende nok ikke var så godt som jeg husket), en mini-toblerone og sukkerfri Diplomis. I morges veide jeg plutselig det samme som før påske igjen. Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at det må ha vært vann, så en skal ikke se bort i fra at det er mye vann i ditt tilfelle også, Nutta. :)

Nutta
03-04-13, 18:34
Vibeke-67: Ja, det er kjempefrustrerende! Jeg prøvde metformin en periode, men jeg ble kjempedårlig så legen ville ikke gi meg mer. Jeg fikk annbefalt å mosjonere mer, og spise mat med lite karbo. Det fungerte jo da jeg begynte med ketolysekuren, men etter et år med mange utfordringer og en del kluss så har det bare ballet på seg. Og minst av alt skjønner jeg disse reaksjonene som jeg har fått, med at vekten bare øker så mye etter så små utskeielser (selv om det er lengre perioder mellom hver gang).

Ziltoidia: Den kjenner jeg meg godt igjen i.. det virker så fristende og så godt på forhånd, og så blir man litt skuffet når man oppdager at det ikke var så godt likevel. Jeg håper du har rett i at det bare er vann, og at det forsvinner igjen. Jeg la merke til at hender og føtter hovnet veldig opp i påsken. Jeg fikk til og med kommentarer på det. Men det er noe i meg som begynner å lure, etter alle opplevelsene jeg har hatt (som nevnt over) at jeg har noen små utskeielser men som likevel gjør at vekten øker enormt mye på kort tid.

Lullapie
06-04-13, 22:10
Heisann!

Jeg håper det er greit at jeg slenger inn noen spørsmål her? :)

Jeg lurer nemlig på om det er "typisk" at en med PCOS også får problemer med lavt stoffskifte? Jeg fikk nylig vite av legen at jeg ligger på grensen for lavt stoffskifte og må heretter gå til kontroll for dette. Betyr dette at jeg har dobbelt så stor fare for å legge på meg, og vil jeg slite ENDA mer med fertilitet, uønsket hår, uren hud og psykiske problemer?

Jeg kjenner at jeg er glad for at jeg la om til keto, for jeg tror det er beste løsning for vekten - men er det andre tips som kan være behjelpelig på infertilitet (greit å vite til den tid kommer), hår, hud og psyke?

Forresten, jeg sliter mye med mageknip og legen finner ingen forklaring på dette. Kan det være metforminen? - Og i så fall, finnes det alternativer for metformin?

Carisma
07-04-13, 01:08
Hvor lenge har du gått på metformin?
Er mageknipene regelmessig? Mange får sterke magesmerter når vanncystene sprekker, ofte i forbindelse med eggløsning.

Vibeke-67
07-04-13, 08:38
Heisann!

Jeg håper det er greit at jeg slenger inn noen spørsmål her? :)

Jeg lurer nemlig på om det er "typisk" at en med PCOS også får problemer med lavt stoffskifte? Jeg fikk nylig vite av legen at jeg ligger på grensen for lavt stoffskifte og må heretter gå til kontroll for dette. Betyr dette at jeg har dobbelt så stor fare for å legge på meg, og vil jeg slite ENDA mer med fertilitet, uønsket hår, uren hud og psykiske problemer?

Jeg kjenner at jeg er glad for at jeg la om til keto, for jeg tror det er beste løsning for vekten - men er det andre tips som kan være behjelpelig på infertilitet (greit å vite til den tid kommer), hår, hud og psyke?

Forresten, jeg sliter mye med mageknip og legen finner ingen forklaring på dette. Kan det være metforminen? - Og i så fall, finnes det alternativer for metformin?
Har ikke hørt om koblingen PCOS og lavt stoffskifte. Mine stoffskifteverdier er forhøyet.
Men bra at du blir fulgt opp av legen!

Cho
22-04-13, 22:15
Er det legen eller gynekologen som skriver ut metformin?

Hvordan går det ellers med dere? Merket noe endringer?

Dolmina
22-04-13, 22:16

Jeg fikk de av gynekologen :)

Cho
22-04-13, 22:23

Så egentlig er det samme hvem jeg spør begge skriver ut?

Ziltoidia
22-04-13, 22:31
Hvordan går man egentlig frem om man vil ha metformin? Jeg er så redd for å bli mistenkeliggjort om jeg bare kommer inn døra og sier "jeg vil ha metformin fordi jeg har PCOS!" :p

Carisma
22-04-13, 22:32

Jeg fikk de også av gynekologen

Cho
22-04-13, 22:34
Jeg fikk de også av gynekologen

Da spør jeg gynekologen neste gang jeg skal ditt.
Takk for svar til deg også Carisma.

Dolmina
22-04-13, 22:42

Ellers går det bra her, er i uke 11 nå. Sliter med holde lavkarbo kostholdet om dagene. Formen er helt i kjelleren på kun lavkarbo. Håper det blir bedre over uke 12 da blir det lavkarbo igjen! ;-)

Hvordan har du det? :-)

Jammo
24-04-13, 15:18
Henger meg på denne skravletråden :)

Cho
24-04-13, 16:29
Henger meg på denne skravletråden :)

Velkommen skal du være! Alltid koselig med nye fjes her inne syns jeg.

Jammo
24-04-13, 17:42
Velkommen skal du være! Alltid koselig med nye fjes her inne syns jeg.
Tusen takk :)

vaskeklut
28-04-13, 12:35
Jeg skal få utredning! :D Det tok ganske mange år før jeg turte å be om det, men nå er det altså gjort. Er det noen som kan fortelle litt om hvordan en utredning for PCOS foregår?

Jammo
28-04-13, 16:15
Jeg skal få utredning! :D Det tok ganske mange år før jeg turte å be om det, men nå er det altså gjort. Er det noen som kan fortelle litt om hvordan en utredning for PCOS foregår?
Lurer på om det er via fastlegen og gyn. lege.

vaskeklut
28-04-13, 17:39
Lurer på om det er via fastlegen og gyn. lege.
Ja, jeg vet hvem som skal utrede, men det var ikke det jeg lurte på. Jeg lurte på hvordan selve utredningen foregår.

Ziltoidia
28-04-13, 20:26
Hm... det begynner å bli en stund siden, men jeg tror det bare var blodprøve og muligens urinprøve, etter hva jeg kan huske. Så fikk jeg telefonoppringning om at jeg "sikkert muligens kanskje sannsynligvis hadde PCOS". :P pga tesosteronnivået tror jeg. Det kombinert med ujevn menssyklus var visst nok for en diagnose.

Andre må visst få påvist cyster eller noe, men det har jeg aldri gjort.

Carisma
28-04-13, 22:02

Her står det endel:
http://www.lommelegen.no/artikkel/polycystisk-ovarialt-syndrom-pcos

Jammo
29-04-13, 21:36
Ja, jeg vet hvem som skal utrede, men det var ikke det jeg lurte på. Jeg lurte på hvordan selve utredningen foregår.
Åh. Missforstod deg jeg vist. Men de må sikker ta en blodprøve for å sjekke hormonene dine. Muligens det.

vaskeklut
03-05-13, 12:57
Takk folkens! Får vel bare vente og se :)

Jammo
04-05-13, 13:29
Lykke til :)

Cho
04-05-13, 21:46

Må ha lykke til!

vaskeklut
05-05-13, 09:43
takk! for min del er det ikke akutt hastverk, ettersom jeg ikke er interessert i graviditet og sånn, men er greit å finne ut om det er pcos som gjør at kroppen min er teit fra tid til annen :ja:

vaskeklut
28-06-13, 09:39
Mjæ, jeg har time til gyn i dag, vil vel få dommen om pcos eller ikke..

Cho
28-06-13, 16:12
Mjæ, jeg har time til gyn i dag, vil vel få dommen om pcos eller ikke..

Hvordan gikk det hos gyn idag?

vaskeklut
28-06-13, 16:18
Ikke så bra. Han kunne påvise en cyste i hver eggstokk, men hang seg opp i at jeg går på p-piller og at man derfor ikke får superresultat - han mente derfor at jeg ikke har PCOS. Han sa det var ikke noe poeng i å ta en test uten p-piller, ettersom jeg ikke prøver å få barn. Arrogante f*en.

Spinnerette
29-06-13, 17:38
Ikke så bra. Han kunne påvise en cyste i hver eggstokk, men hang seg opp i at jeg går på p-piller og at man derfor ikke får superresultat - han mente derfor at jeg ikke har PCOS. Han sa det var ikke noe poeng i å ta en test uten p-piller, ettersom jeg ikke prøver å få barn. Arrogante f*en.

Jeg fikk noe av det samme servert da jeg ba om utredelse, han sa det "kunne" være cyster, men at det ikke kunne sies sikkert fordi jeg gikk på p-pillen, samt at det ikke var noe å bry seg om siden jeg heller ikke prøver å få barn... Han sa også at "p-pillen er den beste medisinen, så bare fortsett med det, du". Husker jeg gikk derifra og følte meg dum og tråkket på.

vaskeklut
29-06-13, 19:45
ja, måten han opptrådde på og at jeg måtte forsvare meg og mitt var det mest ydmykende jeg har vært med på.

Spinnerette
29-06-13, 20:13
Var slik jeg opplevde det også. Første og eneste gang jeg har vært hos gynekolog, må jeg igjen, tror jeg heller jeg vil ha en kvinnelig lege.

:klem: for kjip opplevelse!

Vibeke-67
29-06-13, 21:14
Kjedelig med slike opplevelser :klem:
Jeg har forøvrig fått påvist PCOS gjennom lege (fedon Lindbergs klinikk), og siden jeg ikke har fått påvist cyster (bare en) ille jeg aldri fått dette via gynekolog. Hun jeg går til mente jeg brukte metformin uten grunn, og lo litt overlegent.
Men så forklarte jeg at det ligger jo mer enn cyster til PCOS, insulinresistens f eks, og at jeg har blitt frisk gjennom omlegging av kostholdet og metformin.
Da ble hun alvorlig igjen og anerkjente dette.

vaskeklut
29-06-13, 23:00
Vibeke: ja, sant! JEg spiser jo lavkarbo i tillegg til å gå på p-piller og alt... Skrev litt mer om det i bloggen min om det er av interesse.

takk for klemmer! :)

Cho
30-06-13, 12:28

For en kjip opplevelse du hadde:klem:
Håper det blir bedre neste gang om det ikke blir det ville jeg ha byttet om jeg var deg, men det er min mening.

vaskeklut
30-06-13, 13:38
:klem: nekter å dra tilbake til han der ja. Skal dra til en annen :ja:

Cho
30-06-13, 14:02
:klem: nekter å dra tilbake til han der ja. Skal dra til en annen :ja:

Forstår veldig godt at du nekter å gå tilbake dit:ja:

ps: Hva heter bloggen din? Blei nysgjerrig på det du hadde skrevet.

vaskeklut
30-06-13, 15:36
bloggen på forumet her! :) legg meg til som venn så ordner vi det!

Lavkarboforlivet
31-08-13, 22:20
Endelig "fant" jeg denne tråden igjen, leita etter den for en tid tilbake. Har ikke vært på forumet her på en god stund nå.
Hvordan står det til med dere PCO(S) damer?
Her er det frustrerende for tiden, føler jeg er lei av å prøve å bli gravid. Kjennes bare ut som om vi jobber forgjeves med det.
Har prøvd en runde med pergotime, har to doble kurer igjen men har venta litt fordi jeg synes den første kuren var hard, selv om den var enkel.
Skal ta de to sist ettehverandre tror jeg, bli ferdig med det.
Tror uansett at alt kommer til å ende i IVF... Den arrogante gynekologen jeg går til ville ikke sende meg til LAP for å sjekke eggledere osv. Han mente det ikke var noe vits, var bare å gå på IVF for var egglederne tette så ble det IVF uansett... Er ikke det jeg har hørt, mange som har fått åpnet og blitt gravide etter det... Vet jo ikke om jeg har tette, men kan jo være.
Føler han jobber imot oss og ikke med oss..... Bare maser og maser om vekta, har gått ned over 50 kg. han maser om mere, og tror vekta er skyld i manglende resultat bare fordi BMI ikke er 24 liksom... Kjenner meg igjen i slike arrogante j... ja Vaskeklut! :-(

Carisma
03-09-13, 00:37
Nå er jeg så jævlig lei av disse cystene-smertene! Før hadde jeg de bare ved EL, og ikke hver EL heller, men i sommer har jeg hatt de ca hver fjortende dag siden mai :mad: sist tirsdag måtte jeg være hjemme fra jobb pga det, for det eneste jeg klarer er jo å ligge i fosterstilling og konsentrere meg om å puste... Heldigvis var det verste over innen toåringen skulle hentes i barnehagen, men det var IKKE behagelig å bære rundt på ham den ettermiddagen. Og nå har det murrer frem og tilbake hele uka etterpå og i dag kjennes det ut som når man trykker på et blåmerker hver gang jeg setter ned foten når jeg går. Det har mao vart en uke! Lei nå!! :realmad:

vaskeklut
03-09-13, 00:53
Men duuu. Du tror ikke det kan være betennelse i livmora? Det føles akkurat ut som blåmerke.. Endometritis..

Carisma
03-09-13, 01:16
Nja, jeg har hatt dette til og fra siden før tenårene. Noen ganger kan det gå årevis imellom hvert anfall, men nå har det vært ofte. Det har visstnok med at man reagerer på vesken som kommer ut når cystene sprekker. Før sommeren fikk jeg jo fjernet kobberspiralen fordi jeg reagerte på kobberet, så det er sannsynligvis årsaken,at det er irritert pga dét og derfor blir enda lettere vondt. Og gynekologen fant ikke noe spes da, hun ville nok sett om det var betent utover irritasjonen.

Lavkarboforlivet
03-09-13, 01:28
Huffameg :( Det hørtes grusomt ut Carisma....har smerter ved eggløsning, til tider VELDIG smertefullt. Men det går som regel over etter 20-30 min når det er eggløsning. Har også småsmerter like før selve eggløsningen og av og til ellers. Men ikke så store plager som du beskriver her.... Håper det går bedre nå da ?

Carisma
06-09-13, 21:06
And here we go again.... vært skikkelig vondt igjen i dag. :( nå kommer det tett syns jeg. Begynner å lure på om et kan være noe med keisersnittsåret på innsida? Da jeg opererte blindtarmen tok det mange år før det grodde ordentlig fordi tråden ikke løste seg opp som den skulle, så det er ikke helt utenkelig?....

Cho
20-09-13, 01:03
And here we go again.... vært skikkelig vondt igjen i dag. :( nå kommer det tett syns jeg. Begynner å lure på om et kan være noe med keisersnittsåret på innsida? Da jeg opererte blindtarmen tok det mange år før det grodde ordentlig fordi tråden ikke løste seg opp som den skulle, så det er ikke helt utenkelig?....

Håper det går bedre med deg nå? Må ihvertfall ha god bedring.

Folia
29-09-13, 01:24
Heisann!

Jeg har PCOS og det er påvist ved både gynekologisk undersøkelse og blodprøver.

Jeg lurer på: Dere som har fått metformin/vært til utredning for å få metformin, har dere gjort dette hos en gynekolog eller indemedisiner?

Carisma
29-09-13, 03:04
Fikk metformin av gynekologen

Folia
29-09-13, 18:15
Fikk metformin av gynekologen

Takk for svar her også ;) Men fikk du metformin for å gå ned i vekt eller for å få barn? Hjalp det?

Carisma
29-09-13, 18:53
Takk for svar her også ;) Men fikk du metformin for å gå ned i vekt eller for å få barn? Hjalp det?

Ingen av delene :) fikk det for å stabilisere en begynnende diabetes to. Men i andre rekke kan det jo hjelpe på det andre også. Men det førte ikke til noe revolusjonerende på noen av de frontene før etter flere år. Og da var det endel andre faktorer inne bildet også (akupunktur, yoga o.l).

Folia
30-09-13, 13:29
Ingen av delene :) fikk det for å stabilisere en begynnende diabetes to. Men i andre rekke kan det jo hjelpe på det andre også. Men det førte ikke til noe revolusjonerende på noen av de frontene før etter flere år. Og da var det endel andre faktorer inne bildet også (akupunktur, yoga o.l).

ÅÅ oki :)

Jeg håper det skal hjelpe meg med å gå ned i vekt, men det er jo så varierende om folk har hatt effekt eller ei.

Carisma
01-10-13, 01:59
ÅÅ oki :)

Jeg håper det skal hjelpe meg med å gå ned i vekt, men det er jo så varierende om folk har hatt effekt eller ei.

De er ingen slankepille, men det sies at om du går ned to kilo selv hjelper MF deg med den tredje...

Folia
02-10-13, 00:21
De er ingen slankepille, men det sies at om du går ned to kilo selv hjelper MF deg med den tredje...

Godt nok for meg :D Det er faktisk veldig motiverende! Så gøy!

Carisma
02-10-13, 02:04
Ja, altså ikke at den "tar" den siste kiloen, men den gjør visst at den sitter litt mindre hardt enn den ellers ville gjort. (hvordan vet de det egetnlig? :confused:) Bare vær obs på at du kan bli VELDIG dårlig i innkjøringsfasen.... Jeg måtte slutte og vente flere ganger før jeg klarte å begynne ordentlig. Det positive er visst at de som blir mest dårlig er de som trenger den mest. :rolleyes:

CherryBerry
21-10-13, 05:01
Hei hei :-)

Jeg er ei jente på 27 år. Er 166 cm høy og veier 104 kilo.
Og har derfor en BMI på 37,74 .
Med andre ord må jeg gå ned svimlende 44 kilo for å få en normal BMI. Det er i alle fall målet mitt :-)

Har noen spørsmål jeg håper dere har tid til :

1. Hva ble mest forandra når du begynte på lavkarbo og når du gikk ned i vekt?
2. Hva veide du og hva veier du nå?
3. Har du erfaring med ketose?
4. Hvordan finner dere ut om dere har eggløsning?
5. Trener du? Hva og hvor ofte?
6. Når er det realistisk at jeg kan nå målet mitt på -44 kilo?
Skal jeg gå på lavkarbo eller ketose. Trene eller ikke? Og ellers TIPS og TRIKS!

Skal gifte meg i 2015 og vil gjerne være frisk og fin til denne dagen <3

Setter så pris på om noen kan svare meg på mine 6 spørsmål :-)

Nutta
21-10-13, 09:41
1. Hva ble mest forandra når du begynte på lavkarbo og når du gikk ned i vekt?
2. Hva veide du og hva veier du nå?
3. Har du erfaring med ketose?
4. Hvordan finner dere ut om dere har eggløsning?
5. Trener du? Hva og hvor ofte?
6. Når er det realistisk at jeg kan nå målet mitt på -44 kilo?
Skal jeg gå på lavkarbo eller ketose. Trene eller ikke? Og ellers TIPS og TRIKS!

Hei! :) tenkte jeg skulle ta meg tid til å svare på spørsmålene dine! ;)

1. Det var mye som ble forandret!! Jeg ble i bedre humør, huden ble myemye bedre, jeg fikk igang syklusen, jeg gikk ned i vekt, jeg sluttet å overspise, jeg sov bedre, jeg mistet MYE vann i kroppen, kolestrolet ble bedre, blodtrykket normalt og jeg gikk ned 3 skostørrelser på et halvt år! :D
2. Jeg veide 123 kilo, og nå veier jeg 107 kg (men jeg har vært helt nede i 94 kg, for å så klare å legge på meg igjen etter at jeg hadde en lenger surrete periode)
3. Ja, jeg har mye erfaring med å følge et ketogent kosthold.
4. Jeg kjenner det på kroppen. Spesielt i ryggen (jeg hovner opp) og så samler jeg en god del vann ellers også.
5. Jeg trener hovedsaklig Zumba, fordi det er gøy :) innimellom tar jeg en spinningtime. Jeg prøver å få til 2-3 økter i uka. Og jeg prøver også å sørge for å få frisk luft iløpet av uka.
6. Jeg tror det er individuelt. Men det er ikke urealistisk å bruke et år på å gå ned 44 kg. Jeg begynte på generell lavkarbo, og tenkte at det var en livsstil som fungerte for meg. Jeg gikk jevnt ned i vekt, og hadde det ganske bra. Så bestemte jeg meg for å få en boost, og startet på ketolysekuren. Fordelen med ketolysekuren var at jeg slapp å være sulten, blodsukkeret var jevnere og jeg fikk mer energi. Jeg tror at uansett hva du velger, så er det viktig å bevege seg! Det senker insulinutskillelsen i kroppen, og gjør at kroppen forbrenner mer fett enn den ellers ville gjort. Begynner du på ketolysekuren, så annbefaler jeg at du leser boka og følger rådene til punkt og prikke.

Mine tips og triks: få i deg nok mat iløpet av dagen. Ikke gå sulten! Drikk 2-3 liter vann. Minst! Og prøv å hold deg unna alle erstatninger for junkfood og godteri, det kan hindre deg i å nå målet ditt. Prøv å unngå stress, å jobb for å få nok søvn hver dag. Få inn aktivitet 2-3 dager i uka (en god gåtur holder, du MÅ ikke trene på treningsstudio) Og tilslutt: planlegging er nøkkelen til suksess. Skal du i selskap og lignende, så tilby deg og ta med en kake du kan spise (lag noe godt fra oppskriftsforumet her) Det er ganske lett å tilpasse seg ellers. Velg proteiner, ost, salat og grønnsaker. La poteter, ris og pasta ligge. Da er du godt på vei! :D

Folia
21-10-13, 17:02
Ja, altså ikke at den "tar" den siste kiloen, men den gjør visst at den sitter litt mindre hardt enn den ellers ville gjort. (hvordan vet de det egetnlig? :confused:) Bare vær obs på at du kan bli VELDIG dårlig i innkjøringsfasen.... Jeg måtte slutte og vente flere ganger før jeg klarte å begynne ordentlig. Det positive er visst at de som blir mest dårlig er de som trenger den mest. :rolleyes:

Hei! Takk for svar :) I dag har jeg vært hos endokrinolog og fikk resept på Glucophage tabletter. Er det det dere andre går på også? Eller tar dere sånn sprøyte? Han kunne selvsagt ikke love noe, men han mente at jeg hadde de verdier og den kroppsformen som han hadde opplevd hadde fått best resultat med Glucophage. Så i morgen starter jeg på min første tablett! Gleder meg!

Eneste triste var at jeg veide 4 kg mer på hans vekt enn hva jeg veide hjemme hos mine foreldre i går :hylgrine:

Folia
21-10-13, 17:03
Hei! :) tenkte jeg skulle ta meg tid til å svare på spørsmålene dine! ;)

1. Det var mye som ble forandret!! Jeg ble i bedre humør, huden ble myemye bedre, jeg fikk igang syklusen, jeg gikk ned i vekt, jeg sluttet å overspise, jeg sov bedre, jeg mistet MYE vann i kroppen, kolestrolet ble bedre, blodtrykket normalt og jeg gikk ned 3 skostørrelser på et halvt år! :D
2. Jeg veide 123 kilo, og nå veier jeg 107 kg (men jeg har vært helt nede i 94 kg, for å så klare å legge på meg igjen etter at jeg hadde en lenger surrete periode)
3. Ja, jeg har mye erfaring med å følge et ketogent kosthold.
4. Jeg kjenner det på kroppen. Spesielt i ryggen (jeg hovner opp) og så samler jeg en god del vann ellers også.
5. Jeg trener hovedsaklig Zumba, fordi det er gøy :) innimellom tar jeg en spinningtime. Jeg prøver å få til 2-3 økter i uka. Og jeg prøver også å sørge for å få frisk luft iløpet av uka.
6. Jeg tror det er individuelt. Men det er ikke urealistisk å bruke et år på å gå ned 44 kg. Jeg begynte på generell lavkarbo, og tenkte at det var en livsstil som fungerte for meg. Jeg gikk jevnt ned i vekt, og hadde det ganske bra. Så bestemte jeg meg for å få en boost, og startet på ketolysekuren. Fordelen med ketolysekuren var at jeg slapp å være sulten, blodsukkeret var jevnere og jeg fikk mer energi. Jeg tror at uansett hva du velger, så er det viktig å bevege seg! Det senker insulinutskillelsen i kroppen, og gjør at kroppen forbrenner mer fett enn den ellers ville gjort. Begynner du på ketolysekuren, så annbefaler jeg at du leser boka og følger rådene til punkt og prikke.

Mine tips og triks: få i deg nok mat iløpet av dagen. Ikke gå sulten! Drikk 2-3 liter vann. Minst! Og prøv å hold deg unna alle erstatninger for junkfood og godteri, det kan hindre deg i å nå målet ditt. Prøv å unngå stress, å jobb for å få nok søvn hver dag. Få inn aktivitet 2-3 dager i uka (en god gåtur holder, du MÅ ikke trene på treningsstudio) Og tilslutt: planlegging er nøkkelen til suksess. Skal du i selskap og lignende, så tilby deg og ta med en kake du kan spise (lag noe godt fra oppskriftsforumet her) Det er ganske lett å tilpasse seg ellers. Velg proteiner, ost, salat og grønnsaker. La poteter, ris og pasta ligge. Da er du godt på vei! :D

Hei! Nå var det ikke meg du egentlig skrev til, men jeg spør likevel: Hva mener du med erstatninger for junkfood? At man ikke bør lage lavkarbo lasagne/taco/pizza og hamburger? Da blir jeg litt lei meg :(

vaskeklut
21-10-13, 17:19
Jeg tolker det dithen at hun mener godterier og snop og kaker :)

Nutta
21-10-13, 18:44
Hei! Nå var det ikke meg du egentlig skrev til, men jeg spør likevel: Hva mener du med erstatninger for junkfood? At man ikke bør lage lavkarbo lasagne/taco/pizza og hamburger? Da blir jeg litt lei meg :(

Nei, det var absolutt ikke det jeg mente :o jeg siktet vel mer mot all den lettisen, sjokoladen og alle de produktene som noen kaller lavkarbovennlig, men som ikke er det likevel - og som inneholder både mel og sukker og andre ting som kan ødelegge når man skal ned i vekt. MEN om noen velger å spise det, så er det jo opp til dem :) jeg bare svarte på de spørsmålene som ble stilt....

Nutta
21-10-13, 18:51
Jeg tolker det dithen at hun mener godterier og snop og kaker :)

Riktig :)

Folia
21-10-13, 20:09
Nei, det var absolutt ikke det jeg mente :o jeg siktet vel mer mot all den lettisen, sjokoladen og alle de produktene som noen kaller lavkarbovennlig, men som ikke er det likevel - og som inneholder både mel og sukker og andre ting som kan ødelegge når man skal ned i vekt. MEN om noen velger å spise det, så er det jo opp til dem :) jeg bare svarte på de spørsmålene som ble stilt....

Åå okei da forstår jeg :) Ble bare litt bekrymret for om jeg måtte nekte meg "alt godt" nå ;) Ja det er nok mange som ikke helt får med seg at matvarer kan være veldig energirikt selv om det er lavkarbovennlig :) Merker selv at jeg har problemer med nøtteinntaket, er lett for at det blir noen nøtter for mye i youghurten (naturell) og det kan være nok til at man ikke får utslag på vekten :)

Nutta
21-10-13, 21:43
Åå okei da forstår jeg :) Ble bare litt bekrymret for om jeg måtte nekte meg "alt godt" nå ;) Ja det er nok mange som ikke helt får med seg at matvarer kan være veldig energirikt selv om det er lavkarbovennlig :) Merker selv at jeg har problemer med nøtteinntaket, er lett for at det blir noen nøtter for mye i youghurten (naturell) og det kan være nok til at man ikke får utslag på vekten :)

Neida, du trenger ikke det :) Og det er jo fint at du spør når du lurer på hva jeg egentlig mente! ;) Jeg tenker bare at det er viktig å finne en god balanse. Man kan ikke slutte å kose seg, selv om man endrer livsstil! Men jeg har blitt veldig opptatt av alt det skjulte som finnes i maten du kjøper på butikken. Jeg leser og hører stadig om flere som sliter med vektnedgangen, og da er det jo en grunn til det. Jeg har også slitt med vekta i perioder, og da vet jeg hvor viktig det er å finne en måte å leve på som fungerer i lengden. Men det betyr ikke at det ikke finnes noen unntak, for det gjør det jo i noen situasjoner. Uansett.. jeg pleier bare å nevne akkurat det der for de som spør (spesielt nybegynnere) slik at de slipper å gjøre de samme feilene som jeg har gjort :)

Jeg kan ikke spise nøtter, for da spiser jeg fort mer enn det jeg skal - bare fordi det er godt :rolleyes:

Folia
24-10-13, 16:24
Nå har jeg tatt en tablett til kveldsmaten i 3 dager. Har ikke merket noe kvalme. Glad for det, men også litt bekymret da, om det er slik at det er de som har blitt kvalme som har fått best effekt. Men jeg hater å være kvalm så jeg er selvsagt glad for at det har gått fint.

Hvilken dose står dere på?

Carisma
26-10-13, 15:16
Nå har jeg tatt en tablett til kveldsmaten i 3 dager. Har ikke merket noe kvalme. Glad for det, men også litt bekymret da, om det er slik at det er de som har blitt kvalme som har fått best effekt. Men jeg hater å være kvalm så jeg er selvsagt glad for at det har gått fint.

Hvilken dose står dere på?

Bruker du de som heter glucophag eller metformin? Metformin er billigvarianten av glucophag og i følge mine leger ofte mer virksomme. Du kan be om metformin selv om det står glucophag (som regel motsatt, de gir automatisk metf.)
Siden du merker lite effekt kan du sikkert øke dosen til morgen og kveld. Jeg ble ikke mest kvalm, det var skjelvinger, kaldsvetting, svimmel, nummenhet osv som var hovedsymptomene. Skal egentlig ta 3x500, men husker som regel bare to pr dag.... :o

Hegetverberg
27-10-13, 09:36
Hei alle sammen!

Jeg fikk påvist PCO/PCOS på torsdag - og er i gang med lavkarbokosthold.
Ønsker å gå ned cirka 30 kg - men tenker mer på dag til dag - så får vi se hvor det ender:)

Jeg har også begynt på metformin og følger meg litt kvalm - men det var mye bedre på dag to faktisk:)

Koselig at det fantes en tråd der vi kan prate om dette!:)

Folia
27-10-13, 22:19
Bruker du de som heter glucophag eller metformin? Metformin er billigvarianten av glucophag og i følge mine leger ofte mer virksomme. Du kan be om metformin selv om det står glucophag (som regel motsatt, de gir automatisk metf.)
Siden du merker lite effekt kan du sikkert øke dosen til morgen og kveld. Jeg ble ikke mest kvalm, det var skjelvinger, kaldsvetting, svimmel, nummenhet osv som var hovedsymptomene. Skal egentlig ta 3x500, men husker som regel bare to pr dag.... :o

Hei!
Jeg har fått Glucophage ja. Det var snakk om en sprøyte som jeg kunne ta som måtte tas hver dag, men den er dyr og man får den ikke på blå resept når man ikke har sukkersyken. Jeg tror jeg bare skal ta 2x500 mg, men vurderer å øke til 3x500. Har uansett ikke ny time før i januar..

Folia
27-10-13, 22:19
Hei alle sammen!

Jeg fikk påvist PCO/PCOS på torsdag - og er i gang med lavkarbokosthold.
Ønsker å gå ned cirka 30 kg - men tenker mer på dag til dag - så får vi se hvor det ender:)

Jeg har også begynt på metformin og følger meg litt kvalm - men det var mye bedre på dag to faktisk:)

Koselig at det fantes en tråd der vi kan prate om dette!:)

Hei hei :) Har du begynt på metformin hovedsakelig for å få barn, eller for å slanke deg? :)

Løvinna
30-10-13, 02:27
Hei :)

Jeg har nylig begynt med lavkarbo-kosthold, noe som går strålende foreløpig. Jeg fikk i sommer påvist PCOS, og vil derfor ned i vekt både for min egen velvære, men også for å forhåpentligvis få regelmessig eggløsning. Det jeg lurer på er om lavkarbo har hjulpet for dere damer til å få regelmessig eggløsning :) Og hvor fort har det evnt. skjedd?
Jeg har et sterkt ønske om å få barn om et par år og skal gjøre alt jeg kan for å stabilisere kroppen min :)
Jeg er 165 cm høy og veier 85 kilo, vil ned til 65 kilo.

Ziltoidia
30-10-13, 17:51
For min del har lavkarbo overhodet ikke gjort noe med syklusen min. Er så uregelmessig som alltid, om ikke mer. Eksempelvis har jeg hatt mensen 4 ganger i år (januar, februar, juli og oktober). På en annen side har det (lavkarbo, vekttap, hva nå enn det er) ført til at jeg ikke har PCOS. Litt rart i og med at det liksom er kronisk, men de sier så.

Småforvirrende, men der har du altså min erfaring. :p

Leoliten
07-11-13, 11:25
Hei!

Jeg er ny her, men tenkte jeg skulle hive meg på.
Nå skal jeg skrive noe jeg aldri har skrevet før, men i håp om at det skal gi meg et spark bak, til å fullføre dette og få opp øynene mine også for hva som trengs!
Jeg er 34 (snart 35) år. Veier 97 kg og er 170 cm høy. Ønsker å gå ned hvertfall 20 kg, om ikke mer.

Syklusene mine er ikke på stell. De kan variere fra flere måneder til 28 dager. Har ikke eggløsning for tiden heller.
Fikk påvist lett PCOS for snart tre år siden, men rett etter så ble jeg gravid og tenkte ikke så mye på det.
Nå vil vi gjerne ha barn nr 2, og har prøvd litt på dette. Har ikke fungert, så jeg begynte med eggløsningsmonitor. Har da funnet ut at jeg ikke har hatt eggløsning på hvertfall 2 sykluser, så har bestilt meg en legetime.
Har surfet litt og kommet på at det er jo kanskje PCOS'en som har blusset opp.
Har vært veldig slapp en stund nå, og jeg har lagt på meg. Klarer ikke å gå ned i vekt heller.

Så nå skal jeg da hive meg på dette lavkarbotoget!! :-)

Er det noen der ute som har fått eggløsning igjen etter å ha begynt på lavkarbo? ev. blitt gravide?
Eller bør jeg med om Metformin?

Folia
12-11-13, 19:50
For min del har lavkarbo overhodet ikke gjort noe med syklusen min. Er så uregelmessig som alltid, om ikke mer. Eksempelvis har jeg hatt mensen 4 ganger i år (januar, februar, juli og oktober). På en annen side har det (lavkarbo, vekttap, hva nå enn det er) ført til at jeg ikke har PCOS. Litt rart i og med at det liksom er kronisk, men de sier så.

Småforvirrende, men der har du altså min erfaring. :p

Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror det er slik at noen blir født med PCO og andre kan utvikle det (pga overvekt). De som har utviklet det pga overvekt blir kvitt det ved å gå ned i vekt, mens de som ble født med det har det kronisk, men det vil hjelpe på å gå ned i vekt.

Tror jeg.. :)

Carisma
12-11-13, 22:10
Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror det er slik at noen blir født med PCO og andre kan utvikle det (pga overvekt). De som har utviklet det pga overvekt blir kvitt det ved å gå ned i vekt, mens de som ble født med det har det kronisk, men det vil hjelpe på å gå ned i vekt.

Tror jeg.. :)

De sier så, men hva kom egentlig først, høna eller egget?... :rulleøyne:
Jeg tror at overvekt er en av mange symptomer, og at det er litt tilfeldig hvilken som slår ut først.

Folia
13-11-13, 21:25
De sier så, men hva kom egentlig først, høna eller egget?... :rulleøyne:
Jeg tror at overvekt er en av mange symptomer, og at det er litt tilfeldig hvilken som slår ut først.

Sant det :) Men for de som ikke har det kronisk vil de forsvinne når de går ned i vekt. For de som har det medfødt vil de gjerne ha symptomer fra de er veldig unge. Jeg fikk konstantert PCOS da jeg var 16, uten at jeg var overvektig, men på bakgrunn av andre symptomer. Min er altså ikke reversibel. Nå er jeg veldig overvektig da, så det vil bli bedre om jeg går ned i vekt, men PCOS vil jeg alltid ha.

Men er det noen her som har slitt med å øke dosen Glucophage? Jeg tar en stk. til middag og en stk. til kvelds, men skal egentlig ta det dobbelte. Men jeg blir så vanvittig kvalm :(

Carisma
14-11-13, 02:04
Man blir aldri kvitt pcos uansett, men man kan holde symptomene i sjakk. Jeg ble nærmest frisk av symptomene før jeg plutselig ble gravid, og nå tre år etter er det verre enn noengang, på tross av et ganske greit kosthold. :o

Cho
19-11-13, 06:41
Man blir aldri kvitt pcos uansett, men man kan holde symptomene i sjakk. Jeg ble nærmest frisk av symptomene før jeg plutselig ble gravid, og nå tre år etter er det verre enn noengang, på tross av et ganske greit kosthold. :o

Tror nok jeg misforstår deg, men spør likevel jeg! Kan pcos forverrer seg etter et svangerskap?

Carisma
19-11-13, 20:38
Tror nok jeg misforstår deg, men spør likevel jeg! Kan pcos forverrer seg etter et svangerskap?

Min personlige erfaring er ja. Men jeg har ikke vitenskapelige bevis for det... :o. Men jeg vet om andre som har fått f.eks stoffskiftesykdommer etter graviditet, og har lest om endel som først har fått påvist pcos ved søskenforsøk uten at de hadde problemer med første graviditet. Så jeg vil tro det er stress kombinert med voldsomme hormonsvingninger som kan trigge eller forverre disse.

Cho
19-11-13, 20:52
Min personlige erfaring er ja. Men jeg har ikke vitenskapelige bevis for det... :o. Men jeg vet om andre som har fått f.eks stoffskiftesykdommer etter graviditet, og har lest om endel som først har fått påvist pcos ved søskenforsøk uten at de hadde problemer med første graviditet. Så jeg vil tro det er stress kombinert med voldsomme hormonsvingninger som kan trigge eller forverre disse.

Takk for svar på det jeg lurte på.

Rin
13-12-13, 20:05
Har noen av dere opplevd PCOS som plutselig manifesterte seg i voksen alder? Altså etter godt og vel femten år med regelmessig menstruasjon og ingen andre relaterte plager?

(Driver og utreder grunnen til at min menstruasjon ble borte i år, og jeg klør meg litt i hodet over at lege/gyn vil sjekke så innmari for PCOS, alt tatt i betraktning. Ikke minst det at jeg var normalvektig og spiste ketogent på fjerde året da hele spetakkelet satte i gang...)

Carisma
14-12-13, 00:54
Har noen av dere opplevd PCOS som plutselig manifesterte seg i voksen alder? Altså etter godt og vel femten år med regelmessig menstruasjon og ingen andre relaterte plager?

(Driver og utreder grunnen til at min menstruasjon ble borte i år, og jeg klør meg litt i hodet over at lege/gyn vil sjekke så innmari for PCOS, alt tatt i betraktning. Ikke minst det at jeg var normalvektig og spiste ketogent på fjerde året da hele spetakkelet satte i gang...)
Ja, dét er ikke uvanlig. Veldig mange oppdager det når de forsøker å bli gravid m nummer to eller tre etter å lett ha blitt gravid første gang.
Stress er jo en utløsende faktor, så kanskje det er grunne til at endel "tipper over" etter graviditet og barselperiode. I ditt tilfelle har vel kroppen også vært under endel stress. Forøvrig har jeg en høyst personlig teori på at kroppen bare klarer å håndtere en alvorlig ting om gangen, så du bør se det som positivt at kroppen har overskudd til å "ta tak i" dette om dt er pcos. :o. Altså, ME kan ha overskygget en latent pcos.

Carisma
25-03-14, 01:14
Jeg sliter om dagen. Bokstavelig talt. Hormonverdiene mine er helt ute å kjøre og jeg føler jeg lever i en evig tåke tappet for energi. I tillegg skjer det mye rundt meg med sykdom i familien, stress på jobb osv.
Jeg er veldig i tvil om jeg burde si noe om at jeg har en dårlig periode ift sykdommen på jobb? Eller gjør det meg bare svak i deres øyne, dødvekt? Bekreftelse på fordommene mot overvektige? De merker jo at jeg ikke leverer fullt.... Jeg jobber jo i utgangspunktet 80% pga barnehage og pendlervei, men den uoffisielle sannheten er at det er fordi jeg ikke har overskudd til å jobbe 100% :hylgrine:

Vibeke-67
28-03-14, 12:50
En liten gladmelding! Jeg har fått innvilget fjerning av hårvekst i ansikten med laser på det offentlige på grunn av PCOS :heia:
Jeg har en PCOS uten eggstokk-plagene. Da er det vanskeligere å få det innvilget, men etter å ha ventet et par år så gikk det igjennom gitt! 6. mai skal jeg til første behandling som varer i mellom 1-10 minutter som det sto i brevet :lol:

Ziltoidia
28-03-14, 13:06
^Grattis! Og hadebra til barten! ;)

Det slo meg plutselig at jeg ikke har tenkt på mensen på leeenge, så jeg sjekket appen min, og den nekter nå å spå når jeg vil få den, fordi det er for lenge siden sist. Har det gått så lenge siden oktober allerede? o__O

Nei seriøst, hva gjør jeg? Det er jo ikke normalt å gå nesten et halvår uten. Legene bare trekker på skuldrene og sier "Neeesj, så lenge du ikke prøver å bli gravid skulel det ikke ha noe å si." Og jeg har jo ikke noe imot å ikke ha mensen. Tvert imot. Men det kan da umulig være et sunnhetstegn. Aner ikke om jeg bør la det være ubehandlet eller hva som bør gjøres...

Rin
28-03-14, 13:13
^Grattis! Og hadebra til barten! ;)

Det slo meg plutselig at jeg ikke har tenkt på mensen på leeenge, så jeg sjekket appen min, og den nekter nå å spå når jeg vil få den, fordi det er for lenge siden sist. Har det gått så lenge siden oktober allerede? o__O

Nei seriøst, hva gjør jeg? Det er jo ikke normalt å gå nesten et halvår uten. Legene bare trekker på skuldrene og sier "Neeesj, så lenge du ikke prøver å bli gravid skulel det ikke ha noe å si." Og jeg har jo ikke noe imot å ikke ha mensen. Tvert imot. Men det kan da umulig være et sunnhetstegn. Aner ikke om jeg bør la det være ubehandlet eller hva som bør gjøres...

Jeg har fått streng beskjed om å si fra når det går så lang tid, og i det minste få sjekket om det er østrogenunderskudd på gang igjen (siden det må behandles for å ikke avle beinskjørhet og ditt og datt) - men vet ikke helt om det også gjelder med en PCOS-diagnose.

Carisma
28-03-14, 13:38
Du bør sjekke det hos gynekolog. Det er mer enn det ubefruktede egget som skylles ut ved menstruasjon, og hvis det bygger seg opp en for tykk hinne kan det gi f.eks celleforrandringer. Eller infeksjoner.

Ziltoidia
28-03-14, 15:33
Jeg har fått streng beskjed om å si fra når det går så lang tid, og i det minste få sjekket om det er østrogenunderskudd på gang igjen (siden det må behandles for å ikke avle beinskjørhet og ditt og datt) - men vet ikke helt om det også gjelder med en PCOS-diagnose.

Du bør sjekke det hos gynekolog. Det er mer enn det ubefruktede egget som skylles ut ved menstruasjon, og hvis det bygger seg opp en for tykk hinne kan det gi f.eks celleforrandringer. Eller infeksjoner.

Herregud... så fort jeg sier mensen så får jeg mensen. (tror jeg da. Det ser jo litt underlig ut etter 5mnd)
Men ja... det gjør jo egentlig ingen forskjell fra eller til. Skulle gjerne ha hilst på en gynekolog nå. Det er bare så trasig når man må via legen og legen bare "næææsj". (Altså, får å være fair mot legene så ordlegger de seg litt bedre enn det altså. Sier at det ikke er noe å bry seg om osv.)

Carisma
28-03-14, 15:55
Henvis til nyhetssakene i det siste om at alle bør ta celleprøve og skyld på det for henvisning. Så tar du resten med gyn.

Cho
28-03-14, 18:07
Kanskje litt dumt spørsmål, men har lav AMH verdi si noe ang pcos?

Rin
28-03-14, 19:44
Kanskje litt dumt spørsmål, men har lav AMH verdi si noe ang pcos?

Høy AMH regnes som en pcos-indikator. (Dette vet jeg bare fordi det er den eneste vage ledetråden angående mitt hormonfjas i året som har gått...)

Cho
28-03-14, 21:10
Høy AMH regnes som en pcos-indikator. (Dette vet jeg bare fordi det er den eneste vage ledetråden angående mitt hormonfjas i året som har gått...)

Takk for svar! Hva er høy AMH verdi?
Jeg har begynt å tvile nå på om jeg har pcos likevel? Har jo alle typiske tegnene som sier at jeg har det og har jo fått diagnosen fra en gynekolog.
Men nå i kveld har jeg begynt å tvile.
For det går ann å ha de "typiske tegnene" slik som cyster, insulinresistens, typisk eplefasong etc uten å ha pcos?
Som sagt har jeg begynt å tvile på om jeg har det likevel og om min forrige gynekolog har gjort en riktig vurdering med å si det slik. Tok bare en underlivs undersøkelse og fikk vite at jeg har pcos pga masse cyster. Og fikk også vite at jeg var sånn typisk pcos kvinne pga kroppen min og hadde kraftig pcos pga cystene forstod jeg.
I dag får jeg samme svar av den nye gynekologen.Men nå i kveld har jeg begynt å tvile som sagt.
Hva skal til for å den riktige svaret om man har det eller ikke.

Carisma
28-03-14, 21:19
Pcos er jo egentlig bare en samling symptomer, så man kan ha det selv om man ikke er innenfor alle boksene. Og cystene er det viktigste kriteriet.

Vibeke-67
28-03-14, 22:16
Pcos er jo egentlig bare en samling symptomer, så man kan ha det selv om man ikke er innenfor alle boksene. Og cystene er det viktigste kriteriet.
Jeg har til og med fått diagnosen uten cyster, hadde bare en stor en gang for ti år siden. Men har det noen egentlig betydning for deg Cho? For meg har det ikke det egentlig, jeg la om kostholdet og gikk ned og fikk fine verdier på C-peptid. Bruker daglig metformin, og får nå fjernet hår i ansiktet pga diagnosen. Ellers har det Ibsen betydning for meg. Hadde jeg bare vært insulinresistent så hadde jeg fortsatt måtte ta de samme forbehold og hensyn. Den samme metforminen, samme kostholdet.

Cho
28-03-14, 23:44
Jeg har til og med fått diagnosen uten cyster, hadde bare en stor en gang for ti år siden. Men har det noen egentlig betydning for deg Cho? For meg har det ikke det egentlig, jeg la om kostholdet og gikk ned og fikk fine verdier på C-peptid. Bruker daglig metformin, og får nå fjernet hår i ansiktet pga diagnosen. Ellers har det Ibsen betydning for meg. Hadde jeg bare vært insulinresistent så hadde jeg fortsatt måtte ta de samme forbehold og hensyn. Den samme metforminen, samme kostholdet.

Sånnsett har det egentlig ikke det når jeg tenker meg sikkelig nøye om, men blir kanskje litt for opptatt det med pcos innrømmer jeg.
Må senke skuldrene mine når det gjelder pcos vil det tilslutt løse seg.....!

Ziltoidia
29-03-14, 00:00
Jeg må fortsatt le over at når jeg først innser og roper ut om at jeg ikke har hatt mensen på 5mnd så kommer det på dagen. :p

Men det var jaggu ikke snakk om mye. Vanligvis så er det ganske heftig de første to dagene. Kanskje jeg skal snakke med universitetets helsesøster neste uke... se om han eller hun har noen pro-tips til å overtale fastleger om gynekologhenvisning. Eller om det tar så fordømt lang tid at jeg like gjerne kan begynne å planlegge gynekologtime i Norge allerede. :p (skal jo hjem til sommeren)

f1990
29-03-14, 18:43
Hei alle sammen ! Jeg er helt ny her inne og prøver å" spise meg gravid" med hjelp av lavkarbo! Jeg har hatt pcos i 5 år nå og aldri fått bevist el, og rikshospitalet vil ikke hjelpe med IVF før jeg har gått ned minst 10 kg. Er på min andre uke nå og har gått ned 3 kilo, så det ser iallefall lysere ut!

Det jeg lurer på er om hvor lenge dere gikk på lavkarbo før symptomene begynte å avta? jeg har for utenom veldig mange cyster svært få symptomer,( sett bort ifra overvekt), men det jeg sliter mest med er konstant kraftig blødning, her snakker vi koagulerte klumper og veldig mye blod ( beklager detaljer ). Denne blødningen stopper aldri opp, og blir forverret under samleie. er det noen som sliter med det samme?

Og er det også noen av dere som har greid å spise dere "friske" og fått barn den naturlige måten?

Tusen takk for svar!

Cho
29-03-14, 20:12
Velkommen skal du være!

Det er en del her inne som har klart å bli gravid på den naturlige måten
Ønsker deg lykke til med å bli gravid.

f1990
29-03-14, 20:51
Tusen takk!:)

Får bare håpe det forsvinner! godt å høre at det ikke bare er meg som går rundt som en vandrende blodfontene, selv om jeg ikke unner noen det såklart! :_oppgitt:

Lykke til du også!

Cho
29-03-14, 21:10
Tusen takk!:)

Får bare håpe det forsvinner! godt å høre at det ikke bare er meg som går rundt som en vandrende blodfontene, selv om jeg ikke unner noen det såklart! :_oppgitt:

Lykke til du også!

Takk for det.

Adelene
01-04-14, 08:04
Hei!!
Er det noen som har fått eggløsning etter en periode med lavkarbo?

Carisma
01-04-14, 09:23
Hei!!
Er det noen som har fått eggløsning etter en periode med lavkarbo?
:ja:

Adelene
01-04-14, 10:12

:eek: så det er mulig! Hehe! Hvor lang tid tok det da?

Jeg har bare spist lavkarbo in3 uker snart. Men forrige uke hadde jeg skikkelig el-smerter i sammenheng med en bitteliten blødning:o

Så jeg lurte egentlig bare på om det var mulig. Jeg vet det ikke er lenge jeg har hatt dette kostholdet, men jeg har ikke hatt eggløsningssmerter siden jeg gikk på hormonkur. Aldri før, aldri siden.

:confused:

Carisma
01-04-14, 10:18
men det jeg sliter mest med er konstant kraftig blødning,
Har du blitt forsøkt medisinert for dette? Jeg gikk på provera da jeg hadde konstante blødninger, det hjalp.

TrillTrall
01-04-14, 11:18
:eek: så det er mulig! Hehe! Hvor lang tid tok det da?

Jeg har bare spist lavkarbo in3 uker snart. Men forrige uke hadde jeg skikkelig el-smerter i sammenheng med en bitteliten blødning:o

Så jeg lurte egentlig bare på om det var mulig. Jeg vet det ikke er lenge jeg har hatt dette kostholdet, men jeg har ikke hatt eggløsningssmerter siden jeg gikk på hormonkur. Aldri før, aldri siden.

:confused:

Det virker hormonstabiliserende på en del så det er ikke utenkelig. :) Lykke til!

Cho
01-04-14, 14:56
Har du blitt forsøkt medisinert for dette? Jeg gikk på provera da jeg hadde konstante blødninger, det hjalp.

Hva er provera nå igjen?

Carisma
01-04-14, 15:09
Fra helsedirektoratet: Provera inneholder et syntetisk hormon som ligner det naturlige forekommende progesteron (kjønnshormon). Progesteron dannes i eggstokkene under andre halvdel av menstruasjonssyklusen.
Bruksområde:
Ved blødningsforstyrrelser på grunn av for lav progesteronproduksjonOfte ved PCOS kan blødningssyklusen settes i gang, men hvis ikke kroppen produserer progesteron for å gi beskjed om å stoppe blødningene vil de bare fortsette i det uendelige. Da kan det hjelpe å tilføre disse via medikamenter. Noen bruker også progesteronkrem, men i følge min gyn som har forsket mye på dette er den veldig vanskelig å dosere og har ofte ingen virkning.

Cho
01-04-14, 17:42
Fra helsedirektoratet: Ofte ved PCOS kan blødningssyklusen settes i gang, men hvis ikke kroppen produserer progesteron for å gi beskjed om å stoppe blødningene vil de bare fortsette i det uendelige. Da kan det hjelpe å tilføre disse via medikamenter. Noen bruker også progesteronkrem, men i følge min gyn som har forsket mye på dette er den veldig vanskelig å dosere og har ofte ingen virkning.

Takk for svar!

Adelene
02-04-14, 09:44
For noen år siden, da vi hadde prøvd å få barn en stund fikk jeg tatt blodprøver av hormonverdiene mine. Resultatet ble at jeg blant annet hadde forhøyet androstendion og insulinresistens. Ingen cyster på eggstokkene, men bare mange små egg som ikke ville modnes.
Jeg ble gravid ved hjelp av hormonbehandling.

Nå har jeg spist lavkarbokost og kuttet ut sukker. Dette har jeg gjort i to mnd snart. Var å tok blodprøve for å sjekke hormonnivåene igjen nå nylig. Legen ringte i går og sa at hun ikke kunne se noen avvik og skjønte ikke hvordan mine andre leger hadde fått de resultatene:p

Om det har med lavkarbo og sukkerkutt å gjøre? Jeg tror det. Særlig med tanke på eggløsningssmertene jeg hadde forrige uke. Og som tidligere har skrevet, har jeg ikke hatt eggløsningssmerter siden jeg gikk på hormonkur!!

Bare en liten oppmuntring eller hva jeg skal kalle det for de som trenger det:)

Utrolig hva kosthold har å si for at kroppen skal fungere!!

smgj
02-04-14, 12:06
Når man begynner å lese om hormoner... og innser at fryktelig mange av dem trenger kolesterol som byggestein... så er ikke det at "lavkarbo virker hormonnormaliserende på mange" så veldig overraskende lenger. Kolesterol benyttes også for å danne d-vitamin og til andre ting... så om det er litt lite, så ser vel jeg glatt for meg at en kropp som ikke er helt i balanse i utgangspunktet godt kan finne på å spare på genereingen av fruktbarhetshormoner. Jeg mener - "hva skal man bli gravid for om kroppen har nok med seg selv?"

Adelene
02-04-14, 13:43
Det er helt sant:) Men de legene jeg har snakket med nå hadde ikke tro på det.. Og etter å ha spist både lavkalori i en god stund, for så å spise mest grønnsaker, frukt og nøtter... For deretter å ha tatt et dypdykk i hva lavkarbo gjør for kroppen og alle de personlige erfaringen, så synes jeg det er litt rart at leger ikke har noe tro på det egentlig.

Og jeg mener ikke ALLE leger, Hehe. Bare de jeg har hatt personlig erfaring med

:)

Carisma
21-05-14, 12:59
Er dere andre mye syke pga diagnosen? 80% av alle sykedagene jeg har tatt ut de siste årene har vært pga sprukne cyster... Begynner å bli lei nå! Har hatt en skikkelig ille en denne runden, med feber og frysninger og hele to dager hjemme! Heldigvis begynner det å stilen av nå, og bare ømheten ved hoftebeinet er igjen.

AbsoluteEntertainer
03-01-15, 23:54
Ser at det er en stund siden svar i denne tråden, så dytter den opp!

Nylig diagnotisert med PCOS, 20 år gammel. Likevel så har jeg vært oppmerksom på det siden 14-årsalder.

Nylig begynt på karboredusert kosthold (fra 01.01.2015), med plan om å se om dette kan stabilisere kroppen, menstruasjonssyklusen og humøret :) Sliter idag med en del plager samt frykten for at jeg aldri skal oppleve å bli mor. Det er min motivasjon.

Jammo
06-01-15, 19:24
Ser at det er en stund siden svar i denne tråden, så dytter den opp!

Nylig diagnotisert med PCOS, 20 år gammel. Likevel så har jeg vært oppmerksom på det siden 14-årsalder.

Nylig begynt på karboredusert kosthold (fra 01.01.2015), med plan om å se om dette kan stabilisere kroppen, menstruasjonssyklusen og humøret :) Sliter idag med en del plager samt frykten for at jeg aldri skal oppleve å bli mor. Det er min motivasjon.

Forstår deg godt. Er også redd for å ikke kunne bli gravid. Men satser på lavkarbo hjelper :)
Har uregelmessig mens. Fikk den regelmessig fra jeg startet på lavkarbo til julen kom. Slurvet litt i jul, så håper det er grunnen.

Carisma
14-03-15, 13:02
Noen PCOS'ere igjen på forumet?

Nutta
19-03-15, 22:24

Vibeke-67
19-03-15, 23:23
Jeg har lyst til å dele en ok ting med andre som har PCOS.
For mange år siden (3-4) ble jeg henvist til en hudlege for å se om jeg kunne få dekket varig fjerning av uønsket hårvekst i ansiktet. Jeg hadde ikke mye håp om det, da jeg har PCOS uten cyste-problemer. Det tok sin tid, ble først henvist feil og fram og tilbake. Men i fjor ble jeg faktisk innvilget denne behandlingen, og går nå jevnlig og fjerne hår med laser. Jeg får høre at jeg har en klassisk PCOS-hårvekst i ansiktet, og den er den som har best utbytte av behandlingen. Har vel tatt 5 behandlinger til nå.
Må si det har blitt veldig bra. Før måtte jeg barbere meg hver dag. Nå glemmer jeg det helt, og når jeg husker et, er det kun de hvite hårene som har vokst. Laserbehandlingen tar kun de sorte hårene.
Så om det er flere som plages med dette, kan jeg anbefale det! Det er jo ikke det viktigste, men det ser mye bedre ut når jeg ikke må barbere meg hver dag :ja:

LA.Candy
28-03-15, 00:21
Jeg har lyst til å dele en ok ting med andre som har PCOS.
For mange år siden (3-4) ble jeg henvist til en hudlege for å se om jeg kunne få dekket varig fjerning av uønsket hårvekst i ansiktet. Jeg hadde ikke mye håp om det, da jeg har PCOS uten cyste-problemer. Det tok sin tid, ble først henvist feil og fram og tilbake. Men i fjor ble jeg faktisk innvilget denne behandlingen, og går nå jevnlig og fjerne hår med laser. Jeg får høre at jeg har en klassisk PCOS-hårvekst i ansiktet, og den er den som har best utbytte av behandlingen. Har vel tatt 5 behandlinger til nå.
Må si det har blitt veldig bra. Før måtte jeg barbere meg hver dag. Nå glemmer jeg det helt, og når jeg husker et, er det kun de hvite hårene som har vokst. Laserbehandlingen tar kun de sorte hårene.
Så om det er flere som plages med dette, kan jeg anbefale det! Det er jo ikke det viktigste, men det ser mye bedre ut når jeg ikke må barbere meg hver dag :ja:

Jeg har også PCOS er veldig plaget med sterk hårvekst i ansiktet, MÅ barbere med hver dag.Jeg burde egetlig gjøre det to ganger om dagen, da det kun etter noen timer begynner å stikke :mad: Dette er utrolig sjenerende, men jeg tør ikke dra til legen, synes det er så tabu :wacko: Uff, jeg må manne meg opp å bestille time hos fastlegen.
Lykke til med dine behandlinger, håper du blir helt kvitt dævelskapen

Vibeke-67
28-03-15, 08:51
Jeg har også PCOS er veldig plaget med sterk hårvekst i ansiktet, MÅ barbere med hver dag.Jeg burde egetlig gjøre det to ganger om dagen, da det kun etter noen timer begynner å stikke :mad: Dette er utrolig sjenerende, men jeg tør ikke dra til legen, synes det er så tabu :wacko: Uff, jeg må manne meg opp å bestille time hos fastlegen.
Lykke til med dine behandlinger, håper du blir helt kvitt dævelskapen

Ikke noe å vente med! Jeg hadde behandling nå, og etter 5 behandlinger er hårene borte! Det er en deilig følelse, selv om det ikke var det mest plagsomme ved PCOS egentlig (det er jo bare en ytre ting på en måte). Men huden er fin og jeg føler meg feminin og slipper å tenke over om folk kan se hårveksten.

Cho
15-07-15, 18:54

Jeg er her i hvertfall.

Hvordan går det med dere?
Her hos meg går det veldig dårlig. Jeg er lite motivert for tiden til å gå på lavkarbo, men jeg vet at jeg må for det er det beste når man har PCOS så jeg må bare brette opp ermene mine å begynne igjen på lavkarbo for det er det kroppen min trives best med.

Carisma
16-07-15, 10:14
Her hos meg går det veldig dårlig. Jeg er lite motivert for tiden til å gå på lavkarbo, men jeg vet at jeg må for det er det beste når man har PCOS så jeg må bare brette opp ermene mine å begynne igjen på lavkarbo for det er det kroppen min trives best med.

Vil anbefale deg å følge denne facebooksiden og bloggen, https://www.facebook.com/PCOSDietSupport?fref=ts den har hjulpet meg med motivasjonen mange ganger når det har dabbet av :ja: De har en del sånn fine "små steg" på minnelser når det blir litt for uoverkommelig....

Venessiela
25-07-15, 20:48
Hei :) Helt ny her, og håper det er greit jeg bare "hopper inn" :P.
25 år og har pcos. Vært prøver i snart 3 år og sliter med overvekten. Nå har jeg nettopp bestilt meg startpakken for ketolysekuren og håper at det kan hjelpe :)

Carisma
11-08-15, 18:09
Litt grei info

http://www.pcosdietsupport.com/pcos-awareness/pcos-doesnt-mean/

Cho
11-08-15, 20:24
Vil anbefale deg å følge denne facebooksiden og bloggen, https://www.facebook.com/PCOSDietSupport?fref=ts den har hjulpet meg med motivasjonen mange ganger når det har dabbet av :ja: De har en del sånn fine "små steg" på minnelser når det blir litt for uoverkommelig....

Takk for linken. Stod mye bra der syns jeg.

Jammo
20-08-15, 15:40
I går fikk jeg bekreftet at jeg har PCOS, via ultralyd. Har en stor cyste. Fikk et forslag på å fjerne denne via lapraskop og i tillegg brenne bort noen av de små cystene i samme slengen. Er så usikker om jeg tørr dette. Men greit å få en diagnose, på det jeg trodde hele tiden.

Carisma
14-09-15, 09:19
Jeg syns denne var så fin... http://www.pcosdietsupport.com/pcos-awareness/10-things-a-woman-with-pcos-would-like-you-to-know/

Ganske ofte glemmer jeg at det ikke er fordi jeg er sløv og lat at jeg ikke alltid holder det tempoet jeg tror andre krever, og at hodet mitt føles som en stor bomullsdott litt for ofte... Denne minnet meg på at det er hormonene sin skyld. Skulle ønske jeg turte å vise den til flere rundt meg, og deler av den til sjefen min :o

Pingvin
17-09-15, 16:31
Jeg syns denne var så fin... http://www.pcosdietsupport.com/pcos-awareness/10-things-a-woman-with-pcos-would-like-you-to-know/

Ganske ofte glemmer jeg at det ikke er fordi jeg er sløv og lat at jeg ikke alltid holder det tempoet jeg tror andre krever, og at hodet mitt føles som en stor bomullsdott litt for ofte... Denne minnet meg på at det er hormonene sin skyld. Skulle ønske jeg turte å vise den til flere rundt meg, og deler av den til sjefen min :o

Hmh, jeg har aldri egentlig tenkt over at humørsvingninger og depresjon kan ha sin årsak i PCOS. Jeg har bare tenkt at.. ja, sånn er jeg liksom. En skikkelig heks innimellom slagene med tristhet og nedstemthet. En heks som legger fort på seg, med skikkelig midjemål og potensielle vansker med å få barn :P
Har ikke trodd at PCOS kan forverre/bidra til angst og depresjoner :eek:

Cho
22-09-15, 08:42
Hmh, jeg har aldri egentlig tenkt over at humørsvingninger og depresjon kan ha sin årsak i PCOS. Jeg har bare tenkt at.. ja, sånn er jeg liksom. En skikkelig heks innimellom slagene med tristhet og nedstemthet. En heks som legger fort på seg, med skikkelig midjemål og potensielle vansker med å få barn :P
Har ikke trodd at PCOS kan forverre/bidra til angst og depresjoner :eek:

Ikke jeg heller.

Carisma
22-09-15, 09:06
Det er så trist at PCOS blir sett på som er fertilitetsproblem, når det er et av de symptomene man merker minst i hverdagen.... :o Og om man har fokus på de andre løser jo som regel det seg av seg selv.

Cyan
22-09-15, 16:32
Jeg har tenkt å prøve p-piller igjen i et håp om å kvitte meg med en del sykliske plager, og har lest meg til at Yasmin og Diane er alternativene for oss med PCOS. Noen som har erfaringer med disse, tenker da spesielt ift vekttap.? Siden jeg ikke er veldig sjenerende plaget med (ansikts) hårvekst tenker jeg Yasmin er det rette valget mtp bivirkninger i form av blodpropp og sånt..?

Lullen
10-11-15, 12:14
Jeg har tenkt å prøve p-piller igjen i et håp om å kvitte meg med en del sykliske plager, og har lest meg til at Yasmin og Diane er alternativene for oss med PCOS. Noen som har erfaringer med disse, tenker da spesielt ift vekttap.? Siden jeg ikke er veldig sjenerende plaget med (ansikts) hårvekst tenker jeg Yasmin er det rette valget mtp bivirkninger i form av blodpropp og sånt..?

Jeg har veldig god erfaring med Diane som jeg har brukt i over 15 år.
Nesten alle mine symtomer på pcos ble tonet ned i disse årene (kviser,tykkere hår på hodet,humørsvigninger, hårvekst i ansiktet) men jeg for min del har nok slitt like mye med vekten både med og uten Diane.
Men de siste årene har jeg gått på Metformin i tillegg og det har nok vært en god kombinasjon med tanke på vekt.

Lykke til :4klover:

Lullen
10-11-15, 12:25

Jeg er her fremdeles :snill:

Det har vært litt endringer i det siste for min del.
Sluttet med Diane rett før sommeren ikke pga at jeg var misfornøyd med de, men fordi jeg begynte å få tilbake min migrene med aura og det er ikke forenelig med å bruke Diane.
Hadde dette ikke skjedd hadde jeg nok fortsatt ennå.

Har mistet vanvittige mengder hår på hodet etter at jeg sluttet, håret er vanskelig å frisere, har fått tilbake kviser i ansikt og øverst på rygg som jeg ikke har hatt når jeg har gått på Diane.
Har også fått humørsvigninger som ikke likner på noen ting.
Litt mer hårvekst i ansiktet har jeg også fått.

Det positive er at jeg slipper å tenke på å ta p-pillene, kobberspiralen fungerer fint for meg, samt at jeg har fått regelmessig mens som jeg aldri har hatt før:)

Jeg er insulinresistent, har gått på Metformin de siste 2 årene og det kommer jeg til å fortsette med. Har ikke vært så flink med maten det siste året, så nå har jeg bestemt meg for å ta meg selv i nakken.
Vet jo så utrolig godt at kroppen min fungerer så mye bedre på lavkabo.

Må si at jeg ikke er happy over sitiuasjonen som jeg er i nå da jeg ikke føler meg spesielt kvinnelig.
Det aller verste er håret. Det er blitt skikkelig tynt oppe på hodet og det plager meg utrolig mye :nedfor:

Har derfor gått til anskaffelse av Saw Palmetto og lakrisrot for å se om det kan hjelpe meg å få ned testosteronnivået, samt at jeg har fått TrioBe da jeg har gått lenge på Metformin.

Da var det bare motivasjonen til å begynne å spise riktig igjen :ja: så takk for linkene over her.

Carisma
10-11-15, 13:45
samt at jeg har fått TrioBe da jeg har gått lenge på Metformin.

Det har jeg også gått på siden i vår, men mistenker at de ikke tas opp særlig bra heller :( Spørs om ikke de reseptorene er de samme som det tas opp via maten fra, og at langvarig Metformin setter ned både tablett- og matopptaket.
Jeg skal prøve å gå over på sprøyter for å se om det er mer effektivt, må bare få somlet meg til å bestille time.

Lullen
13-11-15, 15:36
Det har jeg også gått på siden i vår, men mistenker at de ikke tas opp særlig bra heller :( Spørs om ikke de reseptorene er de samme som det tas opp via maten fra, og at langvarig Metformin setter ned både tablett- og matopptaket.
Jeg skal prøve å gå over på sprøyter for å se om det er mer effektivt, må bare få somlet meg til å bestille time.

Jeg skal også prøve etterhvert å få sprøyte istedenfor tabletter. Tror som deg at tablettene ikke tas så godt opp :)

Nå har jeg vært superflink denne uka med minimalt med karber og mye gåturer, så nå håper jeg motivasjonen holder seg leeeenge :p
Tror jeg er i ketose nå, selv om det egentlig ikke er målet.

God helg :D

Spinnerette
14-11-15, 21:10
Har et spm dere kanskje har noe kunnskap om! Beklager langt innlegg.. Litt bakgrunn først..

Jeg trodde for en 8-9-10 år siden at jeg hadde pcos, da jeg i hovedsak legger på meg rundt magen, har over normalen hårvektst i ansiktet (heldigvis blond :o ), og hadde mensen kanskje hver 6. mnd, og belegg på halsen (miner om i overkant mye død hud?). Begynte så på slutten av tenårene på p-piller, fikk regelmessig mens, ellers alt som før. Nevnte det for legen, tok hormonprøve som var normal, og ble sendt til gynekolog som sa jeg hadde mulige cyster på eggstokkene, men han kunne ikke si sikkert pga p-pillene.

Første mens etter jeg begynte på lavkarbo viste tegn på at jeg hadde mye... Greier.. Inni der. Opprenskning, kan man si..? :p Etter dette har alt vært stabilt, frem til ca et år siden. Jeg ble satt på et lignende, men noe annerledes prevensjonsmiddel (2 hormoner, hormon 1 samme, 1 annerledes, samt høyere hormondose) da jeg gikk tom for den "gamle" p-pillen, og måtte få ny resept, da jeg har flyttet til England. Jeg begynte å få blødninger mellom pausene, altså sånn ca hver 10. dag inn i det nye brettet, som var av og på fram til neste pause, fikk deretter den "vanlige" blødningen, og deretter samme regla om og om igjen. Mao, blødningfri 10 dager i måneden. Fikk etter 3 mnd ny pille, samme hoverhormon, annen andrehormon, samme dose, men blødningene fortsatte i samme stil.

Fikk så omsider den gamle pillen i sommer, mellomblødningene uteble i 2 mnd, men nå skjer det igjen, og forrige pause fikk jeg ikke mensen i det hele tatt. Tok graviditetstester som var negative. Mellomblødning kom i dag, 10 dager inn i brettet... Jeg har ikke ikke fått mens på 10 år, og jeg er urolig. Også merket raskere, dog ikke mer, håvekst i ansikt samt belegg på halsen. Går også ned i cm rundt magen mye saktere enn andre steder. Jeg trodde lavere vekt og stabilt lavkarbokosthold var beste medisin mot pcos, så jeg er urolig nå, mtp tilbakevendende symptomer. Har megaskrekk for gynekolog etter en ikke OK opplevelse, dog er jeg klar over at jeg må kvinne meg opp og komme meg til dit.

Så, til spørsmålet, kan pcos "komme tilbake" selv når man gjør riktige ting, eller er det ikke typisk, og kan tyde på noe helt annet? Jeg har nå nesten den vekta (1,5 kilo unna) jeg hadde da jeg var 18 og begynte på p-piller, om det kan ha en sammenheng?

Om du faktisk har giddet å lese hele denne avhandlinga, takk! :o

Carisma
14-11-15, 22:53
Ja, det kan helt klart komme tilbake! F.eks om man har opplevd mye stress en stund e.l. Har også inntrykk, utfra egen kropp, at man blir mindre sensitiv for f.eks lavkarbo etterhvert, at man vender seg til det, og at kroppen kanskje derfor begynner ,falle tilbake i gamle baner.

Spinnerette
15-11-15, 01:34
Ja, det kan helt klart komme tilbake! F.eks om man har opplevd mye stress en stund e.l. Har også inntrykk, utfra egen kropp, at man blir mindre sensitiv for f.eks lavkarbo etterhvert, at man vender seg til det, og at kroppen kanskje derfor begynner ,falle tilbake i gamle baner.

Vekttap/økning kan kanskje regnes som stress for kroppen? Gikk opp 14kg etter røyeslutt sist vinter, ned 20 i år. Kroppen venner seg til alt mulig, så ser ingen hindring for at det kan skje i situasjonen du beskriver heller. Uansett; takk for svar, kjenner det er litt 'lettere' å akseptere/håpe at det er pcos som kan være feilen, enn f.eks livmorskreft. :o

Birdo
18-11-15, 02:14
Jeg har ikke fått noen diagnose på det, men jeg er 99,99% sikker på at jeg har PCOS. Har veldig ujevn syklus, alt fra 6 måneder uten noe som helst til over en måned i strekk. Sliter veldig med kviser over hele kroppen(utenom ansiktet), tung hårvekst og overvekt. Visste ikke at lavkarbo var bra for dette, men ble veldig giret når jeg leste her nå! Jeg er veldig fersk i dette her, man leser så mye forskjellig på nettet om lavkarbo. Vanskelig å vite hva man skal følge, men har hvert fall kuttet ut poteter, pasta og ris til middag de siste dagene og generelt sett etter ting med minst mulig karbo - føler det er en god start frem til jeg får lært meg opp mer? Skal forøvrig ned 40 kilo, vært deprimert og likegyldig lenge nok nå! :(

Carisma
18-11-15, 09:32
Det første du bør gjøre er å få målt c-peptider og langstidsblodsukker, disse verdiene forteller om du har insulinresistens eller har utviklet diabetes 2 (veldig vanlig ved PCOS), og hvilken lavkarbotilnærming du bør legge deg på

Birdo
18-11-15, 11:55
Det første du bør gjøre er å få målt c-peptider og langstidsblodsukker, disse verdiene forteller om du har insulinresistens eller har utviklet diabetes 2 (veldig vanlig ved PCOS), og hvilken lavkarbotilnærming du bør legge deg på

Er ikke lenge siden jeg var hos legen for å sjekke hvorfor jeg var så svimmel og dårlig, hadde ikke noe tegn til diabetes da, bare høyt blodtrykk :)

Carisma
18-11-15, 12:00
Er ikke lenge siden jeg var hos legen for å sjekke hvorfor jeg var så svimmel og dårlig, hadde ikke noe tegn til diabetes da, bare høyt blodtrykk :)
Målte han c-peptider i blodprøvene også? Dette er den faktoren som sier mest, for den forteller hvor virksomt insulinet ditt er. Om tallet er høyt er insulinet veldig lite virksomt og du må ligge veldig lavt på karbene. Om du har greit nivå kan et fedonkosthold være midt i blinken for PCOS

Birdo
18-11-15, 14:42
Målte han c-peptider i blodprøvene også? Dette er den faktoren som sier mest, for den forteller hvor virksomt insulinet ditt er. Om tallet er høyt er insulinet veldig lite virksomt og du må ligge veldig lavt på karbene. Om du har greit nivå kan et fedonkosthold være midt i blinken for PCOS

Det er jeg ikke sikker på, legen min er dessverre veldig tungvint, om jeg ikke spør han spesifikt om alt så får jeg heller ikke vite. Når jeg tok alle prøvene så sa han bare "Du har for høyt blodtrykk, leververdiene er blitt høye på kort tid så jeg er bekymret for betennelse og du har ikke diabetes", det var alt han sa.. Når jeg var inne sist for skulderen min, så fikk jeg bare beskjed om at jeg burde holde den i ro og at jeg kunne få kortisonsprøyte - det var ikke før jeg jeg da sa at jeg var bekymret siden tanta mi har kapsulitt i skulderen at han sa "Ja, det er det du har"..

Carisma
19-11-15, 09:53
leververdiene er blitt høye på kort tid så jeg er bekymret for betennelse .

Høye leververdier er typisk ved PCOS. Du har forøvrig krav på kopi av blodprøvesvarene, så det kan du bare ringe legekontoret og be dem sende deg så ser du hva de har sjekket. I tillegg er det greit å ha kopi selv for senere sammenligninger.
Er det noe jeg har lært av å ha PCOS er det at det er en kamp mot helesevesenet, med mye beskyldninger om både alkoholisme (pga leververdiene), løgn (fordi man går opp selv om man trener og spiser sunt) og andre rare ting... Men så føles det utrolig deilig når man først finner noen som tar en på alvor! :) Da lønner det seg med dokumentasjon.

Forresten, ang det med bok du spurte om i en annen tråd, grunnen til at jeg anbefalte Sofie Hexeberg sin er at hun skriver en del om nettopp dette, og det er ikke en ren slankebok som mange andre.

Birdo
19-11-15, 10:25
Høye leververdier er typisk ved PCOS. Du har forøvrig krav på kopi av blodprøvesvarene, så det kan du bare ringe legekontoret og be dem sende deg så ser du hva de har sjekket. I tillegg er det greit å ha kopi selv for senere sammenligninger.
Er det noe jeg har lært av å ha PCOS er det at det er en kamp mot helesevesenet, med mye beskyldninger om både alkoholisme (pga leververdiene), løgn (fordi man går opp selv om man trener og spiser sunt) og andre rare ting... Men så føles det utrolig deilig når man først finner noen som tar en på alvor! :) Da lønner det seg med dokumentasjon.

Forresten, ang det med bok du spurte om i en annen tråd, grunnen til at jeg anbefalte Sofie Hexeberg sin er at hun skriver en del om nettopp dette, og det er ikke en ren slankebok som mange andre.

Takk!
Ja, det er en kamp. Jeg ble sendt til ultralyd av leveren siden prøvene var høye og hørte ikke noe mer, ringte legen 1 uke etterpå og da sa han bare "Resultatet kom inn forrige uke så jeg har bare ventet på at du skal ringe, leveren så helt fint ut så da vet vi ikke hvorfor verdiene er høye".. Godt jeg flytter om en måned til en ny by, da skal jeg bytte lege og også få tilgang til gynekolog!

Carisma
14-01-16, 11:26
To runder med cystesprekk på en uke! Ikke veldig fornøyd med det akkurat... :mad: og de har vært skikkelig vonde også, sist uke måtte jeg ringe sambo å få han til å kjøre hjem fra jobb fordi jeg besvimte av smerten et par ganger. I dag er jeg hjemme fra jobb pga det.
Men det er vel et verre før det blir bedre-symptom i følge gynekolog. :o. Jeg hadde veldig få cyster da jeg var hos henne på fredag.
Men som jeg diskuterte med henne også, enhver annen som, uten å vite hva det var, hadde fått samme smertene hadde ringt ambulanse umiddelbart. Mens vi bare trekker på skuldrene og prøver å puste oss gjennom det :rolleyes:

smgj
14-01-16, 11:33
To runder med cystesprekk på en uke! Ikke veldig fornøyd med det akkurat... :mad: og de har vært skikkelig vonde også, sist uke måtte jeg ringe sambo å få han til å kjøre hjem fra jobb fordi jeg besvimte av smerten et par ganger. I dag er jeg hjemme fra jobb pga det.
Men det er vel et verre før det blir bedre-symptom i følge gynekolog. :o. Jeg hadde veldig få cyster da jeg var hos henne på fredag.
Men som jeg diskuterte med henne også, enhver annen som, uten å vite hva det var, hadde fått samme smertene hadde ringt ambulanse umiddelbart. Mens vi bare trekker på skuldrene og prøver å puste oss gjennom det :rolleyes:

Har du sett noe på sammenhengen mellom lav jod/østrogenoverskudd/cyster (og fibroser)? Jeg har såvidt vært borti sammenhengen, men ikke sett inngående på det...

Carisma
14-01-16, 11:36
Har du sett noe på sammenhengen mellom lav jod/østrogenoverskudd/cyster (og fibroser)? Jeg har såvidt vært borti sammenhengen, men ikke sett inngående på det...

Østrogenoverskuddet er nok det avgjørende her ja, jeg har veldig mye av det. Skal begynne på progesteronkrem, håper det vil hjelpe litt på. I 2014 var alle sykedagene jeg tok ut pga disse cystesprekk-smertene.... :o. Vil ikke havnet sånt år til!

Cho
31-01-16, 06:34
Lurer rett og slett på om det er ekstra vanskelig å bli gravid når man både har PCOS og diabetes2 (for den slags skyld diabetes1 også)

Carisma
01-02-16, 11:34
Lurer rett og slett på om det er ekstra vanskelig å bli gravid når man både har PCOS og diabetes2 (for den slags skyld diabetes1 også)

Ja, insulinet er jo avgjørende ift en del prossesser så det er nok ikke umulig at diabetes generelt påvirker det.

Cho
01-02-16, 15:47
Ja, insulinet er jo avgjørende ift en del prossesser så det er nok ikke umulig at diabetes generelt påvirker det.

Takk for svar.

nellie
01-02-16, 16:13
Forstyrrelser i insulin kan føre til forstyrrelser i andre hormoner, som er viktig når man skal bli gravid. F.eks progesteron.

Denne hormonbalansen har man vel som regel uansett, når man har PCOS?

Det skal ikke være spesielt mye mer vanskelig å bli gravid om man gar diabetes type 1. Muligens fordi at blodsukkeret reguleres greit med medisiner.

Cho
01-02-16, 19:35
Forstyrrelser i insulin kan føre til forstyrrelser i andre hormoner, som er viktig når man skal bli gravid. F.eks progesteron.

Denne hormonbalansen har man vel som regel uansett, når man har PCOS?

Det skal ikke være spesielt mye mer vanskelig å bli gravid om man gar diabetes type 1. Muligens fordi at blodsukkeret reguleres greit med medisiner.

Men det er mange som bruker metformin når man har diabetes 2 og er ikke det også noe pga blodsukkeret ? (Skal innrømme at jeg har ikke satt meg inn i min egen sykdom. Noe jeg kanskje burde?)

nellie
01-02-16, 20:15
Men det er mange som bruker metformin når man har diabetes 2 og er ikke det også noe pga blodsukkeret ? (Skal innrømme at jeg har ikke satt meg inn i min egen sykdom. Noe jeg kanskje burde?)

Jo, det er det.:) Ved å spise lavkarbo så holder man jo også blodsukkeret mer stabilt.

Cho
01-02-16, 22:41
Jo, det er det.:) Ved å spise lavkarbo så holder man jo også blodsukkeret mer stabilt.

Lavkarbo hjelper mot mye :ja:

Men da kan jeg ikke forstod hvordan det kan være vanskelig å bli gravid om man har diabetes 2 og bruker metformin ? Vet det er litt teit spørsmål.

Carisma
02-02-16, 12:22

Du burde absolutt sette deg inn i sykdommen, det er veldig lite kunnskap om det i helsevesenet, og man får mange aha opplevelser underveis. Og om man gjør ting feil ender man opp mye dårligere enn man trenger å være. Her er en grei oversikt:
https://www.facebook.com/PCOSDietSupport/photos/pb.375726855839074.-2207520000.1454408477./921040364641051/?type=3&theater

Ang metformin så er ikke det insulinmedisin, men den hjelper kroppen å bli mer følsom for insulin. Det er derfor ikke den samme medisinen man får for dia1.
Så det er nok ikke komboen dia2 og metformin som gjør det vanskelig å bli gravid, men skadene dia 2 har gjort på kroppen. Metformin er kjent for å gjøre det lettere å bli gravid uten at de helt har klart å finne ut hvorfor. Det kan ha med at den "tar over" noe av byrden fra kroppen, ved at den hjelper til å få vekk insulin fra blodomløpet, og at det igjen fører til mindre stress og stresshormoner i omløp.

Cho
03-02-16, 12:17
Du burde absolutt sette deg inn i sykdommen, det er veldig lite kunnskap om det i helsevesenet, og man får mange aha opplevelser underveis. Og om man gjør ting feil ender man opp mye dårligere enn man trenger å være. Her er en grei oversikt:
https://www.facebook.com/PCOSDietSupport/photos/pb.375726855839074.-2207520000.1454408477./921040364641051/?type=3&theater

Ang metformin så er ikke det insulinmedisin, men den hjelper kroppen å bli mer følsom for insulin. Det er derfor ikke den samme medisinen man får for dia1.
Så det er nok ikke komboen dia2 og metformin som gjør det vanskelig å bli gravid, men skadene dia 2 har gjort på kroppen. Metformin er kjent for å gjøre det lettere å bli gravid uten at de helt har klart å finne ut hvorfor. Det kan ha med at den "tar over" noe av byrden fra kroppen, ved at den hjelper til å få vekk insulin fra blodomløpet, og at det igjen fører til mindre stress og stresshormoner i omløp.

Takk for et godt svar, og jeg skal sette meg mer inn i sykdommen min.

Cho
22-08-16, 12:13
Fortsatt noen her inne som har PCOS ?

Birdo
31-08-16, 13:50
Ville bare komme innom med en liten gladmelding. Skrev her for mange mnd siden om at jeg trodde jeg hadde PCOS og fikk mange fine råd. Etter 7 mnd på lavkarbo så skjedde det som vi ikke har klart på 7 år på høykarbo. Vi venter en liten en i mars��

Tudelidu
01-10-16, 12:31
Hei og hopp! Jeg er helt ny her i forumet, og jeg har nå kastet meg over alt som har med lavkarbo å gjøre etter legen min sa at jeg mest sannsynlig har PCOS. Jeg skal igang med prøverør i november, og fikk beskjed om at det var en fordel å gå ned mest mulig før det, og gjøre det ved lavkarbo... Så da setter jeg inn alle kluter! Skravletråd er sikkert supert for meg, hehehe. Så... er det noen her inne?

Cho
02-10-16, 18:35
Hei og hopp! Jeg er helt ny her i forumet, og jeg har nå kastet meg over alt som har med lavkarbo å gjøre etter legen min sa at jeg mest sannsynlig har PCOS. Jeg skal igang med prøverør i november, og fikk beskjed om at det var en fordel å gå ned mest mulig før det, og gjøre det ved lavkarbo... Så da setter jeg inn alle kluter! Skravletråd er sikkert supert for meg, hehehe. Så... er det noen her inne?

Velkommen hit og håper du vil trives her inne sammen med oss.

Det var mye mer aktiv før her inne på PCOS forumet, men nå er det veldig stille for tiden synes jeg.

Du må ha lykke til med å begynne på lavkarbo og prøverør i november :heia:

Cho
11-10-16, 11:47
Ville bare komme innom med en liten gladmelding. Skrev her for mange mnd siden om at jeg trodde jeg hadde PCOS og fikk mange fine råd. Etter 7 mnd på lavkarbo så skjedde det som vi ikke har klart på 7 år på høykarbo. Vi venter en liten en i mars��

Så gøy at dere venter smått i mars :hearts: :heia:

Carisma
04-11-16, 10:49
Så var det en sånn dag... våknet med en dump følelse nederst i magen, men det var ikke så veldig vondt egentlig. Ikke før like før jeg skulle gå hjemmefra..... Da slo cystesmertene inn for fullt, og jeg måtte bare kaste inn håndkleet. Hadde heldigvis med meg PC'n så jeg forsøker å jobbe litt, men er ikke så veldig effektiv. Ibux, magnesium og varmeflaske hjelper litt da, men kjenner at konsentrasjonen er på bærtur . :rolleyes: Hadde håpet å vokse av meg disse greiene med alderen, men det kan virke som de er tilbake minst like sterke som før. Lurer på hva menn hadde gjort om de hadde måttet leve med en slik trussel over seg, som kunne slått dem ut som lyn fra klar himmel med intense smerter opptil flere ganger i mnd.

Cho
04-11-16, 20:00
Håper det går bedre med deg nå Carisma ? I hvertfall må du ha god bedring!

Så lurer jeg på om dere ser PCOS som et "skjult handikap" ?
Jeg gjør det må jeg innrømme.

Carisma
07-11-16, 11:10
Så lurer jeg på om dere ser PCOS som et "skjult handikap" ?

I aller høyeste grad! Bla det med cystesmertene som kan dukke opp fra ingensteds på de mest upassende tidpsunkter og sette en helt ut av spill i noen timer.... :( Men også den stadig forsvinnende energien, og behovet for å tilpasse livet etter sykdommen som f.eks mat (og ikke minst hvor mye tid man må bruke på å planklegge og tilpasse maten).
Og det er ikke bare skjult. F.eks syns overvekten godt for min del, og jeg blir sett på som lite intelligent som ikke klarer å gjøre noe med den.

Velvet
01-01-17, 19:10
Jepp - da var man tilbake på kjøret da.
Etter jeg fikk meg ny jobb for noen år siden, har hele helsa mi gått i dass. Jeg har stresset sån mye, møtt veggen og vært så sliten.

Det toppet seg da jeg startet å få uregelmessige menstruasjoner og spotting hele tiden.

Gikk til legen og fikk i romjula tilbake prøvesvarene. Jeg har HPV.virus, celleforandringer, men bare lette. Jeg er så redd at det betyr at jeg har kreft siden jeg har blødd. Men det har jo stoppet. Og menstruasjonene mine har vært normale de to siste gangene. Så jeg leter meg unnskyldninger.

Kan det være stress? Hormonelt? PCOS? Jeg har jo tross alt gått opp 20 kg det siste året, og jeg har levd på sjokolade og junk og lite søvn. Ukene kan ikke gå fort nok til gynokolog..

Cho
24-01-17, 18:22
Hvordan forteller man folk at man aldri kan bli kvitt PCOS, men man kan holde symptomer i sjakk.
"Alle" sier til meg du blir kvitt det bare du går ned i vekt, men både fastlegen og gynekologen sier det er feil at man blir aldri kvitt det.
Så nå trenger jeg noen gode svar slik at jeg kan fortelle dem hvorfor man aldri bli kvitt PCOS, men kan holde symptomer i sjakk.

Carisma
24-01-17, 18:42
Tja, kanskje bruke slikt som astma som sammenligning, som jo mange kjenner til? At man aldri blir kvitt det, men at man kan holde symptomene i sjakk og leve helt fint med det bare man tar noen forholdsregler og evt bruker medisiner i perioder hvor det er ekstra ille?

Cho
24-01-17, 20:41
Tja, kanskje bruke slikt som astma som sammenligning, som jo mange kjenner til? At man aldri blir kvitt det, men at man kan holde symptomene i sjakk og leve helt fint med det bare man tar noen forholdsregler og evt bruker medisiner i perioder hvor det er ekstra ille?

Takk for svar. Prøver med den forklaringen så for vi se hvordan det går.

Carisma
25-01-17, 11:24
Og på samme måte som pustevansker er et symptom på astma er overvekten et symptom på PCOS. Alle vet at astamtikerene ikke får sykdommen AV å være tungpustet. :o

Cho
07-02-17, 19:29
Takk for svar. Prøver med den forklaringen så for vi se hvordan det går.

Den forklaringen med å sammenligne med Astma gikk ikke så bra.
De bare trakk på skulderen, og sa til meg at man blir kvitt det når man går ned i vekt, spiser sunnere og trener så var det borte som bare det.
Hadde lyst til å si en hel haug tilbake, men lot være å gjøre det. Mye fordi jeg er enda overvektig, og da kommer jeg ikke så langt vil jeg tro.
De for tror hva de vil for å si det slik, men samtidig blir jeg litt lei meg også må jeg innrømme uten jeg vet helt hvorfor.

Carisma
08-02-17, 11:51
Spør dem rett ut. Spør om de tror du lyver, spør om de tror du ikke selv vet at du har et helseproblem, og spør om de tror du er så lite intelligent at du ikke har satt deg ordentlig inn i det. Spør om det er mest sannsaynlig at du som lever med dette eller de som kun synser er mest oppdatert.
Hvorfor skal de få lov til å være kjipe og ikke du?

Cho
09-02-17, 10:00
Spør dem rett ut. Spør om de tror du lyver, spør om de tror du ikke selv vet at du har et helseproblem, og spør om de tror du er så lite intelligent at du ikke har satt deg ordentlig inn i det. Spør om det er mest sannsaynlig at du som lever med dette eller de som kun synser er mest oppdatert.
Hvorfor skal de få lov til å være kjipe og ikke du?

Det skal jeg gjøre neste gang det blir tatt opp. Takk for tips.