View Full Version : Hvem er vi? En liten presentasjon av oss med mer enn 30 kg for mye
Lykke til! Ja, det er lang vei å gå , men etterhvert som ukene går blir den nye maten en vane, og da går det lettere synes jeg.
tusen takk for det Fungirl og Solange:D
Ønsker hjertelig velkommen til alle nye, dette går bra. :)
Selv startet jeg den 15.februar for to år siden, og har tatt av 40 kilo. Sakte men sikkert, jevnt og trutt. Har holdt meg hovedsaklig til ketolysekuren og spist etter boka, med unntak av bringebær, tomater, bakemiks og soyaprotein. I perioder har jeg spist mindre grønnsaker og mer fett og kjøtt, sånn omtrent Skaldeman altså.
Lykke til alle; på verdens beste kosthold! :D
Jeg er en jente på snart 40 år, som nå har gått til den store kampen mot kiloene som har kommet med årene:confused:. Har gått på GR tidligere og gått ned 16 kg da, men så ble jeg gravid og så kom kg på igjen + noen til...
Nå er det 1.5 år siden siste mann ble født og nå skal overvekten vekk!!!!!:o. Startet med Ketolyse den 19 januar og det har gått veldig greit til nå.
Skal ned ca 45 kg og det er MYE.Vekta startet på 107.3 og jeg skal ned til ca 60. Men får ta en uke avgangen . Har til den 9.3 gått ned - 5.2 kg, så det er enda en lang vei og gå.
Men det hjelper å ha alle her inne som man kan spørre om ting som man lurer på.:D.
Lykke til :heia::heia:
Kort om meg: jeg la på meg 50 kg da jeg gikk gravid, det er 5-6 år siden, og jeg har 25-30 kg igjen å ta av. I fjor gikk jeg på ketolyse, og var bare 8 kg fra målet, og så tulla jeg meg oppover igjen. Begynte igjen i januar i år, og nå begynner jeg igjen! Hmmm...... Er i ketose etter to dager, og gleder meg til å gå ned alle kiloene ....igjen ;D
Jente 19 år, fikk nylig diagnosen insulininntolerens og pcos, og er og har så og si alltid vært veldig overvektig
Veier i dag 118,5 (var 124,7 01.01.09) så her går det endelig rett vei!
Vil ned til 70:rolleyes:
trillian78
24-03-09, 06:59
http://www.pic4ever.com/images/3.gif Hei Alvepiken og dere andre nyinger! Velkommen hit og lykke til! :heia: :heia: :heia:
Hei hei!
Jeg innser at jeg ikke har presentert meg her inne på 30+, og det må jeg jo. :)
Jeg er ei jente på 22 år, jeg er gift og har to gutter på 2 og 3,5 år. Jeg er omsorgsarbeider lærling, og er endelig ferdig som det i sommer.
Jeg har helt siden jeg har vært liten følt meg stor, da jeg var 11-12 år fikk jeg veldig mye strekkmerker og jeg har bestandig vært kraftigere bygd enn de andre jentene. Men jeg var jo ikke stor, ikke før jeg møtte mannen min da jeg var 16 år.
Jeg la på meg sakte men sikkert, og da jeg ble gravid med førstemann veide jeg 90 kg. Og etter at jeg fikk ungene har jeg ikke tatt godt nok vare på meg selv, jeg har trent minimalt på grunn av bekken og rygg og jeg har kost meg litt for mye.
Så da jeg begynte 19. januar i år veide jeg 115, og det er det meste jeg har veid. Blir sjokert over at jeg lot det gå så langt, men jeg merka nesten ikke at jeg gikk opp i vekt.
Jeg holder nå på med ketolyse, og jeg er veldig fornøyd med det. Det er 9 uker siden jeg begynte og jeg er gått ned over 10 kg, og har også hatt noen sprekker. Men når jeg har en sprekk greier jeg å begynne igjen dagen etterpå, og det kjenner jeg er veldig viktig.
Grunnen til at jeg begynte med ketolyse er at jeg ble syk i desember, og jeg er enda ikke bedre. Det begynte med en influensa/forkjølelse og da det ga seg ble jeg ikke frisk. Jeg føler at jeg har litt feber hele tiden, det verker i kroppen, armer og bein er blytunge, hodepine, jeg er småforkjøla hele tida og jeg er trøtt og sliten bestandig.
Jeg vet ikke hva det er som gjør at jeg er så dårlig, jeg har vært hos legen mange ganger og var innlagt på sykehuset i januar. Er henvist til revmatolog, men fikk ventetid på 6-8 måneder og det er jo en liten evighet til.
Men jeg kjemper meg igjennom det, jeg jobber 50% og jeg presser meg til å trene litt. Så får jeg bare vente og se hva legen finner på fornoe lurt.
Velkommen så masse hit og gratulere med flottvekttap :heia:
Håper legene finner ut av hva som er gale og at dette ikke er alvorlig.
Vil ønske deg lykke til videre og god bedring :)
Photobscura
26-03-09, 14:59
Har du fått utredet for mangler, Snullerulla? Jeg er ingen ekspert her, men hadde jeg vært deg så hadde jeg tatt turen til legen og bedt om å få sjekket mangel på diverse. B12 f.eks, og jern, mangesium og andre mangler, med mindre dette har blitt sjekka før :)
Har du fått utredet for mangler, Snullerulla? Jeg er ingen ekspert her, men hadde jeg vært deg så hadde jeg tatt turen til legen og bedt om å få sjekket mangel på diverse. B12 f.eks, og jern, mangesium og andre mangler, med mindre dette har blitt sjekka før :)
Jeg har tatt utallige blodprøver, vært i røntgen og ultralyd, testa for hiv, kyssesyke og diverse andre sykdommer.
Jeg skal ta nye blodprøver i neste uke, og så regner jeg med at jeg skal i MR etterhvert.
Jeg har tatt utallige blodprøver, vært i røntgen og ultralyd, testa for hiv, kyssesyke og diverse andre sykdommer.
Jeg skal ta nye blodprøver i neste uke, og så regner jeg med at jeg skal i MR etterhvert.
Jeg syns dette høres ut som en klassisk ME, utmattelsessyndrom, som gjerne dukker opp etter feks en influensa.
En diagnose som fibromyalgi vil heller ikke være utenkelig om ingen prøver viser noe!
Om du vil korte ventetiden til revmatolog, koster det vel ca 1000,- å gå til en privatpraktiserende. Er ikke noe dårligere, det, som oftest er det de samme som jobber på sykehusene. Ventetiden er i hvet fall myyyyyye kortere! Google revmatologer der du bor!:)
Masse lykke til!:klem: Vet en del om å gå sånn, kan du si!;)
Snullerulla: Jeg har ME og har akkurat de samme symptomene som deg, dvs, nå har jeg hatt ME i mange år da, og mange symptomer er ikke så tydelig noe mere. Men jeg er uføretrygda og kommer nok alltid til å være det.
Ellers fungerer jeg best på lavkarbodiett. Det gjør også mamma og tvillingsøstra mi som også har ME. Mamma gikk ned over 30kg for noen år siden og er like tynn nå som da hun fikk oss for 28år siden.
Men jeg har ikke klart å holde meg på lavkarbo av div. årsaker, men jeg vet at jeg er som mest frisk når jeg holder meg unna hvetemel, sukker og andre raske karbohydrater.
Nå etter bare 2 dager uten sukker og hvetemel, så er jeg i bedre form enn jeg har vært på hele vinteren..
By the way, jeg skal ned MYE! Siden siste jeg skrev i tråden her har jeg gått opp en god del pga div. omstendigheter rundt vår yngste datters fødsel og første 2 år.
Men jeg skal ned 30 kg i første omgang, og helst 50...
Jeg er ny her. :smile: Tror jeg veier 130 kg, skal til kontroll hos legen snart, så da får jeg vite nøyaktig hvordan ståa er. Målet mitt er foreløpig ikke i kilo, men å komme ned i 80 cm rundt livet. Har hørt det skal være sunt. :geip: Men bedre kondisjon og lettere tilgang på klær er jo ikke å forakte. :snill:
Lykke til og velkommen hit ixi :)
Lykke til Ixi!! Du har kommet langt bare ved å ta beslutningen om å starte en kostomlegging! Når du også har meldt deg inn her, så får du drahjelp hele veien!
Mulig jeg har skrevet her før, for lenge siden, men tar en liten presentasjon her likevel.
Jeg er 37, mamma, kone, arbeidstaker. Trøstespiser, happyspiser, overspiser, ja i det hele tatt en spiser :o
Jeg skal ned over 30 kilo men tar det med ro. Har satt opp noen delmål og håper jeg skal klare de.
Vet ikke helt hvilken filosofi jeg skal begi meg inn på enda, men mindre karber skal det i alle fall bli:)
Lykke til Ixi!! Du har kommet langt bare ved å ta beslutningen om å starte en kostomlegging! Når du også har meldt deg inn her, så får du drahjelp hele veien!
Tusen takk! :smile:
Hei.
Så var jeg her igjen.
Det er fem år siden jeg gikk på mitt første Fedon-kurs, noe som forandret livet mitt ganske radikalt den gangen. Jeg kom aldri ned til målet mitt, men spiste sundt, følte meg vel og hadde det ganske bra. Hadde allerede den gangen fibromyalgi, og hadde hatt det noen år, men da ble det bare ansett som "svada" av både fastlege og omgivelser.
Til tross for ganske kraftig vektnedgang fikk jeg mer og mer problemer med knærne mine, noe som skyldes total artrose i venstre kne viste det seg. Ble operert i 06, og siden den gang har alt gått nedover og oppover. Kneet er og forblir ødelagt, med de smertene og ulempene det medfører. Fibromyalgien har tatt mange steg i feil retning, og er for øyeblikket invalidiserende. Har i gode perioder trimmet og prøvd å holde meg i form, men akkurat nå går det ikke. Røykestopp for ett år siden har også gjort sitt, uten at man skal "skylde" på det.
Vekten...for å si det enkelt har jeg aldri veid mer. Jeg vet faktisk ikke hvor mye, for jeg orker ikke å gå på vekten. Men jeg orker ikke mer!
Nå er jeg her. Jeg har plukket frem alle mine bøker og hefter. Jeg skal over på ett kosthold som jeg vet er bra for meg, og som gjør godt i en vond kropp.
Jeg kommer tilbake med mer fakta etterhvert som jeg orker.
Foreløpig er skrittet stort nok å skrive her.
Velkommen Trulte!!
Du har kommet langt bare ved å bestemme deg for å lese deg opp på kostholdsteorier igjen, og ved å melde deg inn her!! Selv er jeg en person som bruker laaaaang tid på å komme igang med noe, men når jeg starter er jeg desto mer forberedt! Jeg håper du kommer igang med noe som gjør helsa di bedre, vet av egen erfaring hvor mye bedre livet kan føles bare ved å få litt mer energi, og dessuten føler man seg bedre psykisk når man endelig har forandret noe i livet og ser håp i tunnellen. Lykke til!:)
Pippilotta
14-04-09, 03:04
:eek:Hei hei!! Sitter her nattestid og skriver. Får ikke sove.... I morgen starter den første dagen på ketolysekuren. Skal ned MANGE kilo. Mellom 30 og 35 et sted tenker jeg ville vært passende. Er veldig spent, og tar imot alle gode tips med takk. Skulle gjerne hatt en fiks ferdig meny for de 2 første ukene.
Hei alle sammen!
Jeg er helt ny her på forumet og tenkte jeg kunne presangtere meg her siden jeg skal ned 45-50 kg:)
Jeg er en jente på 23 år, bor med verdens beste samboer(ble sammen da vi vår 17 år) og vi har en datter sammen på 2 år.
Jeg har alltid vært kraftig, ikke feit, men vært den største i klassen bestandig. Jeg er proff jojjo-slanker og har vel prøvd det meste...
Da min kjære og jeg ble sammen veide jeg rundt 80 kg og siden da har jeg bare blitt større...
Da jeg ble gravid startet jeg på 108kg og som høygravid turte jeg ikke veie meg, for da var jeg så ENORMT stor... Fikk, svangerskapsforgiftning og hadde idet heletatt et veldig tøfft svangerskap og fødsel.
Etter jeg hadde født veide jeg 110 kg, og var råflink med kosthold og trening i ett år, men gikk ikke ned ett eneste gram, så da ble jeg henvist av legen min til Spesialsentret hvor de er spessialister på overvekt. Jeg ble scanna, målt, veid, analysert og glykosebelastet.. Fikk beskjed om at jeg bestod av 50% fett!!!!:eek::(
Det var vanskelig å komme seg til spesialistsenteret for meg og derfor endte det med at jeg droppet og dra...
I begynnelsen av mars i år var vekten kommet opp i 115 kg! Da dro jeg til fastlegen min å spurte om hjelp igjen. Han fikk sendt over papirer fra s.senteret og da fikk jeg vite at jeg har insulinressistens... Noe jeg syns var gode nyheter for da var det jo ihvertfall en grunn til at jeg ikke gikk ned i vekt!
Nå har jeg gått på Metformin 500mgx1 i ca. 4 uker og har gått ned snart 5 kg!:D:) Så nå går det rette veien!!
Dette ble veldig langt, men var deilig å få skrevet det ned!!
grotingeling
14-04-09, 23:37
Hei - bør vel presentere meg her jeg også - har ca 40 kg som skal vekk!:boxing:
Jeg er 36 år og har vært overvektig i 24 av dem. På det tyngste har jeg veid 122 kg (2005) - det er mye for en kropp på 160cm!!!!:eek::eek: Hadde en runde med Eurodietten for 3 år siden, gikk ca 25kg som jeg siden har lagt på meg det meste av - skuff:hylgrine::mad:. Men nå er det ny frisk, og jeg startet opp med eurodietten i slutten av februar. Da viste vekten 117 kg. Målet er å komme ned i 70kg. Har både insulinresistens og PCOS, så jeg tar Glucophag. I de siste årene har jeg også slitt med migrene flere ganger i mnd, men den har vært fraværende helt siden jeg startet på dietten:p
Vet at eurodietten fungerer, det er tiden etter at dietten er gjennomført som var utfordringen jeg feilet på forrige gang. Nå har jeg funnet dette fantastiske forumet, og suger til meg all informasjon, råd og tips jeg kan finne.:D
Velkommen til trulte, Pippilotta, Tindra og grotingeling! :heia:
Velkommen til alle dere nye :)
Ønsker dere lykke til på ferden :)
Egg hver dag
01-05-09, 00:13
Heisann!
En liten presentasjon fra meg:
Jeg er 29 år, har vært kraftig hele livet. Etter tenårene kom kiloene snikende på i stor fart. Det viste seg at jeg har PCOS, fikk denne diagnosen i fjor.
Jeg har alltid elsket mat og har gått på x antall kurer de siste 10 årene, men hver gang sprekker jeg og ender opp med mer kilo enn i utgangspunktet. Så fortsetter det med trøstespising.
Jeg har nå over 40 kilo for mye, men har satt meg et delmål på å gå ned 21 kilo. Det ser jeg på som et realistisk mål.
Har lest litt her inne på "mer enn 30 kilo overvekt" og det virker som et veldig bra miljø her inne. Gode tilbakemeldinger og hyggelige folk. Gleder meg til å bli bedre kjent med dere og dele erfaringer underveis.:)
Photobscura
01-05-09, 00:21
Velkommen, du med det artige nicket :D
Om du har PCOS har du kommet til rett sted. Lavkarbo har reversert sykdommen for mange, og det er store ressurser og mye info om det her inne :)
Jeg selv gikk ned tjue kg for et par år siden, og et år senere var jeg hos gynekolog. Har aldri fått påvist PCOS, men gynekologen mente han så noe som kunne vitne om cyster på eggstokkene. Det er en sjanse for at jeg har kurert meg selv for sykdommen uten å noen gang vite at jeg har hatt den!
Jeg får vel presentere meg jeg også. :)
Jeg er kvinne på 39 år, gift og har to barn. Jeg startet på lavkarbo for 2 uker siden, følger sånn omtrentlig Fedon Lindberg. Startvekta mi var 126,6 kg, og jeg skal ned ca 50 kg. Foreløpig har jeg satt meg som mål å komme ned til 80 kg, da er jeg "normalvektig" (BMI = 25).
Delmålet mitt er å komme under 100 kg.
Vekta mi kom sigende på gradvis fra ca 19-20 års alder. Litt nå og litt da. Jeg har faktisk bare slanket meg en gang i mitt liv. Da var jeg 25, og gikk ned 25 kg på 3 mnd. Gikk ned fra 100 til ca 75 kg. Vekta spratt forholdsvis fort opp til ca 80 kg, og der lå den et par-tre år. Trivdes godt med den vekta. Men.. kiloene krøp på, ett nå og ett da.
Nå er jeg blitt 39 år, og har blitt mer obs på helsa... sliter med rygg, nakke, skuldre, bekken, hofter og knær. Har fått lett astma, og har spiserørsbrokk. Slik har det vært i en del år nå. Legene har anbefalt meg å gå ned i vekt, men jeg har ikke vært motivert.
Jeg hater slanking. Se der sa jeg det. Jeg hater slanking. Der sa jeg det igjen. :) Folk som slanker seg blir så selvopptatte og kroppsfikserte, og jeg orker ikke å være sånn. Det er så slitsomt... jeg er en livsnyter, og liker ikke slit, smerte, selvdisiplin og sånt. :o
Så nå legger jeg om livsstilen, til et kosthold som fungerer i forhold til at blodsukkeret mitt har fortalt meg en del ting de siste par årene. På tide å gjøre noe nå.
Ja det ble langt. Så jeg kan avslutte med å si at jeg er en person som sjelden fatter meg i korthet. :D
Egg hver dag
02-05-09, 00:56
Velkommen, du med det artige nicket :D
Om du har PCOS har du kommet til rett sted. Lavkarbo har reversert sykdommen for mange, og det er store ressurser og mye info om det her inne :)
Jeg selv gikk ned tjue kg for et par år siden, og et år senere var jeg hos gynekolog. Har aldri fått påvist PCOS, men gynekologen mente han så noe som kunne vitne om cyster på eggstokkene. Det er en sjanse for at jeg har kurert meg selv for sykdommen uten å noen gang vite at jeg har hatt den!
Etter jeg fikk diagnosen PCOS har det gått opp flere lys for meg. Nå er jeg mer motivert enn det jeg noen gang har vært til å endre livstil. Har lest om flere som har hatt positive resultater av å gå på lavkarbo, så tror absolutt det er rette veien å gå.
Gleder meg til å se resultatene underveis...når det gjelder helsen generelt, ikke kun vekttapet.
Må si det er utrolig motiverende å lese om folk som deg som har gått ned så mye :)
Velkommen så mye til dere nye og lykke til så mye!
LenaBeatrice
08-05-09, 18:01
Lena Beatrice heter jeg.
Startet med ca 60 kilo overvekt, veide 135 kilo.
Har gått ned 45, men de siste 18 månendene har jeg stått rolig, med vilje altså. Ble litt lei, men er nå klar for å ta de siste kiloene.
Dere kan lese og se bilder i bloggen min hvis dere er intressert :-)
http://lenabeatrice.net/generelt/overvekt/
Heisann, jeg er mann på 34 år, og har hentet nyttig info fra dette forumet en god stund, men ikke registrert meg før nå.
Jeg er storvokst (190 cm) med mye muskler, men har vært overvektig siden studietiden, og krevende jobb kombinert med lite matvett har sakte men sikkert dyttet vektnåla opp til 150 kilo.
Jeg ble diagnostisert med hypothyreose (lavt stoffskifte) i august i fjor. Dette syntes jeg var et råttent pek av verden. Jeg var faktisk fly forbannet, og det eneste logiske var å hevne meg på verden ved å endre livsstil:). Jeg veide på det tidspunktet 154 kilo (BMI 42).
Jeg har i løpet av de siste ni månedene gått ned 36 kilo, og veier nå 118 kilo (BMI 32). Målet er å komme ned til 90-95 kilo (BMI 25).
Jeg har kjørt et beinhardt treningsregime, og har prøvd å lage mat av gode råvarer, og med lav andel karbo. Nå skal jeg bruke dette forumet mye mere aktivt, for jeg ser at jeg kan ikke nok om kosthold til å gjøre dette forsvarlig på egenhånd. Jeg har prøvd å spise variert, men har ikke brukt kosttilskudd/vitaminer etc. Nå sliter jeg med svimmelhet hver morgen, og i perioder gjennom hele dagen. Jeg har trappet litt ned på treningen, og har funnet flere gode tips her om endringer som jeg skal inkorporere i kostholdet mitt:D.
Velkommen :)
Ønsker dere hell å lykke på vidre nedovertur :)
LenaBeatrice
09-05-09, 16:12
Heisann, jeg er mann på 34 år, og har hentet nyttig info fra dette forumet en god stund, men ikke registrert meg før nå.
Jeg er storvokst (190 cm) med mye muskler, men har vært overvektig siden studietiden, og krevende jobb kombinert med lite matvett har sakte men sikkert dyttet vektnåla opp til 150 kilo.
Jeg ble diagnostisert med hypothyreose (lavt stoffskifte) i august i fjor. Dette syntes jeg var et råttent pek av verden. Jeg var faktisk fly forbannet, og det eneste logiske var å hevne meg på verden ved å endre livsstil:). Jeg veide på det tidspunktet 154 kilo (BMI 42).
Jeg har i løpet av de siste ni månedene gått ned 36 kilo, og veier nå 118 kilo (BMI 32). Målet er å komme ned til 90-95 kilo (BMI 25).
Jeg har kjørt et beinhardt treningsregime, og har prøvd å lage mat av gode råvarer, og med lav andel karbo. Nå skal jeg bruke dette forumet mye mere aktivt, for jeg ser at jeg kan ikke nok om kosthold til å gjøre dette forsvarlig på egenhånd. Jeg har prøvd å spise variert, men har ikke brukt kosttilskudd/vitaminer etc. Nå sliter jeg med svimmelhet hver morgen, og i perioder gjennom hele dagen. Jeg har trappet litt ned på treningen, og har funnet flere gode tips her om endringer som jeg skal inkorporerei kostholdet mitt:D.
wow...du har vært flink! :-)
Ja, det er mye å hente her inne, ikke minst inspirasjon og oppmuntring, men også praktiske gode råd i hverdagen når det gjelder slanking.
Stå på videre, men vær litt varsom med deg selv...svimmelheten er noe du skal ta på alvor, og jeg synes kanskje du burde ta en tur til lege, sånn for sikkerhets skyld.
Hei!
Er ny her. Håper å gå i gang med ketolyse fra mandag av, men det tar jo tid å få dette jeg bestiller. Tar gjerne i mot gode råd om hvordan jeg kommer i gang.
BMI per i dag er på 36,9 og jeg må ned, helst til 28, for å få mageoperasjon. Magen ble skikkelig ille etter et keisersnitt for ni år siden.
Et år på GR. Vel, det gikk fint i begynnelsen, men så stoppet det. Er litt for glad i vin og drink i helgene. Gråter når jeg skjærer fettranden av koteletten min. Elsker smaken av fet mat. Kan bruke ostehøvel på meierismøret. Elsker kremete supper og sauser.
Er også glad i brød, men skal prøve lavkarbobrødet jeg fant oppskrift på. Hvor mange gr. karbo kan man tillate seg på en dag?
Dette må da være noe for meg?
Glad dere er her. Virker som en fin gjeng. :)
LenaBeatrice
09-05-09, 16:47
Hei!
Er ny her. Håper å gå i gang med ketolyse fra mandag av, men det tar jo tid å få dette jeg bestiller. Tar gjerne i mot gode råd om hvordan jeg kommer i gang.
BMI per i dag er på 36,9 og jeg må ned, helst til 28, for å få mageoperasjon. Magen ble skikkelig ille etter et keisersnitt for ni år siden.
Et år på GR. Vel, det gikk fint i begynnelsen, men så stoppet det. Er litt for glad i vin og drink i helgene. Gråter når jeg skjærer fettranden av koteletten min. Elsker smaken av fet mat. Kan bruke ostehøvel på meierismøret. Elsker kremete supper og sauser.
Er også glad i brød, men skal prøve lavkarbobrødet jeg fant oppskrift på. Hvor mange gr. karbo kan man tillate seg på en dag?
Dette må da være noe for meg?
Glad dere er her. Virker som en fin gjeng. :)
Vin og drink i helgene må du nok være litt varsom med hvis du skal spise lavkarbo, men fettrender, meierismør, kremete suppper og sauser og ellers fet mat generelt trenger du ikke holde deg unna (pass deg for ferdig-sauser i butikken)
Trust me, I know, har spist smør og fett og gått ned 45 kilo :-)
Lavkarbobrød har jeg også laget, ble kjempegodt :-)
Når det gjelder hvor mange gram karbo du kan spise hver dag....
Det er veldig individuelt, men jeg må holde meg under 20 gram/dag for å gå ned i vekt, og jeg må samtidig være nøye med å få i meg FETT.
Spiser jeg for lite fett går jeg saktere ned i vekt, eller det stopper rett og slett opp.
Lykke til :-)
men fettrender, meierismør, kremete suppper og sauser og ellers fet mat generelt trenger du ikke holde deg unna
Siden det står Lindberg i kostholdsfilosofi-feltet på den som stilte spørsmålet, så stemmer nok ikke dette. Lindberg er mer mager mat, dvs ikke noe fettrander, absolutt ikke meierismør i oste-skiver og det er viktig å velge rett type fett. Det er stor forskjell på de forskjellige filosofiene sånn sett.
Forøvrig er det heller ikke antall gram karbo som er viktig på lindberg, men hvilken type; langsomme karber med lav GI.
LenaBeatrice
09-05-09, 22:07
Siden det står Lindberg i kostholdsfilosofi-feltet på den som stilte spørsmålet, så stemmer nok ikke dette. Lindberg er mer mager mat, dvs ikke noe fettrander, absolutt ikke meierismør i oste-skiver og det er viktig å velge rett type fett. Det er stor forskjell på de forskjellige filosofiene sånn sett.
Forøvrig er det heller ikke antall gram karbo som er viktig på lindberg, men hvilken type; langsomme karber med lav GI.
Jepp, stemmer det, har prøvd Lindberg også.
Men Sisseln skrev om lavkarbobrød og spurte etter karbo/dag, så jeg antok at hun så for seg et lavkarbokosthold selv om det står at hun følger Lindberg :-)
Sisseln: skal du følge Lindberg, eller tenker du deg en lavkarbodiett?
hei!
Jeg tenker å gå på en lavkarbodiett. Skrev Fedon fordi jeg ikke husket ordet ketolyse. Der har du meg i et nøtteskal. Fort og gæli.
Jeg er opptatt av å gå raskt ned i vekt. Ser for meg bukplastikk til vinteren, neste år. :)
Jeg er egentlig ikke veldig glad i måle, veie, men skjønner at jeg må det. Min venninne prøvde lavkarbo, og syntes det var vanskelig. Ville ikke anbefale det til meg.
Men jeg må jo prøve noe. Og hun skulle ned 4 kg. Jeg skal ned 30. hehe
I dag skal jeg ha nakkekoteletter. Namnam. Tenkte også på å koke nykål, men det er jo ganske mye karbo i det?
Tusen takk for raske svar. :)
Sissel
Ja, også var det en viktig ting til.
Frityrgryte?? Er det bra?
I så fall, hvilken olje. :)
LenaBeatrice
10-05-09, 12:48
hei!
Jeg tenker å gå på en lavkarbodiett. Skrev Fedon fordi jeg ikke husket ordet ketolyse. Der har du meg i et nøtteskal. Fort og gæli.
Jeg er opptatt av å gå raskt ned i vekt. Ser for meg bukplastikk til vinteren, neste år. :)
Jeg er egentlig ikke veldig glad i måle, veie, men skjønner at jeg må det. Min venninne prøvde lavkarbo, og syntes det var vanskelig. Ville ikke anbefale det til meg.
Men jeg må jo prøve noe. Og hun skulle ned 4 kg. Jeg skal ned 30. hehe
I dag skal jeg ha nakkekoteletter. Namnam. Tenkte også på å koke nykål, men det er jo ganske mye karbo i det?
Tusen takk for raske svar. :)
Sissel
Du må nok veie ja....men en god digitalvekt underletter mye, en sånn som du kan nullstille etter hvert som du legger på ting.
Funker fint for meg :-)
Som regel er jeg også flink og skriver opp hvor mye karbo jeg spiser til hvert måltid, det er så lett å glemme i løpet av dagen.
Når kvelden kommer er det greit å vite om jeg har karbo "til gode" eller ikke.
Det er vitkig at du har kontroll, og det underletter mye for deg selv også, da slipper du å gruble på om du har spist for mye eller ikke.
Det er ikke gøy å veie og måle, men det må nesten til.
Trøsten er at du kan spise mye god mat da :-)
Innimellom bruker jeg keto sticks for å sjekke om jeg er i ketose eller ikke.
Det er ikke bar enkelt med lavkarbo, det krever innsats, så jeg forstår på en måte att du er blitt frarådet å prøve.
Jeg tror ikke at jeg hadde klart det uten min samboer som har hjulpet med veldig mye, intressert som han er i kosthold og alt som hører til.
Men det er ikke alle som har en perosn i nærheten som støtter, og da kan det være vanskelig, man gir lettere opp.
Men du....du kan jo bruke oss her inne for alt hva vi er verdt, det er mye kunnskap å hente her :-)
LenaBeatrice
10-05-09, 12:50
Sisseln: glemte å gi deg denne linken, ser du lurer på karbo i nykål. I matvaretabellen finner du det meste, jeg har brukt den mye:
http://matportalen.no/matvaretabellen
Så flink du har vært!! :)
Jeg skjønner at jeg må veie ja, og joa. Digital kjøkkenvekt finnes her. Har jo gått et år på GR.
Må vel noen "harry" turer til Sverige også. Alt er jo mye billigere der. :) Dattern var der på fredag, og handle litt for meg også. Bacon, flesk og kyllingklubber. :)
Frityrgryta står og skammer seg i boden. Den skal opp, men jeg bruker den på verandaen. Orker ikke den lukta i huset. hehe
Per i dag har jeg bare meg selv å stole på. Min livsledsager gjennom 20 år fant seg en ny dame og forsvant ut av huset. Han støttet meg ikke det året på GR, heller motarbeidelse.
Og ut med han håper jeg mange av de dårlige vaner/uvaner også forsvant.
Så det er kun meg selv, og dette er viktig for meg. Bukplastikken skjer ikke uten BMI på under 30. Jeg trener litt, og har mye musker, derfor mente legen at de kunne vurdere meg individuelt. Men altså under 30. Hårda bud. :)
Og ja, jeg lener meg mer enn gjerne til dere. Tusen, tusen takk. :)
Fritert mat er ikke nødvendigvis det samme som bra fett.. :o Endel olje er direkte skadelig for kroppen når den blir så varm som fritering krever. Søk på olje her inne så kommer det opp endel. Stek maten i smør (ordentlig smør, ikke margarintull), det er best og sunnest.
Bruk heller kaldpresset olje på salater o.l.
Ei ung frøken på 28 her...:)
Etter å ha gått opp igjen nesten alle dei 23 kilo jeg tok av for ett par år siden ved hjelp av pulverkura å anna jojo-slanking... :eek:
Er jeg no fast bestemt på å legge om livet å kutte drastisk ned på fy-karboa...å forsøke å holde på det....for no er det nok jojo-tull :mad:
Skal ned iallefall 30,8 kg til 68 kg, so jeg har nok en lang vei, men har stor tro på
at forumet her inne vil vere til stor oppmuntring å hjelp :D
Har en hund, so med den som turkompis vil jeg prøve å komme meg ut på en god tur kvar dag :rolleyes: Har gått lang tur i over 6 uker nå, men vekttapet kom ikkje før karboa vart kutta :D so dette har jeg stooor tru på allereie :cool: Lykke til alle sammen, dette klarer vi ;)
Photobscura
10-05-09, 21:50
Sisseln: skal du følge Lindberg, eller tenker du deg en lavkarbodiett?
hei!
Fedon Lindberg er lavkarbo, det også ;)
Ja, også var det en viktig ting til.
Frityrgryte?? Er det bra?
I så fall, hvilken olje. :)
Nei, dropp frityrgryte, det finnes ikke den olje som ikke blir ødelagt med så høye temperaturer, tror jeg ...
Olje bør i det hele tatt ikke varmes opp, men man kan godt bruke ekstra virgin kaldpresset olivenolje til å helle over salater!
LenaBeatrice
10-05-09, 22:41
Fedon Lindberg er lavkarbo, det også ;)
Men om jeg sier "very lavkarbo" da? ;)
Jeg fulgte Lindbergkostholdet for noen år siden, var så langt som inne på klinikken til Fedon Oslo, hvor jeg så ham ansikt til ansikt....yeah :-)
Jeg spiste en god del mere karbo med det kostholdet.
Hvor går egentlig grensa for lavkarbo?
LenaBeatrice
10-05-09, 22:44
Så flink du har vært!! :)
Jeg skjønner at jeg må veie ja, og joa. Digital kjøkkenvekt finnes her. Har jo gått et år på GR.
Må vel noen "harry" turer til Sverige også. Alt er jo mye billigere der. :) Dattern var der på fredag, og handle litt for meg også. Bacon, flesk og kyllingklubber. :)
Frityrgryta står og skammer seg i boden. Den skal opp, men jeg bruker den på verandaen. Orker ikke den lukta i huset. hehe
Per i dag har jeg bare meg selv å stole på. Min livsledsager gjennom 20 år fant seg en ny dame og forsvant ut av huset. Han støttet meg ikke det året på GR, heller motarbeidelse.
Og ut med han håper jeg mange av de dårlige vaner/uvaner også forsvant.
Så det er kun meg selv, og dette er viktig for meg. Bukplastikken skjer ikke uten BMI på under 30. Jeg trener litt, og har mye musker, derfor mente legen at de kunne vurdere meg individuelt. Men altså under 30. Hårda bud. :)
Og ja, jeg lener meg mer enn gjerne til dere. Tusen, tusen takk. :)
Jeg er også "Harry" :p
LenaBeatrice
10-05-09, 22:50
Ei ung frøken på 28 her...:)
Etter å ha gått opp igjen nesten alle dei 23 kilo jeg tok av for ett par år siden ved hjelp av pulverkura å anna jojo-slanking... :eek:
Er jeg no fast bestemt på å legge om livet å kutte drastisk ned på fy-karboa...å forsøke å holde på det....for no er det nok jojo-tull :mad:
Skal ned iallefall 30,8 kg til 68 kg, so jeg har nok en lang vei, men har stor tro på
at forumet her inne vil vere til stor oppmuntring å hjelp :D
Har en hund, so med den som turkompis vil jeg prøve å komme meg ut på en god tur kvar dag :rolleyes: Har gått lang tur i over 6 uker nå, men vekttapet kom ikkje før karboa vart kutta :D so dette har jeg stooor tru på allereie :cool: Lykke til alle sammen, dette klarer vi ;)
Hei :-)
Det kan være lettere å holde ut om du deler opp i mindre mål, da føles ikke veien så lang; 2 kilo, 5 kilo....eller hva som passer deg.
Mitt første mål var å få en vekt som begynte på 12, ikke 13.
Jeg orket ikke tanken på å se de 60 kiloene jeg skulle ned under ett.
Jeg jublet hver gang jeg nådde et lite mål, og tok da straks fatt på neste mål.
Dette klarer du nok greit tenker jeg :-)
Good luck
Photobscura
14-05-09, 02:11
Men om jeg sier "very lavkarbo" da? ;)
Jeg fulgte Lindbergkostholdet for noen år siden, var så langt som inne på klinikken til Fedon Oslo, hvor jeg så ham ansikt til ansikt....yeah :-)
Jeg spiste en god del mere karbo med det kostholdet.
Hvor går egentlig grensa for lavkarbo?
Det er vel ikke bare hvor mange karber det går på, men også GI og GB, men noen sier at grensen går ved 150 gr kh om dagen.
Lavkarbo er bare fellesbetegnelsen for selve livsstilen -om det så er Skaldemann eller Lindberg.
Heisann folkens
Etter et opphold fra Atkins-dietten på 4 år, så prøver jeg meg igjen. I mellomtida har jeg vært på rehabiliteringsopphold hvor jeg har lært veldig mye om kosthold, og da såklart fettfattig kosthold. Men jeg har også lært mye om bl.a. hormoner og forbrenning som jeg kommer til å ta med meg på Atkinsdietten denne gangen. Det viktigste der er antakelig "aldri gå mer enn 3 timer uten mat".
For 6 år siden startet jeg på Atkins, og gikk ned 36 kg. Dette var pga Atkins, men også pga mye hard trening. Men jeg falt av etterhvert, og ble støttemedlem på treningssenteret det siste halve året. Gikk over til Fedon-aktiv kosthold, uten å lese godt nok om det - og la på meg 20 kg igjen. Gikk på rehab-oppholdene ned 19 kg, men pga en operasjon og lite trening, la jeg på meg 12 kg i høst. Har en stor dag som kommer til sensommeren/høsten, og vil i alle fall ned de siste 12 igjen.
Begynte på Atkins igjen i går - og gikk ned 1,3 kg til idag. :D Tror ikke det blir akkurat standarden fremover, og det kan jo være fryktelig tilfeldig. Hva vet jeg. :)
Planen fremover er å gå ned de 12 kg, så få ryddet opp i hodet hos psykolog, og deretter forhåpentligvis få et mer normalt forhold til mat enn det jeg har idag (der mat er belønning, trøst og antakelig først og fremst demping av følelser, både gode og dårlige). Om det blir Atkins-kosthold etter dagen til høsten, vet jeg ikke enda. Jeg vet bare at jeg klarer å holde vekta med fettfattig kosthold, og ikke gå ned. Med Atkins klarer jeg i alle fall å gå ned. :)
Hei
Jeg er 38 år gammel. Har kone, 2 barn (1 eget og 1 inngiftet), pusekatt og nymfeparakitter.
Jeg er litt av en tungvekter. Jeg veier (dvs veide) 170,5 kilo og er 180 cm høy. Jeg har slanket meg masse tidligere. I 2001 gikk jeg ned 55 kilo på et halvt år og syklet birkebeinerrittet det samme året. Da spiste jeg tradisjonell norsk mat og trente 3-4 timer hver eneste dag. På sykkel og rulleskøyter. Så endret livssituasjonen seg og jeg kunne ikke trene like mye. Jeg gikk opp 60 kilo på halvannet år.
Så fikk jeg vite at jeg hadde diabetes og måtte ned i vekt for å kunne lage barn. La igjen opp til monstertrening og gikk ned 30 kilo. Kona ble gravid, jeg ble sympatigravid og gikk opp 40 kilo igjen. Og der har jeg blitt med svak stigning opp til 170,5 kilo på tirsdag denne uka. Så jeg har konkludert med at monstertrening ikke fungerer på sikt. Samtidig har jeg begynt på insulin fordi jeg ble syk av diabetes-pillene. Insulin-behandling og vekttap er ufattelig vanskelig. Uansett hva jeg har gjort så har vekta stått stille eller økt sakte.
På tirsdag denne uka bestemte jeg meg for å kutte ut karbohydrater. Jeg sluttet å spise brød, pasta, ris og poteter (og snop selvsagt) og begynte å spise mer "pålegg", salat og grønnsaker.
Jeg er sjokkert over resultatene. Jeg har nå kuttet helt ut måltidsinsulin og har nesten halvert mengden langtids-insulin. (måltids virker i 2 timer, langtids i 24 timer). Blodsukkeret har stabilisert seg på ca. 6,5 og svinger maksimalt 2 mmol i løpet av et døgn. Og det samtidig som jeg nesten har kuttet ut diabetes-medisiner helt. Slik det ser ut nå er jeg helt insulin-fri innen en uke.
Også kommer rosinen i pølsa da: på disse 5 dagene har jeg gått ned hele 2,5 kilo. Før lavkarbo-forsøket gikk vekta aldri under 170, så jeg tilskriver ikke dette såkalte "naturlige svinginger" heller. Dette er et direkte resultat av å ha kuttet ut karbohydrater.
Dette er jo helt utrolig. For å få råd kommer jeg til å være en aktiv lurker på forumene her og det kan hende jeg poster litt innimellom også. Kan jo hende jeg kan komme med noen råd etter hvert også. :)
Det jeg stusser litt på er hvorfor hverken sykehuset, legen eller såkalte kostholds- og diabetes-eksperter ikke har tipset meg om dette før. Jeg føler meg jo sinnsykt mye bedre også, så dette kan vel ikke være farlig på noe vis?
Det står litt om dette i ketolyse-boka. Jeg har ikke diabetes (ennå) men måler blodsukker innimellom pga at jeg er i grenseland. Etter jeg begynte på Ketolyse-kuren har blodsukkeret holdt seg stabilt på 5-6 og jeg gidder nesten ikke måle lenger :)
De første kiloene er visst mest vann, men likevel... Det gir i alle fall en kick-start! Jeg ble skikkelig kamel-tørst de første dagene og drakk sikkert 3-4 liter vann om dagen. Likevel går jeg ned.
Ønsker deg masse lykke til og er spent på å følge deg videre :)
trillian78
29-11-09, 12:32
Velkommen Raskall og gratulerer med intet mindre enn fantastiske resultater på bare noen få dager. Du kommer til å stortrives på lavkarbo.
Det jeg stusser litt på er hvorfor hverken sykehuset, legen eller såkalte kostholds- og diabetes-eksperter ikke har tipset meg om dette før. Jeg føler meg jo sinnsykt mye bedre også, så dette kan vel ikke være farlig på noe vis?
Ja, det er virkelig noe å stusse over. Etter hvert som jeg også har erfart hvor bra kroppen har det på lavkarbokost har jeg rett og slett blitt litt forbanna på mainstream-legestanden som ikke har fått opp øynene for dette.
De første kiloene er visst mest vann, men likevel... Det gir i alle fall en kick-start! Jeg ble skikkelig kamel-tørst de første dagene og drakk sikkert 3-4 liter vann om dagen. Likevel går jeg ned.
Ønsker deg masse lykke til og er spent på å følge deg videre :)
hehe.. jeg vet at de første kiloene går veldig lett og sannsynligvis bare er vann. Men det er likevel vann jeg tidligere har vært nødt for å bære rundt på.
Jeg skal forøvrig på rehabilitering på Tonsåsen rehabiliteringssenter i januar/februar. Er veldig spent på hva de vil si til kostholdet mitt nå. Uansett så gleder jeg meg enormt til 4 uker med fokus på kun kosthold, mosjon og helse. Forventningene er store.
hehe.. jeg vet at de første kiloene går veldig lett og sannsynligvis bare er vann. Men det er likevel vann jeg tidligere har vært nødt for å bære rundt på.
Jeg skal forøvrig på rehabilitering på Tonsåsen rehabiliteringssenter i januar/februar. Er veldig spent på hva de vil si til kostholdet mitt nå. Uansett så gleder jeg meg enormt til 4 uker med fokus på kun kosthold, mosjon og helse. Forventningene er store.
Ikke for å skuffe deg, men det jeg har hørt om Tonsåsen er masse brød, poteter og fettfattig kosthold.. Altså langt fra et blodsukkerstabiiserende kostold, i allefall sammenlignet med lavkarbo.
Ellers velkommen så mye og lykke til så mye med kostoldsendring og vektstabilisering!
Ikke for å skuffe deg, men det jeg har hørt om Tonsåsen er masse brød, poteter og fettfattig kosthold.. Altså langt fra et blodsukkerstabiiserende kostold, i allefall sammenlignet med lavkarbo.
Ellers velkommen så mye og lykke til så mye med kostoldsendring og vektstabilisering!
Det overrasker meg egentlig litt med tanke på at Tonsåsen har spesielt fokus på diabetikere. Men jeg får se når det kommer så langt. Jeg elsker å trene mye, så da får jeg bare trene 8-9 timer pr. dag mens jeg er der. :) Problemet med treningen i hverdagen er at jeg ikke har tid.
De skriver jo også i brosjyrene sine at opplegget er veldig indivduelt så det er jo lov å håpe at jeg kan fortelle litt selv hva jeg ønsker. Mitt problem er at jeg kan veldig mye teori om både kosthold og trening men jeg klarer ikke å omsette det i praksis for egen del. Det er den siste delen jeg håper å få hjelp til.
Hei!
Har vel egentlig skrevet litt om meg selv under "skravle"-linken, November, men her er meg i korte trekk:
Jeg har alltid vært litt "lubben". Ble bortkjemt allerede som liten unge, og mat/godteri ble jeg aldri nekta. Men ettersom årene gikk ble jeg bare større og større. Når jeg tippa over 100kg aner jeg ikke, men tipper det allerede var på ungdomskolen.. Skolen og helesøster prøvde å få meg til å gå ned, men det fungerte ikke. Hadde ett 2-ukers opphold på Beitostølen da jeg gikk i 8. klasse. Men fungerte ikke over lengre tid. Har vel bare snudd ryggen til og ikke tenkt over hvor stor jeg egentlig var og at jeg bare ble større og større.. Etter at skolen var ferdig og jeg begynte å jobbe gikk jeg faktisk ned noen kg. Aner ikke hvor mange, men nok til at jeg kunne kjøpe meg klær i ett par str. mindre. Men så møtte jeg min nåværende samboer og da kom kg på igjen, og det ble bare flere og flere... I 2004 (eller 2005?) ble jeg med på ett opplegg hvor det var fokus på livstilendringer og ikke bare mat. Klarte å gå ned ca 20 kg. Etter det var vekta stabil ei god stund, men så begynte de å snike seg på igjen.. Og jeg vet akkurat hva som var grunnen, men klarte ikke å stoppe! :mad:
Men nå i høst fant jeg ut at nå måtte jeg bare! Begynte på en 3-ukers Nutrilett "kick-start" pulverkur. Gikk ned nesten 8 kg :D Og før jeg skulle begynne å spise normalt igjen hadde jeg ett møte med en ernærigsfysiolog. Det ble også konstatert at jeg var insulinresistent.. Kuttet ut alt som heter pasta, ris, potet, brød. Passer også på å drikke nok vann, og ca 5 måltider om dagen. Og det fungere veldig bra for meg. Har til å tatt av tilsammen 15 kg. Har ennå ikke kommet sikkelig i gang med trening, men etter at jeg nå skal skifte treningssenter (har vært støttemdl. i laaang tid på mitt nåværende senter) og kommer i gang med mer regelmessig trening, håper jeg bare på at kg renner av :)
Har trent regelmessig og passe ofte før også, men da hadde jeg ikke matkunnskapene iorden. Spiste mye pasta, ris, pølse også videre. Og godteri selvfølgelig. Har neste ikke spist godteri, og da spesielt sjokolade, på snart 2 mnd. Og det beste er at jeg ikke savner det :D;):D Håper det holder seg slik. Men jeg unner meg litt innimellom. Men ikke hver helg hvis jeg ikke har lyste på.
Ble tipset om denne nettsiden av ernæringsfysiologen, og kommer til å bruke denne aktivt. Og kanskje spesielt når motgangen melder seg...
Dessuten er det jo en høytid med ofte mye mat, kaker og godteri som er over oss før vi aner det. Kommer nok til å bli en utfordring for meg som tidligere har bare puttet ting inn i munnen uten å tenke seg først..
Men nå er det adventlys og stjerner som står for tur :D, og masse små julekalendergaver som skal pakkes inn til min samboers datter som er hos oss i helgene.
Ha en fin søndag folkens!!
Photobscura
29-11-09, 15:03
Juletida er jo den best tilrettelagte høytiden, skulle jeg mene! Så mye rent kjøtt og god, fet mat, ribbe, pinnekjøtt, kalkun eller hva man nå spiser på julaften, alle gode kjøttpålegg, sildesalater osv osv. For meg er juletida en lavkarbofest uten sidestykke!
Klart, man har julekaker, poteter, lefse, sånne ting, men det finnes alternativer. Mange oppskrifter på julegodterier her inne, poteter kan man bytte ut med andre grønnsaker (Denne (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29492) skal være genial til ribba), og lefse klarer man seg fint uten, pålegg er jo fantastisk godt å spise som det er!
God jul :D
lefse klarer man seg fint uten, pålegg er jo fantastisk godt å spise som det er!
God jul :D
Hmm.. og jeg som er så glad i lefse, det er jo en del av julekosen.:eek: Jeg spiser jo aldri lesfe ellers i året..så den kan vel ikke skade med lit lefse til jul:confused: Jeg kommer nok til å kose meg lit ekstra i julen. Kan vel ikke gå opp igjen de 4 kiloen jeg har mistet??:rolleyes:
Photobscura
29-11-09, 17:12
Hmm.. og jeg som er så glad i lefse, det er jo en del av julekosen.:eek: Jeg spiser jo aldri lesfe ellers i året..så den kan vel ikke skade med lit lefse til jul:confused: Jeg kommer nok til å kose meg lit ekstra i julen. Kan vel ikke gå opp igjen de 4 kiloen jeg har mistet??:rolleyes:
Du må jo bare spise lefse om du vil det! Om du går opp igjen det du har gått ned så kan du med stor sikkerhet trøste deg med at det bare er vann. Poenget mitt er at dersom man har gått en stund uten å spise sånne karbobomber så kan man ende opp med å få ubehag; hodepine, oppblåst mage etc. Det gjelder vel ikke alle, men det er veldig vanlig å oppleve det. Samt at det kan trigge en videre og langvarig sprekk hos noen.
For min del så synes jeg ikke det veier opp å føle meg i dårlig form den tilmålte tida jeg har med familien min som bor så langt unna mot det å spise lefse. Jeg spiser en knøttliten potet noen smååå flake med flatbrød til rakfisken annen dag jul, men joggu betaler jeg for det også ... :o. Det er vel den eneste lille avstikkeren jeg tar.
Du må jo bare spise lefse om du vil det! Om du går opp igjen det du har gått ned så kan du med stor sikkerhet trøste deg med at det bare er vann. Poenget mitt er at dersom man har gått en stund uten å spise sånne karbobomber så kan man ende opp med å få ubehag; hodepine, oppblåst mage etc. Det gjelder vel ikke alle, men det er veldig vanlig å oppleve det. Samt at det kan trigge en videre og langvarig sprekk hos noen.
For min del så synes jeg ikke det veier opp å føle meg i dårlig form den tilmålte tida jeg har med familien min som bor så langt unna mot det å spise lefse. Jeg spiser en knøttliten potet noen smååå flake med flatbrød til rakfisken annen dag jul, men joggu betaler jeg for det også ... :o. Det er vel den eneste lille avstikkeren jeg tar.
4 kilo med vann:confused: Da hadde jeg blitt skuffet! Men tar kanskje en stund før fettforbrenningen for fart på seg:rolleyes:
Men ja.. det skal vel en del selvdisiplin og ikke få en langvarig sprekk..men det må jeg bare ha denne gangen. Er så godt i gang:D
Photobscura
29-11-09, 18:04
4 kilo med vann:confused: Da hadde jeg blitt skuffet! Men tar kanskje en stund før fettforbrenningen for fart på seg:rolleyes:
Men ja.. det skal vel en del selvdisiplin og ikke få en langvarig sprekk..men det må jeg bare ha denne gangen. Er så godt i gang:D
Jeg skjønner ikke helt hva du mener, du sier du er redd for å legge på deg de fire kiloene du har gått ned, det jeg mente er at DERSOM du skulle legge på deg fire kg i løpet av jula, som tross alt bare er noen dager, så vil det være vann, det er ikke fysisk mulig å legge på seg fire kg fett på bare noen dager. Jeg ville vært glad om det var vannvekt, ikke skuffet :p.
Men, om det var det du mente, så ja, mye av de første kiloene man går ned er gjerne vann, men det er fortsatt fire kilo med overflødigheter som man tross alt skal være glad for at man er kvitt ;). Dersom du er i ketose, så pleier den ordentlige rene fettforbrenninga å komme etter ca tre fire uker.
Jeg skjønner ikke helt hva du mener, du sier du er redd for å legge på deg de fire kiloene du har gått ned, det jeg mente er at DERSOM du skulle legge på deg fire kg i løpet av jula, som tross alt bare er noen dager, så vil det være vann, det er ikke fysisk mulig å legge på seg fire kg fett på bare noen dager. Jeg ville vært glad om det var vannvekt, ikke skuffet :p.
Men, om det var det du mente, så ja, mye av de første kiloene man går ned er gjerne vann, men det er fortsatt fire kilo med overflødigheter som man tross alt skal være glad for at man er kvitt ;). Dersom du er i ketose, så pleier den ordentlige rene fettforbrenninga å komme etter ca tre fire uker.
Jeg har gått ned 4 kilo...og da mener du det først og fremt er væske.:) Da er det lett å gå opp igjen de fire kiloene.:o Jeg vet at man ikke kan gå opp 4 kilo i fett på så kort tid. Derfor må jeg være forsiktig, i og met at det kun er væsketap og ikke fett jeg har mistet! Merker det på klærne da at jeg har gått inn i centimeter:D
Photobscura
29-11-09, 18:40
Fire kg fett og fire kg vann tar jo omtrent like stor plass i kroppen, så klart du merker forskjell :)
Jeg har bestemt meg på forhånd for hva jeg vil spise, som er utenfor lavkarbo- dietten, i jula. Jeg spiser lutefisk med lefse og potet en dag i jula og en dag før, og det vil jeg gjøre, tiltross for dietten. Ellers så ser jeg ikke på kaker og slike ting som problematisk. Jeg har rett og slett ikke noe sukkerbehov. Prøver å kjenne etter: bløtkake.....nei det er ikke noe savn, sjokoladkake.....nei, ikke det heller. Det er veldig rart, men sånn er det.
Har bursdag til helgen og tenkte å ta med familien min på indisk restaurant (har snakket om det lenge :)og da skal jeg spise litt ris. Har ikke smakt hverken ris, potet. pasta eller annen sukkerholdige produkter på snart 6 uker. Og til helgen gjør jeg det først og fremst for familien min sin skyld. Prøver å gjøre ting så uproblematisk og normalt som mulig overfor barna mine.
Det som overrasker meg mest med denne måten å leve på, og spise på, er at det er så enkelt:) Ikke det at jeg har gått ned så mye:o men jeg tror veldig på det jeg holder på med:)
Jeg har bestemt meg på forhånd for hva jeg vil spise, som er utenfor lavkarbo- dietten, i jula. Jeg spiser lutefisk med lefse og potet en dag i jula og en dag før, og det vil jeg gjøre, tiltross for dietten. Ellers så ser jeg ikke på kaker og slike ting som problematisk. Jeg har rett og slett ikke noe sukkerbehov. Prøver å kjenne etter: bløtkake.....nei det er ikke noe savn, sjokoladkake.....nei, ikke det heller. Det er veldig rart, men sånn er det.
Har bursdag til helgen og tenkte å ta med familien min på indisk restaurant (har snakket om det lenge :)og da skal jeg spise litt ris. Har ikke smakt hverken ris, potet. pasta eller annen sukkerholdige produkter på snart 6 uker. Og til helgen gjør jeg det først og fremst for familien min sin skyld. Prøver å gjøre ting så uproblematisk og normalt som mulig overfor barna mine.
Det som overrasker meg mest med denne måten å leve på, og spise på, er at det er så enkelt:) Ikke det at jeg har gått ned så mye:o men jeg tror veldig på det jeg holder på med:)
Jeg tenker det at om man skal leve på lavkarbo..så må man kunne unne seg lit godt på helligdager eller dager som skal markeres.:rolleyes: Om man er flink ellers så kan det ikke skade. Man skal jo leve også..ellers vil man jo gå lei og mistrives med hele opplegget.:( Jeg har ikke noe problem med å holde meg unna sukker ellers så lenge jeg kan kose meg en sjelden gang som i jula:D Så jeg gjør som deg..koser meg med lit lefse til jul, kaker er jeg ikke så glad i så det går greit:)
Jeg tenker det at om man skal leve på lavkarbo..så må man kunne unne seg lit godt på helligdager eller dager som skal markeres.:rolleyes: Om man er flink ellers så kan det ikke skade. Man skal jo leve også..ellers vil man jo gå lei og mistrives med hele opplegget.:( Jeg har ikke noe problem med å holde meg unna sukker ellers så lenge jeg kan kose meg en sjelden gang som i jula:D Så jeg gjør som deg..koser meg med lit lefse til jul, kaker er jeg ikke så glad i så det går greit:)
Ja, tror det er viktig for motivasjonen at man kan unne seg litt ekstra. Vil jo at dette skal være en livsstil og en endring i livet mitt, og da må jeg lære meg å leve med lavkarbo til hverdags og så skeie ut innimellom. Men jeg liker egentlig ikke å kalle det å skeie ut, for det skal jo være en naturlig, men kontrollert del av livet mitt det også:rolleyes:
Ja, tror det er viktig for motivasjonen at man kan unne seg litt ekstra. Vil jo at dette skal være en livsstil og en endring i livet mitt, og da må jeg lære meg å leve med lavkarbo til hverdags og så skeie ut innimellom. Men jeg liker egentlig ikke å kalle det å skeie ut, for det skal jo være en naturlig, men kontrollert del av livet mitt det også:rolleyes:
Jepp det er sant:)
Juletida er jo den best tilrettelagte høytiden, skulle jeg mene! Så mye rent kjøtt og god, fet mat, ribbe, pinnekjøtt, kalkun eller hva man nå spiser på julaften, alle gode kjøttpålegg, sildesalater osv osv.
Jo, det er sant det. Men har alltid hatt problemer med mengden. Har veeldig ofte overspist.. Dessutenhar alle kakene og anna godt som oftes står fremme ikke fått stå i fred for meg.. Det blir en mental utfordring :(
Har visst ikke skrevet her enda.
Jente fra sør-Rogaland på 25 år og startvekten var 131 kg. Jeg har vel sånn 50-55 kg overvekt... Helt sykt å tenke på at jeg drasser rundt på så mye ekstra hver eneste dag... Jeg har alltid vært muskuløs, så jeg er usikker på hvor mye jeg bør veie. Så langt har jeg gått ned 7,4 kg siden oktober, og det er inkludert 6 uker der jeg stod stille. Ser ut til at jeg er insulinresistent og for meg funket det å spise mindre karbohydrater. Holder meg nå til 10-15 g til dagen. Da går jeg ned.
Som sagt, har alltid vært muskuløs. Jeg var sterkest i klassen (15 stk) frem til ungdomsskolen, og jeg var ikke spesielt stor men litt større enn de fleste andre. Jeg veide 85 kg da jeg flyttet hjemmefra som 19-åring for å studere og vekta raste oppover det første året. Gikk opp 30 kg det året... Og etter det har det gått sakte men sikkert fortsatt oppover.
Det eneste jeg hadde hørt om lavkarbo før sommeren 2009 var radmagre kjendiser som snakket om at karbohydrater ikke var sunt. Jeg tenkte at det var i samme gate som grapefrukt-diett og slike ting, og ristet på hodet.
Husker ikke hvor jeg fikk en halveis innføring i lavkarbo, men det var enten at jeg snublet over det på nettet eller at jeg så noe om det i en TV-serie. Jeg satte meg ned og leste mer om det. I løpet av sommeren og høsten leste jeg en god del og følte at jeg var klar. Ville jo ikke legge om kostholdet mitt før jeg hadde litt info slik at jeg følte meg sikrere når jeg skulle lage mat. Det gikk overraskende greit! Litt tips herfra, og vips så savner man jo ingenting i det daglige liv!
Klart, man har julekaker, poteter, lefse, sånne ting, men det finnes alternativer.
Hm, Mormor er lefsebaker, men vi har ingen tradisjon med lefse til jul... Vi har det resten av året. :geip:
Halloi!
Vestlending her, 30+ årig tjukkas :)
Har brukt eit par veker/månader på å lese om lavkarbo, ketolyse, atkins m.m, og byrja no 1. desember! Julepresang til meg sjølv er eit betre liv og masse energi! :spent:
Har ME, psoriasis, muligens pcos og ligg på grensa til diabetes, er først og fremst bedring av dette eg er ute etter, med vektnedgang som bivirkning. Setter 40kg ned som eit første utgangspunkt, tar 10 og 10 kilo som delmål tenker eg, så får vi sjå når den tida kjem om det blir meir ned eller kva som skjer. :)
Velkommen hit og lykke til :heia::heia::heia:
sokkerklompen
09-01-10, 13:05
Mor til 2 små å veger alt for mykje!!! Er nå på tide å få det vekk! Målet er å gå ned 40 kg. Veien virker ueneldig lang, men håper på at dette funker for meg.
:):):):):):)
grotingeling
10-01-10, 00:23
Mor til 2 små å veger alt for mykje!!! Er nå på tide å få det vekk! Målet er å gå ned 40 kg. Veien virker ueneldig lang, men håper på at dette funker for meg.
Velkommen og lykke til :heia:
Velkommen.
For å få veien til å virke litt kortere, så må du sette deg delmål. Jeg tar 5 og 5 kilo om gangen. For å få en slags belønning for hver 5 kilo så lar jeg skjegget gro og barberer meg kun for hver femte kilo ned (bare to kilo til neste barbering nå). :) Dette kan dog være litt vanskelig for deg, men finn en eller annen belønning du kan gi deg selv for hvert delmål som blir nådd.
Mor til 2 små å veger alt for mykje!!! Er nå på tide å få det vekk! Målet er å gå ned 40 kg. Veien virker ueneldig lang, men håper på at dette funker for meg...
Velkommen, og masse lykke til! :heia:
Vet at veien kan virke lang nå i starten, men jeg har selv gått ned 40 kilo, og kan love deg at det er fullt mulig. Jeg brukte ca 1,5 år på de første 35. Underveis oppdaget jeg også at jeg ble frisk fra mange ulike plager og vondt'er som jeg trodde at jeg bare måtte leve med resten av livet...og DET var jo motivasjonsfaktor nok i seg selv. :D Jeg har bestemt meg for å leve lavkarbo resten av livet. Orker IKKE å gå tilbake til en sånn smertefull hverdag med alle plagene jeg hadde før. STÅ PÅ VIDERE!
...så lar jeg skjegget gro og barberer meg kun for hver femte kilo ned (bare to kilo til neste barbering nå). :) Dette kan dog være litt vanskelig for deg, men finn en eller annen belønning du kan gi deg selv for hvert delmål som blir nådd.
:D HÆHÆ! Vi får håpe at hun som er mamma til to små slipper å la skjegget gro, da!
Men knallbra ide! Selv hadde jeg relativt romslig økonomi da jeg dreiv og gikk ned som mest i vekt, så siden jeg er dame ( :rolleyes: ) ...så blei det jo litt sånn nye-klær-belønninger, da...*fnise* Men merk: IKKE for dyre klær, for om tre måneder er jo de også blitt for store :p
Jeg har som gave til meg selv å passe inn i en bukse jeg liker såå godt! Og det gode er at det er på veien ned i vekt. Så når den en eller annen gang er for stor, så blir det nye klær på mor! (noe mannen sa, vent med å kjøpe klær, ta det heller når du er i "din" størrelse!)
Sant, sant! Forsåvidt enig med mannen din, altså... :D
Men når man holder på med å gå ned 40 kilo, og 12 størrelser i klær så må man jo ha noen underveis-klær også, dessverre. Gikk til og med ned i skostørrelse, jeg da :p
Photobscura
13-01-10, 18:36
For oss med PCOS er det jo fullt mulig å kjøre motivasjonsopplegget til Rascall, men noe sier meg at man sklir litt lettere inn i omgivelsene med fullskjegg på en mann, enn det er med en ung kvinne med lange lyse hår på haka og over munnvikene :p
Hei!
Da er det første (og største?...) skrittet tatt, og veien mot en nedgang på 50 kg er i gang! Motivasjonen er god, og jeg håper jeg klarer dette!!! Har gått ned MYE på bl.a. Grete Roede i to omganger, men kiloene sniker seg på så fort jeg er ferdig... Har veldig lyst til å klare det denne gangen, og det siste dyttet i riktig retning kom da den eldste sønnen min på 5 1/2 år sa: "Mamma, du har den største rompa jeg noen gang har sett!" Jeg vil jo ikke være mora med den store rompa, så nå er det bare å brette opp armene og bite sammen tennene og komme igang!:)
Dette skal jeg klare!
Ehhhh... Litt pinlig at det vises at jeg registrerte meg i 2008!... Så lang tid har altså jeg brukt på å innse at noe må gjøres!..
grotingeling
23-01-10, 00:07
Hei!
Da er det første (og største?...) skrittet tatt, og veien mot en nedgang på 50 kg er i gang! Motivasjonen er god, og jeg håper jeg klarer dette!!! Har gått ned MYE på bl.a. Grete Roede i to omganger, men kiloene sniker seg på så fort jeg er ferdig... Har veldig lyst til å klare det denne gangen, og det siste dyttet i riktig retning kom da den eldste sønnen min på 5 1/2 år sa: "Mamma, du har den største rompa jeg noen gang har sett!" Jeg vil jo ikke være mora med den store rompa, så nå er det bare å brette opp armene og bite sammen tennene og komme igang!:)
Dette skal jeg klare!
Ehhhh... Litt pinlig at det vises at jeg registrerte meg i 2008!... Så lang tid har altså jeg brukt på å innse at noe må gjøres!..
Velkommen tilbake :D, vi har vel alle brukt litt tid på å erkjenne at noe må gjøres...... så her er du i godt selskap :p
Photobscura
23-01-10, 00:12
Jeg meldte meg inn i -05, men ble ikke aktiv før et drøyt år senere, så du er ikke alene om det ;). Det er aldri for sent!
Jeg kjører også litt delmål for meg selv, hjelper veldig på motivasjonen ! :) Blir ofte noen nye klær osv, som premie. Nå har jeg akkurat kjøpt meg 25 kg ned-premien min, en ny, litt dyrere mobil enn jeg pleier å kjøpe ! :) Så nå må jeg bare får gått ned de siste hundre grammene så jeg passerer 25 kg ! Blir ikke noe særlig dyrt til neste delmål, for nå er kontoen mindre fornøyd, så får vente til en ny stor grense er nådd før det blir en fin premie igjen ! :)
Masse lykke til til dere nye som er kommet til ! :)
Hei alle sammen.
Jeg så denne tråden og tenkte at det gjelder ikke meg, men etter å ha brukt hodet litt og regnet, så gjelder det meg også.
Jeg startet 5.januar og har gått ned 2,7 kilo. Hadde en vektoppgang på 1,2 kg fra forrige onsdag til tirsdag, men nå er de borte igjen + litt til.:) Det var ikke mye jeg skeiet ut med de dagene, men tydeligvis nok. To pizzastykker, en tallerken fiskesuppe, kanskje to liter lettbrus, det var vel det jeg spiste utenom mitt kosthold. Jaja, jeg skjønner jo at jeg må holde meg til riktig mat for meg.;) Tenk om jeg hadde vært flink de dagene også, da hadde jeg sikkert gått ned enda mer.
Ellers så er jeg etter alderen å dømme en voksen dame som "alltid" har hatt noen kilo for mye, men de siste 8-10 årene har det bare blitt verre. Men nå er det slutt. Jeg har aldri vært så motivert som nå. Har som mål at når barnebarnet mitt blir født om noen mndr, skal det være enkelt å ha det på fanget og ikke oppå magen...:lol:
Hei
Jeg er en mann tidlig i 40 årene som drasser rundt på ca 35kg for mye. Er 187 høy og veier ca 125 kg.For bare 7 år siden veide jeg 90 kg og det var passe for meg. Gikk gjennom en tøff medisinsk kur og på det halve året smalt jeg på meg 15-kg- Siden har det bare økt.
Har forsøkt noen sånn kylling og ris kurer, men klarer maks 6 kg,og når jeg gir opp kommer kiloene tilbake ++.
Trenger hjelp og forslag til hvilken kur eller filosofi jeg skal velge.
Er IKKE noen kokk, så enkle retter, helst hermetikk e.l. ville funket best. Har ikke mer enn et te-kjøkken heller-
Hei
Jeg er en mann tidlig i 40 årene som drasser rundt på ca 35kg for mye. Er 187 høy og veier ca 125 kg.For bare 7 år siden veide jeg 90 kg og det var passe for meg. Gikk gjennom en tøff medisinsk kur og på det halve året smalt jeg på meg 15-kg- Siden har det bare økt.
Har forsøkt noen sånn kylling og ris kurer, men klarer maks 6 kg,og når jeg gir opp kommer kiloene tilbake ++.
Trenger hjelp og forslag til hvilken kur eller filosofi jeg skal velge.
Er IKKE noen kokk, så enkle retter, helst hermetikk e.l. ville funket best. Har ikke mer enn et te-kjøkken heller-
Hei og velkommen! :D
Her, http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970&highlight=til+alle+nybegynnere, har du masse nyttig lesestoff du kan begynne med :) Lykke til!
Veldig mange av oss starter med stor skepsis til å lage maten selv, og ender som rene michelin-kokkene :D
Hei, jeg er en av oss!
Eh. Altså jeg har endel kilo å gå ned, allerhelst 70(huff, huff, huff). Jeg begynte i fjor, men har først nå blitt med her. Jeg er gudskjelov allerede godt igang, men det gjenstår altså 45. :o
Ang. mat: Det finnes mange flotte oppskrifter her inne, og de er som regel ikke så kompliserte. Det vanskligste er nesten å få tak i råvarene.
Hei, jeg er en av oss!
Eh. Altså jeg har endel kilo å gå ned, allerhelst 70(huff, huff, huff). Jeg begynte i fjor, men har først nå blitt med her. Jeg er gudskjelov allerede godt igang, men det gjenstår altså 45. :o
Ang. mat: Det finnes mange flotte oppskrifter her inne, og de er somregel ikke så kompliserte. Det vanskligste er nesten å få tak i råvarene.
Lykke til! :) Du trenger egentlig ikke så avanserte råvarer for de aller fleste oppskriftene. Kjøtt, det meste av grønnsaker og fett regner jeg med at du får tak i, uansett hvor du bor? Det meste annet er ikke så veldig nødvendig.
Hei!
Jeg er også med her, da!
Har gått ned nesten 30 kilo ved å kutte karber, uten at jeg visste at det faktisk fantes noe forum for dette prosjektet.
Kom igang igjen etter jul nå, og har gått ned 5-6 kilo i januar ved å følge Ketolysekuren til Torkil.
Kroppen min trives og har det bra med dette kostholdet, så det er bare å innse at fråtsing i nybakt brød og pizza hører fortiden til.
Jeg har enda en laaaaaaaaaaaaaaaan vei å gå. Skal ned i alle fall 40 kilo til, men setter meg ørsmå delmål underveis. :rolleyes:
Mitt første store delmål er 8 kilo unna. Deretter er det snakk om enda ti kilo. Kommer jeg dit er jeg kjempehappy, men klarer jeg enda de siste 15.....da skal jeg bare være lykkelig!
Det kan synes å være et kjempefjell man skal forsere når man snakker om så stort vekttap, men det gjelder å ta tiden til hjelp. Det har tatt tid å få på kiloene, så det vil ta tid å få dem av igjen.
Nå har jeg investert i ergometersykkel, og kjenner at det er godt å svette litt.
Dessuten er det deilig å vite at det ikke bare er jeg som skal ned en del kilo! Takk for at dere finnes der ute! :p
grotingeling
30-01-10, 22:40
Hei!
Jeg er også med her, da!
Har gått ned nesten 30 kilo ved å kutte karber, uten at jeg visste at det faktisk fantes noe forum for dette prosjektet.
Kom igang igjen etter jul nå, og har gått ned 5-6 kilo i januar ved å følge Ketolysekuren til Torkil.
Kroppen min trives og har det bra med dette kostholdet, så det er bare å innse at fråtsing i nybakt brød og pizza hører fortiden til.
Jeg har enda en laaaaaaaaaaaaaaaan vei å gå. Skal ned i alle fall 40 kilo til, men setter meg ørsmå delmål underveis. :rolleyes:
Mitt første store delmål er 8 kilo unna. Deretter er det snakk om enda ti kilo. Kommer jeg dit er jeg kjempehappy, men klarer jeg enda de siste 15.....da skal jeg bare være lykkelig!
Det kan synes å være et kjempefjell man skal forsere når man snakker om så stort vekttap, men det gjelder å ta tiden til hjelp. Det har tatt tid å få på kiloene, så det vil ta tid å få dem av igjen.
Nå har jeg investert i ergometersykkel, og kjenner at det er godt å svette litt.
Dessuten er det deilig å vite at det ikke bare er jeg som skal ned en del kilo! Takk for at dere finnes der ute! :p
Velkommen velkommen velkommen :stortsmil
Veldig imponert over resultatet ditt så langt, kjempeinspirerende for oss andre :heia::heia::heia:
Tusen takk, Grotingeling!
Det er mye fin støtte å finne her på forumet.
Glemte å si at jeg også har PCOS. Det har vært helt avgjørende for meg å komme ned i vekt, og lavkarbo er faktisk det eneste som virker på meg i lengden. :eek:
grotingeling
31-01-10, 14:16
Glemte å si at jeg også har PCOS. Det har vært helt avgjørende for meg å komme ned i vekt, og lavkarbo er faktisk det eneste som virker på meg i lengden. :eek:
Samme her, merket endring i symptomene for PCOS så og si umiddelbart etter at jeg la om kostholdet :rolleyes:
Hei på dere!
Jeg er med i denne gjengen!
Startet å tenke annerledes i mai 09 og det har foreløpig gitt gode resultater...
Trengte litt drahjelp av et sykehusprosjekt og en god venninne som ble med på gåturer...
Har kuttet ut brus og søtsaker, spiser sunnere og faktisk starta å trene på spenst! (det trodde jeg aldri jeg hadde guts til!)
Har kommet langt på vei, men det er enda et stykke igjen!
Hei på dere!
Jeg er med i denne gjengen!
Startet å tenke annerledes i mai 09 og det har foreløpig gitt gode resultater...
Trengte litt drahjelp av et sykehusprosjekt og en god venninne som ble med på gåturer...
Har kuttet ut brus og søtsaker, spiser sunnere og faktisk starta å trene på spenst! (det trodde jeg aldri jeg hadde guts til!)
Har kommet langt på vei, men det er enda et stykke igjen!
Velkommen! Du er jo kjempegodt igang! Det tar tid å endre holdninger og vaner , men jeg har også oppdaget at det faktisk ER mulig! Før tenkte jeg at det bare var andre som kunne greie det, men jeg har kommet dit nå at jeg synes det er DEILIG å trene! Og at jeg faktisk er i stand til å gå ned i vekt jeg også... Har man kommet så langt er egentlig det største hinderet passert, og vi må bare jobbe oss jevnt og trutt fram mot målet:)
Heisann :)
Jeg vil gjerne være med i denne gjengen! Er helt fersk her inne, men har ikke tenkt å være en fremmed, nå som jeg "endelig" har funnet dette forumet :)
Jeg er ei jente på 27 år med alt for mange kilo. Har et laangtidsmål i fremtiden, men tar 5kg om gangen. Begynte på ketolysenkuren for ca 2 uker siden, og har gått ned 4,5kg.
Er "heldig" som ikke har noen sykdommer, lidelser, osv, min lege sa til meg før jul at jeg var en av de friskeste, overvektige pasientene han har møtt på, for jeg har "heldigvis" ingenting som feiler meg, og slik håper jeg det holder seg.
Håper å bli bedre kjent med dere etterhvert :)
Heisann..Jeg har vært overvektig siden min førstefødte (han er 15), har fibromyalgi og vil gå ned 30 kilo..
Heisann..Jeg har vært overvektig siden min førstefødte (han er 15), har fibromyalgi og vil gå ned 30 kilo..
Hihi, det er akkurat som jeg ville sagt det selv, bare at min sønn nettopp fylte 16 år!:p
Og så har jeg dia2 i tillegg.
Har vært medlem her i 2 år og hadde nok vært enda større om jeg ikke hadde funnet veien hit.
Begynte på ketolyse, skadet leggen og satt i rullestol i 6 uker. Ikke lett å få noen til å bare lage lavkarbo- mat, så jeg falt helt av.
Og sånn har det gått liksom, en god periode og så en smell, en god periode og så en smell!:eek:
Nå har jeg sluttet å røyke! Etter 27 år har jeg vært uten røyk i en måned og lagt på meg xx antall kilo! Så mange at jeg brått hører til her inn, men jeg er RØYKFRI!:heia:
Derfor skal jeg tilbake på ketolyse fra torsdag!
Og denne gangen skal ingen ting gå galt!!!;)
Hei!
Får henge meg på her jeg også ;) Ideelt sett skulle jeg gjerne gått ned 30 kg, men vet ikke helt om jeg tørr og tro på det :/ Gikk ned 2 kg første uka, nå står det ny veiing for tur i mårra... Spent på hvordan det ser ut!
Er jo like mye spenning i det her, som det er i lotto ;)
SkullCandy
01-02-10, 22:31
Hei alle sammen:)
Jeg er helt ny her, oppdaget faktisk (desverre) ikke dette forumet før i går kveld:P Utrolig bra at det finnes et slikt forum, greit nok, det finnes bøker med lavkarbo oppskrifter, men få er så oppfinnsomme som brukerne av dette forumet:D utrolig bra!
Så ja, jeg har som mål å ta av meg 65kg, det vil gå meg ned på sånn ca den vekta BMI mener jeg bør ha;P det blir hardt, men jeg er villig til å kjempe for det.
Jeg har opp gjennom livet alltid vært lubben, og senere overvektig. Jeg har forsøkt en del "slankekurer", men de har bare resultert til at kiloene har kravlet på igjen. Med ekstra...
Jeg er selv glad i kroppen min, men jeg har kommet fram til at hvis jeg vil at den skal vare er det på tide å "pusse opp":) Ikke minst ser jeg frem til nye klær!! ååh, som jeg misunner klærne til de slankere når jeg står der på Kapahl med klær som farmor kunne gått i-.- ikke misforstå, det er noen fine plagg der, helt klart, men ikke på langt nær så fine som "normales" klær:D så ja, der har dere min motivasjon: K.L.Æ.R. hehe:P
Så ja, i desember i fjor tok jeg mot til meg. Jeg meldte meg inn på Spenst og punget ut for en personlig trener, så jeg kom inn i det:) angrer ikke!
Nå er jeg også med på et EasyLife kurs.
Det jeg virkelig hater med EasyLife er starten, da "spiser" vi bare pulver.. EasyLife pulveret er ufyselig, så nå har jeg byttet til Cambridge, det smaker hvertfall akseptabelt. Jeg vet selv at dette ikke er bra for kroppen, overhodet ikke. Men det gir meg en pang-start og jeg får tankene bort fra å spise riktig og sånt, hvertfall i starten. Nå kan jeg vie min tid til å komme inn i trening.
Det er det positive med EasyLife, gruppetrening. Det gir meg virkelig kicket og presset jeg trenger for å gi 110%:D!! Så nå trener jeg 3-4 ganger i uka, og stortrives! MASSE energi!
Så ja, jeg ser frem til å dele mine framskritt og erfaringer med dere, og gleder meg til å høre om deres:D!
Dette kommer vi til å klare!!
Stå på alle sammen:D!
Nå har jeg sluttet å røyke!
Jeg må begynne å bruke brillene mine oftere, for jeg var overbevist om at det stod sluttet å RØYTE! :eek:
nå har jeg byttet til Cambridge, det smaker hvertfall akseptabelt. Jeg vet selv at dette ikke er bra for kroppen, overhodet ikke. Men det gir meg en pang-start og jeg får tankene bort fra å spise riktig og sånt, hvertfall i starten.
:eek: Cambridge er IKKE lavkarbo! Kast det så langt du får det! Jeg kan skylde hvertfall 15-20 av mine pluss-kg på cambridge... Jeg var også 18 da jeg gikk på det, og jeg merker fortsatt ettervirkningene på forbrenninga! Det ødelegger den fullstendig, og er en bjørnetjeneste av dimensjoner for kroppen.
Og er ikke poenget nettop å LÆRE å spise riktig?...
Hei. Er ny her. Har vært på ketolyse i halvannen uke. Målet er å holde den i seks måneder og total vektnedgangen skal være 50 kg. Men tar det som det kommer. Gleder meg til å sjekke ut forumet mer her. Mange bra tips her!
grotingeling
03-02-10, 15:46
Hei. Er ny her. Har vært på ketolyse i halvannen uke. Målet er å holde den i seks måneder og total vektnedgangen skal være 50 kg. Men tar det som det kommer. Gleder meg til å sjekke ut forumet mer her. Mange bra tips her!
Velkommen velkommen, sjekk ut denne linken (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970) - her står det mange gode tips :p
Vil ned minst 30 kilo ja...kanskje trenger jeg mer! så det er håp for meg oxo å gå ned i vekt? Kiloene raste på etter jeg fikk min datter, den har stått på 116 kg. lenge, men nå er den gått opp.....så nå ønsker jeg å ta meg selv i nakken og komme meg nedover i stede for oppover!!! Er frisk og vet jeg kan gå ned i vekt....men hvor er motivasjonen og viljen blitt av? Jeg trenger støtte og erfaringer fra andre....jo flere man er jo bedre blir d!? :)
Så ja, i desember i fjor tok jeg mot til meg. Jeg meldte meg inn på Spenst og punget ut for en personlig trener, så jeg kom inn i det:) angrer ikke!
Nå er jeg også med på et EasyLife kurs.
Det jeg virkelig hater med EasyLife er starten, da "spiser" vi bare pulver.. EasyLife pulveret er ufyselig, så nå har jeg byttet til Cambridge, det smaker hvertfall akseptabelt. Jeg vet selv at dette ikke er bra for kroppen, overhodet ikke. Men det gir meg en pang-start og jeg får tankene bort fra å spise riktig og sånt, hvertfall i starten. Nå kan jeg vie min tid til å komme inn i trening.
Det er det positive med EasyLife, gruppetrening. Det gir meg virkelig kicket og presset jeg trenger for å gi 110%:D!! Så nå trener jeg 3-4 ganger i uka, og stortrives! MASSE energi!
Så ja, jeg ser frem til å dele mine framskritt og erfaringer med dere, og gleder meg til å høre om deres:D!
Dette kommer vi til å klare!!
Stå på alle sammen:D!
Du har kommet i gang med vektredusksjonen og det er flott! Men som de sier over, cambridge er IKKE lavakrbo og det ødelegger forbrenningen din.
Du er GARANTERT insulinresistent og trenger mat som ikke påvirker blodsukkeret og som holder det stabilt og IKKE setter forbrenningen på sparebluss.
Jeg startet med ca samme utgangspunkt og har siden slutten av mars gått ned 20kg og det går av sakte men sikkert. Jeg er ALDRI sulten og blir jeg snopesjuk er det kun pga jeg er så sliten at jeg er på randen eller frodi jeg ikke har spist nok fett. For med fett skal fett fordrives:D
Spis skikkelig mat, jeg ber deg, for din del, finn deg en lavkarbodiett med skikkelig mat og lær deg å spise riktig.
Velkommen velkommen, sjekk ut denne linken (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970) - her står det mange gode tips :p
Takk for linken:)
Heisann!
Jente på 24 her..
Vil ned 40 kg før høsten setter inn.. Har vært litt tilogfra lavkarbo siden ifjor, men startet opp på nytt nå etter nyttår. Prøver å trene 3-4 ganger i uka.
Følger ingen spesiell filosofi, men prøver å holde meg under 25kh pr dag. Jeg er en utålmodig sjel, som vil ha resultater raskt, ellers mister jeg motivasjonen ;). Så vi får se hvordan dette går ;)
Ha en fin kveld alle sammen :)
Er ei jente på 19 år, sliter veldig med depresjon, mye på grunn av vekta.
Er 105 kg nå, begynte vel og legge veldig på meg etter at jeg begynte på p-pillen i en alder av 16 år. 3 år og 25 kg! Uæh!
Nå er det nok, jeg hater det jeg ser i speilet.
Jeg har prøvd litt av hvert, men vekta har ikke rikka seg.
Måtte gi meg allerede dag 1 med Go123, kasta opp mer enn det lille jeg fikk i meg. Tragisk!
Jeg vil ned iallefall 30 kg!
Klarer jeg det har jeg nådd den BMIen som må til for å få brystreduksjonen jeg har så inderlig lyst å få unnagjort.
Et av mine største problem: Jeg er en trøste/kjedespiser!
http://tickers.tickerfactory.com/ezt/t/wz1vdow/weight.png
Kan jeg slenge med med her - er på tredje uka med easylife - pulverkur. Har så langt gått med 6,5 kilo :D Synes det er veldig bra.
Skulle nok hvertfall ha gått ned 30, så jeg får se hvordan det går.
Hei jeg slenger meg på. Er akkurat ferdig med 2 uker på easylife og har mistet 5 kilo, "bare" 40 igjen
:rolleyes:
grotingeling
11-02-10, 23:19
Hei sann, her var det mange nye medlemmer - velkommen velkommen :D
Biggie Small
14-02-10, 20:26
Heisann.
Skal ned 101 kilo noen som slår den? :)
Begynte i november/desember 2009 og går ned ca. 1 kilo i uken (-15 sålangt).
Har fått 1 år hjemmekontor fra firmaet som del av inkluderende arbeidsliv og det har gitt meg et stabil og rolig rutineliv som helt klart hjelper.
Takk for dette forumet som gir inspirasjon, oppskrifter og mange fornuftige innlegg om kosthold og det å ikke tenke "kur" eller "diett" men heller en Retur tilbake til kostholdet som kroppen er bygd på og for.
Mvh
Biggie Small
grotingeling
14-02-10, 22:40
Heisann.
Skal ned 101 kilo noen som slår den? :)
Begynte i november/desember 2009 og går ned ca. 1 kilo i uken (-15 sålangt).
Har fått 1 år hjemmekontor fra firmaet som del av inkluderende arbeidsliv og det har gitt meg et stabil og rolig rutineliv som helt klart hjelper.
Takk for dette forumet som gir inspirasjon, oppskrifter og mange fornuftige innlegg om kosthold og det å ikke tenke "kur" eller "diett" men heller en Retur tilbake til kostholdet som kroppen er bygd på og for.
Mvh
Biggie Small
Hei Biggie Small, og velkommen i gjengen :D
Tror nok du ligger i det øvre sjiktet selv i denne gruppen, men her er du hjertelig velkommen :klem:
Ser at du allerede har kommet godt i gang, og jeg må si jeg liker innstillingen din med å ikke tenke kur eller diett - her har du funnet nøkkelen til en varig vektendring slik jeg ser det :p
Lykke til videre :goodluck:
Hei! Jeg er helt ny naar det kommer til lavkarbo, men har naa proevd det i 4 dager, og har gaatt ned 3 kilo allerede, saa jeg satser paa at dette er veien aa gaa! Jeg er 22 aar, har vaert overvektig saa og si hele livet, og sliter med PCOS. Naa har jeg bestemt meg for at nok er nok og jeg skal paa en eller maate klare aa ta av 73 kg for aa naa min idealvekt(?) paa 65 kg. Saa spoers det da, hvordan dette kommer til aa gaa. Jeg har vurdert aa soeke om operasjon (mest fordi jeg er ekstremt utolmodig) men har mest lyst aa klare det selv! Jeg er ogsaa relativt sta, saa satser paa at staheten vinner over tolmodigheten, eller mangelen derav. ;)
Saa jeg haaper at dette forumet kan vaere en maate aa motivere megselv paa :)
http://tickers.TickerFactory.com/ezt/t/wIvLHVU/weight.png
(http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wIvLHVU/)
Tilbake etter 2 1/2 halvt år.. Da var det masse trykk fra legen og jeg jeg lyktes ikke.
Nå er jeg på gang 2 uker med atkins induction igjen.
Jeg må gå ned mer enn 40 kg.
I 2004/2005 gikk jeg ned 30 kg på Atkins. Deretter flyttet vi land, følgte nye matvaner, depressioner, urolige tider, forskjellige jobber, slanke tabletter via legen, og nå er vi tilbake hvor vi var før.
Jeg setter meg på tråden her igjen, fordi jeg vil prøve å komme inn i forummet, for å motivere meg selv litt mer.
Har gått ned 4 kg, så begynnelsen er her, men nå blir det vanskeliger, og da trenger jeg forummet for å lese, of kanskje skrive litt.
Prøver å holde meg til Atkins reglene, og prøver å bevege >45 minuter hver dag. Om det er med Wii, snø-måking eller tur, det veksler jeg litt med.
Jeg skal ned til sammen 41 kilo. Har lagt på meg alle mine kilo rundt 4 graviditeter og etter fødsler (ikke alltid amming hjelper:)!), men nå har jeg kommet så langt at kiloene siger på fortere og fortere. Må bare gjøre noe med det. Har til nå gått ned nesten 7 kilo på ketolyse. Sliter litt med motivasjon men har bestemt meg for å prøve dette i 6 mnd så får vi se om det blir resten av livet.
vossajinto
20-02-10, 09:23
Jeg skal ned til sammen 41 kilo. Har lagt på meg alle mine kilo rundt 4 graviditeter og etter fødsler (ikke alltid amming hjelper:)!), men nå har jeg kommet så langt at kiloene siger på fortere og fortere. Må bare gjøre noe med det. Har til nå gått ned nesten 7 kilo på ketolyse. Sliter litt med motivasjon men har bestemt meg for å prøve dette i 6 mnd så får vi se om det blir resten av livet.
Heisann du :)
Velkommen.. Ser at du allerede er godt på veg.. 7kg er jo en svært god start.. Lykketil med resten :)
Hei på dere..
Hiver meg på her jeg også. Er bare så deilig å se at jeg ikke er alene om denne slankingen, hehe.
Jeg kunne tenke meg å gå ned 30 kg til, har allerede gått ned 13, men der stoppet motivasjonen. Har hatt et litt for langt opphold nå, men kjenner at jeg er klar for å begynne igjen:)
grotingeling
21-02-10, 18:52
Hei JollyJ, velkommen i gjengen - her er du absolutt ikke alene http://www.33smiley.com/smiley/emotions/10.gif
Så flott at du har tatt av 13 kg, og at motivasjonen er tilbake.
Da er det bare en vei, og det er nedover - la startskuddet gå http://www.33smiley.com/smiley2/humor/slapstick/4.gif
Biggie Small
21-02-10, 22:14
Hei Biggie Small, og velkommen i gjengen :D
Tror nok du ligger i det øvre sjiktet selv i denne gruppen, men her er du hjertelig velkommen :klem:
Ser at du allerede har kommet godt i gang, og jeg må si jeg liker innstillingen din med å ikke tenke kur eller diett - her har du funnet nøkkelen til en varig vektendring slik jeg ser det :p
Lykke til videre :goodluck:
Heisann, takk for svar :)
Det er ganske rart å faktisk ta inn over seg at man har sittet med slanke mennesker rundt seg på jobb og andre steder som hele tiden anbefaler de feile tingene for oss som har fykt oppover i vekt pga. insulin resistens etc.
Jeg må faktisk være forsiktig med hva jeg sier om kostholdet mitt i disse dager fordi de tidligere har vært negative til denne type mathold når det har vært tema.
Kunstig slankepulver måltider, daglig og ukentlig gramkontroll på antall kalorier og 6 dager 2-3 timer om uken treningsregimer derimot, det er så positivt så..
Så sitter de der da på lunsjen å knasker tørre knekkebrød uten fett og melk som ikke smaker noe, og har overbevist seg selv at slik må det være. for det sier alle de andre..
PS: ned et kilo til denne uken! :D
mvh
Biggie Small
vossajinto
22-02-10, 09:41
Hei på dere..
Hiver meg på her jeg også. Er bare så deilig å se at jeg ikke er alene om denne slankingen, hehe.
Jeg kunne tenke meg å gå ned 30 kg til, har allerede gått ned 13, men der stoppet motivasjonen. Har hatt et litt for langt opphold nå, men kjenner at jeg er klar for å begynne igjen:)
Heisann du..
Det meste blir enklere når man har noen å dele byrden med, dette gjelder jo spesielt når man er den eneste i huset på slankeren.. hehe..
Nettopp komt meg tilbake på vogna eg også;) 13kg.. Da er du jo ganske godt på veg allerede.. Flink du har vert! Mine 11 kilo borte er nok alle sammen kommet tilbake:( (Skal skjekke når eg kommer tilbake til norge i morgen)
Heisann, takk for svar :)
Det er ganske rart å faktisk ta inn over seg at man har sittet med slanke mennesker rundt seg på jobb og andre steder som hele tiden anbefaler de feile tingene for oss som har fykt oppover i vekt pga. insulin resistens etc.
Jeg må faktisk være forsiktig med hva jeg sier om kostholdet mitt i disse dager fordi de tidligere har vært negative til denne type mathold når det har vært tema.
Kunstig slankepulver måltider, daglig og ukentlig gramkontroll på antall kalorier og 6 dager 2-3 timer om uken treningsregimer derimot, det er så positivt så..
Så sitter de der da på lunsjen å knasker tørre knekkebrød uten fett og melk som ikke smaker noe, og har overbevist seg selv at slik må det være. for det sier alle de andre..
PS: ned et kilo til denne uken! :D
Hei Biggie Small :klem:
Først gratulerer med nok et kilo ned :heia:
Ikke bry deg med de derre damene som tror de vet best ;) Tyt ørene deres fulle om hvordan du koser deg med all den gode maten din og at du går ned ett kilo i uken :D så får de sitte der med pulvermaten sin :D
Stå på!
Ser det er en stund siden jeg var innom her, vil ønske alle nye og "nye" velkommen :D
Har våget meg ut av Eurodiet forumet og innsett at det finnes flere forum her på lavkarbo. Helt fantastisk!
Jeg er 38 år og vært evig slanker siden jeg var 18 år. Har gått opp og ned flere ganger de siste årene og veide 95-98 etter 3 svangerskap. Deretter fulgte jeg Grete Roede i flere år, og gikk ned til 75kg. Men har nå gått opp igjen :rolleyes:. Nå følger jeg Eurodiet og har gjort det i en mnd. Målet er langt unna, men jeg skal bruke tiden til hjelp.
Målet er å ikke gi opp på veien men fullføre til blodverdier er innenfor normalen, klesstr. ca 38/40 OG innse at jeg ikke kan fortsette å leve med sjokolade, potetgull og kaker i mengdevis.
Ny her!
Jeg går på easylife kurs, og har startet med kosterstattere de første 3 1/2 ukene. Har gått ned 9 kg så langt, skal ned 31 til, så jeg har en lang vei å gå.
Har lest masse på dette forumet, og har registrert meg idag. Har alltid vært glad i brød, ris og pasta, men etter å ha funnet så mange gode oppskrifter her inne skal jeg nok klare meg uten!
Hei
Jeg er helt ny her og skal begynne på Ketolysekuren i morra :) Er veldig spent på hvordan jeg kommer til å takle dette for jeg er skikkelig dårlig på slanking.....
Etter mitt 3. barn så var vekta godt over 100 og jeg vil bare ikke være så tung lenger. Jeg har en lang vei å gå......
MEN NÅ ER JEG IGANG :D
Gratulerer med å bli sunn, SiTron! Det er bare å spørre om det er noe du lurer på. Det er masse lure folk her. ;)
takk :) jeg liker lure folk
BolleLizzy
26-02-10, 00:13
Hei jeg føler jeg hører innunder denne kategorien, Veier nå 123kg og i følge bmi så skal jeg ned til 60kg så det er da 63kg ned herregud så mye det er en hel person det:eek:
Ja ja i første omgang har jeg satt meg 10kg som mål, virker litt mere overkommerlig da føler jeg,
Godt og se at det er flere her inne, føler seg liksom litt alene i et samfunn som er rettet mot de slanke.
Jeg har alltid vært av de slanke, veide 62kg helt frem til i 2002 da fikk jeg samboer og kort tid etterpå ble jeg gravid, i løpet av svangerskapet gikk jeg fra 65kg til 125kg (3kg før svangerskapet) klarte ikke å gå ned før svangerskap nr 2 da gikk jeg ned til 118 den dagen jeg skulle føde og ned i 100 i løpet av tiden jeg ammet, men gikk da opp igjen til vekten min nå.
Tja det var litt om meg, håper på og klart første delmål før sommeren men blir ikke helt ødelagt om jeg ikke klarer det, meeen skal klare det nå:)
Holy crap, det var litt av en vektoppgang under graviditeten! :eek: Det er flere av oss ikke-slanke her, ja. Lykke til BolleLizzy!
Hei BolleLizzy, vi er i samme båt du og jeg :)
LYKKE TIL!!!!
BolleLizzy
27-02-10, 15:27
Takk for det, lykke til du også,
BolleLizzy
27-02-10, 15:28
Ja ganske mye ja, hehe
Takk takk
Lykke til du også
Vestlandsdama
02-03-10, 00:44
Heisann...
Dame fra vestlandet her som trenger å gå ned 40 kg... yaiks... trur det er første gang eg har "sagt" det høyt!!!
Eg har nettopp lest boka Belly Fat Cure av Jorge Cruise, og bestemte meg får å prøve denne dietten.
Det er en lav karbo diett, eller han kaller det carbo swap program.
Eg kan spise mer karbo enn eg ser mange andre her inne legger opp til... 120 g pr dag, og 15 g sukker pr dag, men det skal visstnok hjelpe likevel...
så eg prøver det i første omgang, og så ser eg...
Dette er mitt første lav karbo forsøk, og eg har vært så nervøs for dette.. men det er faktisk ikkje ille i det heile tatt. :):)
Eg begynte med trening, så 3 ganger i uka trener eg intervall som er sett opp av legen min. Dette er innarbeidt og eg er begynt å like å trene... :eek::rolleyes:
Så da er det på tide å sjå litt på kosten også... og derfor enda eg på Belly Fat Cure... og på surfing etter oppskrifter fant eg dette forumet her...
Eg har heldigvis et stort nettverk og supportere rundt meg, men det er likevel ikkje det samme som å "snakke" med folk som er i samme båt... :)
:) Jeg har alltid vært en frodig jente, men nå har det virkelig gått over styr. Etter en del radikale og usunne slankeforsøk med varierende resultat i tenårene utvikla jeg en litt "gi faen" holdning til kosthold og livsstil. Mat ble innført som straff, trøst, belønning og kos:o så då gikk det som det måtte gå og kiloene kom på i flygende fart:_ohmy: under siste svangerskap la jeg på meg 35 kg:eek: Med amming forsvant alt, men så kom alle kiloene tilbake så nå eg jeg tyngre enn jeg noen gang har vært.
Det har ført til at jeg har bestemt meg for å foreta en gedigen livsstilendring som med tid skal resultere i at jeg når mitt første mål som er å gå ned 33,7 kg:ja:
Har tatt av totalt 6 kg på ketolysekuren siden jeg starta 8.feb:p
Hei hei.
Jeg startet i dag :p Burde ha startet for mange år siden.
Jeg må nok ned mellom 40 og 50 kg.
Valget mellom lavkarbo eller operasjon var vel egentlig lett.
Står fortsatt i kø for operasjon, men hvis dette virker, så kan jeg ringe kirurgen å si; Jeg klarte det selv :)
Hjertelig velkommen til alle nye:):):)
grotingeling
13-03-10, 21:45
Her var det mange nye navn, så gøy http://www.33smiley.com/smiley/emotions/8.gif
Velkommen til dere alle sammen
God morgen :) Dette funker jo. - 2,5kg siden oppstart på lørdag :) Jeg bobbler over av glede :) :) :) :) :)
Samhaineve
15-03-10, 09:30
Oppstart på Ketogen kost på mandag for 1 uke siden.
OG har mistet 3 kilo allerede. Meget fornøyd....
Velkommen Maya77 og Samhaineve! Lykke til med vektnedgangen, og veldig bra start for dere begge :D.
Dag 5 og vekta viste minus 3kg i dag. Dette må jo bare bli bra :)
Hei
Er en mann på 52 år.
Hadde en vekt på 165 kilo ved oppstart for ca 7 måneder siden!! Er 1.76 cm. Har nå gått ned ca 50 kg ved hjelp av ketolysekuren. Ca 20 kg igjen før jeg er i mål. Regner med at det skjer i løpet av juli (antar at det går saktere mot slutten). Bortset fra en to ukers ferie i siste halvdel av februar har jeg ikke hatt noen utskeielser. Gikk opp 2,4 kg under ferien, men i de to påfølgende ukene gikk jeg ned seks kilo(!) så jeg antar at pausen gjorde meg godt. Planlegger å fjerne diverse "rullegardiner" i løpet av høsten og vurderer å reise til Asia for å gjennomføre disse operasjonene. Noen som har erfaringer med dette?
Er utrolig fornøyd med opplegget til Torkil!!
Hei
Er en mann på 52 år.
Hadde en vekt på 165 kilo ved oppstart for ca 7 måneder siden!! Er 1.76 cm. Har nå gått ned ca 50 kg ved hjelp av ketolysekuren. Ca 20 kg igjen før jeg er i mål. Regner med at det skjer i løpet av juli (antar at det går saktere mot slutten). Bortset fra en to ukers ferie i siste halvdel av februar har jeg ikke hatt noen utskeielser. Gikk opp 2,4 kg under ferien, men i de to påfølgende ukene gikk jeg ned seks kilo(!) så jeg antar at pausen gjorde meg godt. Planlegger å fjerne diverse "rullegardiner" i løpet av høsten og vurderer å reise til Asia for å gjennomføre disse operasjonene. Noen som har erfaringer med dette?
Er utrolig fornøyd med opplegget til Torkil!!
Jeg har ikke ord, dette er jo fantastisk!!! 50 kg på 7 mnd!!!!!!!! Du er jo virkelig et eksempel på at den kuren virker! Gratulerer med ny kropp, og sannsynligvis utrolig bedre helse regner jeg med, og lykke til med de 20 siste kiloene:)
Photobscura
18-03-10, 08:04
Wow! Femti kg! Respekt! :heia:!
Dag 5: -3,3kg allerede :) Har selvsagt enda laaaaaang vei å gå, men dette er en bra start.
I morgen blir det å start med trening sammen min sønn.
Ønsker alle en fortreffelig fin dag :)
Hei!
Ville bare presentere meg.
Jeg har snoka en del rundt her en stund, men bestemte meg for å registrere meg i dag.
Jeg er ei jente på slutten av 20 åra, har så langt jeg kan huske vœrt overvektig.
Jeg startet med en form for lavkarbo 7 januar, som etterhvert utviklet seg til Ketolyse.
Aner ikke hva jeg veide da jeg startet 7 januar (angrer nå på at jeg ikke veide meg, men hadde skrekk for vekta, hadde sikkert ikke veid meg siden jeg var 12 år.)
Jeg begynte endelig å veie meg 25 januar, vekta viste 125,4 kg (er ca.169 høy).
Har vœrt en del opp og ned denne perioden. Har gjort en del forandinger de siste ukene.
Har nå den siste uken kutta ut ost og fløte, noe jeg tror har hjulpet meg en del.
I dag veide jeg meg og vekta viste akkurat 115 kg, det vil si jeg har gått ned 10,4 kg på 2 mnd. vet ikke om det er for lite, for mye, eller bare normalt? :)
Sånn egentlig føler jeg ikke at jeg seg noe foranding? kanksje litt ved halsen min?
men tenkte jeg skulle prøve en av buksene mine i dag, da jeg ikke har gått med busker siden i fjord sommer pga. den nye trenden med leggings.
Håper jeg ser forandingen der :)
Jeg har som første delmål å gå ned til 99,9 kg. hehehe :) må ned 15,1 kg til for å komme dit.
Har nok en lang vei å gå fremdeles, noen ganger ser det mørk ut... men skal klare det!
Hei!
Ville bare presentere meg.
Jeg har snoka en del rundt her en stund, men bestemte meg for å registrere meg i dag.
Jeg er ei jente på slutten av 20 åra, har så langt jeg kan huske vrt overvektig.
Jeg startet med en form for lavkarbo 7 januar, som etterhvert utviklet seg til Ketolyse.
Aner ikke hva jeg veide da jeg startet 7 januar (angrer nå på at jeg ikke veide meg, men hadde skrekk for vekta, hadde sikkert ikke veid meg siden jeg var 12 år.)
Jeg begynte endelig å veie meg 25 januar, vekta viste 125,4 kg (er ca.169 høy).
Har vrt en del opp og ned denne perioden. Har gjort en del forandinger de siste ukene.
Har nå den siste uken kutta ut ost og fløte, noe jeg tror har hjulpet meg en del.
I dag veide jeg meg og vekta viste akkurat 115 kg, det vil si jeg har gått ned 10,4 kg på 2 mnd. vet ikke om det er for lite, for mye, eller bare normalt? :)
Sånn egentlig føler jeg ikke at jeg seg noe foranding? kanksje litt ved halsen min?
men tenkte jeg skulle prøve en av buksene mine i dag, da jeg ikke har gått med busker siden i fjord sommer pga. den nye trenden med leggings.
Håper jeg ser forandingen der :)
Jeg har som første delmål å gå ned til 99,9 kg. hehehe :) må ned 15,1 kg til for å komme dit.
Har nok en lang vei å gå fremdeles, noen ganger ser det mørk ut... men skal klare det!
Velkommen og gratulerer med en fantastisk nedgang. 10,4 kg skal du være stolt over å ha gått ned. Det skal du nok kunne kjenne på buksene dine. Lykke til videre. :)
Hei,
jeg vil gjerne være med her.
42 år, fra Askøy utenfor Bergen.
Lavt stoffskifte og insulinresistent, bør ned min 60 kg.
Har ikke egentlig startet ennå, men har lest og studert mye her inne de siste to dagene.
Litt å lære og sette seg inn i.
Dere virker som en super gjeng.
jeg startet på 115,7kg..
jeg har gått ned til 92,8 kg, og skal ned ytligere 20kg til..
mao, 40 kg totalt :s
Velkommen begge to, og en fantastisk jobb du har gjort allerede loveanime!
Oj! 10 kilo på to måneder er skikkelig bra! Du er veldig godt i gang! :heia:
Hei alle sammen.
Regner med at det er plass til flere her :p
Jeg er fra Akershus, 37 år og har 2 barn. Har vært lubben hele livet men begynte å legge på meg da jeg flyttet på hybel 17 år gammel. Har hatt perioder der jeg har trent mye og gått ned mye men har aldri klart å holde meg nede mer enn noen måneder. Jojo slanking, stadig vektøkning, smerter, ikke klart å ned i det hele tatt i det siste og den kjente evige runddansen har resultert i mange mørke tanker om meg selv og selvbildet var omtrent ikke-eksisterende i det siste fordi jeg var så sint på meg selv.. Men i februar hadde jeg en aha-opplevelse.. Jeg fikk bekreftet at jeg er sukkeravhengig, fikk masse kunnskap om sykdommen og hvordan hjernen reagerer på alle typer søtstoffer.. Og har helt endret kostholdet siden. Spiser nå ikke mel, sukker eller noen prod som inneholder disse matvarene i det hele tatt og jeg har aldri følt meg bedre. Mye energi, smerter i ledd, muskler og hode er borte og det beste med det hele - jeg ble kvitt sinnet, skammen, skyldfølelsen og fortvilelsen som jeg har dratt rundt på så lenge. For det er ikke min skyld at jeg ikke har klart det tidligere!! Helt fantastisk..
Jeg har gått ned 6 kg på 6 uker og det er bare gøy!! Gleder meg til å bli fast leser her.. Og jeg håper at jeg kanskje kan dele litt av min kunskap med den som måtte ønske det :)
C.
Velkommen Sukkerfri og grattis med flotte resultater på vekt og med helse :)
Her er det selvsagt plass til alle :)
Men i februar hadde jeg en aha-opplevelse.. Jeg fikk bekreftet at jeg er sukkeravhengig, fikk masse kunnskap om sykdommen og hvordan hjernen reagerer på alle typer søtstoffer..
Dette må du utdype myyyyyye bedre!:eek:
Sukkeravhengig, sykdom, hjerne.......
Fortell, fortell!!!:D
Velkommen forresten!;)
Hei!
Titter innom og håper jeg passer inn her. Har nøyaktig 30 kg og ta av, men jeg er fornøyd ved 25 i minus også. Men nå er jeg IKKE fornøyd.
Hvem er jeg?
Jeg har vært medlem her en stund, men har vært innaktiv i nesten to år.
Jeg er veldig snart 38 år, mor til ei jente på snart 10 år. Samboer på 13.året.
Bor sentralt i Buskerud sammen med familie og 2 gale boxere.
Jeg har tidligere gått ned 17 kg på lavkarbo, holdt vekten i 2-3 år, men ble da satt på medisiner som gjorde til at jeg gikk opp 11 kg på 6 uker, og tro ikke at de forsvant da legen sa at nok er nok, vi tar bort medisinene......neida, la på meg et par kilo til mens jeg trappet ned. Jeg ga vel litt opp og ga lit f**n, spiste feil og mye, lite trening pga dårlig helse og vips kom kiloene på.
Var nok oppe på ca 104-105 før jeg startet på'n igjen for 3 uker siden, veier 101 i dag.
Det får holde for nå, ønsker dere alle lykke til!!! God påske!
Roteloftet
03-04-10, 15:59
Slenger meg på her jeg også, etter å ha fulgt med her inne og levd på ketolyse siden 27. januar i år. Er en mann som fyller 40 om tre uker, og som alltid har hatt en del kilo for mye på kroppen. De siste månedene har kiloene ramler av jevnt og trutt, og jeg har pr i dag gått ned 18,2kg siden jeg startet. Finnes ikke lei, bare mektig imponert over hvor godt dette fungerer. Oppdaget dette ved en tilfeldighet via "sungrazer" som har drevet med dette siden i fjor sommer omtrent.
Jeg kommer til å fortsette med dette fremover også. Har ikke lyst tilbake til karbohydratfråtsingen som jeg har levd med i alle de år. Stå på alle sammen! :-)
http://www.tickerfactory.com/weight-loss/wLc8l3x
Roteloftet
03-04-10, 16:01
Tickeren min ble ikke som forventet.. Jeg prøver igjen;
http://tickers.TickerFactory.com/ezt/t/wLc8l3x/weight.png
(http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wLc8l3x/)
Roteloftet: Her (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=25879) er en guide til tickerfactory. ;)
Og velkommen, velkommen!
Hei.
Gift 3 barns mor på 37 år her.
Har en drømm om å gå ned 25-30 kilo, for å bli slik jeg engang var før de to siste barna.
Legger på meg så sabla mye under hvert svangerskap.
Har gått ned ca 10 kilo siden januar med mosjon og fettfri mat. Er lei av at det går så sabla treigt at jeg nå i dag begynner på lavkarb/ketolyse.
Er flink til å trene/gå turer, men syntes alt går i slow motion, og man blir umotivert.
Har lest masse på disse sidene i dag og jeg er MEGET imponert over resulatene her inne.....WOW sier jeg bare.
Trenger råd, tips og mer motivasjon så jeg gleder meg til å "vanke" litt mer her inne.
lita og rund
04-04-10, 17:33
Jeg skulle ned 30 og har gått ned 23 av de siden 10.januar. har alltid vert stor. og har alltid blit mobbet for det. så nå ville jeg bare ned.
Kjære du : gratulerer med vektreduksjonen !!Så deilig å gå våren lettere i møte :)
lita og rund
05-04-10, 12:38
Kan jeg også være med?
I utgangspuktet skulle jeg av med 39 kilo - har tatt 14 siden jeg startet med eurodiett 19. mai.
Er glad for at denne tråden ble startet - nå kan vi stå sammen og både støtte og oppmuntre hverandre!
Stå på! Dette klarer vi!
så dyktig du er !Blir inspirert jeg :) Lurer på : hvordan lager jeg en slik vektreduksonslinje ( der man kan plotte inn resulteter fra uke til uke ) ?
så dyktig du er !Blir inspirert jeg :) Lurer på : hvordan lager jeg en slik vektreduksonslinje ( der man kan plotte inn resulteter fra uke til uke ) ?
Her (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=25879&highlight=ticker) finner du oppskrift på ticker!
Hei alle sammen:D
Jeg har slitt i mange år med vekta mi og har prøvd alle mulige kurer og dietter uten å lykkes..
Jeg har gode 40 kg å ta av og håper på at ketolysekuren skal ta knekken på de;)
Begynner på den i morgen, så dette skal bli kjempespennende:D
Hei alle sammen:D
Jeg har slitt i mange år med vekta mi og har prøvd alle mulige kurer og dietter uten å lykkes..
Jeg har gode 40 kg å ta av og håper på at ketolysekuren skal ta knekken på de;)
Begynner på den i morgen, så dette skal bli kjempespennende:D
Velkommen! Heng deg å tråden for aprilstartere,da vel! (hvis du ikke allerede har gjort det)
Velkommen! Heng deg å tråden for aprilstartere,da vel! (hvis du ikke allerede har gjort det)
Hei.
Vil veldig gjerne henge meg på Aprilstarterne men finner ikke forumet.
Under hvilken link skal jeg lete?
Hei.
Vil veldig gjerne henge meg på Aprilstarterne men finner ikke forumet.
Under hvilken link skal jeg lete?
Om du klkker på Uleste innlegg på den grønne linjen, dukker det opp mye.
Her (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32500) er tråden for aprilstarterene!:)
christine76
06-04-10, 21:08
Heisann,
Håper jeg kan få være litt med dere her inne, selv om jeg for øyelikket slanker meg på "feil" måte i forhold til normen her.
Jeg er 34 år gammel og fra Bergen, og jeg har to små barn på 2 og 4 år. Jeg har vel vært overvektig siden jeg var 16, fikk bulimi da jeg var 20, og ble "bra" igjen ett år etter da jeg traff min mann. Siden det har jeg vel lidd litt av overspisning og total mangel på kontroll når det gjelder mat. To svangerskap har heller ikke akkurat bidratt til at jeg har gått ned i vekt, selv om jeg har gått litt opp og ned. I fjor klarte jeg det kunststykket å gå opp 18 kg på litt over et halvt år. Formen var elendig og da jeg i februar ikke klarte å svelge mat skikkelig og gastroskopi viste spiserørsbrokk og betennelse i spiserøret med antydning til arrdannelse så innså jeg at jeg faktisk ikke har noe valg og MÅ ned i vekt. I følge BMI-kalkulatorer hadde jeg hele 46 kg for mye ved begynnelsen av året, men jeg nekter å tro at det kan være sunt for meg å gå ned så mye. Gikk litt ned allerede fra januar da, så jeg veide 106,5 kg da jeg fant ut at noe måtte skje. Legen snakket om å sende meg på et 3 ukers kuropphold ett eller annet sted, men det hørtes ikke mye fristende ut.
Oppsøkte treningssenteret og meldte meg på Xtravaganza. Først 12 uker på pulverkur i ketose og så over på lavkarbo. Fant dette forumet fordi jeg allerede nå har begynt å få resten av familien over på lavkarbo, så det ikke skal bli et sjokk for dem og meg når jeg skal begynne på det. Er halvveis på kuren nå, og har gått ned 13 kg.
Har alltid drømt om at noen bare skulle kunne trylle meg slank og så skulle jeg sikkert klart å motivere meg for å holde meg der. På en måte så er det det jeg gjør nå. "Tryller" meg slank og så begynner det virkelige arbeidet med å finne en livsstil jeg kan ha resten av livet. Jeg ber ikke om at dere skal støtte metoden jeg har valgt hittil, men håper at jeg kan få være her med dere, for det er her jeg føler at jeg hører hjemme.
Heisann,
Håper jeg kan få være litt med dere her inne, selv om jeg for øyelikket slanker meg på "feil" måte i forhold til normen her.
Jeg er 34 år gammel og fra Bergen, og jeg har to små barn på 2 og 4 år. Jeg har vel vært overvektig siden jeg var 16, fikk bulimi da jeg var 20, og ble "bra" igjen ett år etter da jeg traff min mann. Siden det har jeg vel lidd litt av overspisning og total mangel på kontroll når det gjelder mat. To svangerskap har heller ikke akkurat bidratt til at jeg har gått ned i vekt, selv om jeg har gått litt opp og ned. I fjor klarte jeg det kunststykket å gå opp 18 kg på litt over et halvt år. Formen var elendig og da jeg i februar ikke klarte å svelge mat skikkelig og gastroskopi viste spiserørsbrokk og betennelse i spiserøret med antydning til arrdannelse så innså jeg at jeg faktisk ikke har noe valg og MÅ ned i vekt. I følge BMI-kalkulatorer hadde jeg hele 46 kg for mye ved begynnelsen av året, men jeg nekter å tro at det kan være sunt for meg å gå ned så mye. Gikk litt ned allerede fra januar da, så jeg veide 106,5 kg da jeg fant ut at noe måtte skje. Legen snakket om å sende meg på et 3 ukers kuropphold ett eller annet sted, men det hørtes ikke mye fristende ut.
Oppsøkte treningssenteret og meldte meg på Xtravaganza. Først 12 uker på pulverkur i ketose og så over på lavkarbo. Fant dette forumet fordi jeg allerede nå har begynt å få resten av familien over på lavkarbo, så det ikke skal bli et sjokk for dem og meg når jeg skal begynne på det. Er halvveis på kuren nå, og har gått ned 13 kg.
Har alltid drømt om at noen bare skulle kunne trylle meg slank og så skulle jeg sikkert klart å motivere meg for å holde meg der. På en måte så er det det jeg gjør nå. "Tryller" meg slank og så begynner det virkelige arbeidet med å finne en livsstil jeg kan ha resten av livet. Jeg ber ikke om at dere skal støtte metoden jeg har valgt hittil, men håper at jeg kan få være her med dere, for det er her jeg føler at jeg hører hjemme.
Velkommen og lykke til :)
Gratulere med flott vekttap :)
Begynte på apriltråden for 30 +....Så der står det litt om meg... :o)
Vel, jeg er 28 år ,og er 85 kg. Kanskje ikke så mye, tenker du. MEN, jeg er kun 154 høy, så jeg har en BMI på 35. Det er mye til egentlig lille meg. Så jeg må/vil/ønsker å gå ned 30 kg. For 5 år siden var jeg oppe i denne vekten, og skjønte at jeg måtte ta et krafttak. Gikk ned 13 kg med morsjon og bedre kosthold. Men jeg finner stadig unnskyldninger for kos i mat og trøst i mat. Så jeg har svingt veldig i vekt de siste 5 årene, "helt" ned i 66 kg, var egentlig ganske fornøyd, men så har det nå bare gått 1,5 år og så har jeg 20 kg ekstra!!!
Min samboer og jeg har veldig store øsnekr om barn, men vi er begge enige om at jeg må gå ned i vekt for at det skal kunne bli så sunt og flott som bare mulig. Han skal slutte å røyke. Så jeg håper på at vi skal kunne bli en kjernesunn familie om ikke så altfor lenge! hahahaha....
Hei! Så inspirerende å lese om dere alle! Jeg heter Line, er ny her i dag, og trenger sånne suksesshistorier:) Har holdt på med lavkarbo en stund, men ikke vært i ketose, så jeg tenkte å prøve det. Håper på å kunne ha badedrakt i stedet for burka i sommer!
jeg er 21.
i fjord veide jeg 135fikk sjokk.
bestemt meg at jeg skal ned 40 eller 50 kilo
nå veier jeg 122 =) så vekta er på vei nedover...
har pcos og lavt stoffskifte :-(
flere her med lavt stoffskifte
Hei. Jeg er 40år og ganske overvektig. Har vel egentlig slitt med overvekt så lenge jeg kan huske, men har nå funnet ut at noe må gjøres. Ikke for at jeg ikke har prøvd å gå ned i vekt tidligere, men dat har vært heller misslykket. Nå har jeg bestemt meg for å prøve ketolysekuren, og håper på sikt at jeg skal klare å gå ned 40-50 kilo. Er veldig spent på om ketolyse er det rette for meg, men som det heter " den som intet våger, intet vinner".
http://tickers.tickerfactory.com/ezt/t/wT87qdW/weight.png (http://www.tickerfactory.com/weight-loss/wT87qdW/)
Så spennende med mange nye!:) Velkommen skal dere være, jeg er helt sikker på at dere vil få uttelling for at dere har valgt å prøve lavkarbo! I tillegg er det mye støtte å hente ved å være aktiv i forumet, både med råd og tips, samt mange gode oppskrifter, som kan være avgjørende for å lykkes. Lykke til:)
Hei
Jeg er 52 år gift med to voksne døttre . Elstemann skal gift seg i sommer og jeg skulle ha tatt av en masse kilo noe jeg nå har gitt opp. Sluttet å røyke i desember noe som ikke var lett ,men det gikk med medisiner og da var det kostholdet jeg måtte gjøre noe med. Synes selv jeg er flink ,men tydligvis ikke flink nok . Derfor har jeg justert mine mål 5 kg før sommerferien . Har ikke lagt på meg ,men ikke tatt av mye heller.(kun 2kg siden feb) Har leddgikt slika at jeg ved jevne mellomrom må spise mye kortison .
Kosthold endringene har gjort meg bevist på hva jeg spiser så får jeg heller ta små skritt. Jeg kan ikke trene kan stort sett bare svømme i perioder dvs har gått til innkjøp av en sykkel så når de verste smertene i fingrer og tær gir seg (og det gjør det når været stabliserer seg) skal jeg prøve meg på sykkel . Ellers koser jeg meg i solen med en god bok .
Jeg vil ned minst 30 kg... og er på god vei nå! Dette klarer jeg :ja:
Har vært overvektig stort sett hele livet, men aldri så stor som jeg var for 1/2 år siden. Da var det på tide å gjøre noe og det gjorde jeg :)
Gratulere! du burde være stolt av deg selv. Hvor lang tid brukte du på å nå målet ditt?
Jeg er 25 år og bor i østfold. Jeg har alltid veid for mye, men nå er det nok! Jeg har en datter på 2 år som skal følges opp og jeg vil ikke leve livet mitt uten å orke noe! Jeg har verden snilleste samboer som støtter meg 100% og gir meg mye motivasjon. Det som gjorde at jeg fant ut at noe MÅTTE gjøres var at jeg satt i sofaen med teppe rundt. Da jeg reiste meg lå teppet igjen sånn at "rumpeavtrykket" var igjen i sofaen og da samboeren min satt seg der tok han bare halve avtrykket... :eek: Fikk panikk og begynte å gråte og det som var. Men fikk sinnsyk motivasjon oppi det hele da! :p jeg er var 117,5 kg og har tatt av 3,5 kg på en uke. :D
Hei.
Jeg er 27 år, og bor på Sunnmøre med mann og hund.
Har vært ganske stor mesteparten av livet, men gikk ned ganske mye for ca 10 år siden. De siste årene har vært ganske tøffe, og kiloene har kommet "snikende" på igjen.
Jeg bestemte meg for at jeg skulle prøve meg på Lindberg etter påske, og var i gang forrige tirsdag. Da var jeg også på vekta for første gang på en massevis av år.
Så når vekta viste 115,6 kilo innså jeg at her MÅ det gjøres noe, ikke bare pga selvbildet mitt, men helsa også.
Jeg er 172 cm høy, og har ganske grov beinbygning.
80 kilo er i første omgang det store målet, så får jeg se hvordan jeg føler meg da, om jeg vil ned noen kilo til. I følge BMI-kalkulatoren bør jeg ned på 73. De siste 7 kiloene får komme som bonus i så fall, tenker jeg i hvertfall nå.
I går var jeg på vekta igjen, og hadde da gått ned 2,1 kilo på 6 dager. Det syns jeg er godt nok, og det beste er at det ikke har vært vanskelig! Jeg føler ikke at jeg er på kur, og jeg føler at jeg mestrer dette. Så jeg satser på at det fortsetter i denne leia ;)
Jeg prøver å gå tur hver dag når jeg står opp, jeg er sykemeldt så har god tid til slikt. Har ikke klart det hver dag hittil, men skal klare å bli flinkere til dette da jeg innbiller meg at det vil hjelpe meg til å føle meg bedre fortere.
Jeg syns det er veldig godt å ha dette forumet, har fått mye inspirasjon og gode råd her inne allerede :)
Sukkeravhengighet!!
Fikk konstantert at jeg er sukkeravhengig for 8 uker siden nå. Da hadde gått rundt og tenkt på dette lenge men ikke vært klar til å ta det steget før i høst/vinter. Da googlet jeg sukkeravhengighet og kom til en fin nettside som handler om dette og at det faktisk er wn sykdom, en biokjemisk feilkobling i hjernen som gjør at avhegighetssenteret i hjernen trigges av sukker.. Der sto det også at det skulle holdes et intensivkurs i sukkeravhegighet over en helg i februar og jeg meldte meg på.. Det er det beste jeg noen gang har gjort forf meg selv!!
Hadde en fantastisk opplevelse sammen med andre i samme situasjon og lærte masse.. Den viktigste lærdomen for meg var at det ikke var MIN SKYLD.. Så mange år som jeg har gått rundt og vært sint på meg selv, sint og frustrert og fortvilet og skamfull og tenkt at det skyldes min dårlige selvkontroll og selvdisiplin.. De følelsene kastet jeg vekk den helgen for det er avhengigheten min som har gjort det.. Jeg har samme forhold til sukker som alkoholikere har til alkohol og narkomane har til dop.. Abhengighetssenteret i hjernen er det sammen uansett hva du er avhengig av..
Forskning sier at sukker er 7 GANGER MER AVHENGIGHETSSKAPENDE ENN KOKAIN.. Det sier litt.. Og i en avhengighet handler 10% om HVA man putter i munnen og 90% om tanker, følelser, planlegging osv...
Selv spiste jeg store mengder sjokolade og drakk store mengder pepsimax.. Det var mine laster. HAdde ikke spes forhold til pasta, brød og ris o.l.
Hvis jeg gikk tom for godteri eller brus i løpet av dagen eller kvelden begynte tankene med en gang og kretse rundt når jeg kunne komme meg på butikken og skaffe meg mer.. Hadde fine ritualer for når, hvor og hvordan jeg spiste.. Og hadde jeg ikke noe klarte jeg ikke å tenke på noe særlig annet enn at jeg skulle på butikken etter jobb eller om en time eller snart.. Følelsesmessig var jeg helt på bånn, jeg slet med store smerter i rygg, nakke og skuldre, depresjon og var sykemeldt pga alt dette. Og da spiste jeg enda mer.. Avhengigheten min var jo sjeleglad for sykemeldingen for da ble den tilfredsstilt hele dagen gjennom og tilgangen på dopet var jo så mye bedre..
På dette kurset var jeg sammen med flere andre i min situasjon - noen som har kommet seg gjennom det og vært i tilfriskning i flere år.. Det var veldig nyttig og høre hverandres historier og vi møtes fortsatt hver uke og deler erfaringer og følelser og tanker - positive og negative.. Det hjelper veldig når det røyner på og det river i kroppen fordi den så gjerne vil ha noe søtt eller noe annet å drikke enn vann..
Jeg har ennå ikke hatt tilbakefall og det er jeg veldig stolt av!! Over to måneder nå og jeg er godt fornøyd med vektreduksjonen også. For mitt vedkommende er ikke dette en måte å spise på for å gå ned i vekt - det er en måte å bli frisk på.. Sukker gjør meg syk og jeg vil ikke være syk.. Vekta kommer som en veldig deilig bonus!!
grotingeling
22-04-10, 12:52
Sukkeravhengighet!!
Fikk konstantert at jeg er sukkeravhengig for 8 uker siden nå. Da hadde gått rundt og tenkt på dette lenge men ikke vært klar til å ta det steget før i høst/vinter. Da googlet jeg sukkeravhengighet og kom til en fin nettside som handler om dette og at det faktisk er wn sykdom, en biokjemisk feilkobling i hjernen som gjør at avhegighetssenteret i hjernen trigges av sukker.. Der sto det også at det skulle holdes et intensivkurs i sukkeravhegighet over en helg i februar og jeg meldte meg på.. Det er det beste jeg noen gang har gjort forf meg selv!!
Hadde en fantastisk opplevelse sammen med andre i samme situasjon og lærte masse.. Den viktigste lærdomen for meg var at det ikke var MIN SKYLD.. Så mange år som jeg har gått rundt og vært sint på meg selv, sint og frustrert og fortvilet og skamfull og tenkt at det skyldes min dårlige selvkontroll og selvdisiplin.. De følelsene kastet jeg vekk den helgen for det er avhengigheten min som har gjort det.. Jeg har samme forhold til sukker som alkoholikere har til alkohol og narkomane har til dop.. Abhengighetssenteret i hjernen er det sammen uansett hva du er avhengig av..
Forskning sier at sukker er 7 GANGER MER AVHENGIGHETSSKAPENDE ENN KOKAIN.. Det sier litt.. Og i en avhengighet handler 10% om HVA man putter i munnen og 90% om tanker, følelser, planlegging osv...
Selv spiste jeg store mengder sjokolade og drakk store mengder pepsimax.. Det var mine laster. HAdde ikke spes forhold til pasta, brød og ris o.l.
Hvis jeg gikk tom for godteri eller brus i løpet av dagen eller kvelden begynte tankene med en gang og kretse rundt når jeg kunne komme meg på butikken og skaffe meg mer.. Hadde fine ritualer for når, hvor og hvordan jeg spiste.. Og hadde jeg ikke noe klarte jeg ikke å tenke på noe særlig annet enn at jeg skulle på butikken etter jobb eller om en time eller snart.. Følelsesmessig var jeg helt på bånn, jeg slet med store smerter i rygg, nakke og skuldre, depresjon og var sykemeldt pga alt dette. Og da spiste jeg enda mer.. Avhengigheten min var jo sjeleglad for sykemeldingen for da ble den tilfredsstilt hele dagen gjennom og tilgangen på dopet var jo så mye bedre..
På dette kurset var jeg sammen med flere andre i min situasjon - noen som har kommet seg gjennom det og vært i tilfriskning i flere år.. Det var veldig nyttig og høre hverandres historier og vi møtes fortsatt hver uke og deler erfaringer og følelser og tanker - positive og negative.. Det hjelper veldig når det røyner på og det river i kroppen fordi den så gjerne vil ha noe søtt eller noe annet å drikke enn vann..
Jeg har ennå ikke hatt tilbakefall og det er jeg veldig stolt av!! Over to måneder nå og jeg er godt fornøyd med vektreduksjonen også. For mitt vedkommende er ikke dette en måte å spise på for å gå ned i vekt - det er en måte å bli frisk på.. Sukker gjør meg syk og jeg vil ikke være syk.. Vekta kommer som en veldig deilig bonus!!
Hei Sukkerfri og velkommen hit - så flott at du har fått kontroll på avhengigheten :heia:
Alt du skriver kunne forøvrig like gjerne vært skrevet av meg.
Og lavkarbo fungerer fantastisk for oss som er sukkeravhengig.
Har fulgt eurodietten (opplegg hos Fedon-klinikken) i 14 mnd nå, og 98% av tiden har jeg vært fri for søtsug og tvangstanker.
Så selv om jeg har hatt noen få sprekker (for det meste med mat og ikke "sukker"), så regner jeg meg som "tørrlagt" i snart 14 mnd.
Spurte forøvrig i en annen tråd om litt info, og ser her at du nevner en nettside - kan du legge ut adressen?
Hello!
Jente på 34 år, samboer og har ei jente på 10 mndr. Ønsker å gå ned 30-35 kg, og begynte i dag med lavkarbo for første gang.
Jeg var tynn som en strek som barn og ungdommen. Men rundt 16års alderen fant jeg ut at jeg allikevel måtte slanke meg litt, det var pga jeg danset ballett og der er man ikke verdt noenting når man har litt pupper og rumpe.
Og det er vel det dummeste jeg har gjort, for da startet jeg livet som jo-jo-slanker. I begynnelsen handlet det bare om noen få kg, men de siste 10 årene så har jeg gått opp og ned alt fra 12 - 25 kg flere ganger.
Nå har jeg personlig trener og trener hardt 3 ganger i uka, jeg har spist kcal-fattig mat og har gått ned 8,5 kg siden februar.
Men jeg orker ikke den tørre, utvaska dietten mer....og fikk et tips fra svigermor at lavkarbo kanskje kunne være noe.
Har lest og lest både blogger og andre sider som omhandler LCHF, og dette tror jeg er noe - ENDELIG!
Lykke til alle sammen her inne, jeg gleder meg til å oppmuntre og bli oppmuntret - få kunnskap og lære masse om LCHF, mens forhåpentligvis fettet renner av min kropp ;)
PS: glemte å si at jeg veier akkurat 100kg nå....og fordi det både står Atkins og Skaldeman på filosofi er fordi jeg ikke har bestemt meg helt ennå... :-D
Velkommen, Gwen! Det er mange jo-jo slankere som har fått et mye bedre liv på lav-karbo!
Guttem@mm@
23-04-10, 12:50
Tittit, her er jeg:)
Jeg skal ned 30 kg. Jeg vet egentlig ikke om jeg passer helt inn her... Går ikke på lavkarbo-diett men forsøker å kutte ut så mye karber som mulig men holde et kosthold som hele familien liker og klarer å holde. Jeg har begynt å trene daglig og klart å sparke med meg mannebeinet da jeg tror vi har større mulighet for å lykkes sammen.
grotingeling
24-04-10, 08:55
Tittit, her er jeg:)
Jeg skal ned 30 kg. Jeg vet egentlig ikke om jeg passer helt inn her... Går ikke på lavkarbo-diett men forsøker å kutte ut så mye karber som mulig men holde et kosthold som hele familien liker og klarer å holde. Jeg har begynt å trene daglig og klart å sparke med meg mannebeinet da jeg tror vi har større mulighet for å lykkes sammen.
Velkommen velkommen :D
Synes det høres ut som lavkarbo eller i alle fall medium karbo, så du passer nok bedre inn her enn du kanskje tror.
Sjekk ut denne linken (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970), her er det masse god informasjon om lavkarbo og de ulike variantene.
Lykke til :)
Les mer på www.sukkeravhengig.no (http://www.sukkeravhengig.no)
Hei. Jeg er vel egentlig litt sent ute til å presentere meg selv, da jeg har vært bruker av dette forumet helt siden oktober da jeg startet livsstilsendringen min. Jeg er er en mann på 22 år som hadde en laang vei å gå. Jeg veide på det meste 151 kilo, og det var selvsagt altfor mye. Valget var enkelt, det var på tide å ta ansvar for egen fremtid. Nå har jeg vært stor tilhenger av lavkarbo i 8 måneder, og jeg har totalt gått ned ca. 40 kilo. En god start om ikke annet :)
Målet er jeg ikke helt sikker på ennå, men jeg kan tenke meg at rundt 95 er ok for en med min kroppsbygning da jeg har kraftig beinbyggning fra før. Vil gjerne benytte sjansen til å hylle dette forumet for alle sine flotte medlemmer som har vært en veldig fin støtte og motivasjon. Begynner å bli ganske overbevist om at inngenting er umulig, så stå på alle sammen!:)
Hei. Jeg er vel egentlig litt sent ute til å presentere meg selv, da jeg har vært bruker av dette forumet helt siden oktober da jeg startet livsstilsendringen min. Jeg er er en mann på 22 år som hadde en laang vei å gå. Jeg veide på det meste 151 kilo, og det var selvsagt altfor mye. Valget var enkelt, det var på tide å ta ansvar for egen fremtid. Nå har jeg vært stor tilhenger av lavkarbo i 8 måneder, og jeg har totalt gått ned ca. 40 kilo. En god start om ikke annet :)
Målet er jeg ikke helt sikker på ennå, men jeg kan tenke meg at rundt 95 er ok for en med min kroppsbygning da jeg har kraftig beinbyggning fra før. Vil gjerne benytte sjansen til å hylle dette forumet for alle sine flotte medlemmer som har vært en veldig fin støtte og motivasjon. Begynner å bli ganske overbevist om at inngenting er umulig, så stå på alle sammen!:)
Kjempeflotte resultater og fortsatt lykke til :heia:
Kjempeflotte resultater og fortsatt lykke til :heia:
Takk for det! Lurer på hvordan det blir den dagen det blir snakk om å vedlikeholde vekten, om man klarer å finne en mellomting. Slik som det er nå så er det vanskelig å tørre å spise noe annet en lav-karbo, men etterhvert vil man jo finne et punkt å stabilisere seg litt på.
Takk for det! Lurer på hvordan det blir den dagen det blir snakk om å vedlikeholde vekten, om man klarer å finne en mellomting. Slik som det er nå så er det vanskelig å tørre å spise noe annet en lav-karbo, men etterhvert vil man jo finne et punkt å stabilisere seg litt på.
Går nok helt fint skal du se, så lenge man får inn tankegangen om at dette er for life og ikke bare en kur så kan man gjøre de tilpasninger man trenger for at hverdagen skal flyte lett :)
Starter mitt nye liv i dag. For mange kilo og de blir bare fler og fler med åren.
Men nu är det slutt!!
Fant dette forum i sök på GI/Fedon oppskrifter. Håper på å finne mye inspirasjon her!
Tante Bob-Bob
06-05-10, 14:16
Jeg veide 97,5 og er inne i 3. uka på lavkarbo.
Jeg skal være 64 kg for jeg er 174 høy.
På siste veiedag denne mandag hadde jeg gått ned 4,9 kg, men nå har jeg mista matlysta. Mitt største problem er å få i meg nok kalorier, så ikke forbrenningen stopper.
Jeg har ikke noe problemer med å ikke sprekke feile veien, for jeg er så lei mat at det er nifst. Jeg har mistet lysten på både sunt og usunt.
Jeg åpne kjøleskapet og lukker det igjen, selv om det er maaaasssse "godt" der inne av grønt og rødt og fisk og egg og kjøtt.
Igår klarte jeg å få i meg 720 kalorier og jeg skal ha minst 1200!
Det begynte å gå dårlig da magen stoppet opp etter 2 helgebesøk. Når jeg er borte får jeg aldri gå på do, så stoppet det opp og det holdt seg på stopp til jeg var inne i byen på besøk på ny i 3 dager(reiser; bor på ei øy) Da jeg kom hjem ga en venninne som er sykepleier meg en miniklyster-ting.Den fikk ut den ytterste proppen, men så stoppa det igjen.
Og ja jeg drikker vann i bøtter og spann og spiser nok fett og masse protein.
Knekkebrød spiser jeg kun til frokost(Ryviita) Og kun 1, for å ikke bikke på karboene.
Nå trenger jeg oppmuntring og hjelp av goe historier om folk som har stoppet opp og til og med gått opp når de ikke har gjort noe gærnt.
Pliiis, anyone!?
Jeg veide 97,5 og er inne i 3. uka på lavkarbo.
Jeg skal være 64 kg for jeg er 174 høy.
På siste veiedag denne mandag hadde jeg gått ned 4,9 kg, men nå har jeg mista matlysta. Mitt største problem er å få i meg nok kalorier, så ikke forbrenningen stopper.
Jeg har ikke noe problemer med å ikke sprekke feile veien, for jeg er så lei mat at det er nifst. Jeg har mistet lysten på både sunt og usunt.
Jeg åpne kjøleskapet og lukker det igjen, selv om det er maaaasssse "godt" der inne av grønt og rødt og fisk og egg og kjøtt.
Igår klarte jeg å få i meg 720 kalorier og jeg skal ha minst 1200!
Det begynte å gå dårlig da magen stoppet opp etter 2 helgebesøk. Når jeg er borte får jeg aldri gå på do, så stoppet det opp og det holdt seg på stopp til jeg var inne i byen på besøk på ny i 3 dager(reiser; bor på ei øy) Da jeg kom hjem ga en venninne som er sykepleier meg en miniklyster-ting.Den fikk ut den ytterste proppen, men så stoppa det igjen.
Og ja jeg drikker vann i bøtter og spann og spiser nok fett og masse protein.
Knekkebrød spiser jeg kun til frokost(Ryviita) Og kun 1, for å ikke bikke på karboene.
Nå trenger jeg oppmuntring og hjelp av goe historier om folk som har stoppet opp og til og med gått opp når de ikke har gjort noe gærnt.
Pliiis, anyone!?
Gratulere med flott vekttap, på lavkarbo skal du spise når du er sulten og så spise deg mett. Vi teller ikke kcal her med mindre vi opplever stagnasjon i vektnedgangen. Og når man spiser nok fett så vil man trenge mindre mat og kcal tilførselen blir begrenset.
Hvis du går utifra de tallene som du har skrevet vil du få en BMI på 21, det er i nærheten av undervektig så du trenger ikke gå så langt ned. BMI er også nokså misvisende til tider, om du har mye muskler vil ikke BMI ta hensyn til det, men den kan jo være grei å bruke som en rettesnor.
Du kan heller ikke si at vekten din har stoppet opp, du har jo gått mye ned på svært kort tid. Spiser du litt fett utenom, som i olivenolje og den type ting som kosttilskudd får du i deg mer.
Følger du en bestemt retning? Hvor mange karbs ligger du på?
Når jeg ser at du sier du skal ligge på 1200 kcal så virker det som om dette er ut i fra ett grete roede perspektiv, stemmer det?
Fortsatt lykke til :)
Photobscura
06-05-10, 19:43
Når jeg ser at du sier du skal ligge på 1200 kcal så virker det som om dette er ut i fra ett grete roede perspektiv, stemmer det?
Fortsatt lykke til :)
Hun skriver vel minst tolvhundre, og det går jeg etter også, det vil ikke mindre enn tolvhundre kcal. Det vil si, jeg prøver, for om jeg spiser mindre enn det går gjerne ikke vekta ned, og det indikerer gjerne at jeg har sulta meg litt også ...
Men ellers er jeg enig med Fungirl at det er litt tidlig å begynne å bli utålmodig i uke tre ;).
Tante Bob-Bob
06-05-10, 20:09
Hei og takk for koselig svar:-)
Men jeg tror du blingsa litt på tallene.
Jeg sier ikke at jeg veier 64, jeg SKAL veie det, ved målet.
Jeg glemte å si hvor mye jeg hadde tatt av, jeg veide 97,5 17.april, og nå på mandag veide jeg 92,6, så det er laaaang vei å gå enda.
Normalt når dagen er halvgått har jeg enda minst 600 kalorier igjen å kverke(jeg vet nemlig av erfaring at om jeg får for lite kalorier så stagnerer forbrenningen for kroppen tror den ikke vil få særlig mat så den tilpasser forbrenningen etter inntaket)
I alle slankemetoder er det viktig å ikke få i seg for LITe kalorier, så jeg holder meg til 1200 for å ikke for for lite, ikke for å slanke meg med kalorimetoden. Forbrenningen sakker farten når vi spiser for lite, uansett om vi spiste rent fett.
Men idag hadde vi steikt laks til middag, så idag endte jeg heldigvis opp på 900 kalorier etter halvgått dag, så det er ikke så mye mat jeg må tyne i meg mer idag, takk og lov:-)
Jeg tok av 15 kilo i 2007 på denne måten, men så døde min far og ødela hele slankekuren min, for jeg begynte å trøstespise på masse kaker allerede i begravelsen hans. Siden har jeg vært mye syk(kronisk) og lite i bevegelse, så da baller det på seg.
Nå er gulroten min en plutselig gave som ramlet i fanget mitt, min søster og hennes venninne har gitt meg en Kreta-tur:-) Da jeg hadde ledt høyt og lenge og begynte å se for meg late dager på stranden i sola og meg valsende i sjøen: kom jeg plutselig på: "HJELP JEG ER JO TJUKK!"
De kiloene jeg har er fra halsen og ned til hofta og jeg har store pupper, så det er IKKE pent, nei.
Jeg akter heller ikke å ha 350 par øyne på ryggflesket mitt hahaha!
Jeg skal reise 26. juni, så jeg vet jeg kan enda gå ned 10 kilo, siden jeg allerede har gått av 5 på 2 uker. Men det skal godt holde det.
Med et knekkebrød til frokost hver morgen har jeg nå fått gå på do også, jeg hadde en ufyselig forstoppelse, som syntes på vekta, men nå er jeg igang.
Gleder meg til å lese her ute mer. Jeg begynte å tjuvlese for 2 uker siden for å få inspirasjon, og det har jeg også fått:-)
Ha en god dag!
Photobscura
06-05-10, 22:19
Du, på Kreta tror jeg det er nok ryggflesk å skue til at noen bryr seg ;). Jeg ville heller ikke flashe pubmuskelen frivillig, så jeg gikk glipp av i hvert fall åtte Oslosommere på øyene, men for to år siden tok jeg vettet til meg, og bestemte meg for å gi attan. Så jeg har gått i bikini for nesten ti kg siden også ;). Men jeg skjønner hva du mener! Det er jo motiverende, i hvert fall! Lykke til, og velkommen så klart :blomster:
"HJELP JEG ER JO TJUKK!"
Haha, hvis jeg skulle latt det hndre meg i å dra på ferie hadde jo hele livet mitt forsvinni! :lol:
Vil du virkelig la kiloene vinne og ødelgge opplevelsen? Hva tenker du når du ser tjukke mennesker i sommerklær? Tenker du like slemme tanker overfor de som du gjør for deg selv? Burde de holdt seg hjemme?
Hei jeg håpet å få bli med litt her inne.
Jeg er en dame på 43 år, gift og har to MEGET aktiv gutter på 8 og 11 1/2 år. Har i grunnen alltid vært kraftig - men ikke overvektig.
Etter første svangerskap var det ikke noe problem å kvitte kiloene, men etter nummer to så har de aldri forsvunnet. Jeg har "dinglet" mellom et hav av kurer.
Har prøvd konstant siden jan 08, og er drittlei av å være sulten, med dårlig samvittighet når jeg en gang i blant føler meg mett. :o
Den 3. mai startet jeg på Ketlyse kuren, og 5 dager seinere er jeg 2.8 kilo lettere. Dette ser spennende ut. :ja:
Jeg satte tickeren min opp etter BMI - men syns det ser uoverkommelig ut at min normalvekt skal være 65 kilo, det har jeg ikke vært siden jeg var 15 år.
Jeg var 94,7 med start og om jeg klarer 70 kilo bør jeg være strålende fornøyd. Er litt skeptisk til BMI tabeller, for alle er forskjellig bygd.
Er det noen mai-gjeng ut og går her også?
En ting til; Litt teit kanskje å begynne 3.mai og reise på 14 dagers ferie etter noen uker - noen råtips for ferie?
Hei, jeg vil også gjerne presentere meg her :-)
Jeg begynte mitt lavkarbokosthold i januar i år for fullt, men har i flere år vært lavkarbobevisst. Startvekten min var 93,2 kg og nå veier jeg 85,5 kg. Jeg er 166 cm høy, og har satt meg som mål om å komme meg ned til 60 kg. Jeg har fulgt Skaldeman store deler av tiden, 50+, og vekten "raste" av de første ukene. Men etter påske hvor jeg hadde to kvelder jeg spiste karbomat, har vekten ikke villet rikket seg. Så i over 1 måndes tid har vekten holdt seg på 85-tallet. Har derfor blitt litt motløs noen dager, og hatt 2-3 sprekker i løpet av denne tiden. Men jeg skal ikke gi opp. Jeg leser jo her på forumet at det er mange som har smurt seg med tålmodighet, og da til slutt har vekten rikket seg riktig vei igjen.
Nå spiser jeg fremdeles i forhold til Skaldeman, men kanskje mer 25+, siden jeg har begynt å spise mer grønnsaker, så det tar noen ekstra karber. Dette begynte jeg med for 1 uke siden, jeg ville teste på om det fikk vekten på riktig bane, men har fremdeles ikke gitt noen utslag. Har også prøvd å kutte ut søtningsstoff helt, men ignen stor forskjell der. Jeg spiser likevel minimalt med søtning i løpet av en uke, vil helst bli kvitt søtsuget helt. Så jeg prøver nå å fokusere på den fine glatte huden jeg har fått av kostholdet jeg spiser, og gi kroppen litt mer tid. Hadde jo vært fint å gått ned noen flere kilo til sommeren, så om noen har noen råd er jeg lutter ør.
Ellers kan jeg si at jeg har insulinresistens og er en jente på 21 år. Og er veldig takknemlig for at dette forumet finnes, her er det så mye gode råd og inspirasjon og hente!
Hei. Da var det på tide at jeg presenterer meg selv, etter å ha sneket rundt her på forumet en god stund. Jeg ble introdusert for lavkarbo i januar, og begynte da å kutte ned på brød, pasta, poteter og ris. Spiste mer fett, men fulgte ellers ikke noe særlig gjennomført diett.
Startvekten min var på 105kg, og ligger nå på 99,5kg etter ca 3 måneder med litt mer bevisst matvalg. Er fornøyd med å ha kommet under 100-tallet, og håper jeg aldri kommer over igjen. Har merket stor forskjell på bare 5kg, men ønsker å ta av mange fler! Målet mitt er å komme ned til 75kg, (evt. 70kg om dette viser seg å gå veldig bra!) og det synes jeg skal ta den tiden det tar..
Har idag kjøpt meg ketolyseboken, stix og vitaminer og mineraler! Føler meg klar for å begynne ordentlig, og håper da selvfølgelig på en litt raskere veknedgang. Har alltid vært overvektig uten helt å ha forstått hvorfor. Mer aktiv enn de fleste, og spiste tradisjonell "sunn" mat.. Men har nå lest litt rundt, og føler jeg har funnet kostholdet som passer for meg. Så da var det bare å begynne :)
Hei og takk for koselig svar:-)
Men jeg tror du blingsa litt på tallene.
Jeg sier ikke at jeg veier 64, jeg SKAL veie det, ved målet.
Jeg glemte å si hvor mye jeg hadde tatt av, jeg veide 97,5 17.april, og nå på mandag veide jeg 92,6, så det er laaaang vei å gå enda.
Normalt når dagen er halvgått har jeg enda minst 600 kalorier igjen å kverke(jeg vet nemlig av erfaring at om jeg får for lite kalorier så stagnerer forbrenningen for kroppen tror den ikke vil få særlig mat så den tilpasser forbrenningen etter inntaket)
I alle slankemetoder er det viktig å ikke få i seg for LITe kalorier, så jeg holder meg til 1200 for å ikke for for lite, ikke for å slanke meg med kalorimetoden. Forbrenningen sakker farten når vi spiser for lite, uansett om vi spiste rent fett.
Men idag hadde vi steikt laks til middag, så idag endte jeg heldigvis opp på 900 kalorier etter halvgått dag, så det er ikke så mye mat jeg må tyne i meg mer idag, takk og lov:-)
Jeg tok av 15 kilo i 2007 på denne måten, men så døde min far og ødela hele slankekuren min, for jeg begynte å trøstespise på masse kaker allerede i begravelsen hans. Siden har jeg vært mye syk(kronisk) og lite i bevegelse, så da baller det på seg.
Nå er gulroten min en plutselig gave som ramlet i fanget mitt, min søster og hennes venninne har gitt meg en Kreta-tur:-) Da jeg hadde ledt høyt og lenge og begynte å se for meg late dager på stranden i sola og meg valsende i sjøen: kom jeg plutselig på: "HJELP JEG ER JO TJUKK!"
De kiloene jeg har er fra halsen og ned til hofta og jeg har store pupper, så det er IKKE pent, nei.
Jeg skal reise 26. juni, så jeg vet jeg kan enda gå ned 10 kilo, siden jeg allerede har gått av 5 på 2 uker. Men det skal godt holde det.
Med et knekkebrød til frokost hver morgen har jeg nå fått gå på do også, jeg hadde en ufyselig forstoppelse, som syntes på vekta, men nå er jeg igang.
Gleder meg til å lese her ute mer. Jeg begynte å tjuvlese for 2 uker siden for å få inspirasjon, og det har jeg også fått:-)
Ha en god dag!
Hei hei.
Har du noen tips til meny dag for dag?
Jeg har iløpet av 5 år lagt på meg 30 kg og ønsker å komme meg ned på 60-tallet igjen.. Dette er dag nr 2, så jeg er helt i startfasen for å si det sånn :)
Ønsker å gå på en egenkomponert lavkarbo kur, men tror det kan bli vanskelig å ikke bli ensporet ergo så går man lei.. Så hvis noen har gode tips, setter jeg stoor pris på dette :))
Hei hei.
Har du noen tips til meny dag for dag?
Jeg har iløpet av 5 år lagt på meg 30 kg og ønsker å komme meg ned på 60-tallet igjen.. Dette er dag nr 2, så jeg er helt i startfasen for å si det sånn :)
Ønsker å gå på en egenkomponert lavkarbo kur, men tror det kan bli vanskelig å ikke bli ensporet ergo så går man lei.. Så hvis noen har gode tips, setter jeg stoor pris på dette :))
Jeg har ingen meny til deg, men jeg følte for å tipse deg om denne tråden (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=30771) siden du går for egenkomponert.
Hei
Newbi her. Gleder meg til å bli kjent med alle her inne.
Jeg har PCOS og alle symptomer er kraftig tilstede. Likevel har jeg fått to flotte barn. En gutt på åtte og ei jente på to. Men, vekten har krøpet oppover i mange år, og nå er tiden for livsstilsendring. Jeg har lest Sten Sture Skaldemans bok pluss at jeg støtter meg til to bekjente som følger lavkarbo dietter.
I dag er dag fire av et LCHF kosthold, og jeg er med friskt mot (enn så lenge). Føler at dette må til for å være den mammaen jeg vil være, og for å berge helsa. Trimmer ikke så mye, men har store planer om å komme i gang.
porcupine x
Hei alle sammen :)
Jeg er fersk i dette gamet men trenger å få fjernet minst 30 kilo, er for tiden 106kg og er 169cm høy. Slutta å røyke i begynnelsen av april og begynte umiddelbart å bevege meg, har ikke gått opp i vekt og nå har jeg så smått begynt å begrense karboinntaket. Håpet er jo å komme ned i en vekt jeg kan leve med resten av livet, for slik det har vært frem til jeg sluttet å røyke kom kiloene bare sigene på :(
Jeg føler jeg har latt kroppen "gå" de siste 15-20 årene og vil nå prøve å få tilbake noen av livet mitt igjen, både fra nikotin og fettet...
I dag starter jeg=)
Er nybakt mamma, og motivasjonen til å bli lettere er min lille prinsesse. Jeg tøffer meg litt og har 70 som mål, dit har jeg alltid ønsket å komme=)
motivasjonen er på topp, men må starte forsiktig siden jeg fullammer og har tatt keisersnitt nylig. Men sundt tar vel ingen skade av å spise uansett. Jeg satser på lavkarbo i første omgang så blir det ketolyse når jeg har sluttet med amminga=) Kom igjen folkens , la oss stå sammen=) trall for bikini på gjemt veranda i første omgang. :p
Slankevogna
20-05-10, 12:48
Jeg er 27 år og trenger å ta av 40kg. Har PCOS og min store motivasjon til å gå ned i vekt er at jeg vil ha en liten baby. Har gått ned 8 kg siden januar, så nå er jeg 110kg tung. Målet mitt er 70kg.
Hei!
Eg er snart 30 år og minst 30 kg overvektig. Er 174 høg og 103 kilo, har i tillegg PCOS og vonde knær og trenger virkelig å gå ned. Eg fikk ei datter for eit halvt år siden. Under graviditeten la eg på meg 14 kilo, men desse forsvant veka etter fødselen, men siden har det stått bom stille til tross for masse turer, styrketrening og amming. Men har jo spist masse karbohydrat, og har endelig forstått korfor eg ikkje går ned etter å ha lest boka til Dr Sofie Hexenberg Frisk med lavkarbo, den boka kan virkelig anbefalast. Vart heilt frelst etter å ha lest den:)
Å leve på lavkarbo kosten tror eg skal gå bra, og det å kunne gå på en kur og føle seg mett heile dagen er jo heilt fantastisk. Det er ein grunn til at tidligere slankekurer ikkje funker på meg, er jo sulten heile tida på dei, eg er so spent so spent no og ønsker meg sjølv og alle dåkke andre lykke til med lavkarbokost:) Eg er også innforstått med et eg bør leve slik resten av livet, men håper ein kan introdusere litt meir karbohydrat etter å ha nådd trivselsvekta si:)Men den tid den sorg:)
I dag har jeg funnet ut at jeg får skrive litt i tråder som er spennende, og derfor også introdusere meg selv. Jeg er snart 35 år, og 173 cm høy. Mor til 3. Og veide ca 105 kg da jeg startet for snart tre uker siden. Det er noen kolleger av meg som fortalte om sin opplevelse av lavkarbo (ketose). Og disse damene er ikke overvektige i mine øyne. Men likevel gikk de ned selv de to første ukene.
Så da tenkte jeg at kanskje det er håp for meg også. Kjenner andre som har fått det til med denne typen livsstil. Så nå er jeg i gang. Mitt mål har siden i fjor vært å komme ned på to sifrede tall. Først skulle det skje før jul, men det gikk ikke. Så var det før sommeren (juli når jeg skal i ett bryllup). Må ærlig talt innrømme at jeg ikke trodde det skulle være mulig. Jeg har prøvd xenical og Grete Roede og ingen av delene har gitt noe resultater.
Men nå! Etter 2,5 uker med lavkarbo, og da har jeg ikke vært i ketose hele tiden så har jeg mistet 3,5 kg!! Ser nå muligheten for å komme litt inn på 90-tallet før bryllupet!
I dag har jeg funnet ut at jeg får skrive litt i tråder som er spennende, og derfor også introdusere meg selv. Jeg er snart 35 år, og 173 cm høy. Mor til 3. Og veide ca 105 kg da jeg startet for snart tre uker siden. Det er noen kolleger av meg som fortalte om sin opplevelse av lavkarbo (ketose). Og disse damene er ikke overvektige i mine øyne. Men likevel gikk de ned selv de to første ukene.
Så da tenkte jeg at kanskje det er håp for meg også. Kjenner andre som har fått det til med denne typen livsstil. Så nå er jeg i gang. Mitt mål har siden i fjor vært å komme ned på to sifrede tall. Først skulle det skje før jul, men det gikk ikke. Så var det før sommeren (juli når jeg skal i ett bryllup). Må ærlig talt innrømme at jeg ikke trodde det skulle være mulig. Jeg har prøvd xenical og Grete Roede og ingen av delene har gitt noe resultater.
Men nå! Etter 2,5 uker med lavkarbo, og da har jeg ikke vært i ketose hele tiden så har jeg mistet 3,5 kg!! Ser nå muligheten for å komme litt inn på 90-tallet før bryllupet!
Hmm.. kjenner jeg deg, tro? ;) Er du den jeg tror du er, så må vi begynne å utveksle erfaringer og oppskrifter.
Hmm.. kjenner jeg deg, tro? ;) Er du den jeg tror du er, så må vi begynne å utveksle erfaringer og oppskrifter.
Du gjør nok det ;) Men er ikke så "offentlig" ennå. Er liksom litt redd for at dette ikke skal holde. Men familien min vet, og de støtter meg når fristelsen på godteri blir for stor.
Du gjør nok det ;) Men er ikke så "offentlig" ennå. Er liksom litt redd for at dette ikke skal holde. Men familien min vet, og de støtter meg når fristelsen på godteri blir for stor.
Hehe, jeg gjorde motsatt av deg. Jeg fortalte det til alle før jeg begynte, slik at det skulle være vanskeligere å snike seg unna. Siden det var offentlig, så MÅTTE jeg jo holde meg til opplegget. Men da jeg satte i gang, så var det jo piece of cake.
Vel, egentlig er det ikke så stor hemmelighet lenger. For jeg er så fornøyd med det som skjer med kroppen. Og i og med at jeg fikk siste push til å starte med dette fra to på jobben vet jo de på jobben også hva som skjer.
Til uka skal jeg til legen, for jeg har gått til henne en stund for å få litt hjelp med vektnedgangen. Er litt redd for at hun skal synes det er en dårlig ide å gå på lavkarbo. Men det får jeg heller bare ta. Så det er liksom bare henne igjen...
Bra. Du kan anse meg som din sponsor også hvis du gjør den samme tjeneste tilbake. :) Det er tøft å vandre blant milliarder av karbohydrater. Da er det greit å ha noen å sende en melding eller ringe hvis man trenger det.
Bra. Du kan anse meg som din sponsor også hvis du gjør den samme tjeneste tilbake. :) Det er tøft å vandre blant milliarder av karbohydrater. Da er det greit å ha noen å sende en melding eller ringe hvis man trenger det.
Den er grei!
Vel, egentlig er det ikke så stor hemmelighet lenger. For jeg er så fornøyd med det som skjer med kroppen. Og i og med at jeg fikk siste push til å starte med dette fra to på jobben vet jo de på jobben også hva som skjer.
Til uka skal jeg til legen, for jeg har gått til henne en stund for å få litt hjelp med vektnedgangen. Er litt redd for at hun skal synes det er en dårlig ide å gå på lavkarbo. Men det får jeg heller bare ta. Så det er liksom bare henne igjen...
Ikke fortell henne at du går på lavkarbo nå. Fortsett et par uker til, bruk lavkarbo.no, kollegaer og kusiners ektefeller for råd. Når du da er hos legen om en måned eller to og har gått ned 10 kilo, har fantastiske blodprøver og føler deg sjæf kan du sprenge bomben og enten knuse alle hennes illusjoner om statens kostholdsråd eller få applaus for noe hun har tro på men ikke tør å anbefale for sine pasienter av frykt for å få pes fra de som betaler lønna hennes.
Så DET så! Min lege digger at jeg spiser lavkarbo og støtter meg fullt ut, men han fikk ikke vite det før etter et par måneder.
Ikke fortell henne at du går på lavkarbo nå. Fortsett et par uker til, bruk lavkarbo.no, kollegaer og kusiners ektefeller for råd. Når du da er hos legen om en måned eller to og har gått ned 10 kilo, har fantastiske blodprøver og føler deg sjæf kan du sprenge bomben og enten knuse alle hennes illusjoner om statens kostholdsråd eller få applaus for noe hun har tro på men ikke tør å anbefale for sine pasienter av frykt for å få pes fra de som betaler lønna hennes.
Så DET så! Min lege digger at jeg spiser lavkarbo og støtter meg fullt ut, men han fikk ikke vite det før etter et par måneder.
Jeg var hos legen og tok blodprøver før jeg begynte. Hun var veldig skeptisk, men jeg hadde med ketolyseboka og lot henne lese "til fastlegen"-sidene. Hun ble mindre skeptisk, men var fortsatt skeptisk til dette. Hun fortalte neste gang (da hun sammenlignet blodprøver) at hun var overrasket over at det virket. Det virket mer som at hun så at jeg hadde sykelig overvekt, så bare det at jeg ville prøve å gjøre noe med det var positivt.
Jeg tror nok kanskje at jeg må fortelle henne hva jeg driver med. Har gått til henne siden i fjor sommer for å ha støtte til å gå ned i vekt. Og på den tiden har jeg kanskje gått ned 1-2 kg. Og plutselig har 4-5 kg løsnet siden sist... Hun skjønner vel at jeg har gjort noe. :p
Kanskje hun vil ta nye prøver, for vi tok en del prøver for noen måneder siden, men de var ikke så skremmende som jeg hadde trodd. Men kjenner at ting er anderledes i kroppen nå.
Hei, jeg er 27 år og trenger å ta av en 30-40 kg, vært overvektig siden jeg var liten og "ingenting" har fungert slankemessig. 168 høy og for tiden ca 111kg, var 125 på det tyngste for noen år siden.
Prøvd fedon tidligere med noe resultater, men det sklei ut. Skal denne gangen prøve meg på lchf etter jeg har vært hos lege og tatt diverse blodprøver så jeg har et sammenligningsgrunnlag :)
Er mer forberedt og motivert denne gangen etter 2 leste bøker, forumet her og et par blogger :D
Lykke til!! Du har jo vært borti dette før, så dette skal du få til!
Hei! Jeg er 38 år, mamma til tre og har en lang slankehistorie bak meg.
Korte trekk:
Slank som barn/ungdom, la på meg av P-pillestart i beynnelsen av 20- årene.
La på meg sakte men sikkert 15 kg frem til jeg var 28 og tok 3 Grete Roede kurs. Gikk ned 14 kg ved hjelp av nitidig kaloritelling, fettfattig kost og mye trening. Gikk ned ytterlige 10 kg etter siste kurs, men møtte mannen i mitt liv og gikk i kjærestefellen (sofakos + godis) og gikk opp 10 kg på et år. Deretter 3 svangerskap med litt opp og ned imellom. Oppdaget lavkarbo (Atkins) etter fødsel nr. 2, men fikk ikke helt taket på det. Prøvde både Grete Roede og ketolyse da vekta nådde nye høyder 2006/2007, men klarte ikke å fullføre hverken det ene eller andre. Nådde min aller høyeste vekt, 107 kg, sommeren 2008 og ble gravid for 3. gang. I dette svangerskapet la jeg på meg én kg og kom meg under 100 kg etter et par uker. Dette varte ikke særlig lenge, og gjennom sommeren og høsten 2009 gikk jeg ned noe og opp noe og kunne november samme år se at vekten nådde 105 kg..... Jeg startet kaloritelling og trening (det hadde jo fungert tidligere), og jeg gikk ned noen kilo - men det varte ikke. Da vekten nok en gang passerte 100 kg kom jeg tilbake hit til lavkarbo.no. Og denne gangen er jeg dedikert. Foreløpig går det veldig bra. Jeg er inspirert og kiloene går faktisk av.
Totalt skal jeg ned til 70-72 kg.
Oj, det ble ikke så kort - men så kort jeg klarte. ;)
Da jeg hadde ledt høyt og lenge og begynte å se for meg late dager på stranden i sola og meg valsende i sjøen: kom jeg plutselig på: "HJELP JEG ER JO TJUKK!"
Eg syns det som er deilig med å reise så langt bort er at ingen kjenne meg der, så da gir eg faen i flesket og blotta mine snøkvite bulende kroppsdeler. Dei kan no bare tru ka dei vil. Eg kjenne dei ikkje og dei kjenne ikkje meg :P
Kanskje eg skal presentere meg her. Har vel egentlig ikkje presentert meg før..
Eg er 25 år og student. Har vært overvektig sida eg var lita. Gikk på Grete Roede når eg var 16 og gikk ned 15 kilo på et års tid. Og holdt den vekta til eg var 18. Fra eg var 18 og til 2009 har eg lagt på meg dei 15 kiloane pluss 12 til og befant meg en morning på badet en time der eg satt på komoden og hulka for eg hadde passert 100 kg (hadde vel lova meg sjøl at det skulle eg aldri passere). Endte opp på 102 kg før jul og bestemte meg for at nåke skulle skje etter jul. Fikk magesyke i romjula som tok knekken på dei første to kiloane.
Og så begynte eg på Grete Roede. Mest bortkasta 2000,- eg har brukt i mitt liv! Etter 8 veke hadde eg gått ned imponerande 1 kg. Så prøvde eg å leve etter den engelske slankeguruen Gillian Mckeith og gikk kanskje ned en kilo der og. Men da hadde mamma begynt med Skaldemankosthold og prøvde å overtale meg om at det var det rette. Eg var fortsatt en smule indoktrinert av GR-konseptet og syns alt fettet hørtes skummelt ut. Så spurte venninna mi (fridr her på forumet) meg om eg ville være med på et foredrag om lavkarbokost 23.mars (stiftelsesmøte for KOS Troms). Og eg blei frelst der og da og tenkte. Viss det e mulig å slanke seg med så masse god mat, så skal eg prøve det! Og det funka. Har gått ned 7 kilo på 8 veke og føle meg fantastisk!
No må eg vel skrive ferdig heimeeksamenen min som ska inn i morra (min 15 min pause e visst over for ti min sia :O)
:ja:Lykke til alle sammen. Det her klara vi! :goodluck:
:D
Ha en flott dag!
:heia:
Heia alle saman!
Kanskje på tide å presentere meg sjølv. Ikkje flink til å skrive kort så kor "liten" den blir, det får vi sjå.
Kven: Zillah, 36 år
Kva: Ufør, mor til 4
Kor: Rosenes by
Kvifor: Kvifor gå ned i vekt? For ein gongs skuld ikkje berre "bli tynn for at alt skal bli bra", for det blir det ikkje. Men eg vil gjerne at dei skal klare å bere ut kista når eg dauer. Alternativt å faktisk ikkje daue riktig enda... Det kunne også vere kjekt å få ein kropp som fungerer slik han er meint å gjere, å klare å gjere ting saman med ungane mine, finne klede i butikken, og så vidare og så vidare.
Korleis: Gikk ned fra 130 til 106 mars-november 2009 ved å starte på eit Fedon-aktig opplegg, gjorde eigentleg ikkje noko spesielt for det anna enn å kutte på brød, potet, ris o.l mens eg auka på med grønsaker og frukt med lågare GI, blei flinkare til å drikke vatn og bli bittelitt meire aktiv. Ingen veldig stor innsats, faktisk, det berre gikk av seg sjølv og eg kjente meg ganske så bra også. Men i november begynte det å gå ganske trått, og vekta gikk oppover igjen i løpet av vinterhalvåret til 114,6 kg - og det kjendes mykje verre enn da eg var 114 på veg ned! Vinteren er ei tung tid, hadde ein kunna gått i hi til dagane vart lyse og gode igjen ja da hadde eg gjort det.
Men eg prøver igjen. Som motivasjon og "gulrot" for planen min (ikkje berre slanking, men endringar på fleire område i livet) som eg jobba med frå mars i fjor til påske i år, var reise til Island. Så no jobbar eg fram mot å bli i god form til tur neste vår! Er eg ikkje i god nok form, vil eg ikkje få godt utbytte av turen, så det er berre å jobbe på ;) Og eg lot meg lure av Vektklubb, meldte meg inn 1.mai og betalte for eitt års medlemskap ettersom dei meir eller mindre lovte at eg kunne gå ned femti kilo på eitt år. Det tok eit par dagar og det stod rimeleg klart for meg at eg overhodet ikkje trivdes med opplegget, kaloritellinga gjorde rare ting med hovudet mitt, slik det ofte gjer med folk som har levd med spiseforstyrringar i store delar av livet, nei slik vil eg ikkje ha det, verken i ein periode eller for heile livet. Lavkarbo derimot, det kjendes godt og naturleg.
Det tok veldig mykje tenking før eg bestemte meg for å prøve ketolysekur, ettersom eg eigentleg er litt "allergisk" mot "kurar". Men eg håpar det kan gi meg ein god start på vegen, så no ventar eg på startpakka i posten. Og så skal eg finne ut korleis lavkarboretning eg vil følge når eg har gått ei stund. Trivdes godt med Fedon, så vi får sjå - må jo også helst finne eit kosthald som er godt, sunt og gjennomførbart for heile familien, både vaksne og barn
Ok, der ser dykk, det vart langt. :rolleyes:
Klem,
Zillah
littmindre.blogg.no
01-06-10, 15:07
Hei.
Jeg er en ung mann på 24 der vekten de siste årene sakte men sikkert har krøpet oppover, ikke mer enn 3-6 kg hvert år. Men siden det startet etter vgs har det blitt endel, det hele toppet seg i vinter da jeg nådde 130kg. Da bestemte jeg meg for at jeg skulle ned. Kuttet mye brus, snop, chips ol. i starten og la ikke på meg mer. Startet hos Klinikk Aktiv i midten av April, men kom ikke i gang med endringen i kostholdet før ut i Mai. På måling hos Klinikk Aktiv stoppet vekten på 129,85 kg, jeg veide meg hjemme fredag 28. mai og da viste vekten 124,8 kg! Første målet mitt er ned 30 kg, under 100 kg. Del mål er under 110 kg til studiestarti uke 33, da blir det fredag 20. august som er dagen. Det er et stort mål, men jeg tror det er mulig for meg. Jeg legger mye vekt på trening ved siden av kostholdet mitt.
Les også bloggen min: www.littmindre.blogg.no (http://littmindre.blogg.no)
Heisann :)
Nå har jeg virret rundt her noen dager uten å si noe, og nå er det vel på tide å presentere seg ;)
Jeg heter altså Irene, er 33 år og bor i Bergen.
Har såvidt vært borti Lindberg for noen år siden, men av en eller annen grunn kokte det opplegget bort i kålen... :rolleyes:
Min overvektshistorie startet for alvor da jeg ble gravid første gang, og nå har jeg 60-70 kg som skal bort... Jeg står på venteliste for operasjon på Voss, med fristdato i desember, men jeg må gjøre noe nå. Har begynt å lese meg opp på lavkarbo (leser nå Dr. Hexeberg kombinert med Dr. Lindberg, og venter Skaldeman i posten når som helst) Har faktisk også nettopp bestilt en time hos Dr. Hexeberg i slutten av juni, og er veldig spent på det.
Jeg har altså ikke landet på noen konkret filosofi, og tar det foreløbig litt som det kommer. Tenkte å ta en gradvis overgang, rett og slett ved å bruke opp maten jeg allerede har, samtidig som jeg forandrer på handlevaner underveis :)
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.