Søk i lavkarbosidene: |
![]()
Tilpasset søk
|
|
Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold. |
Del denne siden: |
![]() |
|
Trådverktøy |
![]() |
#1 |
Nytt Medlem
Medlem siden: Aug 2011
![]() |
Usunn lavkarbo?Har en stund vurdert å gå over til lavkarbo , men kom i dag over denne saken. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: ubestemt
![]() |
![]() |
#2 |
Seniormedlem
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Usunn lavkarbo?Jeg syns det er tullete. Jeg så overskriften på dagbladet i dag, åpnet så vidt siden i butikken og så med stre bokstaver ketose/ketoacidose, sist nevnte er farlig, først nevnte er ikke farlig (på kortere sikt vertfall).
![]() |
![]() |
#3 |
Seniormedlem
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Usunn lavkarbo?Her prates det om ekstrem lavkarbo og mangel på næringstoffer.
![]() |
![]() |
#4 |
Seniormedlem
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Usunn lavkarbo?Jeg har vært i ketose i snart tre år og har aldri hatt det bedre....har tatt jevnlige blodprøver og alt er i skjønneste orden..... |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Ketolyse
![]() |
![]() |
#5 |
Seniormedlem
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 40
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Usunn lavkarbo?skjønner ikke at man kan få mangel på næringsstoffer ved å kutte pasta, sukker, ris og poteter.. er det så j.. næringsrikt? de fleste på lavkarbo spiser jo MER grønnsaker enn før.. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT
![]() |
![]() |
#6 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
Sv: Usunn lavkarbo?Lavkarbo kan være så mangt. Spiser man en lavkarbo som kutter ut sukker og hvitt mel, reduserer potet og ris - og fyller opp med ren mat i form av kjøtt, fisk grønnsaker og en begrenset mengde frukt så er det bare fettkildene igjen å krangle om, egentlig.
![]() |
![]() |
#7 |
Nytt Medlem
Medlem siden: Aug 2011
![]() |
Sv: Usunn lavkarbo?Tusen takk for mange gode svar - er så lett å bli forvirret når det prates så mye om en sak! |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: ubestemt
![]() |
![]() |
#8 |
Seniormedlem
Sv: Usunn lavkarbo?
"Ekstrem" betyr her "veldig lite karbohydrater".
![]() |
![]() |
#9 |
Seniormedlem
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Sv: Usunn lavkarbo?"Ekstrem" antar jeg betyr ketogent - altså veldig lavt på kh. Vi har litt forskjellig grense for ketose, men under 50g kh pr dag. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/
![]() |
![]() |
#10 |
Jeg kan og jeg vil!
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Sv: Usunn lavkarbo?Her er en flott tråd med mye info om lavkarbo samlet: |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: 1
![]() |
![]() |
#11 |
Seniormedlem
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 47
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Usunn lavkarbo?Jegble frustrert over den artikkelen jeg! Staten mener liksom at vi trenger 60 gram karber? Og at folk flest klarer seg fint på 250 g karber...det er i alle fall tydelig at jounralistene skriver for å få solgt flest aviser...det som er så synd er alle de som tror på det de skriver og.
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
![]() |
Sv: Usunn lavkarbo?Jeg må vel drive med ekstrem lavkarbo jeg da som fokuserer mest på å komme meg over 15g kh om dagen, samtidig som jeg har et makstak på 30g per dag. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert.
![]() |
![]() |
#13 |
Seniormedlem
Sv: Usunn lavkarbo?Om man kun får i seg litt grønnsaker som eneste karbokilde og disse ikke er varierte en gang, altså ikke en nøtt, ikke et frø, da blir det mangellfullt,ja, i lengden. Torkil anbefaler varierte grønnsaker og nøtter av og til. Og lager jo brød av bl.a frø. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: lavkarbo
![]() |
![]() |
#14 |
Gjest
|
Sv: Usunn lavkarbo?Folk er, på generelt grunnlag, tjukke i huet. Det er uavhengig av utdannelse og status. |
![]() |
![]() |
#15 |
Seniormedlem
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() |
Hvis du er skeptisk til fett og vil ha en retning som til en viss grad også tar hensyn til generelle kostanbefalinger fra staten, synes jeg Fedon Lindberg er et godt startpunkt. Jeg startet her, men har beveget meg mer i retning Eenfeldt, Hexeberg, Dahlquist. Etter å ha lest MYE føler jeg meg trygg på teorigrunnlaget og argumentene, men en myk start vil gi kroppen og hodet tid til å tilpasse seg, samtidig som du kan lese mer og finne ut hva du tror er best for deg. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH
![]() |
![]() |
#16 |
Medlem
![]() |
Hvor mange grønnsaker skal man variere med slik at det blir variert? (jeg får i meg karber fra meieriprodukt) Er det mulig å svare på det i det hele tatt egentlig? |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Seniormedlem
Sv: Usunn lavkarbo?Tja, om du får i deg grønnsaker med forskjellige farger har du fått i deg forskjellige antioksydanter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Seniormedlem
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Sv: Usunn lavkarbo?Japanere sier man skal spise fem farger til hvert måltid; det er et bra utgangspunkt for å variere maten.
![]() |
![]() |
#19 |
Medlem
![]() |
Sv: Usunn lavkarbo?Jeg har en tendens til å gå mot det grønne. Men for all del, kan jo slenge i litt paprika for å få i gult og rødt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Seniormedlem
Sv: Usunn lavkarbo?Lilla aubergine, rødkål, oransje søtpotet en sjelden gang... lysegul minimais, (rød fisk som ørret og laks, hvit fisk, hvitt kjøtt, rødt kjøtt .... er ikke grønnsaker, nei) rosa reddiker, lilla rødbeter, oransje gulrøtter... gul kålrot...hvit daikon eller neper, brukaktige sopper, hvit og grønn asparges og blå kongo - til jul
![]() |
![]() |
#21 |
Medlem
![]() |
Sv: Usunn lavkarbo?Kan man spise kålrot???? |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Seniormedlem
Kålrabi = kålrot = rotkål... alt etter hvor hen du er i landet. Finner du en som ikke er vokset og ikke treen så er den god å knaske også. Eller til kålstappe med saltkjøtt...
![]() |
![]() |
#23 |
Juniormedlem
Medlem siden: Apr 2010
Alder: 53
![]() |
...alt etter hvilken filosofi man følger. Jeg holder meg unna alt som vokser under jorden, potet, gulrøtter, kålrot.....men har allerede planlagt en "sprekk" i jula, for pinnekjøtt med kålstappe er obligatorisk:-) |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo
![]() |
![]() |
#24 |
Seniormedlem
Gul, orange og grønn paprika, rød tomat, gul squash,hvit løk, hvit reddik, grønt er det mye av som du sikkert vet og de med sterkest farge er sunnest, som spinat og brokkoli ,(men også alger), lilla aubergine, lilla løk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Medlem
![]() |
Du, nå skapte du vann i munnen min..... Fy som jeg gleder meg til pinnekjøtt og kålstappe |
![]() |
![]() |
![]() |
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
Trådverktøy | |
|
|
![]() |
||||
Tråd | Trådstarter | Forum | Svar | Siste innlegg |
"Ønsker røykelov for usunn og fet mat" | Savagedlight | Artikler | 2 | 06-03-11 19:34 |
Lavkarbo eller ikke lavkarbo? | hermanlizm | Spørsmål og svar | 11 | 24-02-11 15:55 |
Helsedirektøren maner til kamp mot blant annet usunn mat | Kanutten | Nyheter / media | 3 | 20-10-10 17:14 |
Skattelegge usunn mat | Summer | Generell ernæringsdebatt | 7 | 24-03-06 17:42 |
Majones - sunn/usunn fettkilde? | mofe | Spørsmål og svar | 3 | 05-01-06 10:33 |