Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Riste eller ikke riste nøtter?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 16-11-12, 13:05   #1
Moogie
Seniormedlem

Moogie sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 46
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill
Question

Riste eller ikke riste nøtter?

Når man skal male nøtter til mel: skal man riste dem før eller ikke? Jeg har gjort begge deler og klarer ikke å finne ut om jeg syns det ene eller det andre var best. Skal man foresten skalla nøttene eller bare bruke de me skal på? Og da tenker jeg på paranøtter, hasselnøtter, vallnøtter og mandler (det er det jeg har brukt). Har prøvd med peanøtter også, men de blei fort til peanøttsmørr, hehe, ikke noe mel det der.

Gammel 16-11-12, 14:13   #2
senka
Seniormedlem

senka sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Sandvika Bærum
Alder: 66
senka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt av

Sv: Riste eller ikke riste nøtter?

jeg har aldri gjort det,bare maler mandler direkte fra posen

senka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-11-12, 14:14   #3
Moogie
Seniormedlem

Moogie sin avatar

Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Opprinnelig lagt inn av senka, her.

jeg har aldri gjort det,bare maler mandler direkte fra posen

ikke skalle dem og ikke riste?

Gammel 16-11-12, 17:08   #4
Gracella
Seniormedlem

Gracella sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Når du sier "skalle" mener du da skålde eller ta av skallet??

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 18-11-12, 17:52   #5
Moogie
Seniormedlem

Moogie sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Når du sier "skalle" mener du da skålde eller ta av skallet??

Hehe, sånt blir det når man bare skrive rett frem uten å tenke på rettskriving. Beklager. Tar selvsagt det harde skallet av men tenkte jo da på det tynne brune skallet/hva det nå heter som er over nøttene.

Gammel 18-11-12, 18:55   #6
Gracella
Seniormedlem

Gracella sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av Moogie, her.

Hehe, sånt blir det når man bare skrive rett frem uten å tenke på rettskriving. Beklager. Tar selvsagt det harde skallet av men tenkte jo da på det tynne brune skallet/hva det nå heter som er over nøttene.

Å fjerne det heter vel å skålde, og for alt jeg vet så er det bare mandler man skålder.
Det gjør jeg bare hvis jeg skal lage "fin" marsipan som også skal se god ut.
Er det marsipan som bare jeg skal gumle i meg, så bryr jeg meg ikke om å skålde de først.
Jeg har aldri lest/hørt om at man skålder andre nøtter, men det må vel bli smak og behag??
Ellers burde du kanskje google fermentering (bløtlegging) av mandler/nøtter/frø. Jeg har bare smakt fermenterte mandler, og det var stor forskjell, ja!

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Nøtter og frø ikke ordentlig lavkarbo? Yrla Artikler 18 05-05-12 21:18
Malte mandler eller andre nøtter Icerus Spørsmål om matvarer og oppskrifter 7 18-11-06 20:42
Sjokoladedyppede nøtter eller frukt guro Kake/dessert og snacks 0 15-10-04 11:47
Masse nøtter på lørdag men ikke kløe etterpå! donjuanwannabe Vedvarende vekttap 2 07-06-04 22:50

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:18.