Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Hvorfor så mange fettfattige oppskrifter?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-11-11, 15:30   #1
monam
Medlem
 
monam sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 68
monam er på en erverdig vei
Exclamation

Hvorfor så mange fettfattige oppskrifter?

Leser stadig i oppskrifter her inne at det skal brukes lett produkter og magre oster osv osv.

Hvorfor det? Er det ikke nettopp det som er "cluet" da, at fett ikke er fetende?

Kan godt hende det finnes andre tråder om dette, men etter div søk, fant jeg det ikke.

__________________


monam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-11-11, 15:32   #2
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor så mange fettfattige oppskrifter?

Hvilke oppskrifter er det da?

Det har ikke jeg fått med meg?

Det mest vanlige er å bruke "hele" produkter

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 15-11-11, 15:32   #3
j88
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Alder: 35
Innlegg: 512
j88 er en juvelj88 er en juvelj88 er en juvel

Sv: Hvorfor så mange fettfattige oppskrifter?

Hvilken oppskrifter har du sett det? jeg har kun sett at det blir anbefalt fete profukter, og ikke de magre.

j88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egen Svar med sitat
Gammel 15-11-11, 15:50   #4
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 39
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor så mange fettfattige oppskrifter?

Kan ikke si jeg har sett så mye til lett-oppskrifter her inne, jeg heller - men jeg vet at noen anbefaler litt magrere ost til ostechips, fordi de blir sprøere da, og i tillegg har spesifikke brukere sine egne særegne preferanser - vet om en som feks synes lettrømme smaker best, rett og slett. Men det er vanskelig å komme med innspill uten konkrete eksempler å se på, altså.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 15-11-11, 15:56   #5
monam
Medlem
 
monam sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 68
monam er på en erverdig vei
Smile

Sv: Hvorfor så mange fettfattige oppskrifter?

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2294

Det er den oppskriften som nå gjorde at jeg skrev dette innlegget. men jeg har da sett andre også

__________________


monam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-11-11, 15:59   #6
j88
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Alder: 35
Innlegg: 512
j88 er en juvelj88 er en juvelj88 er en juvel

Sv: Hvorfor så mange fettfattige oppskrifter?

Personen som har lagt inn den oppskriften går på south beach, det er en lavkarbo diett, men mindre fett enn foreksempel ketolyse.

j88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egen Svar med sitat
Gammel 15-11-11, 16:00   #7
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor så mange fettfattige oppskrifter?

Opprinnelig lagt inn av monam, her.

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2294

Det er den oppskriften som nå gjorde at jeg skrev dette innlegget. men jeg har da sett andre også

Vedkommende gikk på SB-diett. Som er en spesiell diett med lite fett.
( den var fra 2004)

Det er i vertfall ikke mange oppskrifter som er magre.
Du får sjekke på oppskriftforumet: http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=45
Men husk at lavkarbo er mer enn fett Det finnes mange retninger av lavkarbo

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 15-11-11, 16:01   #8
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor så mange fettfattige oppskrifter?

Det er nok fordi denne oppskriften opprinnelig ble postet under South Beach Tidligere hadde vi oppskrifter delt inn i kostholdsfilosofier, faser etc. Ser at brukeren som postet den har "SB-dietten" som kostholdsfilosofi, så der har vi nok forklaringen

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 15-11-11, 16:03   #9
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor så mange fettfattige oppskrifter?

Tre stykker svarte samtidig på det samme ... Jaja

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 15-11-11, 16:31   #10
<insert_scary_name_here>
Seniormedlem
 
<insert_scary_name_here> sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 1.313
<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill

Sv: Hvorfor så mange fettfattige oppskrifter?

Enda godt de tre som svarte samtidig var samstemte da

Ellers tror jeg omtrent ALDRI jeg har sett noen anbefale lettprodukter her inne... Da tror jeg det i tilfelle ville blitt lynsjestemning....

__________________
<insert_scary_name_here> er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-11-11, 17:19   #11
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor så mange fettfattige oppskrifter?

Jeg bruker et lettprodukt i ny og ne og forbeholder meg retten til å gjøre det, uten at folk skal ha noe som helst å si på det.

For det meste creme fraiche i gryter. Kan ikke påstå det smaker bedre, men må man passe kaloriene og ikke er altfor streng på karbene så går det helt greit.

Det er vel ikke akkurat et utbredt "problem" her og hvis man ser en oppskrift med det er det ganske lett å bare bytte det ut med et fullfettprodukt.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-11-11, 18:58   #12
Victory
Seniormedlem
 
Victory sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Alder: 47
Innlegg: 2.318
Victory er virkelig snillVictory er virkelig snillVictory er virkelig snillVictory er virkelig snill

Sv: Hvorfor så mange fettfattige oppskrifter?

Opprinnelig lagt inn av <insert_scary_name_here>, her.

Ellers tror jeg omtrent ALDRI jeg har sett noen anbefale lettprodukter her inne... Da tror jeg det i tilfelle ville blitt lynsjestemning....

Evt se ann personens retning før man lynsjer...????
MIN bok forteller meg nemlig at jeg skal bruke lette oster, karbonade vs kjøttdeig etc... så da syns jeg det er igrunn greit og høre på det jeg, siden det er boka jeg har valgt og følge. Rett. Og. Slett.
Skulle ikke forundre meg om jeg har postet oppskrift med disse matvarene fra helvete heller... Shit!!!!!

Victory er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach - og hardt fokus på trening. Svar med sitat
Gammel 15-11-11, 19:29   #13
<insert_scary_name_here>
Seniormedlem
 
<insert_scary_name_here> sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 1.313
<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill

Sv: Hvorfor så mange fettfattige oppskrifter?

Opprinnelig lagt inn av Victory, her.

Evt se ann personens retning før man lynsjer...????
MIN bok forteller meg nemlig at jeg skal bruke lette oster, karbonade vs kjøttdeig etc... så da syns jeg det er igrunn greit og høre på det jeg, siden det er boka jeg har valgt og følge. Rett. Og. Slett.
Skulle ikke forundre meg om jeg har postet oppskrift med disse matvarene fra helvete heller... Shit!!!!!

Jeg har ikke noe problemer med at folk spiser lettprodukter. Du kan spise gråstein om du vil, for min del. Virker bare innimellom som om helfeite produkter er det eneste som gjelder her inne.

__________________
<insert_scary_name_here> er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-11-11, 19:33   #14
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor så mange fettfattige oppskrifter?

Opprinnelig lagt inn av <insert_scary_name_here>, her.

Jeg har ikke noe problemer med at folk spiser lettprodukter. Du kan spise gråstein om du vil, for min del. Virker bare innimellom som om helfeite produkter er det eneste som gjelder her inne.

Med unntak av SB så er vel det naturlig... ta med at det er forsket på at om man erstatter mettet fett ( i dette tilfellet) med karbohydrater, slik det ofte gjøres, kan det føre til økt fare for hjerte- og karsykdommer

Spiser man som Nellie med mer kh, må man nødvendigvis redusere på fettet, ellers vet vi jo hva som kan skje.

Jeg er ok - du er ok - uansett hvilket kosthold man velger (selv om det HELST bør være lavkarbo, hehe )

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 15-11-11, 20:03   #15
<insert_scary_name_here>
Seniormedlem
 
<insert_scary_name_here> sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 1.313
<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill

Sv: Hvorfor så mange fettfattige oppskrifter?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Jeg er ok - du er ok - uansett hvilket kosthold man velger (selv om det HELST bør være lavkarbo, hehe )

Argh, nå var det en eller annen barnehagesang du minnet meg på, men jeg kan bare ikke klare å komme på hvilken det er...

__________________
<insert_scary_name_here> er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-11-11, 20:08   #16
Victory
Seniormedlem
 
Victory sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Alder: 47
Innlegg: 2.318
Victory er virkelig snillVictory er virkelig snillVictory er virkelig snillVictory er virkelig snill

Sv: Hvorfor så mange fettfattige oppskrifter?

Opprinnelig lagt inn av <insert_scary_name_here>, her.

Argh, nå var det en eller annen barnehagesang du minnet meg på, men jeg kan bare ikke klare å komme på hvilken det er...

Eller CC Cowboys..??? Den er jo bare så fin!
http://www.1songlyrics.com/c/cc-cowboys/helt-ok.html

Victory er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach - og hardt fokus på trening. Svar med sitat
Gammel 15-11-11, 20:26   #17
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor så mange fettfattige oppskrifter?

Det er jo som regel snakk om bittesmå forskjeller på karboinnholdet i lettprodukt vs helfettprodukt. Vanlig creme fraiche 2.9 lett creme 5. Skulle innimellom tro det var snakk om 15-20 mer.

For de som finteller utgjør det jo enorme forskjeller, men for meg har det ingenting å si. Velger likevel som oftest fullfett for det smaker 15-20 ganger bedre!

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-11-11, 20:32   #18
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Sv: Hvorfor så mange fettfattige oppskrifter?

Bruker jeg lettprodukter, er det for smakens del. Er jo ikke verre enn å få i seg litt ekstra fett i dagens andre måltider da, eller ta en spiseskje olje ved siden av. Syns f.eks. synnøve lettost er den beste osten å ha som snacks eller på "skiva", så innimellom kjøper jeg den

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-11-11, 20:36   #19
Bønna200
Seniormedlem
 
Bønna200 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 8.394
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor så mange fettfattige oppskrifter?

Nå har ikke jeg lagt merke til noen spesielle oppskrifter som har lite fett.
Men jeg kan personlig ikke gå under 100 karbo per dag, for da går stoffskiftet mitt til dundas... Så når jeg ligger på 100-150 om dagen, trenger ikke jeg like mye fett som en som ligger på 20.
Ergo har jeg ikke så mye fett i maten. Jeg bruker oljer og oster for å få i meg det fettet jeg trenger. Om jeg bruker lettprodukter fra tid til annen ser jeg ikke på som noe problem

Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede. Svar med sitat
Gammel 15-11-11, 21:13   #20
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvorfor så mange fettfattige oppskrifter?

Her inne må man være bevisst på hva man vil ha i seg og ikke herme blindt på andres matforslag siden det er folk som følger forskjellige dietter her. Det er ikke høykarbo ihvertfall, men ellers varierer det jo.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-11-11, 21:54   #21
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor så mange fettfattige oppskrifter?

Opprinnelig lagt inn av <insert_scary_name_here>, her.

Argh, nå var det en eller annen barnehagesang du minnet meg på, men jeg kan bare ikke klare å komme på hvilken det er...

Jeg er meg og jeg duger?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar

Emneord
mageroster


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvorfor bruker så mange kunstig søtning? emilia Spørsmål om matvarer og oppskrifter 56 24-11-10 02:13
Hvorfor er det mange eller noen som opplever at ost er partystopper? ada-emilie Spørsmål og svar 11 24-04-10 12:46
Hvor mange karber pr dag? Og hvorfor går jeg ikke ned? Solfroken Spørsmål og svar 7 10-02-09 22:33
Hvorfor flyttes så mange tråder? Safir Ketolysekuren 33 06-11-07 03:09


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no