Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Gå ned i vekt for en nybegynner

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 16-02-10, 21:26   #1
Grisemusen
Nytt Medlem

Medlem siden: Feb 2010
Grisemusen er på en erverdig vei

Gå ned i vekt for en nybegynner

Kort om meg selv:
Heter Simen, er 17 år og kommer fra Bergen. Jeg elsker å trene, og trener 4 ganker uken, hver uke. Har gjort dette for 2 år. Med trening mener jeg treningssenter og alt som er å gjøre på et treningssenter.

Problem:
Jeg veier 100-110 kilo *grøss og gru*. Jeg er ganske stor og kraftig, men har alt for mye fett på kroppen. Jeg er en person som spiser det jeg får tak i og det som er til hus, og har aldri gått inn for å slanke meg.

Vekten min kan sies til å være ustabil. Jeg kan gå ned 5 kilo på en uke, og gå opp 5 igjen over en helg

Mitt spørsmål til dere:
Hva er den beste måten å gå ned i vekt for en person som meg uten særlig erfaring med kosthold. Som sagt er jeg uerfaren med kosthold så jeg håper at svarere kan prøve hvis mulig å svare enkelt og forståelig.

Annen info:
Spiser brødskiver til frokost, det er ofte(st) lyst brød i huset.
Drikker kaffe 1-2 ganger for dagen, alltid etter middagstider. (Ofte kaffemat med kaffen, kan være relevant?)
Drikker proteinpulver etter trening
Spiser kveldsmat før jeg legger meg.
Drikker sjokomelk og spiser nøtter (polly turmix) ganske ofte
Pleier ikke å drikke i helgene, spiller mye dataspill på fritiden.

Er det noe jeg har glemt så vær vennlig å spør.

Beklager på forhånd om noe skulle være dumt og/eller tåplig. Prøver å være så ærlig som mulig.

Grisemusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Unnskyld? Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 22:23   #2
arnakristin
Seniormedlem

arnakristin sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Gå ned i vekt for en nybegynner

Hei,
Her er et fint sted å starte med å lese seg opp på lavkarbo her på forumet, http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 22:35   #3
Alkazelters
Seniormedlem

Alkazelters sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Alkazelters er en juvelAlkazelters er en juvelAlkazelters er en juvel

Det høres ut som om du er ute etter et enkelt og greit opplegg. Den enkleste starten du kan gjøre for å komme igang med lavkarbo er: Kutte ut alle kornvarer, ris, halvfabrikata, potet. Spis rikelig med grønnsaker som vokser over bakken, kjøtt, egg og fisk. Her er en enkel liten folder som kan være til god hjelp.
http://www.lchfnorge.no/lavkarbo3minutter.pdf

Ellers anbefaler jeg også linken som Arnakristin postet, jo mer kunnskap du tilegner deg jo lettere blir det.

Alkazelters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 17:23   #4
Grisemusen
Nytt Medlem

Medlem siden: Feb 2010
Grisemusen er på en erverdig vei

Hei, og takk for hjelpen.

Et lite spørsmål. Gullrøtter vokser under bakken, er det noe usunt å spise? Er min favoritt grønnsak!

En annen problemstilling. Ikke spise poteter/ris/brød (karbo) blir jo veldig vanskelig siden de fleste måltid inkluderer det.

Grisemusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Unnskyld? Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 17:28   #5
Charlott
Seniormedlem

Charlott sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 58
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Grisemusen, her.

Et lite spørsmål. Gullrøtter vokser under bakken, er det noe usunt å spise? Er min favoritt grønnsak!

En annen problemstilling. Ikke spise poteter/ris/brød (karbo) blir jo veldig vanskelig siden de fleste måltid inkluderer det.

Ang gulrøtter, det kommer helt an på hvor mange karbohydrater du har tenkt å ligge på pr dag, for oss på Ketolyse feks er gulrot fy. Kun overjordiske grønnsaker samt litt løk Altså, ikke rotgrønnsaker og ikke mais.

Poteter etc er bare en vanesak det Bruk fantasien og kikk i oppskriftsdelen av forumet så vil du finne masse godt!
Her, http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=25639, finner du oppskrift på et lavkarbobrød som smaker helt knall!
Lykke til!

Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 20:58   #6
Vettel
Seniormedlem

Vettel sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Enkleste tipset: Dropp brødet/potet/ris/pasta, spis BARE det andre. Altså pålegg, saus, kjøtt, fisk, etc.

Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 18-02-10, 17:53   #7
Alkazelters
Seniormedlem

Alkazelters sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alkazelters er en juvelAlkazelters er en juvelAlkazelters er en juvel

Gulrøtter er ikke noe krise, inneholder mellom 5-10 gram karbohydrat pr. 100 gram. Det blir nesten opp til deg selv om du vil ofre så mange karbohydrater på det, jeg synes litt gulrøtter er veldig bra!

Så til din andre problemstilling: Om det er slik at du synes det blir vanskelig å kutte ris, brød, poteter, så tror jeg dessverre det blir litt vanskelig å leve lavkarbo....

Sist redigert av Alkazelters : 18-02-10 kl 17:54. Årsak: Tilleggsinfo
Alkazelters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE Svar med sitat
Gammel 18-02-10, 19:45   #8
Fungirl
Supermoderator

Fungirl sin avatar

Medlem siden: May 2008
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Kan jo spise alt annet som serveres utenom pasta, ris og poteter til middag, bare å lesse på med mere grønnsaker, kjøtt og fett

Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 18-02-10, 21:33   #9
Bulldog
Gjest

Kort om meg selv:
Heter Simen, er 17 år og kommer fra Bergen. Jeg elsker å trene, og trener 4 ganker uken, hver uke. Har gjort dette for 2 år. Med trening mener jeg treningssenter og alt som er å gjøre på et treningssenter.

Problem:
Jeg veier 100-110 kilo *grøss og gru*. Jeg er ganske stor og kraftig, men har alt for mye fett på kroppen. Jeg er en person som spiser det jeg får tak i og det som er til hus, og har aldri gått inn for å slanke meg.

Vekten min kan sies til å være ustabil. Jeg kan gå ned 5 kilo på en uke, og gå opp 5 igjen over en helg

Mitt spørsmål til dere:
Hva er den beste måten å gå ned i vekt for en person som meg uten særlig erfaring med kosthold. Som sagt er jeg uerfaren med kosthold så jeg håper at svarere kan prøve hvis mulig å svare enkelt og forståelig.

Annen info:
Spiser brødskiver til frokost, det er ofte(st) lyst brød i huset.
Drikker kaffe 1-2 ganger for dagen, alltid etter middagstider. (Ofte kaffemat med kaffen, kan være relevant?)
Drikker proteinpulver etter trening
Spiser kveldsmat før jeg legger meg.
Drikker sjokomelk og spiser nøtter (polly turmix) ganske ofte
Pleier ikke å drikke i helgene, spiller mye dataspill på fritiden.

Er det noe jeg har glemt så vær vennlig å spør.

Beklager på forhånd om noe skulle være dumt og/eller tåplig. Prøver å være så ærlig som mulig.

Kutt ut sjokomelk og annen søplemat, og pass på å spise mer kjøtt, fisk og fugl enn poteter, brød, ris og pasta, så er du i mål om noen måneder. Hvis du i tillegg begynner å trene målrettet for styrke, og tar deg noen gåturer i stedet for dataspill, så skal du se du blir seende ganske bra ut også

Svar med sitat
Gammel 18-02-10, 21:33   #10
LenaBeatrice
Seniormedlem

LenaBeatrice sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 53
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Vil nevne at rå gulrot er det beste. Sikkert ingen krise med litt kokt gulrot i ny og ne, men kokt gulrot har faktisk høyere GI enn vanlig sukker.
Noe å tenke på, særlig hvis du spiser mye av det ;-)

Ellers er jeg enig i det de andre skriver om å kutte ut de verste karbohydratene som potet, brød osv, ev. redusere det kraftig.
Men glem da ikke å spise mere fett, for med karbohydratene forsvinner en energikilde, og den må erstattes med mer fett i kosten.

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvorfor man ofte står stille i vekt eller går OPP i vekt på lavkarbo! Iset Lavkarbo generelt 28 20-10-11 19:43
Hva skjer ..? Opp i vekt, ned i vekt, opp og ned ..! Celba Lavkarbo generelt 11 18-08-11 14:32
Jeg er nybegynner ... turbomonica Ketolysekuren 18 25-11-09 08:09
Nybegynner konepone80 Spørsmål og svar 4 19-02-09 08:11
Lettere å gå ned i vekt enn opp i vekt? Tidligere bruker Spørsmål og svar 7 20-02-07 13:16

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:23.