Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Hva smaker bedre enn splenda?

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 13-10-10, 20:25   #1
stinemora
Medlem

stinemora sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Bøfjorden
Alder: 41
stinemora er på en erverdig vei

Hva smaker bedre enn splenda?

Jeg har testa ut splenda et par ganger og den smaken kommer jeg aldri til å like eller venne meg til Og nei, jeg brukte ikke for mye, tvert imot ganske lite.
Noen som vet hvilke merker som smaker bedre? Er natreen bedre på smak f.eks?

stinemora er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 20:34   #2
Gracella
Seniormedlem

Gracella sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva smaker bedre enn splenda?

Jeg synes at splenda er bedre i te enn natreen, så der er vi forskjellige. Det beste er nok å prøve ut selv.
Sukrin er også godt, men har en isete bismak som kommer altfor godt fram enkelte ganger....

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 20:39   #3
Rin
Seniormedlem

Rin sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 40
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Jeg bruker stort sett stevia, men vet at mange ikke liker den smaken, heller.

Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 20:45   #4
stinemora
Medlem

stinemora sin avatar

Mm ok Skulle ønske det fantes ett perfekt produkt!
Kjedelig å fylle opp skapet med alt mulig også, bare for å teste om det smaker greit..derfor jeg "ønsket" meg et råd

Gammel 13-10-10, 20:59   #5
marjusen
Seniormedlem

marjusen sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 42
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Finnes det et søtningsmiddel som heter aspartam som kan kjøpes på butikk og søte forskjellige ting? For den smaker jo ganske godt i brus jaffal.

Men aldri hørt om at det går ann å kjøpe i løsvekt

marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 09:24   #6
Ferskenbeinet
Seniormedlem

Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Rogaland
Ferskenbeinet er ny på veien

Jeg ville ikke brukt mer aspartam en strengt tatt nødvendig, det er hvertfall sikkert! Aspartam tåler ikke høy varme og kan derfor heller ikke brukes i baking og varm mat.

Jeg bruker som regel en blanding av sukrin og stevia om jeg skal bruke søtning. Det er naturlig søtning og bedre for kroppen vil jeg tro!

Sist redigert av Ferskenbeinet : 14-10-10 kl 09:53.
Ferskenbeinet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 09:38   #7
Lisbeth
Seniormedlem

Lisbeth sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Alder: 57
Lisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastisk

Jeg liker best Hermesetas men vet ikke om det er å få tak i i Norge.. jeg kjøper det i Sverige.

Lisbeth er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 09:40   #8
Klistine
Medlem

Medlem siden: Sep 2010
Klistine er på en erverdig vei

Brukte natreen på pannekaker nettopp. Det smakte nam

Tror nok forskjellige søtningsmidler er gode til hvert sitt bruk

Klistine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 09:55   #9
jvb
Seniormedlem

jvb sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 48
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Hva smaker bedre enn Splenda?

Mmmmmm en mør biff med bernaisesaus eller smør og soppstuing, f.eks.

Gammel 14-10-10, 10:14   #10
Lisbeth
Seniormedlem

Lisbeth sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Alder: 57
Lisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av jvb, her.

Lisbeth er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 10:20   #11
Gerd
Jeg kan og jeg vil!

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Oh yeah

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 10:43   #12
LiMe
Medlem

LiMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Nordland
LiMe er på en erverdig vei

Sukralose ble forsket frem og patentert i 1976. Sukralose er kjent under merkenavnet Splenda og er 400–800 ganger søtere enn sukrose (sukker). Sukralose fremstilles av sukrose gjennom en prosess der tre hydrogen-oksygengrupper erstattes med tre kloratomer. Resultatet er at kroppen ikke kjenner det igjen som et karbohydrat, og det gir derfor ingen kalorier. Det har en ren søtsmak og tåler oppvarming i motsetning til de fleste andre kunstige søtstoffer i dag. Sukralose er tillatt i mer enn 80 land[1]
Sukralose ble nylig tillatt i EU og har fått tildelt E-nummeret E-955. I Norge har myndighetene gitt en midlertidig godkjenning til en håndfull norske produsenter. Cola Light er etter et par års bruk ikke lenger søtet med Sukralose. I USA har stoffet vært tillatt siden 1999[1].
I 2008 er sukralose brukt som ingrediens i Yoplaits Dobbel 0% yoghurt.
Nå tror svenske forskere at stoffet kan være kreftfremkallende[trenger referanse]. Deler av sukkermolekylene erstattes med kloratomer i en kjemisk prosess, klororganiske stoffer kan føre til mutasjoner, kreft og skader på forplantningsorganene[trenger referanse].
Dette er sakset fra Wikipedia. Kanskje en idé å bruke minst mulig av dette stoffet!

Lille Meg
LiMe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse tidligere, nå lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 10:53   #13
marjusen
Seniormedlem

marjusen sin avatar

marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Opprinnelig lagt inn av LiMe, her.

Sukralose ble forsket frem og patentert i 1976. Sukralose er kjent under merkenavnet Splenda og er 400–800 ganger søtere enn sukrose (sukker). Sukralose fremstilles av sukrose gjennom en prosess der tre hydrogen-oksygengrupper erstattes med tre kloratomer. Resultatet er at kroppen ikke kjenner det igjen som et karbohydrat, og det gir derfor ingen kalorier. Det har en ren søtsmak og tåler oppvarming i motsetning til de fleste andre kunstige søtstoffer i dag. Sukralose er tillatt i mer enn 80 land[1]
Sukralose ble nylig tillatt i EU og har fått tildelt E-nummeret E-955. I Norge har myndighetene gitt en midlertidig godkjenning til en håndfull norske produsenter. Cola Light er etter et par års bruk ikke lenger søtet med Sukralose. I USA har stoffet vært tillatt siden 1999[1].
I 2008 er sukralose brukt som ingrediens i Yoplaits Dobbel 0% yoghurt.
Nå tror svenske forskere at stoffet kan være kreftfremkallende[trenger referanse]. Deler av sukkermolekylene erstattes med kloratomer i en kjemisk prosess, klororganiske stoffer kan føre til mutasjoner, kreft og skader på forplantningsorganene[trenger referanse].
Dette er sakset fra Wikipedia. Kanskje en idé å bruke minst mulig av dette stoffet!

Dette kan da ikke stemme? Splenda innheolder da 97 KH pr 100 gram. Og det er da ikke ett sukkeralkohol, men vanlig karbohydrat som tas opp i kroppen på lik linje som vanlig raffinert sukker.

Poenget med Splenda er vel at det er mange ganger søtere og veier veldig mye mindre. Så 1 dl splenda har veldig mye mindre KH enn 1 dl sukker. Men søter like mye ca.

Marius

Gammel 14-10-10, 15:10   #14
LiMe
Medlem

LiMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Nordland
LiMe er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av marjusen, her.

Dette kan da ikke stemme? Splenda innheolder da 97 KH pr 100 gram. Og det er da ikke ett sukkeralkohol, men vanlig karbohydrat som tas opp i kroppen på lik linje som vanlig raffinert sukker.

Poenget med Splenda er vel at det er mange ganger søtere og veier veldig mye mindre. Så 1 dl splenda har veldig mye mindre KH enn 1 dl sukker. Men søter like mye ca.

Marius

Jeg vet ikke, noen som er eksperter her?

Lille Meg
LiMe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse tidligere, nå lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 15:10   #15
raindew
Medlem

raindew sin avatar

Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Hamar
raindew er på en erverdig vei

Jeg har akkurat fått pakke i posten fra iherb, med sukrin (40kr for 454g!), stevia i små porsjonspakker og flytende stevia med vanilla cream smak. Mmmmm Første gangen jeg har prøvd stevia, og jeg liker det! Drikker nå kaffe med fløte og noen dråper stevia vanilla cream... Luksus

Splenda og natreen har jeg fått totalt avsmak for, samme med Sweet'n Low som er laget av saccharin (blærekreft, anyone?)

Det er jo best å avvenne seg med dette sukkerdritet, men hvis man absolutt må ha noe så er vel "naturlig" best?

startvekt 11/7: 77.6kg --- 03/09: 74,6kg (pause) NY startvekt: 07/10: 77.5kg... jeg prøver igjen Min journal
raindew er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo/ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 15:17   #16
marjusen
Seniormedlem

marjusen sin avatar

Opprinnelig lagt inn av raindew, her.

Det er jo best å avvenne seg med dette sukkerdritet, men hvis man absolutt må ha noe så er vel "naturlig" best?

Personlig mener jeg at litt sukker eller litt søtning ikke skader. Personlig skjønner jeg ikke hvofor man ikke kan kose seg med litt søtt. Det er jo en like naturlig del av kostholdet som alt annet vi putter i munnen.

Jada, KOS = MAT = IKKE SANT, vet noen mener dette. Men jeg koser meg med mat, og det skal jeg fortsette å gjøre

Gammel 14-10-10, 15:28   #17
raindew
Medlem

raindew sin avatar

Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Hamar
raindew er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av marjusen, her.

Personlig mener jeg at litt sukker eller litt søtning ikke skader. Personlig skjønner jeg ikke hvofor man ikke kan kose seg med litt søtt. Det er jo en like naturlig del av kostholdet som alt annet vi putter i munnen.

Jada, KOS = MAT = IKKE SANT, vet noen mener dette. Men jeg koser meg med mat, og det skal jeg fortsette å gjøre

Hvis man klarer å begrense seg, så er jo det flott og fint. Men jeg vet med megselv at jeg (ihvertfall nå) må være veldig forsiktig for ikke å ramle helt på sukkerkjøret igjen.

startvekt 11/7: 77.6kg --- 03/09: 74,6kg (pause) NY startvekt: 07/10: 77.5kg... jeg prøver igjen Min journal
raindew er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo/ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 15:29   #18
Hamster59
Medlem

Hvor: Tromsø
Hamster59 er på en erverdig vei

Hvis jeg skulle spise noe sånt som grøt (f.eks. rømmegrøt) er det ingen ting som smaker bedre en brunt sukker. Men det er jo ikke akkurat lavkarbo. Det positive er at det trengs veldig lite for å sette smak på grøten. Kan evt. blandes med stevia eller sukrin. De anser jeg for å være minst farlig av søtstoffer. Er skeptisk til både aspartam og sukralose (splenda). Mener også at xylitol burde vært brukt mer, det utvinnes av bjørk. Vet at det tidligere ble brukt i tyggegummi, men nå inneholder de fleste aspartam eller sukralose. En av grunnene til at jeg nesten ikke bruker tyggis lenger.

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 17:32   #19
stinemora
Medlem

stinemora sin avatar

Haha

Gammel 14-10-10, 17:34   #20
stinemora
Medlem

stinemora sin avatar

Det er nok ytterst sjelden jeg kommer til å ta i bruk søtning på denne kuren, men de få gangene det vil bli aktuelt er det greit at det smaker noenlunde ok og
har fått noen tips da, takk!

Gammel 14-10-10, 18:29   #21
Veggpryd
Seniormedlem

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 58
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Jeg bruker Stevia - synes det er helt greit. Den flytende - med dråpeteller.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 19:07   #22
erruslank
Medlem

Medlem siden: Aug 2010
erruslank er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av Hamster59, her.

Hvis jeg skulle spise noe sånt som grøt (f.eks. rømmegrøt) er det ingen ting som smaker bedre en brunt sukker. Men det er jo ikke akkurat lavkarbo. Det positive er at det trengs veldig lite for å sette smak på grøten. Kan evt. blandes med stevia eller sukrin. De anser jeg for å være minst farlig av søtstoffer. Er skeptisk til både aspartam og sukralose (splenda). Mener også at xylitol burde vært brukt mer, det utvinnes av bjørk. Vet at det tidligere ble brukt i tyggegummi, men nå inneholder de fleste aspartam eller sukralose. En av grunnene til at jeg nesten ikke bruker tyggis lenger.

På Kiwien min har de en sjokolade søtet med xylitol. Den er faktisk ikke så verst. Kanskje en anelse "kald", men et godt alternativ om du virkelig MÅ ha sjokolade. Ikke ble jeg dårlig i magen heller.

Nå bruker jeg i grunn nesten aldri søtning, men det lille jeg bruker er flytende natreen. Har også pulvervarianten av suketter. Får prøve det i en form for bakverk snart Kanskje det kan funke i ostekake?

erruslank er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, sånn ca :) Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 20:42   #23
Gracella
Seniormedlem

Gracella sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

...Men kanskje ikke i teen

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 02:53   #24
aatinka
Medlem

aatinka sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Steinberg
Alder: 61
aatinka har en fantastisk aura rundt segaatinka har en fantastisk aura rundt seg

Hvorfor "eller"?

Jeg bruker Sukrin, men har bestilt stevia nå og venter spent på den. Syns sukrin smaker greit kaldt - men ikke så godt i varm drikke. Jeg har ikke prøvd noe særlig i bakverk heller.

aatinka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 08:28   #25
jvb
Seniormedlem

jvb sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 48
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

...Men kanskje ikke i teen

Hehe nei, kanskje ikke i teen

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Smaker som lasagne, bare bedre friest Middag 12 04-06-11 16:45
Hvordan smaker sikori? Imse Spørsmål om matvarer og oppskrifter 3 18-02-10 19:38
Avokado - hva smaker det? Chiquita Spørsmål om matvarer og oppskrifter 13 06-01-10 17:02
Hva smaker godt? rIa Eurodiett 9 12-04-09 19:00
Hvorfor er Splenda bedre enn Natreen? Sugarpill Spørsmål og svar 16 07-09-07 18:38

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:25.